Diagonal kobling av jumpere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Det interessante her er vel om diagonal kobling gir bedre lyd (eller i det mindste ændring af lyd) eller ikke. Hvilke kabelfabrikata man bruger er måske / sandsynligvis af mindre betydning - hvis metoden "gir noe".

    La os for himlens skyld ikke grave kabelgrøfter i denne tråd, men ganske simpelt: prøve og lytte. Det ka gøres billigt, det er let og hurtigt gjort.

    Og så bagefter: gi en melding her på tråden.
     
    M

    musicus

    Gjest
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Nå er det jo andre som både beskriver og har prøvd ut motsatt metode, så at det alltid være slik du beskriver er vel ikke tilfelle. Men om det av en eller annen grunn kan låte bedre er vel en annen sak.

    Jeg synes nå Chord sin metode var grei nok jeg da :cool: ..,,

    mvh
     
    M

    musicus

    Gjest
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Nå er det jo andre som både beskriver og har prøvd ut motsatt metode, så at det alltid være slik du beskriver er vel ikke tilfelle. Men om det av en eller annen grunn kan låte bedre er vel en annen sak.
    Det jeg beskriver er fra Nordost sine hjemmesider om bi-wire, mulig det at jeg ikke har peil, men jeg velger å tru at Nordost har peil.
    Klart man kan koble alle mulige veier, men er bare en diagonal vei som gir effekten.

    Se post #15 i denne tråden :cool:, Nordost er tydeligvis ikke de eneste som har peil, Chord har tydeligvis også en mening om dette, pröv deres metode og se om du hörer noen forskjell vs NordOst, at det bare er NordOst metoden som effekt, stiller jeg meg mildt sagt tvilende til, og jeg tilhörer de som mener at kabler kan utgjöre en forskjell :cool:...

    mvh
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Nå er det jo andre som både beskriver og har prøvd ut motsatt metode, så at det alltid være slik du beskriver er vel ikke tilfelle. Men om det av en eller annen grunn kan låte bedre er vel en annen sak.
    Det jeg beskriver er fra Nordost sine hjemmesider om bi-wire, mulig det at jeg ikke har peil, men jeg velger å tru at Nordost har peil.
    Klart man kan koble alle mulige veier, men er bare en diagonal vei som gir effekten.

    Se post #15 i denne tråden :cool:, Nordost er tydeligvis ikke de eneste som har peil, Chord har tydeligvis også en mening om dette, pröv deres metode og se om du hörer noen forskjell vs NordOst, at det bare er NordOst metoden som effekt, stiller jeg meg mildt sagt tvilende til, og jeg tilhörer de som mener at kabler kan utgjöre en forskjell :cool:...

    mvh
    Det stemmer nok helt sikkert!
    Men trur Nordost er alene om sin Reference Bi-Wire Jumpers, men håper ikke de er alene om diagonal kobling, det hade jo vært synd, så det er fint å lese at Chord åsså anbefaler sine kunder å diagonal koble når de skal forbedre sine bi-wire høytalere, så det var morro å lese.
     
    M

    musicus

    Gjest
    Det jeg beskriver er fra Nordost sine hjemmesider om bi-wire, mulig det at jeg ikke har peil, men jeg velger å tru at Nordost har peil.
    Klart man kan koble alle mulige veier, men er bare en diagonal vei som gir effekten.

    Se post #15 i denne tråden :cool:, Nordost er tydeligvis ikke de eneste som har peil, Chord har tydeligvis også en mening om dette, pröv deres metode og se om du hörer noen forskjell vs NordOst, at det bare er NordOst metoden som effekt, stiller jeg meg mildt sagt tvilende til, og jeg tilhörer de som mener at kabler kan utgjöre en forskjell :cool:...

    mvh
    Det stemmer nok helt sikkert!
    Men trur Nordost er alene om sin Reference Bi-Wire Jumpers, men håper ikke de er alene om diagonal kobling, det hade jo vært synd, så det er fint å lese at Chord åsså anbefaler sine kunder å diagonal koble når de skal forbedre sine bi-wire høytalere, så det var morro å lese.
    Å döpe en liten bi-wire kabel til Reference skal man nok ikke legge altfor stor vekt på, at man derimot foretrekker NordOst er en helt ärlig sak, selv bruker jeg nu singel wire Vertere kabler og Wilson Benesch egne medfölgende orginal jumpere, höyttalerene er uten delefilter så nu har jeg droppet det diagonale og kjörer de rett i mid/bass med jumperene opp til toppen, det funker best i nuvärende konstellasjon...

    mvh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    6.350
    Vertex har delefilter på diskanten.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Noen høyttalere med biwiringsterminaler låter bedre biwiret, sånn er det bare.

    Andre høyttalere har bare 1 sett kontakter, og da slipper man problematikken. Men hvis man førstskal biwire, så for guds skyld gjør det på den eneste riktige måten: separate kabler for bass og mellomtone/diskant, dvs dobbelt opp med høyttalerkabel. Det der diagonalbullshittet med 4000 kroners jumpere er helt latterlig.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Morten,- ja det er forskel i lydgengivelsen om du kobler + til bas vs diskant både med original bøjler og jumper kabler.
    alternativet er at køre et set biwire høytaler cabler.

    Mit beste tips til dig er :

    Ring til System audio i Danmark, de ved hvilken metode de benyttede ved invoicing av høytalerne, og så giv fanden i de tyllingerne som ihver eneste kabeltråd dukker op med små fordummende kommentarer.
    Det eneste de ønsker, er at lave ravage og prøve på at more sig på bekostning av andre.
     
    Sist redigert:
    M

    musicus

    Gjest
    Vertex har delefilter på diskanten.
    Du har rett, ett förste ordens (har også lest 2 ordens ??) vid 5K Hz, men ingen på driver mid/bass, hvor jeg nu kobler inn ht kablene med jumpere til tweeter :cool:

    mvh

    edit: mail sendt WB ang forklaring, förste eller andre ordens...
     
    Sist redigert:

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    440
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Den beste metoden for å singlewire en biwire høytaler vil vel uansett være å koble kablene på innsiden til et sett terminaler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    - Diagonalt er denne oppkoblingen Norodst ser på som fremtiden innen bi-wire. Rød + kabel må alltid være som på mitt bilde, og svart høytalerkabler må alltid være tilkoblet diskanten/mellomtone som på mitt bilde, er ingen unntak fra denne regelen her hvis man skal koble diagonalt.
    Eller motsatt, ifølge Chord, og det bør gi eksakt samme resultat. (De superdetaljerte beskrivelsene er nok for å hindre at noen feilkobler totalt og kortslutter forsterkeren.) Siden det alltid er litt motstand i kabelbiter og kontaktpunkter kan det tenkes at en slik diagonal kobling gjør at bass- og diskantsiden av delefilteret "ser" en likere kildeimpedans enn med tradisjonell oppkobling.

    Hvis dette gjør en forskjell, tyder vel det også på at jumperne som brukes har høyere motstand enn ønskelig eller at de farger lyden på annen måte. Jeg er nok også tilbøyelig til å mene at 4000 for noen korte ledningsstumper som tydeligvis ikke engang er transparente er litt av en historie.

    Men biwiring blir dette likevel ikke. Dette er single wiring av et par høyttalere som er bygget for biwiring. Biwiring betyr separate strekk høyttalerkabel fra forsterkerutgangene til høyttalerterminalene. Det kunne selvsagt vært morsomt å sammenligne virkningen av denne oppkoblingen med dobbelt opp av langt billigere kabler fra forsterkerne. Hvis man vil ta det enda litt lenger kan man biampe, dvs separate effektforsterkere også, helst med delefilter før effektforsterkerne og det passive delefilteret i høyttalerne koblet bort.

    Mer her: BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1 (biwiring i pkt 1.13)

    Hvis Nordost virkelig refererer til dette som biwiring er de enda mer nedsnødde enn jeg trodde.
     
    Sist redigert:

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Morten,- ja det er forskel i lydgengivelsen om du kobler + til bas vs diskant både med original bøjler og jumper kabler.
    alternativet er at køre et set biwire høytaler cabler.

    Mit beste tips til dig er :

    Ring til System audio i Danmark, de ved hvilken metode de benyttede ved invoicing av høytalerne, og så giv fanden i de tyllingerne som ihver eneste kabeltråd dukker op med små fordummende kommentarer.
    Det eneste de ønsker, er at lave ravage og prøve på at more sig på bekostning av andre.

    Hei Hi-ex!
    Klart at en mail eller en telefon samtale med SA kunne gitt oss noen svar på hva de anbefaler av å bi-wire /diagonal kobling, er mulig jeg ringer dem alt i morra.
    Men jeg vet at mitt oppsett og mine SA høytalere passer til diagonal kobling, fordi vi har vært flere i min stue som kjenner min lyd, og som sier at nå er mellomtone og diskant mye tøfffere og klarere, og dette uten at de vet min diagonal kobling.
    Så dette funker for noen av oss bi-wire brukere, men funker ikke for oss alle.
    Jada Nordost er så dyrt, så når jeg betaler rundt 10.000 kroner for en Norost nettkabel på 100cm, så er vel ikke et par Nordost Reffeerence Bi-Wire Jumpere til 4000 kroner med en total lengde på 50 cm dyrt, inkl banana pugger og hestesko.

    Men uansett vi vil aldrig bli enige om priser, og kvalitet, den diskusjonenen vil gå evig, og trolig litt lenger enn evig....

    Jeg legger ballen død fra min side.
    Keep on rocking in a freee world !
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Din kobling har ingenting med bi-wire å gjøre, uansett.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Ta frem en notatblokk...... prøv forskjellige tilkoblinger,ta notater og skriv ned eventuelle forskjeller.
    Ingen forskjell??? legg notat blokken i skapet.
    Forskjell??? benytt måten du mente låt best.


    End of story
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    Ta frem en notatblokk...... prøv forskjellige tilkoblinger,ta notater og skriv ned eventuelle forskjeller.
    Ingen forskjell??? legg notat blokken i skapet.
    Forskjell??? benytt måten du mente låt best.


    End of story
    Men hvis Nordost er dritt, og Norost Refference Bi-Wire jumpers som er laget av Odin kabelen, er ubrukelig, hvofor bruker Du da "og nordost Valhalla,Valhalla høyttaler kabler,Ps-audio statement nett kabler". som Du så pent bruker i din signatur?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men hvis Nordost er dritt, og Norost Refference Bi-Wire jumpers som er laget av Odin kabelen, er ubrukelig, hvofor bruker Du da "og nordost Valhalla,Valhalla høyttaler kabler,Ps-audio statement nett kabler". som Du så pent bruker i din signatur?
    Mulig jeg er treg i oppfattelsen, men hvor skrev han det?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Det er noen små forskjeller i lyden når man kobler de øverste vs nederste terminalene. Litt mer diskant og klarhet på øverste, litt mer bass på de nederste, men da man kan også merke en liten vreng i toppen, spesielt om man bruker medfølgende skinner. Selfølgelig kan eksperimentere med diagonalkobling, og tro at man får det beste av begge verdener, men jeg merket ingen spesielle fordeler når jeg prøvde, man vant noe, men mistet også noe.

    Er kabelen mulig å biwire kan man gjøre dette, men da deler man jo opp tverrsnittet på kabelen, og det har også innvirkning på lyden. Man vinner noe og taper noe her også. Riktig biwiret med separat kabel til oppe/nede syns jeg er omtrent likestilt med biamping. Dette er win win på alle måter. Skal man absolutt singlewire, så trenger man i det minste ikke bruke penger på biwiringsbroer, det holder å kjøre tykk kobberkabel mellom terminalene. Du kan tom avisolere de helt..husk det er dette nordost tar betalt for (monofilament).

    Jeg har tidligere hatt Valhalla shotgun biwire (veil NOK 136.000,-). Sammenlignet dette med clas ohlsson lampettledning shotgun biwire. (Veil NOK 50,-) Forsvinnende lite forskjell.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    553
    Antall liker
    255
    Torget vurderinger
    2
    Ta frem en notatblokk...... prøv forskjellige tilkoblinger,ta notater og skriv ned eventuelle forskjeller.
    Ingen forskjell??? legg notat blokken i skapet.
    Forskjell??? benytt måten du mente låt best.


    End of story
    Men hvis Nordost er dritt, og Norost Refference Bi-Wire jumpers som er laget av Odin kabelen, er ubrukelig, hvofor bruker Du da "og nordost Valhalla,Valhalla høyttaler kabler,Ps-audio statement nett kabler". som Du så pent bruker i din signatur?

    Skrev jeg att Nordost er dritt??
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Siden ingen av dere svarer må jeg bare gå utifra at dere rett og slett er uvitende. Nei, jeg trenger ikke å investere i et ekstra par monoblokker på 300w for å drive mellomtone/diskant på mine høyttalere. Det holder å biwire høyttalerne for å oppnå mesteparten av fordelen med biamping jmf. tidligere erfaringer. Jeg ser ikke bortifra det kunne blitt ørrlite bedre med et ekstra par monoblokker dedikert til å kun drive mellomtone/amp, men tviler på at det er verdt investeringen.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.933
    Antall liker
    747
    Ja, her er jeg ganske uvitende, jeg har aldri kjørt skikkelig biwireing, men i gamledager da jeg også hadde Nordost-kabler på System Audio, mener jeg å huske at Nordost-kablene var laget for biwireing siden det var dobbelt opp med ledninger på dem.

    I dag kjører jeg bare vanlig single wire kabler (fra nå nedlagte Hovland) med svenske Jorma jumper på mine Marten slik bildet under viser. Jorma var med da jeg kjøpte Marten pent brukt, så aner ikke hva de kostet. Uansett, jeg kan jo prøve de opplegget trådstarter skisserer her, det er jo enkelt å koble om. Men er det ikke noe poeng lar jeg det ligge.

    kabler_small.jpg
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Forsøker du å kverulere?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Siden ingen av dere svarer må jeg bare gå utifra at dere rett og slett er uvitende.
    Uvitende? Neida.

    Jeg har nettopp prøvd begge deler, sammenlignet enkelt og dobbelt trekk med høyttalerkabler, og en og to effektforsterkere.

    Dette er rent tøv.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    nå som du nevner faktisk har prøvd, er det litt mer pondus over svaret ditt. Jeg nekter ikke for at det totalt sett kan låte bedre med biamping, jmf. det jeg skrev ovenfor. Jeg kan gjerne modifisere påstanden min litt ved å si at det *kan* avhenge av forsterkeren i kombinasjon med høyttaleren selv om dette burde være underforstått. Jeg tror f.eks ikke at en Krell MRA vil ha nevneverdige problemer med å drive mellomtone/diskant i tillegg til bassen. Biamping med Krell MRA kan sikkert ha noe for seg, men jeg tror du får veldig lite valuta for pengene hvis man investerer x antall hundre tusen NOK i enda en MRA. Har man en nad3020 som driver en normalt stor gulvstående høyttaler, tror jeg det er relativt mye mer å hente ved å koble til en ekstra 3020.

    Hva slags forsterker/høyttaler du nettopp har prøvd å biampe?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Greia er at høyttalerkabler i beste fall er snublende nær transparente. Forsterkere er ikke det i det hele tatt. Heller ikke (kanskje spesielt ikke) svindyre og gigantsvære amerikanske beist. Her er det mer enn en tendens til å overdrive viktigheten av kabler. Faktisk blåses det ut av alle proporsjoner.

    Mine DPA 6.4 er ikke transparente. De er tross alt forsterkere. Det var lett å høre forskjellen mellom en 6.4P, en 6.4, en 6.4P og en 6.4, og til slutt to 6.4. Forskjellen mellom et par Kimber MonocleX, et strekk Canare, og to strekk Canare var knapt hørbart om i det hele tatt. Og før du beskylder meg for å være tunghørt, legg merke til at jeg snakker om forskjellene mellom kabling og forsterkeri. Om den ene kryper under terskelen for hva jeg er i stand til å høre av forskjeller, mens den andre ligger klart over, ja da er det større forskjeller der jeg er i stand til å høre dem.
     
    Sist redigert av en moderator:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    som jeg skrev ovenfor er det helt sikkert forskjeller på hvordan høyttalere reagerer på biwiring. F.eks er Magico singlewired,ikke uten grunn vil jeg tro. Men om du har høyttalere som låter bedre biwiret, som mine er, kan ikke en noen broer til 4k erstatte et dobbelt sett med kabler. Ikke nødvendigvis dyre kabler, men fornuftige kabler mht tverrsnitt og lcr-data.

    Og videre om høyttalerene låter bedre biwiret, er ikke det ensbetydende med at det vil låte så fantastisk mye bedre om de blir biampet. Det vil avhenge av kombinasjonen forsterker/høyttaler.
     

    Morten Petterson

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    125
    Antall liker
    40
    Sted
    Østfold
    20141204_203808.jpg
    Jeg beklager så mye at jeg kom til å bruke ordet bi-wire på et par Nordost jumpere, det er jo helt feil som noen av dere hevder. Så det som står på Nordost sine esker, på deres Nordost sin hjemmeside, og nettsider som selger Nordost er jo helt vranglære, så jeg beklager at jeg brukte feil ord.....
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Min personlige erfaring med jumpere og skinner er at de ofte ikke gir optimal overføring av lyden. De fleste jumpere har veldig lite tversnitt og gir ekstrakontaktpunkter. Man merker forskjell på å koble på terminaler for high kontra low, spesielt på kontrollen og nivået i bassområdet. Synd at ikke flere produsenter bruker singlewire terminaler.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Vis vedlegget 293197 Jeg beklager så mye at jeg kom til å bruke ordet bi-wire på et par Nordost jumpere, det er jo helt feil som noen av dere hevder. Så det som står på Nordost sine esker, på deres Nordost sin hjemmeside, og nettsider som selger Nordost er jo helt vranglære, så jeg beklager at jeg brukte feil ord.....
    Eller er det kanskje slik at jumperne er for å bruke når du har singlewire kabler på bi-wire høyttalere? ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Hvilket er hva noen av oss har sagt hele tiden. Disse begrepene er ikke veldig vanskelige, men Nordost rutsjer enda et trinn lavere i anseelse hos meg. De har forlengst vist at de er villige til å si og skrive hva som helst, bare det hjelper på salget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: POB

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    ^ Hvilket er hva noen av oss har sagt hele tiden. Disse begrepene er ikke veldig vanskelige, men Nordost rutsjer enda et trinn lavere i anseelse hos meg. De har forlengst vist at de er villige til å si og skrive hva som helst, bare det hjelper på salget.
    Må si meg enig her. Virker rimelig skruppelløst, og ikke veldig sympatisk.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Nå må dere ikke bli helt paranoide. Noe må de jo kalle de for. "Bi-wire jumpers" er jo relativt innarbeidet, på samme måte som "speaker cables". Om det teknisk sett er riktig kan jo diskuteres men er lite interessant å begi seg ut på. Jeg tror altså ikke dem kaller dem for bi-wire jumpers for at det skal hjelpe på salget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn