Mat, drikke og røyk Den store snakkisen"sjokolade"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.889
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    På kjøkkenet i heimen har fruen hengt opp et lite skilt.... om det er myntet på henne selv eller meg er litt usikkert...
    " I cook with wine... sometimes, - I even add it to the food..." Keith Floyd tilførte mye til kokkekunsten...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.501
    Antall liker
    7.837
    Torget vurderinger
    0
    Når det kommer til marsipan er det kun Pals som gjelder. Den er ikke for søt og den kan bearbeides slik at man kan lage figurer og alt man ønsker. Kan selvsagt også spises "as is", hvis man da ikke foretreker dette sukkerklisset som de fleste andre produsenter leverer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    ^Syns du skal prøve marsipan laget med mandler fremfor sukker. Mandler er dyrere enn sukker og folk er glade i søte ting. Men det får være grenser. Mandelandelen bør over 50%, minst. Jeg har 76% i min.

    Sukker, Mandler (18%), Glykose, Vann, Stabilisator E420 (Fra hvetestivelse), Fargestoff E171, Fortykkningsmedel (E412, E413) Konserveringsmiddel E202/1g pr. kg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Dette mener jeg er marsipanen i salg i vanlige butikker som har høyest marsipaninnhold, 50%. Odense var tilgjengelig med 63%, men er sjeldnere å finne i hyllene.


    Noen få salgssteder har marsipan fra Summerbird, som har 65% marsipan.

    Vi lager marsipan med 76%, som er konditorstandard for Feinsmeckere i Wien.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Må si at jeg er godt fornøyd med «Jentene på tunet» sjokolade.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Dette mener jeg er marsipanen i salg i vanlige butikker som har høyest marsipaninnhold, 50%. Odense var tilgjengelig med 63%, men er sjeldnere å finne i hyllene.


    Noen få salgssteder har marsipan fra Summerbird, som har 65% marsipan.

    Vi lager marsipan med 76%, som er konditorstandard for Feinsmeckere i Wien.
    Fun fact, summerbird startet faktisk hele butikken med marsipan og har hovedkontor i Mandel alleen!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Summerbird marsipan pleide å være greit å få på Mathallen i Oslo i alle fall (tror det var Gutta på Haugen som førte det), men nå er det vinter og votter siden jeg har vært der med unntak av et målrettet hurtigraid for å få tak i fermentert tunfisk.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Summerbird marsipan pleide å være greit å få på Mathallen i Oslo i alle fall (tror det var Gutta på Haugen som førte det), men nå er det vinter og votter siden jeg har vært der med unntak av et målrettet hurtigraid for å få tak i fermentert tunfisk.
    Hvaffornoe, gjæret tunfisk?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Var på en restaurant i Malaga som tok navn etter dette fermenterte produktet, som jeg lærte om da jeg leste Mark Kurlanskys bok SALT.


    Jeg spurte om de kunne servere sine ulike fermenterte retter og det ble en kveld fylt med nytelse. Dessverre har stedet gått gjennom fasene fra kompromissløs entusiasme til "det er mange turister her, vi må også servere hamburgere" og tror ikke de har samme utvalg fermenterte godsaker nå.

    Garum er som vietnamesisk nuoc mam.


    Mulig vi nå bør diskutere salt og krydder brukt for å sette spiss på sjokoladeopplevelsen. :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Skjermbilde 2021-03-08 kl. 11.09.43.png

    Denne var god! :) Har prøvd den røde. En vegansk sjokolade.( Ikke melk.)
    Leste litt på Minde sine hjemmesider at de mener de har funnet vinneroppskriften. Grattis!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    ^Der diskvalifiserte Minde seg i min verden. Det er kun melkesjokolade som inneholder melk, eller melkeprodukter. Dette blir litt som om Bama skal promotere veganske gulrøtter.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    ^Der diskvalifiserte Minde seg i min verden. Det er kun melkesjokolade som inneholder melk, eller melkeprodukter. Dette blir litt som om Bama skal promotere veganske gulrøtter.
    Morsomt at du skrev det. For parallellen her er en mørk Minde sjokolade som har egenskaper fra melkesjokolade, en sjokolade uten for mye bitterhet i seg. Og denne er ganske fløyelsmyk i konsistens i tillegg.
    Jeg syns dem har lykkes. Og et godt kompriss med 50% kakao. 70% syns jeg ofte blir for mye.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Et lite spørsmål til veganere; er kunstgjødsel "godkjent"?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Et lite spørsmål til veganere; er kunstgjødsel "godkjent"?
    Ja. De går inn for kunstgjødsel eller kompost og er motstandere av at det brukes gylle fra husdyr, utrolig nok. De er også forholdsvis avslappede til sprøytemidler. (76% av all frukt og grønt i Norge er importert, 97% av alt som er i salg i butikkene er konvensjonelt produsert, med kunstgjødsel og sprøytemidler).

    Dette får i blant morsomme konsekvenser. Ekteparet bak Café Gratitude kjeden opplevde å få drapstrusler og å bli utsatt for boikott og aksjoner i og utenfor restaurantene. Hvorfor?

    Kjeden var vegansk, men ekteparet oppdaget at de fikk mye bedre avling om de brukte husdyrgjødsel i stedet for kunstgjødsel. Næringsinnholdet ble bedre. I tillegg ble matjorden restituert, med mye rikere mikroliv og artsmangfoldet på kjedens bruk økte.

    Men veganerne gikk i spinn. Mat som var dyrket med husdyrgjødsel var å anse som en forbrytelse. Flere av kundene saksøkte ekteparet.
    Fra nyhetsdekningen.

     
    • Haha
    Reaksjoner: 2xJ

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.706
    Antall liker
    13.196
    Gjødsel blir vel også ved ren magi økologisk etter å ha vært gjennom fordøyelsessystemet til ei ku helt uavhengig av hvor råvarene kom fra i utgangspunktet.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Takker! Jeg har trolig plukket opp noe fake news da jeg trodde at kunstgjødsel var et kosttilskudd populært blandt kunststudenter.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Det viser jo at veganer for mange kun er et image, ikke en ideologi. Derav min diskvalifikasjon av Minde.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Husk at det er stor forskjell på vegetarianere og veganere.... :sick:
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.097
    Antall liker
    9.397
    Vegetarianer i forhold til veganer er vel omtrent som nonnen som påstod hun var jomfru, men ikke fanatisk.
    Frutaner, er det de som kun spiser selvdød nedfallsfrukt?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Det viser jo at veganer for mange kun er et image, ikke en ideologi. Derav min diskvalifikasjon av Minde.
    På nettsted for veganere finner man mye informasjon om dyrevelferd, men forbausende lite (om noe) om dyrking av frukt og grønt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Gjødsel blir vel også ved ren magi økologisk etter å ha vært gjennom fordøyelsessystemet til ei ku helt uavhengig av hvor råvarene kom fra i utgangspunktet.
    Skal nok mer til. Vestfold ønsker å dyrke mye mer økologisk, men kan ikke, fordi det ikke er nok bruk i regionen som driver med økologisk storfehold. Strenge krav til hva disse får i seg. Og ditto krav om at økologisk grønnsaksdyrking må bruke gjødsel fra slike bruk.

    Det er ikke lov å frakte gjødsel fra en region til en annen, av smittevernhensyn.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    96
    Man kan sikkert si mye rart om Freia og Nidar, men takk Gud for at vi ikke har svensk kvalitet på sjokoladen. Cloetta og Marabou er mye dårligere om man tenker på det man kjøper i dagligvarebutikkene. Så er det forskjell på sjokolade man rasker med seg i butikken og spiser til hverdags eller på lørdagen, og konfekt og finere dessert sjokolade. Jeg har ikke reist all verden, men jeg synes vi har ganske grei sjokolade i butikkene i Norge. Mye godt. Jeg spiser all slags sjokolade, det glir ned. Men det er ingenting som heter hvit sjokolade! Smaker ingenting heller.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.073
    Antall liker
    2.533
    Marabou og freia er vel eksakt det samme?
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.674
    Antall liker
    1.765
    Torget vurderinger
    1
    Denne og Cuba er blant favorittene her, men Cuba skal bort grunnet dårlig salg visstnok. Synd at sjokolader som har vært i butikken siden før krigen blir borte, i tillegg er gullbrød krympet i størrelsen. CD2BAB3C-0B1C-4737-AAEC-FA5BE4796C4F.jpeg
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    96
    Marabou og freia er vel eksakt det samme?
    Ja så sannelig, slått sammen og eid av Kraft Foods. Jeg mener de har noen produkter ute med det jeg forbinder med "svensk sjokoladesmak". Nå er det andre produsenter også da. Mulig ting har forandret seg noe men jeg husker mange skuffelser fra svenske sjokolade hyller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    96
    Forøvrig har jeg smakt nydelig svensk sjokolade også. I en liten butikk i Haga, gamlebyen i Gøteborg.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Marabou og freia er vel eksakt det samme?
    Svenskene er veldig glade i sukker, noe som påstås å skyldes at de er selvforsynte med sukker! (De dyrker sukkerroer i stort monn).

    Derfor er Marabou melkesjokoladen søtere enn Freias melkesjokolade, og det merker man. Begge sjokoladene er sukkerbomber (det er hovedingrediensen), deretter kakaosmør, litt kakao og en del tilleggsdrit. Kraft forsøkte seg med annet fett enn kakaosmør noen år tilbake (linket til tidligere i tråden).

    Dette er ikke sjokolade, men sukker med sjokoladesmak. Marabou har også SMÖRFETT i tillegg til kakaosmør, mens Freias melkesjokolade inneholder: Sukker, tørrmelk, kakaosmør, kakaomasse, emulgator (soyalecitin), aroma.

    Marabou:
    Skjermbilde 2021-03-08 kl. 20.58.20.png

    Freia:
    Skjermbilde 2021-03-08 kl. 21.01.08.png
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    96
    Du må ha det slitsomt når du er på butikken. Freia har super sjokolade, mer snobbete enn det gidder jeg virkelig ikke å være. Ja, også liker jeg søtsaker da 😏
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil slå et lite slag for Dropsen :
    https://www.dropsen.no/butikker/
    «Løsøre» konfekten jeg har kjøpt i Østbanehallen i Oslo har holdt et veldig habilt nivå.

    mvh
    KJ
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.889
    Antall liker
    11.280
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Melkesjokolade er vel knapt sjokolade, - i de fleste tilfeller...??? Nei, - svart som natta skal den være...... :cool:
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.618
    Antall liker
    15.692
    Torget vurderinger
    2
    Du må ha det slitsomt når du er på butikken. Freia har super sjokolade, mer snobbete enn det gidder jeg virkelig ikke å være. Ja, også liker jeg søtsaker da 😏
    Slett ikke. Det er ganske enkelt å følge med på hva man trykker inn i gapet, om man vil. Marabou, som er nesten 60% sukker og Freia, som er 52,5, hopper jeg enkelt over. Brun gjørme, sammenlignet med det som faktisk er sjokolade.

    Et krav må være at det er brukt mer sjokofaststoff enn det absolutte minimum Mondelez klarer å slippe unna med. Du spiser ikke sjokolade fra Freia, men fra Mondelez.
    Det er år siden det var Freias innkjøpere som stod for innhenting av råvarer.

    Blir som å sammenligne fiskepinner, som har vært en tur innom Kina før de ligger i frysedisken, med nytrukket torsk.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når det kommer til marsipan er det kun Pals som gjelder. Den er ikke for søt og den kan bearbeides slik at man kan lage figurer og alt man ønsker. Kan selvsagt også spises "as is", hvis man da ikke foretreker dette sukkerklisset som de fleste andre produsenter leverer.
    Du treng ein studietur til Lübeck.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Sjokoladen Cuba var nevnt i tråden. Kiwi tok den bort for en tid siden. Og nå gjør Rema det samme, for å gjøre plass til nyheter som dem sier.
    Og da er skjebnen til sjokoladen forseglet. Den sluttes å produseres.

    Det er 3 personer i landet som avgjør hva 6 millioner mennesker skal spise. Det er de tre øverste innkjøpssjefene i henholdsvis Norgesgruppen, Rema og Coop. Det er om dem til syvende og sist sier yay or nay til et produkt, som avgjør.
    Regionale forskjeller og preferanser har veldig lite å si. Vi 6 mill anses som én homogen masse.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    96
    Sjokoladen Cuba var nevnt i tråden. Kiwi tok den bort for en tid siden. Og nå gjør Rema det samme, for å gjøre plass til nyheter som dem sier.
    Og da er skjebnen til sjokoladen forseglet. Den sluttes å produseres.

    Det er 3 personer i landet som avgjør hva 6 millioner mennesker skal spise. Det er de tre øverste innkjøpssjefene i henholdsvis Norgesgruppen, Rema og Coop. Det er om dem til syvende og sist sier yay or nay til et produkt, som avgjør.
    Regionale forskjeller og preferanser har veldig lite å si. Vi 6 mill anses som én homogen masse.
    Det ble solgt ca 25 tonn Cuba i 2020 og den kan fortsatt kjøpes hos Coop, Spar, Meny og Bunnpris. Kiwi har ikke hatt den på mange år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn