Den perfekte forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.316
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    I går hørte jeg på et oppsett som vi tidlige har testet med kl d forsterker med fantastisk gode måling mot et en A/B forsterker med nokså dårlige målinger. Jeg tror jeg skulle slitt med å finne noen som hadde foretrekt den første.
    Siden jeg har den glede å chatte med Sevald fra tid til annen spurte jeg om denne testen. Ikke overraskende var det forsterkeren som allerede "bor" i oppsettet, som høyttalerne er plassert etter, som fungerte best. Det var også den som ga mest bass.

    Her er vi jo inne på dette med forsterker vs applikasjon. Det må matche, og det er ikke slik at flere kg forsterker gir mer kontroll. Men det er heller ikke slik at mer kontroll er det man ser etter. Det er ikke vanskelig å finne tilstrekkelig mye kontroll, og det er heller ikke vanskelig å finne for mye.

    Forskjellen i forvrengning mellom de ulike kandidatene som ble testet er påfallende når man kikker på kurvene, men ved avspilling av musikk er den neppe påtrengende selv om det ikke er helt usannsynlig at det er hørbart.

    Da ender vi med at det er hva som kreves av kontroll i en gitt applikasjon er det man bør se etter, verken mer eller mindre, og det er det som avgjør hva som gir den mest ørevennlige frekvensresponsen.

    Men det kan være en god ide å flytte litt rundt på høyttalerne når man tester forsterkere.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.955
    Antall liker
    1.293
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Så vi har Julian Hirsch fra Stereo Review der sagde at alle moderne forsterkere lyder likt og hvis ikke er de defekte, og vi har Fremer der uttalte dette var beste forsterkeren han noensinne hadde testet og da målingene var klare hadde den målinger der var helt hinsides defekt. I tillegg ser det ut som om noen her mener en forsterker kan være perfekt om man ikke lytter til den via høyttalere. Det skal ikke være lett...
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.434
    Antall liker
    1.987
    Torget vurderinger
    8
    Så vi har Julian Hirsch fra Stereo Review der sagde at alle moderne forsterkere lyder likt og hvis ikke er de defekte, og vi har Fremer der uttalte dette var beste forsterkeren han noensinne hadde testet og da målingene var klare hadde den målinger der var helt hinsides defekt. I tillegg ser det ut som om noen her mener en forsterker kan være perfekt om man ikke lytter til den via høyttalere. Det skal ikke være lett...
    Det viser bare at smaken er forskjellig og det vil den alltid være selv om noen prøver og prakke på oss at ørene våre og det som trigger sansene positivt skal vi gi F i og heller trene opp ørene til og høre riktig via målinger 🙈
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det må være litt mer med en forsterker enn at den må måle bra THD , Den må og ha lav inter modulasjon nesten viktigere ,,,og en topologi som gir lav til non existent av høyere ordens komponenter
    Er ikke de tre tingene en og samme sak egentlig?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.316
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Så vi har Julian Hirsch fra Stereo Review der sagde at alle moderne forsterkere lyder likt og hvis ikke er de defekte, og vi har Fremer der uttalte dette var beste forsterkeren han noensinne hadde testet og da målingene var klare hadde den målinger der var helt hinsides defekt. I tillegg ser det ut som om noen her mener en forsterker kan være perfekt om man ikke lytter til den via høyttalere. Det skal ikke være lett...
    Om en forsterker er perfekt avhenger av definisjonen på perfekt. Det er ikke nødvendigvis en konstant definisjon, og det er liksom poenget med tråden.

    Men det er en del entusiaster som lar seg forføre av komponenter med tildels påfallende mye egenlyd. Spesielt om den kommer sammen med høy prislapp. Da merker jeg at jeg faller litt av.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Et sted må man jo begynne å rydde opp i kaoset.
    Det greit noen bruker DACer, forforsterke og forsterkere med egenlyd for å kompensere for utfordringene forrige eller neste enhet gir i kjeden.
    Hva med å prøve å rydde litt i alle ledd forstå prøve å forstå hva man egentlig hører hver gang man gjør en forandring. Hvis man setter inn en nøytral DAC og forforsterker så kan man iallefall forstå hva som skjer lydmessig når man tester forsterkere og kabler mot en høyttaler.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.316
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Om man velger en forsterker med noe i nærheten av den utgangsimpedansen høyttalerne ble konstruert på er det stor forutsigbarhet i resultatet. Men velger man elektronikk med egenlyd er det veldig høy grad av tilfeldighet over det man holder på med. Sjansen for å komme i mål med så mange variabler involvert er omtrent ikkeeksisterende. Det eneste som nesten utelukkende vipper i positiv retning for anlegg med betydelige utfordringer er å tilføre mer lavere harmonisk forvrengning. Men det er strengt tatt ikke å "kompensere", men snarere å "male over" problemene med bred kost.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    2.682
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke de tre tingene en og samme sak egentlig?
    Ja glemte IM og
    her en en saksestykke fra en amp. kansje de bruker feil måle metode ?


    Current Capacity
    30 amperes peak, per channel

    Slew Rate
    > 130 V/μsecond

    Frequency Response
    12 Hz - 120 kHz, +0/-3 dB

    Total Harmonic Distortion
    < 0.07% at full power
    < 0.03% typical levels

    IM Distortion
    < 0.04%
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det jeg mente var at THD, IMD og det du kalte "høyere ordens komponenter" (som er det samme som THD) kommer av akkurat det samme - ulineær forvrenging.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    2.682
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg mente var at THD, IMD og det du kalte "høyere ordens komponenter" (som er det samme som THD) kommer av akkurat det samme - ulineær forvrenging.
    Det blir nok noen personlige preferanser her , men topologi er ikke OT .
    Jeg må lene meg til min guru og menthor Erno Borbely. Det jeg prøvde å få fram er at forsjellige topologier fremmer forsjellige ordens komponenter "THD i viss grad .Jeg har da bygget en SE version og senere en symmetric av samme kretsløp og bruk samme komponenter .De lyder forsjellig .Jeg ble overrasket av SE utgaven . Symmetric version beskrevet med ett ord , unstrained "
     

    Vedlegg

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.006
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Chatter av og til litt med @Snickers-is som jeg synes er hyggelig. Jeg har på ingen måte samme kunnskap som han har. Faktisk så når jeg han knapt til skosålene. Men jeg har ører og har mine preferanser. Der kan vi ikke krangle.

    Jeg prøver på ingen måte å forsvare noen forsterker valg eller rakke ned noe som helst. Jeg mener også målinger er viktig. Men jeg er kanskje ikke i stand å lese alt riktig angående målinger. Kanskje jeg også formulerer meg dårlig, spesielt skiftlig. Men skit i. Jeg er den jeg er.

    Forsterker settet det er snakk om er Dan D’agustino. Mange har meninger om hvordan den låter ut fra dårlige målinger, men ikke hvordan den faktisk høres ut. Klang balansen skal jeg ikke si så mye om. At en forsterker farger lyden er som å bruke eq og det er ikke det jeg vil sammenligne. Men i dette oppsettet er det testet flere forsterkere de siste årene. De med likes spec blir Dan D agustino vs mcintosh 1.2kw. Dan D agustino hadde en helt annen basskontroll enn McIntosh. Sist nevnte låt slapt og kjedelig i dette oppsettet. Dan D agustino hadde en autoritet og kontroll på både dyp og midtbassen som var helt sjukt bra.

    Sånn då har jeg bidratt litt i tråden. Så kan dere avkle det jeg har skrevet. Jeg vet hva jeg hørte og jeg vet hvilken som måler best.
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.006
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Mitt poeng er hvordan skulle en komme frem til denne forskjellen mellom 2 forsterkersett, kun med å lese målinger?
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Saken er at jeg ikke stoler på andre enn min egen hørsel. Så med mindre det foreligger konkrete målinger er jo temaet ferdigdebattert. Jeg vet ihvertfall at D'Agostini ikke lever opp til egne specs en gang. Kanskje McIntosh ble for korrekt? Ofte klager folk på nettopp bass med litt for "korrekte" forsterkere. Hva vet jeg?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.006
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Saken er at jeg ikke stoler på andre enn min egen hørsel. Så med mindre det foreligger konkrete målinger er jo temaet ferdigdebattert. Jeg vet ihvertfall at D'Agostini ikke lever opp til egne specs en gang. Kanskje McIntosh ble for korrekt? Ofte klager folk på nettopp bass med litt for "korrekte" forsterkere. Hva vet jeg?
    Det er jo hele poenget. Les målinger, stol på egen hørsel. En forsterker med dårlig kontroll høres ofte fetere enn en forsterker med kontroll. Det er ikke tilfellet her. Begge har nok kapasitet vil jeg tro😀
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jo hele poenget. Les målinger, stol på egen hørsel. En forsterker med dårlig kontroll høres ofte fetere enn en forsterker med kontroll. Det er ikke tilfellet her. Begge har nok kapasitet vil jeg tro😀
    Sikkert! Bare slutt å skriv om McIntosh! Har en crawler som varsler meg hver gang det blir nevnt! Er kontraktforpliktet til å respondere! :mad:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.006
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert! Bare slutt å skriv om McIntosh! Har en crawler som varsler meg hver gang det blir nevnt! Er kontraktforpliktet til å respondere! :mad:
    😂😂 Jeg har Ingen intensjon om å rakke ned på noe som helst. Det må matches og jeg velger å tro at en må også bruke disse soppene en har stikkende ut fra hodet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har Ingen intensjon om å rakke ned på noe som helst.
    Neste uke kan du rakke ned på hva du vil, da er det ikke mitt skift. Hadde vært forsiktig, for om du har fått med deg hvor mye tungt som går inn og ut av hula til @Dolbytor er ikke det en jeg ville hatt på døra!
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Mitt poeng er hvordan skulle en komme frem til denne forskjellen mellom 2 forsterkersett kun med å lese målinger?
    Vanskelig å svare på, men at forskjellen kan måle og forklares er det vel ingen tvil om? Det vil sikkert være snakk om både forsterkeren og høyttalerens egenskaper sammen.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.006
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Neste uke kan du rakke ned på hva du vil, da er det ikke mitt skift. Hadde vært forsiktig, for om du har fått med deg hvor mye tungt som går inn og ut av hula til @Dolbytor er ikke det en jeg ville hatt på døra!
    Har slutta å gå ut når det er mørkt😂 @Dolbytor har vel hunder han kan sende på meg. For å få enda flere på nakken. ML33 ble også parkert i forhold til Dan D Agustino. Mine innlegg inneholder ikke produktplassering🤪
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    17.006
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Vanskelig å svare på, men at forskjellen kan måle og forklares er det vel ingen tvil om? Det vil sikkert være snakk om både forsterkeren og høyttalerens egenskaper sammen.
    Det er sikkert riktig. Men så skal en også være sikker på er målingene er riktig?😀
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Mcintosh ja. Hadde en forsterker innom av det merket. En kraftig sak og det låt tamt og kjedelig. Forbausende kjedelig, ja sågar bælkjipt rett og slett. En kamerat hadde lyst og prøve den, om Ting ikke var helt likt så hadde vi begge 2stk 15 tommere, Horn osv. Litt forskjell i størrelse og ventilerering av kasser. Jeg med mine tad basser og han med GPA.

    da tiden var klar for en lytt, kom jeg full av fordommer og forventet det jeg opplevde hjemme. Snakk om å bli tatt på senga. Det låt helsikkens bra. Det låt akkurat som jeg hadde håpet det skulle gjøre hos meg. Så han fikk en grisegod forsterker og jeg…. Vel rotet videre.

    tror ikke den perfekte forsterkeren finnes rett og slett. Det er ingen one size fits all her heller, og det til tross for at vi så veldig gjerne ønsker det. tenk om bare en parameter kunne låses som fasit. Det hadde vært no
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Noen bilder fra produsenter som strever mot perfeksjon skader ikke. Har jeg alltid hatt fetisj på forsterkere som bruker kobberskinner rett på HT klemmene. Uberkult, sier ikke noen om spec men mer om utførelsesstandard og at produsent har et øye for detaljer.

    Perfeksjon gjelder både kretsens ytelse som verifiseres via målinger og mekanisk utførelse som man ikke ser direkte fra SINAD/THD. Som i dette tilfelle:
    • Hvorfor bolter produsenten 7 cm lange strømskinner med 4 skruer. Mekanisk stabilitet? Er det målbart? Går det inn under perfeksjon?
    • Hvorfor er det «pute» under Mundorf kondensatoren i denne preamp. Mekanisk stabilitet? Er det målbart. Går det inn under perfeksjon?
    Dette er eksempler på utførelsesstandard som er tidkrevende under produksjon og som forbruker ikke vektlegger. Så hvorfor velger produsenter denne litt kronglete omvei. Er det fordi at det er målbart og går inn under perfeksjon?
    Vis vedlegget 770606 Vis vedlegget 770607
    Kobber skinner er kult og ser mye bedre ut enn ledninger. Handler nok mer om det enn faktisk ytelse. At større komponenter limes fast er ganske vanlig. Det handler om at ikke loddepunktene skal få all belastningen ved transport. Dette gjøres i billigere produkter også
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Her føler jeg det er noe som blir hengende uspesifisert i luften. Kanskje du vil ta deg tid til å fullføre resonnementet?
    Jeg påpeker at bransjeaktører er temmelig aktive i diskusjoner som er helt irrelevante for god lyd, samtidig som de har et produkt å selge som svar på det irrelevante spørsmålet. Da fremstår aktiviteten som noe annet enn altruisme.

    Når aktiviteten i tillegg tidvis øker FUD, så kommenterer jeg det. Bidra heller med konstruktive eksempler til alles glede.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Halvkvedede viser kvalifiserer vel definitivt som FUD.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.610
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Du har helt korrekt. Mye usagt i slike tråder og masse krangling og uvennskap i korridorene.
    Hvis en ikke tåler andres syn på ting, bør man kanskje logge av for godt.
    Er kjempeglad i veteran-ampene mine, og skulle noen pisse på de, har jeg heldigvis et fristed, og rømmer med halen mellom bena til tråden "DP-menigheten" ;)
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Hvis en ikke tåler andres syn på ting, bør man kanskje logge av for godt.
    Er kjempeglad i veteran-ampene mine, og skulle noen pisse på de, har jeg heldigvis et fristed, og rømmer med halen mellom bena til tråden "DP-menigheten" ;)
    Hvis en ikke tåler andres syn på ting, bør man kanskje logge av for godt.

    Så er der godt nok mange der burde Logge helt af :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis en ikke tåler andres syn på ting, bør man kanskje logge av for godt.
    Folk er folk! :)

    Mye pasjon, penger og drømmer i denne hobbyen. Klart mange synes det er trist når de føler noen kritiserer deres valg og tilnærming. Rett eller galt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn