Den enorme store servotråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Interessant Willy. Det var spesielt noen ting der, for eksempel:

    "If the acoustic power of one speaker does not satisfy, this could be solved by simply connect a second speaker in parallel. This means a second speaker of the same type in the same enclosure with the same amount of damping material. They should not be put in one box of two times the volume of the single speaker because at very low frequencies the acoustic coupling will be stronger than the electric coupling between the two cones. Put them in series connection is impossible, so the impedance offered to the amp will be halved, 2 Ω in our case."

    Det gir jo mening, jeg har bare ikke tenkt over at det var viktig å dele kammeret.

    Også ser jeg de bruker denne:

    "Eventually, after three years of development, the piezo detector used in this project is the accelerometer ACH-01 from Measurement Specialties"

    Lovlig dyr var den jo da, ca 500kr + MVA for en.

    De har brukt en piezobasert sak, men de har ikke en gang nevnt DC i teksten.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Jamen deler han kammeret da? Jeg lagde en engang med to 10" i samme 40liter kasse. Fungerte fint det.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jo større forskjell man har i Fs på driverne, jo større vil trolig sjansen være for at dette skaper problemer.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jeg heller mer og mer mot at man burde bruke et enkelt aksellerometer, typ piezo, og kombinere det med en posisjonssensor som bare styrer en slags DC-servo.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.386
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    AHC-01 til kr 500,- kan da ikke være dyr mht kost/ nytteverdi. , ( nevner ikke kabler, peace man..).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Hva tror folket om å bruke en med digital utgang? Jeg ser man får dem med rimelig høy båndbredde og G-range til rundt 30-40kr i større antall. Da begynner det jo å likne noe.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Hva med å bruke en CMOS bildesensor for å måle posisjon?
    Man monterer fast en lyskilde og sensoren. På svingspolen monterer man en plate som skygger foran sensoren.
    Man må koble CMOS sensoren slik at signalet vil være proporsjonalt i forhold til hvor mange pixler som får lys på seg. Har man 1000 pixler i en akse får man 0,1% oppløsning og nøyaktighet. Hastigheten på CMOS er flere MHz så det burde ikke være noe problem. Det finnes sikkert store lager med utdaterte CMOS sensorer man kunne fått billig.
    Her er noen som har kikket litt på noe lignende.
    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.539.9431&rep=rep1&type=pdf

    EDIT:
    Lysintensitet som funksjon av posisjon ved hjelp av en spalte kunne måles med en slik: https://www.melexis.com/en/product/MLX75305/Light-to-Voltage-SensorEyeC

    Alt dette ser komplisert ut i forhold til et et akselerometer....
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Lineariteten er ikke helt knall ser det ut til.
    Screen Shot 10-28-18 at 02.15 AM.PNG


    Og så var det forsinkelsen da:
    Screen Shot 10-28-18 at 02.14 AM.PNG


    Man må rette feilen i det den oppstår og ikke etterpå. Periodetiden ved 80Hz er 12,5ms. En forsinkelse på 0,3ms tilsvarer en fasedreining på 9 grader. Det er vel kanskje innafor. Men så skal alt dette prosesseres i en DSP også.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Ooh, her hadde jeg ikke lest spesielt godt. Jeg tenkte meg jo at selve fasedreiningen fulgte direkte av båndbredden, men dengang ei...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Etter å ha lett litt mer ser det ut til at det er analog output som gjelder da de fleste med digital output har et FIR-filter som står i veien.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Analog devices har kommet med en ny sensor. ADXL1005.
    https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/adxl1005.pdf

    Den koster dessverre rundt 400 kroner, men ser ut til å ha litt bedre linearitet enn gamle gode ACH-01. En annen fordel er at den ser ikke ut til å ha ulempene til ACH-01 ved svært lave frekvenser, noe som kan føre til at man unngår oscilleringen som kan oppstå ved 1-2Hz. Båndbredden er også gode 23kHz.
    Eneste ulempen er at den har litt høyere støy enn ACH-01 (75uV/g vs 20uV/g). Jeg tror ikke det er utslagsgivende i en subwooferapplikasjon.
    Faen, nå fikk jeg mer å gjøre...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Det burde jo være en smal sak å få til en billig og bra nok sensor til dette. Slike sensorer som har innebygget styreelektronikk virker en anelse overkill IMO.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Det burde jo være en smal sak å få til en billig og bra nok sensor til dette. Slike sensorer som har innebygget styreelektronikk virker en anelse overkill IMO.
    Ikke enig. Skal man korrigere noe så må man ha et måleinstrument som er nøyaktig. Hvis akselerometeret er unøyaktig med 1% så vil man aldri kunne oppnå bedre enn 1% nøyaktighet. Og enda verre, -akselerometeret vil da kunne bidra med forvrengning som ikke var det i utgangspunktet!
    Bare se på hvor mye arbeid denne karen gjør for å gjøre en billig sensor god nok.
    https://piratelogic.nl/?p=en.starbass
    Han har ikke noen informasjon om linearitet eller andre data, men skriver at dette og andre ting er problemer som gjør at han nå driver å tester versjon 6.

    Hva ønsker man fra en sensor?
    * Lav vekt
    * Høy båndbredde
    * Stabilitet og nøyaktighet ned mot DC
    * Lav støy
    * Immunitet mot magnetiske felt
    * Immunitet mot temperatursvingninger
    * Ha lav utgangsimpedans

    ADXL1005 har alt dette på stell, og veier kun 0,2g. Den kan dermed brukes på bassmellomtoner også. Den trenger bare en avkoblingskondis og tre(fire) ledere ut til styringskortet. Med et linearitetsavvik på +-0,05% og med maksimalt avvik på +-0,05% fra unit til unit kan man være sikker på at man får et bra resultat hver gang uten noe dill.
    400 kroner er dyrt, men klarer man å senke forvrengning med 10-20dB så er det allikevel ikke mye i denne gale Hi-Fi verdenen der folk bruker titusener på ting som betyr laaaangt mindre.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Men Armand, hva om man legger inn et korreksjonsfilter for sensoren? Man må jo forvente at den ikke endrer seg nevneverdig over tid...

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Jo, men det forutsetter at man har en DSP i feedbacksløyfen og at man må kalibrere hvert system.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Tenker du at det er store eksemplaravvik på piezo? Jeg vil jo tro at så lenge man har laget en generell korreksjon så vil den fungere for påfølgende eksemplarer.

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvor mye skal til for å gjøre dette til et fungerende DIY-produkt?

    Hva av deler er aktuelt å starte med?

    Kunne man starte med et egnet element, en egnet plateforsterker, et egnet akselerometer, og overkommelig designarbeid/ tilleggselektronikk osv?

    Kunne denne egne seg? Og siden dette er relativ småskala, kanskje de kunne installere akselerometer i produksjon, piezo under støvhetta og hensiktsmessig ruting av kabler og denslags?

    Acoustic Elegance SBP15 woofer for Sealed Box Applications

    Og denne som forsterker?

    https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=9004

    Og deretter et av akselerometerne som har vært oppe i tråden?

    Hva slags kassevolum ville det trenge? Hvordan ville det ende med å yte? Hvor mye ekstra arbeid ville det kreve å få det opp og gå som et fungerende system? Noen tanker?

    Avhengig av hvordan det går med mitt høyttalerprosjekt, så kunne jeg kanskje delta i et hfs-prosjekt på med innkjøp av deler. Kompetanse har jeg ikke.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvor mye skal til for å gjøre dette til et fungerende DIY-produkt?

    Hva av deler er aktuelt å starte med?

    Kunne man starte med et egnet element, en egnet plateforsterker, et egnet akselerometer, og overkommelig designarbeid/ tilleggselektronikk osv?

    Kunne denne egne seg? Og siden dette er relativ småskala, kanskje de kunne installere akselerometer i produksjon, piezo under støvhetta og hensiktsmessig ruting av kabler og denslags?

    Acoustic Elegance SBP15 woofer for Sealed Box Applications

    Og denne som forsterker?

    https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=9004

    Og deretter et av akselerometerne som har vært oppe i tråden?

    Hva slags kassevolum ville det trenge? Hvordan ville det ende med å yte? Hvor mye ekstra arbeid ville det kreve å få det opp og gå som et fungerende system? Noen tanker?

    Avhengig av hvordan det går med mitt høyttalerprosjekt, så kunne jeg kanskje delta i et hfs-prosjekt på med innkjøp av deler. Kompetanse har jeg ikke.
    Rythmik Audio leverer forsåvidt ferdige servokit med både element og forsterker, men det blir liksom ikke mye læring og utvikling av det :p

    Rythmik Audio • Servo subwoofer products

    Fusion-modellene til Hypex har integrert DSP. DSP-modulen bør ikke være inne i servokretsløpet, så der må du koble deg inn mellom DSP og utgangsmodulen for å sette inn servokretsen.

    Jeg tror ei enklere løsning er å bruke en av UCD-modulene til Hypex med tilhørende strømforsyning.

    Johan-Kr
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Det er flere ting å ta hensyn til når man skal optimalisere et akselerometeret i et feedback system. Type element og kassestørrelse gir forutsetningene som er kritiske for systemets funksjon. Dyrere element med lavere forvrengning er selvfølgelig å foretrekke, men prisen går kjapt oppover. På den annen side er det dumt å sette et state of the art feedback system på billig ræl også. Jeg tenker at en driver må ha relativt lett og stiv membran uten voldsomme oppbrytningstendenser er å foretrekke. Den bør også ha god slaglengde. Enhver driver vil ha en helt egen faserespons i en gitt kasse og denne responsen bør være slik at signalet fra akselerometeret er i motfase med input signalet i området mellom 30-50 Hz. Det er når dette er i eksakt motfase at effektiviteten er optimal. Etter hvert som fasen dreier (som den må} faller effekten. Ved høy nok frekvens (eller ved oppbrytning) snur fasen mer enn 90 grader fra optimal fase og man får oscilleringer. Dette skjer også ved svært lave frekvenser. Her må elektronikken tilpasses og man må tilpasse Både filtre i feedbackloopen feedbackens forsterkning slik at oscilleringer ikke oppstår. Som man forstår så må alt dette tilpasses hvert enkelt system for å virke optimalt og være stabilt. Akselerometerets plassering og type må være slik det ikke blir påvirket av talespolens magnetfelt og temperatursvingninger. Det bør også påvirke elementet minst mulig. På denne måten kan potensielt feedback fra ett element brukes til å korrigere flere like elementer som mates med samme signal.
    Det hadde vært tøft å lage en «hifisentralen»-subwoofer med servo feedback der alt blir optimalisert til en gitt driver i en gitt kasse. F.eks så kunne Seas Roy 10 tommer være interessant. Vi kan kjøpe disse direkte fra seas uten støvhetten slik at akselerometeret og tilhørende ledninger og elektronikk kan monteres skjult under denne. Litt synd ar de ikke tilbyr 12 tommer..
    Det kommer til å komme flere leverandører av servo feedback systemer fremover, men prisen blir nok stiv. Seas’ Roy kommer til å bli brukt i ett av disse.
    Utviklingen av et slikt system tar dessverre en del tid og det skal nok mye til at man kan selge mange nok slike kit til at det svarer seg i forhold til tidsbruk.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Da forstår jeg det sånn at dette er å trekke ut av tilbakemeldingene:

    For mye jobb til at det blir noe av.

    AE-elementene har membraner som mangler de egenskapene man bør se etter. Og at SEAS 25 blir i snaueste laget.

    Hadde vært gøy, da....

    Men servo kan vel fint komme mellom DSP og forsterker/høyttalerelement? La servo dra ned forvrengning og linearisere frekvensrespons på subben selv, og DSP ta seg av rominteraksjon og integrering med hovedhøyttalere? Den modulære oppbyggingen av plateforsterkeren skulle vel gjøre det mulig å få det til?
     
    Sist redigert av en moderator:

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har liggende ett Velodyne DD15plus element. Dette elementet har innebygget akselerometer etter hva jeg har skjønt. Noen som vet om det er en lett måte å få dette til å virke? Eller om jeg bar emå bruke elementet som ett vanlig element.
    image.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Jeg vet ikke. Antakelig er det normal lineær spenning ut fra akselerometeret og man kan bruke en kretsløsning som selges ferdig. Det er en link til det for noen poster siden. Det er jo synd å bruke det som et vanlig element selv om det sikkert fungerer bra til det også.
    Alternativt selge det til en servoentusiast. Velodynebassene er forøvrig bra saker.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet ikke. Antakelig er det normal lineær spenning ut fra akselerometeret og man kan bruke en kretsløsning som selges ferdig. Det er en link til det for noen poster siden. Det er jo synd å bruke det som et vanlig element selv om det sikkert fungerer bra til det også.
    Alternativt selge det til en servoentusiast. Velodynebassene er forøvrig bra saker.
    Flere av disse sensorer som har vært oppe har enten (Acc med egenresonans og relativt mye støy)
    Kapasitive mikrofoner har også sine avrundinger nedad. De relativt tunge Jfet kondensator ut sensorer har sin naturlige abrunding nedad som også varierer en smule fra sensor til sensor.
    Et annet alternativ er å bruke dual coil drivers. siden man kan strømdrive den ene spole og bruke den andre spole som sensor. dI*BL-......v*bl +/- dI/dt
    En fin start er når elementet står HELT i ro og har dobbel spole.
    Denne løsningen ser også ut til å være en "rimelig" med ikke for mye tilbakekopling men likevel så mye at det vil forbedre..
    Om så elementet i seg selv spiller en smule bedre med strømdrift er jo det flott, her er også mer ut fra spolen for tilbakekopling ved resonans slik det skal være for å hindre forvreng.
    Nb ledninger som kommer borti elementet blir også korrigert for uten at det gir annet enn værre ledningslyd (forståelig nok siden dette ligger utenfor det stabile reguleringsområdet. Her er også å forholde seg til en lineær sak både for aktuatorens driver og tilbakekoplingen å anbefale framfor å hoppe på PID med sine impulssvar før ma har fått ett system man syns har fått tilstrekkelig stabilitet og og og og. Husk disse svar er ikke like for forskjellig signal og nivå inn til elementet derfor også forvrenginga.
    Om det så er hastigheten eller accelerasjonen det jobbes med skal IKKE dette signalet filtreres. det er signalet inn til systemet som da skal være v/t ikke a/t
    Det vil alltid være ett spørsmål om en kompromi omkring tilbakekoplings mengde og sensorene.
    For accelerometere har jeg opplevd at når vinduet lukkes opp endres temperaturen og derved dc ut som igjenn gjør at nullpunktet til driveren forskyves en smule ut inntil temperaturer er stabilisert på ny. (Helt dc koplet servo forsøkt) så dukker det opp at elementet er 90 grader før under resonans, 90 grader etter over og 180 grader over der også spolen gjør seg gjeldende ved spenningsdrift. Så båndbredden ti systemet begrenser seg ganske raskt ut fra elementvalg samt med eller uten sensor.
    Men fortsatt lykke til.
     

    HeadMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2012
    Innlegg
    432
    Antall liker
    75
    Sted
    På tur til Brødløst
    Torget vurderinger
    4
    Det burde jo være en smal sak å få til en billig og bra nok sensor til dette. Slike sensorer som har innebygget styreelektronikk virker en anelse overkill IMO.
    Ikke enig. Skal man korrigere noe så må man ha et måleinstrument som er nøyaktig. Hvis akselerometeret er unøyaktig med 1% så vil man aldri kunne oppnå bedre enn 1% nøyaktighet. Og enda verre, -akselerometeret vil da kunne bidra med forvrengning som ikke var det i utgangspunktet!
    Bare se på hvor mye arbeid denne karen gjør for å gjøre en billig sensor god nok.
    https://piratelogic.nl/?p=en.starbass
    Han har ikke noen informasjon om linearitet eller andre data, men skriver at dette og andre ting er problemer som gjør at han nå driver å tester versjon 6.

    Hva ønsker man fra en sensor?
    * Lav vekt
    * Høy båndbredde
    * Stabilitet og nøyaktighet ned mot DC
    * Lav støy
    * Immunitet mot magnetiske felt
    * Immunitet mot temperatursvingninger
    * Ha lav utgangsimpedans

    ADXL1005 har alt dette på stell, og veier kun 0,2g. Den kan dermed brukes på bassmellomtoner også. Den trenger bare en avkoblingskondis og tre(fire) ledere ut til styringskortet. Med et linearitetsavvik på +-0,05% og med maksimalt avvik på +-0,05% fra unit til unit kan man være sikker på at man får et bra resultat hver gang uten noe dill.
    400 kroner er dyrt, men klarer man å senke forvrengning med 10-20dB så er det allikevel ikke mye i denne gale Hi-Fi verdenen der folk bruker titusener på ting som betyr laaaangt mindre.
    .Ska du bruke feedback og kunne gjøre det slik at alle kan ?
    Det er nok den ideelle sensor som kan settes på alle elementer og måle utslag uten å legge på for mye vekt.
    Her finns nok displacement sensorer om men bare finner det som kan sette på noen elementer for å se utfordringen med tilbakekopling og at der hiver du ikke inn en "hylleforsterker". Det forstår alle som har drevet med reguleringsteknikk.

    Her er forslag til sensor:
    https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds/s3931_eng_tds.pdf
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn