Den dagen jeg ble "vekket" og så lyset...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Frelsen kom til meg julaften i 2009, i form av dCS Puccini. Og noen hevder at CD-spilleren er død ::)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    lars_erik skrev:
    Frelsen kom til meg julaften i 2009, i form av dCS Puccini. Og noen hevder at CD-spilleren er død ::)
    Nå kan du jo betrakte den som en dac med innebygget drivverk ;)
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Anonym skrev:
    lars_erik skrev:
    Frelsen kom til meg julaften i 2009, i form av dCS Puccini. Og noen hevder at CD-spilleren er død ::)
    Nå kan du jo betrakte den som en dac med innebygget drivverk ;)
    Og hvilket drivverk 8)
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Trodde at denne tråden hørte hjemme på kabelhjørnet...menmen...
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    made4u skrev:
    Jeg har ALDRI ment at det er ille å bruke mye penger på både kamerautstyr og/eller HiFi, faktisk skjønner jeg dem veldig godt, de som bruker mye på den ene eller begge delene - er en som godt kan gjøre det jeg også... Det er ikke der poenget mitt ligger...

    Kritikken går mer i retning av hva folk prioriterer, og der mener jeg mange prioriterer feil og får ikke maksimalt igjen for pengene dem legger i hobbyene... Bruk gjerne 1 million for min del, jeg kan skjønne valget og sågar synes det er gode prioriteringer... Dog mener jeg bestemt flere begår feilkjøp grunnet feil fokus og det at dem ikke har klargjort sine behov godt nok... Hvor mange er det ikke som sitter med dyre kabler som heller burde brukt pengene på noe annet?

    Mangler du argumenter for å møte mine påstander, siden du tar dem helt ut av sin sammenheng og må vri og vende det jeg sier til andre vinklinger enn hva det burde leses som - jeg bare spør...
    "Dem Einen sin Uul ist dem Annern sine Nachtigall" = "Den ene sin ugle er den andre sin nattergal" (Plattysk ordspråk)

    Jeg velger å ta deg på alvor når du skriver at du ikke har noe innvendinger på hvor mye folk bruker på anleggene sine. Den logiske bristen din er at du tar utgangspunkt i at dine prioriteringer er almengyldige og objektivt riktige.

    Det kan tas for god fisk dersom du har mer å fare med enn bare dine egne lytteinntrykk. Hittil har du lite å vise til der, IMO.

    mvh
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    For moroskyld bytta jeg ut alle kostbare Cardas Golden reference kablene med de sorte lakristrådene som normalt følger med elektronikken. Som høyttalerkabel satte jeg på to meter med god kobberledning. Så ble frøkna satt i lytteposisjon, hun fikk litt vin i glasset og jeg satte på favoritten hennes. Det tok mindre enn et halv minutt før hun stirret hardt på meg og sier: "hva faan har du gjort? Lisa skriker i ørene og der det flotte pianoet var i går, høres ut til å være erstattet med et casio lommeorgel. Har du ødlagt høyttalerene?"

    Et komponents innvirkning på lyden, det være seg elektronikk eller kabler, varierer veldig fra annlegg til annlegg. På fattern`s Cabridge-annlegg tror jeg neppe Cardas GR hadde vært hensiktsmessig, mens på mitt eget annlegg spiller det en større rolle.

    For min egen del hander denne hobbien om både musikk og det tekniske. Jeg er nysgjerrig av natur og er overhodet ikke interresert å la meg diktere av de såkalte belærte som hevder sine påstander basert på mangelfull lære innen fysikk og matematikk. Er jeg i tvil så prøver jeg det ut i praksis, så gjøre jeg selv opp en mening om det er bra eller ikke. Fint design og god funksjon spiller også en vesentlig rolle. Musikken er den samme, men måten den formidles på varier veldig fra annlegg til annlegg.

    Jeg har lyst til å trekke en parallell inn i bilverden,- der enkelte mener en god bil er den som frakter vedkommende fra A til B. Disse kjører som oftest Toyota eller Honda. Jeg vil gjerne kose meg underveis så jeg har valgt en BMW med alt for stor motor. Det er lite rasjonelt, men fytterakkern så moro!

    På de snart 20 årene jeg har drevet med hifi, så har jeg sett lyset 3 ganger. Knut Lauland og hans Doxa gav de første vekkelses-opplevelsene. Noen år senere var når jeg fikk låne ett sett Kimber høyttalerkabler, den seneste gåsehudsopplevelsen var i forrige uke da jeg fikk dCS Puccini i hus. Gud, for en fabelaktig god cd-spiller!
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    tkr skrev:
    "Dem Einen sin Uul ist dem Annern sine Nachtigall" = "Den ene sin ugle er den andre sin nattergal" (Plattysk ordspråk)
    Kanskje ikke platt, men minst like tysk, og vel så passende i tråden, opprinnelig fra Goethes "Romerske elegier":

    -Freue dich also, Lebendger, der lieberwärmeten Stätte, ehe den fliehenden Fuß schauerlich Lethe dir netzt.

    (tottes uautoriserte oversettelse: Så gled deg, levende, i din deilig oppvarmede seng, før din flyktende fot slikkes av Lethes iskalde bølge)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Måtte google Lethe. Mye rart jeg ikke vet.

    For å gjøre det godt igjen kan jeg jo latinifisere plattysken: "De gustibus non est disputandem".

    mvh
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    For moroskyld bytta jeg ut alle kostbare Cardas Golden reference kablene med de sorte lakristrådene som normalt følger med elektronikken. Som høyttalerkabel satte jeg på to meter med god kobberledning. Så ble frøkna satt i lytteposisjon, hun fikk litt vin i glasset og jeg satte på favoritten hennes. Det tok mindre enn et halv minutt før hun stirret hardt på meg og sier: "hva faan har du gjort? Lisa skriker i ørene og der det flotte pianoet var i går, høres ut til å være erstattet med et casio lommeorgel. Har du ødlagt høyttalerene?"
    Hva pokker er det du prøver å si her, at forskjellene på kabler er som natt og dag og at viktigheten av dem er fullstendig avgjørende?

    Du er lik kabelfantastene i helhet, som forbannet alltid skal plassere andre i sentrum for den totale forskjellen som er a'la katastrofe eller englesang... Slik er det ikke!!

    Men ser det hver gang, dere plasserer andre i lyttesetet eller i et annet rom. Forskjellene er så totale at selv bestemor som stod på kjøkkenet med døren lukket hørte forskjellen, og styrtet til for å bemerke denne når kablene ble skiftet. Eller dere snakker om konene som opplever forskjellene eller ikke HiFi-interesserte for den saks skyld - da forskjellen jo er katastrofe eller at det virkelig spiller musikalsk.

    Argumentasjone er banal, og det finnes så mange Audiofile som som har strøket med glans i blindtester av kabler, at jeg fader ikke tror deg og dette er ikke annet enn vannvittig dårlig argumentasjon.

    Jeg utfordrer deg til blindtest om du tør, kan gjerne ha med din bedre halvdel som støtte også om du tør - bor du i Oslo eller ikke for langt unna så stiller jeg og jeg skal ta med meg to par av dem man får av NSB ment for å ha over øynene mens man sover (vet ikke navnet på slike)... Uansett, dem er umulig og se gjennom.

    Dersom forskjellene er så totale som du skal ha det til med din tåplige historie som er typisk for kabelfantastene (også dem som går på vonde og heller pinlige kjempeskrell i blindtester), så burde ikke en blindtest være noen problem for deg - om du ikke tør det så hold historier bare julenissegodtroende kan tro for seg selv... Hvorfor skal jeg tro slike historier, fortell meg det når jeg selv har sett hardbarkede audiofile gå på skrell så det suser og har lest om det samme også...

    At kabler kan ha stiv pris betyr ikke nødvendigvis at dem er noen god investering, bare nevner det helt til slutt... Betyr ei heller at dem har lydmessige fortreffelige egenskaper heller, da mer enn noe er dem et resultat av folks julenissegodtroendhet, slik folk blir lurt i mange sammenhenger. Dog ser dessverre mange på pris og tenker at det automatisk må være noe i det...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Begynner å forstå de som mener forumet burde stenges på kveldstid i helgene... ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    made4u skrev:
    For moroskyld bytta jeg ut alle kostbare Cardas Golden reference kablene med de sorte lakristrådene som normalt følger med elektronikken. Som høyttalerkabel satte jeg på to meter med god kobberledning. Så ble frøkna satt i lytteposisjon, hun fikk litt vin i glasset og jeg satte på favoritten hennes. Det tok mindre enn et halv minutt før hun stirret hardt på meg og sier: "hva faan har du gjort? Lisa skriker i ørene og der det flotte pianoet var i går, høres ut til å være erstattet med et casio lommeorgel. Har du ødlagt høyttalerene?"
    Hva pokker er det du prøver å si her, at forskjellene på kabler er som natt og dag og at viktigheten av dem er fullstendig avgjørende?

    Du er lik kabelfantastene i helhet, som forbannet alltid skal plassere andre i sentrum for den totale forskjellen som er a'la katastrofe eller englesang... Slik er det ikke!!

    Men ser det hver gang, dere plasserer andre i lyttesetet eller i et annet rom. Forskjellene er så totale at selv bestemor som stod på kjøkkenet med døren lukket hørte forskjellen, og styrtet til for å bemerke denne når kablene ble skiftet. Eller dere snakker om konene som opplever forskjellene eller ikke HiFi-interesserte for den saks skyld - da forskjellen jo er katastrofe eller at det virkelig spiller musikalsk.

    Argumentasjone er banal, og det finnes så mange Audiofile som som har strøket med glans i blindtester av kabler, at jeg fader ikke tror deg og dette er ikke annet enn vannvittig dårlig argumentasjon.

    Jeg utfordrer deg til blindtest om du tør, kan gjerne ha med din bedre halvdel som støtte også om du tør - bor du i Oslo eller ikke for langt unna så stiller jeg og jeg skal ta med meg to par av dem man får av NSB ment for å ha over øynene mens man sover (vet ikke navnet på slike)... Uansett, dem er umulig og se gjennom.

    Dersom forskjellene er så totale som du skal ha det til med din tåplige historie som er typisk for kabelfantastene (også dem som går på vonde og heller pinlige kjempeskrell i blindtester), så burde ikke en blindtest være noen problem for deg - om du ikke tør det så hold historier bare julenissegodtroende kan tro for seg selv... Hvorfor skal jeg tro slike historier, fortell meg det når jeg selv har sett hardbarkede audiofile gå på skrell så det suser og har lest om det samme også...

    At kabler kan ha stiv pris betyr ikke nødvendigvis at dem er noen god investering, bare nevner det helt til slutt... Betyr ei heller at dem har lydmessige fortreffelige egenskaper heller, da mer enn noe er dem et resultat av folks julenissegodtroendhet, slik folk blir lurt i mange sammenhenger. Dog ser dessverre mange på pris og tenker at det automatisk må være noe i det...
    Det er bedre med banale argumenter enn ingen argumenter
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Når det er sagt, så er det ikke lakrissnører som følger med noen produkter jeg mener folk skal kable med, ei heller lampeledning... Så det er sagt!!

    Men kobberkabler finner man jo i forskjellige prisklasser, så store at alarmbjeller burde ringe for alle og enhver.

    Dessuten er jeg for en kortest mulig signalvei... Men går IKKE med på at forskjellen på kabler er som natt og dag, glem det!!
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Du milde.... ::)
    Dem har reparert mye rare folk rundt omkring her, så det er håp.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    noen ganger tenker jeg det er bedre å si det med ........



    .........blomster
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Jeg har et rimelig stort argument i at kabling er feil fokus, at hardbarkede audiofile går på pinlige skrell i blindtester bekrefter også dette - således også at et anlegg med helt ordinære kabler kan låte bedre enn et anlegg med kjempedyre kabler.

    Om det ikke er argument godt nok og grunn til ettertanke så deg om det.

    Men men, å nevne slikt her er faktisk verre enn å banne i kirken, da så mange reagerer på det.

    Følsomt tema dette for de som er lurt og skyr blindtester som pesten og rister på hodet av placebo-effekten og hvordan den kan påvirke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg har trua på gode kabler akkurat som deg made4u, mine koster endel, men lite i forhold til mange andre, men jeg forfekter ikke at dyre og velkonstruerte kabler kan være bedre enn mine. Hvorfor hisse seg opp over slikt? Hvis de er fornøyd og jeg er fornøyd - hvorfor lage problemer og få høyt blodtrykk over noe som for 99% av menneskene i Norge (sannsynligvis 99.999%) er revnende likegyldig.

    Sett på god musikk og nyt det du har og la andre gjøre likeså.
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    made4u skrev:
    For moroskyld bytta jeg ut alle kostbare Cardas Golden reference kablene med de sorte lakristrådene som normalt følger med elektronikken. Som høyttalerkabel satte jeg på to meter med god kobberledning. Så ble frøkna satt i lytteposisjon, hun fikk litt vin i glasset og jeg satte på favoritten hennes. Det tok mindre enn et halv minutt før hun stirret hardt på meg og sier: "hva faan har du gjort? Lisa skriker i ørene og der det flotte pianoet var i går, høres ut til å være erstattet med et casio lommeorgel. Har du ødlagt høyttalerene?"
    Hva pokker er det du prøver å si her, at forskjellene på kabler er som natt og dag og at viktigheten av dem er fullstendig avgjørende?

    Du er lik kabelfantastene i helhet, som forbannet alltid skal plassere andre i sentrum for den totale forskjellen som er a'la katastrofe eller englesang... Slik er det ikke!!

    Men ser det hver gang, dere plasserer andre i lyttesetet eller i et annet rom. Forskjellene er så totale at selv bestemor som stod på kjøkkenet med døren lukket hørte forskjellen, og styrtet til for å bemerke denne når kablene ble skiftet. Eller dere snakker om konene som opplever forskjellene eller ikke HiFi-interesserte for den saks skyld - da forskjellen jo er katastrofe eller at det virkelig spiller musikalsk.

    Argumentasjone er banal, og det finnes så mange Audiofile som som har strøket med glans i blindtester av kabler, at jeg fader ikke tror deg og dette er ikke annet enn vannvittig dårlig argumentasjon.

    Jeg utfordrer deg til blindtest om du tør, kan gjerne ha med din bedre halvdel som støtte også om du tør - bor du i Oslo eller ikke for langt unna så stiller jeg og jeg skal ta med meg to par av dem man får av NSB ment for å ha over øynene mens man sover (vet ikke navnet på slike)... Uansett, dem er umulig og se gjennom.

    Dersom forskjellene er så totale som du skal ha det til med din tåplige historie som er typisk for kabelfantastene (også dem som går på vonde og heller pinlige kjempeskrell i blindtester), så burde ikke en blindtest være noen problem for deg - om du ikke tør det så hold historier bare julenissegodtroende kan tro for seg selv... Hvorfor skal jeg tro slike historier, fortell meg det når jeg selv har sett hardbarkede audiofile gå på skrell så det suser og har lest om det samme også...

    At kabler kan ha stiv pris betyr ikke nødvendigvis at dem er noen god investering, bare nevner det helt til slutt... Betyr ei heller at dem har lydmessige fortreffelige egenskaper heller, da mer enn noe er dem et resultat av folks julenissegodtroendhet, slik folk blir lurt i mange sammenhenger. Dog ser dessverre mange på pris og tenker at det automatisk må være noe i det...
    Tenker du har seriøst god lyd ja :eek:
    Siden du kan dette og ifølge "mange" himmelsk god lyd !, ville jo en hjemme hos reportasje (siden du ikke er kjøpt og betalt) vært belærende for alle oss andre ;D

    Mvh
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Arnt M skrev:
    made4u skrev:
    For moroskyld bytta jeg ut alle kostbare Cardas Golden reference kablene med de sorte lakristrådene som normalt følger med elektronikken. Som høyttalerkabel satte jeg på to meter med god kobberledning. Så ble frøkna satt i lytteposisjon, hun fikk litt vin i glasset og jeg satte på favoritten hennes. Det tok mindre enn et halv minutt før hun stirret hardt på meg og sier: "hva faan har du gjort? Lisa skriker i ørene og der det flotte pianoet var i går, høres ut til å være erstattet med et casio lommeorgel. Har du ødlagt høyttalerene?"
    Hva pokker er det du prøver å si her, at forskjellene på kabler er som natt og dag og at viktigheten av dem er fullstendig avgjørende?

    Du er lik kabelfantastene i helhet, som forbannet alltid skal plassere andre i sentrum for den totale forskjellen som er a'la katastrofe eller englesang... Slik er det ikke!!

    Men ser det hver gang, dere plasserer andre i lyttesetet eller i et annet rom. Forskjellene er så totale at selv bestemor som stod på kjøkkenet med døren lukket hørte forskjellen, og styrtet til for å bemerke denne når kablene ble skiftet. Eller dere snakker om konene som opplever forskjellene eller ikke HiFi-interesserte for den saks skyld - da forskjellen jo er katastrofe eller at det virkelig spiller musikalsk.

    Argumentasjone er banal, og det finnes så mange Audiofile som som har strøket med glans i blindtester av kabler, at jeg fader ikke tror deg og dette er ikke annet enn vannvittig dårlig argumentasjon.

    Jeg utfordrer deg til blindtest om du tør, kan gjerne ha med din bedre halvdel som støtte også om du tør - bor du i Oslo eller ikke for langt unna så stiller jeg og jeg skal ta med meg to par av dem man får av NSB ment for å ha over øynene mens man sover (vet ikke navnet på slike)... Uansett, dem er umulig og se gjennom.

    Dersom forskjellene er så totale som du skal ha det til med din tåplige historie som er typisk for kabelfantastene (også dem som går på vonde og heller pinlige kjempeskrell i blindtester), så burde ikke en blindtest være noen problem for deg - om du ikke tør det så hold historier bare julenissegodtroende kan tro for seg selv... Hvorfor skal jeg tro slike historier, fortell meg det når jeg selv har sett hardbarkede audiofile gå på skrell så det suser og har lest om det samme også...

    At kabler kan ha stiv pris betyr ikke nødvendigvis at dem er noen god investering, bare nevner det helt til slutt... Betyr ei heller at dem har lydmessige fortreffelige egenskaper heller, da mer enn noe er dem et resultat av folks julenissegodtroendhet, slik folk blir lurt i mange sammenhenger. Dog ser dessverre mange på pris og tenker at det automatisk må være noe i det...
    Tenker du har seriøst god lyd ja :eek:
    Siden du kan dette og ifølge "mange" himmelsk god lyd !, ville jo en hjemme hos reportasje (siden du ikke er kjøpt og betalt) vært belærende for alle oss andre ;D

    Mvh
    8)
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Det var da fanden til sutring da, "made4u"! Jeg trodde tråden handlet om de opplevelser som "vekket" meg og fikk meg til å se lyset? Da burde det også være mulig å komme med et innlegg uten å få kappet av hodet?

    Vis nå litt respekt for Sentralens medlemmer selv om de ikke har akkurat de samme meningene som deg selv! Og nyt musikken :)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    made4u skrev:
    Jeg har et rimelig stort argument i at kabling er feil fokus, at hardbarkede audiofile går på pinlige skrell i blindtester bekrefter også dette - således også at et anlegg med helt ordinære kabler kan låte bedre enn et anlegg med kjempedyre kabler.

    Om det ikke er argument godt nok og grunn til ettertanke så deg om det.

    Men men, å nevne slikt her er faktisk verre enn å banne i kirken, da så mange reagerer på det.

    Følsomt tema dette for de som er lurt og skyr blindtester som pesten og rister på hodet av placebo-effekten og hvordan den kan påvirke.
    Når var det du gikk på denne blindtestskrellen du referer til? Det er bare penger. Håper du ikke sliter med lån. Det svir nok.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Kan ikke noen slenge over en bunt (50m) med PR 2x1.5 +j til han der made4u ;D
    Så blir det vel bra :D

    gismo
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Hører man forskjell,på skikkelig ordentlig,vel-da er det forskjell,og jeg antar at folk ikke orker å lyve for seg selv i allverdens lang tid.
    Når det er sagt så har jeg nå og da fundert litt over hva en kabel kan gjøre,eller ikke gjøre,når innvendig kabling i både forsterker og ev høyttaler,eller kilde (da tenker jeg spesifikkt på de stubbene som går direkte ut til utgangene,og inngang i tilfellet høyttaler),svært ofte kun er det vi kanskje kunne kalle "klokkeledning",eller et par små hakk bedre.. Det er tom ofte kun printplater vi snakker om som leverer lyden ut til utgangene.Hvor mange kvadrat kan egentlig en signalvei på et printkort være?-Eller ledningene inni en høyttaler,som alt for ofte er av syltynn type,selv i dyre saker,og gjerne FØR delefilteret..
    Iom at ingen kjede er bedre enn det svakeste leddet,så er det grunn til noen få spørsmål i det minste.-Men-gjesp! Alle har blitt stillt før,og ingen konsensus er nådd,så det ingen grunn til å håpe at det skjer nå heller.
    La alle få lov til å høre det de vil på hva de vil,til den prisen de vil.Det er det eneste rette,faktisk! ;)
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skal enkelte dåsemikkeler høre bedre eller annerledes enn andre? ;D ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Den dagen? Jeg blir vekket, og ser lyset, hver eneste dag. Forbannet være alle vekkerklokker.

    Kabeltråder også.

    Debatten er over når alle argumenter er fremført. Det som skjer etterpå er krangling.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.521
    Antall liker
    102.855
    Torget vurderinger
    23
    Hei hei alle sammen !
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Enig i at det er opp til den enkelte og gjøre egne prioriteringer, og ønsker noen å bruke penger på kabler så gjerne for min del, jeg er bare uenig i fokuset det får. Respekterer ingen mindre av den grunn...

    Gjelder ikke bare kabler dette, da jeg startet diskusjonen på generelt grunnlag og det kunne like gjerne omhandlet mange andre ting jeg også mente er feil fokus og kjedelige prioriteringer også det - som underlag f.eks.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvilke erfaringer har du gjort deg med underlag?
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Rune.U skrev:
    Hører man forskjell,på skikkelig ordentlig,vel-da er det forskjell,og jeg antar at folk ikke orker å lyve for seg selv i allverdens lang tid.
    Når det er sagt så har jeg nå og da fundert litt over hva en kabel kan gjøre,eller ikke gjøre,når innvendig kabling i både forsterker og ev høyttaler,eller kilde (da tenker jeg spesifikkt på de stubbene som går direkte ut til utgangene,og inngang i tilfellet høyttaler),svært ofte kun er det vi kanskje kunne kalle "klokkeledning",eller et par små hakk bedre.. Det er tom ofte kun printplater vi snakker om som leverer lyden ut til utgangene.Hvor mange kvadrat kan egentlig en signalvei på et printkort være?-Eller ledningene inni en høyttaler,som alt for ofte er av syltynn type,selv i dyre saker,og gjerne FØR delefilteret..
    Iom at ingen kjede er bedre enn det svakeste leddet,så er det grunn til noen få spørsmål i det minste.-Men-gjesp! Alle har blitt stillt før,og ingen konsensus er nådd,så det ingen grunn til å håpe at det skjer nå heller.
    La alle få lov til å høre det de vil på hva de vil,til den prisen de vil.Det er det eneste rette,faktisk! ;)
    Greia er at hvis du fører et godt Kabelsignal videre til en dårligere kabel så vil den dårligere kabelen evne å sende bedre signal videre enn den ville gjort hvis den var først i kjeden.
    Kanskje vanskelig å skjønne for noen, men må ha testet dette selv i mange år først, antakelig.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Når var det du gikk på denne blindtestskrellen du referer til
    Jeg har ALDRI gått på en skrell på en blindtest, har ei heller aldri uttalt meg i en retning der det kunne vært aktuelt heller, da jeg ei heller påstår å syns det er den store forskjellen på kobber kontra kobber, eller sølv kontra sølv for den saks skyld.

    Når det er sagt, så er det dog forskjell på kabler - ingen tror jeg hevder annet. Men det gjør seg mest gjeldende for kabeltype, f.eks. XLR kontra RCA, kobber kontra sølv etc... Dessuten skal man bytte ut lakrissnørene mot noe annet, men derfra og videre er det bråstopp for min del og det går over i galskap.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    Det er så mye i denne bransjen som er rent lureri. Det er likevel ikke noe vits i og prøve å overbevise alle om hva som er rett og galt. Men det går selvfølgelig an å komme med sine meninger og erfaringer. Det er vel det hi-fi skribenter prøver på også. Noen med bedre hell en andre ;)
    Det som er slående for min del er hvor mye bedre alt innen hi-fi blir hele tiden.
    Dette har helt klart en sammenheng med hvordan hi-fi bransjen skal overleve. Hvis hi-fi bladene skulle f.eks si at en eldre forsterker som ikke lages lenger forsatt var deres favoritt, hadde de nok fått litt problemer med å tidfredstille deres annonsører. Det er tross alt annonsørene som betaler største delen av deres lønn.

    Det jeg savner er flere blindtester. Ikke det at det nødvendigvis blir gjort på en rett måte heller, med alt det innebærer.

    Jeg mener beste måten er å skape sine egen erfaring ved og teste mest mulig utstyr.
    Ikke ta det som hi-fi pressen mener som lov, men bruk det som ett hjelpemiddel.

    Personlig er det kun Stereophile som tilfredstiller meg, med hvordan utstyr blir testet.

    Kanskje vi kunne skape en liten gruppe fra hifisentralen, der vi kommer sammen for å løse noen hi-fi gåter ;)

    hifisentralen sin kabel blindtest kunne blitt spennende.

    Hvem vil være med ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    made4u skrev:
    Når var det du gikk på denne blindtestskrellen du referer til
    Jeg har ALDRI gått på en skrell på en blindtest, har ei heller aldri uttalt meg i en retning der det kunne vært aktuelt heller, da jeg ei heller påstår å syns det er den store forskjellen på kobber kontra kobber, eller sølv kontra sølv for den saks skyld.

    Når det er sagt, så er det dog forskjell på kabler - ingen tror jeg hevder annet. Men det gjør seg mest gjeldende for kabeltype, f.eks. XLR kontra RCA, kobber kontra sølv etc... Dessuten skal man bytte ut lakrissnørene mot noe annet, men derfra og videre er det bråstopp for min del og det går over i galskap.
    Hvem var det som gikk på denne blindtest-skrellen?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    made4u skrev:
    Enig i at det er opp til den enkelte og gjøre egne prioriteringer, og ønsker noen å bruke penger på kabler så gjerne for min del, jeg er bare uenig i fokuset det får. Respekterer ingen mindre av den grunn...

    Gjelder ikke bare kabler dette, da jeg startet diskusjonen på generelt grunnlag og det kunne like gjerne omhandlet mange andre ting jeg også mente er feil fokus og kjedelige prioriteringer også det - som underlag f.eks.
    Hele problemet med denne tråden er ordet uthevet i rødt.. Hva du mener er greit nok...Men å pådytte dine sannheter som almenne erfaringer gjør det du sier i beste fall til unyttig pjatt, i værste fall til ergrelse over at du velger å stille deg over andres syn og erfaringer... Hva du mener er feil fokus er greit nok for deg. Men det gir intet gehør hos meg... Bare smiler jeg av dette du rabler om...
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Mine erfaringer med underlag er disse:

    At underlaget har vannvittig stor betydning for platespillere, det har jeg selv erfart, og både jeg samt venner kjøpte greie underlag og eksprimenterte med dette.

    Hva gjelder spikes på høyttalere (en form for underlag dette også), så kan det også ha noe for seg for dem med de beste stativhøyttalerne - dog ser jeg gode stativer, gjerne fylt med sand som det viktigste for disse og kan medføre at man kan glemme spikes'ene.

    Når det kommer til underlag på elektronikk ellers, har også testet dette, så er det rett og slett tullete og det handler mer om en placebo-effekt enn noe som har noe for seg... Eneste av estetiske grunner jeg kan se for meg at noen kan forsvare et slikt kjøp, men det er det ikke verdt synes jeg. Så dette kan folk med hell droppe i mine øyne, det blir bare tåpelig det hele.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    En platespiller skal selvfølgelig henges i fra taket eller settes på en hylle på veggen, slik som vi gjorde dengang da. Ikke ha direkte kontakt med gulv eller noe som står på gulvet. Enkel logikk. ::)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    made4u skrev:
    Mine erfaringer med underlag er disse:

    At underlaget har vannvittig stor betydning for platespillere, det har jeg selv erfart, og både jeg samt venner kjøpte greie underlag og eksprimenterte med dette.

    Hva gjelder spikes på høyttalere (en form for underlag dette også), så kan det også ha noe for seg for dem med de beste stativhøyttalerne - dog ser jeg gode stativer, gjerne fylt med sand som det viktigste for disse og kan medføre at man kan glemme spikes'ene.

    Når det kommer til underlag på elektronikk ellers, har også testet dette, så er det rett og slett tullete og det handler mer om en placebo-effekt enn noe som har noe for seg... Eneste av estetiske grunner jeg kan se for meg at noen kan forsvare et slikt kjøp, men det er det ikke verdt synes jeg. Så dette kan folk med hell droppe i mine øyne, det blir bare tåpelig det hele.
    Hvorfor har underlag betydning for platespilleremog ikke for Eksempelvis CD-spillere?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Jeg kunne stilt som kontrollør i en blindtest, hadde virkelig vært et bra initiativ og jeg kunne stilt opp med mange par av slike man har foran øynene når man sover (dem ser man ikke en dritt gjennom og testpersonene skulle vært tilnærmet helt blinde).

    Og ikke minst, jeg hadde vært en djevel som skulle lurt dem opp i styr med å si jeg hadde byttet mens jeg ikke hadde det, og omvendt (byttet når jeg sa jeg ikke hadde det)...

    Dessuten skulle blindtesten ha foregått slik at testpersonene ikke fikk påvirke hverandre, dem måtte derfor notere ned forskjellene dem hørte eller ikke hørte underveis...

    Først etterpå skulle dette sammenlignes med hva jeg hadde gjort underveis, og hva den enkelte uttalte om forskjeller.

    ----

    Dernest skulle jeg testet hvordan andre lyttere påvirket hverandre fra eller til, altså med at dem neste økt skulle få snakke med hverandre om forskjellen de opplevde - dette for å teste om enkeltpersoner kom med andre forklaringer ut fra gruppepåvirkning, enn hva dem kom frem til individuelt. Kanskje ville enkeltpersoner da sagt noe motstridende det dem selv opplevde i første økt...

    Men jeg tror ikke så mange hadde tørt å ha med meg som kontrollør for å være ærlig.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er mer bekymret for det faktum at det finnes mange her inne som ikke ville hørt forskjell på John Coltrane og Kenny G i en blindtest. ;D

    God natt, alle sammen!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    made4u skrev:
    Jeg kunne stilt som kontrollør i en blindtest, hadde virkelig vært et bra initiativ og jeg kunne stilt opp med mange par av slike man har foran øynene når man sover (dem ser man ikke en dritt gjennom og testpersonene skulle vært tilnærmet helt blinde).

    Og ikke minst, jeg hadde vært en djevel som skulle lurt dem opp i styr med å si jeg hadde byttet mens jeg ikke hadde det, og omvendt (byttet når jeg sa jeg ikke hadde det)...

    Dessuten skulle blindtesten ha foregått slik at testpersonene ikke fikk påvirke hverandre, dem måtte derfor notere ned forskjellene dem hørte eller ikke hørte underveis...

    Først etterpå skulle dette sammenlignes med hva jeg hadde gjort underveis, og hva den enkelte uttalte om forskjeller.

    ----

    Dernest skulle jeg testet hvordan andre lyttere påvirket hverandre fra eller til, altså med at dem neste økt skulle få snakke med hverandre om forskjellen de opplevde - dette for å teste om enkeltpersoner kom med andre forklaringer ut fra gruppepåvirkning, enn hva dem kom frem til individuelt. Kanskje ville enkeltpersoner da sagt noe motstridende det dem selv opplevde i første økt...

    Men jeg tror ikke så mange hadde tørt å ha med meg som kontrollør for å være ærlig.

    Go figure...En djevel som vil være med som kontrollør på blindtest... ;D.. Så dette var egentlig nok en tråd om "ingen forskjeller uansett pris kabler osv" ? Ja, ja.. 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn