Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Ønsker å få kontakt med en iTunes guru. Trenger hjelp til iTunes og ripping av cder med iTunes. Så, viss noen kjenner seg igjen i denne beskrivelsen, blir jeg svært gla om noen tar kontakt via PM.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Interessant videoklipp fra en av fabrikkene. "How stuff is made"

     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    KentOve skrev:
    Ønsker å få kontakt med en iTunes guru. Trenger hjelp til iTunes og ripping av cder med iTunes. Så, viss noen kjenner seg igjen i denne beskrivelsen, blir jeg svært gla om noen tar kontakt via PM.
    .....spørr nå heller i tråden. Det er noe spesielt å forvente at noen skal ta kontakt med deg for å gi deg personlig hjelp sånn uten videre. Selv om du blir svært gla..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Stor forskjell fra på 80-/90-tallet å være en outsider for de (initialt) få med en særlig sans for estetikk og effektivitet i brukergrensesnitt til å ganske enkelt formidabelt knuse all konkurranse på bærbart. En fryd å lese for de av oss som elsker Apples suverene computere i alle fasonger; dette lover godt for computerfremtiden vår!

    http://www.aftenposten.no/digital/Apple-storst-pa-barbart-6771835.html#.T0vPMlE1Svs
     

    Vedlegg

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    KentOve skrev:
    Ønsker å få kontakt med en iTunes guru. Trenger hjelp til iTunes og ripping av cder med iTunes. Så, viss noen kjenner seg igjen i denne beskrivelsen, blir jeg svært gla om noen tar kontakt via PM.
    Er jo bare å gå til innstillinger og advanced, sette AppleLossless på som import format, feilkorrigering på og kjøre på, alt går automatisk, selv nedlasting av albumbilde.
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.073
    Antall liker
    63
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har nylig kjøpt en Denon AVR3312 for å bruke denne i et "tv-anlegg" i stua. Bruker den kun i stereo, men valgte å kjøpte denne recieveren pga. den innebygde airplay-funksjonen og for å kunne kjøre flere bilde- og lydkilder inn i en boks.

    Men jeg stusser litt på hvordan Airplay-funksjonen fungerer.

    Fixed output eller muligheten til å skru av/bypasse volumkontrollen forsvant i iTunes 9. Med iTunes 10 må volumkontrollene settes til max for å få fixed output/bypasset volumkontroll.

    Problemet er at volumkontrollen i iPad og iPhone (både musikk på den håndholdte enheten og streaming via Wimp og Spotify) synkroniseres/samkjøres med recieverens volumkontroll.

    Hvordan fungerer det med deres Airplayenheter? Har dere heller ikke muligheten til å bypasse volumkontrollen/kjøre line out for så å justere volumet på receiver/airplayenhet?

    På håndholdte enheter så er det forsåvdit greit. Det virker som om de håndholdte enhetene tar over recieverens volumkontroll og fungerer som en fjernkontroll.

    Men ved avspilling av iTunes via desktop som streames til recieveren er jeg mer usikker. Volumkontrollen i iTunes justerer volumet (tar over kontrollen) på recieveren, men om jeg justere volumet fysisk på recieveren (eller via fjernkontroll) så blir volumkontrollen i iTunes stående på 30%.

    Kjernen i problemet er: har jeg bitperfect avspilling via iTunes og Airplay til Denon AVR3312?

    jeg kan gradvis for volumkontrollen i iTunes opp på 100% ved å gradvis skru recieverens volumkontrollen tilsvarende ned. Men om jeg da skal starte en ny "stream" til Denon recieveren så justerer iTunes volumet til 0% på recieveren, dvs. maks volum. Har måttet kaste meg over volumkontrollen et par ganger nå for å unngåå å ødelegge høyttalere og forsterker.

    Jeg liker ikke å ikke kunne få line out ut fra macbook/iTunes for så å kunne justere volum på recieveren. Jeg er usikker på om avspillingen er bitperfect. Ikke låter den bitperfect heller.

    Har forstått det slik at med en Airport Express så kan man sett fixedvolum/line out selv med iTunes 10?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Håper det er ok at jeg tillater meg å spørre om litt iPhone brukerstøtte i vennetråden. I kalenderen er plusstegnet for å legge til hendelser plutselig vekk. Hvordan fikse dette? På forhånd takk!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    "Hold nede" datoen du bil legge en ny event på(2sek ca).. så kommer samme menyen som du normalt har fått ved å bruke +
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Går ikke det heller, gitt.

    kaap skrev:
    "Hold nede" datoen du bil legge en ny event på(2sek ca).. så kommer samme menyen som du normalt har fått ved å bruke +
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Husker jeg rett måtte jeg slå på iCloud for å få "+" tilbake... NB: har nå slått den av igjen pga at iCloud ukritisk bruker av datanettet (ikke bare wifi, som jeg trodde). Men har fortsatt "+" knappen etter jeg har slått den av igjen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Vidar P skrev:
    Stor forskjell fra på 80-/90-tallet å være en outsider for de (initialt) få med en særlig sans for estetikk og effektivitet i brukergrensesnitt til å ganske enkelt formidabelt knuse all konkurranse på bærbart. En fryd å lese for de av oss som elsker Apples suverene computere i alle fasonger; dette lover godt for computerfremtiden vår!

    http://www.aftenposten.no/digital/Apple-storst-pa-barbart-6771835.html#.T0vPMlE1Svs
    Ehh, ganske fascinerende at du klarte å få dette til å bli noe som lover godt for fremtiden til Apple. Sannheten er jo den motsatte, noe de tallene der viser. Prøv å sammenlign med tidligere tall. Apple taper stadig markedsandeler både på mobiltelefoni og pads.

    http://www.itavisen.no/890344/kraftig-fall-i-ipad-andel

    Når det er sagt er jeg selvsagt ikke bekymret for fremtiden til apple, antallet enheter som selges er jo enormt hvis man ser på dette i stedet for prosentvise andeler, men konkurransen blir hardere og hardere og eneveldet er definitivt over på dagens Apple-produktsortiment.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    marsboer skrev:
    Vidar P skrev:
    Stor forskjell fra på 80-/90-tallet å være en outsider for de (initialt) få med en særlig sans for estetikk og effektivitet i brukergrensesnitt til å ganske enkelt formidabelt knuse all konkurranse på bærbart. En fryd å lese for de av oss som elsker Apples suverene computere i alle fasonger; dette lover godt for computerfremtiden vår!

    http://www.aftenposten.no/digital/Apple-storst-pa-barbart-6771835.html#.T0vPMlE1Svs
    Ehh, ganske fascinerende at du klarte å få dette til å bli noe som lover godt for fremtiden til Apple. Sannheten er jo den motsatte, noe de tallene der viser. Prøv å sammenlign med tidligere tall. Apple taper stadig markedsandeler både på mobiltelefoni og pads.

    http://www.itavisen.no/890344/kraftig-fall-i-ipad-andel

    Når det er sagt er jeg selvsagt ikke bekymret for fremtiden til apple, antallet enheter som selges er jo enormt hvis man ser på dette i stedet for prosentvise andeler, men konkurransen blir hardere og hardere og eneveldet er definitivt over på dagens Apple-produktsortiment.
    Og godt er det, økt konkurranse er bare av det gode for oss forbrukere.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Der satt den, tusen takk kaap!

    kaap skrev:
    Husker jeg rett måtte jeg slå på iCloud for å få "+" tilbake... NB: har nå slått den av igjen pga at iCloud ukritisk bruker av datanettet (ikke bare wifi, som jeg trodde). Men har fortsatt "+" knappen etter jeg har slått den av igjen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    marsboer skrev:
    Vidar P skrev:
    Stor forskjell fra på 80-/90-tallet å være en outsider for de (initialt) få med en særlig sans for estetikk og effektivitet i brukergrensesnitt til å ganske enkelt formidabelt knuse all konkurranse på bærbart. En fryd å lese for de av oss som elsker Apples suverene computere i alle fasonger; dette lover godt for computerfremtiden vår!

    http://www.aftenposten.no/digital/Apple-storst-pa-barbart-6771835.html#.T0vPMlE1Svs
    Ehh, ganske fascinerende at du klarte å få dette til å bli noe som lover godt for fremtiden til Apple. Sannheten er jo den motsatte, noe de tallene der viser. Prøv å sammenlign med tidligere tall. Apple taper stadig markedsandeler både på mobiltelefoni og pads.
    Jeg synes ikke det er noe fascinerende ved det. Det er imo slett ikke noen irrelevant slutning dette at Apples høye salgstall er av det gode for vår computerfremtid. De har brakt til torgs suverene brukergrensesnitt, suverene designer, stabile løsninger og høy brukervennlighet. Det at de selger så bra med det, tross høyt prissegment, ser jeg på som meget lovende for fremtiden. Det betyr i mine øyne at markedet er villig til å betale for kvalitet, andre produsenter ser det, som igjen betyr at vi vil se kvalitetsprodukter med god andel av markedet. At andre produsenter også ser nytten i å selge på kvalitet ikke bare pris er også av det gode, og det gleder meg også.

    Det hadde vært mye verre dersom Apples salgstall hadde vært lave, og markedet ikke hadde vært villig til å betale for kvalitet. Apples prosentvise markedsandeler og deres fremtid har jeg ingen formening om utover det som står i artikkelen. Der står det forresten;

    Apples formidable nettbrettsalg gjør at Apple suser inn på toppen av lista som verdens suverent største produsent av såkalt mobile PC-er, med en markedsandel på 26.6 prosent og 23.4 millioner eksemplarer i fjorårets tre siste måneder. En økning på 123 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2010.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Å fokusere på å ta markedsandeler med nettbrett er jo nettopp den typen tenkning som konkurrentene til Apple driver med. Fremtiden til Apple vil derimot antagelig inneholde produktkategorier hvor de i dag ikke er tilstede. Apple var ikke først med smarttelefoner, nettbrett eller mp3-spillere, men de er det selskapet som har gjort nevnte produktkategorier til enorme salgssuksesser i stedet for leketøy for spesielt interesserte (og det har skjedd ved å tilby innhold i tillegg til elektronikken). Koreanerne har siden kopiert suksessen ved hjelp av en ekstremt velsmurt og fleksibel industri, men det var Apple som banet veien. Når så man sist et revolusjonerende produkt fra Samsung?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Poenget var ikke kritikk mot Apples produkter, det var at "fremtiden" består av mindre apple i forhold til konkurrentene, ikke mer. I hvertfall i følge statistikken i innlegget jeg opprinnelig kommenterte (som jeg da i min dumskap trodde var grunnlaget for denne glødende optimismen i samme innlegg)

    Apples produkter er jo selvsagt perfekte i dagens marked, og det er tydeligvis noe feil med min logiske sans når jeg da tolker klart fallende markedsandeler som noe som ikke tegner glødende positivt for de som ønsker mest mulig produkter etter Apples filosofi.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Markedsandelene faller kanskje, men størrelsen på markedet vokser, så Apple kan fremdeles oppleve økende salg. Når det gjelder nettbrett er det jo også Apple som har skapt hele markedet, og de er fremdeles dominerende siden konkurrentene lenge har famlet. Samsung kan kanskje bli store, men de har ikke vist evne til å utvikle store ideer.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    Samsung kan kanskje bli store, men de har ikke vist evne til å utvikle store ideer.
    Etter å tatt litt på produktene deres virker det som moten hos Samsung er å kopiere på nettbrett fronten. Trist å se en så dårlig evne til å utvikle egne konsepter fra en produsent som har levert nyskapende ting tidligere. Men det er vel $$$ som styrer de interessene.

    iPad 3 lanseres forøvrig neste uke.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Dessuten synes fremtiden lysere all den tid Apples kreativitet og nyutvikling av produkter synes å høste frukter. Vi har vel evig nok kopiister av andres nybråttsarbeide; få synes vel de er særlig banebrytende, og få fester vel særlig lit til deres bidrag til det bedre for oss computerbrukere.

    Derfor er Apples store suksess til det beste for oss computerbrukere imo; det gir håp om og tro på at progressiv utvikling av nye og bedre produkter også vil foregå i fremtiden. Enten det er av Apple eller andre, det spiller liten rolle for oss brukere forsåvidt. Men Apple har virkelig banet vei så det holder, og hatten av for det! Som sagt, de har gått en en lang vei fra å være en liten, brukerorientert outsider mot gigantene, til å overskygge tidligere giganter og bli ledende.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Håper de snart lanserer det ventede TV-apparatet også.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Bach_Man skrev:
    Når så man sist et revolusjonerende produkt fra Samsung?
    Tjaa uten tar du vekk Samsung så er det ikke mye igjen av iPad'en, Apple er vel en av de største om ikke den største kunden deres.
    Der Apple har et fortrinn er at de styrer både HW og SW siden på produktene. De kan selge en iPad med tap og likevel tjene godt med penger på den i og med at de tjener pengen på applikasjonene. Samsung selger en Tab, og thats it, de har ikke mer inntekter, det er Google som tjener de kronene.

    Fremtiden kommer derimot til å se anderledes ut, om 10 år vil apps være like avleggs som fast telefon. Applikasjoner som vi kjenner dem idag, vil flyttes over til nettleseren, slik at en applikasjon kan kjøres på alle enheter uavhengig av platform. Dette er nok den største trusselen mot Apples inntekter.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    stejorge skrev:
    Applikasjoner som vi kjenner dem idag, vil flyttes over til nettleseren, slik at en applikasjon kan kjøres på alle enheter uavhengig av platform. Dette er nok den største trusselen mot Apples inntekter.
    Det sa de for ti år siden også. Husker jeg lærte å programmere i Java på universitetet for femten år siden og hørte at snart skulle alle programmer ligge på nettlesere. Selv Google har ikke fått det til ennå, og jeg ser ikke for meg at mobilnettet langs norskekysten vil gi noen stor brukeropplevelse i nettprogrammer i overskuelig fremtid.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    stejorge skrev:
    Tjaa uten tar du vekk Samsung så er det ikke mye igjen av iPad'en, Apple er vel en av de største om ikke den største kunden deres.
    Samsung er kun en produsent. Hvis ikke Samsung produserte for Apple ville noen andre gjøre det. Tar du bort Samsung vil du fremdeles ha en iPad, men produsert av en annen fabrikk.

    stejorge skrev:
    Der Apple har et fortrinn er at de styrer både HW og SW siden på produktene. De kan selge en iPad med tap og likevel tjene godt med penger på den i og med at de tjener pengen på applikasjonene.
    Jeg tror du overvurderer Apples inntekter på salg av media/apps. Apple tjener penger på hardwaresalg, ikke på software. App Store går nok med overskudd, men det er ingen stor inntektskilde. Men Apple har helt klart en fordel gjennom at de styrer både HW og SW.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    stejorge skrev:
    Bach_Man skrev:
    Når så man sist et revolusjonerende produkt fra Samsung?
    Tjaa uten tar du vekk Samsung så er det ikke mye igjen av iPad'en, Apple er vel en av de største om ikke den største kunden deres.
    Der Apple har et fortrinn er at de styrer både HW og SW siden på produktene. De kan selge en iPad med tap og likevel tjene godt med penger på den i og med at de tjener pengen på applikasjonene. Samsung selger en Tab, og thats it, de har ikke mer inntekter, det er Google som tjener de kronene.

    Fremtiden kommer derimot til å se anderledes ut, om 10 år vil apps være like avleggs som fast telefon. Applikasjoner som vi kjenner dem idag, vil flyttes over til nettleseren, slik at en applikasjon kan kjøres på alle enheter uavhengig av platform. Dette er nok den største trusselen mot Apples inntekter.
    Det der er nok bare, som med mye annet, en myte. Sannsynligvis fremsatt av selgere som har synset litt for mye på egenhånd men som egentlig ikke vet mer enn hva dem leser i Teknisk Ukeblad (som igjen er temmelig bob-bob når det kommer til fakta).

    Several key components of the iPhone 4 including the Flash Memory, DRAM memory and applications processor come from Samsung. Together, these account for $45.68 in parts which is 26% of the final component cost of the iPhone 4.
    Flash memory er lett å erstatte, DRAM er lett å erstatte (Apple har allerede begynt å fase inn andre i eksisterende produkter), og Samsung kommer heller ikke til produsere fremtidige CPUer for Apple heller. (Etter hva jeg har lest, så kommer TSMC til å produsere A5X/A6) I denne sammenhengen er Samsung kun en *dum* leverandør, og står hverken bak noen revolusjonerende teknologi eller annet som kvalifiserer til utsagn av noe i nærheten av "iPhone er egentlig Samsung bla bla bla".
    Selv om utsagnet ditt hadde vært riktig, så ville det vært det samme som å si: Tar man vekk Hornslet så ville det ikke vært mye igjen av enkelte B&W-høyttalere. Selfølgelig hadde B&W bare funnet noen andre som hadde produsert kabinetter for dem. Det blir helt meningsløst å faktorisere ned ferdigprodukter på denne måten.

    Applikasjoner som kjører i browseren er noe dem kommer med hvert 3de år eller noe. Felles for dem alle er at det har vært en gedigen "fail", og jeg ser ikke for meg at dette skulle forandre seg med det første. Hvorfor i all verden vil man kjøre en applikasjon i en mobil/ikke mobil browser, eller basert på et underliggende webkit/gecko? (bortsett fra interkompatibilitet som ingen bryr seg om) Det var faktisk noe ala dette Apple så for seg apps i iPhone til å begynne med før de fikk åpnet øynene sine. Og resten av historien kjenner vi.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg synes egentlig ikke Apple har bedrevet særlig innovasjon på lenge. Egentlig er det vel kun deres transformasjon av smart-phone markedet med ordentlig GUI og for første gang velfungerende touch (riktignok med et latterlig dårlig 1. generasjonsprodukt til selve telefonformålet) jeg føler virkelig var et friskt pust. Dette konseptet har de strukket ut i andre markeder men det dreier seg ikke om noe som helst nytt.

    For å være helt ærlig så synes jeg de har vist liten evne til å modernisere seg i det siste. De kjører bare videre med de gamle kjepphestene med bedre hardware mens softwaren står på stedet hvil på mange viktige områder (bortsett fra at nye bugs og litt ekstra funksjonalitet introduseres nå og da). iPhone 4S er en flott telefon men brukergrensesnittet og løsningene begynner nå nesten å virke retro og gammelmodige når man sammenligner med de råeste konkurrentene. Det var nyskapende for 3 år siden, men nå har verden kommet etter og faktisk passert dem på veien på mange områder.

    Min mening er at Apples styrker overhodet ikke ligger innen innovasjon, i det å "finne opp kruttet" eller i det hele tatt å levere det beste produktet.
    Det apple er råere enn de andre på er å sy sammen teknologier i en tiltalende pakke på en måte som de klistremerkebefengte kineserne aldri forstår, samt en absurd evne til å bygge en merkevare på en måte som får normale mennesker til å se på produktene som identitetsprodukter i stedet for rene teknologiske løsninger. Praktisk nytteverdi er nærmest ikke en faktor i beslutningsprosessen forhold til bare det å eie og benytte selve produktet for millioner av mennesker som er Apple-frelste. Det viktigste er at det er selve Apple-produktet, ikke at det er den dingsen som løser dine problemer på den beste mulige måten.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Innovasjon er sjelden vare. Siste virkelige innovasjon av datamaskiner var i 1984 og siste innovasjon av mobiltelefoni var i 2007
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    vredensgnag skrev:
    Software som har stått på stedet hvil ... kommer vel an på øynene som ser.
    Apps har ingenting med det jeg snakker om å gjøre. Det blir som å si at Windows er det perfekte system basert på at man kan installere Photoshop, og at Microsoft er den som skal få credit for et slikt glimrende program på plattformen sin.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Apper til mobiltelefoner har eksistert lenge uten å slå an, men Apple var de første til å kvalitetsskre og organisere appene i et trygt og ryddig markedssted med 1-klikks nedlasting. Androidsystemet har vel egentlig ikke klart å få til det samme siden det har målbevisstheten til en hyperaktiv 11-åring.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo veldig enkelt å si at Apple er mer innovative en Samsung. Fakta er at Samsung bruker 3 ganger mer på R&D en Apple. "Problemet" er at mye av det Samsung produserer er komponenter som ikke viser igjen i det ferdige produktet.

    Man skrev:
    Applikasjoner som kjører i browseren er noe dem kommer med hvert 3de år eller noe. Felles for dem alle er at det har vært en gedigen "fail", og jeg ser ikke for meg at dette skulle forandre seg med det første. Hvorfor i all verden vil man kjøre en applikasjon i en mobil/ikke mobil browser, eller basert på et underliggende webkit/gecko? (bortsett fra interkompatibilitet som ingen bryr seg om) Det var faktisk noe ala dette Apple så for seg apps i iPhone til å begynne med før de fikk åpnet øynene sine. Og resten av historien kjenner vi.
    Vi får se, personlig synes jeg det vil være en kjempe fordel å kunne kjøre Apps jeg har kjøpt på alle plattformer, og med HTML5 tror jeg dette vil bli enklere å implementere, og forhåpentligvis en realitet.
     

    Ludvik2112

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    83
    Antall liker
    11
    marsboer skrev:
    Min mening er at Apples styrker overhodet ikke ligger innen innovasjon, i det å "finne opp kruttet" eller i det hele tatt å levere det beste produktet.
    Det apple er råere enn de andre på er å sy sammen teknologier i en tiltalende pakke på en måte som de klistremerkebefengte kineserne aldri forstår, samt en absurd evne til å bygge en merkevare på en måte som får normale mennesker til å se på produktene som identitetsprodukter i stedet for rene teknologiske løsninger. Praktisk nytteverdi er nærmest ikke en faktor i beslutningsprosessen forhold til bare det å eie og benytte selve produktet for millioner av mennesker som er Apple-frelste. Det viktigste er at det er selve Apple-produktet, ikke at det er den dingsen som løser dine problemer på den beste mulige måten.
    Apps har ingenting med det jeg snakker om å gjøre. Det blir som å si at Windows er det perfekte system basert på at man kan installere Photoshop, og at Microsoft er den som skal få credit for et slikt glimrende program på plattformen sin.
    [/quote]


    Man må vel ha et relativt snevert syn på innovasjon hvis man skal hevde dette ..

    iPod revolusjonerte måten musikk distrubueres og selges. Det var Apple og konseptet som gjorde det mulig. "Lille" Sony med sin walkman ble fullstendig utkonkurrert.
    iPhone revolusjonerte så mobiltelefonmarkedet og tok makten fra trafikkleverandørene med sin helt egne løsning. "Lille" Nokia med nær 60 % markedsandel i proffmarkedet har opplevd et fall av unike dimensjoner. Med sitt helt særegne konsept greide Apple det for eksemplel Microsoft helt sikkert ønsket å få til men aldri maktet.
    iPad var et helt unikt produkt når det ble lansert. Her skapte Apple selv et enormt marked med et revolusjonerende produdukt. HP og andre forsøkte seg mange år tidligere, men var ikke i nærheten av å ha et produkt eller konsept som hadde apell til brukerne.

    Dette er eksempler på produkter som hver for seg er nok til å kalle Apple svært innovative. Det finnes en del personer som er mest opptatt å henge seg opp i svakheter og mangler som måtte finnes i produktene uten å være i stand til å skjønne hva som gjør dem bra. Apple har skapt et unikt konsept og brukergrensesnitt som fungerer for et stadig økende antall brukere. Et svært viktig element i dette konseptet er deres egen App Store. Uten Apps ville ikke produktene blitt det de er, og da henger det ikke på greip å påstå at Apps ikke har noe med dette å gjøre.

    Det neste Apple kommer til å revolusjonere er TV-markedet. Distribusjon av innhold og måten vil bruker TV på. Her har produsentene hver for seg laget sine begrensede løsniinger frem til nå - helt uten å gi noen brukeopplevelse som fenger. Akkurat som med mobilmarkedet kommer ikke de andre produsentene til å forstå hva som skjedde før det er for sent og Apple har blitt en stor aktør her også.

    Vet ikke helt hvorfor jeg sitter og leser i "Den eplekjekke tråden" og må forsvare Apple mot trangsynt kritikk, men det finnes faktisk ingen andre aktører som kan kalles like innovative i denne delen av markedet siste 10-12 år.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Apple har omdefinert en del bransjer slik at aktørene som var ledende i disse har måttet akseptere Apples løsninger, eller se sine markedsandeler stupe. Det skulle man tro var rimelig innovativt - men det blir som nevnt over litt dumt å måtte påpeke dette.

    Liker man å futle rundt med komponenter selv er naturligvis Apples løsninger noe man bør holde seg unna, siden de tillater minimalt med futling.

    Å futle - å lete etter den forbanna bagatellen av en feil som gjør at greiene ikke fungerer som de skal.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Alle mine passord forsvinner fra tid til annen på mbp`en, og jeg må logge inn på alle sider igjen, er dette normalt?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    niels skrev:
    Alle mine passord forsvinner fra tid til annen på mbp`en, og jeg må logge inn på alle sider igjen, er dette normalt?
    Det samme skjer meg de gangene jeg omstarter eller slår av og på maskinen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn