Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Målet med tråden er egentlig å skape litt mer bevissthet rundt hva som gjør forsterkere ulike, og forhåpentligvis bygge litt bro mellom tuene og senke topologiangsten.

    Dessverre er det mange som kaster seg inn og kjemper for å beholde polariseringen som en del av selve meningen med hobbyen.
    Jeg tror ikke du kommer til å "bygge en bro" i dette tilfellet. Jeg tviler absolutt ikke på din egen kompetanse som langt overgår min egen. Men min oppfatning er at du er godt plantet i klasse D-leiren og tilhører "målemafiaen" og således mener at måler det bra, vel så lyder det bra. Litt forenklet dette selvsagt fra min side.

    Selv har jeg hatt (tror jeg) nesten alle typer forsterkere i min nærmere 40 års fartstid i hobbyen. Alt fra 4 watt med 2A3 rør til Absolare hybrid. Etter mitt skjønn og ører kan alle type forsterkere spille meget bra, riktig matchet med høyttalerne. Å diskutere "perfekte forsterkere" blir en avsporing fordi det som er perfekt for noen er det ikke for andre osv. Man kan få fantastiske lytteopplevelser med alle typer av forsterkere, til og med klasse D :).

    JP
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sikkert alle vet produserte jeg 500 forsterkere mellom 2005 og 2007, og årsaken til det var ikke at jeg hadde et stort ønske om å lage forsterkere, eller brant spesielt for denne teknologien. Det skyldtes rett og slett at jeg ønsket å lansere høyttalere, og jeg ønsket forutsigbarhet i hva slags utstyr disse ble demonstrert på, samt å gi kundene mulighet for å velge en forsterker som fungerte med høyttalerne og ikke var altfor dyr.
    Og svaret du fikk etter at du hadde satt sammen 500 moduler var høytaleren kalt "Gaia" ?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg tror ikke du kommer til å "bygge en bro" i dette tilfellet. Jeg tviler absolutt ikke på din egen kompetanse som langt overgår min egen. Men min oppfatning er at du er godt plantet i klasse D-leiren og tilhører "målemafiaen" og således mener at måler det bra, vel så lyder det bra. Litt forenklet dette selvsagt fra min side.

    Selv har jeg hatt (tror jeg) nesten alle typer forsterkere i min nærmere 40 års fartstid i hobbyen. Alt fra 4 watt med 2A3 rør til Absolare hybrid. Etter mitt skjønn og ører kan alle type forsterkere spille meget bra, riktig matchet med høyttalerne. Å diskutere "perfekte forsterkere" blir en avsporing fordi det som er perfekt for noen er det ikke for andre osv. Man kan få fantastiske lytteopplevelser med alle typer av forsterkere, til og med klasse D :).

    JP
    Hva med å lese åpningsinnlegget?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, og hva var det jeg skulle finne svar på?
    Svaret på hvilke fantastiske høyttalere du skulle "lansere" etter å ha måtte avdekke "forutsigbarhet" ved å sette sammen ice moduler til å bli forsterkere, kalt Midgard
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Svaret på hvilke fantastiske høyttalere du skulle "lansere" etter å ha måtte avdekke "forutsigbarhet" ved å sette sammen ice moduler til å bli forsterkere, kalt Midgard
    Planen var mer høyttalere med passivt delefilter. Gaia ble til som følge av et ønskeprosjekt fra en kunde, ja du kjenner vel historien. Siden den var fullaktiv ville det ikke hatt veldig mye å si om forsterkerne var god match, men det var ikke logisk å bruke noe annet enn forsterkerne vi selv produserte.

    Gaia ga mange svar, kanskje først og fremst på hvordan effekten av sredningskontroll er. Men akkurat for forsterkerteknologi og valg av forsterkere, match etc, ga de i grunnen ingen svar, som forventet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Planen var mer høyttalere med passivt delefilter. Gaia ble til som følge av et ønskeprosjekt fra en kunde, ja du kjenner vel historien. Siden den var fullaktiv ville det ikke hatt veldig mye å si om forsterkerne var god match, men det var ikke logisk å bruke noe annet enn forsterkerne vi selv produserte.

    Gaia ga mange svar, kanskje først og fremst på hvordan effekten av sredningskontroll er. Men akkurat for forsterkerteknologi og valg av forsterkere, match etc, ga de i grunnen ingen svar, som forventet.
    Så hvilke svar, som er relevante i dag, ga 500 forsterkere deg?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Er det kun mulig og bygge en perfekt forsterker, om den vet hva dem kommer til og se ( altså driverne/høyttalerne ) ??
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det som er sikkert, er at når snickersen åpner en tråd, så kommer HCS med det samme oppgulpet hver jævla gang.

    Ta deg sammen HC, gå en tur med bikkja ellerno.....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker som så, at det er ingen som vil ha en perfekt forsterker. Fordi alle vil ha et personlig preg på den, og lyden... Spesielt for de mange kverulanter her inne.
    Så hele diskusjonen er vel ganske dødfødt her inne i utgangspunktet, selv om det er et interessant tema i seg selv. Det er kommet mye nytt som er godt de siste årene, ref. Lyngdorf, Ncore og Purifi. Så det er ikke tvil om at det er utvikling på klasse D fortsatt.
    At det sikkert kan høres kjedelig ut for mange her inne, kan vel være som så men det tenker jeg kommer mer an på høyttalere, musikk og ører/smak. Også argumenter man på at en klassisk bil er "bedre" og morsommere enn en ny bil og ikke vil ha Tesla. Det er sant, jeg vil heller ikke ha Tesla. Jeg har både gammel og ny bil, gammel bil er en kuriositet i seg selv og gliset kommer frem etter bare noen meter kjøring. :) Men kjører man mer enn 10 mil med den gamle bilen, så går gliset over til hodepine, dødsfrykt og man blir både fysisk og psykisk utmattet av støy og vibrasjoner. Med den nye bilen, så kan man kjøre flere hundre mil uten å bli i nærheten av sliten og den siste milen føles lik ut som den siste før destinasjonen... Også har man en fordel på den nye bilen at man bare setter seg inn og kjører, av og til på service og garanti om det er noe problemer. Den gamle bilen har jeg skrudd flere timer på enn jeg har kjørt.. Hobbyer skal man jo ha, men jeg kaller en spade en spade.

    Personlig så har jeg ikke sett meg tilbake etter jeg startet å ta i bruk Klasse D, Lyngdorf var første ut der. Det beste er at man idag kan få svært god kvalitet uten å betale all verden for en amp som havner innenfor hifi og vel så det.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det som er sikkert, er at når snickersen åpner en tråd, så kommer HCS med det samme oppgulpet hver jævla gang.

    Ta deg sammen HC, gå en tur med bikkja ellerno.....
    Det som er like sikkert er at du @2xJ ikke tåler at det stilles spørsmål. Men så er det ikke jeg som kalles "bikkja til...". Så, zip it
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Det som er like sikkert er at du @2xJ ikke tåler at det stilles spørsmål. Men så er det ikke jeg som kalles "bikkja til...". Så, zip it
    Klart det kan stilles spørsmål, men kan du ikke flere enn de to om Midgard og Gaia ? Påtide og lete frem noen andre ?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Klart det kan stilles spørsmål, men kan du ikke flere enn de to om Midgard og Gaia ? Påtide og lete frem noen andre ?
    Helt klart. Det er snickers som forteller om sine "500".. Men du har rett, dette er yesterdays news.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Det som er like sikkert er at du @2xJ ikke tåler at det stilles spørsmål. Men så er det ikke jeg som kalles "bikkja til...". Så, zip it
    Han må da kunne svare når snickers starter en tråd men påberoper seg fakta asap! folk har hver sin smak uansett hva målemafiaen prøver og forkskynne alle andre
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tenker som så, at det er ingen som vil ha en perfekt forsterker. Fordi alle vil ha et personlig preg på den, og lyden... Spesielt for de mange kverulanter her inne.
    Så hele diskusjonen er vel ganske dødfødt her inne i utgangspunktet, selv om det er et interessant tema i seg selv. Det er kommet mye nytt som er godt de siste årene, ref. Lyngdorf, Ncore og Purifi. Så det er ikke tvil om at det er utvikling på klasse D fortsatt.
    At det sikkert kan høres kjedelig ut for mange her inne, kan vel være som så men det tenker jeg kommer mer an på høyttalere, musikk og ører/smak. Også argumenter man på at en klassisk bil er "bedre" og morsommere enn en ny bil og ikke vil ha Tesla. Det er sant, jeg vil heller ikke ha Tesla. Jeg har både gammel og ny bil, gammel bil er en kuriositet i seg selv og gliset kommer frem etter bare noen meter kjøring. :) Men kjører man mer enn 10 mil med den gamle bilen, så går gliset over til hodepine, dødsfrykt og man blir både fysisk og psykisk utmattet av støy og vibrasjoner. Med den nye bilen, så kan man kjøre flere hundre mil uten å bli i nærheten av sliten og den siste milen føles lik ut som den siste før destinasjonen... Også har man en fordel på den nye bilen at man bare setter seg inn og kjører, av og til på service og garanti om det er noe problemer. Den gamle bilen har jeg skrudd flere timer på enn jeg har kjørt.. Hobbyer skal man jo ha, men jeg kaller en spade en spade.

    Personlig så har jeg ikke sett meg tilbake etter jeg startet å ta i bruk Klasse D, Lyngdorf var første ut der. Det beste er at man idag kan få svært god kvalitet uten å betale all verden for en amp som havner innenfor hifi og vel så det.
    Akkurat det jeg føler med mye klasse D! ok med en gang så kommer lyttetrettheten og mangel på fot frem
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Konkrete spørsmål; hvilke egenskap ved en effektforsterker gjør at den oppleves som mest mulig dynamisk? Kan man lese dette av tekniske data?

    På hvilken måte kan en forforsterker påvirke dynamikken?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Konkrete spørsmål; hvilke egenskap ved en effektforsterker gjør at den oppleves som mest mulig dynamisk? Kan man lese dette av tekniske data?

    På hvilken måte kan en forforsterker påvirke dynamikken?
    Er ikke dynamikk at den kan spille lavt, OG høyt... Når det trengs.. Dvs. nok effekt til å komme opp på de dB man vil for at det skal være høyt, og lavt nok støygulv til at dette er mulig.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Konkrete spørsmål; hvilke egenskap ved en effektforsterker gjør at den oppleves som mest mulig dynamisk? Kan man lese dette av tekniske data?

    På hvilken måte kan en forforsterker påvirke dynamikken?
    Slew rate og at den kan levere strøm nok og lav udgangs impedans. Anbefaler Lars Vester nye Current feedback buffer med 20 DB gain.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Slew rate og at den kan levere strøm nok og lav udgangs impedans. Anbefaler Lars Vester nye Current feedback buffer med 20 DB gain.
    Hvorfor er slew rate så viktig? Om man ser på moderne forsterkere som er lineære, samt klasse D..
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Konkrete spørsmål; hvilke egenskap ved en effektforsterker gjør at den oppleves som mest mulig dynamisk? Kan man lese dette av tekniske data?

    På hvilken måte kan en forforsterker påvirke dynamikken?
    Jeg innbiller meg at lav støy er viktig. Det kan også forklare at en god forforsterker i noen oppsett gir et løft.
    S/N tallet sier noe om forholdet mellom støygulv og maksimalt signal. Men det betyr ikke automatisk at en forsterker med SN på 120dB er bedre enn en med 114dB. Produsenten bør oppgi støytallet også.
    Jeg ser at Coda 15.5 har oppgitt dette på denne måten:
    1638542759522.png

    Det er som vanlig alt for dårlig. -120dB i forhold til hva da? A-veid eller ikke? Hvilket frekvensområde? Hvorfor ikke gi oss et tall??
    Vi må forutsette at tallet egentlig er S/N, at det er A-veid, er fra 20Hz til 20kHz og regne det ut da...

    Den leverer 150W i 8 Ohm, og det tilsvarer en spenning på ROT(150*8)= 35V. Støyen er 120dB lavere, og blir dermed 10^(120/20) = 1000000 ganger lavere enn 98V. Vi får: 98/1000000=98uV (A-veid).
    Det er ikke så veldig bra, men kan være godt nok hvis høyttalerne ikke er veldig følsomme. Det kommer an på hvordan støyen er fordelt i frekvensspektrumet.
    Ligger støyen fra 500Hz til 5kHz er det verre enn hvis den ligger utenfor. Man må ha en graf skal man kunne si mer om dette ut fra målinger.
    Men du har jo forsterkeren, og hvis den ikke suser på dine høyttalere så er det jo ikke noe problem :).

    Eller så er jo dynamikk, -som na_X skrev, evnen til å kunne levere den effekten som trengs når den trengs. Tipper den Codaen ikke har noen problemer der heller så lenge du ikke trenger mer enn 150W.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hvorfor er slew rate så viktig? Om man ser på moderne forsterkere som er lineære, samt klasse D..
    Baserer det især på lyttetest af den Buffer. Der bliver så meget mere dynamik. Starter og stopper på en helt anden måde. Der er blevet meget mere "kant". Tror det også drejer sig om den meget lave udgangs impedans. Der er bare ti ohm i serie med udgangen og den kan trække 75 ohm.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Baserer det især på lyttetest af den Buffer. Der bliver så meget mere dynamik. Starter og stopper på en helt anden måde. Der er blevet meget mere "kant". Tror det også drejer sig om den meget lave udgangs impedans. Der er bare ti ohm i serie med udgangen og den kan trække 75 ohm.
    Buffer? Hvor i en forsterker står denne? Slew rate er jo stigning i Volt/Tid. Moderne opamper er gjerne kjappere enn de som ble lagd på 70-80-tallet, så man får dermed høyere Volt på kortere tid. Og det er vel gjerne oppgaven til en buffer også, å lagre strømmen til man trenger den. En forsterker har ofte gjerne flere buffre, kondensatorer er en av flere.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det jeg føler med mye klasse D! ok med en gang så kommer lyttetrettheten og mangel på fot frem
    Det kan like gjerne være høyttalerne som jeg nevnte i innlegget som er problemet det da.
    Noen liker jo lyden mer dirty enn andre, er litt som musikk-smak det. :poop:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Buffer? Hvor i en forsterker står denne? Slew rate er jo stigning i Volt/Tid. Moderne opamper er gjerne kjappere enn de som ble lagd på 70-80-tallet, så man får dermed høyere Volt på kortere tid. Og det er vel gjerne oppgaven til en buffer også, å lagre strømmen til man trenger den. En forsterker har ofte gjerne flere buffre, kondensatorer er en av flere.
    Jeg får skikkelig vondt inni meg når jeg ser slikt (uthevet i rødt).
    "Høyere volt" liksom...
    Sier du også "Galdhøpiggen har høyere meter enn Besseggen"? Hvor høye er de meterne i så fall? :LOL:

    Dessverre er dette utbredt. At folk med ikke-tekniske bakgrunn bommer på dette er tilgivelig, men når jeg ser journalister, -som i tillegg skal kunne Norsk, skriver om "mere watt" og "lavere watt " osv. da grøsser jeg på ryggen...

    Slew rate brukes ofte for å imponere. Det er viktig for de som designer elektronikk siden det påvirker de interne kretsløpene. Men både det som går inn og ut av enhver audiokomponent er slew-rate begrenset. Hvis ikke hadde vi fått et sant helvete med støyproblemer.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Det kan like gjerne være høyttalerne som jeg nevnte i innlegget som er problemet det da.
    Noen liker jo lyden mer dirty enn andre, er litt som musikk-smak det. :poop:
    Opplever det hver gang men ja foretrekker lettdrevne horn
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn