Diagonal kobling av jumpere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det Asbjørn på en ufattelig tålmodig måte gjentatte ganger prøver å fortelle her på hfs, er at en kabel må bortimot være bevisst feilkonstruert for at det skal gå an å høre forskjell. Så lenge en har tilstrekkelig tverrsnitt og skikkelig terminering, så kan en bruke nesten hva som helst av kobberkabel uten at det degraderer lyden i hørbar grad. Hvis en bruker en bevisst feilkonstruert kabel som bevis for at det er lydforskjell på kabler, så virker argumentasjonen en smule febrilsk:)
    Jepp. Etter ikke å ha hørt forskjell på Nordost, Transparent, Black Magic, Goertz, Monster og hva de nå enn heter alle sammen i mitt eget anlegg ble jeg litt nysgjerrig på hvor ille det måtte være stelt før det begynte å skje "noe" i lydbildet. Teoretisk sett er det nesten åpenbart at det er forskjeller i de elektriske egenskapene, og at disse før eller siden vil skape hørbare forskjeller hvis de bare blir sære nok. Så jeg var interessert i å finne ut eksakt hvor sær en kabel måtte være for å skape hørbare forskjeller i mitt anlegg. Jeg greide det med RCA signalkabel ved å bruke en tre meters neoprenisolert mikrofonkabel i stedet for de vanlige 0,75 m signalkabel. Da begynte det å skje "noe" med holografien og plasseringen av triangler etc i lydbildet. Så jeg har også hørt forskjell på kabler. Ville jeg kunne skille ut den kabelen fra vanlige signalkabler i en blindtest? Vet ikke, har ikke prøvd, men jeg vil likevel tro det ettersom jeg mener dette var en reell hørbar forskjell. Med digitale signalkabler greide jeg aldri å få til noen som helst hørbar forskjell før jeg prøvde en kabel med brudd i senterleder. Da ble det helt stille, og det var forsåvidt også hørbart. Den ville jeg kjent igjen i en blindtest. Høyttalerkablene er loddet fast, så der har jeg ikke testet så mye forskjellig.

    Det er ikke så veldig vanskelig å lage en kabel som sender signalet gjennom uten å endre det på noen måte. Det er heller ikke så veldig vanskelig å lage en kabel som tilfører en eller annen form for farging eller filtrering. Om det blir hørbart eller ikke kommer også an på komponentene i hver ende. Kabler som låter klin likt i mitt anlegg kan låte forskjellig i et annet, uten at det å "avsløre kabelforskjeller" er noe kvalitetsstempel, nesten tvert imot. Det har jeg skrevet hele tråder om før: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det Asbjørn på en ufattelig tålmodig måte gjentatte ganger prøver å fortelle her på hfs, er at en kabel må bortimot være bevisst feilkonstruert for at det skal gå an å høre forskjell. Så lenge en har tilstrekkelig tverrsnitt og skikkelig terminering, så kan en bruke nesten hva som helst av kobberkabel uten at det degraderer lyden i hørbar grad. Hvis en bruker en bevisst feilkonstruert kabel som bevis for at det er lydforskjell på kabler, så virker argumentasjonen en smule febrilsk:)
    Jepp. Etter ikke å ha hørt forskjell på Nordost, Transparent, Black Magic, Goertz, Monster og hva de nå enn heter alle sammen i mitt eget anlegg ble jeg litt nysgjerrig på hvor ille det måtte være stelt før det begynte å skje "noe" i lydbildet. Teoretisk sett er det nesten åpenbart at det er forskjeller i de elektriske egenskapene, og at disse før eller siden vil skape hørbare forskjeller hvis de bare blir sære nok. Så jeg var interessert i å finne ut eksakt hvor sær en kabel måtte være for å skape hørbare forskjeller i mitt anlegg. Jeg greide det med RCA signalkabel ved å bruke en tre meters neoprenisolert mikrofonkabel i stedet for de vanlige 0,75 m signalkabel. Da begynte det å skje "noe" med holografien og plasseringen av triangler etc i lydbildet. Så jeg har også hørt forskjell på kabler. Ville jeg kunne skille ut den kabelen fra vanlige signalkabler i en blindtest? Vet ikke, har ikke prøvd, men jeg vil likevel tro det ettersom jeg mener dette var en reell hørbar forskjell. Med digitale signalkabler greide jeg aldri å få til noen som helst hørbar forskjell før jeg prøvde en kabel med brudd i senterleder. Da ble det helt stille, og det var forsåvidt også hørbart. Den ville jeg kjent igjen i en blindtest. Høyttalerkablene er loddet fast, så der har jeg ikke testet så mye forskjellig.

    Det er ikke så veldig vanskelig å lage en kabel som sender signalet gjennom uten å endre det på noen måte. Det er heller ikke så veldig vanskelig å lage en kabel som tilfører en eller annen form for farging eller filtrering. Om det blir hørbart eller ikke kommer også an på komponentene i hver ende. Kabler som låter klin likt i mitt anlegg kan låte forskjellig i et annet, uten at det å "avsløre kabelforskjeller" er noe kvalitetsstempel, nesten tvert imot. Det har jeg skrevet hele tråder om før: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html

    (Sukk)......nå begynner det igjen.....ikke enda en endeløs kabeltråd....
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    En Disney-klassiker til glede for nye lesere, vet du. :)
    Er rare greier, fyren med mest innlegg i denne tråden, er den fyren som klager mest :)

    Men kos dere med en ny kabel tråd, håper dere skjønner noe av diagonal kobling noen gang da, sjøl om jeg dessverre trur at gjerrighet bestemmer hva øra skal høre for mange av dere, er jo så farlig å bruke litt penger på noen jumpere og prøve noe nytt, og få litt bedre lyd i stua?

    Hepp fra Morten
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Men kos dere med en ny kabel tråd, håper dere skjønner noe av diagonal kobling noen gang da, sjøl om jeg dessverre trur at gjerrighet bestemmer hva øra skal høre for mange av dere, er jo så farlig å bruke litt penger på noen jumpere og prøve noe nytt, og få litt bedre lyd i stua?
    ...men det beste av alt er jo at selve diagonalkoblingen er helt gratis! Uansett hvor dårlige høyttalerens medfølgende skinnene måtte være, kan man jo prøve seg frem med denne modifikasjonen. Derfor ser jeg ikke helt hvorfor kabelprodusenter skulle bløffe om dette - skeptikere vil neppe kjøpe slike jumpere uansett... :)
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.503
    Antall liker
    15.341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har testet Norse jumpere og Ref. jumpere i diagonal og vanlig konfigurasjon. Først testet jeg Norse i vanlig konfig. og så i diagonal. I mine ører så fikk jeg et litt luftigere og oppløst mellomtone og topp (mener et litt). Så tester jeg Norse vs Ref i vanlig konfig. og ble egentlig litt skuffet, men fikk litt den samme virkningen som med å bytte til diagonal Norse konfig. Så til Ref. i diagonal konfig. og det ble litt samme virkning som med Norse i diagonal. Hva er min konklusjon! Den ene lille oppgraderingen er gratis og tar 3-5 min, mens det å gå fra Norse til Ref koster noen laken og er ikke akkurat value for money i mine ører. Norse jumpere er derimot meget bra value for money!

    image.jpg


    OU812
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    En Disney-klassiker til glede for nye lesere, vet du. :)
    Er rare greier, fyren med mest innlegg i denne tråden, er den fyren som klager mest :)

    Men kos dere med en ny kabel tråd, håper dere skjønner noe av diagonal kobling noen gang da, sjøl om jeg dessverre trur at gjerrighet bestemmer hva øra skal høre for mange av dere, er jo så farlig å bruke litt penger på noen jumpere og prøve noe nytt, og få litt bedre lyd i stua?

    Hepp fra Morten
    Ja det er tydeligvis en hvis forfængelighed som for Asbjørn til at skrive så meget, hele hans verden vil bryde samme hvis der skulle komme argumenter i mod hans holdning som viser sig at have hold i virkeligheden. Så det er vigtigt alt øjeblikkeligt slås ned som helt ubetydeligt. Asbjørn kunne på sin vis være skideligeglad da han allerede har sine svar, i modsætning til eksempelvis mig selv.

    Men det er ikke kun i dette forum at det er sådan, sådan er det i alle fora, der er altid en Asbjørn og en modsætning som giver debatten en kraftig polarisering, men også god debat ,og det må ikke underkendes , en kraftig debat om noget vi faktisk er mere eller mindre enige om, nemlig at der er lydmæssig forskel på kabler.
    Vi er bare ikke enige om omfanget og betydningen af dette, de fleste er også enige om at priserne nogle gange er hinsides alt fornuft, og at der er for meget pseudovidenskab ,"for mange ekstra hurtige elektroner".

    Jeg er stensikker på at der er lydforskel på kabler og alle andre passive komponenter men mangler fyldestgørende forklaringer, jeg er også rimelig sikker på at det sandsynligvis er de samme mekanismer som er på spil i både kabler og alle andre passive komponenter, og at det må dreje sig om de uperfekte lederer og de uperfekter isoleringsmaterialer og polariseringen af disse på en eller måde plus sammenkobling af de forskelige delelementer , og besynderligt nok tyder noget på at mekanisk dæmpning kan have afgørende betydning, og ingen kan nægte at både lederer og isolerings materialer er uperfekte , og at nogle er mere perfekte end andre.
    Jeg er også sikker på at mennesket er en faktor i den forstand at vi opfatter på en anden måde end måleinstrumenter.
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Det ser ut til at det ultimate nå er å forlenge sine ht-kabler med 10 cm av en annen ledningstype for å oppnå optimal lydkvalitet. Og det uansett hvilken ht-kabler en har i utgangspunktet. Å forlenge med samme type ledning gir sannsynligvis dårligere lyd, bedømt ut fra det som er blitt skrevet om dette tweaket.
    Jeg venter i spenning på den neste "oppdagelsen" innen hifi-kabelteknologi:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Så lenge høvdingen sitter på fingrene sine og ikke får de ut fra et visst sted kommer det til å bli slike lange tråder lik denne. Hvor de samme går igjen.

    Høvdingen har snakket om å dele opp med et tech basert kabel hjørne og et hjørne for rene opplevelser ifht det med kabler. Men han mangler gjennomførings evne. Skuffende. Google ads og støtte medlemskap er greit å få til. Men å få til en viss orden på eget forum... Njet!
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Det ser ut til at det ultimate nå er å forlenge sine ht-kabler med 10 cm av en annen ledningstype for å oppnå optimal lydkvalitet. Og det uansett hvilken ht-kabler en har i utgangspunktet. Å forlenge med samme type ledning gir sannsynligvis dårligere lyd, bedømt ut fra det som er blitt skrevet om dette tweaket.
    Jeg venter i spenning på den neste "oppdagelsen" innen hifi-kabelteknologi:)
    Bra at Du har lest hele trådens innhold Larkus!

    Flott at Du forstår hva slags jumpere vi bruker til diagonal kobling, da det virker som om at Du ikke skjønner helt hvordan dette funker, og hvilke ulike jumpere vi sikter til.

    "Å forlenge med samme type ledning gir sannsynligvis dårligere lyd, bedømt ut fra det som er blitt skrevet om dette tweaket"..

    -Bruker vi samma type jumpere som våres høytaler kabler, og ut av dette får vi dårligere lyd ved å diagonal koble, ok hvorfor skulle vi da gidde å diagonal koble hvis resultatet ble dårligere lydkvalitet?

    Det er også lov til å ha andre meninger om diagonal kobling enn hva Asbjørn har, er lov det Larkus !!

    Ha en flott 1 mai alle sammen !

    Hepp fra Morten
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Jeg prøvde nettopp å ta vekk disse såkalte "jumperene" som sitter bak på høyttalerene. Det resulterte i en voldsomt ullen, mørk og udefinerbar lyd. Så flyttet jeg ht-kablene til de øverste terminalene, men det ble stikk motsatt. Veldig lys og tynn lyd. Med jumperene på plass igjen ble alt normalt, og jeg kan også koble kablene til de øverste terminalene uten at det låter lyst og tynt. Så jeg må nok revurdere min tidligere oppfatning av jumpere. De forbedrer helt klart lydkvaliteten.:)8)

    mvh
    larkus
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Men hvis du kobler høyttalerkablene diagonalt, da? Og så fjerner jumperne? Bedre balansert klangmessig da?
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Men hvis du kobler høyttalerkablene diagonalt, da? Og så fjerner jumperne? Bedre balansert klangmessig da?
    Prøvde nettopp som du foreslår, men det ble av en eller annen årsak helt stille. Men så satte jeg på en enkelt jumper diagonalt over de to andre ledige terminalene. Og da ble det lyd. Dog litt merkelig lyd, men det viser nok en gang at jumpere betyr noe for resultatet:)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Enda en slik tråd fra helvete? Skulle ikke slikt flyttes til teknikk-sidene da?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Denne tråden har da vært riktig underholdende?
    Nei. Disse trådene ødelegger Asylet. Hva Asbjørn, Larkus og en gjeng med klakører mener om andres lytteopplevelser, er i beste fall totalt uinteressant når man har fått presentert samme mølet i 1493 likelydende tråder. I verste fall ødeleggende for entusiasmen hos de som er så vågale at de tør poste på kabelsidene. Og grenseløst irriterende for en god del av de som har vært her i årevis og opplevd den stadig økende forsøplingen. At dette ikke blir grepet tak i, er direkte svakt!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nåja. Klakører eller gullører. Bare å la være å lese om du ikke liker en tråd. Jeg gjør det stadig vekk, og det funker.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nåja. Klakører eller gullører. Bare å la være å lese om du ikke liker en tråd. Jeg gjør det stadig vekk, og det funker.
    Selv hadde jeg lullet meg inn i en gyllen sky, der dette var ordnet. Som lovet. Så ikke denne tråden før noen gjorde meg oppmerksom på den. Lese den er jo totalt uinteressant; alt er presentert i 1493 tråder tidligere.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Som sagt, bare å la være å lese. Men jeg tør nesten vedde penger på at det kommer et svar til. :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Som sagt, bare å la være å lese.
    Det hjelper i det hele tatt ikke de som i god tro poster på kabelhjørnet. For å få råd og tips innen lytteopplevelser og lytteerfaringer. Da blir alt det andre kun støy.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nåja. Klakører eller gullører. Bare å la være å lese om du ikke liker en tråd. Jeg gjør det stadig vekk, og det funker.

    Synd det er flere brukere som har både sluttet å lese. Og skrive her inne. Fordi det er det komplette kaos. At det sitter en gjeng med tafatte moderatorer som bare lar det suse hjelper heller ikke så mye...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Nåja. Klakører eller gullører. Bare å la være å lese om du ikke liker en tråd. Jeg gjør det stadig vekk, og det funker.
    Selv hadde jeg lullet meg inn i en gyllen sky, der dette var ordnet. Som lovet. Så ikke denne tråden før noen gjorde meg oppmerksom på den. Lese den er jo totalt uinteressant; alt er presentert i 1493 tråder tidligere.
    Så du levde lykkelig uvitende om denne tråden inntil noen fortalte deg om den. Og da måtte du lese den. Det må du jo ha gjort, siden du mener den er totalt uinteressant. Og til tross for at den er totalt uinteressant, deltar du i den og sprer eder og galle i den.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nåja. Klakører eller gullører. Bare å la være å lese om du ikke liker en tråd. Jeg gjør det stadig vekk, og det funker.
    Selv hadde jeg lullet meg inn i en gyllen sky, der dette var ordnet. Som lovet. Så ikke denne tråden før noen gjorde meg oppmerksom på den. Lese den er jo totalt uinteressant; alt er presentert i 1493 tråder tidligere.
    Så du levde lykkelig uvitende om denne tråden inntil noen fortalte deg om den. Og da måtte du lese den. Det må du jo ha gjort, siden du mener den er totalt uinteressant. Og til tross for at den er totalt uinteressant, deltar du i den og sprer eder og galle i den.
    Du forstår kanskje ikke poenget, Steinar? Det ble lovet at det fra nå av(2 måneder siden) skulle være slik at man skulle kunne legge ut spørsmål om lytteopplevelser og lytterfaringer på kabelhjørnet. Uten! å bli tvangsforet med mer eller mindre relevant tekniske og raljerende poster. Teknikk skulle plasseres der det hører hjemme; teknikksidene.


    Det sto for så vidt også i denne posten;


    Zomby; Som sagt, bare å la være å lese.

    lars_erik;
    Det hjelper i det hele tatt ikke de som i god tro poster på kabelhjørnet. For å få råd og tips innen lytteopplevelser og lytteerfaringer. Da blir alt det andre kun støy.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mange ser ut til å være fullstendig uten spamfilter. Ganske fascinerende å tenke på, egentlig. Ingen nytte, ingen nytelse, og likevel så uimotståelig.

    Jeg klarer rett og slett ikke å føle skyld eller ansvar for at enkelte deltagere på et nettforum kjeder seg i mitt selskap. Kan ikke se at andre har noe større ansvar for at jeg gjør det heller.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå har vel trådstarter all grunn til å være godt fornøyd - i og med at han avslutter åpningsinnlegget sitt med "Alle svar og innspill mottas med takk!

    Hilsen Morten"
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Underholdende og svært lærerik tråd, dette her:) Etter å ha lest meg opp i denne tråden og eksperimentert litt, så har jeg fått troen på jumpere jeg også.
    Akkurat nå holder på å lage ett par høyttalerkabler av 50 par med 10cm jumpere. Det kommer etter alle solemerker til å låte fenomenalt:rolleyes:
    Mye terminering, men la gå!
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    316
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Synd det er flere brukere som har både sluttet å lese. Og skrive her inne. Fordi det er det komplette kaos. At det sitter en gjeng med tafatte moderatorer som bare lar det suse hjelper heller ikke så mye...
    Man kan jo forstå at folk blir slitne av disse kabeldiskusjonene som nesten ustanselig raser videre i en eller annen tråd. Riktignok kan man bare la være å lese dem, men når trådenes opprinnelige hensikt glemmes og de samme argumentene gjentas i en evig sirkel, så blir det jo vanskelig å føre noe særlig diskusjon. Selv en tråd startet av en uskyldig nykommer kan jo skli fullstendig ut på et øyeblikk og utvikle seg til en 200-siders ordkrig...

    Kabler har jo lenge vært et av HiFi-verdenens omstridte temaer, og som vanlig er det de to ytterpunktene som kolliderer. Men moderatorene kan jo ikke gjøre så mye for å bringe medlemmene til enighet, og selv om disse trådene er fulle av ironi og sarkastiske formuleringer er det jo forholdsvis sjelden man ser direkte personhets. Går man gjennom regelverket finner man riktignok ett punkt som synes å appellere til de mest ihuga kabeldebattantene... ;)


    Regler for bruk av forumet skrev:
    4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    X

    X186841

    Gjest
    Ja det ødelegger "asylet" men er jo mer matnyttig for nogenlunde virkelighetsnære hifi brukere.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Du forstår kanskje ikke poenget, Steinar? Det ble lovet at det fra nå av(2 måneder siden) skulle være slik at man skulle kunne legge ut spørsmål om lytteopplevelser og lytterfaringer på kabelhjørnet. Uten! å bli tvangsforet med mer eller mindre relevant tekniske og raljerende poster. Teknikk skulle plasseres der det hører hjemme; teknikksidene.


    Det sto for så vidt også i denne posten;


    Zomby; Som sagt, bare å la være å lese.

    lars_erik;
    Det hjelper i det hele tatt ikke de som i god tro poster på kabelhjørnet. For å få råd og tips innen lytteopplevelser og lytteerfaringer. Da blir alt det andre kun støy.
    Denne tråden er ca et halvt år gammel, og skal handle om om diagonal kobling av jumpere. Så vidt jeg kan se, har innleggene så langt vært rimelig on topic, til kabeltråd å være.

    Ditt første innlegg i denne tråden, fra idag, var "Enda en slik tråd fra helvete? Skulle ikke slikt flyttes til teknikk-sidene da?" Så nei, jeg forstår ikke ditt poeng med en slik avsporing.

    Hvis du mener det er begått et løftebrudd, bør du ta det opp i en egnet tråd.

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.946
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Godt poeng, Steinar. Det er også tatt opp i en annen tråd. Av flere enn meg.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Synd det er flere brukere som har både sluttet å lese. Og skrive her inne. Fordi det er det komplette kaos. At det sitter en gjeng med tafatte moderatorer som bare lar det suse hjelper heller ikke så mye...
    Man kan jo forstå at folk blir slitne av disse kabeldiskusjonene som nesten ustanselig raser videre i en eller annen tråd. Riktignok kan man bare la være å lese dem, men når trådenes opprinnelige hensikt glemmes og de samme argumentene gjentas i en evig sirkel, så blir det jo vanskelig å føre noe særlig diskusjon. Selv en tråd startet av en uskyldig nykommer kan jo skli fullstendig ut på et øyeblikk og utvikle seg til en 200-siders ordkrig...

    Kabler har jo lenge vært et av HiFi-verdenens omstridte temaer, og som vanlig er det de to ytterpunktene som kolliderer. Men moderatorene kan jo ikke gjøre så mye for å bringe medlemmene til enighet, og selv om disse trådene er fulle av ironi og sarkastiske formuleringer er det jo forholdsvis sjelden man ser direkte personhets. Går man gjennom regelverket finner man riktignok ett punkt som synes å appellere til de mest ihuga kabeldebattantene... ;)


    Regler for bruk av forumet skrev:
    4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.
    Tiltredes! Ikke forstår jeg hvorfor det nærmest er naturgitt at kabeltråder ender opp på denne måten.

    Men for å forsvare disse "tafatte" moderatorene (ikke dine ord) litt, synes jeg nok at å håndheve regel nr 4 krever et litt større moderatorkorps enn det man har her inne i dag. :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.277
    Antall liker
    3.324
    Torget vurderinger
    49
    Underholdende og svært lærerik tråd, dette her:) Etter å ha lest meg opp i denne tråden og eksperimentert litt, så har jeg fått troen på jumpere jeg også.
    Akkurat nå holder på å lage ett par høyttalerkabler av 50 par med 10cm jumpere. Det kommer etter alle solemerker til å låte fenomenalt:rolleyes:
    Mye terminering, men la gå!
    Ja, hvis vi hadde lært noe nytt :p
    Hva gjelder underholdning er det bare morsomt de 100 første gangene, personlig begynner jeg og bli ganske lei side opp og side ned med teknisk beskrivelse av lyd, like intressant som og lese bruksanvisningen på vaskemaskinen.
    De fleste er ute etter og få best mulig subjektiv lyd, da hjelper tekniske diskusjoner nada.
    For de som er intressert i teknikk og "hvorfor" det kommer lyd ut av et anlegg , og har stort utbytte av det, finnes et teck hjørne der de kan utfolde seg.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Det Asbjørn på en ufattelig tålmodig måte gjentatte ganger prøver å fortelle her på hfs, er at en kabel må bortimot være bevisst feilkonstruert for at det skal gå an å høre forskjell. Så lenge en har tilstrekkelig tverrsnitt og skikkelig terminering, så kan en bruke nesten hva som helst av kobberkabel uten at det degraderer lyden i hørbar grad. Hvis en bruker en bevisst feilkonstruert kabel som bevis for at det er lydforskjell på kabler, så virker argumentasjonen en smule febrilsk:)
    Jepp. Etter ikke å ha hørt forskjell på Nordost, Transparent, Black Magic, Goertz, Monster og hva de nå enn heter alle sammen i mitt eget anlegg ble jeg litt nysgjerrig på hvor ille det måtte være stelt før det begynte å skje "noe" i lydbildet. Teoretisk sett er det nesten åpenbart at det er forskjeller i de elektriske egenskapene, og at disse før eller siden vil skape hørbare forskjeller hvis de bare blir sære nok. Så jeg var interessert i å finne ut eksakt hvor sær en kabel måtte være for å skape hørbare forskjeller i mitt anlegg. Jeg greide det med RCA signalkabel ved å bruke en tre meters neoprenisolert mikrofonkabel i stedet for de vanlige 0,75 m signalkabel. Da begynte det å skje "noe" med holografien og plasseringen av triangler etc i lydbildet. Så jeg har også hørt forskjell på kabler. Ville jeg kunne skille ut den kabelen fra vanlige signalkabler i en blindtest? Vet ikke, har ikke prøvd, men jeg vil likevel tro det ettersom jeg mener dette var en reell hørbar forskjell. Med digitale signalkabler greide jeg aldri å få til noen som helst hørbar forskjell før jeg prøvde en kabel med brudd i senterleder. Da ble det helt stille, og det var forsåvidt også hørbart. Den ville jeg kjent igjen i en blindtest. Høyttalerkablene er loddet fast, så der har jeg ikke testet så mye forskjellig.

    Det er ikke så veldig vanskelig å lage en kabel som sender signalet gjennom uten å endre det på noen måte. Det er heller ikke så veldig vanskelig å lage en kabel som tilfører en eller annen form for farging eller filtrering. Om det blir hørbart eller ikke kommer også an på komponentene i hver ende. Kabler som låter klin likt i mitt anlegg kan låte forskjellig i et annet, uten at det å "avsløre kabelforskjeller" er noe kvalitetsstempel, nesten tvert imot. Det har jeg skrevet hele tråder om før: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
    Hei Asbjørn, Nu må du ikke ta dette inleg ilde op.

    a: Mener du virkelig oprigtig at du ikke kan høre forskel på de Kabler du nevner her, selv om disse har så forskellige elektriske egenskaber ?

    Undertegnede og en del andre indeher vil vel nok mene, at der er ganske store inbyrdes klangmæssige forskele på en del av kablerne som de nevnte produksenter har i deres produkt sortimang.
    Vis det vitterlig ikke var var mulig at høre forskel på disse kabler ( jeg går her ut fra at det er Høytalerkabker vi prater om) har jeg følgende tillegs spørsmål:

    1. Længde på de Kabler.
    2. Benyttet udstyr.
    3. Omtrentlig lydtryk du benytter når du evaluerer kabler? Her mener jeg at 83-90 dB igennem snit C vejet, peak i gennem snit er passelig, da forhøjt lydtryk bidrager til at andre faktorer spiller en væsenlig rolle,- så som rom akustiken.
    4. Bruger/ plejer du at rense alle kontakt flater på benyttet udstyr/ kabler før du foretager de lytte test?.
    5. Bruger du rene kabler( kun av isoileret) eller benyttede du kablerne m de stik/ kontakter som leveres på kablerne standart.
    6. Tar du dig en lille pause og foreksemper lader ørene hvile i 15 minutter (For at resette dem) mellem dine lytte økter?

    For at sige det rent ut, forstår jeg ikke,- vis du ikke kan registere lytte mæssige forskelle på for eksenmpel Nordost, Transparent, Monster, og foreksempel de Kimber kabler du benytter idag.

    I. Kan du heller ikke registrere forskelle på Signal kablerne fra de omtalte Produksenter?

    Her til sidst, vil jeg lige pointere at jeg setter stor pris på dine tekniske relaterte inleg, som du bidrager med her på forummet,- også selv om jeg ikke altid er enig med de konklusioner du kommer frem til, ut fra disse,-når jeg sammenligner med hvad ørene mine oplyser mig.

    Ha en god 1 Maj

    Mvh.

    Hi-rex
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    @hi-rex: Interessante og gode spørsmål. Gitt at mitt forrige innlegg i tråden førte til halvannen side med totalt off-topic støy om hvor forferdelig det er med disse stadige kabeltrådene burde vi kanskje ta dette på tech-hjørnet, en bullshit-fri sone? Jeg linket tidligere til min tråd om hvilke egenskaper apparatene i hver ende må ha for å "avsløre" kabelforskjeller. Dette er også diskutert der.

    Kort oppsummert: Noen av grunnene til at mitt anlegg er nær ved kabelimmunt er apparater med lav utgangsimpedans og høy inngangsimpedans, balansert signaloverføring hvor mulig, aktive delefiltre, monoblokker for hvert frekvensbånd plassert ved høyttalerne og kortest mulige høyttalerkabler, høyttalere med flate impedanskurver, MC pickup som ikke reagerer nevneverdig på kapasitansen i armkablingen, galvaniske skiller mellom data- og audioutstyr, og sikkert flere andre ting. Det var ikke egentlig hensikten å sette sammen et anlegg som er immunt mot hvilken kabling som blir brukt, men etter hvert som robuste løsninger på jordstøy og andre problemer falt på plass ble det slik. Og lydkvaliteten er utmerket, om jeg må få si det selv.

    Men jeg har ingen problemer med å forstå at flere av de merkene jeg nevnte er konstruert for å skape en viss egenlyd, og at dette kan bli hørbart i andre utstyrskombinasjoner enn mine. De elektriske forskjellene er jo helt åpenbare.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn