Den dagen jeg ble "vekket" og så lyset...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    AlabamaRodeoStar skrev:
    Det sagt så skal man heller ikke kritisere eller latterliggjør placebo effekten. Den har et navn og en klar definisjon av den enkle grunn at den er ekte.
    Da bør man jo være ytterst forsiktig med å bli med på blindtester etter at man har kjøpt dyre produkter der det settes spørsmål ved hvorvidt de egentlig gir en forbedring, for så fort man har påvist et nullresultat, "vet" man jo at det ikke er noen forskjell, placeboeffekten forsvinner, og vips, så er pengene bortkastet. ;)

    Disclaimer: Slapp av. Bare en lettsindig kommentar. Ikke mobbing, sleivspark, misunnelse, hersketeknikk eller noe annet negativt. ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    loFi skrev:
    65finger skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:
    loFi skrev:
    Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:

    Hvorfor er det umulig å bevise at disse "lett hørbare forskjellene" eksisterer som annet enn placebo?

    Hvis f eks en forhandler blir anmeldt til forbrukerrådet for villedende markedsføring for å hevde at "Kabel X gir bedre lyd", holder det vel ikke for forhandleren å si til sitt forsvar: "Stol på ørene" som et bevis på kabelens overlegne kvaliteter?
    Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.
    Synes du ditt eget innlegg som sitert over bidrar til debatten med noe nytt?
    Bidrar dine innlegg til noe nytt?
    Nei, men de inneholder i hvertfall argumentasjon, i motsetning til syting og hersketeknikk.
    Det har du rett i
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.014
    Antall liker
    19.849
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    loFi skrev:
    65finger skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:
    loFi skrev:
    Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:

    Hvorfor er det umulig å bevise at disse "lett hørbare forskjellene" eksisterer som annet enn placebo?

    Hvis f eks en forhandler blir anmeldt til forbrukerrådet for villedende markedsføring for å hevde at "Kabel X gir bedre lyd", holder det vel ikke for forhandleren å si til sitt forsvar: "Stol på ørene" som et bevis på kabelens overlegne kvaliteter?
    Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.
    Synes du ditt eget innlegg som sitert over bidrar til debatten med noe nytt?
    Bidrar dine innlegg til noe nytt?
    Nei, men de inneholder i hvertfall argumentasjon, i motsetning til syting og hersketeknikk.
    Det har du rett i
    Så det er ikke hersketeknikk å forlange dokumentasjon på hva våre ører hører av forskjeller da?
    Det er i høyeste grad hersketeknikk.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    Så det er ikke hersketeknikk å forlange dokumentasjon på hva våre ører hører av forskjeller da?
    Det er i høyeste grad hersketeknikk.
    Du gir deg aldri lars_erik. Synsing er sannhet, og forsøk på å fremskaffe dokumentasjon er hersketeknikk. Bra du ikke har satset på en karriere innenfor forskning og produktutvikling.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    http://no.wikipedia.org/wiki/De_fem_hersketeknikker

    Usynliggjøring
    Usynliggjøring foregår når individer blir bortglemt, forbigått eller «overkjørt».
    Latterliggjøring
    Latterliggjøring foregår når individers innsats blir hånet, ledd av eller sammenlignet med dyreatferd.
    Tilbakeholdelse av informasjon
    Tilbakeholdelse av informasjon foregår når individ av gruppe A, som en selvfølgelighet, henvender seg til andre individer av gruppe A, og individer av gruppe B ikke gis informasjon
    Fordømmelse uansett hva du gjør
    Enten er du for passiv, eller så er du for pågående. Også kalt dobbelstraffing.
    Påføring av skyld og skam
    Påføring av skyld og skam skjer gjennom latterliggjøring, ydmykelser, blottstillelse og ærekrenking.

    :)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.014
    Antall liker
    19.849
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Så det er ikke hersketeknikk å forlange dokumentasjon på hva våre ører hører av forskjeller da?
    Det er i høyeste grad hersketeknikk.
    Du gir deg aldri lars_erik. Synsing er sannhet, og forsøk på å fremskaffe dokumentasjon er hersketeknikk. Bra du ikke har satset på en karriere innenfor forskning og produktutvikling.
    Nei, mot de som hevder at jeg og andre umulig kan høre forskjeller, gir jeg meg nok aldri nei.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    " den dagen jeg hørte raset og ble begravd...".... Av endeløse kabeldiskusjoner, polemikk og kjedsommligheter... Tror jeg hører mer musikk jeg, denne ørken-vandringen gidder jeg ikke... 8)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    erato skrev:
    lars_erik skrev:
    Så det er ikke hersketeknikk å forlange dokumentasjon på hva våre ører hører av forskjeller da?
    Det er i høyeste grad hersketeknikk.
    Du gir deg aldri lars_erik. Synsing er sannhet, og forsøk på å fremskaffe dokumentasjon er hersketeknikk. Bra du ikke har satset på en karriere innenfor forskning og produktutvikling.
    Nei, mot de som hevder at jeg og andre umulig kan høre forskjeller, gir jeg meg nok aldri nei.
    Det er ingen som hevder at du ikke hører forskjeller, diskusjonen går på hva du hører, hva som påvirker hva du hører, og hvilke metoder som kan bidra til å avklare, og dokumentere, hva de subjektivt opplevde forskjellene skyldes. Uten slik forståelse er det vanskelig å komme videre i diskusjonene, ut over at du har noen subjektive opplevelser med noen konkrete kabler i et konkret oppsett i en spesiell situasjon, og det er ærlig talt ikke hverken veldig interessant, eller noe å bli særlig klok av. Men dette har du tydeligvis for lengst bestemt deg for at du ikke ønsker å forstå.....

    ørkenvandring indeed ja HCS.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.014
    Antall liker
    19.849
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Om du mener at diskusjonen bør dreie seg om hva som er årsaken til forskjellene, er det jo en fruktbar diskusjon. Men den hører vel hjemme på kabelhjørnet. Velger som hcs; lytte til musikk.
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Det virker som "vi" forsatt trenger en kabeltest, og i den testen burde det være 5 kabelskeptikere, 5 kabeltroende, og 5 vet ikke ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    lars_erik skrev:
    65finger skrev:
    loFi skrev:
    65finger skrev:
    loFi skrev:
    lars_erik skrev:
    loFi skrev:
    Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:

    Hvorfor er det umulig å bevise at disse "lett hørbare forskjellene" eksisterer som annet enn placebo?

    Hvis f eks en forhandler blir anmeldt til forbrukerrådet for villedende markedsføring for å hevde at "Kabel X gir bedre lyd", holder det vel ikke for forhandleren å si til sitt forsvar: "Stol på ørene" som et bevis på kabelens overlegne kvaliteter?
    Måtte jo selvsagt, for millionte! gang komme noe en variasjon over dette veder-kvedet igjen.
    Synes du ditt eget innlegg som sitert over bidrar til debatten med noe nytt?
    Bidrar dine innlegg til noe nytt?
    Nei, men de inneholder i hvertfall argumentasjon, i motsetning til syting og hersketeknikk.
    Det har du rett i
    Så det er ikke hersketeknikk å forlange dokumentasjon på hva våre ører hører av forskjeller da?
    Det er i høyeste grad hersketeknikk.
    gjør som meg, drit i det ;D disse "debattene" er meningsløse
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    553
    Antall liker
    2
    Haavard skrev:
    loFi skrev:
    Selv om dette teamet er debattert i hjel i denne og andre tråder står fremdeles det samme spørsmålet igjen for subjektivistene å besvare:

    Hvorfor er det umulig å bevise at disse "lett hørbare forskjellene" eksisterer som annet enn placebo?

    Hvis f eks en forhandler blir anmeldt til forbrukerrådet for villedende markedsføring for å hevde at "Kabel X gir bedre lyd", holder det vel ikke for forhandleren å si til sitt forsvar: "Stol på ørene" som et bevis på kabelens overlegne kvaliteter?
    Hvorfor må det bevises?
    Hvorfor må man bruke en naturvitenskapelig metode for å si om noe er sant eller ei?

    Håvard
    Det blir uheldig å fraskrive seg den naturvitenskapelige metode for å forsøke å vinne frem. Man kan godt spørre seg hvorfor menigmann skal avkreves dokumentasjon på hver minste lille ting for ikke å bli kategorisert som en audiofil animist. Svaret på kabel-spørsmålet er nok der, og det er nok like lite tilgjengelig for dem som roper placebo om alt som det er for resten. Ikke det at det ikke er folk som forstår hva det er som gjør noen kabler bedre enn andre, de bare frekventerer ikke (eller bare ignorer) disse fjortisbefengte gneldreforumene hvor dette emnet ofte blir brukt som arena for å rakke ned på andre.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    orso skrev:
    AlabamaRodeoStar skrev:
    Jeg har aldri hengt meg opp i kabler annet enn at det gir eierglede med dyrere enn middels dyre kabler. Det er heller ikke sikkert at alle mener det du betegner som dyrt i det hele tatt er dyrt. Er en klokke til 50,000 NOK dyrt? Noen betaler lett 150,000 NOK for en klokke som ikke er særlig mer nøyaktig enn en Casio til 250 NOK. Samme gjelder kabler og annet utstyr.
    Det sagt så skal man heller ikke kritisere eller latterliggjør placebo effekten. Den har et navn og en klar definisjon av den enkle grunn at den er ekte.

    Mvh,
    Olav
    Dette tror jeg må være det beste innlegget i en kabeldebatt jeg har lest av en "kabeltroende". Dette argumentet er faktisk mulig å forstå.
    Dyre kabler ville ikke gi meg særlig eierglede om jeg ikke hørte forskjell..skulle jeg bruke masse penger på pynt så hadde jeg heller satset på fine møbler..får mer for pengene da..og please ikke sammenlign nyttegjenstander som kabler med dyre klokker..men kabelfornekterne får jo bare velge å tro hva de vil om innlegget til Rodeo da
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Det jeg lurer på er hvorfor forumet her blir brukt for å føre debatter som dette, der verbal kloring og lugging er det viktigste innholdet.

    Har det noe for seg?

    Denne til eks. og mange andre tråder er jo tydeligvis opprettet for å rette på andres syn og oppfatninger fordi man ikke selv ser likt på det. Pekefingeren er rettet mot feil folk synes jeg.

    De fleste som deltar aktivt her er jo for det meste folk som har holdt på en stund. De har jo over tid funnet sitt standpunkt til saker og ting. Ikke rart det derpå blir gnisninger av slikt, uten noe tegn til løsning. Made4U, du hadde akkurat samme oppfatningen av at du kunne dra de fleste under samme kam i 2007. Tror ikke det kommer til å endre seg på kort sikt. Heller ikke dere andres eller mine oppfatninger og handlinger kommer til å endre seg slik jeg oppfatter det. Og om det ligger an for det så er det jo noe vi er klar over og vil med tiden selv innse. Det er ingen som tar skade av at vi har disse forskjellige oppftningene likevel.
    Derfor er denne tråden totalt nytteløs og burde ikke vært startet en gang. Den gir bare info om hvor folk står og hvor hardt de står i det slik jeg ser det. Det vi kanksje kunne lære av det, er at vi kommer mye lenger ved å godta at andre kan ha annen oppfatning enn oss selv på div. sider av Hifi-en, om enn det stritter totalt mot det vi selv har erfart, tror eller ikke tror på. Hva er forskjellen? Må vi overstyre og ta roret for andre, eller betvile andres oppfatninger fordi vi selv har en annen?


    Sier ikke at diskusjon er feil. Men så lenge det skjer på denne lite konstruktive måten fra de fleste av oss og sikkert også meg, som velger å delta, så tror jeg et sitat fra Ben Harpers-Burn One Down passer godt her.

    my choice is what I choose to do
    and if I'm causing no harm
    it shouldn't bother you
    your choice is who you choose to be
    and if your causin' no harm
    then you're alright with me

    Fant også en annen fin en:


    Å akseptere


    ... å akseptere betyr ikke ... å like eller slå seg til ro med noe,
    men å leve med og agere i den virkeligheten som finnes, ikke i den vi skulle ønske vi levde i.


    Håper dette blir oppfattet som det er ønsket nå da, i velment form.

    La oss bruke tiden på noe mer nyttig. Vi er i mål her tror jeg. Det er to sider , samt noe midt i mellom og noe utenfor. :)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    niha skrev:
    Jeg har aldri hatt noen ønsker om å delta i kabeldiskusjoner, men noen ganger blir man noe provosert og klarer ikke helt å holde munn. Dere får ha meg unnskyldt.
    Det er vel sikkert greit å bruke “lampettledning” som høyttalerkabel, men jeg vil vel tro at denne ikke slipper igjennom all potensiell musikk (lyd) fra ulike kilder og forsterkere. Dette begrenser vel etter min oppfatning hensikten med å bytte ut alt som benyttes før høyttalerkablene, cd-spillere, platespillere, forsterkere osv. til stadig bedre kvalitet.
    Uten å fornærme noen, så sammenligner jeg en “lampettledning” kontra dyr høyttalerkabel med å kjøre på en kjerrevei kontra motorvei. Motorveien slipper igjennom alle biler, både store og små, biler med lav hastighet og raske sportsbiler med “høyfrekvent” fart, små personbiler og store trailere.
    En kjerrevei slipper igjennom de fleste biler opp til en viss størrelse, men kjerreveiens beskaffenhet gir en lav makshastighet for alle biler som slipper igjennom, uansett bilens potensial og større lastebiler og “lavfrekvente” trailere slipper ikke igjennom i det hele tatt.
    Noen ønsker selvsagt å bo langs kjerreveien for å slippe unna tungtrafikk og biler i høy hastighet, mens noen ønsker å få fraktet varer og tjenester helt fram til døra uten begrensning av hastighet eller størrelse, og begge deler fullt ut forståelig og man kan kanskje ikke få i pose og sekk.
    Denne er så pedagogisk at jeg tar en reprise på den..
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Kule-Trygve skrev:
    niha skrev:
    Jeg har aldri hatt noen ønsker om å delta i kabeldiskusjoner, men noen ganger blir man noe provosert og klarer ikke helt å holde munn. Dere får ha meg unnskyldt.
    Det er vel sikkert greit å bruke “lampettledning” som høyttalerkabel, men jeg vil vel tro at denne ikke slipper igjennom all potensiell musikk (lyd) fra ulike kilder og forsterkere. Dette begrenser vel etter min oppfatning hensikten med å bytte ut alt som benyttes før høyttalerkablene, cd-spillere, platespillere, forsterkere osv. til stadig bedre kvalitet.
    Uten å fornærme noen, så sammenligner jeg en “lampettledning” kontra dyr høyttalerkabel med å kjøre på en kjerrevei kontra motorvei. Motorveien slipper igjennom alle biler, både store og små, biler med lav hastighet og raske sportsbiler med “høyfrekvent” fart, små personbiler og store trailere.
    En kjerrevei slipper igjennom de fleste biler opp til en viss størrelse, men kjerreveiens beskaffenhet gir en lav makshastighet for alle biler som slipper igjennom, uansett bilens potensial og større lastebiler og “lavfrekvente” trailere slipper ikke igjennom i det hele tatt.
    Noen ønsker selvsagt å bo langs kjerreveien for å slippe unna tungtrafikk og biler i høy hastighet, mens noen ønsker å få fraktet varer og tjenester helt fram til døra uten begrensning av hastighet eller størrelse, og begge deler fullt ut forståelig og man kan kanskje ikke få i pose og sekk.
    Denne er så pedagogisk at jeg tar en reprise på den..
    Som ingeniør og konstruktør deler jeg ikke din entusiasme, det han skriver har dessverre lite og ingenting med virkeligheten å gjøre. Men billedlig, det var det.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Heldigvis er det mange her som kjemper mot trådstarters kamp mot de dyre kabler. Trådstarter påstår at dyre kabler ikke har noen misjon, og det er helt feil, sammen med dyre kremer, dyre klær etc. som har enorme forskjeller mellom produkjsonskost og salgskost skaper disse produkter forflytning av kapital, og store fortjenester i flere ledd.

    Disse kablene gjør at hifi sjappene har mulighet til å gå rundt, og noen helt få som virkelig klarer å selg masse kabler (som ohc) går veldig bra. De som arbeider her, eller eier disse stedene får mulighet til å bruke disse pengene på andre produkter. Kanskje de til og med bruker dem på et annet unødvendig luksusprodukt som en båt, så blir det kanskje mulig for meg å kjøpe noe jeg setter pris på.

    Så nedsablingen av trådstarters tråder stemmer jeg helt klart opp under. (Selv om fortiing hadde vært vesentlig mere effektivt, men det er det vist en del som ikke har forstått).
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Synes det var en super analogi. Kjøper du en Ferrari (les: DSC Scarlatti eller noe slik), er det ingen vits i å ha den dersom du kun har en kjerrevei å bruke den på (les:lakriskabel eller noe hjemmemekkede greier der råvarene koster en femtilapp, for tilkobling). Du får ikke utnyttet bilen! (Spilleren). Du kunne like godt kjøpt en gammel Golf, for veien egner seg ikke for annet enn treg og humpete transport fra A til B likevel. Sånn, nå har jeg vært like pedagogisk selv.

    (Her kan "kabel" byttes ut med "forsterker" eller "høyttaler" og analogien til bil vil være omtrent den samme. Hvis dette hjelper på forståelsen din)
     

    FatmanFlump

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2007
    Innlegg
    553
    Antall liker
    2
    uob skrev:
    Heldigvis er det mange her som kjemper mot trådstarters kamp mot de dyre kabler. Trådstarter påstår at dyre kabler ikke har noen misjon, og det er helt feil, sammen med dyre kremer, dyre klær etc. som har enorme forskjeller mellom produkjsonskost og salgskost skaper disse produkter forflytning av kapital, og store fortjenester i flere ledd.

    Disse kablene gjør at hifi sjappene har mulighet til å gå rundt, og noen helt få som virkelig klarer å selg masse kabler (som ohc) går veldig bra. De som arbeider her, eller eier disse stedene får mulighet til å bruke disse pengene på andre produkter. Kanskje de til og med bruker dem på et annet unødvendig luksusprodukt som en båt, så blir det kanskje mulig for meg å kjøpe noe jeg setter pris på.

    Så nedsablingen av trådstarters tråder stemmer jeg helt klart opp under. (Selv om fortiing hadde vært vesentlig mere effektivt, men det er det vist en del som ikke har forstått).
    He, he. Tror du har misforstått poenget med kabel-tråder. Det er litt som smalahovud- eller lutefisk-gilde. Det skal verken smake eller henge på greip, men alle skal delta.
     

    reking

    Medlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    uob skrev:
    Heldigvis er det mange her som kjemper mot trådstarters kamp mot de dyre kabler. Trådstarter påstår at dyre kabler ikke har noen misjon, og det er helt feil, sammen med dyre kremer, dyre klær etc. som har enorme forskjeller mellom produkjsonskost og salgskost skaper disse produkter forflytning av kapital, og store fortjenester i flere ledd.

    Disse kablene gjør at hifi sjappene har mulighet til å gå rundt, og noen helt få som virkelig klarer å selg masse kabler (som ohc) går veldig bra. De som arbeider her, eller eier disse stedene får mulighet til å bruke disse pengene på andre produkter. Kanskje de til og med bruker dem på et annet unødvendig luksusprodukt som en båt, så blir det kanskje mulig for meg å kjøpe noe jeg setter pris på.

    Så nedsablingen av trådstarters tråder stemmer jeg helt klart opp under. (Selv om fortiing hadde vært vesentlig mere effektivt, men det er det vist en del som ikke har forstått).
    Hmm.. du er har rett. Det er noe kapitalistisk drit, altså..
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.164
    Antall liker
    541
    Heldigvis er det mange her som kjemper mot trådstarters kamp mot de dyre kabler. Trådstarter påstår at dyre kabler ikke har noen misjon, og det er helt feil, sammen med dyre kremer, dyre klær etc. som har enorme forskjeller mellom produkjsonskost og salgskost skaper disse produkter forflytning av kapital, og store fortjenester i flere ledd.

    Disse kablene gjør at hifi sjappene har mulighet til å gå rundt, og noen helt få som virkelig klarer å selg masse kabler (som ohc) går veldig bra. De som arbeider her, eller eier disse stedene får mulighet til å bruke disse pengene på andre produkter. Kanskje de til og med bruker dem på et annet unødvendig luksusprodukt som en båt, så blir det kanskje mulig for meg å kjøpe noe jeg setter pris på.

    Så nedsablingen av trådstarters tråder stemmer jeg helt klart opp under. (Selv om fortiing hadde vært vesentlig mere effektivt, men det er det vist en del som ikke har forstått).
    Hallo, det er ikke økonomi som diskuteres her altså.

    Men om man skal se på økonomien, så er det da ikke slik at denne klapper sammen om kabelhysteriet tar slutt og ender på et fornuftig nivå - er jammen nok av produkter (som har noe for seg og ikke er lureri) som uansett vil holde forbruket oppe. Folk ville brukt pengene på annet, som dem ville fått noe igjen for, det får dem ikke med dyre kabelkjøp.
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Kule-Trygve skrev:
    Synes det var en super analogi. Kjøper du en Ferrari (les: DSC Scarlatti eller noe slik), er det ingen vits i å ha den dersom du kun har en kjerrevei å bruke den på (les:lakriskabel eller noe hjemmemekkede greier der råvarene koster en femtilapp, for tilkobling). Du får ikke utnyttet bilen! (Spilleren). Du kunne like godt kjøpt en gammel Golf, for veien egner seg ikke for annet enn treg og humpete transport fra A til B likevel. Sånn, nå har jeg vært like pedagogisk selv.

    (Her kan "kabel" byttes ut med "forsterker" eller "høyttaler" og analogien til bil vil være omtrent den samme. Hvis dette hjelper på forståelsen din)
    Elektrisitet er klassisk fysikk, det er ikke filosofi. Analogien kan sikkert gjelde for andre områder i livet, men den er feil i forhold til elektrisitet og kabler. Derfor er analogien mer tåkepratenn pedagogikk.
     

    geirf2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    449
    Antall liker
    157
    Sted
    Nes Romerike
    Føler man seg vel av å kjøpe en dyr kabel, så er det ikke en eneste person i denne verden som kan rokke ved det. Kjøper man seg en dyr vin eller ei dyr klokke og nyter det og har det godt med seg selv, ja, jeg koser meg jeg ;D. Spiller bra gjør det også ;D ;D ;D.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Men du må jo ha best mulig kabler for å få best mulig lyd fra anlegget da...og med kjempedyre og kjempebra komponenter blir dette kritisk...er ikke verre enn det..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Men du må jo ha best mulig kabler for å få best mulig lyd fra anlegget da...og med kjempedyre og kjempebra komponenter blir dette kritisk...er ikke verre enn det..
    Ingen er vel uenige i det.

    Dissensen ligger i hva som skal til for å få "best mulig kabler".
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Kule-Trygve skrev:
    Synes det var en super analogi. Kjøper du en Ferrari (les: DSC Scarlatti eller noe slik), er det ingen vits i å ha den dersom du kun har en kjerrevei å bruke den på (les:lakriskabel eller noe hjemmemekkede greier der råvarene koster en femtilapp, for tilkobling). Du får ikke utnyttet bilen! (Spilleren). Du kunne like godt kjøpt en gammel Golf, for veien egner seg ikke for annet enn treg og humpete transport fra A til B likevel. Sånn, nå har jeg vært like pedagogisk selv.

    (Her kan "kabel" byttes ut med "forsterker" eller "høyttaler" og analogien til bil vil være omtrent den samme. Hvis dette hjelper på forståelsen din)
    Når man da endelig har fått denne berømte motorveien, så må alt dette som går så fort få noen kjøreregler:

    1. I stedet for løse kanter og slingrete veiskuldre må det settes opp autovern og støydempere (les akustikkplater som styrer musikken i samme retning).

    2. Ved hjelp av stiplede og heltrukne linjer så får man styrt bilene den veien man vil, slik at det ikke blir kollisjoner (les plassering og vinkling av høyttalerne er superviktig, lik avstand fra lytteposisjon, bakvegg og sidevegg)

    3. Da de store kjøretøyene kjører mye saktere og tregere og hoper seg opp i køer, så må dette også styres (les bassfeller passer på å slippe alle basstonene igjennom til lytteposisjon, Helmholtzer stopper de som absolutt ikke må kjøre på veien)

    4. Når alle bilene da har begynt å dra i samme retning og alt er kontrollert av tiltakene, så kan man velge å se litt på skiltene langs veien, men på en motorvei som er så klart defintert som dette så er det ikke sikkert at det er nødvendig å jobbe så mye med skiltene (les......)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.574
    Antall liker
    9.762
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Piler på kablene så alle elektronene går samme vei og ikke kolliderer med hverandre er en fordel.

    Jada, jeg vet at det er kjekt å jorde de i rett ende. :D
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Dazed skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Men du må jo ha best mulig kabler for å få best mulig lyd fra anlegget da...og med kjempedyre og kjempebra komponenter blir dette kritisk...er ikke verre enn det..
    Ingen er vel uenige i det.

    Dissensen ligger i hva som skal til for å få "best mulig kabler".
    Ikke vet jeg, men du må nok OPP, OPP i pris! ;D
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    OPP, OPP, holder ikke.

    OPP, OPP, OPP, OPP, OPP - så begynner det å ligne noe.

    (Det er morsomt å gi hifi råd som monner. Mye matnyttig å ta takk i i slike OPP-råd).

    Sleng gjerne på et OPP til, så vet du at du er i havn.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Dazed skrev:
    Dissensen ligger i hva som skal til for å få "best mulig kabler".
    Ikke vet jeg, men du må nok OPP, OPP i pris! ;D
    Der kan du se. Der har vi dissensen allerede. ;)

    Det verste er at jeg tror du svarte i fullt alvor.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Har prøvd 4 høyttalerkabler som har variert i pris med en faktor på 23 fra billigste til dyreste. Billigste er det som sikkert mange her ville karakterisere som "dyr", eller "uanstendig dyr" ville vel kabelfornekterne si. Har vært en klar sammenheng mellom pris og lyd, særlig når man går fra billig (unnskyld, dyr) til ganske dyr. Dobler man prisen igjen, får man mer, men ikke så grusomt mye mer. Men verdt pengene for meg.

    kan ikke se at andre gir noen bedre råd.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Har prøvd 4 høyttalerkabler som har variert i pris med en faktor på 23 fra billigste til dyreste. Billigste er det som sikkert mange her ville karakterisere som "dyr", eller "uanstendig dyr" ville vel kabelfornekterne si. Har vært en klar sammenheng mellom pris og lyd, særlig når man går fra billig (unnskyld, dyr) til ganske dyr. Dobler man prisen igjen, får man mer, men ikke så grusomt mye mer. Men verdt pengene for meg.

    kan ikke se at andre gir noen bedre råd.
    OPP23
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det artigste er å se vanvittig dyre komponenter i svært rom som er nødt til å være akustiske forferdelige med stein og glass - og så har de lagt høyttalerkablene på kork for å få siste touchen - men ikke noe akustisk behandling å se noe sted. :D
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    EHED skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Synes det var en super analogi. Kjøper du en Ferrari (les: DSC Scarlatti eller noe slik), er det ingen vits i å ha den dersom du kun har en kjerrevei å bruke den på (les:lakriskabel eller noe hjemmemekkede greier der råvarene koster en femtilapp, for tilkobling). Du får ikke utnyttet bilen! (Spilleren). Du kunne like godt kjøpt en gammel Golf, for veien egner seg ikke for annet enn treg og humpete transport fra A til B likevel. Sånn, nå har jeg vært like pedagogisk selv.

    (Her kan "kabel" byttes ut med "forsterker" eller "høyttaler" og analogien til bil vil være omtrent den samme. Hvis dette hjelper på forståelsen din)
    Når man da endelig har fått denne berømte motorveien, så må alt dette som går så fort få noen kjøreregler:

    1. I stedet for løse kanter og slingrete veiskuldre må det settes opp autovern og støydempere (les akustikkplater som styrer musikken i samme retning).

    2. Ved hjelp av stiplede og heltrukne linjer så får man styrt bilene den veien man vil, slik at det ikke blir kollisjoner (les plassering og vinkling av høyttalerne er superviktig, lik avstand fra lytteposisjon, bakvegg og sidevegg)

    3. Da de store kjøretøyene kjører mye saktere og tregere og hoper seg opp i køer, så må dette også styres (les bassfeller passer på å slippe alle basstonene igjennom til lytteposisjon, Helmholtzer stopper de som absolutt ikke må kjøre på veien)

    4. Når alle bilene da har begynt å dra i samme retning og alt er kontrollert av tiltakene, så kan man velge å se litt på skiltene langs veien, men på en motorvei som er så klart defintert som dette så er det ikke sikkert at det er nødvendig å jobbe så mye med skiltene (les......)
    Høres fornuftig ut dette her!
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Er det nå så forferdelig viktig med denne akustiske behandlingen? Jeg har harde vegger og store vindusflater (dog ikke fra gulv til tak), men bra romfasong (skoeskeformet) med høyttalerne på kortveggen, høyt under taket er det, om takhøyden påvirker lyden er meg uvisst, men det "føles" i hvert fall ikke negativt at høyttalerne får litt "pusterom". Ene høyttaleren må stå temmelig nær en sidevegg, men kan heldigvis dra dem ut fra bakveggen så mye jeg vil.

    Lytteposisjon omtrent i midten av rommet (ikke rett oppimot vegg). Vet ikke om dette er positivt eller ikke..
    Sitter i myk stoffsofa, det skal vel være akustisk bra eller? Har også diverse myke møbler, bokhylle..

    Går jeg bakover i rommet, blir det kraftigere bass. Er vel et akustisk fenomen som gjør seg gjeldende her..Noe av det samme skjer hvis jeg står i lytteposisjon (men det gjør jeg vanligvis ikke da..)

    Har vanskelig for å tenke meg at akustisk behandling skulle ha så mye å si, men man vet jo aldri..

    Høyttalerne skal visst være utformet for å være plasseringsvennlige, eller koble bra til rommet som det sies i reklamen, men denne brede baffelen sprer vel lyden, og da blir det jo refleksjoner? Jaja jeg er ikke Asbjørn eller Timc, så dette kan gjerne forbli et mysterium for meg..og nå har jeg bestilt forforsterker johoooo ;D
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.631
    Antall liker
    27.964
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Er det nå så forferdelig viktig med denne akustiske behandlingen? Jeg har harde vegger og store vindusflater (dog ikke fra gulv til tak), men bra romfasong (skoeskeformet) med høyttalerne på kortveggen, høyt under taket er det, om takhøyden påvirker lyden er meg uvisst, men det "føles" i hvert fall ikke negativt at høyttalerne får litt "pusterom". Ene høyttaleren må stå temmelig nær en sidevegg, men kan heldigvis dra dem ut fra bakveggen så mye jeg vil.

    Lytteposisjon omtrent i midten av rommet (ikke rett oppimot vegg). Vet ikke om dette er positivt eller ikke..
    Sitter i myk stoffsofa, det skal vel være akustisk bra eller? Har også diverse myke møbler, bokhylle..

    Går jeg bakover i rommet, blir det kraftigere bass. Er vel et akustisk fenomen som gjør seg gjeldende her..Noe av det samme skjer hvis jeg står i lytteposisjon (men det gjør jeg vanligvis ikke da..)

    Har vanskelig for å tenke meg at akustisk behandling skulle ha så mye å si, men man vet jo aldri..

    Høyttalerne skal visst være utformet for å være plasseringsvennlige, eller koble bra til rommet som det sies i reklamen, men denne brede baffelen sprer vel lyden, og da blir det jo refleksjoner? Jaja jeg er ikke Asbjørn eller Timc, så dette kan gjerne forbli et mysterium for meg..og nå har jeg bestilt forforsterker johoooo ;D

    Jeg tror at du har litt igjen å lære.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn