Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Det sier nok mer om deg som person som gjør en sammenligning mellom to helt forskjellige headsett.
    Henviste til trondebassen over deg ;)
    Jeg lurer nå svært på hva det sier om meg som person, men det kan du kanskje klargjøre for meg som lirer av deg påstanden.

    Jeg fatter heller ikke hva det har med saken å gjøre. Det er veldig greit i enhver diskusjon å skille sak og person uansett hvor støtende det tydeligvis må være at vi har forskjellig smak, preferanser og krav til produkter vi kjøper.

    Det var andre som brakte på bane at "noen" mente Momentum var i klasse med HD650 lydmessig. Siden jeg hadde begge var det naturlig å teste ut dette. Min oppfatning er at dette ikke stemmer hverken komfort- eller lydmessig. At Momentum har andre funksjoner og bruksområder er jeg fullstendig klar over, men til den prisen er det lov å forlange høy lydkvalitet. Jeg har f.eks. hatt (evt har, men de er "borte") UE900 for bærbar bruk som har veldig høy lydkvalitet til ca samme pris, men selvfølgelig med andre funksjoner.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Vel, vel, så kan jeg da bruke retard-argumentet som begrunnelse for enkelte valg som er gjort da. Nedtur å lese om overføringskvalitet mellom iphone og momentum i den store hodetelefontråden, men det kan jo forklare noe. Opptur at jeg skal levere mine til rep hos blåtannfeen i morgen. Har ikke hatt tid før nå.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Sitter her med Stax Sr-009 og det er jo guddommelig lyd! Herregud som det spiller..*riste på hodet* Unner alle å oppleve dette her
    Det er noe eget med disse elektrostatene, ja:)


    Hva synes du forøvrig om SR-507. Da tenker jeg ikke først og fremst sammenliknet mot SR-009 selvfølgelig, men rent generelt?Jeg synes SR-507 også fremstår som en meget god htlf, sett opp mot alternativer i sin prisklasse.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Det har du helt rett i! Og kanskje en god del opp i pris. De fremstår som glitrende musikkformidlere, ingen tvil! Jeg skal lytte mer kritisk i helga tenker jeg.

    Egentlig litt sur på meg selv for at jeg ikke har oppdaget elektrostater tidligere. Og nei, sammenligne noe med Sr-009 blir vanskelig da INGENTING jeg har hørt kan sammenlignes. Det er som å få musikken direkte inn i skallen og man begynner med lovprising og ord blir fattige. Og nå sitter jeg bare på en Stax amp som jeg lever veldig godt med! Men når jeg leser hva gutta får til med for eks blue hawaii osv...Jeg er egentlig veldig fornøyd og jeg tror kanskje det tar litt tid før oppgraderings- spøkelse tar meg igjenn. Det første som tok meg er måten musikken blir presentert på. Helt uten antyding til forvrengning og det er på en måte så sammenhengende og mer direkte på en måte, kontra dynamiske klokker. Nå skal det være sagt at HD800 fremdeles er like fantastiske.
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Personlig synes jeg at diskanten til HD800 er helt uspiselig: Den er for tørr, og det er i tillegg alt for mye av den. Å skifte til en ortodynamisk hodetelefon er balsam for ørene etter å ha hatt HD800 på hodet - etter min mening. Bevares, den har stram bass (som ruller av og det blir for lite for min smak) og et veldig åpent lydbilde, som til dels kommer av det ekstra nivå i diskanten. Jeg er IKKE noen fan av HD800, nei ...

    Derfor får jeg jo lyst til å spørre deg om du har hatt eller hørt ortodynamiske / planar magnetiske hodetelefoner, for etter min mening er det klasseforskjell på topp orto'er og topp dynamiske hodetelefoner. Her tenker jeg selvfølgelig på noe som HiFiMan HE-6, Audeze LCD-3 eller LCD-X. I mine ører er en modifisert HE-6 den beste allround hodetelefon på markedet, men da har jeg ikke hørt noen elektrostatiske hodetelefoner. Jeg har imidlertid elektrostater i form av høyttalerne mine, og da synes jeg faktisk fortsatt best om (den modifiserte) HE-6 ... især mht. diskanten, som er aldeles nyyydelig.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det har du helt rett i! Og kanskje en god del opp i pris. De fremstår som glitrende musikkformidlere, ingen tvil! Jeg skal lytte mer kritisk i helga tenker jeg.

    Egentlig litt sur på meg selv for at jeg ikke har oppdaget elektrostater tidligere. Og nei, sammenligne noe med Sr-009 blir vanskelig da INGENTING jeg har hørt kan sammenlignes. Det er som å få musikken direkte inn i skallen og man begynner med lovprising og ord blir fattige. Og nå sitter jeg bare på en Stax amp som jeg lever veldig godt med! Men når jeg leser hva gutta får til med for eks blue hawaii osv...Jeg er egentlig veldig fornøyd og jeg tror kanskje det tar litt tid før oppgraderings- spøkelse tar meg igjenn. Det første som tok meg er måten musikken blir presentert på. Helt uten antyding til forvrengning og det er på en måte så sammenhengende og mer direkte på en måte, kontra dynamiske klokker. Nå skal det være sagt at HD800 fremdeles er like fantastiske.
    i-love-my-new-toy-.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Personlig synes jeg at diskanten til HD800 er helt uspiselig: Den er for tørr, og det er i tillegg alt for mye av den. Å skifte til en ortodynamisk hodetelefon er balsam for ørene etter å ha hatt HD800 på hodet - etter min mening. Bevares, den har stram bass (som ruller av og det blir for lite for min smak) og et veldig åpent lydbilde, som til dels kommer av det ekstra nivå i diskanten. Jeg er IKKE noen fan av HD800, nei ...
    HD800 spiller helt nydelig med den rette head-amp. Jeg bruker mine med Woo Audio WA-2. Flott diskant, dyp og korrekt bass. Fantastisk lyd. Ikke langt fra SR-009 (jeg har både HD800, SR-009 og SR-407 Signature).
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Kun prøvd Lcd2/hifiman HE-500 som jeg synes var flotte. Bra bass og fin trøkk! Men ble ikke helt VIL haaaa. Jeg tenker på Lcd3 av og til, at jeg må få lyttet litt på dem. Av Hifiman var det kun HE-500 som jeg seriøst tenkte på å kjøpe. Jeg orker ikke kjøpe HE-6 for å modde dem...da lar jeg være. Det finnes sinnsykt mye kult der ute som man slipper å modde.
    Da jeg fikk andre tanker og nye ideer ble HE-500 kjøpet skrinlagt. Jeg er enig i at HD800 er de eneste hodetelefonene jeg har prøvd som kan minne litt om Sr-009. HD800 er knalltøffe hodetelefoner med en kontant bass som går dypt. Diskanten er jo herlig med rett forsterker! Vurderer å kjøpe meg ett sett til med costum paint. ;P Dette er litt endgame for meg sansynligvis. Jeg kjenner ikke jaget etter nye etter ortos/planars da jeg har det helt rått nå. I så fall er det HIFIMAN HE-1000 som frister. Vi får alle se an prisen på den....Jeg har funnet ut at jeg har en tilbøyelighet til å velge ganske analytiske hodetelefoner. Ny dac gjelder nå. Står mellom Hegel HD20 eller Auralic Vega. Det er en viss prisforskjell og jeg synes HD20 er helt kanon. I tillegg finnes den på soundgarden. Ellers blir det litt Tweaks her og der.
    Niiice otare!
    Men jeg forstår deg Lars, det er mange som sliter med HD800 og diskant. Tror rett forsterker combo hjelper.
     
    Sist redigert:

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Noen som har en formening om hvordan "billig" Staxene, dvs. SR202 er i forhold til de dyrere? Samme "sound", bare bedre? For min del synes jeg DT 880 var bedre totalt sett selv om jeg likte SR202 veldig godt på en del innspillinger. Nå har DT 880 blitt overtatt av datteren og jeg veksler mellom LCD-3 og HD800. HD800 har det (lille) jeg savnet på LCD-3 dvs. bredde/åpenhet i lydbildet og da på type orkestermusikk, men HD800 kan være litt vel analytiske og "tamme" til noen genre og da synes jeg LCD-3 er fantastiske.

    Vet egentlig ikke om jeg tørr å skrive det, men Nicki Minajs Starships er utrolig flott på HD800, gir ekstra rom og luft til en litt overlesset, men ganske velprodusert låt :eek: So much for street cred.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke med de billigere Stax modellene. Men søker du etter reviews vil du somregel finne positive. Grunnen til det tenker jeg at Stax ofte blir kjøpt av DIE HARD fans eller folk som er nostalgiske. Mange har hatt setta sine siden 70tallet..sier litt om kvaliteten da. Det gjør at jeg av og til ikke helt hva jeg skal tro. Men når Stax skifter modell er det ofte bare små justeringer for hver gang. Slik at de øverste i lambda serien ligner greit mye de billigere modellene. Stax er ikke interressert i nymotens design og produktutvikling tar ofte mange år. De lager en ny modell når de føler at de har en grunn til det. De fleste prosjekt de starter blir skrinlagt..rett og slett fordi det ikke var godt nok. De har helt syke krav til kvalitet og liker dårlig forandring. I 2012 greide de 20 - 30 stk Sr-009 i måneden og da blir det dyrt.

    I dette gamet har jeg lært å gå på det grommeste med en gang, som blir billigere i lengden, for meg. Jeg har hatt en tendens til å bare oppgradere ett sett av gangen..Noe som jo blir dyrt. Jeg har heller ikke vett til å selge noe heller. Så jeg vasser i hodetelefoner.
     
    Sist redigert:

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Aner ikke med de billigere Stax modellene. Men søker du etter reviews vil du somregel finne positive. Grunnen til det tenker jeg at Stax ofte blir kjøpt av DIE HARD fans eller folk som er nostalgiske. Mange har hatt setta sine siden 70tallet..sier litt om kvaliteten da. Det gjør at jeg av og til ikke helt hva jeg skal tro. Men når Stax skifter modell er det ofte bare små justeringer for hver gang. Slik at de øverste i lambda serien ligner greit mye de billigere modellene. Stax er ikke interressert i nymotens design og produktutvikling tar ofte mange år. De lager en ny modell når de føler at de har en grunn til det. De fleste prosjekt de starter blir skrinlagt..rett og slett fordi det ikke var godt nok. De har helt syke krav til kvalitet og liker dårlig forandring. I 2012 greide de 20 - 30 stk Sr-009 i måneden og da blir det dyrt.

    I dette gamet har jeg lært å gå på det grommeste med en gang, som blir billigere i lengden, for meg. Jeg har hatt en tendens til å bare oppgradere ett sett av gangen..Noe som jo blir dyrt. Jeg har heller ikke vett til å selge noe heller. Så jeg vasser i hodetelefoner.
    Like greit å gå for toppen. Hver gang ,)

    Stax er litt på siden - det skyldes nok i stor grad at det er et lukket system, med egne drivere osv.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    For dem som har budsjettet til det hvertfall. Stax er litt på siden ja. Rørende lese alle flotte omtaler av HD800 Ardilla ;)
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    DU har nok skrevet en del rørete! Jeg mente alle de andre sine omtaler av denne fantastiske hodetelefonen :) Selv blir jeg fort rørete på fredagskvelden. Er det noe jeg har drømt ? ;) Fra spøk til hodetelefon.. Det var stor skepsis rundt HD700 når den kom og jeg følte meg ganske alene. Samme med HD800 egentlig. Tyll Hertsens har laget ett slags love/hate forhold for mange. De er verdens beste på imaging men sliter på toppen. Vell..kan så være! Kult å se mange fellow headfiers lovprise denne hodetelefonen.. For makan skal man lete etter. Jeg sitter med verdens dyreste (abbys er vel enda dyrere)hodetelefon og synes HD800 ikke ligger SÅ langt etter. Skulle til å si at dynamiske hodetelefoner sliter med forvregning osv..Men Sennheiser har løst mye av problemene og måler sykt bra. (post etter noen gode øl)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    DU har nok skrevet en del rørete! Jeg mente alle de andre sine omtaler av denne fantastiske hodetelefonen :) Selv blir jeg fort rørete på fredagskvelden. Er det noe jeg har drømt ? ;) Fra spøk til hodetelefon.. Det var stor skepsis rundt HD700 når den kom og jeg følte meg ganske alene. Samme med HD800 egentlig. Tyll Hertsens har laget ett slags love/hate forhold for mange. De er verdens beste på imaging men sliter på toppen. Vell..kan så være! Kult å se mange fellow headfiers lovprise denne hodetelefonen.. For makan skal man lete etter. Jeg sitter med verdens dyreste (abbys er vel enda dyrere)hodetelefon og synes HD800 ikke ligger SÅ langt etter. Skulle til å si at dynamiske hodetelefoner sliter med forvregning osv..Men Sennheiser har løst mye av problemene og måler sykt bra. (post etter noen gode øl)
    Er enig. HD700 er kanonbra, til tross for at den måler litt rart i toppen - HD800 er fantastisk hvis den får rett forsterker - og 009 er absurd. Abyss er stygg.

    Tyll liker ikke ting som måler litt rart. Han misliker Denon D7100 også - men den er faktisk veldig bra (hvis man kan tåle at den har for mye dyp-bass..)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Personlig lo jeg at diskanten til HD800 er helt uspiselig: Den er for tørr, og det er i tillegg alt for mye av den. Å skifte til en ortodynamisk hodetelefon er balsam for ørene etter å ha hatt HD800 på hodet - etter min mening. Bevares, den har stram bass (som ruller av og det blir for lite for min smak) og et veldig åpent lydbilde, som til dels kommer av det ekstra nivå i diskanten. Jeg er IKKE noen fan av HD800, nei ...

    Derfor får jeg jo lyst til å spørre deg om du har hatt eller hørt ortodynamiske / planar magnetiske hodetelefoner, for etter min mening er det klasseforskjell på topp orto'er og topp dynamiske hodetelefoner. Her tenker jeg selvfølgelig på noe som HiFiMan HE-6, Audeze LCD-3 eller LCD-X. I mine ører er en modifisert HE-6 den beste allround hodetelefon på markedet, men da har jeg ikke hørt noen elektrostatiske hodetelefoner. Jeg har imidlertid elektrostater i form av høyttalerne mine, og da synes jeg faktisk fortsatt best om (den modifiserte) HE-6 ... især mht. diskanten, som er aldeles nyyydelig.
    Jeg synes HD800 er nydelige, aldri hørt større lydbilde fra hodetelefoner.

    Jeg har hatt LCD2 og 3 hjemme men det faller ikke i smak, bredden på lydbildet er særdeles smalt, på høyde med DT770.

    Personlig rangerer jeg HD600 foran LCD men sistnevnte har noen ekstreme kvaliteter med tanke på oppløsning i bunn og lav forvrengning.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå skal det sies at jeg ikke eier en eneste gjenstand fra Sennheiser, solgte HD600 til Tittentei.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    :) :) Har du prøvd Abyss? Ikke akkurat en hodetelefon jeg kommer borti..Stygg sånn på utseende er den. Ser ut som om noen skal holde deg fanget på 1600-tallet..Men om den gav de siste 5% så hadde det funka, på en måte. Mitt inntrykk er at de er borti natta priset..
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.494
    Antall liker
    1.010
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes HD800 er nydelige, aldri hørt større lydbilde fra hodetelefoner.

    Jeg har hatt LCD2 og 3 hjemme men det faller ikke i smak, bredden på lydbildet er særdeles smalt, på høyde med DT770.

    Personlig rangerer jeg HD600 foran LCD men sistnevnte har noen ekstreme kvaliteter med tanke på oppløsning i bunn og lav forvrengning.
    Det finnes ikke bedre lydbilde enn fra HD800 imo. Det er flere som er i nærheten, men ingen ved siden.

    Lytter du på litt lavt volum? Audeze mister litt dynamikk da synes jeg, og det verserer en teori om at fokl som er notorisk lavtlyttende ikke har sansen for Audeze. De mister ikke frekvensbalansen, som andre ka gjøre, men dynamikken blir vesentlig bedre når man skrur litt opp.
     
    Sist redigert:

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Jeg har hatt LCD-X hjemme og de falt ikke i smak av samme grunn Anonym og ardilla nevner. Jeg lytter stort sett på lavt eller middels volum. I tillegg var vekten av LCD-X for mye. Gikk heller for Philips Fidelio X2 som lyder meget godt på lavt/middels volum og er veldig lette i forhold til LCD.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Mistet tydeligvis meldingen da HFS-serveren gikk ned mens jeg skrev (13/3), så skal prøve å skrive hva jeg tenkte da:

    Jeg var innstillet på å prøve HD800 med en rør-amp og kjøpte derfor en Leben CS300 til dette. Den har - foruten nydelig transparens og 3D kvaliteter - en bass boost funksjon, som kunne "redde" meg dersom jeg synes HD800 manglet bass til rytmiske sjangrer. Fikk dessverre aldri hørt kombinasjonen siden jeg solgte forsterkeren pga. problemer med nett-støy (via hodetelefonutgangen).

    Mange liker HD800 sitt store lydbilde, men jeg mener at en del av forklaringen er at HD800 har i overkant mye diskant. Skru ned for diskanten, og lydbildet skrumper inn... Tyll Hertsens (Inner Fidelity) er etter hva jeg forstår veldig begeistret for HD800, men mener at (også) den bør moddes for at fjerne den ekstra og tørre diskant. Hvis man har HD800 og vil ha det beste ut av den er det i mine begreper bare å kjøre på med den mod. Han har lagt ut en beskrivelse på mod'en på siden hans. Den er fullt reversibel.

    For noen kan det å modifisere en mer eller mindre kostbar hodetelefon være utelukket, men for meg er det slik at hvis mod'en virker bra og i tillegg er fullt reversibel og ikke koster noe særlig, så er det ikke noe å diskutere: Så skal jeg prøve det. Audeze-putene kostet flere hundrelapper, men for resten var det småpenger og en time eller to med arbeid. Derfor har jeg gjennomført disse modifiseringene og er kjempefornøyd med resultatet.

    Kommer ikke til å bytte hodetelefon de neste 10 år vil jeg tro, for selvom det skulle komme noe som er bedre, så er det jeg har såpass bra at jeg ikke vil oppdage det ... fordi jeg søker ikke lenger. Jeg har funnet det jeg letet etter. Flere steder i HE-6 tråden på Head-Fi har det vært folk som har hørt SR-009 direkte opp mot HE-6 og likte HE-6 best. Noe kan være preferanser selvfølgelig. SR-009 skal ifølge "Jude" (eieren av Head-Fi) være litt lys i tonaliteten / frekvens-balansen, og det er ikke min kopp te. For folk med en mer analytisk smak kan det være rett i blinken.

    Jeg foretrekker en balanse som minner om høyttalere med velintegrert subwoofer, og det synes jeg langt på vei at den modifiserte HE-6 gir meg. Mitt høyttaler-oppsett er nettopp slik: Martin Logan ElectroMotion ESL (hybride elektrostater) og SVS SB12-NSD (lukket subwoofer) og HE-6 låter ikke så langt unna.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    SR-009 skal ifølge "Jude" (eieren av Head-Fi) være litt lys i tonaliteten / frekvens-balansen, og det er ikke min kopp te. For folk med en mer analytisk smak kan det være rett i blinken.

    Jeg foretrekker en balanse som minner om høyttalere med velintegrert subwoofer, og det synes jeg langt på vei at den modifiserte HE-6 gir meg. Mitt høyttaler-oppsett er nettopp slik: Martin Logan ElectroMotion ESL (hybride elektrostater) og SVS SB12-NSD (lukket subwoofer) og HE-6 låter ikke så langt unna.
    I forhold til mine preferanser syntes jeg SR-009 ble litt "mye" oppover, og jeg valgte derfor SR-007 (late) MkI.

    @Scrooge her på HFS har også ML elektrostater (+ sub`r). Første gang jeg var og hørte på hans anlegg slo det meg umiddelbart hvor mye lyden i hans anlegg slektet på lyden i mitt Stax-oppsett. Ved neste korsvei tok jeg Stax-settet med til han for en ytterligere sammenlikning, og jo - første observasjon viste seg å stemme temmelig bra.
     

    S.E.

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2006
    Innlegg
    22
    Antall liker
    1
    Sted
    Nordmøre
    Hjelp!
    Jeg har i dag b&w p5 og Denon ah d2000. Denon gir helt klart best lyd, men er litt uprakiske og litt tungdrevne (til iPhone). P5 når ikke helt opp lydmessig men er veldig praktiske og grei å ha med "på veien".

    Jeg ønsker helst oppgradering både i lyd og fleksibilitet/funksjonalitet. Jeg har landet på 3 alternativer, som er i litt forskjellige kategorier. Sennheiser momentum m2 ios, momentum wireless og shure 1540. Hvis jeg går for sistnevnte, beholder jeg nok p5 for fleksibilitet.

    Kilde blir nok i det store og hele iPhone/iPad, samt unntaksvis tilkoblet Denon pma-1520ae.

    Har noen hørt disse tre modellene og slik ha grunnlag for å gi meg tips, sammenligning etc? Er interessert i det lydmessige først og fremst. Jeg har ikke mulighet for å sjekke ut disse selv før kjøp online, dessverre.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    550
    Antall liker
    55
    Alle forslagene til nye hodetelefoner er "bedre" enn B&W P5 og ingen er "bedre" enn Denon AH-D2000. Hvis du liker Momentum m2 eller wireless, ville jeg byttet ut P5 som er den klart svakeste av nevnte hodetelefoner.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Mistet tydeligvis meldingen da HFS-serveren gikk ned mens jeg skrev (13/3), så skal prøve å skrive hva jeg tenkte da:

    Jeg var innstillet på å prøve HD800 med en rør-amp og kjøpte derfor en Leben CS300 til dette. Den har - foruten nydelig transparens og 3D kvaliteter - en bass boost funksjon, som kunne "redde" meg dersom jeg synes HD800 manglet bass til rytmiske sjangrer. Fikk dessverre aldri hørt kombinasjonen siden jeg solgte forsterkeren pga. problemer med nett-støy (via hodetelefonutgangen).

    Mange liker HD800 sitt store lydbilde, men jeg mener at en del av forklaringen er at HD800 har i overkant mye diskant. Skru ned for diskanten, og lydbildet skrumper inn... Tyll Hertsens (Inner Fidelity) er etter hva jeg forstår veldig begeistret for HD800, men mener at (også) den bør moddes for at fjerne den ekstra og tørre diskant. Hvis man har HD800 og vil ha det beste ut av den er det i mine begreper bare å kjøre på med den mod. Han har lagt ut en beskrivelse på mod'en på siden hans. Den er fullt reversibel.

    For noen kan det å modifisere en mer eller mindre kostbar hodetelefon være utelukket, men for meg er det slik at hvis mod'en virker bra og i tillegg er fullt reversibel og ikke koster noe særlig, så er det ikke noe å diskutere: Så skal jeg prøve det. Audeze-putene kostet flere hundrelapper, men for resten var det småpenger og en time eller to med arbeid. Derfor har jeg gjennomført disse modifiseringene og er kjempefornøyd med resultatet.

    Kommer ikke til å bytte hodetelefon de neste 10 år vil jeg tro, for selvom det skulle komme noe som er bedre, så er det jeg har såpass bra at jeg ikke vil oppdage det ... fordi jeg søker ikke lenger. Jeg har funnet det jeg letet etter. Flere steder i HE-6 tråden på Head-Fi har det vært folk som har hørt SR-009 direkte opp mot HE-6 og likte HE-6 best. Noe kan være preferanser selvfølgelig. SR-009 skal ifølge "Jude" (eieren av Head-Fi) være litt lys i tonaliteten / frekvens-balansen, og det er ikke min kopp te. For folk med en mer analytisk smak kan det være rett i blinken.

    Jeg foretrekker en balanse som minner om høyttalere med velintegrert subwoofer, og det synes jeg langt på vei at den modifiserte HE-6 gir meg. Mitt høyttaler-oppsett er nettopp slik: Martin Logan ElectroMotion ESL (hybride elektrostater) og SVS SB12-NSD (lukket subwoofer) og HE-6 låter ikke så langt unna.
    Han sier at noen kan finne den lys ja. Men han sier også at 009 er de beste hodetelefonene han har hørt. Uansett pris..Og han har sagt det samme siden han prøvde dem første gang med Woo wes. Samme med Tyll Hertsens og Sr-009 med Blue Hawaii. Steve Guttenberg har også lovpriset Sr-009 mange ganger men liker godt planars. Chris Martens slo til med best of the best og i intervjuer står han fortsatt for det. Nå gjenstår det å se om Hifiman HE-1000 blir det nye som topper tronen. Jeg verker etter å prøve 007 og aller helst MKI. EDIT: Diskusjonen ang HD800 vil ALDRI slutte og Tyll går så langt som å si at de er en av verdens desidert beste hodetelefoner..Men de mangler fullstendig sjel. Noe jeg av og til kan være enig i. De er kanskje FOR perfekt analytiske.
     
    Sist redigert:

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    King Sound også. Samme prinsippet som Stax.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes HD800 er nydelige, aldri hørt større lydbilde fra hodetelefoner.

    Jeg har hatt LCD2 og 3 hjemme men det faller ikke i smak, bredden på lydbildet er særdeles smalt, på høyde med DT770.

    Personlig rangerer jeg HD600 foran LCD men sistnevnte har noen ekstreme kvaliteter med tanke på oppløsning i bunn og lav forvrengning.
    Det finnes ikke bedre lydbilde enn fra HD800 imo. Det er flere som er i nærheten, men ingen ved siden.

    Lytter du på litt lavt volum? Audeze mister litt dynamikk da synes jeg, og det verserer en teori om at fokl som er notorisk lavtlyttende ikke har sansen for Audeze. De mister ikke frekvensbalansen, som andre ka gjøre, men dynamikken blir vesentlig bedre når man skrur litt opp.
    Lytter med moderat volum og preferansene mine er mer i retning bredde/perspektiv enn dynamikk.
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Henger meg på her ! Har kjøpt inn Audio GD Compass dac/headamp , og Hifiman HE 300 . Har desverre ikke særlig erfaring med hodetlf , men må si jeg er meget godt fornøyd med denne combo !! :)
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hvor lang innspillingstid må jeg regne med på AKG K551 og hvordan vil den forandre seg etter innspilling?
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lang innspillingstid må jeg regne med på AKG K551 og hvordan vil den forandre seg etter innspilling?
    Synes egentlig ikke det var store forandringer som jeg husker. Jeg vet soundgarden selger fiio produkter sammen med den for å piffe opp bassen litt. Jeg synes det er knallbra hodetelefoner til prisen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn