Den dagen jeg ble "vekket" og så lyset...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Platespillere er følsom for underlaget, CD-spillere er det ikke!!

    Men for all del, har man en elefant i huset eller det kommer et jordskjelv så kan selv CD-spilleren hikke/hoppe, dog hører ingen forskjell på om CD-spilleren står den ene eller andre plassen... Man plasserer den normalt uansett ikke oppå sub.kassen e.l., overdrevet tull det mange hevder, at lyden blir så vilt mye bedre om CD.spilleren står på det riktige underlaget. Mange fremstiller det som om det er forskjeller lik himmel og helvete - bare tull!!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    made4u skrev:
    Jeg kunne stilt som kontrollør i en blindtest, hadde virkelig vært et bra initiativ og jeg kunne stilt opp med mange par av slike man har foran øynene når man sover (dem ser man ikke en dritt gjennom og testpersonene skulle vært tilnærmet helt blinde).

    Og ikke minst, jeg hadde vært en djevel som skulle lurt dem opp i styr med å si jeg hadde byttet mens jeg ikke hadde det, og omvendt (byttet når jeg sa jeg ikke hadde det)...

    Dessuten skulle blindtesten ha foregått slik at testpersonene ikke fikk påvirke hverandre, dem måtte derfor notere ned forskjellene dem hørte eller ikke hørte underveis...

    Først etterpå skulle dette sammenlignes med hva jeg hadde gjort underveis, og hva den enkelte uttalte om forskjeller.

    ----

    Dernest skulle jeg testet hvordan andre lyttere påvirket hverandre fra eller til, altså med at dem neste økt skulle få snakke med hverandre om forskjellen de opplevde - dette for å teste om enkeltpersoner kom med andre forklaringer ut fra gruppepåvirkning, enn hva dem kom frem til individuelt. Kanskje ville enkeltpersoner da sagt noe motstridende det dem selv opplevde i første økt...

    Men jeg tror ikke så mange hadde tørt å ha med meg som kontrollør for å være ærlig.
    1. Jeg foretrekker bind for øynene under blindtester
    2. det er et poeng at man tester i tilfeldig rekkefølge. 3. selvsagt noterer man ned inntrykkene og ikke diskuterer de med hverandre nettopp for å unngå gruppepåvirkning. dette er selvsagte momenter hvis man skal gjennomføre den type tester.Å lytte blind gjør det mye enklere å høre forskjeller imo
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    made4u skrev:
    Platespillere er følsom for underlaget, CD-spillere er det ikke!!

    Men for all del, har man en elefant i huset eller det kommer et jordskjelv så kan selv CD-spilleren hikke/hoppe, dog hører ingen forskjell på om CD-spilleren står den ene eller andre plassen... Man plasserer den normalt uansett ikke oppå sub.kassen e.l., overdrevet tull det mange hevder, at lyden blir så vilt mye bedre om CD.spilleren står på det riktige underlaget. Mange fremstiller det som om det er forskjeller lik himmel og helvete - bare tull!!
    Hvorfor er platespillere følsomme for underlaget og ikke CDspillere? hva med de som er mere nøkterne i beskrivelser av forskjeller. Er det også bare tull?
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    ikke glem at testpersonene skal bli forsøkt lurt også, og dette kan de gjerne få vite om på forhånd.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    made4u skrev:
    ikke glem at testpersonene skal bli forsøkt lurt også, og dette kan de gjerne få vite om på forhånd.
    Hvorfor det? og hvordan?
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    made4u skrev:
    Platespillere er følsom for underlaget, CD-spillere er det ikke!!

    Men for all del, har man en elefant i huset eller det kommer et jordskjelv så kan selv CD-spilleren hikke/hoppe, dog hører ingen forskjell på om CD-spilleren står den ene eller andre plassen... Man plasserer den normalt uansett ikke oppå sub.kassen e.l., overdrevet tull det mange hevder, at lyden blir så vilt mye bedre om CD.spilleren står på det riktige underlaget. Mange fremstiller det som om det er forskjeller lik himmel og helvete - bare tull!!
    CD spillere må selvfølgelig stå på pulsar føtter. Masse vibrasjoner i racket hvor spilleren står når man spiller ekstremt høyt.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    CD-spillere er det ikke?
    Hvorfor ikke det da? Er da vitterlig en enorm forskjell hos meg.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antar at trådstarter skriver med en god dose ironi, så jeg gidder ikke diskutere de fjollete svarene som gis. Derimot vil jeg komme med et tips angående "blindtest":

    Glem ikke at kroppens sanser er et svært fintfølende samspill. Hørselen vil påvirkes dersom synet blokkeres og motsatt. Jeg gikk "blind" i noen
    måneder grunnet en øyesykdom og trodde at da skulle det være positivt å høre musikk. Det tok mange uker før sansene hadde normalisert seg slik at musikken fikk den samme innvikning som tidligere.

    Derfor tror jeg det er bedre å heller slå av lys eller kle kablene slik at de blir ugjennkjennlige. Jeg pakket kablene inn i tørkepapir når jeg hadde en uformell test av Cardas GR og clear høyttaler kabel for et år siden. Han som satt i lytteposisjon kunne ikke vite hva det ble spilt, men han klarte enkelt å skille signaturen mellom kablene hver eneste gang jeg byttet.

    En blindtest skal være et hjelpemiddel for å finne forskjell på utstyr som testes. Skal man teste menneskers usikkerhet så finnes det egne metoder for det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    tomerik skrev:
    Jeg antar at trådstarter skriver med en god dose ironi, så jeg gidder ikke diskutere de fjollete svarene som gis. Derimot vil jeg komme med et tips angående "blindtest":

    Glem ikke at kroppens sanser er et svært fintfølende samspill. Hørselen vil påvirkes dersom synet blokkeres og motsatt. Jeg gikk "blind" i noen
    måneder grunnet en øyesykdom og trodde at da skulle det være positivt å høre musikk. Det tok mange uker før sansene hadde normalisert seg slik at musikken fikk den samme innvikning som tidligere.

    Derfor tror jeg det er bedre å heller slå av lys eller kle kablene slik at de blir ugjennkjennlige. Jeg pakket kablene inn i tørkepapir når jeg hadde en uformell test av Cardas GR og clear høyttaler kabel for et år siden. Han som satt i lytteposisjon kunne ikke vite hva det ble spilt, men han klarte enkelt å skille signaturen mellom kablene hver eneste gang jeg byttet.
    sikkert forskjellige erfaringer. personlig foretrakk jeg bind foran øynene under de blindtestene jeg har vært i
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    made4u skrev:
    Dessuten skal man bytte ut lakrissnørene mot noe annet, men derfra og videre er det bråstopp for min del og det går over i galskap.
    Jeg synes lakrissnørene får urettmessig mye kritikk. Jeg har sammenlignet dem mot andre og synes de klarer seg fint.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    For en fantastisk tråd. Aldri sett mer enighet her og tar jeg feil i at det er et felles ønske over at trådstarter samler sine innlegg i en tråd?
    Selv stemmer jeg for at den samles under mitt anleggs tråd som tross alt er en egen skrytetråd...
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    H.R skrev:
    For en fantastisk tråd. Aldri sett mer enighet her og tar jeg feil i at det er et felles ønske over at trådstarter samler sine innlegg i en tråd?
    Selv stemmer jeg for at den samles under mitt anleggs tråd som tross alt er en egen skrytetråd...


