Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ludvik2112 skrev:
    Man må vel ha et relativt snevert syn på innovasjon hvis man skal hevde dette ..

    iPod revolusjonerte måten musikk distrubueres og selges. Det var Apple og konseptet som gjorde det mulig. "Lille" Sony med sin walkman ble fullstendig utkonkurrert.
    iPhone revolusjonerte så mobiltelefonmarkedet og tok makten fra trafikkleverandørene med sin helt egne løsning. "Lille" Nokia med nær 60 % markedsandel i proffmarkedet har opplevd et fall av unike dimensjoner. Med sitt helt særegne konsept greide Apple det for eksemplel Microsoft helt sikkert ønsket å få til men aldri maktet.
    iPad var et helt unikt produkt når det ble lansert. Her skapte Apple selv et enormt marked med et revolusjonerende produdukt. HP og andre forsøkte seg mange år tidligere, men var ikke i nærheten av å ha et produkt eller konsept som hadde apell til brukerne.

    Dette er eksempler på produkter som hver for seg er nok til å kalle Apple svært innovative. Det finnes en del personer som er mest opptatt å henge seg opp i svakheter og mangler som måtte finnes i produktene uten å være i stand til å skjønne hva som gjør dem bra. Apple har skapt et unikt konsept og brukergrensesnitt som fungerer for et stadig økende antall brukere. Et svært viktig element i dette konseptet er deres egen App Store. Uten Apps ville ikke produktene blitt det de er, og da henger det ikke på greip å påstå at Apps ikke har noe med dette å gjøre.

    Det neste Apple kommer til å revolusjonere er TV-markedet. Distribusjon av innhold og måten vil bruker TV på. Her har produsentene hver for seg laget sine begrensede løsniinger frem til nå - helt uten å gi noen brukeopplevelse som fenger. Akkurat som med mobilmarkedet kommer ikke de andre produsentene til å forstå hva som skjedde før det er for sent og Apple har blitt en stor aktør her også.

    Vet ikke helt hvorfor jeg sitter og leser i "Den eplekjekke tråden" og må forsvare Apple mot trangsynt kritikk, men det finnes faktisk ingen andre aktører som kan kalles like innovative i denne delen av markedet siste 10-12 år.
    Hvordan kan du kalle det innovasjon å lage en "mp3-spiller" med et "avspillerprogram" med "tilgang til å kjøpe musikk online"?
    Apple var da ikke først ute med noe av dette da ipod/itunes/itunes-store kom.

    Det apple gjorde var å sy det sammen i et brukerorientert og tiltalende konsept og de ble dermed de første som virkelig fikk det til å selge i bøtter og spann. Sånn ca akkurat det jeg sa med andre ord. Det ligger selvsagt litt "innovasjon" bak dette, men jeg nøler med å bruke dette begrepet all den tid dette for meg innebærer nytenkning, ikke bare en koordinert markedsstrategi og integrering av tjenester. Ikke var de først, ikke fant de opp noe nytt og ikke hadde de nødvendigvis de beste enkeltproduktene. Men totalkonseptet falt virkelig i smak blant folket.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Synes det virker som du motsier deg selv litt. Først synes du det er "eh... fascinerende" at jeg er i stand til å se Apples suksess som en fordel for computerbrukere, deretter sier du jo selv i innlegget over at deres suksess er basert på tiltalende brukerorienterte konsepter.

    Og det siste er jo ganske riktig; Apple har lansert en rekke svært anvendbare og tiltalende computerprodukter, med integrerte løsninger som har høy brukervennlighet, og de har hatt en formidabel kommersiell suksess med dette. Så enkelt.

    Summert synes jeg da absolutt at kommersiell suksess med brukerorienterte produkter er lovende for fremtiden. Det er all grunn til å tro at dette også tvinger frem en vri av andre produsenters fokus mer i retning av brukervennlighet. Vinn-vinn for forbrukerne vil jeg tro.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Vidar P skrev:
    Synes det virker som du motsier deg selv litt. Først synes du det er "eh... fascinerende" at jeg er i stand til å se Apples suksess som en fordel for computerbrukere, deretter sier du jo selv i innlegget over at deres suksess er basert på tiltalende brukerorienterte konsepter.
    Jeg motsier meg selv ikke i det hele tatt. Jeg gir apple cred for det de fortjener cred for.

