K
kbwh
Gjest
Til og med RMEen min fikk trøbbel med lakrissnøre...
|
Valentino skrev:Til og med RMEen min fikk trøbbel med lakrissnøre...
Lakrissnøre i form av en veldig gammel og billig RCA kabel som heter: Vampire Wireimpulse skrev:Om du bruker et lakrisssnøre, og ikke en dedikert digitalkabel, kan det dra lyden helt ut på viddene, Kjell. En filterløs dac er ekstremt følsom for både kabling og drivverk netopp fordi den er filterløs. Dermed, ikke avskriv Deva´n før du har eksperimentert....en stund! Theta med turbo synes jeg jo høres ekstremt lovende ut!
Grattis.!Stavros skrev:Så kom min X-Dac V8 i posten, har avløst PT A3/A1/Monolith-comboen og står nå til "brenning." Så får vi se om det var verdt spontankjøpet.......
Jepp, den er knallgodralex skrev:Må få spørre litt her jeg siden det tydeligvis sitter mange dyktige mennesker med erfaring herHar en Theta DS Proprime DAC som jeg kjøpte i 94´. Noen som vet noe om hvor god det er i dag og hvilken dac løsning som sitter i den? Har bare stått å støvet ned de siste årene da jeg fikk for meg at Burr Brown Dacen som sitter i Vincent CDS6MK låter en del bedre.
Saken er at jeg nå skal gå til innkjøp av en Squeezebox V3 eller Duet. Vil jeg ha noe å hente på Thetaen tro? Og noen som vet noe om V3 sin Burr Brown kontro Duet sin Wolfson?
Siste spm, hva med DIY Monica DACen. Er den noe?
Takker masse for innspill![]()
Har hørt Theta gen V, dcs er det delius den heter tro..., stello 100, stello da220 mk2, ec, dp, muse.ralex skrev:Fåes den kjøpt i vårt landstrakte land noe sted?
Du kan jo sjekke denne.ralex skrev:Har en Theta DS Proprime DAC som jeg kjøpte i 94´. Noen som vet noe om hvor god det er i dag og hvilken dac løsning som sitter i den?
Jeg vil tro at Theta DACen vil være en del bedre, men eneste mulighet for å finne ut det er å teste selv.Saken er at jeg nå skal gå til innkjøp av en Squeezebox V3 eller Duet. Vil jeg ha noe å hente på Thetaen tro?
Uhøytidelig og ukvalifisert gjetting: Theta har en mer analog, varm spillestil, men minst like oppløst og detaljert, Theta vinner også på tyngden nedover, typisk USA-High-End spillestil..ralex skrev:Noen som kan tippe Thetan opp mot Monica v3 ?
RME ADI-2 er en tokanals proff ADC/DAC med to digitale innganger/utganger og hodetelefonforsterker. Den koster 6500,- (eller kanskje litt mindre)Jeg ble oppmerksom på at det skjedde noe ganske eiendommelig med gjengivelsen av strykere. Det låt som om alle fiolinene mistet farge og uttrykk. Den rike klangen jeg forventet var plutselig summarisk og klemt. Luftighet og fasetter mangler. Litt som strykerrekka gjerne låter på lydsporet til en amerikansk etterkrigsfilm. Flygelet ble også fratatt uttrykk og farger. Dette var ganske påtagelig , men var ikke noe jeg la merke til tidligere på kvelden, da vi spilte jazz.
Det ble etterhvert klart hvilket av komponentene som var synderen. I påvente av en Logitech Transpoerter bruker Valentino som nevnt sin RME-dac som preamp. Den struper fargene i toppen. Denne tendensen var helt borte da høyttalerkonstruktøren ankom med sin Transporter under armen.
Jeg har ikke påstått at dette er high end men jeg visste ikke at det var så ille! Låter bra gjør det ihvertfall. Har du noen tips til konkrete forbedringer?DIY_dude skrev:Oi. Her har i receivere av enkleste sort, ingen reklokking, dårlig avkobling, JRC op amper både for I/V og buffer. At det går an å selge dette som high end er egentlig ganske utrolig. Det hjelper ikke å putte inn noen sølvglimmerkondesatorer for å redde et fantasiløst kretsdesign. Jeg håper for guds skyld at den greia der ikke koster over 1000,- kr.
No problem, jeg tar det ikke ille opp.DIY_dude skrev:Joda, det kan sikkert låte helt ok. Men 7500,- kr!? :Det har tatt maks et par timer å designe den greia... eller rettere sagt kopiere den ut av et datablad. Deleprisen er vel i størrelsesorden 200,- kr.
Det går sikkert an å gjøre noen oppgraderinger som forbedrer lyden noe, men jeg ville heller begynt fra scratch. Denne dacen trenger i grunnen et helt nytt analogtrinn. Audial og Hagtech lager noen flotte dacer som ikke koster så altfor mye. Her er det brukt innovative løsninger både på digital- og analogsiden.
Det er forøvrig litt rart at det brukes så mye operasjonsforsterkere til I/V-konvertering, når det går an å lage et veldig bra I/V-trinn uten feedback, med kun noen få transistorer.
Sorry hvis jeg virker veldig negativ.Jeg blir bare lett provosert når jeg ser sånne enkle løsninger som selges for store summer.
Dog skrev:Bra du ble fornøyd Stavros!
Rørbufferet mitt gikk mye inn og ut i starten det også, de dBene det spiller høyere(som er hørbart) bidrar til forførelsenSjalter fortsatt inn på enkelte innspillinger som rett og slett trenger den behandlingen...men stort sett så bruker jeg nå solid state-utgangen. Syntes rør-bufferet rotet det til i litt mer kompleks musikk(klassisk og jazz primært). Men det er strålende at det fungerer for deg, et fleksibelt produkt!
O.
Ja, det ser slik ut - det må være fordi alt annet i mitt oppsett er så uendelig fritt for slike unoter ;DValentino skrev:Stikk på OAS-sidene, Dog. achri-d har gjort en grundig sammenlikning av Transporter og en dCS-sak. Velskrevet og informativt.
O.Valentino skrev:Hva angår rørutgangen på din DAC: Du liker det altså litt høyere og litt mer forvrengt? ;D