    /jan
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Den dagen jeg ble "vekket" og så lyset var faktisk gjennom en astrologibok. Kabler har aldri denne muligheten, hverken på den ene eller andre måten. Og i allefall ikke av at supre anlegg kan spille topp med billige kabler. Det kan aldri by på store sjelsettende overraskelser. Beklager, made4you.
     
    M

    musicus

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Hallelujah. Jeg har sett lyset.

    Hvilket lys?

    Aner ikke, men jeg tror det er der.
    Me too!, lyset er i rørene og resten i de foldede hornene 8) ....

    mvh
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.767
    Antall liker
    21.657
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lyset er i diodene i ICEpowerASX2-modulene inni dipolene mine.

    Sånn er det bare. ;)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er vi heldige, lever vi når vi får litt ekstra nattlys fra Orions skulder. Betelgeuse murrer og vrir på seg for tiden, men den målestokken er vid og bred.

     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    made4u skrev:
    Platespillere er følsom for underlaget, CD-spillere er det ikke!!

    Men for all del, har man en elefant i huset eller det kommer et jordskjelv så kan selv CD-spilleren hikke/hoppe, dog hører ingen forskjell på om CD-spilleren står den ene eller andre plassen... Man plasserer den normalt uansett ikke oppå sub.kassen e.l., overdrevet tull det mange hevder, at lyden blir så vilt mye bedre om CD.spilleren står på det riktige underlaget. Mange fremstiller det som om det er forskjeller lik himmel og helvete - bare tull!!
    Det er jo bare helt fantastisk hva du klarer å lire av deg.
    Her starter du med å utbasunere en universal sannhet - som forøvrig ikke henger på greip. Du redder deg riktignok litt inn i midtpartiet, mens siste setning nok kan medføre en viss riktighet. Det utrolige er at du er blind (eller skal vi si døvfor alt mellom disse "ytterpunktene"...
    Cd-spillere er helt klart følsom for underlaget, særlig når det spilles høyt. Men påvirkningene er ikke av den art at det gir kjempestore utslag. Og som så ofte ellers, er det gjerne summen av alle disse små utslagene (som kan være forbedringer og/eller forverringer) som gjør at vi hører og legger merke til dem når vi lytter til musikk.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    H.R skrev:
    For en fantastisk tråd. Aldri sett mer enighet her og tar jeg feil i at det er et felles ønske over at trådstarter samler sine innlegg i en tråd?
    Selv stemmer jeg for at den samles under mitt anleggs tråd som tross alt er en egen skrytetråd...
    +1

    mvh
    Proffen
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    made4u skrev:
    Platespillere er følsom for underlaget, CD-spillere er det ikke!!

    Men for all del, har man en elefant i huset eller det kommer et jordskjelv så kan selv CD-spilleren hikke/hoppe, dog hører ingen forskjell på om CD-spilleren står den ene eller andre plassen... Man plasserer den normalt uansett ikke oppå sub.kassen e.l., overdrevet tull det mange hevder, at lyden blir så vilt mye bedre om CD.spilleren står på det riktige underlaget. Mange fremstiller det som om det er forskjeller lik himmel og helvete - bare tull!!

    Du hører ikke forskjell på sånt, tydeligvis. Ikke kabler heller. Fint for deg, så slipper du å bruke penger og tid på ting du ikke synes har noen effekt. Men når ble dine personlige erfaringer noe du synes resten av verden burde betrakte som den endelige sannhet?

    God bedring.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvorfor er CD-spillere følsomme for underlaget når det spilles høyt? Har man koblet ut buffer på disse?

    Kanskje modde med innmaten i en slik? Bufferen er lett å lempe ut, selv om jeg stusser over hvorfor den ikke ble inkludert i en langt dyrere ikke-mobil komponent. Det finnes en drøss Jogproof™ Discmans på eBay, de går for null penger. Billig buffer.
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    H.R skrev:
    For en fantastisk tråd. Aldri sett mer enighet her og tar jeg feil i at det er et felles ønske over at trådstarter samler sine innlegg i en tråd?
    Selv stemmer jeg for at den samles under mitt anleggs tråd som tross alt er en egen skrytetråd...
    Jeg heller vel mer i retning av å si et klart og tydelig STOPP!!! til trådstarter....
    Samtidig er det jo underholdende, dette her...

    mvh
    Proffen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.582
    Antall liker
    27.728
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    H.R skrev:
    For en fantastisk tråd. Aldri sett mer enighet her og tar jeg feil i at det er et felles ønske over at trådstarter samler sine innlegg i en tråd?
    Selv stemmer jeg for at den samles under mitt anleggs tråd som tross alt er en egen skrytetråd...
    Trådstarter har vel ikke noen anleggstråd. Kanskje han kan opprette en egen "Mine innlegg" tråd? ;D

    mvh
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    tkr skrev:
    H.R skrev:
    For en fantastisk tråd. Aldri sett mer enighet her og tar jeg feil i at det er et felles ønske over at trådstarter samler sine innlegg i en tråd?
    Selv stemmer jeg for at den samles under mitt anleggs tråd som tross alt er en egen skrytetråd...
    Trådstarter har vel ikke noen anleggstråd. Kanskje han kan opprette en egen "Mine innlegg" tråd? ;D

    mvh
    Inlegg, anlegg, what`s the difference? ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Når min bedre halvdel, som forøvrig ikke er spesielt opptatt av hobbyen vår, med glans forstår logikken i forskjeller mht både kabler og betydningen av kildeunderlag, sier det ganske mye...

    Skal stoppe nå, men legger inn et favorittordtak på OT-siden. DET vil si mye om hva jeg mener og føler just nu...

    mvh
    Proffen
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har aldri hatt noen ønsker om å delta i kabeldiskusjoner, men noen ganger blir man noe provosert og klarer ikke helt å holde munn. Dere får ha meg unnskyldt.
    Det er vel sikkert greit å bruke “lampettledning” som høyttalerkabel, men jeg vil vel tro at denne ikke slipper igjennom all potensiell musikk (lyd) fra ulike kilder og forsterkere. Dette begrenser vel etter min oppfatning hensikten med å bytte ut alt som benyttes før høyttalerkablene, cd-spillere, platespillere, forsterkere osv. til stadig bedre kvalitet.
    Uten å fornærme noen, så sammenligner jeg en “lampettledning” kontra dyr høyttalerkabel med å kjøre på en kjerrevei kontra motorvei. Motorveien slipper igjennom alle biler, både store og små, biler med lav hastighet og raske sportsbiler med “høyfrekvent” fart, små personbiler og store trailere.
    En kjerrevei slipper igjennom de fleste biler opp til en viss størrelse, men kjerreveiens beskaffenhet gir en lav makshastighet for alle biler som slipper igjennom, uansett bilens potensial og større lastebiler og “lavfrekvente” trailere slipper ikke igjennom i det hele tatt.
    Noen ønsker selvsagt å bo langs kjerreveien for å slippe unna tungtrafikk og biler i høy hastighet, mens noen ønsker å få fraktet varer og tjenester helt fram til døra uten begrensning av hastighet eller størrelse, og begge deler fullt ut forståelig og man kan kanskje ikke få i pose og sekk.
     

    nikosidis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.03.2007
    Innlegg
    857
    Antall liker
    250
    Torget vurderinger
    16
    made4u skrev:
    Jeg kunne stilt som kontrollør i en blindtest, hadde virkelig vært et bra initiativ og jeg kunne stilt opp med mange par av slike man har foran øynene når man sover (dem ser man ikke en dritt gjennom og testpersonene skulle vært tilnærmet helt blinde).

    Og ikke minst, jeg hadde vært en djevel som skulle lurt dem opp i styr med å si jeg hadde byttet mens jeg ikke hadde det, og omvendt (byttet når jeg sa jeg ikke hadde det)...

    Dessuten skulle blindtesten ha foregått slik at testpersonene ikke fikk påvirke hverandre, dem måtte derfor notere ned forskjellene dem hørte eller ikke hørte underveis...

    Først etterpå skulle dette sammenlignes med hva jeg hadde gjort underveis, og hva den enkelte uttalte om forskjeller.

    ----

    Dernest skulle jeg testet hvordan andre lyttere påvirket hverandre fra eller til, altså med at dem neste økt skulle få snakke med hverandre om forskjellen de opplevde - dette for å teste om enkeltpersoner kom med andre forklaringer ut fra gruppepåvirkning, enn hva dem kom frem til individuelt. Kanskje ville enkeltpersoner da sagt noe motstridende det dem selv opplevde i første økt...

    Men jeg tror ikke så mange hadde tørt å ha med meg som kontrollør for å være ærlig.
    Da er du kontrollør. Problem kan være hvor vi bor i Landet. Jeg bor på Skedsmokorset.
    Det må også være en med ref.. komponenter og godt rom, som vi gjør testen hos. Det går fint og gjøre testen hos meg da jeg har veldig bra rom, men dessverre ikke gode nok høytalere eller elektronikk for tiden.

    Dette kan blir kjempe gøy hvis vi får det til. Vi kunne brukt en hel lørdag der forskjellige folk hadde kommet innom i løpet av dagen. Vi trenger vel ca. 20-30 personer for å få en brukbar vurdering.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil vri fokus littegrann i forhold til ramaskrikene her inne...

    Når jeg leser trådstarters 1. innlegg er det 2 ting som slår meg; Han har muligens lyttet til "one-point-source" høyttalere for første gang - og han har muligens lyttet til Quad ELS 63 for første gang. Det er han overbegeistret over.

    Så observerer han at Quad eieren bruker tildels rimelige kabler som ikke er til hinder for den gode lyden - snarerere tvert i mot!

    I sin begeistring går han i fellen og klandrer andre for å ha for stort fokus på kabler. Kanskje han skulle klandret andre for å ha feil høyttalere i stedet...? Jeg for min del tror at det er her skoen trykker mest; feil høyttalere....

    Men, jeg vil ikke klandre noen for sine valg - og ja, det er stor forskjell på kabler!

    Ha en trivelig søndag!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Kabeldragern skrev:
    Jeg vil vri fokus littegrann i forhold til ramaskrikene her inne...

    Når jeg leser trådstarters 1. innlegg er det 2 ting som slår meg; Han har muligens lyttet til "one-point-source" høyttalere for første gang - og han har muligens lyttet til Quad ELS 63 for første gang. Det er han overbegeistret over.

    Så observerer han at Quad eieren bruker tildels rimelige kabler som ikke er til hinder for den gode lyden - snarerere tvert i mot!

    I sin begeistring går han i fellen og klandrer andre for å ha for stort fokus på kabler. Kanskje han skulle klandret andre for å ha feil høyttalere i stedet...? Jeg for min del tror at det er her skoen trykker mest; feil høyttalere....

    Men, jeg vil ikke klandre noen for sine valg - og ja, det er stor forskjell på kabler!

    Ha en trivelig søndag!
    Dagens, Drager´n. Well said! ;D
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Kabeldragern skrev:
    Jeg vil vri fokus littegrann i forhold til ramaskrikene her inne...

    Når jeg leser trådstarters 1. innlegg er det 2 ting som slår meg; Han har muligens lyttet til "one-point-source" høyttalere for første gang - og han har muligens lyttet til Quad ELS 63 for første gang. Det er han overbegeistret over.

    Så observerer han at Quad eieren bruker tildels rimelige kabler som ikke er til hinder for den gode lyden - snarerere tvert i mot!

    I sin begeistring går han i fellen og klandrer andre for å ha for stort fokus på kabler. Kanskje han skulle klandret andre for å ha feil høyttalere i stedet...? Jeg for min del tror at det er her skoen trykker mest; feil høyttalere....

    Men, jeg vil ikke klandre noen for sine valg - og ja, det er stor forskjell på kabler!

    Ha en trivelig søndag!
    Quad høyttalerne gjorde definitivt inntrykk på meg ja, dem låt himmelsk og hadde noen styrker jeg ikke finner igjen i mine IMF Professional Monitor høyttalere, selv om jeg totalt sett foretrekker IMF høyttalere grunnet deres kvaliteter på andre områder igjen og fordi dem låter bra helhetlig sett.

    Quad'ene var for si det mildt, sjokkerende gode, å si dem gav meg hakeslepp er ikke å uttrykke det mildt en gang... Eier noen av dere som leser dette et par Quad ELS-63 høyttalere, så vit at i alle fall jeg synes at dere sitter med noen uvirkelig bra høyttalere som fortjener hvert godord dem kan høste til fulle.

    Var mitt første møte med Quad høyttalere ja, siden den gang har jeg hørt dem ved noen andre anledninger, men skulle gjerne lyttet mer til dem da dem var engasjerende i så måte, sant nå er jeg ikke i mål personlig og er ikke fornøyd med lyden jeg har her før IMF'ene mine får den elektronikken de fortjener... Derfor savner jeg roen jeg en gang vil få, den dagen alt er på plass.

    Det skal sies, jeg hørte ikke Quad'ene med andre kabler... Men du verden, hva skulle det være godt for når dem spilte aldeles himmelsk og låt bedre enn det aller meste jeg har hørt... Tanken vil da automatisk melde seg, er kablene egentlig så viktig når det låter så vannvittig bra med enkle kabler som ikke gjør vondt for økonomien. Det blir nesten ironisk å høre oppsett med dyrt kabelbudsjett, som uansett ikke låter like bra, etter en slik opplevelse. Man må jo da spørre seg om det er kablene eller andre faktorer som skaper lyden, f.eks. komponentene, høyttalerne og rommet.

    Skal noen bruke penger på lyd for gitte komponenter og høyttalere, da ser jeg heller at vedkommende bruker de pengene til å leie inn noen med kunnskap om romakustikk, som kan komme hjem til dem og hjelpe dem med akustikken og ikke minst legge penger i akustikk-tiltak. Det anser jeg som mye mer vellbrukte penger enn å legge den samme summen på bordet for kabler... Få tenker slik, og jeg tror ikke jeg har møtt noen som har prioritert i den retning. Vet ikke om det er mulig å leie noen for oppgaven en gang, men jeg ser definitivt et marked for det og det ser jeg som mer hensiktsmessig enn kabelkjøp - rett og slett fordi jeg har erfart hvordan forskjellige rom har forskjellige utfordringer og hvor mye dem preger lyden selv om anlegget er det samme. Skal ikke all verden med justeringer til, før mye endrer seg (høyttalerplassering samt hvor enn lytter fra etc.)... Men poenget er, at selv etter å ha optimalisert dette så kan man sitte igjen med å se utfordringer og synes at det ikke er helt optimalt - kanskje savner man en del av hvordan det låt i et annet rom eller med en annen plassering... Alt man kan er å plassere dem slik at man totalt sett har den beste opplevelsen av lyttingen.

    Jeg tror, uten å helt vite, at akustiske tiltak er veien å gå i så måte. Men akkurat det er ikke noen enkel greie for oss dødelige med manglende kunnskap om akustikk og som ikke vet hvilke tiltak man kan foreta, foruten å plassere seg selv og høyttalerne etter beste evne... Der er det bråstopp for min del om hva jeg kan foreta meg for at det hele skal bli bedre (og slik tror jeg mange har det, og derfor jeg synes at noen som kan akustikk ville vært en god invistering å få hjelp/råd av).

    Med kabler har jeg vanskelig for å tro at man kan oppnå noe i nærheten så viktig...
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.950
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    tomerik skrev:
    Jeg antar at trådstarter skriver med en god dose ironi,
    Av en eller annen grunn.....er jeg rimelig sikker på at så ikke er tilfelle her.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    made4u skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Jeg vil vri fokus littegrann i forhold til ramaskrikene her inne...

    Når jeg leser trådstarters 1. innlegg er det 2 ting som slår meg; Han har muligens lyttet til "one-point-source" høyttalere for første gang - og han har muligens lyttet til Quad ELS 63 for første gang. Det er han overbegeistret over.

    Så observerer han at Quad eieren bruker tildels rimelige kabler som ikke er til hinder for den gode lyden - snarerere tvert i mot!

    I sin begeistring går han i fellen og klandrer andre for å ha for stort fokus på kabler. Kanskje han skulle klandret andre for å ha feil høyttalere i stedet...? Jeg for min del tror at det er her skoen trykker mest; feil høyttalere....

    Men, jeg vil ikke klandre noen for sine valg - og ja, det er stor forskjell på kabler!

    Ha en trivelig søndag!
    Quad høyttalerne gjorde definitivt inntrykk på meg ja, dem låt himmelsk og hadde noen styrker jeg ikke finner igjen i mine IMF Professional Monitor høyttalere, selv om jeg totalt sett foretrekker IMF høyttalere grunnet deres kvaliteter på andre områder igjen og fordi dem låter bra helhetlig sett.

    Quad'ene var for si det mildt, sjokkerende gode, å si dem gav meg hakeslepp er ikke å uttrykke det mildt en gang... Eier noen av dere som leser dette et par Quad ELS-63 høyttalere, så vit at i alle fall jeg synes at dere sitter med noen uvirkelig bra høyttalere som fortjener hvert godord dem kan høste til fulle.

    Var mitt første møte med Quad høyttalere ja, siden den gang har jeg hørt dem ved noen andre anledninger, men skulle gjerne lyttet mer til dem da dem var engasjerende i så måte, sant nå er jeg ikke i mål personlig og er ikke fornøyd med lyden jeg har her før IMF'ene mine får den elektronikken de fortjener... Derfor savner jeg roen jeg en gang vil få, den dagen alt er på plass.

    Det skal sies, jeg hørte ikke Quad'ene med andre kabler... Men du verden, hva skulle det være godt for når dem spilte aldeles himmelsk og låt bedre enn det aller meste jeg har hørt... Tanken vil da automatisk melde seg, er kablene egentlig så viktig når det låter så vannvittig bra med enkle kabler som ikke gjør vondt for økonomien. Det blir nesten ironisk å høre oppsett med dyrt kabelbudsjett, som uansett ikke låter like bra, etter en slik opplevelse. Man må jo da spørre seg om det er kablene eller andre faktorer som skaper lyden, f.eks. komponentene, høyttalerne og rommet.

    Skal noen bruke penger på lyd for gitte komponenter og høyttalere, da ser jeg heller at vedkommende bruker de pengene til å leie inn noen med kunnskap om romakustikk, som kan komme hjem til dem og hjelpe dem med akustikken og ikke minst legge penger i akustikk-tiltak. Det anser jeg som mye mer vellbrukte penger enn å legge den samme summen på bordet for kabler... Få tenker slik, og jeg tror ikke jeg har møtt noen som har prioritert i den retning. Vet ikke om det er mulig å leie noen for oppgaven en gang, men jeg ser definitivt et marked for det og det ser jeg som mer hensiktsmessig enn kabelkjøp - rett og slett fordi jeg har erfart hvordan forskjellige rom har forskjellige utfordringer og hvor mye dem preger lyden selv om anlegget er det samme. Skal ikke all verden med justeringer til, før mye endrer seg (høyttalerplassering samt hvor enn lytter fra etc.)... Men poenget er, at selv etter å ha optimalisert dette så kan man sitte igjen med å se utfordringer og synes at det ikke er helt optimalt - kanskje savner man en del av hvordan det låt i et annet rom eller med en annen plassering... Alt man kan er å plassere dem slik at man totalt sett har den beste opplevelsen av lyttingen.

    Jeg tror, uten å helt vite, at akustiske tiltak er veien å gå i så måte. Men akkurat det er ikke noen enkel greie for oss dødelige med manglende kunnskap om akustikk og som ikke vet hvilke tiltak man kan foreta, foruten å plassere seg selv og høyttalerne etter beste evne... Der er det bråstopp for min del om hva jeg kan foreta meg for at det hele skal bli bedre (og slik tror jeg mange har det, og derfor jeg synes at noen som kan akustikk ville vært en god invistering å få hjelp/råd av).

    Med kabler har jeg vanskelig for å tro at man kan oppnå noe i nærheten så viktig...
    Jeg tror jeg forstår hva du mener og er tildels enig; kabler kan ikke utgjøre de store lydforskjellene som f.eks. bytte av høyttalere, forsterkere osv. kan gjøre. MEN, kabler blir liksom prikken over i-en slik jeg vurderer det. Når jeg har funnet utstyr jeg liker lydsignaturen på så "syr" jeg disse sammen med kabler som enten gjør det bra eller gjør det værre. Og velger selvsagt de kablene som låter best i mine ører.

    Jeg har hatt både Quad ELS 57 og 63 og vet hva de kan - og ikke kan! Bruker nå som et kompromiss IMF RSPM IV.

    Men jeg må vedgå at kabelbytte har gitt meg vel så store hakeslepp som utstyrsbytte har gjort.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    Jeg skriver ikke ironisk nei, dette er mine meninger og tanker om dette. Riktignok satt ganske på spissen til tider.

    Når det er sagt, så er jeg ikke så ekstrem som det kanskje kan virke som. Det hender at jeg tar litt kraftig i med noen av mine uttalelser, i så måte er jeg mer nysgjerrig enn det kan virke som - f.eks. hadde jeg funnet det spennende å være deltager i (lytter) i en kabeltest også, ikke bare kontrollør. I så måte skulle jeg virkelig ønsket at jeg kunne finne forskjeller verdt å skrive om også, dog har jeg pr. dags dato ikke funnet dem tross jeg mener det var en forskjell på mine gamle sølvkabler og det paret jeg hadde i kobber (begge av en grei kvalitet og ikke de billigste kablene folk spenner mellom produkter)... Men at forskjellen sett fra mitt ståsted var der, mellom sølv og kobberkabelen, er slik jeg ser det nå ingen poeng og noe verdt å ha forkus på - rett og slett fordi det i seg selv alene var vanskelig å vite hvilken av kablene jeg foretrakk. Jeg brukte dog den i sølv fast, den var også dyrest... Om den derimot lød best, det aner jeg ikke og det klarte jeg aldri å bestemme meg for.

    Skifte av komponenter, og da i særdeleshet høyttalere, preget lyden enda mer og jeg ser det som mye mer vesentlig - dessuten var plasseringen av høyttalerne m.m. noe som preget lyden i større grad.

    Men når det kommer til hvorvidt to tilsvarende like kobberkabler i veldig forskjellige prisklasser påvirker lyden, der melder jeg pass og kan ikke se den store gevinsten til eller fra og synes hele greia er en opphauset faktor som får mye mer oppmerksomhet enn hva det fortjener - dessuten har jeg aldri opplevd en forskjell verdt å snakke om i så måte hva gjelder dette, og synes andre overdriver det hele vilt og heftig med historier som at til og med bestemor som ikke er hifi-interessert og ikke en gang viste at kablene var byttet hørte forskjell.

    Vell, man får dømme utsagn hvordan man selv vil... mange vil dog at det skal være forskjeller, ingen tvil om det - og det er altså slik at forskningen forklarer hvorfor mennesker sågar kan se ting som ikke eksisterer (gjort forskningsprosjekter på dette og bl.a. skjult kamera har mange spøker som benytter seg av dette faktum, der mennesker sågar kjøper noe som ikke er noe m.m., og husker dem som så noe som ikke eksisterte, som alle andre såvidt påstod at dem så m.m.) Psykologi er viktig for å forklare det hele i så måte...
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor setter du ting på spissen og tar litt kraftig i når du egentlig ønsker en saklig debatt?
    Med en slik tilnærming gir du jo dette mer oppmerksomhet en det fortjener og du hauser dine synspunkter.... ::)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    made4u skrev:
    ... Riktignok satt ganske på spissen til tider.

    Når det er sagt, så er jeg ikke så ekstrem som det kanskje kan virke som. Det hender at jeg tar litt kraftig i med noen av mine uttalelser,...
    Minner om ordtaket "Som man roper i skogen, får man svar". ;)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Karma skrev:
    made4u skrev:
    ... Riktignok satt ganske på spissen til tider.

    Når det er sagt, så er jeg ikke så ekstrem som det kanskje kan virke som. Det hender at jeg tar litt kraftig i med noen av mine uttalelser,...
    Minner om ordtaket "Som man roper i skogen, får man svar". ;)


    /jan
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    made4u skrev:
    Men når det kommer til hvorvidt to tilsvarende like kobberkabler i veldig forskjellige prisklasser påvirker lyden, der melder jeg pass og kan ikke se den store gevinsten til eller fra og synes hele greia er en opphauset faktor som får mye mer oppmerksomhet enn hva det fortjener - dessuten har jeg aldri opplevd en forskjell verdt å snakke om i så måte hva gjelder dette, og synes andre overdriver det hele vilt og heftig med historier som at til og med bestemor som ikke er hifi-interessert og ikke en gang viste at kablene var byttet hørte forskjell.
    Beste måten å legge merke til / høre / oppfatte faktiske forskjeller på kabler er som en annen sa tidligere i tråden; prøv med forskjellige kabler mellom høyre og venstre. Har du et tilstrekkelig godt anlegg vil du etter min erfaring fort høre at "noe ikke stemmer". Dette "noe" er vanskelig å definere da kablene sannsynligvis måler likt både ohm, kapasistans og induktans.

    Men om du har tilstrekkelige øvde ører gjenstår å se... ehh - høre ;)

    Det er ikke gjort på en 2-3 år å utvikle gullører! ;D
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    made4u skrev:
    Jeg skriver ikke ironisk nei, dette er mine meninger og tanker om dette. Riktignok satt ganske på spissen til tider.

    Når det er sagt, så er jeg ikke så ekstrem som det kanskje kan virke som. Det hender at jeg tar litt kraftig i med noen av mine uttalelser, i så måte er jeg mer nysgjerrig enn det kan virke som - f.eks. hadde jeg funnet det spennende å være deltager i (lytter) i en kabeltest også, ikke bare kontrollør. I så måte skulle jeg virkelig ønsket at jeg kunne finne forskjeller verdt å skrive om også, dog har jeg pr. dags dato ikke funnet dem tross jeg mener det var en forskjell på mine gamle sølvkabler og det paret jeg hadde i kobber (begge av en grei kvalitet og ikke de billigste kablene folk spenner mellom produkter)... Men at forskjellen sett fra mitt ståsted var der, mellom sølv og kobberkabelen, er slik jeg ser det nå ingen poeng og noe verdt å ha forkus på - rett og slett fordi det i seg selv alene var vanskelig å vite hvilken av kablene jeg foretrakk. Jeg brukte dog den i sølv fast, den var også dyrest... Om den derimot lød best, det aner jeg ikke og det klarte jeg aldri å bestemme meg for.

    Skifte av komponenter, og da i særdeleshet høyttalere, preget lyden enda mer og jeg ser det som mye mer vesentlig - dessuten var plasseringen av høyttalerne m.m. noe som preget lyden i større grad.

    Men når det kommer til hvorvidt to tilsvarende like kobberkabler i veldig forskjellige prisklasser påvirker lyden, der melder jeg pass og kan ikke se den store gevinsten til eller fra og synes hele greia er en opphauset faktor som får mye mer oppmerksomhet enn hva det fortjener - dessuten har jeg aldri opplevd en forskjell verdt å snakke om i så måte hva gjelder dette, og synes andre overdriver det hele vilt og heftig med historier som at til og med bestemor som ikke er hifi-interessert og ikke en gang viste at kablene var byttet hørte forskjell.

    Vell, man får dømme utsagn hvordan man selv vil... mange vil dog at det skal være forskjeller, ingen tvil om det - og det er altså slik at forskningen forklarer hvorfor mennesker sågar kan se ting som ikke eksisterer (gjort forskningsprosjekter på dette og bl.a. skjult kamera har mange spøker som benytter seg av dette faktum, der mennesker sågar kjøper noe som ikke er noe m.m., og husker dem som så noe som ikke eksisterte, som alle andre såvidt påstod at dem så m.m.) Psykologi er viktig for å forklare det hele i så måte...
    Hei,

    Hvilke kabler har du testet opp mot hverandre av billige kontra dyre kobber/sølv kabler. Tenker da på merke og prisklasse. Synes innleggene dine på området er litt i vageste laget til å bli tatt seriøst.
    Jeg har aldri hengt meg opp i kabler annet enn at det gir eierglede med dyrere enn middels dyre kabler. Det er heller ikke sikkert at alle mener det du betegner som dyrt i det hele tatt er dyrt. Er en klokke til 50,000 NOK dyrt? Noen betaler lett 150,000 NOK for en klokke som ikke er særlig mer nøyaktig enn en Casio til 250 NOK. Samme gjelder kabler og annet utstyr.
    Det sagt så skal man heller ikke kritisere eller latterliggjør placebo effekten. Den har et navn og en klar definisjon av den enkle grunn at den er ekte.

    Mvh,
    Olav
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Før man kan føre en likevektig og god debatt, så er det vel noen få ting man bør ha på det rene, Made4U.


    made4u skrev:
    Det var da jeg spurte meg selv, hva fader høyt kabelbudsjett skulle være godt for? Anlegget hans med de enkleste kabler spilte jo fletta av alt jeg hadde hørt tidligere, og jeg som hadde hørt anlegg med heller stive kabelbudsjetter uten at det på noen måte låt like bra...

    Det i seg selv var en kraftig vekker for meg, og siden den gang har jeg vært kabelskeptiker og kjører selv med enkle og greie kabler til en koselig pris sammenlignet med hva det kunne ha vært.
    Har du tenkt på at to forskjellige anlegg låter forskjellig uavhengig av kablene som måtte brukes?

    Det du sier er at det anlegget du hørte hos han med billige kabler låt bedre enn alt annet du hadde hørt fra av andre anlegg som kanskje hadde dyre kabler? Om du ble kabelskeptiker av den grunn, så synes jeg det er litt rart.

    Påfunnet eksempel.
    Jeg hørte et Hegel/Patos-anlegg med billige kabler og et McIntosh/Martin Logan-anlegg med dyre kabler. Hegel-anlegget låt jo mye bedre!

    Jeg kunne ikke med denne sammenligningen si at det skulle ha noe mad kablene å gjøre, kunne jeg?


    Ja, jeg finner det merkelig, når bladet Lyd&Bilde (selgere ved HiFi-utsalg for den saks skyld) eller vanlige brukere anbefaler folk kabelkjøp. Sett mang en person handle HiFi i HiFi-butikker, f.eks. kan dem handle med seg kabler for mer enn 2000 kroner til et anlegg som uansett ikke vil låte like bra som mitt hos han med Quad høyttalerne, eller mitt eget for den saks skyld. IMF'ene jeg eier gjør nemlig mer inntrykk (på flere enn meg) enn det meste som selges der ute, trenger ikke å være beskjeden og ikke si det...
    Kanskje du ikke synes andre sine anlegg låter like godt som ditt ja.Hva med smak og behag? Kanskje andre synes dine høyttalere ikke er noe særlig heller? Ikke at det er et faktum, men det er jo ikke umulig.


    Dem blir lurt, rett og slett!!
    I følge deg. Andre kan ha funnet ut noe annet som har gitt deres anlegg det lille ekstra de søkte. Trenger de være mindre våkne enn deg av den grunn?

    Få produkter, om noen HiFi-relaterte, er like stor fortjeneste på som kabler. Ikke rart dem vil selge dem på oss heller. Men ofte er hele kjøpet en forbannet dårlig vits, intet mindre enn kynisk og utspekulert lureri da mange ville kommet lenger med andre prioriteringer.
    Det kan jeg meddele deg at jeg tror de fleste her inne som du prøver iherdig å overbevise er klar over og greier vurdere fint selv om er realitet eller ikke i et gitt tilfelle. Tror ikke du også at det kan være et mulig tilfelle?


    Jeg forbanner blader som Lyd&Bilde hver gang jeg ser blekka, makan til drittblekke og gjennomført bullshit som dem kommer med skal man lete lenge etter... Er dem kjøpt og betalt der dem kommer med "gode" og vellmente råd? Jeg undres da for meg fremstår blekka mer som en reklame for produsentene heller enn en seriøs og kritisk røst som faktisk kan veilede og ikke villede enn som dem gjør. Ikke lytt til de journalistene i den blekka der, for skal man i følge dem oppnå god lyd så er kabling viktig...
    Mulig kabling ikke er viktig for deg, men det kan du ikke bestemme at andre skal mene selv om du gjør det, om de har en annen oppfatning. eller mener du at du kan det?

    Kan hende det finnes de som ikke synes Lyd&Bile ikke er så ille også. Er deres ord mye mindre verdt enn ditt?



    Jeg har rett og slett hørt annet, og det var en alvorlig tankevekker som fremkaller kvalme følelser overfor selgere og HiFi-blekker som skal lede oss til å tro annet - nemlig at kabler skal man legge mye i.

    Ikke faen, for det kan låte vilt bra med lavt kabelbudsjett - dessuten er den innvendige kablingen i de fleste høyttalere slik at det blir meningsløst banalt i utgangspunktet å koble til kabler til fantasillioner pr. meter - det er rett og slett latterlig når noen bruker masse på kabling og likevel kan det høres bedre ut hos noen som nesten ikke har brukt noe.
    Tror du legger mer vekt på kabler enn de fleste her inne, selv om det er negativt.


    Bruk hodet er min oppfordring..
    ....Velg ord med omhu er også en god en.



    made4u skrev:
    Jeg prøver bare å vekke folk her... Som du sikkert alt har fattet så er jeg glad i å skrive, har aldri skremt meg. Dessuten liker jeg en diskusjon, gjerne litt satt på spissen og med sterke meninger.

    Akkurat det med kabler er et hårsårt og følsomt tema for mange, noe som virkelig viser at dem som har lagt alt for mye i dette må forsvare feilkjøpet og feilprioriteringen - ikke så artig for dem og lese slikt som dette og da er debatten i gang.
    Du er på feil plass. Still deg utenfor Hifi-klubben eller et annet sted å finn deg noen nybegynnere å advare istedet.
    Synes ikke det virker som det er så mange som føler for å forsvare noe her inne, men du har et umettelig behov for å angripe deres kanskje til og med veloverveide beslutninger etter de selv har prøvd noe og funnet at det virker. For meg så virker det som alle her inne som har dyre kabler har stått som noen nikkedukker inne i butikken å bare tatt imot alt som er blitt sagt dem med ører som store gap og hjerter fulle av lommebokens lyst i følge deg. Det er mange som prøve med seg kabler hjem å sitter i ro og mak og tar avgjøreleser om det er godt nok for et kjøp. Vil du si det er noe verd for deg å tenke på? At faktisk mange kanskje har gjort veloverveide beslutninger?

    Mest hårsårt er det vel for deg som er så ivrig etter å dikte opp historier om "alle de andre som har gjort feil" og som er å bli anonyme spøkelser til du kan bekrefte hvem dette er ved navn. Trøste-setninger for andre som ikke trenger det men er fornøyd med sine valg og oppfatniger. Dette angående noe som du selv har en nesten hjernevasket holdning til og som andre aldri har sagt seg enig i. Det blir for dumt.
    Denne "det er ikke noe galt å innrømme det, det er mange andre som har gjort feilen, så så, det er godt å snakke om det"- måten er ikke akseptabel. Her forteller jo folk det de tror og har erfart, med deg som overfullmektig til å bedømme om det de sier er sant. Er det riktig måte å gå frem på?

    Hadde selv ikke følt meg vell om jeg hadde brukt alt for mye på kabling og måtte rasjonalisert og forsvart feilfokuset overfor meg selv og andre.

    Og jeg hadde ikke følt meg vell om jeg prøvde til stadighet ovekjøre andre voksne medebatanter med bastante meninger, som om det ikke lenger hadde noe å si hva de mente så lenge jeg fikk gjennom det jeg mente skulle være en uniform sannhet for alle.

    Synes du ikke selv også at du ikke godtar at andre har en annen oppfatning enn deg, så ofte som du gjentar deg selv og renner over og utfor så fort noen er uenige med deg?


    made4u skrev:
    Det med at det finnes ulike HiFi-typer har jeg definitivt tro på.

    Men synes ikke noen av "typene" er bedre eller dårligere enn andre, bare så det er sagt...

    Dessuten anser jeg en debatt som nyttig, for alle parter. Synes også det interessant og ta del i hva dem driver med, dem som prioriterer annerledes enn meg.
    Hjelper vel lite når du gir inntrykk av at du ønsker at alle skal mene det samme som deg.

    "Interessant å ta del i", forbinder jeg med en smule mer ydmykhet og åpenhet må jeg si. Jeg hadde ikke åpnet døren min for en som ønsker å titte med "sylskarp brodd" og negativ holdning i mine interesser og prioriteringer.

    Hvordan ønsker du at andre skal være mot deg om dine interesser og prioriteringer?


    made4u skrev:
    For moroskyld bytta jeg ut alle kostbare Cardas Golden reference kablene med de sorte lakristrådene som normalt følger med elektronikken. Som høyttalerkabel satte jeg på to meter med god kobberledning. Så ble frøkna satt i lytteposisjon, hun fikk litt vin i glasset og jeg satte på favoritten hennes. Det tok mindre enn et halv minutt før hun stirret hardt på meg og sier: "hva faan har du gjort? Lisa skriker i ørene og der det flotte pianoet var i går, høres ut til å være erstattet med et casio lommeorgel. Har du ødlagt høyttalerene?"
    Hva pokker er det du prøver å si her, at forskjellene på kabler er som natt og dag og at viktigheten av dem er fullstendig avgjørende?

    Du er lik kabelfantastene i helhet, som forbannet alltid skal plassere andre i sentrum for den totale forskjellen som er a'la katastrofe eller englesang... Slik er det ikke!!

    Men ser det hver gang, dere plasserer andre i lyttesetet eller i et annet rom. Forskjellene er så totale at selv bestemor som stod på kjøkkenet med døren lukket hørte forskjellen, og styrtet til for å bemerke denne når kablene ble skiftet. Eller dere snakker om konene som opplever forskjellene eller ikke HiFi-interesserte for den saks skyld - da forskjellen jo er katastrofe eller at det virkelig spiller musikalsk.

    Argumentasjone er banal, og det finnes så mange Audiofile som som har strøket med glans i blindtester av kabler, at jeg fader ikke tror deg og dette er ikke annet enn vannvittig dårlig argumentasjon.

    Jeg utfordrer deg til blindtest om du tør, kan gjerne ha med din bedre halvdel som støtte også om du tør - bor du i Oslo eller ikke for langt unna så stiller jeg og jeg skal ta med meg to par av dem man får av NSB ment for å ha over øynene mens man sover (vet ikke navnet på slike)... Uansett, dem er umulig og se gjennom.

    Dersom forskjellene er så totale som du skal ha det til med din tåplige historie som er typisk for kabelfantastene (også dem som går på vonde og heller pinlige kjempeskrell i blindtester), så burde ikke en blindtest være noen problem for deg - om du ikke tør det så hold historier bare julenissegodtroende kan tro for seg selv... Hvorfor skal jeg tro slike historier, fortell meg det når jeg selv har sett hardbarkede audiofile gå på skrell så det suser og har lest om det samme også...

    At kabler kan ha stiv pris betyr ikke nødvendigvis at dem er noen god investering, bare nevner det helt til slutt... Betyr ei heller at dem har lydmessige fortreffelige egenskaper heller, da mer enn noe er dem et resultat av folks julenissegodtroendhet, slik folk blir lurt i mange sammenhenger. Dog ser dessverre mange på pris og tenker at det automatisk må være noe i det...
    Dette beviser bare nok en gang hvor innrisset og urokkelig din sannhet sitter i deg, siden du ikke overhode tillater andre å ha opplevd annet enn deg selv, fordi det er stikk motsatt av din oppfatning og tydeligvis kan såre dine knallharde men heller svake argumenter. Dette må jo bare avfeies så debatten kan fortsette videre i din favør, ikke sant?

    Han blindtestet kona si og hun hørte godt forskjell. Er det så ille for deg? At det kanskje ble smurt på litt må du tåle. Det er du flink til selv også vil jeg si.

    Det hadde vært interessant å se hvordan det ble om alle var like avfeiende og arrgoant mot deg som du er overfor andre her.

    Har du tenkt på at det finnes dårlige kabler også, og ikke bare gode og bedre?


    made4u skrev:
    Når det er sagt, så er det ikke lakrissnører som følger med noen produkter jeg mener folk skal kable med, ei heller lampeledning... Så det er sagt!!

    Men kobberkabler finner man jo i forskjellige prisklasser, så store at alarmbjeller burde ringe for alle og enhver.

    Dessuten er jeg for en kortest mulig signalvei... Men går IKKE med på at forskjellen på kabler er som natt og dag, glem det!!
    Tror de fleste du skriver til her, fint hører bjellene der de trengs. Du har litt for liten tiltro til de som er her på forumet mener jeg. Det er forskjell på dem vil jeg si, og de som for første gang setter sin fot inne på hifi-klubben, Soundgarden eller den slags. Det er i allefall min oppfatning.


    Tror ikke det er mange som mener kabelforskjeller er natt og dag, men at de kan være vesentlige har jeg ikke noe problem med å tro på selv i allefall. Det har jeg selv også opplevd, og det mellom rimelig kabler.

    made4u skrev:
    Jeg har et rimelig stort argument i at kabling er feil fokus, at hardbarkede audiofile går på pinlige skrell i blindtester bekrefter også dette - således også at et anlegg med helt ordinære kabler kan låte bedre enn et anlegg med kjempedyre kabler.

    Om det ikke er argument godt nok og grunn til ettertanke så deg om det.

    Men men, å nevne slikt her er faktisk verre enn å banne i kirken, da så mange reagerer på det.

    Følsomt tema dette for de som er lurt og skyr blindtester som pesten og rister på hodet av placebo-effekten og hvordan den kan påvirke.
    Det er ikke godt nok argument å ha hørt forskjellige anlegg med forskjellig prisede kabler der det med billige kabler låt best, Nei. Derimot to like anlegg med forskjellig prisede kabler der det med billige kabler låt best hadde vært noe.

    Den testen du gjorde på kameraten din gjelder forsåvidt heller ikke, for det hjelper jo ikke hva andre har opplevd av de som har hørt til dels store forskjeller ved kabelbytte her på forumet heller, i følge deg.

    Og de du har lest om kan du vel bare glemme som argument da du jo krever de motsatte oppfatninger fysisk bevist med deg selv til stede for at det skal ha bærekraft. Hva sitter du igjen med da? Jo, DIN oppfatning!

    Likt skal være likt.


    Virker mer følsomt for deg dette temaet, som overbeskytter deg selv og vegrer deg totalt for å gi etter for noe som helst som motsvarer din bastante, og det jeg vil kalle noe trangsynte og generaliserte standpunkt.


    made4u skrev:
    Enig i at det er opp til den enkelte og gjøre egne prioriteringer, og ønsker noen å bruke penger på kabler så gjerne for min del, jeg er bare uenig i fokuset det får. Respekterer ingen mindre av den grunn...

    Gjelder ikke bare kabler dette, da jeg startet diskusjonen på generelt grunnlag og det kunne like gjerne omhandlet mange andre ting jeg også mente er feil fokus og kjedelige prioriteringer også det - som underlag f.eks.
    Her får du jo sagt det du mener også, men på en helt annen måte som åpner dørene for en mer hyggelig og konstruktiv debatt. Bravo! :)


    Jeg håper du ser dette selv.


    made4u skrev:
    Når var det du gikk på denne blindtestskrellen du referer til
    Jeg har ALDRI gått på en skrell på en blindtest, har ei heller aldri uttalt meg i en retning der det kunne vært aktuelt heller, da jeg ei heller påstår å syns det er den store forskjellen på kobber kontra kobber, eller sølv kontra sølv for den saks skyld.

    Når det er sagt, så er det dog forskjell på kabler - ingen tror jeg hevder annet. Men det gjør seg mest gjeldende for kabeltype, f.eks. XLR kontra RCA, kobber kontra sølv etc... Dessuten skal man bytte ut lakrissnørene mot noe annet, men derfra og videre er det bråstopp for min del og det går over i galskap.
    Men så er det på`n igjen.

    Som du sier selv i siste setning her(i blått), virker det som du har rett. ;D (den var ment litt ironisk og artig, innrøm det da. :) )

    Synes ikke du gir intrykk av å mene at det er forksjeller, med denne "jeg skal lure dere i blindtester", "pokker heller" og "dere er blitt lurt" -mentaliteten i de fleste innleggene du kommer med.


    made4u skrev:
    Jeg kunne stilt som kontrollør i en blindtest, hadde virkelig vært et bra initiativ og jeg kunne stilt opp med mange par av slike man har foran øynene når man sover (dem ser man ikke en dritt gjennom og testpersonene skulle vært tilnærmet helt blinde).

    Og ikke minst, jeg hadde vært en djevel som skulle lurt dem opp i styr med å si jeg hadde byttet mens jeg ikke hadde det, og omvendt (byttet når jeg sa jeg ikke hadde det)...

    Dessuten skulle blindtesten ha foregått slik at testpersonene ikke fikk påvirke hverandre, dem måtte derfor notere ned forskjellene dem hørte eller ikke hørte underveis...

    Først etterpå skulle dette sammenlignes med hva jeg hadde gjort underveis, og hva den enkelte uttalte om forskjeller.

    ----

    Dernest skulle jeg testet hvordan andre lyttere påvirket hverandre fra eller til, altså med at dem neste økt skulle få snakke med hverandre om forskjellen de opplevde - dette for å teste om enkeltpersoner kom med andre forklaringer ut fra gruppepåvirkning, enn hva dem kom frem til individuelt. Kanskje ville enkeltpersoner da sagt noe motstridende det dem selv opplevde i første økt...

    Men jeg tror ikke så mange hadde tørt å ha med meg som kontrollør for å være ærlig.
    En slik test skal vel være tilrettelagt for å best mulig kunne høre forskjell på kabler?

    Det er ikke en test som skal bevise hvorvidt placebo eksisterer, for det er det vel heller ingen som har nektet for. Du er veldig opphengt der virker det som. Du vil jo ha inn et element som styrker din sak. Det er vel ikke det en slik test er laget for. Den skal vel helst være nøytral?

    Skal man få svar må man vel kanskje åpne for muligheten til det motsatte utfall av hva man selv ønsker/forventer også. Blir litt dumt om testens kamprop skulle være "det er det samme hvordan vei testens utfall blir så lenge jeg får rett".


    made4u skrev:
    Platespillere er følsom for underlaget, CD-spillere er det ikke!!

    Men for all del, har man en elefant i huset eller det kommer et jordskjelv så kan selv CD-spilleren hikke/hoppe, dog hører ingen forskjell på om CD-spilleren står den ene eller andre plassen... Man plasserer den normalt uansett ikke oppå sub.kassen e.l., overdrevet tull det mange hevder, at lyden blir så vilt mye bedre om CD.spilleren står på det riktige underlaget. Mange fremstiller det som om det er forskjeller lik himmel og helvete - bare tull!!
    Hvem er det som har fremstilt dette som om det er forskjeller lik himmel og helvete og vilt mye bedre? Har du en link?


    Det kan jo hende det kan ha nytte? Kan du med hånden på hjerte bekrefte at du vet det du sier 110% selv og gjøre det til en sannhet for alle andre enn deg selv også? Det er bare et veldig bastant svar uten mulighet for motargument nok engang som jeg føler mer for å stille spørsmål ved enn det at noen anbefaler underlag til CD-spillere. Men det er dog min mening, andre kan være enige med deg om de vil.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    541
    AlabamaRodeoStar

    Sølvkablene var av merket "Van Den Hul", kobberkablene er jeg usikker på merket på, kjøpte dem på HiFi-klubben den gangen jeg kjøpte min gamle Marantz PM80 Mk.II i sin tid, lot meg da overtale til å dra dem i hus sammen med et par høyttalerkabler jeg kjøpte i samme slengen.

    Men det er altså ikke de eneste to kablene av en dyrere prisklasse jeg har vært borti. De dyreste kablene jeg har vært med på å teste opp mot andre kostet 3000 kroner meteren og var av merket Monster, dog ikke mine dem men mine Van Den Hul var ikke mye billigere for samme lengden - dog var dem jeg hadde kortere enn Monstrene som målte en meter (for kortere signalvei), mine hadde dog ca samme meterpris.

    Dog har jeg opplevd dyrere kabler enn som så, men aldri testet med dyrere kabler slik jeg og flere venner testet hverandres kabler og komponenter tidligere - derfor kan jeg ei heller trekke noen konklusjoner fra eller til med virkelig dyre kabler, annet enn å uttale meg om helheten.

    Og når helheten som jeg sier, er slik, at det ikke ligger noen automatikk i at dyre kabler gir god lyd - snarere kan man oppnå dette med billige kabler. Da ser jeg ikke helt vitsen for å si det mildt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn