Den gilde DAC-tråden - hvor alle deler sine erfaringer og favoritter!

Tommen21

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
10
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
1
Hei,må bare si at ps audio dac ble en skikkelig bombe i mitt anlegg,dynamikken ble veldig mye bedre,bassen ikke til å kjenne igjen og i det hele tatt ;D
Klarer nesten ikke å slutte å spille,den fikser det meste av musikk ;D

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Antall liker
4
SB + DAC eller Transporter?

Sitter i dag med en SB Classic som jeg forer stereoen med. Den ble mest kjøpt for nyskerrighetens skyld, men konseptet er jo grisebra. (Spesiellt når junior etterhvert blir gammel nok til å rasere stua! ;)) Vurderer derfor å få inn en Transporter og flytte SB'en ned i hobbyrommet, terrassen eller et annet sted som "må" ha lyd. Slenger meg derfor inn i spørrerunden...

Er det noen som har testet SB + DAC opp mot Transporter? Er Transporteren verdt penga (bortsett fra at den ser bra bedre ut..) eller får man like god lyd for mindre penger med SB + DAC? I såfall hva er å anbefale?

//Terka

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Godt spørsmål Terka, har lurt på det samme ;)
Ellers registrerer jeg at det virker som alle dacer har en eller flere svakheter og styrker. Det hadde vært interessant med en tråd eller liste over diverse kjente dacer der det blir trukket frem styrker og svakheter ved de opp mot hverandre eller en referanse. Feks hvis en er ute etter en dac med veldig bra dynamikk og kropp på vokal og kan leve med at den ikke har den ultimate siste rest av analytiske egenskaper for dissikering av mikrodynamikk, overtonestruktur og utklingning. Litt fleipete sagt, men poenget er altså info om hvilken dac som passer til hva / har hvilke egenskaper (men som ikke faller igjennom på øvrige parametre heller selvfølgelig). Jeg sliter med å velge, og finner ikke frem i jungelen der ute. Greit å slippe å låne 50 apparater med seg hjem, men heller noen utvalgte som sannsynligvis vil falle i smak..

M

marsboer

Gjest
Dog skrev:
@Marsboer: Har du hatt andre DACer i oppsettet? Som du kan sammenligne Transporteren med?

O.
Nope - ikke rene DAC'er. Men det er klart den beste signalkilden jeg har hatt dersom vi regner med alle kilder med innebygget DAC (CD-spillere, DVD-spillere og receivere (det var jo et sjokk..))

Jeg kan dermed kun gå god for at det neppe er Transporteren som holder igjen i et oppsett etter å ha sammenlignet den i også et annet oppsett med EC EMC1UP og også sammenlignet med det jeg har hørt i andre bra anlegg med helt andre signalkilder.

Lyden fra Transporter er av den rene nøytrale typen, men samtidig smooth og svært oppløst uten fæle siblanter og rusk. Så den fungerer like bra på klassisk som på metal. Det du ikke får med transporter er ekstra tilført varme og ekstra trøkk i bassen. Men sjel mangler den ei, så stemmer og instrumenter får skikkelig fokus og liv. Det er flere som har nevnt at den låter svært likt Marantz sin CD-spiller til rundt 30k (som jeg ikke husker modellnavnet på), så om du har hørt denne har du sannsynligvis hørt omtrent hvordan Transporteren høres ut.
Men det er jo veldig mange signalkilder der ute som sikkert er minst like bra, så om den gir mest for pengene vet jeg ikke med mitt begrensede sammenligningsgrunnlag. Men jeg kan si at lyden er særdeles bra uansett. Jeg er jo i tillegg avhengig av nettverksavspillingen så Transporter er omtrent den eneste aktuelle seriøse kandidaten med skikkelig lyd i sitt prisleie hvor man får både avspilling og DAC i samme boks.

Topp Bunn