    For å gi deg det med t-skje, selv om det er forklart _i detalj_ i tidligere poster så er hendelsesgangen slik:

    Vidar P skrev:
    En fryd å lese for de av oss som elsker Apples suverene computere i alle fasonger; dette lover godt for computerfremtiden vår!

    http://www.aftenposten.no/digital/Apple-storst-pa-barbart-6771835.html#.T0vPMlE1Svs
    I linken henvises det til en rekke tall som viser at Apple er størst. Når man imidlertid setter tallene inn i en kontekst og sammenligner med tidligere år viser det imidlertid et markant tap i markedsandeler noe jeg da henviste til i mitt tilsvar:

    marsboer skrev:
    Ehh, ganske fascinerende at du klarte å få dette til å bli noe som lover godt for fremtiden til Apple. Sannheten er jo den motsatte, noe de tallene der viser. Prøv å sammenlign med tidligere tall. Apple taper stadig markedsandeler både på mobiltelefoni og pads.

    http://www.itavisen.no/890344/kraftig-fall-i-ipad-andel
    Jeg vil påstå at henvisningen til din påstand om at "dette lover godt for computerfremtiden vår!" og påfølgende statistikk]
    Min mening er at Apples styrker overhodet ikke ligger innen innovasjon, i det å "finne opp kruttet" eller i det hele tatt å levere det beste produktet.
    Det apple er råere enn de andre på er å sy sammen teknologier i en tiltalende pakke på en måte som de klistremerkebefengte kineserne aldri forstår, samt en absurd evne til å bygge en merkevare på en måte som får normale mennesker til å se på produktene som identitetsprodukter i stedet for rene teknologiske løsninger. Praktisk nytteverdi er nærmest ikke en faktor i beslutningsprosessen forhold til bare det å eie og benytte selve produktet for millioner av mennesker som er Apple-frelste. Det viktigste er at det er selve Apple-produktet, ikke at det er den dingsen som løser dine problemer på den beste mulige måten.
    [/quote]

    Hvordan i huleste du klarer å vri dette til å bli
    Vidar P skrev:
    Synes det virker som du motsier deg selv litt. Først synes du det er "eh... fascinerende" at jeg er i stand til å se Apples suksess som en fordel for computerbrukere, deretter sier du jo selv i innlegget over at deres suksess er basert på tiltalende brukerorienterte konsepter.
    ..er for meg totalt uforståelig og du har på ingen måte oppnådd noe annet enn å fremstille deg selv som noe annet enn en Apple-fanboy i stedet for en bruker hvis erfaringer man kan tillegge noe vekt. Du klarer altså å få en kommentar angående et statistisk tallgrunnlag til å bli at jeg mente at Apple ikke kan tilby noe som er til fordel for "computerbrukere".

    Det ER faktisk mulig å ha et produkt man liker og er fornøyd med, uten å male det hele i rosenrød idyll og pakke det hele inn i propaganda av Nord-Koreanske proporsjoner kun egnet til å lure en selv. Jeg føler ikke at jeg har omtalt Apple i negative ordelag i det hele tatt, men det virker bare som om at ideen om at Apple i utgangspunktet er en mester i kommersialisering og ikke i innovativitet faller svært dårlig sammen med den kreative, innovative og individuelle identiteten som mange Apple-brukere liker å skryte på seg. Sannheten er vel snarere at det knapt finnes noen produktgrupper som er mer like og homogene enn akkurat Apple-produktene (ikke at det er noe negativt med det IMO).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ingen grunn til å agitere seg. Og ingen grunn til nedlatenhet heller. Om du oppfatter meg som en Apple-fanboy uten relevant brukererfaring med computere så er det ikke noe jeg mister nattesøvn av, for å si det slik. Dette er vel en Apple vennetråd. Fikk min første hjemmecomputer i 1982, det er 30 år siden det, og har hatt hjemmecomputere hele tiden siden. Begynte å bruke computere i yrkes- og utdanningssammenheng i 1989, og computere og IT er en helt sentral del av arbeidshverdagen min og har vært det i tiår. Alle slags OS'er og merker. Så jeg er vel på et sted hvor jeg føler meg rimelig trygg på å ha en mening om computere for egen del iallefall.

    Videre bryr jeg meg generelt lite om mislykket hersketeknikk og nedlatenhet i sin allminnelighet; og legger denne debatten på kontoen for at du ikke forsto at poenget mitt var at forbrukere høster fordeler når produsenter lykkes kommersielt med gode og brukervennlige produkter. Jeg foreslår vi lar denne debatten klinge ut idet vi åpenbart snakker forbi hverandre.
     

    Ludvik2112

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    83
    Antall liker
    11
    Ettersom jeg er relativt fersk her, er det naturlig å spørre om det er ansett som god folkeskikk å fremstiller andre brukere i vennetråder som lettlurte idioter. Ref henvisning til Apple-fanboy og Nord-Koreask propaganda. Det er ingenting som tyder på at "marsboer" er noen venn av Apple, og jeg vil anta at det lite populært å lire av seg slik vrøvl i andre vennetråder også.

    Kanskje på tide å "komme seg ned på jorda" :eek:
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Det er tøft å ta innover seg for mange at Apple sine produkter jevnt over er bedre enn konkurrentenes. Markedets tale er klar
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Til dere som hadde problemer med passord, tidligere i tråden.

    Jeg regner med at dette gjelder nettleseren? Keychain, som inneholder passord som brukes av operativsystemet, skal ikke kunne glemme disse som beskrevet.

    Men nettlesere kan instrueres til å dumpe alle passord ved ny oppstart. Sjekk under Valg - Security (eller tilsvarende, avh av hvilken nettleser dere bruker).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Evt om man har noen "vaskeprogrammer" ala CleanMyMac e.l. gående hver gang man restarter, så kan vel de også forårsake slikt.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Til dere som hadde problemer med passord, tidligere i tråden.

    Jeg regner med at dette gjelder nettleseren? Keychain, som inneholder passord som brukes av operativsystemet, skal ikke kunne glemme disse som beskrevet.

    Men nettlesere kan instrueres til å dumpe alle passord ved ny oppstart. Sjekk under Valg - Security (eller tilsvarende, avh av hvilken nettleser dere bruker).
    Takk for tipset
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    65finger skrev:
    vredensgnag skrev:
    Til dere som hadde problemer med passord, tidligere i tråden.

    Jeg regner med at dette gjelder nettleseren? Keychain, som inneholder passord som brukes av operativsystemet, skal ikke kunne glemme disse som beskrevet.

    Men nettlesere kan instrueres til å dumpe alle passord ved ny oppstart. Sjekk under Valg - Security (eller tilsvarende, avh av hvilken nettleser dere bruker).
    Takk for tipset
    Innimellom kan det også lønne seg å gå gjennom Keychain/Nøkkelringoppsett i Verktøymappen. Simpelthen for å sjekke hva man har sagt ja til, og ev. slette slikt man ikke vil skal være åpent.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ludvik2112 skrev:
    Ettersom jeg er relativt fersk her, er det naturlig å spørre om det er ansett som god folkeskikk å fremstiller andre brukere i vennetråder som lettlurte idioter. Ref henvisning til Apple-fanboy og Nord-Koreask propaganda. Det er ingenting som tyder på at "marsboer" er noen venn av Apple, og jeg vil anta at det lite populært å lire av seg slik vrøvl i andre vennetråder også.

    Kanskje på tide å "komme seg ned på jorda" :eek:
    Det er ikke god folkeskikk å bruke hverken fanboy eller nevne Nord-Koreansk propaganda, noe jeg skal være den første til å innrømme, men jeg føler det var nødvendig med tanke på den usaklige måten personen jeg kommenterte innlegget til faktisk konstruerte opp en falsk mening fra min side.

    Når det gjelder dette:
    "Ettersom jeg er relativt fersk her, er det naturlig å spørre om det er ansett som god folkeskikk å fremstiller andre brukere i vennetråder som lettlurte idioter. "

    ..så er det selvsagt ikke det om det er slik det blir presentert, men jeg skjønner ikke hvorfor du spør om dette i denne tråden?

    Jeg har både Ipad 2 og iphone 4s her hjemme og jeg har da ikke kommet med noe usaklig kritikk mot Apples produkter. Jeg avslutter bare ikke setningene med en smiley og synes til motsetning fra alle andre i denne tråden at ikke ALT er helt fantastisk. Det må være lov å uttrykke noe annet enn full ekstase og ikke ukritisk nikke samtykkende ja til alt som blir sagt når min oppfatning er annerledes og jeg oppfatter ting som unyansert presentert (dvs fullstendig rosenrødt).
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er da mange i tråden, meg selv inkl, som kritiserer Apple for både det ene og det andre. Men siden dette faktisk heter "vennetråder"-seksjonen, så forventer man en viss holdning fra dem som deltar.

    På Datahjørnet er det friere adgang til reirpissing av det langdryge slaget.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Det er da mange i tråden, meg selv inkl, som kritiserer Apple for både det ene og det andre. Men siden dette faktisk heter "vennetråder"-seksjonen, så forventer man en viss holdning fra dem som deltar.

    På Datahjørnet er det friere adgang til reirpissing av det langdryge slaget.
    Hvis man leser de siste par sidene så var det vel faktisk ingenting negativt med innleggene mine (inntil fridiktningen begynte). Hvis man leser tilsvarene derimot er det nok mange som starter tendensiøst med en gang... (type "vik fra meg, kjetter" pakket inn i bomull)
     

    Ludvik2112

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    83
    Antall liker
    11
    marsboer skrev:
    Ludvik2112 skrev:
    Man må vel ha et relativt snevert syn på innovasjon hvis man skal hevde dette ..

    iPod revolusjonerte måten musikk distrubueres og selges. Det var Apple og konseptet som gjorde det mulig. "Lille" Sony med sin walkman ble fullstendig utkonkurrert.
    iPhone revolusjonerte så mobiltelefonmarkedet og tok makten fra trafikkleverandørene med sin helt egne løsning. "Lille" Nokia med nær 60 % markedsandel i proffmarkedet har opplevd et fall av unike dimensjoner. Med sitt helt særegne konsept greide Apple det for eksemplel Microsoft helt sikkert ønsket å få til men aldri maktet.
    iPad var et helt unikt produkt når det ble lansert. Her skapte Apple selv et enormt marked med et revolusjonerende produdukt. HP og andre forsøkte seg mange år tidligere, men var ikke i nærheten av å ha et produkt eller konsept som hadde apell til brukerne.

    Dette er eksempler på produkter som hver for seg er nok til å kalle Apple svært innovative. Det finnes en del personer som er mest opptatt å henge seg opp i svakheter og mangler som måtte finnes i produktene uten å være i stand til å skjønne hva som gjør dem bra. Apple har skapt et unikt konsept og brukergrensesnitt som fungerer for et stadig økende antall brukere. Et svært viktig element i dette konseptet er deres egen App Store. Uten Apps ville ikke produktene blitt det de er, og da henger det ikke på greip å påstå at Apps ikke har noe med dette å gjøre.

    Det neste Apple kommer til å revolusjonere er TV-markedet. Distribusjon av innhold og måten vil bruker TV på. Her har produsentene hver for seg laget sine begrensede løsniinger frem til nå - helt uten å gi noen brukeopplevelse som fenger. Akkurat som med mobilmarkedet kommer ikke de andre produsentene til å forstå hva som skjedde før det er for sent og Apple har blitt en stor aktør her også.

    Vet ikke helt hvorfor jeg sitter og leser i "Den eplekjekke tråden" og må forsvare Apple mot trangsynt kritikk, men det finnes faktisk ingen andre aktører som kan kalles like innovative i denne delen av markedet siste 10-12 år.
    Hvordan kan du kalle det innovasjon å lage en "mp3-spiller" med et "avspillerprogram" med "tilgang til å kjøpe musikk online"?
    Apple var da ikke først ute med noe av dette da ipod/itunes/itunes-store kom.

    Det apple gjorde var å sy det sammen i et brukerorientert og tiltalende konsept og de ble dermed de første som virkelig fikk det til å selge i bøtter og spann. Sånn ca akkurat det jeg sa med andre ord. Det ligger selvsagt litt "innovasjon" bak dette, men jeg nøler med å bruke dette begrepet all den tid dette for meg innebærer nytenkning, ikke bare en koordinert markedsstrategi og integrering av tjenester. Ikke var de først, ikke fant de opp noe nytt og ikke hadde de nødvendigvis de beste enkeltproduktene. Men totalkonseptet falt virkelig i smak blant folket.
    Gidder nok heller ikke dra dette så mye lenger, men for oss som har opplevd hele utviklingen fra MAC/PC-enes spede barndom blir det mer tydelig hva Apple har betydd for bransjen spesielt etter at Jobs kom tilbake på slutten av 90-tallet. Hvis man er født på 90-tallet er det fort gjort å tro at det alltid har vært slik .. ::)

    Mener jeg gjorde ganske greit rede for hvorfor iPod/iPhone/iPad må anses som svært innovative produkter. Noen greier faktisk å ta inn over seg at det skjer svært skjelden at en produsent til de grader greier å kuppe markedet slik Apple har gjort. Det blir historieløst å påstå at "det ligger LITT innovasjon bak dette".

    For meg er brukervennligheten Apples største oppfinnelse, og jeg ser gjerne all verdens produsenter kopierer den. Jeg mener bestemt at Apple omtrent alene har æren for utviklingen som har skjedd med intuitive grensesnitt og god brukeropplevelse. Om de greier å utvikle dette videre uten Jobs er jeg veldig i tvil om, men forhåpentligvis er resten bransjen i ferd med å skjønne hva dette går ut til det best for oss brukere.

    PS! Jeg skriver dette på en PC. MAC har jeg enda ikke helt skjønt vitsen med :p
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Ludvik2112 skrev:
    Gidder nok heller ikke dra dette så mye lenger, men for oss som har opplevd hele utviklingen fra MAC/PC-enes spede barndom blir det mer tydelig hva Apple har betydd for bransjen spesielt etter at Jobs kom tilbake på slutten av 90-tallet. Hvis man er født på 90-tallet er det fort gjort å tro at det alltid har vært slik .. ::)
    Jeg er helt enig i det du skriver her.

    Det stemmer at Apple ikke var først ute med mange av produktene som de selger, men de har klart å kommersialisere tjenester og produkter på en måte ingen tidligere hadde klart før de kom på markedet. Bare se på tingenes tilstand på f.eks. MP3- og smartmobil-markedet før og etter at Apple kom på banen (jeg hadde selv en MP3-spiller og smartmobil før Apple kom med sine produkter, og ting forandret seg relativt raskt etter dette).

    Eller ta f.eks. nettbrett: For bare noen år tilbake nøt "ultraportable" netbooks stor popularitet (jeg hadde en slik selv) men etter at iPad kom begynte tablets-salget å ta av, og idag velger mange heller å skaffe seg en tablet (jeg har forlengst kvittet meg med min netbook).

    Hvis en går enda lenger tilbake i tid kan en også se på hvordan Apple kjøpte tilgang til det grafiske brukergrensesnittet hos Xerox, og hvordan de kommersialiserte dette. Xerox hadde ingen anelse om hvordan de skulle kommersialiere teknologien de hadde i fanget sitt, mens Steve Jobs så potensialet som lå der. Det samme gjelder musen: Det er litt rart å tenke på idag at den gangen var det flere som mente at musen bare var en unødvendig gimmick som folk ikke ville bruke, men dette forandret seg etter at Apple begynte å levere mus sammen med sin Mac.

    Og alt dette handler ikke bare om at Apple er flinke til å markedsføre sine produkter, men at de selger bra produkter som folk liker, har nytte av og er villige til å betale for. De har alltid fokusert på brukeropplevelsen og tett integrasjon av tjenester og produkter. Teknologien er der for å støtte opp om brukeropplevelsen, ikke omvendt, og selv idag er det flere selskap som tror at det er teknologien som står sentralt, på bekostning av brukeropplevelsen (et eksempel er en uttalelse som Samsung kom med i forbindelse med TV-apparater: Her mente en representant at Apple ikke ville lykkes fordi Samsung var overlegne på TV-teknologi).

    EDIT: Jeg glemte å kommentere begrepet innovasjon som har blitt diskutert her. Jeg har inntrykk av at enkelte kanskje forveksler innovasjon med oppfinnelser. Innovasjon handler ikke om å oppfinne nye produkter, det handler om å selge (bedre) produkter og tjenester som slår an på markedet. Og det er jo nettopp det Apple har vært så gode på. Innovasjon handler mer om hvordan enn hva, ettersom en oppfinnelse i seg selv ikke nødvendigvis medfører at den vil komme samfunnet til gode.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    vredensgnag skrev:
    Til dere som hadde problemer med passord, tidligere i tråden.

    Jeg regner med at dette gjelder nettleseren? Keychain, som inneholder passord som brukes av operativsystemet, skal ikke kunne glemme disse som beskrevet.

    Men nettlesere kan instrueres til å dumpe alle passord ved ny oppstart. Sjekk under Valg - Security (eller tilsvarende, avh av hvilken nettleser dere bruker).
    Et program jeg ikke klarer meg uten er 1Password https://agilebits.com/onepassword. Dette holder styr på brukernavn, passord, visakort, osv, og er tilgjengelig for Mac, iPhone, og Android, synker med Dropbox og har plugins for Chrome og Safari. Du mister aldri et brukernavn eller passord igjen og alle enhetene du har installert programmet på blir automatisk oppdatert via Dropbox.
     

    Ludvik2112

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    83
    Antall liker
    11
    Audiophile skrev:
    EDIT: Jeg glemte å kommentere begrepet innovasjon som har blitt diskutert her. Jeg har inntrykk av at enkelte kanskje forveksler innovasjon med oppfinnelser. Innovasjon handler ikke om å oppfinne nye produkter, det handler om å selge (bedre) produkter og tjenester som slår an på markedet. Og det er jo nettopp det Apple har vært så gode på. Innovasjon handler mer om hvordan enn hva, ettersom en oppfinnelse i seg selv ikke nødvendigvis medfører at den vil komme samfunnet til gode.
    Det har du nok helt rett i. Oppfinnelse er en alt for snever tolkning av innovasjon. Nyskapende er en bedre beskrivelse.

    Syntes denne definisjonen fra Innovasjon Norge var ganske god:
    "En ny idé eller oppfinnelse blir ikke til en innovasjon før den er kommet til praktisk anvendelse og skaper verdi. Ofte er det andre enn idéskaperen selv som står for selve innovasjonen, som kan finne sted på helt andre steder og lenge etter at ideen ble unnfanget. En innovasjon skal gi en merverdi til brukerne som de er villige til å betale for."

    Vi som sitter her er vel levende bevis på at den siste setningen er korrekt når det gjelder Apple ;D
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Ludvik2112 skrev:
    "En ny idé eller oppfinnelse blir ikke til en innovasjon før den er kommet til praktisk anvendelse og skaper verdi. Ofte er det andre enn idéskaperen selv som står for selve innovasjonen, som kan finne sted på helt andre steder og lenge etter at ideen ble unnfanget. En innovasjon skal gi en merverdi til brukerne som de er villige til å betale for."
    Jeg ser nå at jeg faktisk har misforstått begrepet innovasjon i stor grad!
    Jeg har alltid trodd at selve skapelsen av nye idéer også var en del av begrepet, noe allvitende google forteller meg at faktisk ikke er det essensielle ved begrepet i det hele tatt.

    Jeg sier meg selvsagt helt enig i at Apple er mestere på innovasjon når jeg ser på den korrekte definisjonen av innovasjon. Dette er jo akkurat det Apple er best på!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    imponerende erkjennelse :) hadde avgjort ikke call på den definisjonen selv :-[
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Innovasjonen evner å få et bedre resultat ut av eksisterende utgangspunkt, med lavere innsats av ressurser. Når den er omseggripende kalles den gjerne "disruptive innovation" fordi den redefinerer eksisterende måte å utføre handlinger på. Apple har levert mange bevis i begge kategorier, og har også kommet med en del direkte oppfinnelser. (Det å få "heavier than air machines" opp i luften er en oppfinnelse - det å få kjapp "gate turn-around" så man får inn én eller to ekstra strekninger pr/dag på samme maskin er innovasjon, og gjorde Southwest Airlines>Ryan Air>Norwegian til inntektskilder.)

    Når det gjelder selve Graphic User Interface fra Xerox Parc, har det avleiret seg en feiloppfatning som er bevisst skapt, pga at Microsoft/Windows måtte unngå å få sitt bud på tilsvarende GUI blokkert som imitasjon av Apples. I USA kan man nekte en produsent å omsette en vare dersom denne finnes i strid med mønsterbeskyttelse, m.m.
    Apple og Xerox samarbeidet på det tidspunktet, i slik utstrekning at Xerox hadde investert i Apple, og Xerox styre og ledelse ga instruks til R&D i Parc om at Apples folk skulle få tilgang til selskapets utviklingsarbeid. Et typisk eksempel på det tunnelsynet mange selskap lider under, der ledelsen mente den holdt på med kopimaskiner, og at arbeidet med datamaskiner var en avstikker.
    Apple stjal ingen ting - det var åpne dører til konsepter og prototyper, og de tok for seg fordi de så potensialet på sitt felt.

    En god illustrasjon på hvor liten betydning Xerox-ledelsen tilla dette utviklingsarbeidet er at man ikke tok ut patent. Hadde de gjort det, ville Xerox fått betydelige inntekter fra både Apple, Microsoft o.a. Bill Gates samarbeidet med Steve Jobs på denne tiden, og fikk tidlig innblikk i GUI som ble utviklet for Macintosh - et innblikk han benyttet for å få sine programmerere til å utvikle tilsvarende funksjonalitet for Windows 1.0, som ble lansert året etter at Apple kom med Macintosh.

    Apple saksøkte Microsoft, som inngikk en lisensavtale med Apple som var meget gunstig for Microsoft, som fikk retten til å anvende GUI i fremtidige versjoner. Apple mente at Microsoft hadde tatt 170 rettighetsbeskyttede egenskaper fra dem, mens retten vurderte at 161 av disse var dekket av lisensavtalen Apple hadde gått med på. De øvrige 9 kunne ikke brukes for å blokkere Microsofts bruk av Windows, siden disse var egenskaper som Xerox hadde utviklet, uten å rettighetsbeskytte.
    Derfor mente Microsofts advokater at disse var fritt tilgjengelige, og fikk medhold.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nye AppleTV får 1080p

    iPad 3 med Retina Display, større minne, HD video, kjappere overføring, og multistandardtilpasning for ulike overføringsmodi. Stemmegjenkjenning SIRI, og så burtetter.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Dr Dong skrev:
    ^Dumme meg som har en AppleTV på vei i posten fra Applestore. Kan en bare returnere og be om nyeste, mon tro?
    Prøv. Godt mulig de sier ok. Du har angrerett.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Mange nye funksjoner i IOS. Jam Session i Garage Band gjør det mulig for fire iPads å spille sammen, med hver sine instrument(er)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Kanskje litt skuffet av det ikke ikke var ett nytt desgin på den nye iPaden.
    Men ny AppleTV kan bli kult, mer app-basert enn forgjengerene. Kanskje en mulighet for direkte mediasenter fra en TimeCapsule ligger i kortene, greit og kutte ett ledd spør du meg
     

    Ludvik2112

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    83
    Antall liker
    11
    vredensgnag skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Dumme meg som har en AppleTV på vei i posten fra Applestore. Kan en bare returnere og be om nyeste, mon tro?
    Prøv. Godt mulig de sier ok. Du har angrerett.
    Det er bare å fylle ut returskjemaet som er vedlagt varen og returnere innen 14 dager. Kjøpsloven gir 14 dager ubetinget angrefrist ved postordre/nettsalg.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vermin skrev:
    Kanskje litt skuffet av det ikke ikke var ett nytt desgin på den nye iPaden.
    Om du ser på historien til Apple så skifter de ikke design så ofte når de først har funnet noe som fungerer. Macbook Pro, Mac Pro og iMac har vært nesten uforandret i årevis. Som regel er designforandringene et resultat av nye materialer og produksjonsteknikker, slik som f.eks. iMac og iPhone gikk fra plast til glass og metall eller Macbook Pro fikk unibody. Denne kontinuiteten er noe jeg setter pris på med Apple, det vitner om en overordnet tankegang bak designet, i motsetning til andre produsenters flavour of the month.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Melder meg gjerne som fanboy.

    Siste halvåret har brakt Iphone 4, Airport Extreme, Macbook Pro 15". (+ samboerens MbP 13") i hus.
    Til sommeren blir det iPad 3 og til høsten Apple TV og muligens Mac Mini.

    Aldri har nettverket fungert så smertefritt som nå, aldri har det gått så fort og ikke minst stabilt å jobbe i photoshop. Videoredigering med Final Cut X er bare latterlig enkelt. Det som var mareritt på PC igår er som søte drømmer idag. Min snart 4 år gamle iMac går fortsatt som ei klokke. Kan fortsatt ikke huske en eneste PC her i heimen som har blitt så gammel. Med Airfoil og Airport Express strømmes det meste via anlegget.

    Genialt med Lion hvor du med varierende antall fingre manøvrerer rundt i menyer. Slider sideveis, opp og ned, i bevegelsesretning, det var som en åpenbaring første gang, og satt som ei kule. Scrollemus blir ikke det samme etter Magicmouse.

    Ikke problemer med å se svakheter hos Mac heller, men stabilitet og intuitiv brukervennlighet savner sidestykke. Som folk flest er jeg tilnærmet nada interessert i hvordan ting fungerer, bare at det fungerer. Mulig jeg har vært heldig, er ihvertfall "solgt".

    edit: typo
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Da har HaiFaien begynt å interessere seg for Apple. Passer vel best på DillDall, men siden bildet er fra Stereophile ...

     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Hmmm den nye iPad har altså (på specs.) en mektig fiiiiin skjerm, sikle, sikle.... :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    23 mars er notert i kalendern. Da skal kortet dras på apple.no :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg er applefan og har iMac,macmimi, TC og iPod Touch, så prøver jeg likevel å begrense meg til det jeg mener å ha godt nok behov for.
    Jeg hadde planer om å kjøpe iPhone da jeg sluttet i jobb og mått skaffe egen mobil, dette ble ikke noe av...........føler at jeg ikke har behov nok for alt en iPhone har av muligheter............jeg ønsker kun en mobil for å ringe med og motta samtaler med god batterikapasitet og mindre "overflate"
    iPad har jeg heller ikke, men må ærlig innrømme at en slik iPad3 frister veldig.

    Denne skal da brukes som bl.a. fjernkontroll til anlegget kjeller/stue, nettilgang ved eventuelle reiser og som et fotoalbum...........dette er forsåvidt nok til at jeg kan tenke meg å satse på en slik.........andre bruksområder kan sikkert dukke opp 8)

    Jeg lurer da på følgende, dersom en er på reise, la oss si på München messe.
    En har med iPad (som jeg vet har et godt kamera innebygd) samt et fotoapparat.
    Jeg for min del ser ikke for meg at jeg vil fly rundt på messsa å knipse bilder med en iPad, men derimot eget kamera.
    Så ønsker jeg der på reisen å legge inn bilder på iPaden for kanskje videre å legge inn noen få ferske bilder fra messa (i München) her på HFS.......på direkten fra München.
    Jeg regner med at dette lar seg gjøre, men hvordan gjøres det?
    Har iPad kortleser alternativt om en kan koble kamera direkte til med kabel slik jeg gjør det hjemme til iMacen?

    Telefon på en iPad ser jeg som et utenkelig behov for min del, men jeg ser jo at det gir muligheten for mobil nettilgang på steder det ikke er en muliget.

    Mvh.KW
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    Jeg har aldeldes ikke *behov* for iPad - men blot at den vil gi en mere lekker og glatt brukeropplevelse i forhold til de ting jeg i dag bruker andre alternativ - thats it :) Sånn er det sikkert mange som har det?

    kw: Jo, selvfølgelig vil du kunne eksempelvis poste/billeder på hfs og andre steder mens du er på reisefot - mere eller mindre smertefritt. Det er mange måter å gjøre dette på. Men jeg vil si, at til denne type bruk er iPad "spesialtilpasset" Facebook, Twitter og deslike. Med det mener jeg bare at det er her du virkelig får den designede, fulle, integrerte, smertefrie brukeropplevelse.
     

    bhaagensen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2009
    Innlegg
    408
    Antall liker
    3
    kw: Lidt bedre svar. Selv bruker jeg Picasaweb og Flickr til bilder. Man kan få apps som laster bilder opp disse steder. Her vil du også deretter kunne se/kopiere lænke til bildet. Deretter skriver du bare, som vanlig, ett nytt inlegg på hfs og limer adressen/lenken inn på vanlig måte når du setter bilder inn.

    Bilder kann overføres fra kamera via tilbehøret her:

    http://store.apple.com/us/product/MC531ZM/A
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn