Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jepp. Og kan anbefales å handle hos han. Rask, fint pakka og alt ser ubrukt ut. Men SR-507 som er toppmodellen i lambda serien er også ett seriøst par med hodetelefoner det skal bli morsomt å spille på.
    Da har jeg hatt paret ditt på hodet ,)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    hahaha Konge! Synes det var snev av ardilla der ja. Lær og ardilla..Ardillær! Med hvilken amp? SRM-x? Hvordan låt det? Flott web-side forresten!
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    hahaha Konge! Synes det var snev av ardilla der ja. Lær og ardilla..Ardillær! Med hvilken amp? SRM-x? Hvordan låt det? Flott web-side forresten!
    Hehe, håper du merker den gode karmaen også ,) clabbe og jeg hadde et lite treff, testet litt ulikt. Brukte min SRM007tii og clabbes 727. Vi likte begge rørampen best. l etterkant dukket det opp et par 009 i skapet mitt, husker ikke helt hvordan.

    Så hyggelig at du skryter av den lille siden min, takk skal du ha :) Tenke det var på tide at jeg dro nerdingen ett hakk videre :rolleyes:
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har virkelig Auralic Taurus kun 1200mW @ 32ohm balansert?
    Mens 4200mW ubalansert? Eller er det bare meg som ikke vet hva STD mode er? :D
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Høres riktig ut det, du har sikkert sett denne før. Merk at dette er mk1, vet ikke om mk2 er identisk.

    164718-den-store-hodetelefontra-den-164712d1352402766-den-store-hodetelefontra-den-auralic-tauru.jpg
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Høres riktig ut det, du har sikkert sett denne før. Merk at dette er mk1, vet ikke om mk2 er identisk.

    Vis vedlegget 309644

    Mk2 hatt identiske specs på dette, grunnen til at det er sånn er at de har satt inn en current limiting krets som hindrer at forsterkeren gir mer strøm ehm den tåler.

    Disse tallene er for kontinuerlig drift, og jeg tror nok de lyver litt. Man trenger ikke masse kraft i lang tid av gangen. På tungdrevne HE6 har den balanserte utgangen klart mer kontroll.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det var meg som laget det diagrammet, og jeg har laget et likt for Objective2, men da har jeg også lagt inn muligheten for å plotte inn hodetelefoners spesifikasjoner og gi headroom for å se hvor høyt noe kan spille uten å nærme seg grensen for forsterkerens ytelse. Man vil selvsagt ikke ligge og tangere ekstremalverdiene, siden det gir mer forvrengning. Jeg pleier å anta cirka 6dB headroom så forsterkeren skal ha gode arbeidsvilkår.

    PsvxN7f.jpg


    Her er Beyerdynamic T1 med nominelle spesifikasjoner plottet mot O2. Det røde triangelet markerer ytelsen, gitt 6dB headroom. Her benyttes 23mW som tilsvarer 25 % av full kapasitet ved 600 Ohm. Dette gir max 116 dBSPL.

    Som vi vet så er sensitivitetstallene lett å fudge, måler man ved 1kHz, så vil man få langt høyere sensitivitet enn om man målte ved 20 Hz. Nominell impedanse er også bare et anslag og kan svinge mye, og hvis den gjør det samtidig som utgangsimpedansen på forsterkeren er relativt høy, så vil frekvensresponsen til hodetelefonene begynne å følge impedansesvingningene til hodetelefonen.

    I tillegg er det viktig med kraftresverver fra en kondensatorbank sånn at forsterkeren kan levere stabilt med juice når programmaterialet tilsier det.

    Kjøp kraftige forsterker med lav utgangsimpedanse relativt til hodetelefonene og bruk parametrisk EQ i kombinasjon med dette, da får man god lyd imo.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    men husk at den første millimawatten er den viktigste ,)
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    men husk at den første millimawatten er den viktigste ,)
    Vet dette er en greie som går igjen og blir prentet til det kjedsommelige, men nja, nei, det er den faktisk ikke, fordi sensitiviteten i bassen er veldig langt fra og mye lavere enn den som regel oppgis til å være fra produsent (typisk @ 1kHz). Om du er ute etter forvrengningsfri og god bass ved normale lyttenivåer, så må det mer enn 1mW til, selv om sensitivitetstallene fra produsentene forsøker å fortelle noe annet.

    Med en gang du kobler inn en parametrisk EQ for å rydde opp, så skal man også være klar over at hver 3dB økning krever en dobling av juice, så milliwattene og wattene (i stereoanlegg) forsvinner forrykende fort.

    At 3dB økning i SPL krever en dobling av effekt gjelder selvsagt også når man skrur opp volumet. Skal man høre på normale lyttenivåer uten fare for hørsel, så bør man kompensere for menneskets manglende sensitivitet i bunnen ved hjelp av EQ. Her er både øret og hodetelefonene mindre sensitive, så her kreves juice. I tillegg er det ikke spesielt skadelig for hørselen om man booster lows for å kompensere for ørets manglende sensitivitet innenfor fornuftige grenser. Det er primært oppover i frekvens at det er skadelig.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    men husk at den første millimawatten er den viktigste ,)
    Vet dette er en greie som går igjen og blir prentet til det kjedsommelige, men nja, nei, det er den faktisk ikke, fordi sensitiviteten i bassen er veldig langt fra og mye lavere enn den som regel oppgis til å være fra produsent (typisk @ 1kHz). Om du er ute etter forvrengningsfri og god bass ved normale lyttenivåer, så må det mer enn 1mW til, selv om sensitivitetstallene fra produsentene forsøker å fortelle noe annet.

    Med en gang du kobler inn en parametrisk EQ for å rydde opp, så skal man også være klar over at hver 3dB økning krever en dobling av juice, så milliwattene og wattene (i stereoanlegg) forsvinner forrykende fort.

    At 3dB økning i SPL krever en dobling av effekt gjelder selvsagt også når man skrur opp volumet. Skal man høre på normale lyttenivåer uten fare for hørsel, så bør man kompensere for menneskets manglende sensitivitet i bunnen ved hjelp av EQ. Her er både øret og hodetelefonene mindre sensitive, så her kreves juice. I tillegg er det ikke spesielt skadelig for hørselen om man booster lows for å kompensere for ørets manglende sensitivitet innenfor fornuftige grenser. Det er primært oppover i frekvens at det er skadelig.
    Du må ikke ta meg så bokstavelig - poenget er at du ikke får god lyd ved å velge den kraftigste forsterkeren. Det er vanskelig, dyrt og komplisert å lage mange gode watt. Det er villedende å anbefale folk kraftige forsterkere til alt mulig, som mange gjør - Du skrev "Kjøp kraftige forsterker " - og jeg påpeker bare at dette ikke er et råd jeg kan støtte meg bak.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Du må ikke ta meg så bokstavelig - poenget er at du ikke får god lyd ved å velge den kraftigste forsterkeren. Det er vanskelig, dyrt og komplisert å lage mange gode watt. Det er villedende å anbefale folk kraftige forsterkere til alt mulig, som mange gjør - Du skrev "Kjøp kraftige forsterker " - og jeg påpeker bare at dette ikke er et råd jeg kan støtte meg bak.
    Jo, jeg kjenner deg etter ti tonn krangler, mange telefonsamtaler og mailtråder lange nok til å presse Google GMail til å investere i nytt datasenter. Det var overhodet ingenting i den posten som antydet at det ikke skulle taes bokstavelig. Det du sa, er en kjent oppfatning blant veldig mange folk, at den første watten eller mW er viktigst, fordi lydnivået allerede er høyt før man begynner å tære på kreftene. Det stemmer, helt til man tar høyde for kompensert frekvensrespons pga menneskets dynamiske sensitivitet med hensyn på frekvens.

    Sensitiviteten til øret utgjevner seg mer og mer desto høyere lyden er, så når man lytter lavt, så må man kompensere ved å EQ'e bunnen til å stå i stil med resten av opplevd frekvensrespons. Det var derfor gammelt rakkelutstyr anno 1971 hadde Loudness-knapp, og det er derfor man ofte hører at "ting åpnet seg opp da jeg spillte høyere" eller at "bassen slipper først når man spiller høyere", tror jeg.

    Kjøp kraftig forsterker RELATIVT TIL HODETELEFONEN og bruk parametrisk EQ. Har du forsøkt dette? Det handler om å ha nok kapasitet til å tweake hodetelefonen til sin preferanse, uten at man får masse forvrengning (hvis man ikke har sterk subjektiv trang til forvrengning, vel og merke). Mitt råd er: Finn en hodetelefon du er maksimalt fornøyd med. Finn en headamp som har plenty juice og greit forhold mtp utgangsimpedanse-hodetelefonimpedanse og bruk parametrisk EQ for å gjøre den PERFEKT for DEG.

    Å LAGE NOEN FÅ GODE WATT ER BILLIG. Man får 20wpc klasse A forsterkere til stereo for 13-14k ny i butikk i Norge. Å få til bittelitt juice i en headamp er planke. Taurus har rikelig med juice og for rundt 5-6k får man en MKI brukt. Det er da ekstremt billig for gode watt, eller hva?

    Du påpekte OVERHODET ikke at dette var et råd du ikke kunne støtte deg bak. Du sa kun at den første mW var den viktigste. Jeg er ikke klarsynt og har direktekobling til dine motiver for å skrive hva du skriver, så da må du enten skrive hva du mener og få frem poenget ditt, eller å akseptere at det du skriver blir tatt oppriktig og besvart.

    VILLEDENDE? JEG GIR UTTRYKK FOR EN SUBJEKTIV MENING. LES IGJEN:

    Kjøp kraftige forsterker med lav utgangsimpedanse relativt til hodetelefonene og bruk parametrisk EQ i kombinasjon med dette, da får man god lyd imo.
    Hvis ikke du kan kritisere eller motsi den tekniske argumentasjonen, så må du steike meg prøve å holde deg for god til å gå på meg som person. At jeg villeder eller at jeg ikke må ta deg så bokstavelig (mao prøve å få meg til å se ut som en overseriøs selvhøytidelig idiot).
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    I går poengterte jeg at du må lære deg å si takk når du spør meg om noe og jeg gir deg min tid og hjelper deg i rikelig monn (via mail). I dag vil jeg poengtere at det kan være greit å si unnskyld når man går over streken. Og nå er jeg super duper mega seriøs. Jeg synes du skal si unnskyld, og mene det. Jeg tar av meg sandalene nå og føttene er klare for dine lepper.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Det gjør meg utrolig trist og se at tittentei har forlatt forumet. Han, den jeg har hatt mest med og gjøre - og den jeg alltid har sett opp til. Han har lært meg MYE, med sin grundghet.

    Hvis min flåsete lørdagskomentar bidro til hans avgjørelse - beklager jeg dette på det sterkeste.

    Vi har jo tulla så mye sammen, at jeg var sikker på at ironien var krystallklar.

    --Beklager--
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Dette var slett ikke bra! Hvorfor skjer slike ting som dette?! Jeg blir så forbanna!. Om det var ironisk eller ikke er uvesentlig hvis det er en sjans for at motparten kan ta det feil! Det var flåsete sagt ja. Hvis han slutter for godt har vi mista en skikkelig god mann her inne, som bidro sterkt til å holde dette vesle forumet levende. Jeg synes dere skal ordne opp i dette og løse den konflikten som åpenbart er der. Fordi det går ut over oss andre som prøver å lære mer om den flotte hobbyen vår!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Veldig kjedelig at @Tittentei ikke lengre ser det formålstjenlig og interessant å delta på HFS lengre:(.

    Dessverre er jo heller ikke noe enkelttilfelle - i den senere tid.
     

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Håper du blir fornøyd Erlendb. Ser forøvrig at pakken er ankommet Oslo så da er det muligheter at du har det ila uka ;-) Enjoy
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har det i morgen!. Sporings appen blir flittig brukt.
     
    Sist redigert:

    Newton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Innlegg
    445
    Antall liker
    169
    Da har du store forhåpninger til han derre postensugerdotcom... Syntes jeg bor langt nok nord ;-) Sitter dog i Oslo nå... Guddløkk
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Posten er treg ja. Men det gjelder spesielt pakker fra utlandet. Oslo/Stavanger pleier å gå på ett par dager. Norges land er vanvittig langt da. Det er 151 mil til Bodø herfra. Og da har vi egentlig ikke kommet oss såå langt nord. ;) Regner med posten går med tog hele veien.
     
    Sist redigert:

    S.E.

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordmøre
    Noen som har rukket å teste de nye Denon ah-mm400 ennå? Har ah-d2000 i dag. Blir brukt sammen med iPhone/iPad. Funker greit med pad, men synes de er for tungdrevne til iPhone 5s. Jeg synes dessuten at d-2000 blir litt upraktisk med 3m ledning.
    Hvis mm400 har tilsvarende lydsignatur, samt er lettere å drive, vil jeg vurdere disse.
    Andre tips under 5k, hvis kilde er iPad/iPhone?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har rukket å teste de nye Denon ah-mm400 ennå? Har ah-d2000 i dag. Blir brukt sammen med iPhone/iPad. Funker greit med pad, men synes de er for tungdrevne til iPhone 5s. Jeg synes dessuten at d-2000 blir litt upraktisk med 3m ledning.
    Hvis mm400 har tilsvarende lydsignatur, samt er lettere å drive, vil jeg vurdere disse.
    Andre tips under 5k, hvis kilde er iPad/iPhone?
    Synes Sennheiser Momentum spiller veldig bra med istuff (jeg har v1) - NAD HP50 også.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Gruppa heter bare hodetelefoner. Og om den er strippa for innhold så er ikke det så rart. Vi er ikke så mange der inne akkurat. Hodetelefoner, hellikoptre og håndjern.. Høres ut som en skikkelig lørdagskveld! Litt på en smell kanskje, fort gjort..Savnet en gruppe på fjasboka om hodetelefoner, så jeg laget en.
     
    Sist redigert:

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har nettopp kjøpt AKG K551 til bruk med iPod touch. Jeg er så langt meget fornøyd (etter ca 15 timer). Jeg lurer imidlertid på om jeg har noe å vinne på en bærbar hodetelefonforsterker f.eks. den nye FiiO E11K Kilimanjaro 2 eller E12? Jeg lurer også på hvor lang innspillingstid jeg må regne på disse før de er ferdig innspilt?
     

    Kirenoj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    294
    Antall liker
    208
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Jeg har nettopp kjøpt AKG K551 til bruk med iPod touch. Jeg er så langt meget fornøyd (etter ca 15 timer). Jeg lurer imidlertid på om jeg har noe å vinne på en bærbar hodetelefonforsterker f.eks. den nye FiiO E11K Kilimanjaro 2 eller E12? Jeg lurer også på hvor lang innspillingstid jeg må regne på disse før de er ferdig innspilt?
    Har ikke prøvd de Fiio sakene du nevner men har prøvd den minste de har. E06 mener jeg den heter og den gjør susen på det jeg har testa. Diverse Grado, CAL! og Ultimate Ears 700.
     

    zuluz

    Fersking
    Ble medlem
    17.03.2012
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Jeg har nettopp kjøpt AKG K551 til bruk med iPod touch. Jeg er så langt meget fornøyd (etter ca 15 timer). Jeg lurer imidlertid på om jeg har noe å vinne på en bærbar hodetelefonforsterker f.eks. den nye FiiO E11K Kilimanjaro 2 eller E12? Jeg lurer også på hvor lang innspillingstid jeg må regne på disse før de er ferdig innspilt?
    Oppo er lige kommet ud med en bærbar head amp/dac lidt i den dye ende.. Men super fed..
    https://www.oppodigital.com/headphone-amplifier-ha-2/headphone-amplifier-HA-2-Features.aspx
     

    Skymarshal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    62
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Shure srh1540
    Spennende.

    Noen søk på disse og sennheiser momentum viser at jeg nok må gjøre litt research. Har for lite oversikt over hva som finnes der ute. Men tydeligvis mer enn Denon.. :)
    De er ikke særlig bærbare, men makan til komfort og lyd! Nå om dagen strekker jeg meg oftere etter dem enn LCD2 (Mye pga komforten vil jeg tro) Jeg trodde HD650 hadde bra bass og generell lydkvalitet, men de når ikke 1540 til kneskålene en gang. Svært lettdrevne er de også, men de får et godt løft med en grei amp vil jeg påstå.

    Stort pluss for padsene de har også, de virker svært solide.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Høres ut som jeg må sjekke ut Shure 1540. Apropos å nå til kneskålene, jeg har testet Momentum WL (men benyttet kablet) mot HD650. Der var det også noen som så rett inn i et sett kneskåler.
     
    Sist redigert:

    S.E.

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordmøre
    Shure srh1540
    Spennende.

    Noen søk på disse og sennheiser momentum viser at jeg nok må gjøre litt research. Har for lite oversikt over hva som finnes der ute. Men tydeligvis mer enn Denon.. :)
    De er ikke særlig bærbare, men makan til komfort og lyd! Nå om dagen strekker jeg meg oftere etter dem enn LCD2 (Mye pga komforten vil jeg tro) Jeg trodde HD650 hadde bra bass og generell lydkvalitet, men de når ikke 1540 til kneskålene en gang. Svært lettdrevne er de også, men de får et godt løft med en grei amp vil jeg påstå.

    Stort pluss for padsene de har også, de virker svært solide.
    Ble anbefalt disse hos Stereofil også i dag. Sendte egentlig Mail med forespørsel om noen andre klokker. Har gjort noen søk og sett rewievs nå og det spørs om jeg ikke bare må slå til altså. Virker lovende. Har bare de store el-kjedene tilgjengelig der jeg bor, så får sjelden testet interessante produkter i butikk, men det er vel noe som heter angrerett, hvis det skulle bli bom.. :)
     

    Skymarshal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    62
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Det sier nok mer om deg som person som gjør en sammenligning mellom to helt forskjellige headsett.
     

    S.E.

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordmøre
    Det sier nok mer om deg som person som gjør en sammenligning mellom to helt forskjellige headsett.
    ??

    Anyways, jeg sendte forespørsel om Sennheiser momentum m2, da jeg fant lite info på nett. Ble da anbefalt Shure, siden også disse var innenfor mitt budsjett. Ikke helt det jeg var ute etter i utgangspunktet pga størrelse, ikke mulig å legge sammen etc, men ut fra det jeg leser om lyd og komfort, virker det lovende. Lyd er uansett det viktigste. Håper de også duger greit nok til phone/pad.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn