Den gilde DAC-tråden - hvor alle deler sine erfaringer og favoritter!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Med den ekstreme suksessen "Den gilde RIAA-tråden etc etc", så var det åpenbart at det samme måtte kunne gjøres for DACer. ;)
Og igjen, finnes det en slik så ha meg unnskyldt og gi meg en link!

Starter igjen med den eneste DACen jeg har erfaring med, som i dag brukes i et HD-orientert oppsett(cd-spiller er ute for godt virker det som):

Gleder meg til å se bilder og lese om gode dacer som brukes der ute!

O.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Bra tråd!

Fine bilder, Dog. Hvordan låter den?

Får jeg tid skal jeg poste noen bilder og erfaringer etterhvert, jeg også. :)

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
En glimrende DAC du har der, DOG, en slektning av den jeg bruker, tungt modda av Roar Malmin etter en oppskrift på nettet + noen av hans egne ideer som dro det hele enda lenger.
http://www.underwoodhifi.com/mod_mf.html
Dette iflg. Underwood: Sonic improvements with the Level-2 are:

Improvements over the stock model are amazing. Bass and dynamics are dramatically improved by our op amps, BlackGates and diodes. It is now smoother sounding (resistors and caps), more transparent (connectors, wire) and imaging and 3-dimensionality are world-class

Our mod takes this accoladed Stereophile Class A-rated component to a much higher level. This mod is offered for a fraction of the cost it would have been if originally manufactured with these parts.

The Level-2 unit will now compete with any DAC made, regardless of price.

Vedlegg

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Den tanken har ikke engang slått meg - at jeg kan modde den :)
Det er kanskje verd en analyse for å se på forbedringer.

Når det er sagt så er jeg svært fornøyd med DACen, virker som den etterlater seg lite avtrykk lydmessig,
bortsett fra når jeg sjalter inn rørene. Og det gjør jeg innimellom, spesielt på eldre saker.
Oppløsning er svært bra, støy også, soundstage tror jeg ikke er like bra som jeg hadde med cd-spiller, ei heller definisjon i bunn...men her er jeg på tynn is. Stereophile ga den kjempekritikk, les mer her:

http://stereophile.com/digitalprocessors/208mfx/

O.

T

timc

Gjest
Hei.

Fin tråd.

Jeg har erfaring med følgende DACer:

dCS Delius. Sykt god DAC med digital volumkontroll.

McIntosh MDA-1000. Også en ekstremt god DAC med analog volumkontroll. Veldig usikker på hvilken jeg foretrekker av dCS og McIntosh.

MF TriVista. Meget god. Oppløst og med godt lydbilde. Litt tilbakeholden dynamikk.

MF X-Dac V.8. Egentlig mye det samme som TriVista, men på et betydelig lavere nivå. Litt anstrengt i øvre del.

RME ADI-2. Til prisen veldig god. Låter noe komprimert i mellomtonen, men til prisen kan man strengt tatt ikke forvente mer.

Benchmark DAC-1. Stor nedtur. Låt innesluttet og udynamisk. Veldig avrundet både i topp og bunn. RME var vesentlig bedre.

Shanling DAC-1. Helt grei DAC med volumkontroll. Volumkontrollen er bare sånn passe, men til prisen helt grei. Stort modifiseringpotensiale. Litt metalisk i øvre mellomtone, men ellers fløyelsmyk og innsmigrende.

PS-Audio Digital Link III. En god DAC med USB inngang for tilkobling til PC. God oppløsning og romfølelse. Stålkonroll i bassen. Litt tilbakeholden på dynamikken i forhold til de beste. Fullbalanserte utganger er et pluss i denne prisklassen.

Audio Alchemy versjon 1.0. Totalt ubrukelig DAC. Vondt i hodet etter 5min bruk. Skjærende og klinisk lyd.

Dette er de DAC'ene jeg har fått prøvd skikkelig under kontrollerte forhold.

-Tim

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Tim!
Litt mer konsis info please? Har dac med vakkelfeil og vurderer nå ny: konkret X-Dac V8 og AN 2.1. Kjenner Tri-Vista-en etter gammelt, og ser gjerne at du utdyper ditt utsagn ...egentlig mye det samme som TriVista, men på et betydelig lavere nivå...om V'8-en i forhold til denne?
mv

T

timc

Gjest
Det jeg mener er at TriVista og X.8 har akkurat samme klangsignatur, men TriVista er bedre på alle punkter. Mer dynamikk, mer oppløsning, mindre støy, større lydbilde osv......

Begge opplever jeg litt på den myke siden. Litt laidback og tilbakeholden på kraftige transientutbrudd. X.8 er mye DAC for pengene.

-Tim

Ø

Øivind

Gjest
Stavros skrev:
Tim!
Litt mer konsis info please? Har dac med vakkelfeil og vurderer nå ny: konkret X-Dac V8 og AN 2.1.

Skrev dette om et helt AN oppsett en gang, men inntrykk av at kilden(dacen) var hovedgrunnen til mange av de egenskapene jeg satte pris på:

OivindJ skrev:
Var nylig så heldig at jeg fikk høre på oppsettet til Lars Erik fra Upgrade Audio, da jeg hentet en liten pappeske full av poser med diverse komponenter. :)

Tenkte jeg skulle skrive noen ord om hvordan det låt for de som ennå måtte være nysgjerrige på Audio note.

Aller først: Å hevde, slik det ofte faktisk gjøres, at en må prioritere enten dynamikk eller detaljer når det gjelder kilde, mener jeg blir helt feil. Her var det ekstrem oppløsning og ekstrem dynamikk. Men "presentert anderledes" det kan en godt si at det blir:

Her blir ikke detaljene overdrevet og skøvet altfor langt fram. Når gitaristen skifter grep for eksempel, så blir ikke lyden av fingertupper som trekkes over strengene forsterket så mye at dette blir en slitsom lyd langt opp i diskantområdet. Derimot resulterer det bare i en langt mere naturlig/realistisk lyd som "bare er der" og som bidrar til realismen og helhelten.

Men tro som sagt ikke at dette låter noe mindre oppløst enn andre ting av den grunn. Det ufiltrerte(/mest mulig "urørte" signalet) er til de grader oppløst og "Ingenting" låter som "entone lyder" med mindre det er meningen. Når den samme gitaristen trekker litt hardt i en av strengene før han brått slipper den, så er det et "utall" variabler i alle tenkelige rettninger. For ikke å nevne en utrolig dynamikk:

Det er langt fra kun skarp-tromma som drar god nytte av et anlegg som er i stand til å gjenngi god dynamikk. Stemmer, strenger, osv osv låter langt mer realistisk også. Når det er sagt så må jeg også nevne at det var en låt der trommisen slo hardere og hardere på de samme trommene hvor jeg trodde høyttaler elementet hvert øyeblikk skulle komme flyvende igjennom rommet. Men den gang ei, det låt aldri stresset engang.

Til sammen ga dette en slik realisme at en trengte minimalt med tid på å venne seg til anlegget. En realisme som jeg aldri har hørt (fra en kilde) i prisklassen.

Manglen på overdreven fokus på detajer gjør det også mye lettere å la være å lytte så kritisk, slik vi gjerne altfor ofte gjør :) , med dette anlegget var det veldig lett og bare "glemme seg helt" og bare nyte musikken... :)

Edit: Hva folk legger i ord som "musikalitet" varierer vel endel, men med (etter min mening) god fokus, balanse, oppløsning og dynamikk, har Audio Note en uvanlig god evne til å formiddle det emosjonelle som fant sted da musikken ble innspilt.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Og gjett hva som med fetekuren kom seg mest på TriVistaen? Jo, nettop dynamikken. DAC'en ble vesentlig livligere, uten å miste den musikalske, varme lydsignaturen. Når jeg så etter mye prøving og feiling kom frem til et drev som matchet den, føler jeg at jeg er i mål på digitalsiden for en stund. Jeg endte opp med Musical Fidelity DVD-1, den spiller mye bedre i denne komboen enn en moddet Arcam Delta 250 ( Phillips CDM9 ) jeg hadde brukt så langt. Av det lærte jeg at til ikke-justerbare dac'er som denne, (og de fleste andre ) er hvilket drev du bruker den med langt viktigere enn all verdens kabler, underlag og andre tweeks. Sammenlign gjerne dac'en med en radio; en ikke-justerbar dac lytter over hele frekvensbåndet, mens en justerbar, som DP-dac'en, stilles inn på eksakt frekvens.

Ø

Øivind

Gjest
.retteP skrev:
Og gjett hva som med fetekuren kom seg mest på TriVistaen? Jo, nettop dynamikken. DAC'en ble vesentlig livligere, uten å miste den musikalske, varme lydsignaturen.
Forundrer meg lite om vi er i nærheten av den samme konklusjonen. (?)

Med "musikalske, livsglade" dac`er, som absolutt er oppløste til de grader, men som ikke overdriver fokuset på detaljer, er den ekstra dynamikken gull verdt.

På andre typer kilder kan den ekstra dynamikken slå feil ut og gjøre anlegget slitsomt å høre på, selv om eieren aldri i verden vil innrømme nettopp det.

Det er min mening i alle fall.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hva tar herr Malmin for en slik jobb?
Det kunne vært noe..

Jeg er forøvrig svinfornøyd med MF Dacen...og syntes ikke den er slitsom i toppen eller andre steder. Men det kan nok være noe å hente på hvor stort den spiller,
hadde vært meget interessant å låne en helt annen dac for å sammenligne. Noen i Stavanger-området som kunne tenke seg å byttelåne en uke eller noe slikt?
Gjerne en Audionote av det litt bedre slaget...eller noe annet i samme klasse.

Timc: det er V8 du har testet, ikke V3? Det er ganske stor forskjell på dem såvidt jeg skjønner på Stereophile og andre.

Fra målingen til Atkinson:
"Used with its solid-state outputs, the Musical Fidelity X-DACV8 is one of the best-measuring D/A processors that has passed through my hands, with very low levels of not only background noise jitter but all kinds of distortion, coupled with very high resolution. Wow!"

:)

O.

.retteP skrev:
En glimrende DAC du har der, DOG, en slektning av den jeg bruker, tungt modda av Roar Malmin etter en oppskrift på nettet + noen av hans egne ideer som dro det hele enda lenger.
http://www.underwoodhifi.com/mod_mf.html
Dette iflg. Underwood: Sonic improvements with the Level-2 are:

Improvements over the stock model are amazing. Bass and dynamics are dramatically improved by our op amps, BlackGates and diodes. It is now smoother sounding (resistors and caps), more transparent (connectors, wire) and imaging and 3-dimensionality are world-class

Our mod takes this accoladed Stereophile Class A-rated component to a much higher level. This mod is offered for a fraction of the cost it would have been if originally manufactured with these parts.

The Level-2 unit will now compete with any DAC made, regardless of price.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Mener å huske den godeste tynte meg for et sted mellom 7 og 8k, men da ble det også betraktelig mer omfattende enn Underwoods' overgrep. Husker ikke helt nøyaktig, for akkurat da hadde jeg skikkelig moddetryne, og fikk bola en del på flere apparater omtrent samtidig. Siden vi snakker om det kjenner jeg såvidt det klør litt igjen, kanskje MF DVD-1 kunne få ny klokke, større PSU, bedre....osv osv

K

kbwh

Gjest
RME ADI-2. Wunderschön! 8)

Oppgraderbar med film-koplingskondiser (mer hull igjennom, kanskje mindre av timc sitt hovedankepunkt?). Og det beste av alt for oss som har grammofon og sikler på Logitech Transporter: Den kan ADC.

En ting til: Med litt kreativ bruk av bakpanelet og setting av et par DIPswitcher innenbords har man en preamp med en analog og en digital inngang.

Her er en gammel tråd om den lille.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det her en en tråd jeg kommer til å følge godt med på.
Må ærlig innrømme at slike digitale leketøy aldri helt har fattet min interesse, men er man i en oppgraderingsfase, så må man. ::)
Er det søkt av meg i denne tråden og også spørre etter slike musikkspillere ("musicplayers"), som jeg også forstår fungerer som DAC?
Beklager hvis jeg er på bærtur nå, men vinyl er liksom min verden. ;)

Mvh

K

kbwh

Gjest
Eros, den rett og slett geniale Logitech Transporter går for 10k2kkr på et par nettbutikker nå.
Det er min neste DAC, nettverksspiller, radio og preamp!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Absolutt ikke bærtur...min nye interesse for DAC kom først når jeg bestemte meg for å gå over HD-basert som erstatter for disse hersens cd-spillerne :)
Vinyl og harddisk, det er litt poetisk..anyway, denne er jo gild:

O.

ErosLoveking skrev:
Det her en en tråd jeg kommer til å følge godt med på.
Må ærlig innrømme at slike digitale leketøy aldri helt har fattet min interesse, men er man i en oppgraderingsfase, så må man. ::)
Er det søkt av meg i denne tråden og også spørre etter slike musikkspillere ("musicplayers"), som jeg også forstår fungerer som DAC?
Beklager hvis jeg er på bærtur nå, men vinyl er liksom min verden. ;)

Mvh

T

timc

Gjest
Timc: det er V8 du har testet, ikke V3? Det er ganske stor forskjell på dem såvidt jeg skjønner på Stereophile og andre.
Jepp. V.8 Kjøpte ikke du din brukt fra en i Trondheim? I så fall er det samme enhet :)

Valentino: Kan godt hende at bedre kondensatorer gjør seg :)

-Tim

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jaså gitt! Betydelig lavere nivå sier du! :D

Det blir spennende for meg å høre på andre saker etterhvert, jeg kjente meg ikke igjen i din beskrivelse av den "øvre del", den var kanskje ikke
innspilt? Den gikk 24/7 her i en uke før jeg egentlig lyttet på den, og jeg må si jeg er svært fornøyd med tanke på pris og alt annet.
Men bedre DACer finnes selvsagt, gleder meg til å høre dem!

O.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6
Kan vel ikke skilte med verdens bredeste erfaringer og sammenligninger, men har da hatt noen habile digitalkilder/komboer på besøk i anlegget mitt. Nå er det jo DAC'er som er topic her; men føler det relevant å si noe om hva jeg har sammenlignet min egen Andervik moddede DP 8.0 dac med batteri psu mot. Electrocompaniet EMC 1 up med alle oppgraderinger var i mitt eie i mange år, Accuphase dP 78, EAR/Yoshino Acute integrert cd spiller, Audio Note Dac 1 signatur og Audio Note CDT-2 drivverk har også vært innom for test mot min egen digitalkombo. Totalt sett foretrekker jeg faktisk min egen kombo i mitt eget anlegg enn så lenge. Jeg opplever digitalkilden min å spille dynamisk (selv om bass egenskapene til Accuphase var bedre) med en kraftfull, definert bassgjengivelse. Den er organisk med en mikrodynamikk som oppleves behagelig oppløst og uanstrengt på alle fleste typer musikk. Faktisk har denne gamle renoverte dac'en imponert meg stort i selskap med mer moderne avarter som takler en bredere typer signaler. Mitt eneste savn ifht DP dacen min, er vel egentlig mangelen på å takle signaler over 44kHz. Dette begrenser bruken og reduserere gevinsten av å ha to digitale innganger på dac'en. Skulle veldig gjerne hatt muligheten for å route signalene fra HTPC'en min gjennom DP dac'en for å optimalisere film opplevelsen også!

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Har du mulighet for å låse signalet til 44.1khz vil Vista resample alt til dette. Det er en god resampling innebygget i Vista.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6
Nå må jeg be om tilgivelse for å bevege meg off topic her: Hvor gjør jeg dette? Egenskaper for lydkortet? Eller i avspillings soft ware? En kort guide på PM hadde vært veldig fint! Vil dette da også funke på film?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.284
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
timc skrev:
RME ADI-2. Til prisen veldig god. Låter noe komprimert i mellomtonen, men til prisen kan man strengt tatt ikke forvente mer.

Benchmark DAC-1. Stor nedtur. Låt innesluttet og udynamisk. Veldig avrundet både i topp og bunn. RME var vesentlig bedre.
-Tim
Spennede, mange skryter jo utrolig mye av dac-1, den har jeg ikke fått testet ennå. Testet RME ADI-2 mot lavery da10, som mange sier er ganske lik dac-1. Her var det ikke noen tvil, hos meg låt lavery'n klart best.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er vel også her slik at det blir meninger om mangt, men interessant at Benchmarken skapte et slikt inntrykk ja. Har ikke hørt den heller, men lest den ene panegyriske anmeldelsen etter den andre, men samtidig vært helt uinteressert selv :)

For min del er HD-oppsettet et eksperiment foreløpig, jeg vil helst ha en durabelig nettverkspiller/Dac i en boks...a la Akurate DS/Klimax DS. Men den må kunne spise Apple Lossless! (Jada Valentino, Transporter finnes...men...men....) Kommer nok flere av dem snart!

O.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Samme hva det heter bare det sitter en TDA 1541/TDA 1541a inni. Hvis analogdelen er godt laget blir det ikke bedre...

O

OldBoy

Gjest
Jeg synes at det som er skrevet så langt i denne tråden, stemmer bra med mine egne inntrykk: DAC'er låter forskjellig, og spiller bra eller dårlig avhengig av resten av utstyret og lytterens smak og preferanser.

Ta for eksempel Benchmark DAC-1 og RME ADI-2, som jeg har hørt i ganske mange oppsett i vennekretsen: I noen oppsett beriker de lydbildet, i andre oppsett kan de virke veldig kjedelige og nøytrale, og i en del oppsett gjør de verken fra eller til, i den forstand at man ikke hører forskjell med og uten DAC.

Det er ikke annerledes for DAC'er enn for CD-spillere, eller annet hi-fi-utstyr, med andre ord. Prøv hjemme og lytt med egne ører. Alle bokser man kjøper, må passe inn i en sammenheng og til lommeboka. De litt forslitte ordene "matching" og "budsjett" har fortsatt sin berettigelse. På godt og vondt.

Derfor synes jeg også at et uttrykk som "favoritt" blir like meningsløst å bruke blant DAC'er som blant øvrig hi-fi-utstyr. Mine favoritter kan godt gjøre en elendig jobb hjemme hos deg. Og omvendt.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.284
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Enig OldBoy, og får å gjøre det ennå vanskligere, så handler det om hva en personlig liker best, selv om dacene hadde stått i samme rom, med samme anlegg, så kan mitt valg av hva som låter best være helt forskjellig fra ditt valg.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nå var det ikke min intensjon å etablere en objektiv, selvhøytidelig tråd om den ultimate DAC, men nettopp at folk skal komme med sine erfaringer og favoritter, som spiller i deres oppsett. Det kan være nyttig for mange det, så får man finne ut selv hva som fungerer best. Kanskje noe av det de leser hjelper de å ta noen valg.

O.

R

Rojoh

Gjest
Har ikke hatt så mye DACer innomhus. Husker likevel den "gamle" Parasound DAC-2000. God DAC som jeg har sett på bruktbørsen for en 4-5kkr.

Av nyere ting, så vil jeg trekke frem DEQX. Brukt som DAC/pre, så var den sannelig ikke langt unna min Hegel (som kjøres rett i effekttrinn for tiden) - kanskje like mye snakk om smak & behag, som en kvalitetsforskjell av betydning? (Litt usikker her, men vi snakker uansett ikke om veldig store forskjeller). At man får en del andre funksjoner med på kjøpet, er vel en gøyal bonus - dog virket det som upsampling/DSP-funksjonen stjal ørlite transparens. Nå kommer det en ny versjon hvor man har flikket litt på hardwaren, og kanskje man har forbedret dette litt?

Mvh. Johan

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ja, jeg liker intensjonen med denne tråden, og synes det å debattere og sette spørsmålstegn ved andres opplevelser blir feil. Hvis alle presenterer sine erfaringer med de DACene de faktisk har hørt, så er det jo mulig for den som leser tråden å danne seg et nyansert bilde uansett.

O

OldBoy

Gjest
Enig: opplevelsene skal vi ikke sette spørsmålstegn ved. Men vurderingene og anbefalingene våre må settes inn i en sammenheng.

Ta for eksempel timcs konklusjon: "dCS Delius. Sykt god DAC med digital volumkontroll." Ikke for å angripe timc, men for å illustrere hva jeg mener.

Den DAC'en bør, objektivt sett, være "sykt god" når man tenker på hva den koster. Jeg kan imidlertid godt tenke meg anlegg hvor den ikke er verdt pengene, ja til og med anlegg hvor du ikke ville merke at du hadde koblet den til. Et anlegg spiller ikke bedre enn det svakeste ledd, og en "sykt god" DAC i en setting, blir perler for svin i en annen setting.

Jeg har mange venner som har komplette anlegg som koster mindre enn en ensom dCS Delius, bare for å holde meg til eksemplet mitt, og det ville være "sykt" å foreslå for disse å kjøpe noe slikt. Ja noen av disse anleggene trenger ikke en ekstra DAC i det hele tatt, med mindre de skal brukes til å spille fra harddisk eller andre digitale kilder. Og hvis disse kildene stort sett holder mp3-kvalitet, er det spørsmål hvor mye penger man trenger å bruke på en DAC.

T

timc

Gjest
Dog skrev:

Det blir spennende for meg å høre på andre saker etterhvert, jeg kjente meg ikke igjen i din beskrivelse av den "øvre del", den var kanskje ikke
innspilt? Den gikk 24/7 her i en uke før jeg egentlig lyttet på den, og jeg må si jeg er svært fornøyd med tanke på pris og alt annet.

O.

Den var godt innspilt. Hørte den ved mange annledninger over tid. Må igjen presisere at jeg synes den forsvarer prisen veldig bra, den når bare ikke opp til vesentlig mer påkostede DAC'er som f.eks TriVista.

Den var derimot veldig nærme Classe sin multispiller som vi testet opp mot ved et par annledninger. Resultat? Classe ble solgt ;)

-Tim

T

timc

Gjest
OldBoy skrev:
Enig: opplevelsene skal vi ikke sette spørsmålstegn ved. Men vurderingene og anbefalingene våre må settes inn i en sammenheng.

Ta for eksempel timcs konklusjon: "dCS Delius. Sykt god DAC med digital volumkontroll." Ikke for å angripe timc, men for å illustrere hva jeg mener.

Den DAC'en bør, objektivt sett, være "sykt god" når man tenker på hva den koster. Jeg kan imidlertid godt tenke meg anlegg hvor den ikke er verdt pengene, ja til og med anlegg hvor du ikke ville merke at du hadde koblet den til. Et anlegg spiller ikke bedre enn det svakeste ledd, og en "sykt god" DAC i en setting, blir perler for svin i en annen setting.

Jeg har mange venner som har komplette anlegg som koster mindre enn en ensom dCS Delius, bare for å holde meg til eksemplet mitt, og det ville være "sykt" å foreslå for disse å kjøpe noe slikt. Ja noen av disse anleggene trenger ikke en ekstra DAC i det hele tatt, med mindre de skal brukes til å spille fra harddisk eller andre digitale kilder. Og hvis disse kildene stort sett holder mp3-kvalitet, er det spørsmål hvor mye penger man trenger å bruke på en DAC.
OldBoy: Hva har innlegget ditt med tråden å gjøre. Den handler bare om DAC'er. Hverken mer eller mindre.

Jeg har prøvd å være objektiv i mine konklusjoner, og jeg er for lat til å beskrive ned til minste detalj forskjellen siden dette ikke er en slik type tråd.

Alle DAC ene har fått opptimale arbeidsforhold. De rimelige har fått mye bedre kår en de vanligvis vil få. Eksempelvis ble RME testet med blant annet EC 4.9, AW400 og høyttalere i 100k klassen.

Selvsagt vil jeg ikke annbefale en Delius til 70k dersom du sitter med en sliten gammel NAD f.eks. Det sier seg selv. Det jeg skrev er slik jeg opplever DAC'ene i et skikkelig oppsett.

Synes det er irriterende at jeg faktisk må presisere slikt sett i lys av trådstarters intensjoner med tråden.

-Tim

O

OldBoy

Gjest
timc skrev:
OldBoy: Hva har innlegget ditt med tråden å gjøre. Den handler bare om DAC'er. Hverken mer eller mindre.
Det har ikke vært min mening å irritere noen.

Jeg har bare prøvd å formidle noen erfaringer, helt i tråd med trådstarters tittel på tråden "Emne: Den gilde DAC-tråden - hvor alle deler sine erfaringer og favoritter!".

Og mine erfaringer er at DAC'er låter forskjellig, og at noen DAC'er passer inn i enkelte oppsett, men ikke i andre. Derfor er det vanskelig for meg å anbefale noen klare objektive favoritter, noe jeg også prøver å formidle.

Når du for eksempel konkluderer med at Benchmark DAC-1 er en nedtur, stemmer ikke det med mine erfaringer. Det er vel også en erfaring som hører hjemme i denne tråden. Forhåpentligvis til nytte for dem som står på terskelen til å kjøpe seg en DAC i en eller annen prisklasse.

T

timc

Gjest
OldBoy skrev:
Når du for eksempel konkluderer med at Benchmark DAC-1 er en nedtur, stemmer ikke det med mine erfaringer. Det er vel også en erfaring som hører hjemme i denne tråden. Forhåpentligvis til nytte for dem som står på terskelen til å kjøpe seg en DAC i en eller annen prisklasse.

Jepp, men gjør det uten å sette mine erfaringer under tvil.

Kan for ordens skyld legge til at uttalelsene mine må sees i forhold til en absolutt referanse. De tar IKKE hensyn til pris.

-Tim

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:
timc skrev:

Jeg har bare prøvd å formidle noen erfaringer, helt i tråd med trådstarters tittel på tråden "Emne: Den gilde DAC-tråden - hvor alle deler sine erfaringer og favoritter!".

Og mine erfaringer er at DAC'er låter forskjellig, og at noen DAC'er passer inn i enkelte oppsett, men ikke i andre. Derfor er det vanskelig for meg å anbefale noen klare objektive favoritter, noe jeg også prøver å formidle.

Enig, for som jeg nevnte, et ellers veldig godt drev, en Phillips, fungerte IKKE optimalt med TriVistaen hos meg, men en, om enn påkostet, eldre DVD-spiller av samme fabrikat, MF, ble en kjempematch! Det vil jo igjen si at DACen kan oppleves som god eller mindre god, avhengig av hvordan den samarbeider med tilkoblet utstyr. Der har, som en av ganske få, DP-DACen en kjempefordel, siden den kan tunes inn til den aktuelle kildens klokke.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det er fint det OldBoy, men du syntes det var meningsløst å snakke om favoritter - derfor reaksjonen. Det er det ikke i mine øyne.
Som du påpeker, det er mange variabler her, noe låter bra i ett oppsett, noe i ett annet. Noen foretrekker tilbaketrukket og myk presentasjon, noen liker det frempå
og livlig - slik er det jo med alt! :)

Som timc sier, dette handler om DACer, hverken mer eller mindre. Hva finnes der ute? Hva kjennetegner de ulike? Hva slags erfaringer har forumfolk med dem? Moddinger og annet er også lov å prate om her - så kjør på! ;)

O.
OldBoy skrev:
timc skrev:

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nettopp! Jeg har som sagt begrenset erfaring med eksterne DACer, og de beste cd-spillerne jeg har hatt er Meridian G08 og Lector CDP7 TL. Jeg syntes MF DACen ligger veldig nære Meridian i både kvalitet og presentasjon, men det blir en haug med synsing basert på minne. Jeg skal helt klart teste flere, just for the hell of it!

O.
timc skrev:
Dog skrev:

O.

Den var godt innspilt. Hørte den ved mange annledninger over tid. Må igjen presisere at jeg synes den forsvarer prisen veldig bra, den når bare ikke opp til vesentlig mer påkostede DAC'er som f.eks TriVista.

Den var derimot veldig nærme Classe sin multispiller som vi testet opp mot ved et par annledninger. Resultat? Classe ble solgt ;)

-Tim

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hadde det vært bedre om jeg kalte tråden: "Hvordan DAC har dere?" ;D

Sorry, kunne ikke dy meg.

O.