Den eplekjekke tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nogenlunde samme bibliotekorganisering på Aperture og iPhoto, er det ikke? Jeg tror at iPhoto suger helt til man blir fortrolig med det jeg, og deretter er det bare ypperlig. Aperture er enda bedre på muligheter, men man mister noe enkelhet og det krever noe mer "vedlikehold" og innsats synes jeg kanskje (har ikke prøvd Aperture veldig mye).
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Vermin skrev:
    Dr Dong skrev:
    Vermin skrev:
    Hva bruker dere til å holde orden på bildene?
    Synes iPhoto suger
    Aperture.
    Okay, prøver det. Takk
    Anbefaling: Tenk igjennom hvordan struktur du er ute etter før du setter i gang med importering. Blå mapper (høyeste nivå og kan innhelde prosjekter, smarte album og gule mapper). Det kan være lurt å sette seg litt inn i det. Hvordan en velger å organisere innen disse rammene kan jo variere voldsomt.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Vidar P skrev:
    Nogenlunde samme bibliotekorganisering på Aperture og iPhoto, er det ikke? Jeg tror at iPhoto suger helt til man blir fortrolig med det jeg, og deretter er det bare ypperlig. Aperture er enda bedre på muligheter, men man mister noe enkelhet og det krever noe mer "vedlikehold" og innsats synes jeg kanskje (har ikke prøvd Aperture veldig mye).
    Nå har jeg begge, så får vi se. Førsteinntrykket av Aperture er bra, jeg liker muligheten for og bla i mappene i kolonnen på venstre side.
    Ser dog ut som iPhoto må dras frem i ny og ne for og bestille papirbilder og slikt
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    For den som er seriøs med foto er Aperture svaret, eventuelt Adobe Lightroom som kanskje er enda bedre på billedkvalitet og funksjonalitet, men med et mindre behagelig brukergrensesnitt og høyere pris. Jeg vet ikke hva Vidar mener med "vedlikehold" og jeg har vel heller ikke brukt mye tid på iphoto når sant skal sies. Kanskje er min opplevelse av Aperture farget av mye bruk, slik at det meste faller lett.

    Lightroom 4 Beta kan testes gratis: http://labs.adobe.com/technologies/lightroom4/
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Vermin skrev:
    Ser dog ut som iPhoto må dras frem i ny og ne for og bestille papirbilder og slikt
    Kan du ikke bestille papirbilder i Aperture? Går i hvert fall an å lage bøker.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bach_Man skrev:
    .. Jeg vet ikke hva Vidar mener med "vedlikehold" og jeg har vel heller ikke brukt mye tid på iphoto når sant skal sies. Kanskje er min opplevelse av Aperture farget av mye bruk, slik at det meste faller lett...
    Jeg vet ikke helt selv heller, for å si det som det er. Har brukt Aperture altfor lite. Hadde en trial-versjon, og har nå en fra en torrent, men har brukt det lite. Hvorfor? Fordi det virket initialt som om det var mer knot og om-og-men å bruke ift iPhoto, dvs mer krav til brukeren. Men det er nok sikkert som du sier en tilvenning. Og helt sikkert et program som jeg om kort tid vil synes er helt suverent.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    316
    Torget vurderinger
    3
    Ja klart at Aperture er et enormt program som det krever mye å mestre (ikke at jeg mener å mestre det) og det har en bratt læringskurve i starten. Sånn sett er iphoto et vennligere program. Trikset er å lære seg de viktigste tastatursnarveiene og få satt opp programmet etter egne ønsker. iPhoto er jo mer one size fits all i sin brukerkontakt.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Takk for input Vidar. Jeg mente ikke å si at Eplehuset har svarene:
    Det er nok som du sier, synsing og meninger og kanskje litt snev av sannhet også.


    Vel, jeg kjøpte en MBP13/2,4 idag.
    For en voksen mann er 650 gram lite av ekstra vekt, flere muligheter, kan oppgraderes, DVD rom for evnt. ripping, bedre å skrive med, stødigere.
    Sist, men kanskje størst er at jeg antakelig kan klare meg med 1 maskin.

    Vidar P skrev:
    Stover skrev:
    - Ser skjerm specs for MBP13 er dårligere enn øvrige, også sammenlignet med MBA13. Utgjør det noe å snakke om?
    Har som sagt både MBP13 og MBA13. Vet ikke noe om specs på de to skjermene, men i praksis gir MBP13 et bedre bilde imo. Dypere og rikere. Vet ikke hvorfor. MBA virker litt blassere og "kaldere" i forhold. Siste generasjon av begge.

    Vedr sigelser fra Eplehuset; jeg er rimelig sikker på at de ikke vet noe som helst om neste generasjon MBP. Det noen sier derfra må oppfattes som deres private tanker tror jeg, er rimelig overbevist om at Apple ikke har briefet de på det iallefall!

    Rykter om forskjellig fins på nett men som sagt så er det bare rykter og kanskje forhåpninger. Det ryktes at ny generasjon skal få HD-oppløst skjerm (ala MBP15 og MBP17), type retina kanskje, 4-kjernes prosessor (hjertelig velkomment, sier jeg!), ny kabinettfarge- og materiale etc etc. Rykter. Macrumours etc. Jeg tenker iallefall drøye innkjøp av ny laptop til nye MBP-generasjonen, så får man se om det blir bare en enkel oppdatering eller en større ombygging. Det er det vel ingen utenfor Apple som kan si for sikkert nå.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Aperture vs iPhoto: Er det bare jeg som synes iPhoto er ekstremt laggete? Det har vært slik på alle mine Macer i allefall de 4 siste årene... Synd, for programmet er egentlig mer enn bra nok for mitt organiseringsbehov.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    MML skrev:
    Aperture vs iPhoto: Er det bare jeg som synes iPhoto er ekstremt laggete? Det har vært slik på alle mine Macer i allefall de 4 siste årene... Synd, for programmet er egentlig mer enn bra nok for mitt organiseringsbehov.
    Det var derfor jeg ikke likte det, med såpass mange bilder som jeg skal organisere så lagget det litt i overkant. Aperture gjør det sålangt ikke, fornøyelig program
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Bach_Man skrev:
    For den som er seriøs med foto er Aperture svaret, eventuelt Adobe Lightroom som kanskje er enda bedre på billedkvalitet og funksjonalitet, men med et mindre behagelig brukergrensesnitt og høyere pris.
    Aperture og LightRoom er i utgangspunktet råkonvertere. Hvis du snakker om bildekvalitet når du omtaler disse programmene er det vel hva de presterer som råkonvertere. Hvilket av dem som er best er avhengig av hvilket kamera du har. Har du Nikon vil jeg si at Nikons egen Capture NX er best. Har du Canon holder jeg helt klart en knapp på PhaseOne Capture One. Det finnes også andre som nesten kommer opp mot disse, feks DxO Optics Pro. Aperture bruker forøvrig OSX sitt eget systembibliotek for konvertering og gir en veldig bra fargenøytralitet på feks NEF-filer.

    Hvis du skal du ha et rent katalogiseringsprogram finnes det bedre program en dette. Det kommer litt an på hva du vil ha i tillegg.

    NB: Når jeg rangerer disse råkonverterne er det konvertering av filer fra pro-kameraer som EOS 1D/Ds, og Nikon D3 / D3X. Hvordan de er på billigere modeller vet jeg ikke.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Et spørsmål til de eplekjekke;
    Med en mac mini som "high end drivverk", med lossless filer som kilde, muligens med puremusic plug-in e.l., er det noe hokus pokus å fastsette "gammeldags output".. dvs 16bit/44.1, slik at jeg kan for en periode bruke en usb/dig.coax overgang og dac'n jeg har idag.
    Det kommer stadig nye 24/32bits dac/produkter, og tenkte å avvente en slik til jeg finner en JEG ønsker å gå for..derfor en slik "halvveisløsning"...

    mvh Kai
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Sliter fortsatt med litt uregjerlig iTunes.

    Fremgangsmåte:
    1. Jeg endrer på plasseringen for musikken til en mappe opprettet på NAS´n under Valg/Avansert (/Volumes/Musikk/Music)
    2. Konsoliderer deretter biblioteket
    3. Verifisere at jeg får spilt musikken fra det nye området, samt rippet ny musikk dit
    4. Verifiserer den nye plasseringen gjennom vis info på låtene
    5. Sjekker innom Valg/Avansert noen dager senere

    Forventet resultat:
    Plasseringen er den samme.

    Faktisk resultat:
    Plasseringen har plutselig hoppet tilbake til den opprinnelig lokalt på MacBook´n igjen (/Users/Bruker/Music/iTunes/iTunes Music). Dette har skjedd flere ganger nå.

    Noen som vet råd?

    Mvh
    CF
     
    O

    Ole I

    Gjest
    Spotify app til iPhone, update:

    "stream or sync music at very high quality (320kbps)"


    Men det har kanskje de fleste herinne allerede fått med seg......
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Opp over hundre dollar siden disse tider i fjor, og den har doblet seg siden jeg friskt spådde den ville nå 2000.
    Regner med at vi alle er tungt inne.

    Nå planlegges bortimot det som er av hvitevarer, brunvarer, sofistikert elektronikK, mekanikk, motorstyring, kringkasting, filmproduksjon, musikkproduksjon, grafikk, publikasjon, e-publishing, og so burtetter, med Apple OS som utgangspunkt.



    Fra denne tråden. Og vi avventer nbs høflige korreksjoner på min mannvittige optimisme.

     

    Vedlegg

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    charliefoxtrot skrev:
    Sliter fortsatt med litt uregjerlig iTunes.

    Fremgangsmåte:
    1. Jeg endrer på plasseringen for musikken til en mappe opprettet på NAS´n under Valg/Avansert (/Volumes/Musikk/Music)
    2. Konsoliderer deretter biblioteket
    3. Verifisere at jeg får spilt musikken fra det nye området, samt rippet ny musikk dit
    4. Verifiserer den nye plasseringen gjennom vis info på låtene
    5. Sjekker innom Valg/Avansert noen dager senere

    Forventet resultat:
    Plasseringen er den samme.

    Faktisk resultat:
    Plasseringen har plutselig hoppet tilbake til den opprinnelig lokalt på MacBook´n igjen (/Users/Bruker/Music/iTunes/iTunes Music). Dette har skjedd flere ganger nå.

    Noen som vet råd?

    Mvh
    CF
    Tror jeg har funnet ut av dette nå: NAS´n må være mounted før man åpner iTunes. Hvis ikke begynner iTunes å lete lokalt. Muligens av interesse for andre. Hvis ikke, beklager jeg gnålet.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har et lite problem, får ikke lastet ned silverlight på safari. Ipad2..
    Anyone?

    Mvh
    Room
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    room skrev:
    Har et lite problem, får ikke lastet ned silverlight på safari. Ipad2..
    Anyone?

    Mvh
    Room
    Det er ikke laget noe Silverlight til iOS. Ikke tror jeg det noengang vil bli det pga policy om bruk av ressurser i iOS til 3 part programmer.
    HTML 5 er det Apple ser at vi helst skal bruke. Tanken er god, men verden er ikke der hvor vi har et fellestandard enda. Heldigvis har så si alle de store programvare (Browser, OS..) selskapene sagt at HTML 5 er det de vil satse på fremover for levering av video og innholdsrik media på web.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    digiman skrev:
    room skrev:
    Har et lite problem, får ikke lastet ned silverlight på safari. Ipad2..
    Anyone?

    Mvh
    Room
    Det er ikke laget noe Silverlight til iOS. Ikke tror jeg det noengang vil bli det pga policy om bruk av ressurser i iOS til 3 part programmer.
    HTML 5 er det Apple ser at vi helst skal bruke. Tanken er god, men verden er ikke der hvor vi har et fellestandard enda. Heldigvis har så si alle de store programvare (Browser, OS..) selskapene sagt at HTML 5 er det de vil satse på fremover for levering av video og innholdsrik media på web.
    Takk for kjapt svar Digiman. Da må jeg drasse med meg laptopen i senga da jeg liker å se NRK nett tv der. Siste episode av Broen ble sett i gårkveld.
    Noen tanker rundt når HTML 5 kan bli fellesstandarden?..

    Btw, Mission høytalerne spiller flott....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fin den nett-TV appen. Har brukt den i noen år. Finnes også en for radio fra krinken.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Nei, gikk heller andre veien, tilbake til SL. Ble dritt lei av at browseren lagger så jæ... med Lion.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Sier du det. Har ingen problemer med hastigheten på Safari på noen av mine Lion-installasjoner. Safari 5.2 på Mountain Lion. Har ikke testet så mye, men det ser lovende ut.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.099
    Antall liker
    32.498
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Fin den nett-TV appen. Har brukt den i noen år. Finnes også en for radio fra krinken.
    Den nye "Nrk.no" appen omfatter alt fra nrk. Både radio, TV og web.
     

    Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    Sier du det. Har ingen problemer med hastigheten på Safari på noen av mine Lion-installasjoner. Safari 5.2 på Mountain Lion. Har ikke testet så mye, men det ser lovende ut.
    Jeg foretrekker Crome, noen ganger vil ikke nettsiden laste, blir hengende, må lukke og starte browser for å få lastet siden. Kan hende det er pga lite ram (2GB) i min MBA. Savener uansett ikke noe i SL i forhold til Lion. Leste en plass at det var flere som opplevde det etter oppgradering så jeg gikk tilbake. Kan hende det er blitt bedre med de siste oppdateringene.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Ingen andre enn meg som har lagt inn Mountain Lion?  ;D
    Har sett videoen, ser veldig bra ut det der. Likte spesielt godt AirPlay fra Mac til Apple TV, som betyr at vi kan speile dataskjermen i f.eks en MacBook til TV'en uten en tråd, og til og med streame film via AirPlay uten en tråd... yes!

    Har lastet ned Messages i beta nå da.
     

    charliefoxtrot

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2009
    Innlegg
    164
    Antall liker
    53
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Vifta på min MacBook Pro (2.53 GHz) har begynt å gå i ett sett nå, selv om den står luftig på flatt/hardt underlag, og uten at noen ressurskrevende applikasjoner kjører. iStat viser en CPU-temp på 83-84.

    Har funnet frem til en anbefaling som går utpå å resette SMC, men før jeg gjør det lurer jeg på om det er noen andre som har vært borti det tilsvarende og hvor en slik resetting har løst det, og om det er noe risiko knyttet til denne operasjonen.
    http://support.apple.com/kb/HT3964

    Tar gjerne imot andre tips og vink.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    charliefoxtrot skrev:
    Vifta på min MacBook Pro (2.53 GHz) har begynt å gå i ett sett nå, selv om den står luftig på flatt/hardt underlag, og uten at noen ressurskrevende applikasjoner kjører. iStat viser en CPU-temp på 83-84.

    Har funnet frem til en anbefaling som går utpå å resette SMC, men før jeg gjør det lurer jeg på om det er noen andre som har vært borti det tilsvarende og hvor en slik resetting har løst det, og om det er noe risiko knyttet til denne operasjonen.
    http://support.apple.com/kb/HT3964

    Tar gjerne imot andre tips og vink.
    Bruk aktivitesmonitor (søk med spotlight) der for du en fin oversikt hva som bruker ressurser.
     

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    charliefoxtrot skrev:
    Vifta på min MacBook Pro (2.53 GHz) har begynt å gå i ett sett nå, selv om den står luftig på flatt/hardt underlag, og uten at noen ressurskrevende applikasjoner kjører.
    I SL kunne dokumenter hengende i utskrifts-køen gi disse symptomene.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Handlet med meg en ATV i går, og det tok ikke mer enn fem minutter å sette opp med unblockus/NetFlix før jeg så en HD episode av TopGear på tur i Statene på min nye Samsung UE60D8005. Strålende moro for under 70 kroner måneden!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn