Derfor stoler jeg på målinger.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Egentlig vurderte jeg å starte tråden med "derfor tror jeg på målinger", men det er på ingen måte en form for tro. Det er som å styre en bil i blinde, overbevist om at man kjører som selveste racerbilsupermann og er totalt uslåelig, inntil man åpner øynene og ser at man står i ro. "Så det var derfor det gikk så bra så lenge ja".

    Metaforen er tynn, jeg skal innrømme det, men på ett punkt er den 100% holdbar, nemlig at det handler om å vite vs å ikke vite.

    Da jeg bygde mine første høyttalere hadde jeg nappet ut driverne fra noen gamle bilhøyttalere. Dett var full range drivere, og jeg syntes de låt fantastisk. Kassene var laget av kryssfiner, og driverne må ha vært ca 3 tommer store. Jeg var 9 år, og innså at dette ville jeg gjøre mer av.

    På den tiden var det mange biler som ble tatt i innbytte hos forhandlere, men av en eller annen grunn ble ettermontert stereoanlegg sett på som noe som fikk bilen til å virke "uryddig" eller "velbrukt". Min far jobbet på en bilforretning, og denne praksisen medførte at det rett som det var kom et par høyttalere hjem fra jobb sammen med Pappa. Jeg var rask med å ta ansvar for dem og bygde mye rart av dem. Det ene låt sikkert merkeligere enn det andre. Jeg husker spesielt at jeg hadde vanskeligheter med å fylle rommet mellom bass og øvre mellomtone. Etter hvert begynte jeg å kjøpe løse drivere. Blant annet noen Focal, noe Morel, Seas osv. Jeg kjøpte meg simuleringssoftware på disketter tidlig på 90-tallet, etter å ha kjempet meg gjennom "The loudspeaker design cookbook et antall ganger.

    Det var uten tvil EN ting som stod høyt på den totalt uoppnåelige ønskelista, nemlig det å kunne måle. På den tiden var det ikke stort å oppdrive av ting man bare kunne installere i PC-en. B&K var liksom standarden med sine mekaniske plottere, men Audiomatica begynte å gjøre seg gjeldende i markedet. Etter å ha spart en stund kunne jeg omsider ta meg råd til en full installasjon av Clio fra Audiomatica, med mikrofon, hardware og det hele. En separat PC ble innkjøpt til formålet, og det hele endte i en gedigen skuffelse.

    På denne tiden hadde jeg saltet ned mange tusen timer i kabeleksperimenter. Jeg hadde testet remedier av alle slag og "hørt forskjeller" på det meste. Dette ble både spiren til en del bomkjøp, og ikke minst at jeg tok med meg kabler til venner for testing. Til min store overraskelse hørte vi noen ganger ikke forskjell i det heletatt, mens andre ganger mente vi å høre betydelig forskjell. Dette ville jeg til bunns i. Jeg hadde allerede måleutstyret, men hva med denne skuffelsen?

    Til historien hører det med at jeg ikke var spesielt målekyndig. Måling som fag var ikke så godt dekket i nevnte bok. Heller ikke hadde jeg noen å spørre. Heldigvis begynte Internet å bli en høyst aktuell og robust plass å søke informasjon på. Skuffelsen jeg trengte å finne ut av gikk først og fremst i å klare å finne samsvar mellom det jeg hørte og det jeg så på målingene. De første målingene ga meg fint lite informasjon og filtrering av målinger var ikke en særlig godt integrert del av Clio. Det var først og fremst bygget for ekkofrie rom og både smoothing og i særdeleshet gating, samt løpetidskompensasjon var i sin spede begynnelse.

    Så hva ble løsningen? Ekkofritt rom så klart. Eller snarere kammer, med sine ca 3*3*2,4 meter. Rommet var ikke spesielt godt egnet til pålitelige ekkofrie målinger, men mange interessante eksperimenter ble utført i dette rommet og målingene ble ufattelig mye ryddigere enn de hadde vært tidligere. På det meste hadde rommet 60cm lagvis demping, og hele overflaten er dekket av wedge-skum, også tak og gulv. På det tynneste hadde jeg ca 25cm. Døra har en wire-løsning slik at den kan åpnes fra innsiden om den skulle smekke i lås. Håndtaket er tross alt begravet i nesten 30cm dempemateriale.

    I dette lille rare kammeret, med Clio koblet opp, ble det testet kabler. Det ble lett etter sammenhenger, og sammenhenger ble funnet. Testing av høyttalerkabler var det som var aktuelt da det tross alt er den eneste kabelen som direkte ender i en transducer. Målingene samsvarte med det jeg hadde hørt. Jeg kunne regne ut forskjellene på et stykke papir basert på det jeg visste om kablene og utstyret de var koblet til. Det samsvarte med det jeg hadde hørt, og svaret ble bekreftet av målingene.

    Men så, etter å ha skrevet masse om dette på AVforum, ble jeg rett som det var utfordret. Det var magiske kabler, bybee-filtere og underlige tweaks. Utfordringene lød ofte "tror ikke du kan måle dette her!", mens jeg fant det bare interessant. Allikevel ble det en spire til diskusjon, jeg hadde jo ikke bevist annet enn at jeg ikke målte forskjell. Men jeg snudde utfordringen tilbake mot dem og spurte "skal vi ikke teste dem i anlegget mitt?". Som sagt så gjort, og de hørte forskjell, uten det minste besvær. Jeg ordnet det slik at de kunne bytte mellom det ene og det andre med en fjernkontroll, og der satt de og nikket anerkjennende til de samme forskjellene de hadde hørt i sitt eget oppsett. Så jeg foreslo å ta det ett lite skritt videre. Jeg koblet i fra kablene og koblet dem til igjen, men hadde nå anledning til å bytte om hva som var A og hva som var B. De ble så utfordret til å fortelle om deres superkabel nå satt på knapp A eller på knapp B. Oisann, der ble forskjellene borte jo. Hvor ble de av?

    Hva er det med kabelmagi som gjør at den kan forsvinne på den måten? Vel, det er et spørsmål jeg har sluttet å stille meg. La meg heller sitere Mark Twain:
    “It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

    Dessverre anser folk at "jeg er blitt lurt" er synonymt med "jeg er dum". Folk ønsker at "jeg er ikke dum" skal være sant, ergo må "jeg er ikke blitt lurt" også være sant. Jo flere man klarer å få med seg, jo større er sannsynligheten rent statistisk for at man har rett. Jeg vil heller si at selv om jeg selv ikke anser meg for å være spesielt dum har jeg lurt meg selv, fryktelig mange ganger. Jeg har ledd av det, noen ganger blitt forbannet, men ikke så ofte skrevet om det på diskusjonsforum. Det smaker i blant forferdelig bittert. Litt som postordreselskapet som reklamerte med et tilbud som var for godt til å være sant, med full returrett, pengene tilbake, ingen spørsmål, og bare et par hundre kroner. Jeg husker ikke hva varen var, men den kom aldri og var aldri heller ment å komme. Selskapet tilbød i stedet refusjon på utbetalingskort som måtte ekspederes i bank eller på posten. Avsenderen hadde et såpass "delikat" navn at få av de sjekkene noen gang ble hevet.

    Folk investerer gjerne i sin stolthet, og om de står i fare for å tape investerer de gjerne mer om de tror det kan vinnes. Dette er en helt naturlig mekanisme i oss alle. Og jeg tror jeg har en ide om hvorfor. For at et menneske skal gidde å forfølge en ide må de tro på at den har en verdi. De må tro på at de har vært kloke som har kommet på dette, og de må tro på at alt de har antatt for at ideen skal virke er sant. Uten denne egenskapen har vi ingen drivkraft for å gripe tak i en ide og jobbe med den for å sjekke hva utfallet kan bli. Menneskeheten kunne ikke utviklet noe som helst uten at vi låser oss til det vi tror på. Vi kan faktisk ikke både være kreative og 100% pragmatiske samtidig for da kommer vi ikke et skritt videre.

    Selvsagt hadde for eksempel de som utviklet den første høyttalerdriveren en ide om hvordan de underliggende mekanismene virket. Det var ikke veldig mye som var overlatt til de totale tilfeldighetene der. Både Bell, som patenterte den første audiotransduceren, og Kellogg og Rice, som 49 år senere utviklet den elektrodynamiske transduceren i 1925 hadde seriøst peiling på hva de holdt på med. Allikevel må det ha ligget en idespire bak der en plass som på ett tidspunkt var så tynn at man måtte tro på den for å ivre etter å finne de løsningene som senere viste seg å være det som skulle til for å få det til å virke.

    Så selv om vi noen ganger diskuterer så busta fyker så skyldes det en egenskap som gjør mennesket i stand til å utvikle noe som helst av verdi for menneskeheten. Samtidig er det en grunn til at mennesker som kan et fag er de som også får til å skape de avgjørende teknologiene som bringer oss videre, for tro utgjør en svært liten del av dette. Det er også en fase der man må tro på noe, som leder til en fase der man faktisk vet. Slik er det med målinger, det er ikke en tro, men vi vet. Ikke glem at Den Norske Opera er så bra som den er, ikke på grunn av noen som er selverklærte lyttere, men på grunn av målinger, beregninger og hardcore matematikk.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra skrevet og fortalt.
    Jada, har da gått på noen smeller i livet om ting mann trodde. Kan flire av det idag. Men det er ikke verre en å kunne innrømme sin idiotiske tro.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.944
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Egentlig vurderte jeg å starte tråden med "derfor tror jeg på målinger", men det er på ingen måte en form for tro. Det er som å styre en bil i blinde, overbevist om at man kjører som selveste racerbilsupermann og er totalt uslåelig, inntil man åpner øynene og ser at man står i ro. "Så det var derfor det gikk så bra så lenge ja".
    (....)dette. Det er også en fase der man må tro på noe(...)
    Du er ein sann filosof, Snikers. Beste innlegget på Sentralen eg kan hugse. Ikkje berre velskrive, men også interessant. Du har stort potensiale som essayist.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Veldig bra skrevet (y)
    Jeg er også en tilhenger av å vite. Særlig religiøs har jeg aldri vært. Vel, kanskje bortsett fra et par bommerter som inkluderte tro på at hifi ikke følger naturlovene og sånt...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.598
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk, Snickers. Kjekk lese på Morgenkvisten.
    Det fascinerer meg hvor godt dogmer sitter. Mine egne også. Det er en fin øvelse gå fra å tro til å erkjenne at man ikke vet for så å prøve å komme fram til viten.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Det er nok mye å hente på målinger, det tviler jeg ikke på. Men det virker også som om mange her inne måler seg ihel og aldri blir fornøyd😂 det blir liksom jakten etter den perfekte kurven..... Jeg er snart ferdig med å sette opp lytterommet mitt, så skal det bare nytes 😍
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke det hele poenget da? Å komme videre, å forbedre.
    Helt enig, når man oppdager att å måle så finner man de feilene man ikke viste var der.
    Mange tror att vi som måler ikke deriver med noe annet, siste måling som ble gjort hos meg var lenge siden.
    Nå når middbassene kommer inn må man jo måle igjen da.
    Så kan man nyte:=) herlig ikke sant?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg måler stort sett bare når jeg gjør endringer. I går så fikk jeg på plass noen nye diffusorer i lytterommet. Først måle og se om alt stemmer, deretter justere litt på EQ - for her hadde ting blitt annerledes, og så lytte lytte lytte. Siste måling jeg gjorde hos meg var måneder siden tror jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det tror jeg ingen er avhengig av. Men for mange tror jeg gleden øker hvis man klarer å forbedre noe på basis av målinger.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.381
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Klar tale, hvorfor tvile på ren fysikk? Ingen vits i å ha en bil med slark i styring og fjærsystem med løse lykter for å dra en parallell.
    Så får hver og en finne ut hva slags lydmessige bi-produkter som er "sjarmerende" i egne ører.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stoler også på målinger, men jeg er ikke avhengig av å måle for å glede meg over verken musikk eller anlegg.
    Det er helt vanlig. De fleste koser seg med musikk i eget anlegg med en skrot dårlig frekvensrespons...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.121
    Sted
    Oslo
    Jeg stoler også på målinger, hvis de er gjort ordentlig. Jeg tror noe av problemet er at å gjøre riktige målinger er ganske vanskelig, og ikke tilgjengelig for enhver. Dermed kommer mange i skvis mellom påstander fra de som kan måle, de som ikke kan måle (men gjør det likevel) og de som ikke vil måle. De to første er vanskelig å skille fra hverandre for de som ikke kan måle, og markedet blir åpent for de som påstår de kan måle eller bruker morsomme ord for å forklare hvorfor de ikke må det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Klar tale, hvorfor tvile på ren fysikk? Ingen vits i å ha en bil med slark i styring og fjærsystem med løse lykter for å dra en parallell.
    Så får hver og en finne ut hva slags lydmessige bi-produkter som er "sjarmerende" i egne ører.
    Helt riktig. Fysikk og fysiske lover kan ikke bortforklares.
    Om målingene er "riktig" uansett så avslører de fort veldig mye som kan være galt.
    Hovedmålet er jo å måle i lytterposisjon, for å forbedre det som er galt.
    Så kan man jo gå videre med rundt forbi dette for å se om det er andre store avvik.
    jeg har kun målt i lytterposisjon og til sidene der det er plass til en på hver side.
    Var overaskende lite forskjeller i frekvensrespons og vannfall.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Jeg støtter meg i ganske liten grad på presentasjoner som er basert på bakenforliggende målinger. Jeg foretrekker å diskutere med den som måler, eller måle selv, og gjerne be om et antall målinger som jeg mistenker at kan avsløre noe av betydning.

    Synes @Flageborg oppsummerer det enkelt og greit i innlegg #8.

    Jeg er helt på linje med @larkrla i #11, jeg bruker absolutt ikke tid på å analysere målinger i oppsettet jeg lytter til. Målinger er for meg primært forbeholdt utvikling for at man rett og slett skal vite hva man holder på med. Men det har ingen ting med min musikkinteresse og gjøre.

    Vi ender rett som det er opp i diskusjoner som krever uforholdsmessig takhøyde, bare fordi noen går ut i fra at om man stoler på målinger lytter man ikke på musikk, eller fordi noen tenker at siden enkeltmålinger ikke viser hele sannheten og derfor kan ikke hele sannheten måles. Helt unødvendig egentlig.

    Også er det litt gøy at @Sevald postet en video, et innlegg han dessverre ser ut til å ha slettet, men her er videoen:

    ...men jeg skulle ønske videoen hadde en tittel rettet mot presentasjonen og den som måler, fremfor målingen i seg selv da den av prinsipp ikke har iboende svakheter utover de forbeholdene som gjelder for målemetoden.

    Det jeg fant spesielt interessant med at den videoen dukket opp er at jeg har engasjert meg i arbeid med presentasjoner av måledata. Jeg har utviklet en programvare for å presentere simuleringsresultater av drivere på en mer uttømmende og grafisk forståelig måte, og jeg har en halvferdig artikkel om emnet som skal publiseres senere. Alt handler egentlig om at selv presentasjonen av dataene kan være nok til å lure forbrukeren trill rundt, og de fleste presenterte dataene, selv hos komponentleverandørene, mangler universelle målinger med uttømmende bakgrunnsinformasjon som dekker mange ulike situasjoner. Vi får med andre ord kanskje i noen tilfeller bare 1% av den datamengden vi gjerne skulle hatt og ender ofte opp med å lytteteste i stedet fordi det er mye enklere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Det er nok mye å hente på målinger, det tviler jeg ikke på. Men det virker også som om mange her inne måler seg ihel og aldri blir fornøyd😂 det blir liksom jakten etter den perfekte kurven..... Jeg er snart ferdig med å sette opp lytterommet mitt, så skal det bare nytes 😍
    Jeg tror du har rett i at mange går for langt. Legg også merke til at jeg famlet i mørket i ganske mange år før jeg begynte å finne skikkelig nytte av målinger. Dette er en såpass stor utfordring at jeg har tidligere startet en tråd der jeg anbefaler folk å utvise forsiktighet med å stole på målingene sine, og ikke gå seg vill i målinger og miste troen på at det de hører kanskje gir et klarere bilde av virkeligheten. Noen ganger er målinger så feil brukt at man trekkes bort fra et godt resultat og produserer noe som er fryktelig dårlig. Jeg tenker med skrekk og gru på første gangen jeg satte opp en auto-EQ, eller første gangen jeg satte opp en DEQX. Det låt grusomt. Det tok virkelig lang tid før jeg fikk noe særlig ut av det der. Etter flere år begynte jeg å klare å skape konsekvente forbedringer, men det var veldig langt fra å være noen quick fix.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Klar tale, hvorfor tvile på ren fysikk? Ingen vits i å ha en bil med slark i styring og fjærsystem med løse lykter for å dra en parallell.
    Så får hver og en finne ut hva slags lydmessige bi-produkter som er "sjarmerende" i egne ører.
    For å ta en parallell mot bil så blir målinger som å måle hestekrefter, men det sier ingenting om handlingen til bilen.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Spørsmål: Er det noen som har kommet i mål kun ved målinger, eller må målingene ses på som et utgangspunkt som finjusteres etter gehør?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    For å ta en parallell mot bil så blir målinger som å måle hestekrefter, men det sier ingenting om handlingen til bilen.
    Det er der så mange tar feil. Man kan faktisk gjøre en masse målinger av bilens kjøreegenskaper også. De sier ingen ting om motoreffekten, og motoreffekten sier ingen ting om kjøreegenskapene, men begge deler kan måles og er nyttige. På samme måte kan man måle alt i et audioprodukt, men en enkeltstående måling sier ikke mer enn effekten av motoren, eller hvor høy G man kan oppnå i en gitt sving.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.306
    Antall liker
    16.382
    Sted
    Østfold
    Spørsmål: Er det noen som har kommet i mål kun ved målinger, eller må målingene ses på som et utgangspunkt som finjusteres etter gehør?
    Jeg mener gehør er viktig. Vi kan måle antallet epler og kjøttkaker, men vi vet ikke hvor mye kjøttkakene og eplene skal vektes relativt til hverandre før de summeres.

    I lydverdenen kan vi for eksempel se på frekvensrespons vs energilagring i høyttaleren. Noen små justeringer her kan bringe frem den siste magien, men vi har ingen uttømmende mal for hva som er riktig her. Det er som regel snakk om langt under 1dB justeringer, så vi er godt innenfor malen for hva som regnes som rett frekvenskurve. Begge kan måles, men vi kan ikke uten videre kvantifisere nøyaktig hvilket forhold de to skal ha til hverandre ved hver frekvens.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    sant, men det er mange variabler for begge. Ift bil er det svakheter rundt målingene og variabler rundt feks vær/tempreratur.
    Slik er det vel også med audio målinger slik at det bunner ut i opplevelsen med lyden og bilen.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nemlig. "Kunsten" er dels å finne sin egen personlige target frekvensrespons, blant annet. Nå er det mange andre ting som har noe å si også, f,eks rommet og dets akustikk. Jeg synes det er veldig nyttig å måle impulsrespons / ETC for å se på refleksjonsmønsteret i rommet. En fin frekvensrespons kan godt låte drit hvis den er basert på mange kraftige tidlige refleksjoner.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.616
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stoler også på målinger, hvis de er gjort ordentlig. Jeg tror noe av problemet er at å gjøre riktige målinger er ganske vanskelig, og ikke tilgjengelig for enhver. Dermed kommer mange i skvis mellom påstander fra de som kan måle, de som ikke kan måle (men gjør det likevel) og de som ikke vil måle. De to første er vanskelig å skille fra hverandre for de som ikke kan måle, og markedet blir åpent for de som påstår de kan måle eller bruker morsomme ord for å forklare hvorfor de ikke må det.
    Jeg tenker jo det er helt innafor å ikke måle oppsettet sitt, og bare kose seg med lyden. Der kranglingen ofte oppstår er vel f.eks hvis noen i en eller annen tråd sier at de synes lyden er litt skarp og spør om tips til varme høyttalerkabler, eller sliter med ujevn bass på forskjellige låter og tenker at kanskje det hjelper med strømrens. Da kan noen finne på å spørre om de har mulighet til f.eks å måle bassresponsen for å se hva som er problemet, og så er helvete løs.

    Ellers er det jo også slik at det er veldig forståelig at mange er totalt uinteressert i å lære seg å måle, tolke målinger og så implementere endringer f.eks via DSP. Det er en veldig fremmed del av hobbyen for mange. Men det finnes jo etterhvert endel her på berget som er ganske gode på dette, og tilbyr å komme innom å bistå med dette for en liten slant. Mest sannsynlig har man ganske mye mer igjen for å bruke f.eks 10,000kr på profesjonell hjelp til kalibrering av oppsettet, eller kanskje bistand til akustisk behandling av rommet enn å bruke 100,000 på nye høyttalerkabler.

    Samtidig er jo det hele en hobby som kan nytes på mange forskjellige måter. Og målet er kanskje av og til veien, dvs at gleden av å teste en ny forsterker eller nye dempeføtter eller hva det skulle være kanskje er morsommere enn å få god lyd med noe så "kjedelig" som en DSP. Og det må jo være greit det og.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Gleder meg til shy kommer tilbake på ny lytting. Samme plassering av ht og samme elektronikk ingen dsp, kun tweaks som er endret. Om han ikke får bakoversveis skal jeg være enig at alt annet enn målinger har betydning. Håper han vil dele en ny lyttedag her, gjerne sammen med Roald.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.121
    Sted
    Oslo
    Målinger er en guide. Lytting vinner alltid.
    Jepp, jeg har nettopp målt i kjellerstua med Dirac (NAD M33) siden jeg fikk nye høyttalere. Det ble bedre, men litt tamt, så jeg justerte litt på kurven etterpå i forhold til egen smak.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Som det står i matoppskrifter «Smak til med ...»
    Mange har "anemisk" lyd eller alt for "feit" lyd...
    Det gjelder å få riktig mengde "kjøtt" på beinet...
    Mange liker kjøtt.....eks. en "feit" biff som er akkurat passe stekt....
    Kjøtt i seg selv smaker lite.....så hva skulle en profesjonell kokk gjort uten krydderet? :unsure:
    Kokkens spesialitet er egentlig "krydderet"...riktig blanding....riktig mengde....gir et resultat godt over gjennomsnittet til hvermannsen som fungerende grillsjef på familiens terrasse....
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.480
    Torget vurderinger
    2
    @larsmartin , hvordan ser en 1/6 glattet måling ut hos deg nå fortiden? Vanlig kurve 45-105 db på y aksen ,( ikke waterfall. )
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nemlig. "Kunsten" er dels å finne sin egen personlige target frekvensrespons, blant annet. Nå er det mange andre ting som har noe å si også, f,eks rommet og dets akustikk. Jeg synes det er veldig nyttig å måle impulsrespons / ETC for å se på refleksjonsmønsteret i rommet. En fin frekvensrespons kan godt låte drit hvis den er basert på mange kraftige tidlige refleksjoner.
    Men når alle disse tingene er på plass, da begynner det å ligne noe.
    Helt enig i att bare en rett frekvensrespons sier noe om hvordan det låter.
    Men når vannfallet, frekvensrespons og impuls sitter. Da nærmer man seg brutalt.
    Nytter ikke å tro att DSP alene skal rette opp alt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mange har "anemisk" lyd eller alt for "feit" lyd...
    Det gjelder å få riktig mengde "kjøtt" på beinet...
    Mange liker kjøtt.....eks. en "feit" biff som er akkurat passe stekt....
    Kjøtt i seg selv smaker lite.....så hva skulle en profesjonell kokk gjort uten krydderet? :unsure:
    Kokkens spesialitet er egentlig "krydderet"...riktig blanding....riktig mengde....gir et resultat godt over gjennomsnittet til hvermannsen som fungerende grillsjef på familiens terrasse....
    Feitheten er ikke så vanskelig å justere, da, ved å flytte høyttalerne mot/fra fremre vegg og mot/fra hverandre og flytte på lytteposisjon. Det kan jo gå på kompromiss med lydbilde og dybde, men det er vel her det er så viktig å finne riktig høyttalere til rommet (så sant man ikke har andre EQ-muligheter).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk fin start på en ny tråd @Snickers-is!
    Her er det nok mange som kjenner seg igjen på mye, om ikke helt direkte så indirekte.

    Man tar feil, og lærer. Andre gjør feil, og noen klarer å lære av at andre gjør feil også. Merker spesielt i mitt miljø at man ikke skal gjøre feil og er redd for å gjøre feil, også er det veldig annen kultur her i sør har jeg merket sammenlignet med i MidtNorge der jeg er oppvokst og jobbet før. At man er så redd for å gjøre feil her i sør, er et dårlig miljø for næring til læring og det er ved feil og feilsøking at folk flest lærer best. Er man redd for å gjøre feil, så er man redd for å gjøre jobben sin og ingenting blir gjort til slutt. Noen brølere hender jo at skjer, noen mer kontrollerte enn andre selvsagt og en bitteliten feil kan dra ned nettverket til ganske mange hundre personer så de ikke får gjort jobben sin.

    Men målinger sier mye mer enn analogier og luftig og oppløst diskant, bedre bass, sløret forsvant etc.. og den beste, en oktav lavere bass etter et kabelbytte (fra folk som faktisk ikke vet hva en oktav er). Eller var det rett og slett bare en halv dB mer på 4KHz-20KHz, 2dB mer på 40-50Hz, 1dB mer på 30Hz? For de som har rattet litt EQ etter målinger så lærer man fort veldig mye, er lyden "hard" så er det gjerne en topp man vil fjerne i et lite spekter på irundt 200-400Hz, er det "lite kjøtt på beinet" så er det mangelen på samme frekvens, er lyden litt "undervann-aktig" så er det gjerne de litt høyere frekvensene man ønsker å løfte litt. En måling på frekvens-sveip så ser man alle de toppene og bunnene, da får man fort et bilde av hva som er problemet. Det kan være vanskelig å høre forskjell på 500 Hz og 600 Hz med øret, med en mic så ser man ihvertfall tydelig forskjell og får da fort bedre kontroll. Er det noe som stikker seg ut i lyden, så er det vanskelig for de fleste å sette fingeren på hva eksakt det er. Noen har jo bedre gehør enn andre, men dette er noe som gjerne kommer mer etter mange mange tusen timer med trening eller spesialisering kan man vel egentlig si (som f.eks: å spille et instrument) og det er ikke så medfødt som mange vil ha det til med gehør heller, men krever årevis med massiv øving på et instrument. Å bruke målinger og finne en referanse man foretrekker er læring i seg selv, etter man har gjort det litt så er det også enklere å sette ord på hvorfor også.
    DSP som nevnt fikser ikke alt, men det hjelper veldig godt på for å få den lyden man foretrekker. Sammen med litt forskjellige målinger så er det et veldig kraftig verktøy. Personlig så har jeg ikke rørt noe på lyden på over et år etter jeg kjørte kalibrering i Dirac (samme uken som jeg fikk det) og en liten personlig bump der jeg ønsket det, på hjemmekinoen så klarer jeg ikke å høre på musikk uten Dirac aktivert engang lengre da lyden er så elendig sammenlignet med å ha den på (den er vel egentlig ganske ok uten også skal sies, men bare så utrolig fantastisk god lyd når den er aktiv). For egen del så har dette vært en "øre-åpner" for lyden og hva den faktisk kan gjøre, og ikke minst hvor enkelt det faktisk er å komme i noenlunde mål.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn