- Dette er mildt sagt useriøst!

M

musicus

Gjest
erato skrev:
musicus skrev:
Man får jo noen ganger inntrykk av det er måten man blir fornøyd på, som er det viktigste for noen, ikke at man blir fornøyd, kabelverdens fariseere....

mvh
Slår ikke den begge veier egentlig, ref motviljen mot blindtesting bla?
Blindtesting er for meg en kabel fariseer sport, og ikke noe som bidrar til å klargjøre for meg om en gitt kabel er noe jeg vil leve med over tid, andre finner igjen dette å være det riktige, I dont care "what ever floats your boat", det jeg synes man heller burde sette mer fokus er nettopp at man er fornøyd, mer enn måten man blir det på, der blir man (heldigvis kanskje), ikke enig alikevel!

Det vil alikevel være nok av de som synes ritualer (blindtesting, abx etc.) er viktigere enn at man blir fornøyd uten alt det selvpålagte sludderet og ritualene til kabel fariseerene.

Enjoy it! ;)

mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
musicus skrev:
erato skrev:
musicus skrev:
Man får jo noen ganger inntrykk av det er måten man blir fornøyd på, som er det viktigste for noen, ikke at man blir fornøyd, kabelverdens fariseere....

mvh
Slår ikke den begge veier egentlig, ref motviljen mot blindtesting bla?
Blindtesting er for meg en kabel fariseer sport, og ikke noe som bidrar til å klargjøre for meg om en gitt kabel er noe jeg vil leve med over tid, andre finner igjen dette å være det riktige, I dont care "what ever floats your boat", det jeg synes man heller burde sette mer fokus er nettopp at man er fornøyd, mer enn måten man blir det på, der blir man (heldigvis kanskje), ikke enig alikevel!

Det vil alikevel være nok av de som synes ritualer (blindtesting, abx etc.) er viktigere enn at man blir fornøyd uten alt det selvpålagte sludderet og ritualene til kabel fariseerene.

Enjoy it! ;)

mvh
Det er med hifikabler som med religion. Det handler ikke om rasjonelle argumenter, men om man tror på dem eller ikke.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
unodostres skrev:
erato skrev:
Om bransjen kunne slutte å definere kundene sine som idioter ville det være lettere å ta de på alvor.
Det kan jo tyde på at kundene delvis <i>er</i> idioter når det kommer til slike saker. Man ser jo titt og ofte BSen fra produsentene gjengitt som grunn for hvorfor akkurat deres kabel er den optimale. Stort sett må de vel markedsføre med BS siden de i de fleste tilfeller ikke har noe annet vettugt å komme med.

Når noen påstår at kabel A går en oktav dypere i bassen en kabel B så er det vanskelig å vite hva man skal si til det. Det tyder i alle fall på et noe avslappet forhold til begreper med en svært presis betydning, og da er det kanskje greit å slenge rundt seg med skin-effekt, båndbredde, ledeevne, legeringer osv.
Jeg tror mange kunne hatt nytte av å skjønne hva som foregår inne i utstyret de kjøper. Da kunne de sikkert også lettere fått ting slik de vil. Jeg har brukt veldig mye tid på å skjønne forsterkere. Derfor låter min forsterker så bra som den gjør. Fordi jeg visste hvorfor den gjorde det. Jeg kjøpte meg forleden et nytt lydkort til PC'en fordi jeg vil bygge den om til multimedia-PC. Kjøpte det råeste kortet jeg fant. Et Asus HDAV 1.3 Deluxe. Jeg sammenlignet det med min nåværende cd-spiller, en Vincent CD-S6. Jeg var ikke spesielt imponert. Litt skuffet siden spec'en var såpass bra. Bare "audiofile" komponenter. Men etter å ha studert databladet til opamp'ene på kortet skjønte jeg hvorfor det låt undermåls. De hadde best spec når de leverte 2-3V RMS ut. Jeg skrudde opp volumet på kortet til maks. Aaaaahh! Deilig! Vincent'en var ikke lenger et savn. Istedet satt jeg og gliste fra øre til øre.
Når det gjelder bass-respons over en kabel så er vel kabeldimensjon det eneste som teller. Stort areal = liten motstand. Når det gjelder skineffect, så er skin-dybden ved 20 kHz på 1.16 mm for kobber. Dvs. at dersom du har en 4 kvadrat-mm solid core, vil hele kabelarealet lede opp til 20 kHz. Å fordele strømmen på multistrand er ikke nødvendigvis en fordel, da mange tynne ledere i nærheten av hverandre faktisk har mer å si for ac-motstanden enn skin-effekt. Det er ikke uten grunn at Lizt-tråd har oppstått...
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Trondmeg skrev:
Barbaresco skrev:
EiK skrev:
Stenstadvold har høyskole utdannelse i TV-teknikk, og jobber med produksjon av TV-teknikk.

Da sitter han vel på fasitten på lydgjenngivelse gjennom våre musikkanlegg..... ::)
Videosignaler har vesentlig høyere krav til båndbredde enn våre usle audiosignaler, pluss at visuell støy og forvrengning er ikke noe du diskuterer om er der eller ikke, du SER det.
Er det enklere å se det enn å høre det?
Ja, det er et velkjent faktum. Hørselshukommelsen er ekstremt kort, og det er lett å lure andre (kabelselgere er opptrent til det), men også seg selv. Samt at du ikke kan ha to konkurrerende lydanlegg oppe og spille samtidig. Å sammenlikne to eller flere TVer er veldig lett å utføre, i hvert fall på butikken, bare sett de ved siden av hverandre. Da er det ingen tvil om hva du ser.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.537
Antall liker
9.695
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
erato skrev:
musicus skrev:
Man får jo noen ganger inntrykk av det er måten man blir fornøyd på, som er det viktigste for noen, ikke at man blir fornøyd, kabelverdens fariseere....

mvh
Slår ikke den begge veier egentlig, ref motviljen mot blindtesting bla?
Blindtesting er for meg en kabel fariseer sport, og ikke noe som bidrar til å klargjøre for meg om en gitt kabel er noe jeg vil leve med over tid, andre finner igjen dette å være det riktige, I dont care "what ever floats your boat", det jeg synes man heller burde sette mer fokus er nettopp at man er fornøyd, mer enn måten man blir det på, der blir man (heldigvis kanskje), ikke enig alikevel!

Det vil alikevel være nok av de som synes ritualer (blindtesting, abx etc.) er viktigere enn at man blir fornøyd uten alt det selvpålagte sludderet og ritualene til kabel fariseerene.

Enjoy it! ;)

mvh
Joda, men poenget mitt er at tilfredshet kommer inn i sjelen på mange måter, gjennom ører, øyne, selvbilde, hype, identifikasjon, gruppetilhørighet, tro....og HVA som gjør en gitt eier tilfreds med en gitt komponent er nå ihvert fall litt interessant for oss andre som kanskje ikke deler ståsted i alt dette. Er man fornøyd, er man selvsagt det, men hva er det man er fornøyd med?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.701
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
erato skrev:
musicus skrev:
Man får jo noen ganger inntrykk av det er måten man blir fornøyd på, som er det viktigste for noen, ikke at man blir fornøyd, kabelverdens fariseere....

mvh
Slår ikke den begge veier egentlig, ref motviljen mot blindtesting bla?
Blindtesting er for meg en kabel fariseer sport, og ikke noe som bidrar til å klargjøre for meg om en gitt kabel er noe jeg vil leve med over tid, andre finner igjen dette å være det riktige, I dont care "what ever floats your boat", det jeg synes man heller burde sette mer fokus er nettopp at man er fornøyd, mer enn måten man blir det på, der blir man (heldigvis kanskje), ikke enig alikevel!

Det vil alikevel være nok av de som synes ritualer (blindtesting, abx etc.) er viktigere enn at man blir fornøyd uten alt det selvpålagte sludderet og ritualene til kabel fariseerene.

Enjoy it!  ;)

mvh
Så: Et forsøk på å repetere opplevelser for å verifisere dem for seg selv som faktisk utstyrsavhengige er etter din mening sludder, musicus?
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
86
Men jeg har jo høyttalere til 100 000 Kr og forsterkere til 50 000 kr
Dessuten koster CDspilleren 20 000. Ikke kom å fortell meg at kabler til 50 kr/meter er bra nok.
Han fyren i hifi-sjappa sa jeg burde kjøpe noen til minimum 10 000 Kr, dessuten er det ekstremt viktig at HT-kablene er 1,23 meter lange. Da Hindrer man resonans i kablene. Han er jo fagmann, klart han har greier på dette.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
Jeg lurer nå på om kabler er sinnsykt avgifts belagt fra staten sin side
sånn som med bil :)
Det ville forklare den avsindige kunstige markedsprisen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Nex skrev:
Men jeg har jo høyttalere til 100 000 Kr og forsterkere til 50 000 kr
Dessuten koster CDspilleren 20 000. Ikke kom å fortell meg at kabler til 50 kr/meter er bra nok.
Han fyren i hifi-sjappa sa jeg burde kjøpe noen til minimum 10 000 Kr, dessuten er det ekstremt viktig at HT-kablene er 1,23 meter lange. Da Hindrer man resonans i kablene. Han er jo fagmann, klart han har greier på dette.

...finnes værre historier enn dette... Om det er stigmatiserende for bransjen eller for oss som forbrukere skal være usagt... Men at slik analogier er vanlige i luksusmarkedet tror jeg er helt vanlig... To ører, en hjerne.. Ikke rart det går ad dundas... ;D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kablene mine koster 1% av hele anlegget.
jeg synes det er litt mye.
men de spiller i alle fall riktig så flott.
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Nex skrev:
Men jeg har jo høyttalere til 100 000 Kr og forsterkere til 50 000 kr
Dessuten koster CDspilleren 20 000. Ikke kom å fortell meg at kabler til 50 kr/meter er bra nok.
Han fyren i hifi-sjappa sa jeg burde kjøpe noen til minimum 10 000 Kr, dessuten er det ekstremt viktig at HT-kablene er 1,23 meter lange. Da Hindrer man resonans i kablene. Han er jo fagmann, klart han har greier på dette.
Tja. Jeg skal gi ham et halvt poeng fordi han i det minste snakket om noe som KAN være riktig. Det er en grunn til at koax-kabler har 75 eller 50 ohm impedans, nemlig matching til impedansen i antennen. Når et signal kommer frem til enden av en kabel, og der møter en annen impedans enn i kabelen, vil signalet reflekteres tilbake til kilden. Om det der møter en impedans annen enn den i kabelen, blir det reflektert igjen. Dersom impedansen den møter er den samme som i kabelen, dør refleksen. Så utgangsimpedansen til en forsterker bør helst matches til impedansen i kabelen. Jeg tror (uten å ha testet dette) at forskjellen i kabler kan ha noe å gjøre med matching av impedans. Dersom komboen (kabel+kilde+mottaker) dreper refleksene kjapt, vil det ha mindre innvirkning på signalet enn andre komboer. Min tidligere nevnte kollega brukte kunnskap fra radio-verdenen for å lage seg en impedans-korrektor som endret utgangsimpedansen på forforsterkeren. Det var nesten som å fokusere. På et punkt låt det plutselig mye bedre enn på andre. Og det var når utgangsimpedansen var den samme som i kabelen.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
kunne vi ikke bare sendt signalet gjennom luften da :)
Fm sender / motaker .radio låter jo bra det ved gode forhold ;D
kunne dem sitti der med grise dyre kabler på lager ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
cobra skrev:
Nex skrev:
Men jeg har jo høyttalere til 100 000 Kr og forsterkere til 50 000 kr
Dessuten koster CDspilleren 20 000. Ikke kom å fortell meg at kabler til 50 kr/meter er bra nok.
Han fyren i hifi-sjappa sa jeg burde kjøpe noen til minimum 10 000 Kr, dessuten er det ekstremt viktig at HT-kablene er 1,23 meter lange. Da Hindrer man resonans i kablene. Han er jo fagmann, klart han har greier på dette.
Tja. Jeg skal gi ham et halvt poeng fordi han i det minste snakket om noe som KAN være riktig. Det er en grunn til at koax-kabler har 75 eller 50 ohm impedans, nemlig matching til impedansen i antennen. Når et signal kommer frem til enden av en kabel, og der møter en annen impedans enn i kabelen, vil signalet reflekteres tilbake til kilden. Om det der møter en impedans annen enn den i kabelen, blir det reflektert igjen. Dersom impedansen den møter er den samme som i kabelen, dør refleksen. Så utgangsimpedansen til en forsterker bør helst matches til impedansen i kabelen. Jeg tror (uten å ha testet dette) at forskjellen i kabler kan ha noe å gjøre med matching av impedans. Dersom komboen (kabel+kilde+mottaker) dreper refleksene kjapt, vil det ha mindre innvirkning på signalet enn andre komboer. Min tidligere nevnte kollega brukte kunnskap fra radio-verdenen for å lage seg en impedans-korrektor som endret utgangsimpedansen på forforsterkeren. Det var nesten som å fokusere. På et punkt låt det plutselig mye bedre enn på andre. Og det var når utgangsimpedansen var den samme som i kabelen.

Klipp og lim. En tilfeldig preamp har disse data: Frequency band 20Hz-200kHz @ 600 ohms. Hvordan vil dette matche mot en 75ohms kabel ? Eller for å stille spm på en annen måte, hva slags kable burde en bruke på denne ?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.701
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Karakteristisk impedans er ikke relevant for audiofrekvenser (med mindre man skal selge kabler).

Rhesus utdyper:
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
HCS skrev:
Klipp og lim. En tilfeldig preamp har disse data: Frequency band 20Hz-200kHz @ 600 ohms. Hvordan vil dette matche mot en 75ohms kabel ? Eller for å stille spm på en annen måte, hva slags kable burde en bruke på denne ?
Det spesifiseres ikke utgangsimpedans, men frekvensrespons i en gitt last.

Karateristisk impedans på kabler er ikke interessant før man er oppe i frekvenser der bølgelengden begynner å nærme seg lengden på kabelen. I en vanlig signalkabel er signalhastigheten 60% av lyshastigheten. Et 20kHz signal har da en bølgelengde på 9000 meter.

Så, ved audiofrekvenser har transmisjonslinjeeffekter null å si for signaloverføringen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
cobra skrev:
...
Min tidligere nevnte kollega brukte kunnskap fra radio-verdenen for å lage seg en impedans-korrektor som endret utgangsimpedansen på forforsterkeren. Det var nesten som å fokusere. På et punkt låt det plutselig mye bedre enn på andre. Og det var når utgangsimpedansen var den samme som i kabelen.
): en utgangsimpedans på omkring ~100 ohm? ... jo det låter antagelig veldig anderledes enn mye annet ... :)

Hvordan skal man evt. velge mellom «resonans» i en kabel v.s. hvordan impedanssystemet påvirker HT?

mvh
KJ
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
HCS skrev:
cobra skrev:
Nex skrev:
Men jeg har jo høyttalere til 100 000 Kr og forsterkere til 50 000 kr
Dessuten koster CDspilleren 20 000. Ikke kom å fortell meg at kabler til 50 kr/meter er bra nok.
Han fyren i hifi-sjappa sa jeg burde kjøpe noen til minimum 10 000 Kr, dessuten er det ekstremt viktig at HT-kablene er 1,23 meter lange. Da Hindrer man resonans i kablene. Han er jo fagmann, klart han har greier på dette.
Tja. Jeg skal gi ham et halvt poeng fordi han i det minste snakket om noe som KAN være riktig. Det er en grunn til at koax-kabler har 75 eller 50 ohm impedans, nemlig matching til impedansen i antennen. Når et signal kommer frem til enden av en kabel, og der møter en annen impedans enn i kabelen, vil signalet reflekteres tilbake til kilden. Om det der møter en impedans annen enn den i kabelen, blir det reflektert igjen. Dersom impedansen den møter er den samme som i kabelen, dør refleksen. Så utgangsimpedansen til en forsterker bør helst matches til impedansen i kabelen. Jeg tror (uten å ha testet dette) at forskjellen i kabler kan ha noe å gjøre med matching av impedans. Dersom komboen (kabel+kilde+mottaker) dreper refleksene kjapt, vil det ha mindre innvirkning på signalet enn andre komboer. Min tidligere nevnte kollega brukte kunnskap fra radio-verdenen for å lage seg en impedans-korrektor som endret utgangsimpedansen på forforsterkeren. Det var nesten som å fokusere. På et punkt låt det plutselig mye bedre enn på andre. Og det var når utgangsimpedansen var den samme som i kabelen.

Klipp og lim. En tilfeldig preamp har disse data: Frequency band 20Hz-200kHz @ 600 ohms. Hvordan vil dette matche mot en 75ohms kabel ? Eller for å stille spm på en annen måte, hva slags kable burde en bruke på denne ?
Vel. Inngangsimpedansen på effekten er det vanskelig å matche, men en kan matche utgangsimpedansen på en forforsterker med kabelen, slik at den dreper refleksen. Når det gjelder koax, så er ikke 75 ohm den impedansen i selve kabelen, men (nå er jeg litt på tynn is) når den brukes som en transmisjonslinje. Ikke spør meg om detaljer. Det kan sikkert radio-entusiaster fortelle mer om.
For vårt bruk, så er det kun utgangsimpedansen fra forforsterker som betyr noe, siden vi ikke klarer å matche inngangsimpedansen (fordi den som regel er mange titalls kOhm på en effekt, bortsett fra Holfi?). Og denne kan med "enkle" midler endres til å matche kabelimpedansen. Ulempen er selvsagt at dette sjelden står i spec'er. Kun enkelte effekter har disse i databladet (spesielt rørforsterkere siden de gjerne har utgangsimpedanser over 1 ohm...). Men forforsterkere trenger ikke like strenge krav til utgangsimpedans siden de uansett møter MINST 600 ohm på andre siden av kabelen. Så 10 ohm på utgangen er ikke noe problem.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
- Ingen kan høre forskjell på kabelen jeg bruker til 2,50 kroner per meter, og for eksempel den som heter Nordost Silver Shadow Digital XLR til 6.995 kroner, mener Stenstadvold.
Jeg mener Stenstadvold gjør en tabbe her. Poenget er at man hører forskjell på kabler. Det store spørsmålet er imidlertid om forskjellen er en forbedring? -Og det er her at dette med Placebo kommer inn. Man bytter til en dyr prestisjekabel og hører forskjell = forbedring. Bytter man til en "lavstatuskabel" og hører forskjell = forverring.

Min erfaring er at det er LETT å høre forskjell på kabler, men vanskelig å høre om den er entydig bedre. Eventuelt blir noe bedre, mens andre parametre blir dårligere. Derfor har jeg, enn så lenge, slått meg til ro med en passe nøytral kabel med balanserte lydegenskaper. Den scorer liksom terningkast 4/5 på alle parametre. Sagt på en annen måte: Det finnes en del "one-trick ponnies" der ute i kabelverden.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
385
Barbaresco skrev:
Ja, det er et velkjent faktum. Hørselshukommelsen er ekstremt kort, og det er lett å lure andre (kabelselgere er opptrent til det), men også seg selv.
HVEM har fastslått dette "faktum"?? Inni huet mitt kan jeg fortsatt "høre" hvordan faren min sin stemme låt. Han døde for over 35 ÅR siden. Jeg fikk dessuten en tlf fra en perifer bekjent forleden, hadde ikke hørt stemmen hans på et par år. 2 sekunder, og jeg hadde plassert hvem han var, uten at han hadde presentert seg. Påstanden om kort lydhukommelse er bare tull IMHO.

Honkey
 
M

musicus

Gjest
Rhesus skrev:
musicus skrev:
erato skrev:
musicus skrev:
Man får jo noen ganger inntrykk av det er måten man blir fornøyd på, som er det viktigste for noen, ikke at man blir fornøyd, kabelverdens fariseere....

mvh
Slår ikke den begge veier egentlig, ref motviljen mot blindtesting bla?
Blindtesting er for meg en kabel fariseer sport, og ikke noe som bidrar til å klargjøre for meg om en gitt kabel er noe jeg vil leve med over tid, andre finner igjen dette å være det riktige, I dont care "what ever floats your boat", det jeg synes man heller burde sette mer fokus er nettopp at man er fornøyd, mer enn måten man blir det på, der blir man (heldigvis kanskje), ikke enig alikevel!

Det vil alikevel være nok av de som synes ritualer (blindtesting, abx etc.) er viktigere enn at man blir fornøyd uten alt det selvpålagte sludderet og ritualene til kabel fariseerene.

Enjoy it! ;)

mvh
Det er med hifikabler som med religion. Det handler ikke om rasjonelle argumenter, men om man tror på dem eller ikke.
...og noen mennesker tror de vet alt, og det er og alt de vet....

mvh
 
M

musicus

Gjest
erato skrev:
musicus skrev:
erato skrev:
musicus skrev:
Man får jo noen ganger inntrykk av det er måten man blir fornøyd på, som er det viktigste for noen, ikke at man blir fornøyd, kabelverdens fariseere....

mvh
Slår ikke den begge veier egentlig, ref motviljen mot blindtesting bla?
Blindtesting er for meg en kabel fariseer sport, og ikke noe som bidrar til å klargjøre for meg om en gitt kabel er noe jeg vil leve med over tid, andre finner igjen dette å være det riktige, I dont care "what ever floats your boat", det jeg synes man heller burde sette mer fokus er nettopp at man er fornøyd, mer enn måten man blir det på, der blir man (heldigvis kanskje), ikke enig alikevel!

Det vil alikevel være nok av de som synes ritualer (blindtesting, abx etc.) er viktigere enn at man blir fornøyd uten alt det selvpålagte sludderet og ritualene til kabel fariseerene.

Enjoy it! ;)

mvh
Joda, men poenget mitt er at tilfredshet kommer inn i sjelen på mange måter, gjennom ører, øyne, selvbilde, hype, identifikasjon, gruppetilhørighet, tro....og HVA som gjør en gitt eier tilfreds med en gitt komponent er nå ihvert fall litt interessant for oss andre som kanskje ikke deler ståsted i alt dette. Er man fornøyd, er man selvsagt det, men hva er det man er fornøyd med?
Jeg har lenge önsket både placebo, feelgoodfaktoren og annet velkomment, så lenge det for meg öker gleden og opplevelsen, hva andre måtte mene om mine prioriteringer i så måte er meg totalt likegyldig....enhver får ta sine egne valg, men fariseerene her vil gjerne at alt skal forgå og skje på deres måte, feil for undertegnede ;) ...

mvh
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.537
Antall liker
9.695
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
Barbaresco skrev:
Ja, det er et velkjent faktum. Hørselshukommelsen er ekstremt kort, og det er lett å lure andre (kabelselgere er opptrent til det), men også seg selv.
HVEM har fastslått dette "faktum"?? Inni huet mitt kan jeg fortsatt "høre" hvordan faren min sin stemme låt. Han døde for over 35 ÅR siden. Jeg fikk dessuten en tlf fra en perifer bekjent forleden, hadde ikke hørt stemmen hans på et par år. 2 sekunder, og jeg hadde plassert hvem han var, uten at han hadde presentert seg. Påstanden om kort lydhukommelse er bare tull IMHO.

Honkey
Jeg kjenner igjen Beethovens musikk jeg og, uansett hvor god eller dårlig kabelen er. Og unasett om jeg kjenner igjen kabelens lydsignatur. Jeg mistenker at analogien din ikke er helt god.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.537
Antall liker
9.695
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
musicus skrev:
Jeg har lenge önsket både placebo, feelgoodfaktoren og annet velkomment, så lenge det for meg öker gleden og opplevelsen, hva andre måtte mene om mine prioriteringer i så måte er meg totalt likegyldig....enhver får ta sine egne valg, men fariseerene her vil gjerne at alt skal forgå og skje på deres måte, feil for undertegnede ;) ...

mvh
Helt greitt det. Problemet er bare at en manns eierglede er en annen manns junk. Audi vs BMW eller whatever. Derfor synes jeg det er nyttig å kunne skille ut lydopplevelsen fra alt det andre som er relevant bare for deg, og derfor synes jeg blindtester er relevant.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Stenstavold kan man i det minste være uenig med. Hadde frøken Picard, journalisten bak åndsverket i DinSide, skjønt hva som er forskjellen på digitale og analoge signaler (og kabler) hadde artikkelen sikkert fått mindre karakter av grøt.
 

unodostres

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2009
Innlegg
168
Antall liker
0
totte skrev:
Hadde frøken Picard, journalisten bak åndsverket i DinSide, skjønt hva som er forskjellen på digitale og analoge signaler (og kabler) hadde artikkelen sikkert fått mindre karakter av grøt.
Det kan man vel også si om del av slike debatter på forum som dette ;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
unodostres skrev:
totte skrev:
Hadde frøken Picard, journalisten bak åndsverket i DinSide, skjønt hva som er forskjellen på digitale og analoge signaler (og kabler) hadde artikkelen sikkert fått mindre karakter av grøt.
Det kan man vel også si om del av slike debatter på forum som dette ;)
Hvordan var dette ordtaket....Hmmm..."På seg selv kjenner en andre".... Sikkert unntaket ifra regelen utsagnet over da... Men, men... ;D
 
M

musicus

Gjest
Valentino skrev:
musicus skrev:
erato skrev:
musicus skrev:
Man får jo noen ganger inntrykk av det er måten man blir fornøyd på, som er det viktigste for noen, ikke at man blir fornøyd, kabelverdens fariseere....

mvh
Slår ikke den begge veier egentlig, ref motviljen mot blindtesting bla?
Blindtesting er for meg en kabel fariseer sport, og ikke noe som bidrar til å klargjøre for meg om en gitt kabel er noe jeg vil leve med over tid, andre finner igjen dette å være det riktige, I dont care "what ever floats your boat", det jeg synes man heller burde sette mer fokus er nettopp at man er fornøyd, mer enn måten man blir det på, der blir man (heldigvis kanskje), ikke enig alikevel!

Det vil alikevel være nok av de som synes ritualer (blindtesting, abx etc.) er viktigere enn at man blir fornøyd uten alt det selvpålagte sludderet og ritualene til kabel fariseerene.

Enjoy it! ;)

mvh
Så: Et forsøk på å repetere opplevelser for å verifisere dem for seg selv som faktisk utstyrsavhengige er etter din mening sludder, musicus?
Jeg behöver ikke verifisere med bt, abx osv..jeg vet at dagsformen og humöet svinger, og verifikasjon for meg er om det holder over tid.

mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er mulig det er useriøst, men tråden er likevel underholdende.

Man skal være fast i troen. Det er nok best.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
vredensgnag skrev:
Det er mulig det er useriøst, men tråden er likevel underholdende.

Man skal være fast i troen. Det er nok best.
Hehehe...Ja, noen av oss liter med å være faste i "fisken" så da er faste i "kabel-troen" evt ikke enklere...
 
M

musicus

Gjest
erato skrev:
musicus skrev:
Jeg har lenge önsket både placebo, feelgoodfaktoren og annet velkomment, så lenge det for meg öker gleden og opplevelsen, hva andre måtte mene om mine prioriteringer i så måte er meg totalt likegyldig....enhver får ta sine egne valg, men fariseerene her vil gjerne at alt skal forgå og skje på deres måte, feil for undertegnede ;) ...

mvh
Helt greitt det. Problemet er bare at en manns eierglede er en annen manns junk. Audi vs BMW eller whatever. Derfor synes jeg det er nyttig å kunne skille ut lydopplevelsen fra alt det andre som er relevant bare for deg, og derfor synes jeg blindtester er relevant.
Du mener du må verifisere dine opplevelser med en bt for du er selv usikker på hva du mener? da kan man jo nesten spörre for hvems skyld setter man sammen sitt anlegg, jeg mener, man vet vel hva man foretrekker og liker, eller er det en slags mal man innbiller seg man må oppfylle for å kunne mene noe?..

mvh
 

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
83
Antall liker
0
Utrykket man sikter til er vel det kjente "på seg selv kan man kjenne på sin egen" mon tro
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
Det er mulig det er useriøst, men tråden er likevel underholdende.

Man skal være fast i troen. Det er nok best.
Det handler ikke om å tro, men å forholde seg til sine sanselige opplevelser ;) ....

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Man skal være venn med sin kabel. Det er det viktigste. Hvis kabelen på en eller annen måte virker som en brems på musikkopplevelsen, er det fort gjort og bli uvenner med kabelen. :)

Jeg er veldig god venn med kablene jeg bruker nå. Og det at kablene var billige gjør vennskapet enda bedre.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.793
Antall liker
21.701
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og om man lytter uten å vite forholder man seg ikke til sine sanseopplevelser, musicus?
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.429
Antall liker
2.857
Torget vurderinger
3
nåja

fast i troen eller ikke ser det blir argumentert med eier glede og sånne ting.
Kunstig pris setting skaper problemer, det er ikke bare kabler dette gjelder men vår vilje til å bli
bløffet på bakgrunn av trender kul faktor å lignende skaper press i økonomien "finanskrise".
Dette er en overforenkling av problemstillingen .Jeg vet det, men at vi tier å betaler har skapt problemer.
Håper på flere pris bevisste kunder som ikke lar slike forsøk på svartebørs handel gå upåaktet hen.
 
Topp Bunn