Den dagen jeg ble "vekket" og så lyset...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Vi skal få kjørt samme kabeltesten på Abrahamsen dac, som skal være "jitterimun"
    Kan bli interesant.
    Hvis det var jeg som sa det, må jeg komme med en disclaimer: :) Jeg vet ikke om den er jitterimmun, men håpet at en "nyere, moderne" DAC var mer motstandsdyktig mot jitter. jeg vet jeg brukte "moderne jitter-immun DAC" og "abrahamsen" i samme setning flere ganger, dog. Jeg håper jo den er det, men strengt tatt vet jeg ikke en gang hvilken dac-chip den bruker.

    Uansett skal vi få testet det!

    Forresten må jeg si at de "gamle" AN- og Theta-DAC'ene fra midten av nittitallet spilte fantastisk fint! Hvis noen er ute etter DAC i lavere prisklasser i dag, og ikke er avhengig av å spille HiRez-filer, ville jeg så absolutt mene at en slik en brukt kan parkere mange av dagens rimelige DAC-er.

    Vi kan kanskje teste V6 mot DAC-1 i samme slengen, Jan? Du og Lassemann hadde kanskje gjort det før, men likevel.
    Den er langt i fra jitter-immun,... så vet dere det :-\
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For ordens skyld: Sadelta har kontaktet meg pr PM og understreket at han ikke er samme person som trådstarter. Hvis jeg har vært litt for kjapp i avtrekket her, slik som det kan se ut til, så beklager jeg selvsagt det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heimdall skrev:
    Dazed skrev:
    JanR skrev:
    Vi skal få kjørt samme kabeltesten på Abrahamsen dac, som skal være "jitterimun"
    Kan bli interesant.
    Hvis det var jeg som sa det, må jeg komme med en disclaimer: :) Jeg vet ikke om den er jitterimmun, men håpet at en "nyere, moderne" DAC var mer motstandsdyktig mot jitter. jeg vet jeg brukte "moderne jitter-immun DAC" og "abrahamsen" i samme setning flere ganger, dog. Jeg håper jo den er det, men strengt tatt vet jeg ikke en gang hvilken dac-chip den bruker.

    Uansett skal vi få testet det!

    Forresten må jeg si at de "gamle" AN- og Theta-DAC'ene fra midten av nittitallet spilte fantastisk fint! Hvis noen er ute etter DAC i lavere prisklasser i dag, og ikke er avhengig av å spille HiRez-filer, ville jeg så absolutt mene at en slik en brukt kan parkere mange av dagens rimelige DAC-er.

    Vi kan kanskje teste V6 mot DAC-1 i samme slengen, Jan? Du og Lassemann hadde kanskje gjort det før, men likevel.
    Den er langt i fra jitter-immun,... så vet dere det :-\
    Kan du utdype litt?

    Jeg vet strengt tatt ikke engang hva som egentlig menes med "jitter-immun", men gjetter at en dac som tolker og reklokker signalet selv før den sender det til DAC-chipen er det man sikter til?

    Hva legger du i at V6 ikke er det?
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Dette er ikke mitt område men jeg kan fortelle "min historie" så får vi håpe noen som er visere enn meg kan utdype ::)

    Jeg bruker digital dock til Abrahamsen V6.0 og erfarte i en periode en god del ulyder fra denne. Stort sett blipp og blopp -lyder. Etter litt research fant jeg ut at den daværende siste versjonen av iPhone OS var plaget med dette, det var et Apple problem som viste seg å være velkjent for de som ferdes i Apple kretser. I frustrasjon over at jeg ikke klarte å reversere OS måtte jeg leve med dette til neste OS oppgradering kom, og da forsvant heldigvis problemet også.
    Konklusjonen min er iallfall at Abrahamsen V6.0 er sårbar for jitter hvis du er så uheldig å mate den med dette.

    (Jeg hadde ikke problemer når lyden ble hentet ut analogt, dette var et fenomen som bare opplevdes av oss som brukte digital dock)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Blipp og blopp høres ut som bit-feil, eller kanskje så alvorlig jitter at mottakeren ikke greier å identifisere flankene i signalet den skal låse seg til og "mister takten". DAB-radio med dårlig signal gir også sånne artifakter. Det er veldig få DAC'er som er immune for så alvorlige feil.

    Det jitteret vi vanligvis snakker om gir "bare" litt hardhet i øvre mellomtone når tidsvariasjonen i digitalsignalet konverteres til uharmonisk analog forvrengning. Der er DAC'er veldig forskjellige.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg husker den tråden. Godt å høre at det forsvant etterhvert, for dette må ha vært en slags verdensrekord i jitter.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn skrev:
    Ja, jeg husker den tråden. Godt å høre at det forsvant etterhvert, for dette må ha vært en slags verdensrekord i jitter.
    Eller ikke jitter i det hele tatt?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Asbjørn skrev:
    Ja, jeg husker den tråden. Godt å høre at det forsvant etterhvert, for dette må ha vært en slags verdensrekord i jitter.
    Eller ikke jitter i det hele tatt?
    Hvem vet. Ploppelyder tyder på at DAC'en har mistet tråden, uansett om grunnen er enorm tidsvariasjon i datastrømmen eller noe annet som har gått galt i streamingen.
     

    Doc.G

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    434
    Antall liker
    16
    Sted
    Steinkjer, Nord Trøndelag
    Asbjørn skrev:
    Dazed skrev:
    Asbjørn skrev:
    Ja, jeg husker den tråden. Godt å høre at det forsvant etterhvert, for dette må ha vært en slags verdensrekord i jitter.
    Eller ikke jitter i det hele tatt?
    Hvem vet. Ploppelyder tyder på at DAC'en har mistet tråden, uansett om grunnen er enorm tidsvariasjon i datastrømmen eller noe annet som har gått galt i streamingen.
    Har opplevd ploppelyder fra Wimp via Logitech Transporter, har aldri det problemet med streaming av flac/mp3 (samme nettverk), tviler på at det er snakk om jitter.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Dazed skrev:
    Asbjørn skrev:
    Ja, jeg husker den tråden. Godt å høre at det forsvant etterhvert, for dette må ha vært en slags verdensrekord i jitter.
    Eller ikke jitter i det hele tatt?
    Hvem vet. Ploppelyder tyder på at DAC'en har mistet tråden, uansett om grunnen er enorm tidsvariasjon i datastrømmen eller noe annet som har gått galt i streamingen.
    Høres ut som trafikkonflikt på nettverket, fordi det skjer flere ting samtidig. Om man så "henter ned musikk" fra nettet samtidig som annet skjer på samme nettverk, kan det oppstå avbrudd i streamen, og det kan høres ut som bobling og plopping.

    En del år tilbake var det en firmware-versjon til Airport som fikk slike avbrudd hver gang en annen datamaskin surfet. Det ble fikset i neste revisjon, og har aldri opplevd det igjen. Det var det slitsomt å streame radio med den dårlige firmwaren.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Vi kan godt konkludere med at dette ikke var jitter i den forstand det blir omtalt her, og vi kan godt legge skylden på WiMP. Jeg sa opp abonnementet mitt i sinne etter kort tid, men etter å ha sett tråden til Apple hvor dette viser seg å være et problem for mange som bruker digital dock/transport så endret jeg oppfatning.
    Uansett ikke til å holde ut.
    Og by the way, jeg surfer da ikke mens jeg spiller musikk :p

    Når jeg ikke brukte WiMP som musikkkilde, men heller iPod'en i iPhonen var kvaliteten langt dårligere enn CD. Det er det som egentlig blir diskutert i linken jeg postet i tidligere innlegg. Og dette konkluderer jeg med at er pga jitter.
    Problemet opphørte for øvrig etter oppdatering av OS.

    Derfor konkluderer jeg fortsatt med at V6.0 ikker er jitter-immun.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heimdall skrev:
    Og by the way, jeg surfer da ikke mens jeg spiller musikk  :p
    Jeg har på musikk mens jeg gjør alt mulig rart, jeg.

    Heimdall skrev:
    Når jeg ikke brukte WiMP som musikkkilde, men heller iPod'en i iPhonen var kvaliteten langt dårligere enn CD. Det er det som egentlig blir diskutert i linken jeg postet i tidligere innlegg. Og dette konkluderer jeg med at er pga jitter.
    Problemet opphørte for øvrig etter oppdatering av OS.

    Derfor konkluderer jeg fortsatt med at V6.0 ikker er jitter-immun.
    Hvordan kan du si noe om jitter eller annet i en DAC på grunn av den dårlige lyden ut fra den analoge utgangen (kanskje til og med hodetelefonutgangen, og dessuten kanskje lossy mp3-filer med begrenset bitrate) i en iPhone?

    Hadde du brukt en dock som hentet ut digitale signaler fra iPod, samt spilt av musikk i et tapsfritt filformat i minst 16 bit/44.1KHz, så kunne du kanskje begynne å forvente at det skulle låte som en CD-spiller. (iPod's innebygde DAC, linje- og hodetelefonutganger er dessverre ikke noe å rope hurra for.)
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Dazed skrev:
    Heimdall skrev:
    Og by the way, jeg surfer da ikke mens jeg spiller musikk :p
    Jeg har på musikk mens jeg gjør alt mulig rart, jeg.

    Heimdall skrev:
    Når jeg ikke brukte WiMP som musikkkilde, men heller iPod'en i iPhonen var kvaliteten langt dårligere enn CD. Det er det som egentlig blir diskutert i linken jeg postet i tidligere innlegg. Og dette konkluderer jeg med at er pga jitter.
    Problemet opphørte for øvrig etter oppdatering av OS.

    Derfor konkluderer jeg fortsatt med at V6.0 ikker er jitter-immun.
    Hvordan kan du si noe om jitter eller annet i en DAC på grunn av den dårlige lyden ut fra den analoge utgangen (kanskje til og med hodetelefonutgangen) i en iPhone?
    Men jeg brukte ikke analogutgangen. Jeg brukte en digital dock, Onkyo ND-S1, til DAC. Sammenlignet mot CD til DAC.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heimdall skrev:
    Men jeg brukte ikke analogutgangen. Jeg brukte en digital dock, Onkyo ND-S1, til DAC. Sammenlignet mot CD til DAC.
    Da gjorde jeg en gal antakelse, og beklager. Hvilket filformat spilte du av med iPhone-en?

    Likevel skjønner jeg ikke helt hvordan det faktum at en digital kilde låter dårligere eller bedre enn en annen gjennom den samme DAC-en kan indikere noe om hvordan nevnte DAC takler jitter. (?)
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg spilte ALAC (Apple lossless), og gjorde mange tester i forbindelse med å identifisere problemet. Jeg lagde bl.a. CD-R basert på samme ALAC-ripp og sammenlignet denne med både original CD og iPhone. Sammenlignet også CD -> forsterker vs. CD -> DAC -> forsterker. Også iPod nano vs. iPhone.
    Jeg kom til slutt fram til at problemet bare var på iPhone, så dette var jitter(?)-kilden.
    Jeg mistenkte først at disse "ulydene" kunne oppstå i Mac'en, men dette ble tilbakevist.

    Jeg er ute på tynn is når det gjelder jitter, har lest litt artikler på nett som beskriver lydene slik som jeg oppfatter dem, men jeg har ikke greie på dette.
    Se for øvrig den (korte og ufullstendige) tråden jeg linket til i tidligere post, hvor jeg fikk hjelp og gode råd.

    Jeg vet heller ikke om noen har sagt at V6.0 skal være jitter-immun. Mine problemer er borte, men jeg har aldri gjort noe med DAC'en.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Om du er den eneste på nettverket ditt, og du ikke bruker data eller annet, så er det ikke nettverksfeil, men det tok meg litt tid å skjønne at mine "drop-outs," da firmware var overfølsom, skyldtes at min datter var aktiv. Men da min iPod Touch logget på for at jeg skulle styre avspillingen, og jeg fikk samme drop-out, skjønte jeg endelig tegningen.

    Resultatet var "blop."
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heimdall skrev:
    Jeg spilte ALAC (Apple lossless), og gjorde mange tester i forbindelse med å identifisere problemet. Jeg lagde bl.a. CD-R basert på samme ALAC-ripp og sammenlignet denne med både original CD og iPhone. Sammenlignet også CD -> forsterker vs. CD -> DAC -> forsterker. Også iPod nano vs. iPhone.
    Jeg kom til slutt fram til at problemet bare var på iPhone, så dette var jitter(?)-kilden.
    Jeg mistenkte først at disse "ulydene" kunne oppstå i Mac'en, men dette ble tilbakevist.

    Jeg er ute på tynn is når det gjelder jitter, har lest litt artikler på nett som beskriver lydene slik som jeg oppfatter dem, men jeg har ikke greie på dette.
    Se for øvrig den (korte og ufullstendige) tråden jeg linket til i tidligere post, hvor jeg fikk hjelp og gode råd.

    Jeg vet heller ikke om noen har sagt at V6.0 skal være jitter-immun. Mine problemer er borte, men jeg har aldri gjort noe med DAC'en.
    OK. Høres jo ut som du "gjør alt riktig".

    Jeg synes bare det er rart å snakke om jitter i en kilde, siden jitter er en faseforskyvning/tids-feil mellom kilden og mottakeren. Jeg skjønner ikke at jitter kan være problemet her, altså, men vil tro det er noe annet som gjør at digitalsignalet fra iPhone/onkyo-dock inneholder et eller annet som forårsaker mer forvrengning i det analoge signalet ut av DAC-en enn signalet fra CD-spilleren.

    Kan selve avspillingen i iPhone være dårligere enn i CD-spilleren? (Ikke bitperfect?)

    Kan klokka/oscillatoren i iPhone være mer ustabil enn CD-spillerens?

    Brukte du samme kabel, interface og ingang med de to kildene?

    Jeg kan ikke nok om dette, så jeg får vente på noen andre som har en forklaring. :)
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Ja her må vi få Asbjørn på banen igjen :-\
    Som svar på spørsmålene dine kan jeg jo igjen nevne at problemet forsvant etter oppdatering av OS, så utelukker derfor iallfall hardware svakheter.
    Jeg prøvde å bytte mellom toslink og RCA, det er de to mulighetene jeg har på både CD og Onkyo. De to RCA'ene er riktignok ikke like, kan ikke huske om jeg byttet rundt på dem. Men jeg bruker iallfall samme nå som da (Silver Shadow).

    Jeg er åpen for andre forklaringer enn jitter, og jeg var nok kanskje litt bombastisk da jeg sa at V6.0 ikke er jitter-immun (selv om jeg aldri har hørt noen si at den faktisk er det). Dette var basert på nevnte tråd. Ble bl.a. her anbefalt å prøve den "tilnærmet jitter-immune" Benchmark Dac1 til sammenligning, hvilket jeg aldri fikk muligheten til.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Heimdall skrev:
    Som svar på spørsmålene dine kan jeg jo igjen nevne at problemet forsvant etter oppdatering av OS, så utelukker derfor iallfall hardware svakheter.
    Ja, og mengden jitter vil ikke påvirkes av software, antar jeg... ;)

    Heimdall skrev:
    Jeg prøvde å bytte mellom toslink og RCA, det er de to mulighetene jeg har på både CD og Onkyo. De to RCA'ene er riktignok ikke like, kan ikke huske om jeg byttet rundt på dem. Men jeg bruker iallfall samme nå som da (Silver Shadow).
    Grunnen til at jeg lurte var at jitter jo kan oppstå i kabelen.

    Heimdall skrev:
    Jeg er åpen for andre forklaringer enn jitter, og jeg var nok kanskje litt bombastisk da jeg sa at V6.0 ikke er jitter-immun (selv om jeg aldri har hørt noen si at den faktisk er det).
    Nei, jeg vet heller ikke, men det var grunnlaget ditt for å mene at den ikke er det jeg stusset ved, siden jeg ikke syntes det var sannsynlig at problemene du opplevde kom av jitter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Klokkejitter kan sikkert bli så ille at S/PDIF-mottakeren mister oversikten, dvs at PLL (phase locked loop) mister "lock" og avbryter datastrømmen. Da blir det brudd, uansett om avsenderen fortsatt sender bits. Jeg ser at diverse Apple-fora omtaler dette fenomenet som "jitter", men effekten blir den samme som om avsenderen begynner å droppe bits, uansett hvor i kjeden det skjer. Umulig å vite sikkert hvor problemet oppstår uten obduksjon med et oscilloskop. Apple fant formodentlig ut av det etter hvert. Det finnes sikkert noe info et eller annet sted på nett hvis man er nysgjerrig nok til å google litt.

    Dette er likevel noe helt annet enn de beskjedne nivåene med klokkejitter som skaper litt sidebånd og analog forvrengning ved D/A-konvertering.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed skrev:
    Jeg vet strengt tatt ikke engang hva som egentlig menes med "jitter-immun", men gjetter at en dac som tolker og reklokker signalet selv før den sender det til DAC-chipen er det man sikter til?
    Abrahamsen V6 skal jo upsample alt til 24/192, og da reklokker den vel også signalet, så jeg regner med at derfor er den ganske motstandsdyktig mot jitter. Er jeg inne på rett tankegang her?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Dazed skrev:
    Dazed skrev:
    Jeg vet strengt tatt ikke engang hva som egentlig menes med "jitter-immun", men gjetter at en dac som tolker og reklokker signalet selv før den sender det til DAC-chipen er det man sikter til?
    Abrahamsen V6 skal jo upsample alt til 24/192, og da reklokker den vel også signalet, så jeg regner med at derfor er den ganske motstandsdyktig mot jitter. Er jeg inne på rett tankegang her?
    Både ja og nei. Dersom målingene i Stereophile er korrekte og gir et riktig totalinntrykk har oppsampling ingen effekt på jitter (til testerens overraskelse) på min Bryston BDA-1 DAC.
    På den andre siden snakker også testeren om "measurement artifacts" som ikke ga noen mening i en av de andre målingene så det kan jo ha vært en dårlig dag.

    Andre implementasjoner har imidlertid mer effekt av dette og Benchmark DAC1 trekkes vel ofte frem som et eksempel, uten at jeg helt kan forstå dette siden man ikke kan slå av upsampling på denne så vidt jeg vet, slik at det like gjerne kan være en knallgod implementasjon forøvrig som gjør at denne er så motstandsdyktig mot jitter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn