Derfor stoler jeg på målinger.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.729
    Antall liker
    21.590
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ledere fra pickup til phonoforsterker er viktige. Der er signalene så svake at mikrofoni og støyinnstråling er en greie, og selvfølgelig også kapasitans for mm-pickuper, siden mengden påvirker frekvensgangen i de to øverste hørbare oktavene. Tonearmskabler er kjekke å nerde på. :)
    På linjenivå er vi i praksis over i 0, ingen hørbar betydning. Det går an å kjøpe idiotkabler (mea culpa: Nordost Black Knight) men er man lur kjøper man BlueJeans LC-1 til alt på phono og linjenivå. Trenger man balansert kan man shoppe proff. Høyttalerkabler er enkelt. Lange nok og tykke nok til lengden og høyttalerens minimumsimpedans.
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.326
    Antall liker
    1.245
    Sted
    Stavanger
    Helt i starten der snakker han om "2 distinct groups" der den ene bare anerkjenner målinger som grunnlag for å vurdere kvalitet.

    Jeg har holdt på med dette i snart 40 år og har aldri møtt noen med den holdningen. Jeg har kanskje møtt en liten håndfull som i korte perioder har tenkt at de kan vurdere et produkt som bra basert på for eksempel SINAD, men en person som mener at et produkt som låter helt knall kan være bare skrot, en sånn person har jeg faktisk aldri møtt.

    Hvorfor kan vi ikke skyte og begrave den stereotypen med en gang?
    mulig han prøvde å forklare på en måte. ellers så fins det et ordtak; Only In America. hvis du trodde vi ser i sort hvitt, reis over dammen 😁
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Kjærringer finnes det av begge kjønn :cool:, og "noen" syntes det er stas og shoppe kabler , andre vesker ....
    Og det er igrunn helt greit, gøy med noe nytt til tider, og kan man ikke noe om hvordan et anlegg faktisk virker og hva som skal til for og få bedre lyd.
    JA - så kjøp kabler !!!!
    Men ikke kom og si her, at det er det som gjør mye i et anlegg!! Det er da mange av oss som reagerer.

    La oss si en A - B test på to kabler, og at man hører forskjell, der og da.. men hvor mye har det og si på hvordan man faktisk hører på musikken i det daglige ?
    Høres Tom G Warrior, Diana Krøll, James Maynard Keenan, Kari Bremses Eller Ole (bør) Pauses med den kabelen i det daglige, og hvordan husker du den andre kabelen du brukte tidligere etter tre uker ????

    Og igjen, (for nye lesere) hva vet dere om høyttaler drivere, delefilter og akustikk ?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    . Høyttalerkabler er enkelt. Lange nok og tykke nok til lengden og høyttalerens minimumsimpedans.
    Det der med at høytalerkablene må være lange nok er kraftig undervurdert. Jeg kjøpte ny stereobenk og da ble høytalerkablene for korte. Skal si det utgjorde forskjell; natt og dag! Så kom ikke her å si at det ikke er forskjell på kabler!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.402
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Kjærringer finnes det av begge kjønn :cool:, og "noen" syntes det er stas og shoppe kabler , andre vesker ....
    Og det er igrunn helt greit, gøy med noe nytt til tider, og kan man ikke noe om hvordan et anlegg faktisk virker og hva som skal til for og få bedre lyd.
    JA - så kjøp kabler !!!!
    Men ikke kom og si her, at det er det som gjør mye i et anlegg!! Det er da mange av oss som reagerer.

    La oss si en A - B test på to kabler, og at man hører forskjell, der og da.. men hvor mye har det og si på hvordan man faktisk hører på musikken i det daglige ?
    Høres Tom G Warrior, Diana Krøll, James Maynard Keenan, Kari Bremses Eller Ole (bør) Pauses med den kabelen i det daglige, og hvordan husker du den andre kabelen du brukte tidligere etter tre uker ????

    Og igjen, (for nye lesere) hva vet dere om høyttaler drivere, delefilter og akustikk ?
    Veldig godt poeng, skulle nesten hvert smart du :=)
    Det var en fleip, grepa kjekk opplyst mann er du.
     
    • Wow
    Reaksjoner: 2xJ

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    7.007
    Sted
    Kongsberg
    Lyttetester av kabler har de da grundig tatt opp i utgaver av Fidelity. Husker en gruppetest av signalkabler der alle journalistene kom med sin opplevelse. Så dette med kabler er ikke bare noe enkelte «særinger» driver med, men også de som skriver for Norges største High End magasin. Knut Vadseth har benyttet Valhalla kabler selv i en årrekke. Les også om da representanter fra OHC var på hjemmebesøk hos Knut og gjorde endringer han skrev om. Så kabler er grundig testet av de mest kjente innen bransjen.
    Det er mulig jeg er mer skeptisk enn det som er sunt, men jeg tar ingenting for god fisk fra noen med mindre det er gjennomført en 100% etterprøvbar og gjennomdokumentert test. Jeg synes virkelig HiFi journalistene kunne tatt seg bryet med å blindteste når de tester ting som har alt fra ingen til marginal effekt. Kabler, forsterkere, DAC og preamp er i denne kategorien.
    Jeg har sett journalister skrive så mye tull at jeg har mistet tilliten til det aller meste som skrives. De lever svært godt i myteverden de fleste av dem.
    Det er først når man gjør objektive målinger og knytter disse mot lytteintrykk at det blir interessant.
    Og bare så det er nevnt. Jeg har lyttet til mange kombinasjoner av kabler forsterkere og kilder. Jeg har til og med utviklet et eget apparat som gjør at jeg kan bytte mellom ulike kabler, forsterkere og kilder med et knappetrykk.
    Vi som er skeptiske er ikke det fordi vi er trassige. Vi vet simpelthen en god del basert på egen erfaring og måling.
    PS. Jeg bruker også en sølvkabel med ekstrem presisjon i mitt måleoppsett. Med denne har jeg mindre støybidrag enn med enklere kabler. Så ja, det ER forskjell. Er den hørbar? Nei
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ganske enkelt for at man skal få skikkelig mellomtone så bør det være fullfrekvent.

    Bass er med på og gi kropp til en stemme, og en diskant er med på og sørge for at luftigheten i den og kommer til sin rett.

    Hadde det vært så enkelt som du sier - hadde det jo gått med; nettopp det du sier, 1 mellomtone
    Mulig jeg ikke ordla meg godt nok - for orden skyld fra meg - mener ikke "1 mellomtone" men selve mellomtoneområdet innenfor hele frekvensområdet.
    For øvrig som du selv påpeker; med kropp fra bassen og luftighet i diskant. Men, jaggu er de nær målet, de med ei bøtte gode fullfrekvensdrivere per side.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har man kjøpt kabler for 100,000 sitter det trolig også ganske langt inne å bøye seg og innse at det var bortkastede penger.
    Er ikke det litt vel bastant å erklære overfor andre?
    Tenk om noen tenker det om dine små stativhøyttalere - selges "look alike" for en null mindre enn dine - hvor mange vil sagt "OK bra nok" 🔊

    Jeg tenker; dersom man mener kabler er verdt så mye penger og/eller nyter eiergleden ved dette (og sikkert mer penger omkring anlegget), skal han ikke få lov til å glede seg over dette? Hadde jeg vært tilstrekkelig bemidlet hadde jeg trolig dratt kortet så selv Geir Tømmervik hadde smilt godt hele dagen :cool:

    Kamerat av meg skal inn til Oslo nå over helga og overta en 34-foter til drøyt 2 millioner med agenda "småturer indre Oslo-fjord" - gledet meg oppriktig her om dagen på hans vegne da han sendte meg stolte bilder av den. OK, sett i mine øyne galskap! Men, han har glede av det og nyter nettopp det, hadde fått gjort det samme med kona med en langt billigere båt, men stor respekt for at han tør bruke pengene han har jobbet seg opp gjennom flere år.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.326
    Antall liker
    1.245
    Sted
    Stavanger
    leser ikke alt. denne tråden går i lyses hastighet. legger noen vekk måleinstrumentene og setter seg ned å lytter ? eller har dere ikke tid
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.564
    Antall liker
    3.114
    Sted
    Oslo
    Kamerat av meg skal inn til Oslo nå over helga og overta en 34-foter til drøyt 2 millioner med agenda "småturer indre Oslo-fjord" - gledet meg oppriktig her om dagen på hans vegne da han sendte meg stolte bilder av den. OK, sett i mine øyne galskap! Men, han har glede av det og nyter nettopp det, hadde fått gjort det samme med kona med en langt billigere båt, men stor respekt for at han tør bruke pengene han har jobbet seg opp gjennom flere år.
    Helt fint det, så lenge han ikke sier at ingen andre kan få det like bra uten å bruke like mye penger som han. Bruk gjerne et par millioner på kabler, men ikke påstå at andre må gjøre det samme uten å ha noen mer objektive argumenter enn egne erfaringer på eget anlegg :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Har man kjøpt kabler for 100,000 sitter det trolig også ganske langt inne å bøye seg og innse at det var bortkastede penger.
    Ikke egentlig uenig, men faktisk, når jeg begynner å regne litt, så har jeg nok kabler for 100,000 eller sannsynligvis en god del mer hvis jeg tar med alle de VOVOX XLR-kablene bort til hver aktive høyttaler på kinoloftet, et par-tre sett med høyttalerkabler fra Wireworld, noe sølvgreier fra Audio Note fra PU til Riaa og fra Riaa til pre, flere gode BNC-kabler for word-clock, endel greie AES-kabler, skjermede strømkabler fra Siemens/ASR, osv osv. Men det blir riktig nok veldig mange meter kabel totalt sett. Kanskje det er primært litt jålere og utgiftene har fordelt seg over flere år... Jeg har faktisk aldri brydd meg om å prøve å høre på "før og etter" med kabler.. eller jo kanskje for mange år siden uten at jeg fikk den store aha-opplevelsen. Men de er uansett solide, har gode plugger, er godt skjermet og ser mye finere ut enn de kablene som ofte følger med. Det siste skal ikke kimses av. Selvfølgelig er jeg en jålebukk!! Jeg kjøper heller ikke plastklokker selv om de kanskje viser tiden enda bedre enn noe som skinner litt i sola;-)

    Selv om jeg stoler på målinger :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har sett journalister skrive så mye tull at jeg har mistet tilliten til det aller meste som skrives.
    Armand; du er én av de tre jeg har mest respekt for på dette forum, du og Snickers-is og nr. 3 på lista vet jeg ikke hvem skulle være :cool:
    Men (!) se det litt ut i fra de som jobber som journalister - jeg gjentar jobber fordi dette er en jobbvirksomhet for disse og eierne - noen av disse journalistene gjør det sågar uten betaling (noen som nevner ordet entusiasme???).

    OK, la oss si 10.000 lesere, tror du det finnes så mange som 5 personer av disse som innehar din kompetanse?
    Svaret forteller deg at allmenngyldige mediekanaler ikke opererer som interne fagblader .Vil tro selv et fagblad ikke rekker deg til anklene av kompetanse...

    Kan ikke flere høre litt på eksempelvis Håkon Rognlien, som 1001 ganger har fremlagt hva som ligger bak den positivt mente veiledning en hi-fi journalist forsøker å hjelpe oss "ikke-super-ekstremt-kyndige" mennesker med, innenfor en hobby vi setter så høyt at én god låt kan få en voksen mann til å grine.
    ...Så kan dere sitte på bakrommene med måleapparater som viser 0,00003 eler mindre - kanskje i stedet (!) forsøke å hjelpe produsentene av utstyr til å i bruk ta det dere finner ut av - dere selv mange ganger bedre enn folkene som er ansatt for dette hos produsentene.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.609
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke det litt vel bastant å erklære overfor andre?
    Nå har jeg egentlig ikke erklært noe ovenfor andre, det var for å få frem et poeng i tilsvar til det jeg siterte, "Dette forum er en blanding av å skulle ha det beste lyden og ikke tape ansikt (være tøffest i byen). Får man da motsigelser sitter det svært langt inn å bøye seg. (..) Enkelte har på forhånd bestemt seg for at det ikke skal være forskjell på kabler"

    Dette går jo begge veier tenker jeg. Derfor da mitt poeng om at hvis man har brukt veldig mye penger på noe man mener har en effekt, er man trolig akkurat like bestemt som de som (i følge min motdebattant) har bestemt seg for at det ikke er forskjell. :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.143
    Antall liker
    6.609
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ikke egentlig uenig, men faktisk, når jeg begynner å regne litt, så har jeg nok kabler for 100,000 eller sannsynligvis en god del mer hvis jeg tar med alle de VOVOX XLR-kablene bort til hver aktive høyttaler på kinoloftet, et par-tre sett med høyttalerkabler fra Wireworld, noe sølvgreier fra Audio Note fra PU til Riaa og fra Riaa til pre, flere gode BNC-kabler for word-clock, endel greie AES-kabler, skjermede strømkabler fra Siemens/ASR, osv osv. Men det blir riktig nok veldig mange meter kabel totalt sett. Kanskje det er primært litt jålere og utgiftene har fordelt seg over flere år... Jeg har faktisk aldri brydd meg om å prøve å høre på "før og etter" med kabler.. eller jo kanskje for mange år siden uten at jeg fikk den store aha-opplevelsen. Men de er uansett solide, har gode plugger, er godt skjermet og ser mye finere ut enn de kablene som ofte følger med. Det siste skal ikke kimses av. Selvfølgelig er jeg en jålebukk!! Jeg kjøper heller ikke plastklokker selv om de kanskje viser tiden enda bedre enn noe som skinner litt i sola;-)

    Selv om jeg stoler på målinger :)
    Se mitt svar til Musicbear også, men forøvrig var det upresist av meg å si at det var bortkastede penger, det er det jo ikke. kablene virker jo - men hvis formålet var å legge 100k i bedre lyd kan det hende jeg personlig ville valgt annerledes. :)

    Det er jo også forskjell å ha samlet på seg kabler for 100k i løpet av et halvt liv kontra å kjøpe én strømkabel til samme pris. Men hver sin lyst! :D Og poenget var igjen egentlig bare at jeg ikke tror de er noe mindre bestemte/bastante på "den andre siden" av diskusjonen, det er jo derfor den er evigvarende..
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    .. men hvis formålet var å legge 100k i bedre lyd kan det hende jeg personlig ville valgt annerledes. :)
    Jeg og ;) Men som sagt, et halvt liv med småsynder medfører nok 100k i kabler for ganske mange. Og rart med det, jeg liker å se den fine fletta skjermen på ASR-kablene, og de solide pluggene på XLR-kablene. Det gjør meg litt glad ;-) Har egentlig litt lyst på blå VU-metere også :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    leser ikke alt. denne tråden går i lyses hastighet. legger noen vekk måleinstrumentene og setter seg ned å lytter ? eller har dere ikke tid
    Hadde du lest tråden så hadde du fått med deg at de som er interesserte i å måle også er interesserte i å lytte:cool:. Ingen grunn til enten-eller når man kan ha både-og.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.505
    Antall liker
    102.763
    Torget vurderinger
    23
    Ouch....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.143
    Antall liker
    10.639
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skulle gjerne skrevet hva jeg har brukt på kabler de siste årene men det er ikke det trådens tema så....
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Skulle gjerne skrevet hva jeg har brukt på kabler de siste årene men så er ikke det trådens tema så....
    Det opprinnelige temaet vandret vel av gårde etter side 3 eller deromkring, som vanlig. Godt at du hanker oss inn igjen, vi får håpe stien holdes ren heretter ;-)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stoler på målinger av kabler og kontakter også. :)
    Jeg stoler også på målinger av kabler og kontakter, men har også litt troen på de som hevder å "høre" forskjell på kabler og kontakter selv om det ikke finnes fnugg av "bevis"... :unsure:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.503
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Merkelig bruk av hermetegn. Mener du at de hører noe, eller mener du de "hører" noe? Mener bevis eller mener du "bevis"?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Måle med ørene

    Sitter her i stolen, ikke en jævla mikrofon i nærheten, musikk pumpende, finjusterer target. Filtre satt med mikrofon ca 18min27sek dagen nye amper kom, etter det kun musikk og slow listening.

    1651691985693.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg har noen ganger måttet bruke veldig mange år på å finne korrelasjonen mellom målinger og opplevd lyd, men jeg tror jeg har funnet den til slutt hver gang. Det vanskeligste har vært der det er dynamisk prosessering involvert.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.381
    Sted
    Østfold
    Jeg stoler også på målinger av kabler og kontakter, men har også litt troen på de som hevder å "høre" forskjell på kabler og kontakter selv om det ikke finnes fnugg av "bevis"... :unsure:
    Det som er veldig synd er at det er en liten gruppe som skal være verstinger og dra frem det ene over the top tweaket etter det andre. Får de ikke nok oppmerksomhet drar de på bare enda mer. Men straks noen biter på skal de være offer på vegne av alle som ikke er ingeniører. De ødelegger for den gode samtalen som kan ha konstruktivt innhold for alle parter. Det terger opp mange til å også føle seg som offer. Det skaper og bygger opp under stereotyper. Det er her moderatorene helst skulle vært raske med å gripe inn og gi litt flere skrivepauser slik at ikke alle tråene drukner i slikt svada. Det er litt som å prøve å lytte på musikk mens den pensjonerte naboen har slått seg på en karriere som motorsagtester. Selve hovedaktiviteten faller fullstendig sammen på grunn av noen få som på død og liv skal ta styringen alltid. Ja, nettopp, han fyren som braser dritings inn i barneselskapet og klager over at det er dårlig stemning. Noen kunne kanskje tenke at det er litt urimelig når vedkommende etter dette klarer å fremstille seg selv som et offer, og til og med få med seg andre på denne fantastiske ideen av et urimelig tankeeksperiment.

    Bare sånn apropos det å skrive med litt følelser... :geek:
     
    Sist redigert:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.564
    Antall liker
    3.114
    Sted
    Oslo
    Nå er jeg heldigvis ikke ingeniør, bare en skarve upraktisk fysiker, men i ærlige stunder må jeg innrømme dette:
    Jeg stoler på målinger fordi jeg er lat og gjerrig. Derfor gidder jeg sjelden å bruke tid og/eller penger på noe som ikke kan overbevise meg på en grei måte at jeg skal gjøre nettopp det. Da er det forsåvidt bekvemt å ha litt teoretisk kunnskap også, så jeg kan luke ut den verste svadaen før jeg bruker noen kalorier på å vurdere noe.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.248
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    HFS er og blir fasinerende...
    Jeg er sikker på hvis temaet på tråden hadde vært "Hvordan koker du opp vannet?" - så hadde den tråden også dreid seg over til ren kabeltråd.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Merkelig bruk av hermetegn. Mener du at de hører noe, eller mener du de "hører" noe? Mener bevis eller mener du "bevis"?
    Det er en del som "jukser"..... og bruker øynene før de faktisk "hører" lyden....og styrker troens "bevis"....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.503
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Komfyr eller vannkoker med kabel fra Nordost koker selvsagt vannet langt kjappere. 70% av lyshastigheten vettu.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn