Derfor stoler jeg på målinger.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Men så er det mange som er ganske låst ift diverse ting som: rom, høyttalerplassering og akustikk tiltak.
    Hvor skal de putte penger, tid og energi da? må jo bli elektronikk, høyttalere og tilbehør som kabler og føtter.
    Er vel bedre å gjøre noe enn ingenting
    En prioriteringsliste på høyttalere, elektronikk og tilbehør...hva vil du prioritere sist av disse?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    1.937
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    En prioriteringsliste på høyttalere, elektronikk og tilbehør...hva vil du prioritere sist av disse?
    Er jo mye lettere å bytte en kabel enn høyttalere og elektronikk.
    Og si hvis du har nådd nirvana på en av delen, da bør man jo bruke penger på de andre delen dersom man skal et nivå opp.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Det ideelle tweaket er ganske dyrt, lett å gjøre selv, vanskelig å skifte ut raskt så man unngår AB-testing, og henvender seg konsekvent til de som ikke er spesielt teknisk interesserte.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Er jo mye lettere å bytte en kabel enn høyttalere og elektronikk.
    Dssuten syns det ikke så godt. Noen ganger mistenker jeg at folk kjøper dyre kabler fordi de har lyst på noe nytt, men kona vil oppdage det om de skifter forsterker eller høyttalere.
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Lyttetester av kabler har de da grundig tatt opp i utgaver av Fidelity. Husker en gruppetest av signalkabler der alle journalistene kom med sin opplevelse. Så dette med kabler er ikke bare noe enkelte «særinger» driver med, men også de som skriver for Norges største High End magasin. Knut Vadseth har benyttet Valhalla kabler selv i en årrekke. Les også om da representanter fra OHC var på hjemmebesøk hos Knut og gjorde endringer han skrev om. Så kabler er grundig testet av de mest kjente innen bransjen.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Er jo mye lettere å bytte en kabel enn høyttalere og elektronikk.
    Og si hvis du har nådd nirvana på en av delen, da bør man jo bruke penger på de andre delen dersom man skal et nivå opp.
    Nirvana på en av delen?? Jeg datt av.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Lyttetester av kabler har de da grundig tatt opp i utgaver av Fidelity. Husker en gruppetest av signalkabler der alle journalistene kom med sin opplevelse. Så dette med kabler er ikke bare noe enkelte «særinger» driver med, men også de som skriver for Norges største High End magasin. Knut Vadseth har benyttet Valhalla kabler selv i en årrekke. Les også om da representanter fra OHC var på hjemmebesøk hos Knut og gjorde endringer han skrev om. Så kabler er grundig testet av de mest kjente innen bransjen.
    Ja, men det er fortsatt kun deres egne, subjektive opplevelser som ligger til grunn.

    Verdt nøyaktig ingenting.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.800
    Torget vurderinger
    23
    Ved en ren inkurie - samme folk som har uttalt at "15" bass har ingen ting i hifi å gjøre - alt for trege" I rest my case. Arrest my case.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Ved en ren inkurie - samme folk som har uttalt at "15" bass har ingen ting i hifi ågjøre - alt for trege" I rest my case. Arrest my case.
    Det er vel bare kona sin uttalelse det vel? Så de tør vel ikke å si noe annet. Her hjemme hadde jeg nok blitt lynsjet selv om jeg hadde dratt hjem noe større enn det som allerede står her. Hun synes heller ikke noe om de tykke høyttalerkablene som er koblet til.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ved en ren inkurie - samme folk som har uttalt at "15" bass har ingen ting i hifi å gjøre - alt for trege" I rest my case. Arrest my case.
    Kjenner meg igjen - jeg drasset rundt på et Eden 18-tommer en periode, måtte jo til det for å sikre skikkelig dypbass. Men den ble for treig da, og jeg var jo kjapp på bassen i yngre dager. :rolleyes: :sneaky:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    De fleste kjernefysikere har ikke egen atomreaktor. Likevel stoler vi på deres kompetanse.
    De fleste fotball og håndball trenerne er ikke nødvendigvis de beste spillerne gjennom tidene heller.
    Men de veit hvordan det skal spilles.
    Til info, atomreaktor har jeg jobbet med, menn nå er den nedlagt:>}
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    De fleste fotball og håndball trenerne er ikke nødvendigvis de beste spillerne gjennom tidene heller.
    Men de veit hvordan det skal spilles.
    Til info, atomreaktor har jeg jobbet med, menn nå er den nedlagt:>}
    Frem til 1986?
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    når jeg leser noen av innleggene her tenker jeg at vår herre har mange å ta seg av.
    La oss for en gang slå fast at OHC er de beste på kabler og strømrensere.
    snickers kan etter all sannsynlighet mer en oss om mye når det kommer til lyd og ikke alle liker det.
    kristian er glad i kablene sine og lars Erik hadde elendig lyd inntil han fikk de nye ampene sine.
    vi vet jo alle at å fylle rommet med akuskikktiltak er nirvana så det er absolutt innafor å akseptere det også..
    og er strømmen skitten, så bruk søkefunksjonen og vi får avhandlinger der også.
    disse trådene er en evig runddans og de ender jo med at man diskuterer det samme man har diskutert flere ganger før og det er vel på tide med noen nye innfallsvinkler på ting?
     

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Ja, men det er fortsatt kun deres egne, subjektive opplevelser som ligger til grunn.

    Verdt nøyaktig ingenting.
    Like gode subjektive meninger som dine egne tenker jeg. Mange her vil jo ikke tro på noe fra andre uansett hvor mange kjente personer som mener noe annet. Det er noe som heter rigiditet. Eller sjalusi. Dette forum er en blanding av å skulle ha det beste lyden og ikke tape ansikt (være tøffest i byen). Får man da motsigelser sitter det svært langt inn å bøye seg. Enkelte har på forhånd bestemt seg for at det ikke skal være forskjell på kabler. Da hjelper det ikke uansett hva andre sier.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Like gode subjektive meninger som dine egne tenker jeg. Mange her vil jo ikke tro på noe fra andre uansett hvor mange kjente personer som mener noe annet. Det er noe som heter rigiditet. Eller sjalusi. Dette forum er en blanding av å skulle ha det beste lyden og ikke tape ansikt (være tøffest i byen). Får man da motsigelser sitter det svært langt inn å bøye seg. Enkelte har på forhånd bestemt seg for at det ikke skal være forskjell på kabler. Da hjelper det ikke uansett hva andre sier.
    Absolutt, mine subjektive meninger er like lite verdt som dine.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    ……….man diskuterer det samme man har diskutert flere ganger før og det er vel på tide med noen nye innfallsvinkler på ting?
    OK H.R for meg er det mest sensuelle ved ei jente øynene - blikket - det blikket hvor man kunne fridd til jenta etter sekunders øyekontakt...

    Musikk er også nytelse - forstå meg rett! Hvor det mest «sensuelle» innenfor musikkgjengivelse for meg er stemmen - lyder stemmen mest mulig lik om artisten står foran meg?
    Det aller, aller meste av dette kommer ut av høyttaleren i form av mellomtone.
    Fatter ikke, at ikke flere har nettopp mellomtone som viktigste fokus i anlegget, fremfor «ørten» kjempebasser & superdiskanter som gjengir milevis over hva et stemmebånd klarer.

    For moro skyld, tre kjappe eksempler jeg mener byr på god mellomtone; KEF Reference - QLN - Response
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.203
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Eller sjalusi. Dette forum er en blanding av å skulle ha det beste lyden og ikke tape ansikt (være tøffest i byen). Får man da motsigelser sitter det svært langt inn å bøye seg. Enkelte har på forhånd bestemt seg for at det ikke skal være forskjell på kabler. Da hjelper det ikke uansett hva andre sier.
    Men den svada´en forstår jeg helt enkelt ikke, hva du overhovedet vil herinne på HFS :sleep:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Like gode subjektive meninger som dine egne tenker jeg. Mange her vil jo ikke tro på noe fra andre uansett hvor mange kjente personer som mener noe annet. Det er noe som heter rigiditet. Eller sjalusi. Dette forum er en blanding av å skulle ha det beste lyden og ikke tape ansikt (være tøffest i byen). Får man da motsigelser sitter det svært langt inn å bøye seg. Enkelte har på forhånd bestemt seg for at det ikke skal være forskjell på kabler. Da hjelper det ikke uansett hva andre sier.
    Så det du sier er at jeg vet at du egentlig har rett men jeg er for sjalu på kablene dine til at jeg klarer å innrømme det?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    hifi folkets bestefar taler igjen 😉 :

    Helt i starten der snakker han om "2 distinct groups" der den ene bare anerkjenner målinger som grunnlag for å vurdere kvalitet.

    Jeg har holdt på med dette i snart 40 år og har aldri møtt noen med den holdningen. Jeg har kanskje møtt en liten håndfull som i korte perioder har tenkt at de kan vurdere et produkt som bra basert på for eksempel SINAD, men en person som mener at et produkt som låter helt knall kan være bare skrot, en sånn person har jeg faktisk aldri møtt.

    Hvorfor kan vi ikke skyte og begrave den stereotypen med en gang?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så det du sier er at jeg vet at du egentlig har rett men jeg er for sjalu på kablene dine til at jeg klarer å innrømme det?
    Og fysikk forstår han seg ikke på.
    Det er jo de tingene som du opp og ned i mente prøver å få han til og forstå.
    Men meninger har han. Det er viktigere en de tingene som kan bevises.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.146
    Antall liker
    6.621
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Like gode subjektive meninger som dine egne tenker jeg. Mange her vil jo ikke tro på noe fra andre uansett hvor mange kjente personer som mener noe annet. Det er noe som heter rigiditet. Eller sjalusi. Dette forum er en blanding av å skulle ha det beste lyden og ikke tape ansikt (være tøffest i byen). Får man da motsigelser sitter det svært langt inn å bøye seg. Enkelte har på forhånd bestemt seg for at det ikke skal være forskjell på kabler. Da hjelper det ikke uansett hva andre sier.
    Har man kjøpt kabler for 100,000 sitter det trolig også ganske langt inne å bøye seg og innse at det var bortkastede penger.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.822
    Antall liker
    5.471
    Sted
    Holmestrand
    Ein datakabel har ei oppgåve, og det er å overføre eit digitalt signal. Altså 1-erar og 0-erar.
    Konvertering til musikk (eller kva det skal ver) skjer etterpå.
    Dersom vanlege datakablar er så dårlege er det forunderleg at dei vert brukt i datarom i bankar, forsvaret, ...

    Eg trur det er nokre som har lurt deg grundig.
    De billige kablene virker ikke i bankene heller. Det er derfor jeg har alt for lite penger på konto.
    Tørr ikke tenke på hva billige rutere og svitsjer har betydd for økonomien min.
    PS! Ironi.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Det aller, aller meste av dette kommer ut av høyttaleren i form av mellomtone.
    Fatter ikke, at ikke flere har nettopp mellomtone som viktigste fokus i anlegget, fremfor «ørten» kjempebasser & superdiskanter som gjengir milevis over hva et stemmebånd klarer.
    Ganske enkelt for at man skal få skikkelig mellomtone så bør det være fullfrekvent.

    Bass er med på og gi kropp til en stemme, og en diskant er med på og sørge for at luftigheten i den og kommer til sin rett.

    Hadde det vært så enkelt som du sier - hadde det jo gått med; nettopp det du sier, 1 mellomtone
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Eller sjalusi. Dette forum er en blanding av å skulle ha det beste lyden og ikke tape ansikt (være tøffest i byen). Får man da motsigelser sitter det svært langt inn å bøye seg. Enkelte har på forhånd bestemt seg for at det ikke skal være forskjell på kabler. Da hjelper det ikke uansett hva andre sier.
    Eller for at skal være forskjell, fordi de har betalt så mye for det og produsentene sier det.

    Det med sjalusi i forhold til lyd er jo egentlig veldig vanskelig, siden de færreste her har hørt hverandres anlegg. Så pissekonkurranser og medfølgende sjalusi må være basert på utstyrslistene og bilder, og her kommer virkelig kabler, strømforsyninger og lignende virkelig til sin rett. Det ser flott ut og vi får aldri vite hvordan det låter, men må ta eierens ord på det.

    Når det er sagt synes jeg de anleggene jeg kunne være misunnelig på her finnes hos folk som støtter seg til målinger (men ikke bare det) og er skeptiske til kabelhysteriet. De anleggene skulle jeg likt å høre. Ikke på grunn av de billige kablene, men fordi det ser stilig ut.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er en opptatt av fine kabler må diy kabler være det beste. Krympe fra Kina, tilpasse lengder, stripse de pent sammen og få det ryddig og pent.

    Kjøper en ferdig kabel og alle skal være minimum 2m, holdes unna vibrasjon, ikke ligge inntil hverandre eller pararell blir det stygt.

    Er en opptatt av utseende bak anlegget er en helt på jordet om det kjøpes ferdig dyre kabler.

    Om kabel er kabel så er det rart det ikke bare finnes en type kabel? Bare justere tykkelsen..
     
    Sist redigert av en moderator:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Kjøper en ferdig kabel og alle skal være minimum 2m, holdes unna vibrasjon, ikke ligge inntil hverandre eller pararellt.
    En av tre riktige (den siste) er ikke så verst. Jeg har aldri sett noen vettug forklaring på de to første.

    Er en opptatt av utseende bak anlegget er en helt på jordet om det kjøpes ferdig dyre kabler.
    Enig.

    Om kabel er kabel så er det ikke bare finnes en type kabel? Bare justere tykkelsen..
    Nja, for høyttalerkabler, ja, men det går an å diskutere om impedans, skjerming, osv kan ha noe å si, eller om noen geometrier er mer eller mindre følsomme for å plukke oppstråling fra andre kabler. Det fine med dette er at det både kan måles og beregnes.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.680
    Torget vurderinger
    1
    Like gode subjektive meninger som dine egne tenker jeg. Mange her vil jo ikke tro på noe fra andre uansett hvor mange kjente personer som mener noe annet. Det er noe som heter rigiditet. Eller sjalusi. Dette forum er en blanding av å skulle ha det beste lyden og ikke tape ansikt (være tøffest i byen). Får man da motsigelser sitter det svært langt inn å bøye seg. Enkelte har på forhånd bestemt seg for at det ikke skal være forskjell på kabler. Da hjelper det ikke uansett hva andre sier.
    Hva i all verden har Parkinsons med dette å gjøre?

    Sjalusi? På hva da? Det som er litt morsomt er jo at jeg har en ganske dyr kabel stående i den ene stereoen min (den er vel på over 8kvmm et sted tror jeg?), tror jeg at den gjør underverker? Nei, men fikk den for slikk og ingenting og den har en pyntestrømpe og gode konnektorer. Vet hvor crap AQ er for under 10K med singlecore f.eks. så ser ingen grunn til å kjøpe noe annet dritt istedet heller der konnektorene faller av bare ved å stå tilkoblet i fred og ro, svindel er vel det nærmeste ordet på elektrikerkabelen der med plugger til 5,- fra ali express og de koster nærmere 10K i butikk for en liten stump. Har også vært innom Nordost en runde, vil ikke si det utgjorde noe annerledes med det heller. Kan nevne at høyttalerkablene mine koster mer enn høyttalerne dine, så har jeg vært deg så hadde jeg heller startet med å bytte ut høyttalerne enn kablingen irundt de som passer min musikk smak bedre. Personlig så kjører jeg mest PA kabling og bestiller rull på 100 meter 2,5kvmm, terminerer selv og er happy med det. Har kjørt forsterkere på 2000W med denne PA kabelen på en tidligere hjemmekino jeg hadde, ingen "tap av lyd" der som var merkbart ihvertfall og målingene så fine ut. Vet bare at hverken AQ, Nordost eller andre "highend merke kabler" får plass i noen av mine hifi anlegg i fremtiden, det er jeg godt ferdig med.

    Fokuser på de tingene som er viktige og faktisk utgjør en forskjell istedet. Gode høyttalere, og en forsterker uten egengenerert støy med nok effekt til å spille så høyt man ønsker uten betydelig forvrengning er andre pri, deretter subber og suppler med f.eks. Dirac som tredje pri. Er rommet katastrofe, fiks det også om man har mulighet til det. Første pri, sett på god musikk man liker selv og chill the fuck down! :) Alt det andre betyr ikke noe lengre så lenge man får lyd ut av boksene. Kan nevne at Dirac utgjorde et utrolig løft i hjemmekinoen, høyttalerne er faktisk ikke til å kjenne igjen og det kun pga frekvensrespons og dette får ikke en kabel fikset opp i. En kabel med sære verdier kan kun være et filter for lavpass og høypass i beste fall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn