Enig, DAC'er med denne chipen innabords låter helt spesielt.Gjest skrev:Samme hva det heter bare det sitter en TDA 1541/TDA 1541a inni. Hvis analogdelen er godt laget blir det ikke bedre...
Valentino skrev:Det slo meg plutselig at jeg er tapt for denne hifiverden. Jeg er visst mer interressert i hva en DAC kan enn hvordan den låter...
Stavros skrev:En farlig tråd! Nå bestilte også jeg helt plutselig en X-DACV8 hos Audioart ........
Ja, og her i blindtest hos meg trakk Lavry såvidt det lengste strået.HoJ skrev:Spennede, mange skryter jo utrolig mye av dac-1, den har jeg ikke fått testet ennå. Testet RME ADI-2 mot lavery da10, som mange sier er ganske lik dac-1. Her var det ikke noen tvil, hos meg låt lavery'n klart best.timc skrev:RME ADI-2. Til prisen veldig god. Låter noe komprimert i mellomtonen, men til prisen kan man strengt tatt ikke forvente mer.
Benchmark DAC-1. Stor nedtur. Låt innesluttet og udynamisk. Veldig avrundet både i topp og bunn. RME var vesentlig bedre.
-Tim
Jeg tillater meg å si noe.......Dog skrev:Nettopp! Jeg har som sagt begrenset erfaring med eksterne DACer, og de beste cd-spillerne jeg har hatt er Meridian G08 og Lector CDP7 TL. Jeg syntes MF DACen ligger veldig nære Meridian i både kvalitet og presentasjon, men det blir en haug med synsing basert på minne. Jeg skal helt klart teste flere, just for the hell of it!
RoDa skrev:Jeg tillater meg å si noe.......Dog skrev:Nettopp! Jeg har som sagt begrenset erfaring med eksterne DACer, og de beste cd-spillerne jeg har hatt er Meridian G08 og Lector CDP7 TL. Jeg syntes MF DACen ligger veldig nære Meridian i både kvalitet og presentasjon, men det blir en haug med synsing basert på minne. Jeg skal helt klart teste flere, just for the hell of it!
Du skriver begrenset erfaring med dac-er, og det har du helt klart om du bare benytter de sammen med squeezebox. IM(not so)HO
De forskjellene jeg hørte på eksempelvis DAC-1 og DA10 ville nok i stor grad blitt visket ut om min ikke så bra dvd-spiller hadde vært drivverk.
Dette selv om disse dac-ene påstås å være immune.
Kombinasjonen av drev-dac er like viktig for totalen med ekstern dac som det er i en komplett spiller.
Og med ekstern dac må du også ha en kabel.........
R
Jeg har samme erfaring med min Benchmark DAC-1 som har vært utsatt for mye av det samme hjemme hos meg. Jeg har ikke vært kar om å høre forskjell, uansett hva jeg har forsøkt å mate den med.Dog skrev:Ja, jeg er helt åpen på at jeg har begrenset erfaringer med eksterne DACer. Men jeg har testet 6 ulike kilder INN i denne DACen nå,
uten å være i stand til å høre forskell i det hele tatt! Både cd-spillere(i klassen opp til 25k), dvd-spillere og SB3.
Så der følger jeg Valentino. Har også testet ymse digital-kabler, og hadde en egen tråd her om det. Som utviklet seg til det sedvanlige revirslagsmålet, og
da mistet jeg interessenMen kjøpte en tilsynelatende grei digitalkabel fra MIT, og har ikke testet noe voldsomt her.
Dere kommer til stikk motsatt konklusjon av det jeg gjør, OldBoy og Dog. Interessant. Kan det være som du nevner; det er avhengig av DAC'en, hvor sensitiv den er for ulike drev? Jeg må, for at mine lytteinntrykk skal ha en viss minsteverdi, legge sterke begrensninger på meg selv, ( så som at det må ha blitt lyttet under velkjente forhold, direkte sammenligning, og ikke altfor langt tilbake i tid ) og da sitter jeg bare igjen med denne ene DAC'en, MF TriVista, jeg kan uttale meg noenlunde sikkert om.Til gjengjeld har jeg foret den med vaffal 6 ulike kilder, og opplevd tildels betydelige forskjeller. En, i sin tid relativt dyr, men halvgammel DVD-spiller er det jeg har endt opp med å bruke, og jeg tror det skyldes at deres klokkefrekvenser matcher hverandre, da det er samme fabrikat og produsert i noenlunde samme tidsperiode. Flere synspunkter på dette?OldBoy skrev:Jeg har samme erfaring med min Benchmark DAC-1 som har vært utsatt for mye av det samme hjemme hos meg. Jeg har ikke vært kar om å høre forskjell, uansett hva jeg har forsøkt å mate den med.Dog skrev:Ja, jeg er helt åpen på at jeg har begrenset erfaringer med eksterne DACer. Men jeg har testet 6 ulike kilder INN i denne DACen nå,
uten å være i stand til å høre forskell i det hele tatt! Både cd-spillere(i klassen opp til 25k), dvd-spillere og SB3.
Så der følger jeg Valentino. Har også testet ymse digital-kabler, og hadde en egen tråd her om det. Som utviklet seg til det sedvanlige revirslagsmålet, og
da mistet jeg interessenMen kjøpte en tilsynelatende grei digitalkabel fra MIT, og har ikke testet noe voldsomt her.
Billig DVD-spiller fra Elkjøp, dyr CD-spiller, Squeezebox, rett fra PC'en via USB, 13 år gammel utslitt CD-spiller hentet frem frem fra roteloftet for anledningen.....Samme lyden ut, i mine ører. Med billige digitalkabler, både optiske og koaks, fra Biltema eller Clas Ohlsson eller hvor de nå kan ha blitt kjøpt.
Men for all del... Jeg ser ikke bort fra at drivverk og kabler kan ha en viss betydning på veldig gode anlegg, langt bedre og dyrere enn mitt, men min erfaring er altså at folk flest ikke trenger å bekymre seg om dette.
impulse skrev:I beg to differ, Sir! Lyriske passasjer er i høyeste grad på sin plass når det er en lyrisk dac som omtales. Kurver passer som kjent best på kvinner. Eller på vestlandsveier en sommerdag man er ute og lufter en klassisk Alfa..... ;D
Valentino skrev:Trøbbelet med de AN NOS-sakene jeg har lest om er at de stopper på 48kHz. Nix Linn studio master nedlastinger for de som må.
Bedre nå?![]()
48kHz er ingen begrensning annet enn for hjernen Valentino. Har selv begrensning på 44kHz, uten at det plager meg. Gikk fra dyr oppsampling til purified 44kHz uten annet enn bedre lyd som resultat! Hvis man ønsker hi rez lyd, har vi jo alltids vinyl mediet, som pr. i dag står uovertruffent i mitt anlegg. Og her har det vært ganske mange utfordrere innom etterhvert! Har forøvrig ikke erfaring med Linn's Studio Master nedlastninger, men hvis det overgår vinyl, er det definitivt noe å sjekke ut, og jeg vil da ha full forståelse for dine reservasjoner Valentino! Har du sammenlignet?Valentino skrev:Trøbbelet med de AN NOS-sakene jeg har lest om er at de stopper på 48kHz. Nix Linn studio master nedlastinger for de som må.
Bedre nå?![]()
Jeg kjører SB duett Digitalt inn i min Capitole cd spiller, har sammenlignet men det interne drevet i Capitolen og kommet til konklusjon at jeg ikke klarer å skille den ene fra den andre..retteP skrev:Dere kommer til stikk motsatt konklusjon av det jeg gjør, OldBoy og Dog. Interessant. Kan det være som du nevner; det er avhengig av DAC'en, hvor sensitiv den er for ulike drev? Jeg må, for at mine lytteinntrykk skal ha en viss minsteverdi, legge sterke begrensninger på meg selv, ( så som at det må ha blitt lyttet under velkjente forhold, direkte sammenligning, og ikke altfor langt tilbake i tid ) og da sitter jeg bare igjen med denne ene DAC'en, MF TriVista, jeg kan uttale meg noenlunde sikkert om.Til gjengjeld har jeg foret den med vaffal 6 ulike kilder, og opplevd tildels betydelige forskjeller. En, i sin tid relativt dyr, men halvgammel DVD-spiller er det jeg har endt opp med å bruke, og jeg tror det skyldes at deres klokkefrekvenser matcher hverandre, da det er samme fabrikat og produsert i noenlunde samme tidsperiode. Flere synspunkter på dette?OldBoy skrev:Jeg har samme erfaring med min Benchmark DAC-1 som har vært utsatt for mye av det samme hjemme hos meg. Jeg har ikke vært kar om å høre forskjell, uansett hva jeg har forsøkt å mate den med.Dog skrev:Ja, jeg er helt åpen på at jeg har begrenset erfaringer med eksterne DACer. Men jeg har testet 6 ulike kilder INN i denne DACen nå,
Billig DVD-spiller fra Elkjøp, dyr CD-spiller, Squeezebox, rett fra PC'en via USB, 13 år gammel utslitt CD-spiller hentet frem frem fra roteloftet for anledningen.....Samme lyden ut, i mine ører. Med billige digitalkabler, både optiske og koaks, fra Biltema eller Clas Ohlsson eller hvor de nå kan ha blitt kjøpt.
Men for all del... Jeg ser ikke bort fra at drivverk og kabler kan ha en viss betydning på veldig gode anlegg, langt bedre og dyrere enn mitt, men min erfaring er altså at folk flest ikke trenger å bekymre seg om dette.
Valentino skrev:Har ikke sammenliknet, gut. Min tilnærming til dette er teknisk, ikke lyrisk. ;D
Så langt har vi som vanlig funnet ut at det eneste vi kan være helt sikre på, er at vi ikke kan være sikre på noen ting!johnnygrandis skrev:Jeg kjører SB duett Digitalt inn i min Capitole cd spiller, har sammenlignet men det interne drevet i Capitolen og kommet til konklusjon at jeg ikke klarer å skille den ene fra den andre..retteP skrev:Dere kommer til stikk motsatt konklusjon av det jeg gjør, OldBoy og Dog. Interessant. Kan det være som du nevner; det er avhengig av DAC'en, hvor sensitiv den er for ulike drev? Jeg må, for at mine lytteinntrykk skal ha en viss minsteverdi, legge sterke begrensninger på meg selv, ( så som at det må ha blitt lyttet under velkjente forhold, direkte sammenligning, og ikke altfor langt tilbake i tid ) og da sitter jeg bare igjen med denne ene DAC'en, MF TriVista, jeg kan uttale meg noenlunde sikkert om.Til gjengjeld har jeg foret den med vaffal 6 ulike kilder, og opplevd tildels betydelige forskjeller. En, i sin tid relativt dyr, men halvgammel DVD-spiller er det jeg har endt opp med å bruke, og jeg tror det skyldes at deres klokkefrekvenser matcher hverandre, da det er samme fabrikat og produsert i noenlunde samme tidsperiode. Flere synspunkter på dette?OldBoy skrev:Jeg har samme erfaring med min Benchmark DAC-1 som har vært utsatt for mye av det samme hjemme hos meg. Jeg har ikke vært kar om å høre forskjell, uansett hva jeg har forsøkt å mate den med.Dog skrev:Ja, jeg er helt åpen på at jeg har begrenset erfaringer med eksterne DACer. Men jeg har testet 6 ulike kilder INN i denne DACen nå,
MVH Johnny
Edit .. favoritt andedakk må bli Capitole ;D
Ved å velge en justerbar DAC, har man vaffal eliminert DEN delen, tilpasningen til drevet en gang for alle. Så spørs det om man liker denne DAC'ens lydsignatur, da...OldBoy skrev:I og for seg nyttig, den erfaringen.
Men enda nyttigere ville det ha vært om noen kunne forklare hvorfor enkelte DAC'er tilsynelatende ikke er følsomme for hva de mates med, mens andre DAC'er tilsynelatende er avhengige av spesielle drivverk og kabler. Om det er ørene som lurer oss, eller reklamen, eller om det faktisk er slik at dette har en naturlig, objektiv forklaring.
Greit nok at jeg akkurat i øyeblikket har en DAC som etter min subjektive vurdering er ganske robust, men hva når jeg kjøper min neste DAC? Kan jeg være trygg da? Det er ikke bestandig like lett å få testet slikt før man kjøper.