Mat, drikke og røyk Den store snakkisen"sjokolade"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.654
    Jeg synes den var helt grei, men litt kornete.
    Jeg bruker stort sett å holde meg til noen andre merker enn Freia og gjerne 60-70% kakao, 75% funker fint til en liten og søt rom ved siden av. ;)
    Hmm…en av plussene mine i tillegg til smak var at den opplevdes smooth og veldig lite «kornete». Minte meg om forlengst utgått Freia Dessertsjokolade i konsistens.
    Akkurat dette med «kornete» i konsistensen er typisk for det meste av dagens middelmådige sjokolade.

    70-75% kakao er som regel litt for mye i min gane, derfor jeg syns 45% var helt passe. Men det er jo smak og behag 😊
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Hmm…en av plussene mine i tillegg til smak var at den opplevdes smooth og veldig lite «kornete». Minte meg om forlengst utgått Freia Dessertsjokolade i konsistens.
    Akkurat dette med «kornete» i konsistensen er typisk for det meste av dagens middelmådige sjokolade.

    70-75% kakao er som regel litt for mye i min gane, derfor jeg syns 45% var helt passe. Men det er jo smak og behag 😊
    Alt etter hvilket humør og hva man har lyst på der og da, og mye smak og behag. :) Noe må man også tilvenne smaksløkene litt på sikt, fordelen med mørkere sjokolade er jo at det holder med bare noen få biter for å få bukt med søtsuget og kjenner at det holder også for litt kos. De fleste melkesjokoladene så er hele platen borte og man er fortsatt ikke tilfredsstilt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Noe videre med, skrev jeg, om kakaosmør. Det er for dyrt å bruke til vanlig kjøpesjokolade. De aller mørkeste til Freia har mest, men omsettes også i mindre omfang enn melkesjokoladen.

    De har forsøkt ulike erstatninger. Torvund berører hvorfor godt.

    Vi får endelig håpe de bruker kakaomasse.

    Slik kan det se ut.

    IMG_3488.jpeg

    IMG_3489.jpeg

    Solés 100% klarer jeg faktisk å spise som den er, fordi conchingen har gjort den veldig tilgjengelig.

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.876
    Torget vurderinger
    23
    SER god ut..... :rolleyes:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nidar melkesjokolade er jo god, Freia melkesjokolade er langt søtere og ligner mer på de utenlandske.
    Alternativet til melkesjokolade er Mokkabønner. Ille bra :D

    Screenshot_20240306_143248_Chrome.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Freia er OK. Altfor dyrt å betale 65 kroner for 130 gram som den kostet på Meny i dag.
    Jeg har noen poser fra Callebaut og Valrhona hjemme. Det er godt nok for meg.
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.236
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er underlig å bevitne hvordan det har blitt en vedtatt sannhet at sjokolade og andre matvarer blir sunnere (evt. mindre usunne) av å erstatte palmeolje med rapsolje, noe som jo i praksis gjør at matvarene kommer i kategorien ultraprosessert.

    At mye av palmeoljen blir produsert på en måte som ikke er spesielt bærekraftig, er en annen sak.
     
    Sist redigert:

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Sikkret meg Japp og Monolitt hos Extra i forige uke 10 spenn stk,,handlet mye...monolitten god men ikke det en kan forbinde med SJOKOLADE...Japp god smak og god suge-sjokolade....
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.654
    Freia er OK. Altfor dyrt å betale 65 kroner for 130 gram som den kostet på Meny i dag.
    Jeg har noen poser fra Callebaut og Valrhona hjemme. Det er godt nok for meg.
    Jeg skrev tidligere i tråden at Premium hjerter koster ca 1000,- pr kg. Selvfølgelig noe riv ruskende galt med hode-kalkulatoren min. Riktig pris er ca 425,- pr kg i forhold til hva jeg betalte på Spar butikken for 130g.

    Egentlig en ok pris.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    image.jpg

    Det eneste som er premium med denne er prisen. jeg kjenner ikke fruktighet og den er kornete. Kvinnevesenet mener det smaker kakaopulver i ettersmaken.

    @Espen R . Send meg adressen din på pm så skal jeg se om jeg får sendt deg litt bedre sjokolade i posten.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.654
    Vis vedlegget 1003395

    Det eneste som er premium med denne er prisen. jeg kjenner ikke fruktighet og den er kornete. Kvinnevesenet mener det smaker kakaopulver i ettersmaken.

    @Espen R . Send meg adressen din på pm så skal jeg se om jeg får sendt deg litt bedre sjokolade i posten.
    Chalshus, jeg må uansett takke for tilbudet ditt om å få tilsendt en bedre sjokolade i posten.

    Men først syns jeg vi må klargjøre noen premisser om produktet Sjokolade. Hvis vi går til USA og Storbritania, så er den sjokoladen i butikkene der dominert av merker som Nestlé, Mars, Cadbury, Milka og andre. Produkter som du og andre knapt vil kalle sjokolade. Men det markedsføres under sjokolade, på hylla i butikkene står det sjokolade. Det er sånne type produkter det meste av verdens befolkning kaller sjokolade.
    Jeg liker det ikke noe særlig, kan et par ganger i året spise en Snickers.
    I Kina drømmer dem vistnok om amerikansk og engelsk sjokolade fordi det meste av sjokolade i butikken i landet til Xi smaker syntetisk. Sies det.

    Vi i Norge har generelt høyere kvalitet på den vanlige butikk sjokoladen, kontra england og usa. Selv om kvaliteten har vært nedadgående i takt med folks økende kjøpekraft (…ironisk nok)

    Så når jeg da nevner den nye Sfinx konfekten, eller Premium hjerter, så antar jeg at disse produktene kvalitetsmessig må ligge rundt den bedre 5%’en av samlet salg av produktet «sjokolade» i den vestlige verden. Kanskje sågar i den bedre 3%’en?
    Ver ikke om du er enig så langt i premissene jeg tegner opp?

    Så hvis vi da holder oss innafor den bedre 5% andelen av sjokolade, så blir det mer smak og behag. Noe av den beste belgiske sjokoladen jeg har hatt innenfor min gane har både imponert meg, men også skuffet meg. Noe av sjokoladen har vært for bitter i smak.

    Til jul var jeg innom Taras kaffe/te/sjokolade butikk i Tromsø. Der er det masse sjokoladebiter i stk i en glasdisk, ser veldig håndlagd ut, 40-50 varianter og skyhøy kg pris. Kjøpte en del. Men jeg erfarte fort at selve sjokoladen, både den lyse og den mørke er av høyst middelmådig kvalitet, er ikke verdt prisen. Freia Premium hjerter er av klart høyere kvalitet.

    Så konklusjonen min er at vi kanskje nå er en smule snobbete hvis vi diskvalifiserer Premium hjerter som en god sjokolade.

    Men som med HiFi, sjokolade, klær, biler og alt annet; alt er realtivt hvis vi snakker kvalitet og smak.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Du er generøs med poengsetting av norsk kjøpesjokolade.

    Ole Kristen Harborg tok med seg Freia sjokolader til Belgia, for mange år siden, og lagde en reportasje om belgisk sjokolade. Han intervjuet en anerkjent chocolatiér, utfrittet denne om god sjokolades hemmeligheter og ba ham smake på Freias melkesjokolade.

    Belgieren var høflig, tok en bit og spyttet den ut, fortørnet «dette er uspiselig» var dommen.

    Det er mange etterhvert som lager gode sjokolader i Norge. Det de tilbyr er opplevelser, sammenlignet med hva Freia og Nidar tilbyr. Så får man heller spise sjokolade litt sjeldnere
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.054
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    "Uspiselig" er vel hardt synes jeg (men hva kan man forvente fra en belgisk chocolatier som smaker på en konkurrents varer), men at Freia, enten det er melkesjokolade eller "Premium" hjerter, er topp kvalitet hva sjokolade angår er enda mer virkelighetsfjernt. Hvorvidt den er bedre enn 95% av all sjokolade som blir fortært verden over har jeg ingen formening om og jeg tviler på om Espen R har tatt tallet ut av noe annet sted enn sitt eget hode, eller evt. et noe mørkere sted. Dog er Freia langt, langt bedre enn noe som helst det står Cadbury's på, for det er i sannhet djevelens eget verk. Eller muligens djevelens kandiserte avføring. Sjokolade har det særdeles lite med å gjøre.

    Det eneste fra Freia det er verdt å putte i kjeften er greiene i "Premium Dark" serien, der er det meste veldig spiselig, om ikke nettopp i aller ypperste klasse.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.572
    Antall liker
    7.103
    Med mitt særdeles beskjedne forbruk av sjokolade i løpet av et år innrømmer jeg gladelig at jeg setter like stor pris på en nostalgitripp med barndommens favoritter fra Minde som jeg gjør med de fineste belgiske praliner.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.054
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og det må jo være helt greit. Hvis jeg fikk valget mellom å utelukkende spise min bestemors (som forøvrig er død, forlengst) kjøttkaker med kålstuing, kålrabistappe og verdens beste brune saus eller kopier av det aller beste måltidet jeg noen gang har spist - Tournedos Rossini fra La Banyan i Bangkok (som forøvrig er død, forlengst) - så hadde jeg valgt kjøttkakene uten å behøve tenketid. Det til tross for at de nok ikke nådde Le Banyan til knærne rent gastronomisk.

    Feilslutningen/stråmannen til f.eks Morbid om at fordi man mener at noe er kvalitativt bedre enn noe annet så må man også like det bedre og kun mislike alt annet, men om man nå hadde som leveregel å kun spise internasjonalt anerkjente produkter så var det nå neppe så slitsomt uansett. Vi sitter tross alt på internet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.654
    "Uspiselig" er vel hardt synes jeg (men hva kan man forvente fra en belgisk chocolatier som smaker på en konkurrents varer), men at Freia, enten det er melkesjokolade eller "Premium" hjerter, er topp kvalitet hva sjokolade angår er enda mer virkelighetsfjernt. Hvorvidt den er bedre enn 95% av all sjokolade som blir fortært verden over har jeg ingen formening om og jeg tviler på om Espen R har tatt tallet ut av noe annet sted enn sitt eget hode, eller evt. et noe mørkere sted.
    JMM, du bør absolutt holde deg for god til å komme med den type nedsettende kommentarer. Poenget er jo ikke om tallet er 7, 5 eller 2%. Det burde du skjønne. Jeg har reist ganske mye i verden. Uansett hvilken dagligvarebutikk du går inn på, bensinstasjon eller kiosk, så er produktene levert av de store matvaregigantene med en kvalitet tilsvarende Cadbury’s, Mars osv. Det er disse produktene det overveiende flertallet av mennesker spiser når dem inntar sjokolade.

    Poenget mitt er at man i Norge i dag kan besøke en vanlig dagligvarebutikk å finne sjokolade av god kvalitet. Min oppfordring er at folk benytter seg av muligheten mens den ennå er der.
     

    espen

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2002
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Kan noen anbefalen kvalitetssjokolade som er mulig å få kjøpt i butikk i Trondheim eller på nett?

    Spiste "Freia Premium 70% kakao" her om dagen, og kunne vært interesant å sammenligne med noe som anses som kvalitetssjokolade.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen anbefalen kvalitetssjokolade som er mulig å få kjøpt i butikk i Trondheim eller på nett?

    Spiste "Freia Premium 70% kakao" her om dagen, og kunne vært interesant å sammenligne med noe som anses som kvalitetssjokolade.
    Nidar får man gjerne ikke sørafor, her er det stort sett bare Freia. Meny har også gjerne et bedre utvalg enn typiske Rema og Coop.
    Personlig så havner jeg alltid på Lindt sin sjokolade, den er også lett tilgjengelig med stort utvalg her jeg bor.

    Trondheim Sjokolade er jeg usikker på om har fysisk butikk, kunne ha vært interesant å testet men det ser mest ut som mer typisk konfekt enn sjokolade muligens.

    Sjokoladebutikken likeså: https://sjokoladebutikken.no/#kontakt

    Har ikke vært der selv, men neste gang jeg er i byen så tenker jeg at man nesten må ta seg en runde der.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.492
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Freia premium har jeg ikke smakt. Men Valrhona Guanaja 70% er veldig mye bedre på smak enn butikksjokolade. Her kjenner du fruktigheten og syren i bønnene.

    Michel Cluizel er en annen produsent.
    Barry Callebaut har også et hav av flotte produkter. BC er internasjonalt store med en årlig produksjon på over to millioner tonn, tror jeg
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.654
    Freia premium har jeg ikke smakt. Men Valrhona Guanaja 70% er veldig mye bedre på smak enn butikksjokolade. Her kjenner du fruktigheten og syren i bønnene.
    Du smakte Freia premium når du spiste Premium Hjerter. Forskjellen er bare andelen kakaobønner som er brukt. Om man foretrekker 45%, 60% eller 70% mørk sjokolade, det er en smakssak.

    Hvordan produktet er utformet påvirker også smaksopplevelsen. Dette gjelder alle typer gastronomi. Om sjokoladen er støpt som ei tykk firkantet blokk, eller i løvtynne skiver har noe å si for hvordan tungen og ganen smaker aromastoffene. Sikkert en av grunnene til at jeg syns disse løvtynne hjertene er gode på smak.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.054
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Michel Cluizel er en annen produsent.
    Barry Callebaut har også et hav av flotte produkter. BC er internasjonalt store med en årlig produksjon på over to millioner tonn, tror jeg

    Tilgjengelige hvorfra?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg prøvde den mye omtalte Freia Premium Hjerter i dag og jeg ble ikke helt overbevist. Grei nok og bedre enn mye av det svipet de ellers lager som f.eks. melkesjokoladen, men de erstatter en del av kakaofettet med melkefett og de har bare 45% kakaobestanddeler i blandingen. De har fortsatt en vei å gå for å komme opp på nivå med andre gode industrisjokolader som Lindt, Novi og Valrhona. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe mer av denne.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.654
    Jeg prøvde den mye omtalte Freia Premium Hjerter i dag og jeg ble ikke helt overbevist. Grei nok og bedre enn mye av det svipet de ellers lager som f.eks. melkesjokoladen, men de erstatter en del av kakaofettet med melkefett og de har bare 45% kakaobestanddeler i blandingen.
    Nettopp. Og for dem som foretrekker 70% kakao, så er premium hjerter ikke sjokoladen for dem.

    Har en følelse av at snakker forbi hverandre i selve definisjonen på hva en god sjokolade kan være.
    Da jeg var 20 år på slutten av 80-tallet dro jeg på min første USA-trip. Ved siden av meg på første klasse ombord på SAS flyet til NY satt en eldre amerikansk dame. Hvis man noen ganger kan bruke ordet «panegyrisk» i omtale av sjokolade, så var dette gangen. Hun hadde lastet opp bæreposer med Kong Haskon konfekt, Kong Olav, Dronning Sonja konfekt osv. Hun kunne ikke få lovprist nok den norske sjokoladen.
    Dette var før Freia ble kjøpt av Kraft Foods, og Nidar ble en del av Orkla.

    Poenget mitt er at ingen av de sjokoladebitene i eskene hadde 70% kakaobestanddeler. Og eskene med Sonja konfekt var overveiende lyse sjokoladebiter av høy kvalitet. Poenget mitt er at hvis 60-70% kakao må til hvis en sjokolade kan defineres som høy kvalitet, så må vi bare erkjenne at vi har ulik tilnærmelse til definisjonen av hva høy kvalitet på sjokolade er. Men det er egentlig helt greit🙂
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Man kan jo besøke Sjokoladebutikken i Thomas Angells gate(ved siden av kondomeriet) hvis man bor i Trondheim. Om butikken er godkjent på andre siden av riksgrensa vet jeg dog ikke
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    Nettopp. Og for dem som foretrekker 70% kakao, så er premium hjerter ikke sjokoladen for dem.

    Har en følelse av at snakker forbi hverandre i selve definisjonen på hva en god sjokolade kan være.
    Da jeg var 20 år på slutten av 80-tallet dro jeg på min første USA-trip. Ved siden av meg på første klasse ombord på SAS flyet til NY satt en eldre amerikansk dame. Hvis man noen ganger kan bruke ordet «panegyrisk» i omtale av sjokolade, så var dette gangen. Hun hadde lastet opp bæreposer med Kong Haskon konfekt, Kong Olav, Dronning Sonja konfekt osv. Hun kunne ikke få lovprist nok den norske sjokoladen.
    Dette var før Freia ble kjøpt av Kraft Foods, og Nidar ble en del av Orkla.

    Poenget mitt er at ingen av de sjokoladebitene i eskene hadde 70% kakaobestanddeler. Og eskene med Sonja konfekt var overveiende lyse sjokoladebiter av høy kvalitet. Poenget mitt er at hvis 60-70% kakao må til hvis en sjokolade kan defineres som høy kvalitet, så må vi bare erkjenne at vi har ulik tilnærmelse til definisjonen av hva høy kvalitet på sjokolade er. Men det er egentlig helt greit🙂
    Er det noen som sier at sjokolade må være 60-70% kakaomasse for å være "ordentlig kvalitet"? Eller lager du deg en stråmann nå?

    Når det gjelder Kong Haakon, er/var det flere mørke sjokoladebiter i den. Og dette er innholdet idag, det var nok bedre på 1980-tallet.

    Sukker, kakaomasse, kakaosmør, TØRRMELK, MANDLER, vegetabilske oljer (shea, kokos, solsikke, palme), HASSELNØTTER, glukosesirup,SKUMMETMELKPULVER, MYSEPULVER (MELK), alkohol, kirsebær, MELKEFETT, VALNØTTER, stabilisatorer (sorbitol, invertase),emulgatorer (soyalecitin, E476), invertsukker, aromaer, kirsebærlikør, overflatebehandlingsmiddel (shellak), fettredusert kakaopulver, appelsinpulver, maltodekstrin, faba-bønnemel, eggeplommepulver, appelsinskall, salt, karamellisert sukker, eggehvitepulver, glukose-fruktosesirup, brandy, appelsinjuskonsentrat, fruktose, surhetsregulerende middel (sitronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), vaniljepulver, gulrotekstrakt, saflorextrakt, modifisert stivelse, fargestoff (karotener), hevemiddel (natriumkarbonat), fuktighetsbevarende middel (sorbitol)

    Kong Haakon.jpg

    Av ulike årsaker kan man med fordel velge andre sjokoladekilder enn store konsern. For min del sluttet jeg å kjøpe noe som helst fra Anton Berg da deres produkter dukket opp i kassen på byggvaresenter. Men jeg har stor glede av å prøve sjokoladene fra mange av de nye sjokoladeprodusentene i Norge, flere av dem er nevnt i tråden.

    Den beste sjokoladen har et minimum av tilsetningsmidler utover grunnelementene, og er å betrakte som ferskvare etter conchingen (dersom man er så heldig at den er utført). Når sjokolade skal sendes ut på markedet til ulike mottakere, må den ha lang holdbarhet, og det har sin pris. I tillegg skal konsernet tjene penger, så det tas snarveier i forhold til ideell produksjon.

    Fordelen med mørkere sjokolader, altså høyere sjokoladeandel, er at man får mindre sukker. Så handler det om behandlingen, hvorvidt sjokoladen likevel er god. Dette er min favoritt fra Solé, den er på 73%, men er som fløyel sammenlignet med andre sjokolader med så høyt innhold, det er lite sukker, men den er tilsatt olivenolje. Jeg var skeptisk, til jeg smakte den.

    Ingredients: cocoa (73%), cocoa butter, extra virgin olive oil (5%), cane sugar, vanilla.

    Skjermbilde 2024-03-08 kl. 20.27.44.png

    I en vanlig melkesjokolade kommer sukker og tørrmelk før kakaomassen.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nettopp. Og for dem som foretrekker 70% kakao, så er premium hjerter ikke sjokoladen for dem.

    Har en følelse av at snakker forbi hverandre i selve definisjonen på hva en god sjokolade kan være.
    Da jeg var 20 år på slutten av 80-tallet dro jeg på min første USA-trip. Ved siden av meg på første klasse ombord på SAS flyet til NY satt en eldre amerikansk dame. Hvis man noen ganger kan bruke ordet «panegyrisk» i omtale av sjokolade, så var dette gangen. Hun hadde lastet opp bæreposer med Kong Haskon konfekt, Kong Olav, Dronning Sonja konfekt osv. Hun kunne ikke få lovprist nok den norske sjokoladen.
    Dette var før Freia ble kjøpt av Kraft Foods, og Nidar ble en del av Orkla.

    Poenget mitt er at ingen av de sjokoladebitene i eskene hadde 70% kakaobestanddeler. Og eskene med Sonja konfekt var overveiende lyse sjokoladebiter av høy kvalitet. Poenget mitt er at hvis 60-70% kakao må til hvis en sjokolade kan defineres som høy kvalitet, så må vi bare erkjenne at vi har ulik tilnærmelse til definisjonen av hva høy kvalitet på sjokolade er. Men det er egentlig helt greit🙂
    For det første, konfekt og sjokolade er to forskjellige ting. Jeg har spist mye god konfekt som ikke består av ren sjokolade. Her kan det være mye rart i bitene uten at det blir dårlig konfekt av den grunn. Men skal man kalle noe for sjokolade så må det inneholde minst 50% kakaobestanddeler, dvs. kakao og /eller kakaosmør.
    Jeg må si meg enig med hardingfele og det ha sier i forrige innlegg.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.654
    Men skal man kalle noe for sjokolade så må det inneholde minst 50% kakaobestanddeler, dvs. kakao og /eller kakaosmør.
    Jeg må si meg enig med hardingfele og det ha sier i forrige innlegg.
    Nei.

    Hva som kalles sjokolade, mørk sjokolade, lys sjokolade avhenger av hvem du spør og hvilket land du referer til. F eks sier EU/EØS reglene at for å kalle noe for mørk sjokolade, kreves min 35% kakao. Lys sjokolade min 30% kakao. Beveger du det til USA gjelder andre definisjoner, f eks min 10% kakao for å definere noe som lys sjokolade.
     

    espen

    Medlem
    Ble medlem
    16.02.2002
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Man kan jo besøke Sjokoladebutikken i Thomas Angells gate(ved siden av kondomeriet) hvis man bor i Trondheim. Om butikken er godkjent på andre siden av riksgrensa vet jeg dog ikke
    Tenkte ikke på det åpenbare valget! Får ta turen innom neste gang jeg er i midtbyen (ikke ofte).
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.692
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Nei.

    Hva som kalles sjokolade, mørk sjokolade, lys sjokolade avhenger av hvem du spør og hvilket land du referer til. F eks sier EU/EØS reglene at for å kalle noe for mørk sjokolade, kreves min 35% kakao. Lys sjokolade min 30% kakao. Beveger du det til USA gjelder andre definisjoner, f eks min 10% kakao for å definere noe som lys sjokolade.
    Jeg spør bare meg selv.;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.659
    Antall liker
    15.758
    Torget vurderinger
    2
    «Ikke så mye faktisk sjokolade …»

    Morsomt uttrykk.

    «
    Sørensen understreker at det vanligvis ikke er så mye faktisk sjokolade i den sjokoladen du kjøper i butikken.

    – Det er en minimal del av selve produktet. I for eksempel Japp og Toppris er det et tynt lag av sjokolade rundt. Her vil nok produsentene være kreative og prøve å fylle sjokoladene med alt mulig annet.»


    Det meste som kalles sjokolade er ikke det, eller er også substitutter, med lavere kvalitet. Det skyldes voldsom prisøkning og at folk etterhvert er blitt vante med at brun smørje kalles sjokolade.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.654
    «Ikke så mye faktisk sjokolade …»

    – Det er en minimal del av selve produktet. I for eksempel Japp og Toppris er det et tynt lag av sjokolade rundt. Her vil nok produsentene være kreative og prøve å fylle sjokoladene med alt mulig annet.»
    Ja. Ett par år tilbake kjøpte jeg Snickers, da hadde det gått ganske mange år siden sist. Det første jeg la merke til var hvor tynt sjokoladeovertrekket var blitt.
    For ikke å snakke om hvordan sjokoladen var på Snickers den gang jeg hadde helgejobb på kiosk, sånn ca 1984/85. Det var favoritten min og vi solgte mengder av Snickers. Det var den gang det var et lager i kiosken fordi det var vareleveranser kun 4 ganger i året på sjokolade og tobakk. Var stablet 10-12 esker med Snickers bak på lagret etter varelevering.

    Etter den tid har det vært et race mot bunnen i kvalitet, nettopp for å møte et gitt prispunkt der ute i butikkene, i konkurranse med de andre store aktørene som heller ikke motstår virkemidler for å holde markedsandelene oppe.

    Mon tro hva som skjer videre nå som råvareprisen på kakao går til himmels.
     
    Sist redigert:

    agin

    Medlem
    Ble medlem
    06.08.2008
    Innlegg
    20
    Antall liker
    3
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    0
    Det er underlig å bevitne hvordan det har blitt en vedtatt sannhet at sjokolade og andre matvarer blir sunnere (evt. mindre usunne) av å erstatte palmeolje med rapsolje, noe som jo i praksis gjør at matvarene kommer i kategorien ultraprosessert.
    Noe av grunnen til at Krokanrull og Smil fortsatt smaker godt - at de fortsatt har palmeolje. F.eks. har ikke Kvikk Lunsj hatt det på mange år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn