Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    La oss vente å se om han dukker opp på fødselsdagen sin. :)

    God jul! ;D
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Vil ønske alle en god riktig god jul! Håper dere alle får en fredelig jul med mange harde pakker!
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Fler som følger med på Schiit Rag & Yggdrasil hypen? :D
    Schiit er virkelig noe head-fi verden trengte
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    2014 har vert ett spennende år for meg lydmessig. Jeg har brukt en god slump penger på utstyr jeg slett ikke trengte med hodetelefoner som ikke passet osv. Jeg har tweaket og prøvd ut en hel haug med triks for å få den lyden jeg ønsket. Om noen bare hadde gitt meg litt lyttetid med Auralic Taurus så hadde mye vert gjort med en gang. HD800/700 med Auralic taurus er en opplevelse og som noen sikkert har fått med seg, har jeg ikke gjort noen store kjøp på en stund. Jeg har ikke brukt penger på mer enn noen dugelige balanserte kabler og noen billige hodetelefoner av og til. Definer billige..for i denne hobbyen blir alt samlet fort dyrt. Taurus ble litt endgame for meg ganske fort og fokuset med raskt flyttet over på en bedre dac, Audeze og elektrostatiske hodetelefoner. Denne gang gjør jeg leksa mi med en gang og går for noe av det beste markedet byr på.
    Jeg vet det med kabel er en diskusjon som aldri kommer til å ende. På det som en gang bar navnet Norsk Lydskole lærte vi at rent kobber, lengde, diameter osv hadde noe å si for lyden. Resten skulle vi regelrett drite i! I HIFI sammenheng kan jeg med forskrekkelse si at en dugelig kabel har noe å si. Jeg har vert motstander i kabeldebatten men synes klart å høre forskjell. Balansert/Ubalansert er det ikke noe å diskutere om engang. Jeg setter pris på å lære mer av dere fremover og ha en flott nyttårsfeiring!
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Balansert vs ubalansert er det jo definitivt hørbar forskjell, i balanserts favør.
    kobber vs sølv kabel derimot...
    Mange sier man får en lysere lyd med sølv kabel :p
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    haha det tok ikke lang tid før kabelgreia starta. Alt jeg kan si er at bruker man en god slump penger på ett headfi anlegg så fortjener det kabler som duger. Spesielt med tanke på støy osv. Kobber, sølv eller kobber med sølv debatten er jeg for uerfaren til å ta. Jeg ler godt når jeg leser Nordost sin faq og bruken med vidarmaskin og at etter en måned ubrukt så må de brennes inn på nytt. Bare det å brenne inn en kabel er for meg latterlig. Herremin for noe tullball. Men om du har alt det andre på plass så skal jeg holde kjeft om noen sier at dugelige kabler er prikken over ien.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Hører jeg kabelprat? ;D

    Fikk 2 x 10 meter skjermet XLR fra DustinHome i dag. Skal klippe og lodde om for å koble opp JBL LSR305 når de - forhåpentligvis - kommer til lørdag. Irriterende at de ikke kom i dag, ligger på terminalen som er siste stopp før mottak!! :(

    Jeg bruker så mye kabler at hvis det skulle gå i dyr sort, så hadde jeg kunnet kjøpe en leilighet på Manhattan i steden. For min del sluttet kabelhysteriet for over 10 år siden da jeg byttet ut Nordost Blue Heaven til fordel for rosa biltemakabel, siden Blue Heaven ga skrikende lys lyd. ;D

    Nå går det i tykke kobberkabler og skjermede signalkabler. Pluggene på de billigkablene der kunne med fordel vært bedre å tukle på, skal måle motstanden i dem når jeg får revet opp pakken.

    Godt nyttår. :)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    DET var billigkabel det. At blue heaven ga skrikende lyd beviser jo at kabel absolut har noe å si. Men det virker som om du synes ganske mye blir masete i toppen. :p
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjøpte en brukt Audio GD Master 7 på torget her. Ser faktisk veldig frem til å høre om en DAC til over 10k faktisk kan gjøre en forskjell nok til at det er verdt det :D

    Noen vil kanskje si at Audeze LCD-2 & Schiit Mjolnir ikke er bra nok til å bedømme en DAC, men forskjellen på LCD-2 og LCD-3 er da ikke så mye? Eller man må kanskje ha HD800 får å virkelig høre forskjellen?
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    Du hører forskjellen på god / dårlig dac med hodetelefoner til 1000 lappen, så lcd-2 burde holde i lange baner.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Sitter å kose meg ihjel med Audio GD Master 7!
    Mot slutten av uken skal jeg ta også sammenligne om det virkelig er mye forskjell på Arcam irDAC & Audio GD Master 7.
    Så langt er jeg hvertfalt veldig positiv!
     

    Skymarshal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    62
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noe sted i Norge man får kjøpt billig HD6*0 kabel? Ser at Amazon skal ha 450kr nå med frakt....
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har jeg ett lite problem. Audio GD M7 er jo så hinsides stor, 43cm bred & dyp + XLR kabler, så dybden er rundt 48cm.
    Akkurat nå har jeg den på skrivebordet, men det tar alt for mye plass. Skulle hatt ett skap eller noe å ha den i. Helst ikke rack da jeg hater støv.
    Tips?
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har jeg ett lite problem. Audio GD M7 er jo så hinsides stor, 43cm bred & dyp + XLR kabler, så dybden er rundt 48cm.
    Akkurat nå har jeg den på skrivebordet, men det tar alt for mye plass. Skulle hatt ett skap eller noe å ha den i. Helst ikke rack da jeg hater støv.
    Tips?
    Hvor varm blir den? Hvis den blir varm bør den ha god lufting
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    Violectric HPA V281 Balanced Headphone Amp + DAC

    Violectric-V281_rear-960x430.jpg

    HPA V281 Features:
    - Balanced inputs with gold-plated Neutrik XLR connectors
    - Unbalanced inputs with gold-plated RCA connectors
    - Balanced line outputs with gold plated XLR connectors
    - Unbalanced line outputs with gold plated RCA connectors
    - Line outputs assignable to be with fixed or variable level
    - 6 optional digital audio inputs 24 Bit / 96 or 192 kHz
    - 3 switchable inputs with dedicated buttons on the front
    - PRE-GAIN = switchable input gain in five steps
    - Independent channel design
    - ALPS RK27 High-Grade motorized volume control
    - ALPS RK27 High Grade balance control
    - High-Quality op-amps in the signal path
    - High-quality MKP capacitors in the signal path
    - 0.1 and 1% metal film resistors throughout the unit
    - Discrete-design power amp with 8 transistors per channel
    - 4 amplifiers for true balanced headphone output
    - 2 silver-plated Neutrik headphone outputs
    - 1 gold plated Neutrik 4-pin XLR output
    - Relay-based headphone output cut- off with delayed switch-on
    - output management with dedicated buttons on the front:
    line outputs active, headphone outputs active, both active, both off (Mute)
    - 2 x Large toroidal transformer (15 + 25 W)
    - Large filtering capacitors in the power supply (36.000 uF)
    - Switchable ground lift
    - Rugged aluminum case with Nextel coating
    - Solid, laser-engraved front panel
    - See more at: Violectric HPA V281 Balanced Headphone Amp + DAC | Headphone.Guru
    Violectric-V281_front_black-960x430-690x309.jpg


    Violectric HPA V281 Balanced Headphone Amp + DAC | Headphone.Guru

    Nå sliter Tittentei..:)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Den blir relativt varm, men ikke like varm som Schiit Mjolniren.
    Den vil neppe skades av å stå i ett åpent skap
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    V220_V281_preorder.jpg


    20140516_174142.jpg


    v281-01.jpg


    Jeg er faktisk litt usikker på Violectric HPA V281, blant annet pga begrensningen på den digitale inngangssiden. Ville faktisk heller hatt V200+V800, men da har man ikke preamp-mulighet like enkelt tilgjengelig. Det man kan gjøre er å kjøre konstant signal ut av V200 og stille volumet på aktive monitorer.

    Nå bruker jeg Asus Xonar Essence One, og den har jeg koblet til to PC'er via alle tre grensesnitt; coax, USB og toslink. Så har jeg koblet JBL LSR305 aktive studiomonitorer til XLR ut og har hodetelefonutgang i front. Asus'en har også individuell volumkontroll for høyttalerne og hodetelefonene. Den ene maskinen er koblet til via USB, mens den andre er koblet til via toslink uten EQ og coax som går gjennom miniDSP nanoDIGI. :)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    De har V281 på Duet.

    Jeg skal kjøpe ny forsterker selv, og det sto mellom V281 & Schiit Ragnarok (som skal komme til Norge rundt jan/feb)
    men av det jeg har lest på head-fi virker det som Ragnarok simpelt er "overlegen" :p
    V281 har ikke den varme v200 lyden så vidt jeg har forstått, den er mer nøytral
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Låner disse av en kompis.

    61u-u5i2bKL._SL1000_.jpg


    Dette er det verste jeg har vært borti, seriøst. De forutsetter 2xAAA batterier for å fungere, det er aktiv støykansellering i dem og kanskje også en liten amp(?), ikke vet jeg, men de suser så villt at det er helt grusomt. Du har kontinuerlig tssssssssssssssssssssssssssssssssh i bakgrunnen. Den aktive støykanselleringen utenfra fungerer sånn tålelig, men pga den høylydte susingen så hjelper jo ikke det.

    De isolerer ganske bra rent passivt også, og de er solid bygget og rimelig komfortable, men det går ikke ann å bruke dem uten aktiv støykansellering og batterier. Det er egentlig ikke noe problem, for lyden i dem er helt balle også, haha. Det er bare ei smørje og ull, lol.

    Dette er ikke noe jeg sier fordi det er kult å disse Beats, disse har faktisk fått litt kudos for å ikke være bloated og mer raffinert enn andre modeller, men personlig liker jeg Beats Pro bedre enn disse, men det er ganske villt hvordan Audio-Technica ATH-M50x, Sony MDR-R1, Sony MDR-XB700 og AE 51st studios gruser dette så totalt at det ikke er moro engang.

    De likner smått på AE 51st studios i lydsignaturen, men når på ingen måte opp kvalitetsmessig.

    </slakt>
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Fått ett problem med volumknotten til Auralic Taurus. Den går kanskje litt mindre enn kvart over 12 om jeg presser den(Knotten altså). Aldri opplevd noen forsterkere slik. Det gjør ikke noe nå, men om jeg skal dra i gang med noe skikkelig tungdrevet...Blir vell inn på repp tenker jeg! . Takk for slakta Tittentei! Synes Beats har fått formye ros i det siste :p
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Fått ett problem med volumknotten til Auralic Taurus. Den går kanskje litt mindre enn kvart over 12 om jeg presser den(Knotten altså). Aldri opplevd noen forsterkere slik. Det gjør ikke noe nå, men om jeg skal dra i gang med noe skikkelig tungdrevet...Blir vell inn på repp tenker jeg! . Takk for slakta Tittentei! Synes Beats har fått formye ros i det siste :p
    Er det et problem som har kommet etterhvert? Min går fra klokka 1900 til 0500 med samme motstand hele veien.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Fått ett problem med volumknotten til Auralic Taurus. Den går kanskje litt mindre enn kvart over 12 om jeg presser den(Knotten altså). Aldri opplevd noen forsterkere slik. Det gjør ikke noe nå, men om jeg skal dra i gang med noe skikkelig tungdrevet...Blir vell inn på repp tenker jeg! . Takk for slakta Tittentei! Synes Beats har fått formye ros i det siste :p
    Er det et problem som har kommet etterhvert? Min går fra klokka 1900 til 0500 med samme motstand hele veien.
    Det har nok vært slik hele veien. Men jeg har rett og slett ikke skrudd lyden opp så høyt. Så jeg visste det rett og slett ikke..Jeg kobla den opp som forforsterker og den spiller selv om potta er på 7. Dette er slett ikke bra...
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Fått ett problem med volumknotten til Auralic Taurus. Den går kanskje litt mindre enn kvart over 12 om jeg presser den(Knotten altså). Aldri opplevd noen forsterkere slik. Det gjør ikke noe nå, men om jeg skal dra i gang med noe skikkelig tungdrevet...Blir vell inn på repp tenker jeg! . Takk for slakta Tittentei! Synes Beats har fått formye ros i det siste :p
    Er det et problem som har kommet etterhvert? Min går fra klokka 1900 til 0500 med samme motstand hele veien.
    Det har nok vært slik hele veien. Men jeg har rett og slett ikke skrudd lyden opp så høyt. Så jeg visste det rett og slett ikke..Jeg kobla den opp som forforsterker og den spiller selv om potta er på 7. Dette er slett ikke bra...
    Blir så forbanna!
    Min erfaring fra både Resonans og Soundgarden er at alt jeg kjøper er brukt. Uansett om det er en kabel eller hodetelefoner så er det demobrukt eller åpnet!. Soundgarden har ett par hodetelefoner av hver og det er demoparet. Skal man ha varen nå, så er det demobrukt. Jeg skulle ha en forbanna XLR til hd800, javel sa han bak disken og kveila kabelen og la den tilbake i eska, før han gav den til meg? EN kabel for gods sake!. På HD800 var det hodebåndet som var løst. Fikk det fiksa. Med HD700 var det en fjær i høyre klokke som var slakk. Med T70 så knaka det i venstre oppheng. Det virker som alt jeg kjøper fra butikk er brukt eller tukla med. åpnet og demobrukt. De folka klager på at folk kommer og lytter for å så handle på nettet. Er det så rart da ? Skal stakkars kunder bare regne med at det lukter DaxWax fra fra hodetelefonene til full pris..bare fordi det er en NISJEVARE?
    Litt lekkasje er ikke uvanlig-dette er jo en hodetelefonforsterker med en pre-utgang som en slags "add-on", ikke omvendt. Kan prøve med min hvis det er noen hjelp.

    Men at volumkontrollen oppfører seg rart kan jo tyde på noe mekanisk. Kanskje den har blitt litt skjev etter at du sparket den litt hardt en gang du oppdaget at hadde betalt nypsris for et demo-produkt?? ;)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    hahaha det er som å sparke sin egen baby ;) Nei. Den har stått i fred og blitt behandlet varsomt. Som alt utstyr jeg har forøvrig. Dette er garantisak.
     

    Skymarshal

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.07.2014
    Innlegg
    62
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Forslag til portabel lyd som slår sennheiser HD 25 både på lyd og komfort, helst med minst like god passiv støydemping?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Enig med ardilla. Men du bør ta deg en prøvelytt av nye Sennheiser momentum v2 med større klokker. Jo og så er det en trådløs versjon som jeg forventer er bra! Sistnevnte har aktiv støydemping, noe som kan være litt tricky.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Enig med ardilla. Men du bør ta deg en prøvelytt av nye Sennheiser momentum v2 med større klokker. Jo og så er det en trådløs versjon som jeg forventer er bra! Sistnevnte har aktiv støydemping, noe som kan være litt tricky.
    Det er vel bare én versjon av Momentum over-ear, er det ikke? Enig i at den er en god klokke - men jeg holder en knapp på NAD pga komfort. Designen osv taler imidlertid Momentum, men selv over-ear versjonen er litt liten for mange ører.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^Hodetelefoner uten kabel er som elefanter uten snabel.

     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Enig med ardilla. Men du bør ta deg en prøvelytt av nye Sennheiser momentum v2 med større klokker. Jo og så er det en trådløs versjon som jeg forventer er bra! Sistnevnte har aktiv støydemping, noe som kan være litt tricky.
    Det er vel bare én versjon av Momentum over-ear, er det ikke? Enig i at den er en god klokke - men jeg holder en knapp på NAD pga komfort. Designen osv taler imidlertid Momentum, men selv over-ear versjonen er litt liten for mange ører.
    Kjøpte nettopp over ear versjonen av momentum og selv den er on ear på meg.
    Mulig jeg har elefantører.
    Kjøpte også Hegel super nå når den er til ca halv pris, funker veldig bra på hodetelefoner med mer kontroll i bassen og mere oppløsning/luft i lyden, itillegg driver den AKG K540 og Momentum klokken til meget greit lydnivå.:cool:

    Hegel Super og Momentumene er en "oppgradering" av PC lyden.
    Har spilt ca 0,5 timer nå og Momentum er litt harde i lyden merker jeg, får sette dem på repeat en stund.:rolleyes:
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg snakker om versjon 2. Med større klokker...for de fleste elefanter er versjon 1 litt knappe for ørene.
    Snakka med resonans og forsterkeren er defekt, garantisak. Aner ikke hvor lang tid det vil ta å få det fiksa.

    SÅ så gutten min, du trenger ikke snabel.
    Funny-Elephants-44.jpg
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg tok en kjapp en idag. Rasket med meg et par Beyer DT770 Pro fra butikk idag. Sitter langt fra folk og nyter Truls Mørk i lossless på Android. Dette er bedre enn AKG550 som jeg har på jobb. Funker topp på mine elefantører, byens største.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn