Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.233
    Antall liker
    4.654
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Er en fordel å vite hvordan ting henger sammen og hvorfor det låter som det låter ja. Ved å vite forskjellen, kan man utligne det eller til og med vippe det i motsatt retning.

    Subjektive inntrykk uten å vite helheten og hvordan det henger sammen gir ikke objektive svar og ser ofte ut til å føre audiofile i en sirkel og stadig byttekarusell.
    Så det vil si at hvis du setter deg foran et oppsett med bind foran øynene, kan du ikke uttale deg om hva du hører( hvordan det høres ut?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.231
    Antall liker
    2.757
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har stor respekt for alle her inne jeg, men når noen forteller at de kan si hvordan noe låter uten å ha hørt det må jeg jo få sjekket det ut. Regner med du har hørt ml 33 siden du er så sikker på at de låter likt dine kl d forsterkere. Mener du da også at alle kl d låter likt?
    Observant og gode poenger her : )
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Har stor respekt for alle her inne jeg, men når noen forteller at de kan si hvordan noe låter uten å ha hørt det må jeg jo få sjekket det ut. Regner med du har hørt ml 33 siden du er så sikker på at de låter likt dine kl d forsterkere. Mener du da også at alle kl d låter likt?
    Hæ? Nei det er jeg ikke sikker på. Jeg sa da virkelig at "jeg tviler sterkt" på at de låter likt??? :unsure:
    Men det betyr vel ikke at en spekk ikke kan si "en god del" om hvordan en forsterker låter?
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.233
    Antall liker
    4.654
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    [Men ja, når det er sagt, låter de rådyre forsterkerne over akkurat som en ganske rimelig klasse D ala den aller beste som nå visstnok heter Purifi, og som jeg nylig har kjøpt 8 stykker av til omtrent 6000kr per kanal? Jeg tviler sterkt selv om jeg selvsagt håper de låter bra nok, dvs veldig bra, til sitt bruk

    Det er jo det du sier her
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Så det vil si at hvis du setter deg foran et oppsett med bind foran øynene, kan du ikke uttale deg om hva du hører( hvordan det høres ut?
    Jo. Det gir det svaret på hva som fungerer best i dine ører der og da. Og overføre dette til objektive sannheter hvor man ikke ser på helheten og da spesielt høyttalerne og rommet og hvordan det innvirker på resultatet, blir derimot en forenklet konklusjon.

    Det kan være så enkelt at ene forsterkeren ikke leverer nok spenning ved lav impedanse. Eller at oppsettet låter litt slankt i utgangspunktet og dermed ikke fungerer optimalt med en forsterker med veldig høy dempingsfaktor. Eller at det er såpass store tonale avvik og svakheter i høytterkonstruksjonen, at det blir et behov for en forsterker som tilfører harmonisk forvrengning eller kanskje til og med fungerer som en equalizer i forhold til impedansen til høyttalerne.

    For all del, vi har innspillingene også som spiller en del inn. Men høyttaler og rom utgjør stort sett alltid desidert mest. En del av de nevnte årsakene løses for øvrig med en DSP med f.eks litt shelving av responsen. Og de fleste passive konstruksjoner trenger gjerne å EQes på nytt for å fungere optimalt.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.233
    Antall liker
    4.654
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er alltid kjekt å lese hva dere som har greie på, og kontroll over de tekniske ting kommer med av kunnskap om forsterkere, høyttalere osv osv. Når det er sakt, så er det kun hvordan det låter som teller for min del. Jeg vet hvordan jeg liker lyden skal være, og det betyr fint lite for meg om den oppnås med kl D A AB eller rør. Det som forundrer meg er at det er så lite aksept for det man hører kontra hva det måler. Dere kan ikke gå rundt å fornekte ting som låter bra når det ikke stemmer med data dere sitter på. Når det gjelder Dan D Agostino som jeg har nå, kommer ingen av de tingene jeg har hatt og ting jeg har testet i nærheten av å gi det som disse gir av ytelse og godlyd. Vet at dette skjærer i hjerteroten hos noen av dere, men sånn er det bare. Tror muligens Dan D er en erfaren forsterker bygger, som i slutten av sitt virke i Krell var inne i samme tankegang som noen av dere. Måler det bra så låter det bra, han har gått tilbake til der han startet hvor det musikalske betyr mer enn måle resultater
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Den eller de forstærkere jeg har er selvfølgelig perfekte :) :rolleyes:
    Synes tråden mangler noget konkret om hvordan en såkaldt perfekt forstærker opføre sig når gengivelsen er voldsom.

    Når det kommer til Dynamik og overskud kunne jeg godt tænke mig at anbefale et stykke musik der fremføres meget stille/Svagt
    Sanger synger dog lavt og meget højt. Ved slutningen af sangen hæves lydniveauet meget voldsomt som om en drejer volumenkontrollen godt op.

    For at dette kan afspilles rent tydeligt kræves der strøm og masser af kontrol af Højttalerne og Headroom
    Lydkvaliteten er ikke den bedste men alligevel får jeg kuldegysninger hver gang jeg høre dette nr på grund af fremførelsen og den voldsomme dynamik.
    En oplevelse hver gang :)

    Disc 1 : Nr 5 All over again . Volumenkontrollen
    71RrdlNfpJL._SS500_.jpg
    bør sættes der hvor i gengiver jeres musik højeste.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.616
    Antall liker
    3.149
    Torget vurderinger
    0
    Mcintosh spiller med en helt annen varme i lydbildet, det er i samme gaten som mange rør forsterkere, men med 1,2 kw burde den kunne gjøre jobben bedre enn den gjør( alle utganger 2/4/8 er prøvd) og som du beskriver har den ikke kontroll på bassen
    McIntosh er ikke noe dårligere på bass enn andre og det er derfor alle høyttalere spiller best med dedikerte subwoofere... (y)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.233
    Antall liker
    4.654
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    McIntosh er ikke noe dårligere på bass enn andre og det er derfor alle høyttalere spiller best med dedikerte subwoofere... (y)
    Det kan jeg dessverre ikke si meg enig i, de er de forsterkerene jeg har hatt innom her som helt klart er dårligst på basskontroll
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.920
    Antall liker
    3.240
    Jeg har lavet rigtigt mange forstærkere. Helt op til 2000 i 2 ohm. Men den som mine gæster og tildels jeg selv foretrækker er nogle billige moduler fra Kina. Den er så bare 180 w. i 8 ohm.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.920
    Antall liker
    3.240
    8 sæt bipolar pr kanal. Transformator 4 X 36 vac 1500 w.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.231
    Antall liker
    2.757
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jeg dessverre ikke si meg enig i, de er de forsterkerene jeg har hatt innom her som helt klart er dårligst på basskontroll
    Vi snakker og om ett ømtålig tema her: trafo amps vs bipolar low impedance drive .Nekt det dem som vil . En lytte test switsj test ville garantert avslørt forsjell . Noen trafo koblede amp /HT derimot makes the loadspeaker shine "i mange tilfeller selv om det ikke er optimalt til tross for alle tappingene testet ut .IMO og erfart .Og igjen , vi snakker preferanser
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Det er jo fortsatt bare et spørsmål om design (kretsdesign) og hva forsterkeren er ment å gjøre. Jeg har lekt litt med IPAL-forsterkeren på 0,7 ohms last. Den leverer 8,5kW dynamisk effekt. Den har også kontroll kan man si, men det er lett å se for seg oppgaver den ikke er spesielt godt egnet til.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Det er alltid kjekt å lese hva dere som har greie på, og kontroll over de tekniske ting kommer med av kunnskap om forsterkere, høyttalere osv osv. Når det er sakt, så er det kun hvordan det låter som teller for min del. Jeg vet hvordan jeg liker lyden skal være, og det betyr fint lite for meg om den oppnås med kl D A AB eller rør. Det som forundrer meg er at det er så lite aksept for det man hører kontra hva det måler. Dere kan ikke gå rundt å fornekte ting som låter bra når det ikke stemmer med data dere sitter på. Når det gjelder Dan D Agostino som jeg har nå, kommer ingen av de tingene jeg har hatt og ting jeg har testet i nærheten av å gi det som disse gir av ytelse og godlyd. Vet at dette skjærer i hjerteroten hos noen av dere, men sånn er det bare. Tror muligens Dan D er en erfaren forsterker bygger, som i slutten av sitt virke i Krell var inne i samme tankegang som noen av dere. Måler det bra så låter det bra, han har gått tilbake til der han startet hvor det musikalske betyr mer enn måle resultater
    Det uthevete. Man lytter selvsagt, men mange har i stor grad kommet frem til at elektronikk som måler svært bra låter også best når man har kontroll på ting og når totalen er godt nok. Unntaket er enkelte innspillinger.

    Det er forresten ikke mye dårligere tilbakemeldinger fra forsterkermerker som Bryston, Boulder, Halco, DP, ASR, dyreste McIntosh og Accuphase. Som er forsterkere med veldig lav forvrengning og gode måledataer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Jeg vurderer en tråd som handler om hvilken funksjon utgangsimpedansen spiller for selve høyttaleren. Det er mange som tenker på dette som en ren seriemorstand som danner en EQ med høyttalerens impedanskurve, men det finnes et perspektiv der man ser tap, akustisk impedans og kraft i en sammensatt modell som gir et ganske interessant perspektiv.

    Om det er interesse kan jeg forsøke å lage en forståelig beskrivelse av dette, men det blir ikke et kort åpningsinnlegg.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når det gjelder Dan D Agostino som jeg har nå, kommer ingen av de tingene jeg har hatt og ting jeg har testet i nærheten av å gi det som disse gir av ytelse og godlyd. Vet at dette skjærer i hjerteroten hos noen av dere, men sånn er det bare.
    Kunne hatt de boksene på benken bare til pynt også jeg! Drit i lyden! 😁 Dessuten kledde disse D'Agostiniene, kammeret ditt mye bedre enn det andre du hadde innom. Skulle en tatt alle kjøp opp med hfs komiteen kunne man lagt ned alt hifirelatert virke her i landet. En vinner jo faen ikke uansett.

    Heldig du som kan velge på øverste hylle og bare velge det som fungerer best. Ingen vits å høre på hobbysnekkerne her inne. Og hva gjelder ekspertise. Her inne er det for det meste synsere, meg selv inkludert. Den virkelige ekspertisen har ikke tid til å sitte her og jabbe til alle døgnets tider
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Det som forundrer meg er at det er så lite aksept for det man hører kontra hva det måler.
    Jeg har tygd en del på dette. Hvem er det egentlig som mangler slik aksept? Jeg klarer ikke komme på noen i farten men så deltar jeg jo bare i et fåtall tråder... Selv har jeg hele tiden fokus på å finne korrelasjonen mellom det vi hører og det vi måler, og det har jeg holdt på med de siste 20 årene og startet tråd etter tråd om akkurat dette.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.233
    Antall liker
    4.654
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Kunne hatt de boksene på benken bare til pynt også jeg! Drit i lyden! 😁 Dessuten kledde disse D'Agostiniene, kammeret ditt mye bedre enn det andre du hadde innom. Skulle en tatt alle kjøp opp med hfs komiteen kunne man lagt ned alt hifirelatert virke her i landet. En vinner jo faen ikke uansett.

    Heldig du som kan velge på øverste hylle og bare velge det som fungerer best. Ingen vits å høre på hobbysnekkerne her inne. Og hva gjelder ekspertise. Her inne er det for det meste synsere, meg selv inkludert. Den virkelige ekspertisen har ikke tid til å sitte her og jabbe til alle døgnets tider
    Skulle ønske jeg bare kunne velge på øverste hylle, det hadde vært noe. Jeg er heldig som har hatt mange forskjellige forsterkere opp igjennom årene. Ut i fra dette har jeg kunnet plukke ut noen jeg liker signaturen på når jeg nå skulle ta steget å bytte ut ML 33 ( noe som satt langt inne å gjøre) visste jeg at det for min del var to klare kandidater og en ( Mcintosh ) som jeg ville sjekke ut før jeg tok en avgjørelse
    Uansett var det litt gambling å gå for Dan D
    men jeg har hatt MCX 750 fra Krell disse låt litt mørkere enn ml 33 men hadde også full kontroll på B&W 801d som jeg hadde før Forza
    Så tanken var at hvis Dan D låter som eldre Krell er det en god kombo for meg. Har derfor gått hen og solgt unna alle mine samleobjekter for å realisere noe som blir lyttet på daglig, og er fornøyd med avgjørelsen, selv om jeg savner JBL 4350 🙂
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.233
    Antall liker
    4.654
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har tygd en del på dette. Hvem er det egentlig som mangler slik aksept? Jeg klarer ikke komme på noen i farten men så deltar jeg jo bare i et fåtall tråder... Selv har jeg hele tiden fokus på å finne korrelasjonen mellom det vi hører og det vi måler, og det har jeg holdt på med de siste 20 årene og startet tråd etter tråd om akkurat dette.
    Jeg føler dere ikke aksepterer helt at det faktisk kan låte veldig bra uten gode målinger
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvem er det egentlig som mangler slik aksept?
    Ååhh, det er nå flere her inne på begge sider av bordet som fremstår som temmelig navlebeskuende.

    Kanskje du ikke er en av dem og jeg synes kanskje vi bør gi deg et klapp på skulderen for dette:
    Faktisk virker mange så totalt opphengt i at det bare er én fungerende type forsterkere at man temmelig raskt griper til tastaturet for å plassere folk i en riktig bås, og der får de holde seg. Det er liksom ikke tillat å anerkjenne at dette er applikasjonsavhengig.
    Men flere av dine meningsfeller fremstår som temmelig skyggelappbefengte og det er ikke alle som setter pris på deres belærende papegøyeinnsikt.

    Jeg personlig må innrømme, rett eller galt, at din bransjeaktør status hefter ved deg. Klarer ikke befri meg fra tanken om agenda med alle dine tråder og føringer.

    Sorry!
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.380
    Antall liker
    3.746
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ba om råd i en annen tråd spesielt der snickers hadde flest innlegg! sa jeg ville teste en integrert klasse D på mine La Scala men dikk vel da bare svar om feilkonstruksjon på høyttalerne blablabla!
    Derfor kan jeg jo prøve igjen! kan noen anbefale en klasse D med rå målinger som vil være en bra match på mine Klipsch ? helst integrert og til maks 40000.-
    har testet Nad 32 og Gato dia400s og det var dårlig match.
    Med 105dB/W så trenger du ikke all verden med kraft i ampen. Det står også 8 Ohm og max 121SPL. Vanskelig å finne noen datablad hva som egentlig skjer her på denne, finner noen målinger på nettet og der er det mye forskjellig..
    Men med 51Hz til 20KHz +/- 4dB (målinger på 3dB er mer vanlig på hifi) så vil det jo kanskje være greit å ha mer kontroll på kurven, + integrere imot sub muligens "for å få mer fot". En vera utelukker seg selv ettersom det er en effekt-forsterker og ikke en integrert, da ville jeg isåfall kjørt en pre med Dirac for å få mer ønsket target på kurven sammen med klasse D effekt-del samt få de integrert imot sub enklere. Snickers snakket om det tidligere i tråden, forsterker imot applikasjon. En perfekt forsterker vil mest sannsynlig ikke gjøre det for deg her, og skjønner godt at du ikke får fot fra alle slags forsterkere da høyttalerne gir en litt uvanlig kurve på de målingene jeg har sett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.355
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    Det kan jeg dessverre ikke si meg enig i, de er de (McIntosv)forsterkerene jeg har hatt innom her som helt klart er dårligst på basskontroll
    Jeg er jo en målefaen og tror på det jeg måler, men også det jeg hører. Har bare hørt Mc hos OHC og der låter det fett, varmt og amerikansk, om det er rommet, eller har med at de bruker utgangstrafoer på transistorer der det ikke trengs vet jeg ikke, Men kan lure på det. Sannheten vet jeg ikke før jeg har hørt anlegget til MakkinTosken tenker jeg.

    Den perfekte forsterker finnes ikke og kommer heller ikke selv om Benchmark AHB2 kommer nære. Men den har jo ikke VU metere så da blir det ikke aktuelt for meg..jeg lytter nemlig med øynene åpne
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg er jo en målefaen og tror på det jeg måler, men også det jeg hører. Har bare hørt Mc hos OHC og der låter det fett, varmt og amerikansk, om det er rommet, eller har med at de bruker utgangstrafoer på transistorer der det ikke trengs vet jeg ikke, Men kan lure på det. Sannheten vet jeg ikke før jeg har hørt anlegget til MakkinTosken tenker jeg.

    Den perfekte forsterker finnes ikke og kommer heller ikke selv om Benchmark AHB2 kommer nære. Men den har jo ikke VU metere så da blir det ikke aktuelt for meg..jeg lytter nemlig med øynene åpne
    Personlig synes jeg den nye rørforsterkeren til McIntosh oser av "må bare ha!" :love:
    Masse krefter og samtidig passe nostalgisk varm og deilig hippi-forsterker?
    Håper det, i så fall blir det Peace and Love i heimen framfor ASRs Ordnung muss sein :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.593
    Antall liker
    34.346
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sannheten vet jeg ikke før jeg har hørt anlegget til MakkinTosken tenker jeg.
    Samme fordom hadde en kjent skribent, før han besøkte grotta. Tror att fett og varmt ikke er adjektiver folk har ramlende rundt i hodet etter en visitt. Surt og pistrete kanskje?😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.355
    Antall liker
    9.604
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok det låter balansert og bra hos deg etter å ha sett kurvene dine :giggle:.Dynaudio liker jeg også. OHC sine rom derimot … skulle gjerne målt dem
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.231
    Antall liker
    2.757
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kan faen ikke dy meg,,,, for viss sutre petter holdning her nå : go tell mama , or be a man
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.967
    Antall liker
    1.301
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hva er en VERA? Kan jo søke litt.
    Estelon anbefaler minimum 20 watt?



    Mine:
    System Frequency Response

    43–22,000 Hz ± 3 dB

    Dispersion

    Horizontal: 30 Degrees
    Vertical: 37 inch (94 cm) line source NACTM enhanced sound field

    Sensitivity

    90 dB/2.83 volts/meter

    Impedance

    Nominal: 4 ohms
    Minimum: 1.1 ohms @ 20 kHz

    Crossover Frequency

    450 Hz

    Er ikke interessert i forsterkere der koster samme som huset mit, høyttaler har generelt levd opp til forventninger, forsterkere derimot.....hhhrrrfff!
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.454
    Antall liker
    2.040
    Torget vurderinger
    8
    Med 105dB/W så trenger du ikke all verden med kraft i ampen. Det står også 8 Ohm og max 121SPL. Vanskelig å finne noen datablad hva som egentlig skjer her på denne, finner noen målinger på nettet og der er det mye forskjellig..
    Men med 51Hz til 20KHz +/- 4dB (målinger på 3dB er mer vanlig på hifi) så vil det jo kanskje være greit å ha mer kontroll på kurven, + integrere imot sub muligens "for å få mer fot". En vera utelukker seg selv ettersom det er en effekt-forsterker og ikke en integrert, da ville jeg isåfall kjørt en pre med Dirac for å få mer ønsket target på kurven sammen med klasse D effekt-del samt få de integrert imot sub enklere. Snickers snakket om det tidligere i tråden, forsterker imot applikasjon. En perfekt forsterker vil mest sannsynlig ikke gjøre det for deg her, og skjønner godt at du ikke får fot fra alle slags forsterkere da høyttalerne gir en litt uvanlig kurve på de målingene jeg har sett.
    Skal ikke ha subber, de måler ned til 35-36hz her og det holder for meg, er mest opptatt sv mellombass! De høyttalerne som har gått ut her først er de som går dypest i bassen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Jeg føler dere ikke aksepterer helt at det faktisk kan låte veldig bra uten gode målinger
    Hva i all verden er gode målinger da?

    Jeg synes det virker spesielt absurd å bli inkludert i denne gruppen når jeg har startet denne tråden som av alle ting handler om variasjoner i forsterkere. Nei, jeg skal ikke gi deg rett i at "forsterkere som måler dårlig låter generelt bedre" men det har du vel ikke påstått heller. Men jeg setter pris på om jeg kan bli sitert rett om ikke annet, og det gjør du sikkert selv også.

    NB: Husk at selv om @Drossel og @amason og enkelte andre hele tiden forsøker å fortelle dere hva jeg mener så er det altså ikke slik at alt de hevder jeg mener er det jeg faktisk mener.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.233
    Antall liker
    4.654
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hva som er gode og dårlige målinger har jeg ikke peiling på, så å lese målinger på ert produkt sier meg ingenting foruten frekvens kapasitet og hvor kraftig en forsterker er. Hvis en tar utgangspunkt i åpnigs innlegget ditt føler jeg det skinner godt igjennom hva du mener og hvor du hører hjemme i debatten. Det har du for så vidt også hevdet i andre tråder, det er helt greit for meg det.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.454
    Antall liker
    2.040
    Torget vurderinger
    8
    Hva i all verden er gode målinger da?

    Jeg synes det virker spesielt absurd å bli inkludert i denne gruppen når jeg har startet denne tråden som av alle ting handler om variasjoner i forsterkere. Nei, jeg skal ikke gi deg rett i at "forsterkere som måler dårlig låter generelt bedre" men det har du vel ikke påstått heller. Men jeg setter pris på om jeg kan bli sitert rett om ikke annet, og det gjør du sikkert selv også.

    NB: Husk at selv om @Drossel og @amason og enkelte andre hele tiden forsøker å fortelle dere hva jeg mener så er det altså ikke slik at alt de hevder jeg mener er det jeg faktisk mener.
    Du har vel flere ganger ment at det er noe galt med høyttalerne hvis folk seriøst mener SET rør eller klasse A transe låter bra eller så mener du at ørene må trenes opp til og høre riktig 👍
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.834
    Antall liker
    1.674
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg føler dere ikke aksepterer helt at det faktisk kan låte veldig bra uten gode målinger
    Øret er det fineste måleinstrument. For at placere sine højttalere lytter man. Man kan ikke måle den bedste placering for højttalerne. Man kan naturligvis måle frekvensgangen om der er en pukkel eller en udfasning, og det ville evt gøre det nemmere. Men det vigtige er at lytte. Står sangeren det rigtige sted? Passer det med hendes højde fysisk? Kan man adskillige to eller sanger? Hvis Ikke, skal højttalere rykkes fra hinanden? Er koret placeret i baggrunden? Har violinen krop?
    Og med forstærkere, er sangeren naturlig med stemmen. Nye detaljer i stemmen og musikken? Kan det måles? Hvordan er dynamikken, som er så vigtig.
    Der er dem der ikke kan høre forskel på højttalerkabler eller strømkabler, og så er der dem der kan høre forskel på dem! Men det kan ikke måles, men forskellen er reel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Hva som er gode og dårlige målinger har jeg ikke peiling på, så å lese målinger på ert produkt sier meg ingenting foruten frekvens kapasitet og hvor kraftig en forsterker er. Hvis en tar utgangspunkt i åpnigs innlegget ditt føler jeg det skinner godt igjennom hva du mener og hvor du hører hjemme i debatten. Det har du for så vidt også hevdet i andre tråder, det er helt greit for meg det.
    Og hvor i debatten hører jeg så hjemme?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.344
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Østfold
    Du har vel flere ganger ment at det er noe galt med høyttalerne hvis folk seriøst mener SET rør eller klasse A transe låter bra eller så mener du at ørene må trenes opp til og høre riktig 👍
    Følg gjerne opp med et eksempel.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Øret er det fineste måleinstrument. For at placere sine højttalere lytter man. Man kan ikke måle den bedste placering for højttalerne. Man kan naturligvis måle frekvensgangen om der er en pukkel eller en udfasning, og det ville evt gøre det nemmere. Men det vigtige er at lytte. Står sangeren det rigtige sted? Passer det med hendes højde fysisk? Kan man adskillige to eller sanger? Hvis Ikke, skal højttalere rykkes fra hinanden? Er koret placeret i baggrunden? Har violinen krop?
    Og med forstærkere, er sangeren naturlig med stemmen. Nye detaljer i stemmen og musikken? Kan det måles? Hvordan er dynamikken, som er så vigtig.
    Der er dem der ikke kan høre forskel på højttalerkabler eller strømkabler, og så er der dem der kan høre forskel på dem! Men det kan ikke måles, men forskellen er reel.

    Der er dem der ikke kan høre forskel på højttalerkabler eller strømkabler, og så er der dem der kan høre forskel på dem! Men det kan ikke måles, men forskellen er reel.

    Jeg tror din hjerne manipulerer meget med dig :)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn