Den gilde DAC-tråden - hvor alle deler sine erfaringer og favoritter!

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.344
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Skal vi prøve å holde oss til topic for en gangs skyld, uten å krangle eller klage over tittelen??

Dere som synes dette blir for dumt - hold dere unna, synes dette er en god tråd jeg. Hovedsaken er min erfaring og mine favoritter, da blir det tåplig å kritisere eller angripe.. Såpass respekt kan vi i det minste ha for trådstarter og den enkelte som svarer.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Jeg synes Meridian 566 24 bit må nevnes, selv om den begynner å dra på åra. Utrolig bra på alle parametre er min erfaring, etter å ha testet den i flere oppsett til under 100k. Savner den gitt :)

K

kbwh

Gjest
Det slo meg plutselig at jeg er tapt for denne hifiverden. Jeg er visst mer interressert i hva en DAC kan enn hvordan den låter...

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
97
Sted
Vestlandet
Gjest skrev:
Samme hva det heter bare det sitter en TDA 1541/TDA 1541a inni. Hvis analogdelen er godt laget blir det ikke bedre...
Enig, DAC'er med denne chipen innabords låter helt spesielt.
Hva type DAC er det du spiller på da?
Har selv en DIY (Tubelover) versjon av dette med twin dac TDA1541a S1.
Kan ikke si at jeg hørte så mye forskjell på S1 og vanlige versjoner, men hele konstruksjonen låter så mye bedre på det dynamiske planet enn andre DAC'er med oversampling.
Ikke bare macro, men micro også.
Og utrolig musikalsk.
(Har ellers testet 1543, Parasound DAC1000 og Ultra 2000, AN DAC, Monica og en amerikansk DAC som jeg ikke husker navnet på... :-[ )
Hadde vært gøy om noen kunne formidle erfaringer fra en versjon hvor da hadde tatt den helt ut, med PSU og analogdel med rør osv.

Mvh.

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
En farlig tråd! Nå bestilte også jeg helt plutselig en X-DACV8 hos Audioart ........

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det finnes det sikkert også megen glede i ;)

O.
Valentino skrev:
Det slo meg plutselig at jeg er tapt for denne hifiverden. Jeg er visst mer interressert i hva en DAC kan enn hvordan den låter...

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Velkommen i klubben i så fall, det er slett ingen dårlilg DAC! Du leste sikkert Stereophile også tenker jeg...uansett, for å få litt perspektiv på sakene så skal jeg teste en AudioNote DAC i morgen. Den svært hyggelige Robert i Resonans sørger for det...skal bli morsomt å sammenligne.

O.
Stavros skrev:
En farlig tråd! Nå bestilte også jeg helt plutselig en X-DACV8 hos Audioart ........

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Da står det en AudioNote DAC Zero(fra 2000?) og varmer seg opp i oppsettet, så får vi se da :)
Denne kostet vel 8-900 USD for noen år siden, og fikk vel anstendige omtaler såvidt jeg kan se.

Poster nok bilder og inntrykk i min egen tråd...eller her....eller ikke ;D

O.

R

Rolf_Da!

Gjest
HoJ skrev:
timc skrev:
RME ADI-2. Til prisen veldig god. Låter noe komprimert i mellomtonen, men til prisen kan man strengt tatt ikke forvente mer.

Benchmark DAC-1. Stor nedtur. Låt innesluttet og udynamisk. Veldig avrundet både i topp og bunn. RME var vesentlig bedre.
-Tim
Spennede, mange skryter jo utrolig mye av dac-1, den har jeg ikke fått testet ennå. Testet RME ADI-2 mot lavery da10, som mange sier er ganske lik dac-1. Her var det ikke noen tvil, hos meg låt lavery'n klart best.
Ja, og her i blindtest hos meg trakk Lavry såvidt det lengste strået.
Men det er snakk om nyanser og ikke "store nedturer".

R

R

Rolf_Da!

Gjest
Dog skrev:
Nettopp! Jeg har som sagt begrenset erfaring med eksterne DACer, og de beste cd-spillerne jeg har hatt er Meridian G08 og Lector CDP7 TL. Jeg syntes MF DACen ligger veldig nære Meridian i både kvalitet og presentasjon, men det blir en haug med synsing basert på minne. Jeg skal helt klart teste flere, just for the hell of it!
Jeg tillater meg å si noe.......

Du skriver begrenset erfaring med dac-er, og det har du helt klart om du bare benytter de sammen med squeezebox. IM(not so)HO

De forskjellene jeg hørte på eksempelvis DAC-1 og DA10 ville nok i stor grad blitt visket ut om min ikke så bra dvd-spiller hadde vært drivverk.
Dette selv om disse dac-ene påstås å være immune.

Kombinasjonen av drev-dac er like viktig for totalen med ekstern dac som det er i en komplett spiller.
Og med ekstern dac må du også ha en kabel.........

R

K

kbwh

Gjest
Jeg har aldri vært i stand til å høre noen degradering med Squeezebox som SP/DIF-giver, og mener derfor at den klarer seg utmerket sammenliknet med Micromega Stage 6, Cambridge DVD89, en 500-kroners DVDspiller fra Expert, og Logitech Transporter.

Mottakere har vært RME: ADI-2, Fireface 800, og ADI-8 QS. SPDIF-kabler har vært optisk og koaksial fra Clas Olhson.

Anleggene har vært gode. Det er nok ørene som feiler.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.163
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Nå har vel aldri drivverket i MM Stage-serien fått premie...(men mest pepper...)

Arne K

K

kbwh

Gjest
Og allikevel skiller det seg ikke ut sonisk (så lenge det virker da) fra de andre.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du tar deg friheter du! Mumbo jumbo i denne tråden? ;)

Ja, jeg er helt åpen på at jeg har begrenset erfaringer med eksterne DACer. Men jeg har testet 6 ulike kilder INN i denne DACen nå,
uten å være i stand til å høre forskjell i det hele tatt! Både cd-spillere(i klassen opp til 25k), dvd-spillere og SB3.
Så der følger jeg Valentino. Har også testet ymse digital-kabler, og hadde en egen tråd her om det. Som utviklet seg til det sedvanlige revirslagsmålet, og
da mistet jeg interessen :) Men kjøpte en tilsynelatende grei digitalkabel fra MIT, og har ikke testet noe voldsomt her.

Jeg har lånt en AudioNote dac for helgen nå, og kan konkludere med
at den spiller svært forskjellig fra min MF. Gidder ikke å teste ulike kilder inn i denne, det kan jo hende at noen DACer er følsomme enn andre på drivverk, hva vet jeg.
Noe annet jeg konkluderer med er at jeg virkelig liker AudioNotes måte å gjøre dette på, noe Impulse sa at jeg kom til å gjøre for lenge siden...skulle hørt på deg Impulse! Dette er en snart 10 år gammel sak med rør, 24/96, lavere oppløsning og med noe høyere støygulv - men likevel - musikk! Artig...

Til info: jeg hører forskjell på mye rart...alt fra underlag til ulike komponenter og jeg innbiller meg at jeg kan høre forskjell på noen kabler..(men ikke Noise Harvester, det er nok mitt mest latterlige hifi-kjøp :)), men altså ikke ulike kilder inn i MF Dacen. Som i mine ører betyr at SB3 er en dritbra kilde! Og Transporter enda bedre antageligvis.

O.
RoDa skrev:
Dog skrev:
Nettopp! Jeg har som sagt begrenset erfaring med eksterne DACer, og de beste cd-spillerne jeg har hatt er Meridian G08 og Lector CDP7 TL. Jeg syntes MF DACen ligger veldig nære Meridian i både kvalitet og presentasjon, men det blir en haug med synsing basert på minne. Jeg skal helt klart teste flere, just for the hell of it!
Jeg tillater meg å si noe.......

Du skriver begrenset erfaring med dac-er, og det har du helt klart om du bare benytter de sammen med squeezebox. IM(not so)HO

De forskjellene jeg hørte på eksempelvis DAC-1 og DA10 ville nok i stor grad blitt visket ut om min ikke så bra dvd-spiller hadde vært drivverk.
Dette selv om disse dac-ene påstås å være immune.

Kombinasjonen av drev-dac er like viktig for totalen med ekstern dac som det er i en komplett spiller.
Og med ekstern dac må du også ha en kabel.........

R

U

utgatt19288

Gjest
En litt morsom test over 3 sider mellom: 2006-model Benchmark DAC1 og 2006-model Lavry DA10

http://studioforums.com/eve/forums/a/tpc/f/694106689/m/6611090261/p/1

Testen er utført av disse karene med studio bakgrunn og studio utstyr:

Monitors included Dynaudio AIR 15's, Dynaudio BM6A's, Klein and Hummel 0300D, Yamaha NS-10M's/Bryston.
Headphones: Ultrasone Proline 650, Extreme Isolation Headphones, AKG K141, AKG K240
Playback systems included Mac G4 S-Drive, Tascam DV-RA1000, Nuendo 2, iTunes.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Et av mine favoritt hifi produkt gjennom hele min karriere er Audio Note DAC kit 1.1.

O

OldBoy

Gjest
Dog skrev:
Ja, jeg er helt åpen på at jeg har begrenset erfaringer med eksterne DACer. Men jeg har testet 6 ulike kilder INN i denne DACen nå,
uten å være i stand til å høre forskell i det hele tatt! Både cd-spillere(i klassen opp til 25k), dvd-spillere og SB3.
Så der følger jeg Valentino. Har også testet ymse digital-kabler, og hadde en egen tråd her om det. Som utviklet seg til det sedvanlige revirslagsmålet, og
da mistet jeg interessen :) Men kjøpte en tilsynelatende grei digitalkabel fra MIT, og har ikke testet noe voldsomt her.
Jeg har samme erfaring med min Benchmark DAC-1 som har vært utsatt for mye av det samme hjemme hos meg. Jeg har ikke vært kar om å høre forskjell, uansett hva jeg har forsøkt å mate den med.

Billig DVD-spiller fra Elkjøp, dyr CD-spiller, Squeezebox, rett fra PC'en via USB, 13 år gammel utslitt CD-spiller hentet frem frem fra roteloftet for anledningen.....Samme lyden ut, i mine ører. Med billige digitalkabler, både optiske og koaks, fra Biltema eller Clas Ohlsson eller hvor de nå kan ha blitt kjøpt.

Men for all del... Jeg ser ikke bort fra at drivverk og kabler kan ha en viss betydning på veldig gode anlegg, langt bedre og dyrere enn mitt, men min erfaring er altså at folk flest ikke trenger å bekymre seg om dette.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:
Dog skrev:
uten å være i stand til å høre forskell i det hele tatt! Både cd-spillere(i klassen opp til 25k), dvd-spillere og SB3.
Jeg har samme erfaring med min Benchmark DAC-1 som har vært utsatt for mye av det samme hjemme hos meg. Jeg har ikke vært kar om å høre forskjell, uansett hva jeg har forsøkt å mate den med.

Billig DVD-spiller fra Elkjøp, dyr CD-spiller, Squeezebox, rett fra PC'en via USB, 13 år gammel utslitt CD-spiller hentet frem frem fra roteloftet for anledningen.....Samme lyden ut, i mine ører. Med billige digitalkabler, både optiske og koaks, fra Biltema eller Clas Ohlsson eller hvor de nå kan ha blitt kjøpt.

Men for all del... Jeg ser ikke bort fra at drivverk og kabler kan ha en viss betydning på veldig gode anlegg, langt bedre og dyrere enn mitt, men min erfaring er altså at folk flest ikke trenger å bekymre seg om dette.
Dere kommer til stikk motsatt konklusjon av det jeg gjør, OldBoy og Dog. Interessant. Kan det være som du nevner; det er avhengig av DAC'en, hvor sensitiv den er for ulike drev? Jeg må, for at mine lytteinntrykk skal ha en viss minsteverdi, legge sterke begrensninger på meg selv, ( så som at det må ha blitt lyttet under velkjente forhold, direkte sammenligning, og ikke altfor langt tilbake i tid ) og da sitter jeg bare igjen med denne ene DAC'en, MF TriVista, jeg kan uttale meg noenlunde sikkert om.Til gjengjeld har jeg foret den med vaffal 6 ulike kilder, og opplevd tildels betydelige forskjeller. En, i sin tid relativt dyr, men halvgammel DVD-spiller er det jeg har endt opp med å bruke, og jeg tror det skyldes at deres klokkefrekvenser matcher hverandre, da det er samme fabrikat og produsert i noenlunde samme tidsperiode. Flere synspunkter på dette?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg er nærmest som vanlig enig med Rune her. Min favorittdac PT er den som står i riggen nå, en relativt oppgradert Audio Note 1.1x. Hyggelig at du liker AN-konvertere, Dog! ;) Joda, jeg hjar nok nevnt at det er noe for deg noen ganger, men når du først er på Audio Note-baggen, sørg for å få prøve en 1.1. Filterløs, dynamisk, organisk og med en integritet og klangrikdom som ingenting har matchet hos meg til nå. Valentino ble så vidt jeg forsto ganske overbevist han også! Og når det er sagt, de filterløse konverterne til AN er veldig kilne på drivverk. Dette har mye å gjøre med konstruksjonsfilosofien. Uten filtrering blir avhengigheten av det inkomne signalet uhyre stort. Så er det jo også ANs egne drivverk som matcher best. Da jeg koblet ned min gamle og nennsomt oppjusterte Sony XA50ES og satte inn Audio Note CDT One, satt min kjære i den andre enden av leieligheten og lurte på hva som hadde skjedd med anlegget. "Listening from another room" indeed! Personlig har jeg ikke så mye til overs for dogmer, hverken i forhold til hifi eller i andre sammenhenger. I min bok kan det være tildels store forskjeller på drivverk. Det kommer helt an på sammenheng og helhet. At noen får fantastisk gode resultater med et billig DVD-drev er jo både ekstremt besparende og hyggelig for dem. De får jo råd til enda flere plater. Jeg har selvfølgelig prøvd med min eminente og ganske dyre DVD-spiller, og det ble greit nok. Ikke mer. Og da snakker jeg selvfølgelig i forhold til AN CDT.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
AN DAC1.1x Sig er Knallgod, stemmeprakt og homogenitet i høysetet. Nydelig musikalsk men manglet litt litt både oppover og nedover. Langt i fra immun mot drivverk og kabler kan man si ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg betviler ikke at det kan være store forskjell på drivverk på et antall DACer, men altså ikke min.

Ja, AN har tydeligvis noe å fare med, selv om jeg hørte at oppløsningen manglet det lille ekstra så var det så mange andre fine ting der..skal få sjekket ut 1.1 Sig!

O.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg fikk i alle fall flankene på plass ved å bruke Siemens & Halske Cca-rør i min. Dyrt.,men deilig. Som i så mange andre av livets sammenhenger.

K

kbwh

Gjest
Hos impulse har jeg bare kost meg med lyden og musikken. DAC-dissekering blir et ikketema når det som treffer ørene er så agreeable.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Noen her som har testet HD/SB3/Transporter inn i AN 1.1 Sig.?

Uansett, en svært hyggelig kar her skal muligens modde MF DACen min, det kan bli morsomt!

Og Valentino, lyriske passasjer om "jeg hører bare på musikk" når vi snakker om DACs passer deg ikke!
Kurver! Målinger! Funksjoner! Takk. ;)

O.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
I beg to differ, Sir! Lyriske passasjer er i høyeste grad på sin plass når det er en lyrisk dac som omtales. Kurver passer som kjent best på kvinner. Eller på vestlandsveier en sommerdag man er ute og lufter en klassisk Alfa..... ;D

K

kbwh

Gjest
Trøbbelet med de AN NOS-sakene jeg har lest om er at de stopper på 48kHz. Nix Linn studio master nedlastinger for de som må.

Bedre nå? ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
For oss ja, ikke Valentino ;D

Spøk litt til side, jeg ser han reddet seg inn igjen her ;)

I all vennskapelighet..

O.
impulse skrev:
I beg to differ, Sir! Lyriske passasjer er i høyeste grad på sin plass når det er en lyrisk dac som omtales. Kurver passer som kjent best på kvinner. Eller på vestlandsveier en sommerdag man er ute og lufter en klassisk Alfa..... ;D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ser man det...takk. :)
Nyttig å vite var det også...jeg er i faresonen for å bli en Linn-kunde....på sikt.

O.
Valentino skrev:
Trøbbelet med de AN NOS-sakene jeg har lest om er at de stopper på 48kHz. Nix Linn studio master nedlastinger for de som må.

Bedre nå? ;)

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.185
Torget vurderinger
6
Valentino skrev:

Bedre nå? ;)
48kHz er ingen begrensning annet enn for hjernen Valentino. Har selv begrensning på 44kHz, uten at det plager meg. Gikk fra dyr oppsampling til purified 44kHz uten annet enn bedre lyd som resultat! Hvis man ønsker hi rez lyd, har vi jo alltids vinyl mediet, som pr. i dag står uovertruffent i mitt anlegg. Og her har det vært ganske mange utfordrere innom etterhvert! Har forøvrig ikke erfaring med Linn's Studio Master nedlastninger, men hvis det overgår vinyl, er det definitivt noe å sjekke ut, og jeg vil da ha full forståelse for dine reservasjoner Valentino! Har du sammenlignet?

K

kbwh

Gjest
Har ikke sammenliknet, gut. Min tilnærming til dette er teknisk, ikke lyrisk. ;D

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
.retteP skrev:
OldBoy skrev:
Dog skrev:

Dere kommer til stikk motsatt konklusjon av det jeg gjør, OldBoy og Dog. Interessant. Kan det være som du nevner; det er avhengig av DAC'en, hvor sensitiv den er for ulike drev? Jeg må, for at mine lytteinntrykk skal ha en viss minsteverdi, legge sterke begrensninger på meg selv, ( så som at det må ha blitt lyttet under velkjente forhold, direkte sammenligning, og ikke altfor langt tilbake i tid ) og da sitter jeg bare igjen med denne ene DAC'en, MF TriVista, jeg kan uttale meg noenlunde sikkert om.Til gjengjeld har jeg foret den med vaffal 6 ulike kilder, og opplevd tildels betydelige forskjeller. En, i sin tid relativt dyr, men halvgammel DVD-spiller er det jeg har endt opp med å bruke, og jeg tror det skyldes at deres klokkefrekvenser matcher hverandre, da det er samme fabrikat og produsert i noenlunde samme tidsperiode. Flere synspunkter på dette?
Jeg kjører SB duett Digitalt inn i min Capitole cd spiller, har sammenlignet men det interne drevet i Capitolen og kommet til konklusjon at jeg ikke klarer å skille den ene fra den andre.

MVH Johnny

Edit .. favoritt andedakk må bli Capitole ;D

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
.retteP skrev:
OldBoy skrev:
Dog skrev:

Jeg kjører SB duett Digitalt inn i min Capitole cd spiller, har sammenlignet men det interne drevet i Capitolen og kommet til konklusjon at jeg ikke klarer å skille den ene fra den andre.

MVH Johnny

Edit .. favoritt andedakk må bli Capitole ;D
Så langt har vi som vanlig funnet ut at det eneste vi kan være helt sikre på, er at vi ikke kan være sikre på noen ting!

O

OldBoy

Gjest
I og for seg nyttig, den erfaringen.

Men enda nyttigere ville det ha vært om noen kunne forklare hvorfor enkelte DAC'er tilsynelatende ikke er følsomme for hva de mates med, mens andre DAC'er tilsynelatende er avhengige av spesielle drivverk og kabler. Om det er ørene som lurer oss, eller reklamen, eller om det faktisk er slik at dette har en naturlig, objektiv forklaring.

Greit nok at jeg akkurat i øyeblikket har en DAC som etter min subjektive vurdering er ganske robust, men hva når jeg kjøper min neste DAC? Kan jeg være trygg da? Det er ikke bestandig like lett å få testet slikt før man kjøper.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.429
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
OldBoy skrev:
I og for seg nyttig, den erfaringen.

Men enda nyttigere ville det ha vært om noen kunne forklare hvorfor enkelte DAC'er tilsynelatende ikke er følsomme for hva de mates med, mens andre DAC'er tilsynelatende er avhengige av spesielle drivverk og kabler. Om det er ørene som lurer oss, eller reklamen, eller om det faktisk er slik at dette har en naturlig, objektiv forklaring.

Greit nok at jeg akkurat i øyeblikket har en DAC som etter min subjektive vurdering er ganske robust, men hva når jeg kjøper min neste DAC? Kan jeg være trygg da? Det er ikke bestandig like lett å få testet slikt før man kjøper.
Ved å velge en justerbar DAC, har man vaffal eliminert DEN delen, tilpasningen til drevet en gang for alle. Så spørs det om man liker denne DAC'ens lydsignatur, da...
En kompis har et veldig lovende testbyggeprosjekt på gang, noe han mener å få satt i produksjon etterhvert og selv om det ligger litt frem i tid og er omgitt av litt hemmelighetsskremmeri, skal jeg påvirke ham til å ta med justeringsmulighet som en del av prosjektet.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Har fått en NOS DAC mellom hendene, dessverre bare "skolisse" som coax kabel, men det gleder kanskje noen andre som ikke har tro på dette med kabler ;)
RCA kablene er da av en annen art som koster en smule mer enn skolissene..

NOS'n er jo litt artig med TDA1543 chip, digitalt filterløst og AD712JN op-amp..
Ganske høy gain i denne tassen her, så jeg skulle hatt den i mitt forrige oppsett.! :D

Samme kabler hele veien, ingen ting utenom drivverk som er skiftet ut..
Sony SCD-XB770 sammen med NOS DAC låter en smule lyst, dynamisk, full av energi og pågangsmot, detaljer i overflod, rett å slett skikkelig artig kombo..
Sony CDP-XA50ES sammen med NOS DAC låter en smule varmt og organisk, ikke så klangrik og detaljert, men dynamisk og trøkk så det holder..

Jeg foretrekker 770 sammen med NOS DAC, mens XA50 låter best alene i mine ører..
Hva som låter best av 770 med NOS DAC og XA50 alene, det kommer nok veldig an på øret som hører, for det er ganske forskjellig spillestil det er snakk om her..
Ting kan brått forandre seg når jeg får en dedikert coax kabel, i steden for RCA skolisser.!
Men hvorfor så forskjellige resultater med spillere fra samme produsent, samme DAC og kabler.?

Non-oversampling DAC'en er en klassisk NOS-DAC, DEVA er håndbygd i England av Morgan Audio..
En av mine favoritt DAC'er, selv om jeg ikke har hatt veldig mange av dem..
Minner meg litt om Theta DAC med turbo.! :eek:
Med veldig høy gain i anlegget fra før pluss at det er XA-50 som jeg skal ha DAC til, så vet jeg ikke om den blir her veldig lenge, men skal prøve meg litt frem med Rothwell plugger og en skikkelig coax kabel først, før jeg trekker noen endelig konklusjon, men at DEVA er følsom på drivverk er det ingen tvil om..
Kjell

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.596
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
AN dac'er for min del.
Har også en NOS dac basert på endel tda1543 dac chipper som er ok. Veldig bra "fart" i den, men når ikke opp til AN nivå totalt sett.

God til prisen det er den.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Om du bruker et lakrisssnøre, og ikke en dedikert digitalkabel, kan det dra lyden helt ut på viddene, Kjell. En filterløs dac er ekstremt følsom for både kabling og drivverk netopp fordi den er filterløs. Dermed, ikke avskriv Deva´n før du har eksperimentert....en stund! Theta med turbo synes jeg jo høres ekstremt lovende ut!

Topp Bunn