De 10 verste slagerene noensinne

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Supertramp skrev:
"It was the only Queen album to reach the #1 position in the United States and became Queen's best selling studio album in the US with four million copies sold to date"

Bare dette sier jo litt, så lille ubetydelige Friis må gjerne komme her og komme her - hans oppfatning den gang var ihvertfall en stor tabbe!
Jeg sier som Gjestemedlem, uten å mene noe som helst om den platen som nevnes, er jeg nødt til å nevne at det er en ekstrem feilslutning å tro at salgstall og kvalitet henger sammen.

@Townes McCartney fremfor Lennon, altså ? Hadde jeg aldri, i mine villeste fantasier, sett for meg. For my bauekorps, for lite Blitz ;)

S

Supertramp

Gjest
Roberten skrev:
Jeg sier som Gjestemedlem, uten å mene noe som helst om den platen som nevnes, er jeg nødt til å nevne at det er en ekstrem feilslutning å tro at salgstall og kvalitet henger sammen.
Men så hør på plata da vel...
Jeg vet ihvertfall at jeg ville vektlagt hva den gemene hop er fornøyd med, enn én middelmådig norsk journalist får seg til å skrive. Men du mener vel kanskje som Friis at studioversjonen av Anotherone bites the dust er laber kvalitet.............

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Supertramp skrev:
Roberten skrev:
Men så hør på plata da vel...
Jeg vet ihvertfall at jeg ville vektlagt hva den gemene hop er fornøyd med, enn én middelmådig norsk journalist får seg til å skrive. Men du mener vel kanskje som Friis at studioversjonen av Anotherone bites the dust er laber kvalitet.............
Min utheving i rødt.

Jeg sier altså ikke noe om albumet, den som liker albumet, eller Friis, jeg påpeker bare at jeg ikke synes salgstall er en indikasjon på kvalitet.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Supertramp skrev:
"It was the only Queen album to reach the #1 position in the United States and became Queen's best selling studio album in the US with four million copies sold to date"

Bare dette sier jo litt, så lille ubetydelige Friis må gjerne komme her og komme her - hans oppfatning den gang var ihvertfall en stor tabbe!

@Townes McCartney fremfor Lennon, altså ? Hadde jeg aldri, i mine villeste fantasier, sett for meg. For my bauekorps, for lite Blitz ;)
Ikkje framfor nei, burde heller sagt de trengte kvarandre like mykje. De er omtrent like hjelpesløse utan kvarandre :) Tror nok Lennon hadde de mest fantastiske ideène i Beatles, men han hadde aldri klart å realisere de hadde det ikkje vært for litt struktur fra McCartney's side. Eg kjøper bare ikkje den der helt vanlige oppfatningen om at Lennon var det geniet, og McCartney bare en koselig jovial barnehageonkel-type. Sier ikkje at de var det som var insinuert, men eg kjenner nok av de Beatles-fansa som mener nettopp det.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Det meste som er nevnt her er veldig ørevennelig og en fryd å lytte til, sammenlignet med denne som har voldsomt mange klikk på Youtube og sågar var mange sin favorittsang når den kom (jeg fatter ikke hvorfor, men nå tilhører jeg en annen genrasjon også, enn dem som hører til denne terroren her).

Ellers er Ravi en som kan drive enn fra forstanden, skal ikke mer enn noen år tilbake før han terroriserte Radio og TV-kanaler med flere av sine sanger.

Ellers vil jeg si at noe som er kommet opp så langt slettes ikke er så ille som noen skal ha det til, men er jo en smakssak det som så mye annet. Elton John og Bryan Adams f.eks. er to artister jeg liker veldig godt.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Townes skrev:
Roberten skrev:
Ikkje framfor nei, burde heller sagt de trengte kvarandre like mykje. De er omtrent like hjelpesløse utan kvarandre :) Tror nok Lennon hadde de mest fantastiske ideène i Beatles, men han hadde aldri klart å realisere de hadde det ikkje vært for litt struktur fra McCartney's side. Eg kjøper bare ikkje den der helt vanlige oppfatningen om at Lennon var det geniet, og McCartney bare en koselig jovial barnehageonkel-type. Sier ikkje at de var det som var insinuert, men eg kjenner nok av de Beatles-fansa som mener nettopp det.
Det der synes jeg var så godt sagt, og helt i tråd med egen virkelighet at jeg bare har tenkt til å si; helt enig.

@made4u, jeg synes Elton John fra '70-'75 kan ha mye bra for seg, men deretter mister jeg interessen.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Vanskelig oppgave dette, spesielt siden jeg ikke kan låttitlene... La meg si det slik; jeg kommer aldri over hvor urettferdig det var at jeg var "ung" på 80-tallet... Radio, TV og uteplasser spilte grusom musikk i 95 % av tilfellene. Det var en lidelse å gå ut på byen for et par bayer. Man ble foret med musikk fra WHAM, Rick Astley, Simply Red og gud vet hva... I tillegg var moten grusom. Jeg spyr nesten ved tanken på i utgangspunktet pene jenter, som dessverre staset seg opp med for store dressjakker inneholdende skulderputer fra amerikansk fotball, og toppet det hele med rosa sminke... ::) Jeg har i det hele tatt vanskeligheter med å komme på en eneste OK hitlåt fra 80-tallet, etter min smak da... Jeg likte Guns and Roses, men ikke balladene. Metallica og Iron Maiden kom også med mye bra, men jeg vet ikke om de hadde noen typiske hitlåter (VG-Lista?).

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
80-tallet? Kate Bush, Green on Red, REM (fra den gangen de var virkelig gode)......kanskje ikke mitt favorittiår, men ikke vanskelig å finne plenty god musikk. Det ble verre senere.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
erato skrev:
80-tallet? Kate Bush, Green on Red, REM (fra den gangen de var virkelig gode)......kanskje ikke mitt favorittiår, men ikke vanskelig å finne plenty god musikk. Det ble verre senere.
Vi er nok bare forskjellige. Jeg har ikke funnet plass til noen av disse artistene i samlingen min, som for øvrig består av omkring 2000 titler. Kate Bush kan jeg kanskje rydde plass til, henne hadde jeg nesten glemt gitt. ;)

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Populærmusikk er populærmusikk, i dag som på 80-tallet, ikkje mykje å skryte av. Eg er ikkje enig at 80-tallet er noko verre tiår enn andre. Tvert om vart det laga jævlig mykje bra upolert heavy og metal på 80-tallet og er soleis det mest spennande tiåret om ein likar dei sjangerane.

Å lage ei liste over dei 10 verste slagerane ser eg på som ei umulig oppgave då det er so ufatteleg mykje drit å velge imellom, og so er det jo ganske individuelt kva folk synest suger.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.943
Torget vurderinger
4
Hamram skrev:
Vanskelig oppgave dette, spesielt siden jeg ikke kan låttitlene... La meg si det slik; jeg kommer aldri over hvor urettferdig det var at jeg var "ung" på 80-tallet... Radio, TV og uteplasser spilte grusom musikk i 95 % av tilfellene.
Tro meg, - det var ikke bedre før din tid og det ble ikke bedre etter.
Det ligger vel i saken natur at enhver periode blir bedre med litt avstand...både noen år på avstand og om man var så heldig å ikke oppleve den selv. Etter noen år får man jo hjelp av sin egen selektive hukommelse. Og dersom man selv ikke opplevde tiden får man hjelp av andres seleksjon. Hvem tror vel at 60-tallets musikalske himmel var kun var bestrødd med Hendrix'er, Stones'er og Doors'er....det er nok skrevet langt mindre om 60-tallets Modern Talking og du har garantert ikke giddet å lese det likevel.....ikke jeg jaffal !

Det er nok noe helt annet å se kvalitet når man selv står midt i ertesuppa.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
U-96 skrev:
Populærmusikk er populærmusikk, i dag som på 80-tallet, ikkje mykje å skryte av. Eg er ikkje enig at 80-tallet er noko verre tiår enn andre. Tvert om vart det laga jævlig mykje bra upolert heavy og metal på 80-tallet og er soleis det mest spennande tiåret om ein likar dei sjangerane.

Å lage ei liste over dei 10 verste slagerane ser eg på som ei umulig oppgave då det er so ufatteleg mykje drit å velge imellom, og so er det jo ganske individuelt kva folk synest suger.
Helt enig! Mye bra heavy, men disse havnet vel ikke på "slagertoppen"..? 8)

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Hamram skrev:
Vanskelig oppgave dette, spesielt siden jeg ikke kan låttitlene... La meg si det slik; jeg kommer aldri over hvor urettferdig det var at jeg var "ung" på 80-tallet... Radio, TV og uteplasser spilte grusom musikk i 95 % av tilfellene.
Tro meg, - det var ikke bedre før din tid og det ble ikke bedre etter.
Det ligger vel i saken natur at enhver periode blir bedre med litt avstand...både noen år på avstand og om man var så heldig å ikke oppleve den selv. Etter noen år får man jo hjelp av sin egen selektive hukommelse. Og dersom man selv ikke opplevde tiden får man hjelp av andres seleksjon. Hvem tror vel at 60-tallets musikalske himmel var kun var bestrødd med Hendrix'er, Stones'er og Doors'er....det er nok skrevet langt mindre om 60-tallets Modern Talking og du har garantert ikke giddet å lese det likevel.....ikke jeg jaffal !

Det er nok noe helt annet å se kvalitet når man selv står midt i ertesuppa.
De slapp i alle fall unna Casio-lyden på 60-tallet. ;)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Hehe - problemet med slagere er at de er nettopp slagere. Etter en intens periode med overeksponering mens slagerne lever sitt korte liv på hitlistene, går man lett lei - men lytter man med et åpent sinn noen år - eller tiår - senere, synes jeg i det store og hele at det er lett å forstå hvorfor slagere ble slagere.
Her treffer du spikeren på hodet. Siden jeg jobbet i Radio 102 fra 1985 og 1986 så har jeg vansker for å svelge Dire Straits Love Over Gold, men det betyr ikke at den hører hjemme på denne listen. Det finnes veldig mange eksempler på at musikk jeg har direkte misslikt som ungdom og pretensiøs, men som jeg i dag faktisk kan sette stor pris på.

el_mariachi skrev:
Og for ikke å snakke om Arne Bend(over)iksen, da er det helt på grensen til at jeg "roper på æljen".
Øy øy øy - rolig i svingene nå. Dette er et slag under beltestedet overfor en av våre helt store. Hør hans plater med storband-arrangementer av Egil Mon Iversen igjen. Det bare kan ikke beskyldes for å være uvanlig dårlig, eller dårlig i det hele tatt. De med litt hukommelse i behold husker kanskje at jeg skrev en nekrolog her på sentralen da han døde.

De som klager på åttitallet har seg selv å skylde på. Det at du/dere hadde en ånnas fjortissmak på den tiden er ikke åttitallets skyld, det er bare deres egne hjernedøde ungdomstids skyld. Jeg hadde nok super musikk å sette på min vinylsnurre gjennom hele åttitallet, men som alle "rett-troende" så klaget jeg selvsagt over mainstream-en i min samtid. Siden det er mulig å fylle en anstendig platesamling med utelukkende kvalitetsmusikk fra åttitallet så bør dere bare holde kjeft. Som sagt, skyld heller på dere selv når dere skal gremmes over egen, dårlig smak. Men ok, dere må bare fortsette, for de innleggene får bare meg til å føle meg mer oppegående i ungdommen enn det dere var. :p ;D

Pst: Kjenner ikke alle minst 20 Stones-fans fra sekstitallet som synes at Beatles var noe oppskrytt søl? I REST MY CASE!

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Hamram skrev:
U-96 skrev:

Helt enig! Mye bra heavy, men disse havnet vel ikke på "slagertoppen"..? 8)
Nei dei havna heldigvis i platesamlinga ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Ulf-B skrev:
Hehe - problemet med slagere er at de er nettopp slagere. Etter en intens periode med overeksponering mens slagerne lever sitt korte liv på hitlistene, går man lett lei - men lytter man med et åpent sinn noen år - eller tiår - senere, synes jeg i det store og hele at det er lett å forstå hvorfor slagere ble slagere.
Her treffer du spikeren på hodet. Siden jeg jobbet i Radio 102 fra 1985 og 1986 så har jeg vansker for å svelge Dire Straits Love Over Gold, men det betyr ikke at den hører hjemme på denne listen. Det finnes veldig mange eksempler på at musikk jeg har direkte misslikt som ungdom og pretensiøs, men som jeg i dag faktisk kan sette stor pris på.

el_mariachi skrev:
Og for ikke å snakke om Arne Bend(over)iksen, da er det helt på grensen til at jeg "roper på æljen".
Øy øy øy - rolig i svingene nå. Dette er et slag under beltestedet overfor en av våre helt store. Hør hans plater med storband-arrangementer av Egil Mon Iversen igjen. Det bare kan ikke beskyldes for å være uvanlig dårlig, eller dårlig i det hele tatt. De med litt hukommelse i behold husker kanskje at jeg skrev en nekrolog her på sentralen da han døde.

De som klager på åttitallet har seg selv å skylde på. Det at du/dere hadde en ånnas fjortissmak på den tiden er ikke åttitallets skyld, det er bare deres egne hjernedøde ungdomstids skyld. Jeg hadde nok super musikk å sette på min vinylsnurre gjennom hele åttitallet, men som alle "rett-troende" så klaget jeg selvsagt over mainstream-en i min samtid. Siden det er mulig å fylle en anstendig platesamling med utelukkende kvalitetsmusikk fra åttitallet så bør dere bare holde kjeft. Som sagt, skyld heller på dere selv når dere skal gremmes over egen, dårlig smak. Men ok, dere må bare fortsette, for de innleggene får bare meg til å føle meg mer oppegående i ungdommen enn det dere var. :p ;D

Pst: Kjenner ikke alle minst 20 Stones-fans fra sekstitallet som synes at Beatles var noe oppskrytt søl? I REST MY CASE!
Hva kan man si? Bøyer meg i støvet for at noen gidder sette ord på egne tanker. Og Bendiksen står som en påle selvsagt, men ut fra sine egne, og den tidens, premisser. Fyren hadde en enorm produksjon, og en enorm betydning, og de fleste som har en mening om fyren har vel bare skrapt i overflaten av produksjonen hans.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Har virkelig ingen nevnt Obla-di-obla-da enda? Et fullstendig uforståelig malplassert makkverk av en låt på en ellers veldig god plate.

PS! Scotch-"Evolution", som er nevnt i denne tråden, er forresten en av mine kjære 80-talls-plater, som tas fram innimellom og lyttes til med stor glede 8).

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.328
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
Næh! 80-tallet er populærmusikkens dårligste tiår. dersom du klarer å sette sammen an anstendig platesamling fra det tiåret så er dete en slunken en...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.061
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Lloyd Cole and the Commotions, Peter Gabriel, Dire Straits (ja), A-ha (enda ett ja!) for å nevne noen i tillegg til de tre jeg nevnte over.

Hva med den skrekkelige puddel og glamrocken på 70 tallet da? For meg er det lite som er verre enn det.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Alle 10år har vel to typer musikk. God og dårlig.

Det er ingen 10år som jeg har latt være og kjøpe ny musikk ihvertfall.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Lloyd Cole and the Commotions, Peter Gabriel, Dire Straits (ja), A-ha (enda ett ja!) for å nevne noen i tillegg til de tre jeg nevnte over.

Hva med den skrekkelige puddel og glamrocken på 70 tallet da? For meg er det lite som er verre enn det.
Nettopp! REM, The The, Paisley underground, psykedelia, americana, Brüssel-bølgen, New Wave, Prefab Sprout, The Housemartins, Prince, div. konstellasjoner med Paul Weller, Chris Isaac, The Cars, The Stranglers, The Specials (2-Tone gen.), Rickie Lee Jones, Union Carbide Productions, Madonna, Michael Jackson - the list goes on and on and on.

Det er sant at for toppen av hitlistene var tildels dårligere på åtti-tallet enn på seksti og syttitallet. Beste år på åttitallet var utrolig nok 1983. Men når åttitallet avskrives nå, så er det helt likt måten syttitallet ble avskrevet før åttitallet. Det er ikke så mange år siden folk lo av syttitallet, folk som mente de hadde cred.

Problemet med åttitallet er at de som var streite tullinger på gymnaset, er de som styrer i media for middelaldrende for tiden. Av den grunn er også åttitalls-renessansen blitt preget av søppelet maktmenneskene selv hørte på da de var unge. Og det var dessverre dritten de digget, så det vi har fått servert i senere tid har ofte vært dritten. Til og med Modern Talking har fått lov til å opptre igjen...

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.943
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Næh! 80-tallet er populærmusikkens dårligste tiår. dersom du klarer å sette sammen an anstendig platesamling fra det tiåret så er dete en slunken en...
Abba - Super Trouper - 1980
ABC - The Lexicon of Love - 1982
AC/DC Back in Black - 1980
AeroSmith - Pump -1989
A-Ha - Hunting High and Low - 1985
Beastie Boys - Licensed to Ill - 1986
Beastie Boys - Paul's Boutique - 1989
Culture Club - Colour by Numbers - 1983
David Bowie - Scary Monsters - 1980
David Bowie - Let's Dance - 1983
Kate Bush - Hounds of Love - 1985
Nick Cave - The Firstborn is Dead - 1985
The Clash - Combat Rock - 1982
Leonard Cohen - Various Positions - 1985
Leonard Cohen - I'm Your Man - 1988
Elvis Costello - Imperial Bedroom - 1982
Elvis Costello - King of America - 1986
The Cure - Seventeen Seconds- 1980
The Cure - Disintegration - 1989
Terence Trent D'Arby - Introducing... - 1987
Depeche Mode - Speak and Spell - 1981
Depeche Mode - Construction Time Again - 1983
Depeche Mode - Music for the Masses - 1987
Bob Dylan - Infields - 1983 (selv Bob gjorde et bra album)
Peter Gabriel - III - 1980
Peter Gabriel - So - 1986
Marvin Gaye - Midnight Love - 1982
Guns N'Roses - Appetite for Destruction - 1987
Iron Maiden - The Number of the Beast - 1982
Michael Jackson - Thriller - 1982
Michael Jackson - Bad - 1987
Joy Division - Closer - 1980
Kraftwerk - Computer World - 1981
Madonna - Like a Virgin - 1984
Madonna - True Blue - 1986
Madonna - Like a Prayer - 1989
Bob Marley - Uprising - 1980
Metallica - Kill'Em All - 1983
Metallica - Master of the Puppets - 1986
George Michael - Faith - 1987
Van Morrison - Beautiful Vision - 1982
Van Morrison - Avalon Sunset - 1989
Motörhead - Ace of Spades - 1980
Nirvana - Beach - 1989
Pixies - Surfer Rosa - 1988
The Pouges - If I Should Fall From Grace With God - 1988
Police - Synchronicity - 1983
Pretenders - Learning to Crawl - 1984
Prince - Dirty Mind - 1980
Prince - Controversy - 1981
Prince - 1999 - 1982
Prince - Purple Rain - 1984
Prince - Parade - 1986
Prince - Sign 'O' the Times - 1987
Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back - 1988
Lou Reed - New Nork - 1989
REM - Murmur - 1983
REM - Reconing - 1984
REM - Document - 1987
Roxy Music - Avalon - 1982
Sade - Diamond Life - 1984
Scritti Politti - Cupid and Psyche - 1985
Paul Simon - Graceland - 1986
The Smiths - The Queen is Dead - 1986
The Smiths - The World Won't Listen - 1987
Bruce Springsteen - The River - 1980
Bruce Springsteen - Nebraska - 1982
Bruce Springsteen - Born in the USA - 1984
The Stone Roses - The Stone Roses - 1989
The Sugarcubes - Life's too Good - 1988
Talking Heads - Speaking in Tounges - 1983
Tears for Fears - Songs From the Big Chair - 1985
The The - Soul Mining - 1983
The The - Infected - 1986
Tina Turner - Privat Dancer - 1984
U2 - Boy - 1980
U2 - War - 1983
U2 - The Joshua Tree - 1987
Susanne Vega - Susanne Vega - 1985
Susanne Vega - Solitude Standing - 1987
Tom Waits - Swordfishtrombones - 1983
Tom Waits - Raindogs - 1985
The Waterboys - This is the Sea - 1985
The Waterboys- Fisherman's Blues - 1988
Neil Young - Freedom - 1989
Warren Zevon - Sentimantal Hygiene - 1987
Tracy Chapman - Tracy Chapman - 1988
Cowboy Junkies - The Trinity Sessions - 1988
Dexy's Midnight Runners - Searching for the Young Soul Rebbels - 1980
Eurythmics - Sweet Dreams - 1983
Janet Jackson - Control -1986
Janes Addiction - Nothings Shocking - 1988
Japan - Tin Drum - 1981
Lenny Kravitz - Let Love Rule - 1989
NWA - Straight Outta Comton - 1989
Prefan Sprout - Steve McQueen - 1985
Stan Ridgeway - The Big Heat - 1986
Run DMC - Raising Hell - 1986
Sonic Youth - Daydream Nation - 1988
Soul II Soul - Club Classics 1 - 1989
XTC - Skylarking - 1986

Sånn ganske raskt...noen oversett og sikkert mange glemt....litt for enhver smak....noen sclægere...noen mer ukjente og "kredible"...men knapt noen som oppegående musikkelskere kan si er dårlige...de fleste er i min samling, men ikke alle...de fleste kan jeg like...noen kan jeg forgude....men slett ikke alle er min tekopp.

Klarer du ikke finne bra musikk fra 80-tallet sier det mest om din egen innsnevrede musikksmak og musikalske tunnellsyn.

Men, nå er vi virkelig på gal side av trådens tema !

P

Parelius

Gjest
Alltid skal Kinks utelates fra disse listene.

(Give the People What They Want (1981)
State of Confusion (1983)
Word of Mouth (1984)
Think Visual (1986))

God liste forresten, Trane.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.328
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Klarer du ikke finne bra musikk fra 80-tallet sier det mest om din egen innsnevrede musikksmak og musikalske tunnellsyn.
Jeg har da heller aldri sagt at det ikke finnes bra musikk fra 80-tallet; selv må jeg vel ha flere hundre titler. Hva jeg sa er at 80-tallet er populaærmusikkens dårligste tiår og at det er umulig å skape en anstendig musikksamling med bare 80-tallsmusikk dersom kvalitet er et kriterium. For meg er en anstendig samling et par tusen titler minimum...
Det var vel nettopp hipster og cred faktoren som gjorde 80-tallet så verdiløst og musikken så uendelig dated....

Bowie's Let's Dance og ABC, for å ha nevnt to; er dette ment som ironi?

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.943
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Bowie's Let's Dance og ABC, for å ha nevnt to; er dette ment som ironi?
Absolutt ikke !
Let's Dance er kanskje den mest undervurderte av alle Bowie sine skiver. Den solgte fantastisk og den var mer lett tilgjengelig, og da forsvant jo all mulig kred for hipsterne. At dens suksess var starten på den musikalske bakevja er en annen sak.

ABC's Lexicon...var elegant popmusikk par exellence og gav en forsmak av det britiske popsoundet som skulle komme...og en forsmak på Trevor Horn.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ikke mulig å ha en fullverdig samling basert på noe tiår, så hvorfor skal det være et argument? Er det virkelig noen som synes at en ren syttitalls-samling er nok? Nei, jeg synes ikke det funker noe særlig å single ut et spesielt tiår som verst. Det er for nært til at vi kan foreta en skikkelig vurdering av det.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Det beste er vel å konkludere med at alle tiår har vel ting som var bra og rett og slett r***!
80-tallet er vel mest beryktet for synth-pop, puppedamer og "Hår-rocken".
Men også en mye bra popmusikk. Depeche mode, Talk Talk, A-ha...
Gode metalband som: Metallica, Iron Maiden, Queensryche, Helloween... Man kunne nevnt i fleng :)

Det var en sterk kommersialisering av musikken som skjedde da, og er vel muligens det som gjør at mange fikk det tiåret i vrangstrupen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ansepe74 skrev:
Det beste er vel å konkludere med at alle tiår har vel ting som var bra og rett og slett r***!
80-tallet er vel mest beryktet for synth-pop, puppedamer og "Hår-rocken".
Men også en mye bra popmusikk. Depeche mode, Talk Talk, A-ha...
Gode metalband som: Metallica, Iron Maiden, Queensryche, Helloween... Man kunne nevnt i fleng :)

Det var en sterk kommersialisering av musikken som skjedde da, og er vel muligens det som gjør at mange fikk det tiåret i vrangstrupen.
Og det var ikke syttitallet? For de fleste var nok syttitallet med sin foreldede slagertankegang minst like kommersiell, men den var basert på de eldres premisser, og ikke de unges. MGP var på åttitallet en fortsettelse av syttitallet, og det var på mange måter derfor vi hatet det. Morsomme klær og latterlige frisyrer har moten alltid servert oss, og den kommersielle musikkbransjen har alltid forarget mange. Det er rett og slett for få forskjeller til å gi noe tiår seieren i denne konkurransen.

Vi må heller ikke glemme at musikkproduksjonen har gjennomgått en kontinuerlig demokratisering. Utstyr har blitt mer tilgjengelig hele tiden, og det har blitt gitt ut mer og mer. Da er det lett å sitte på sin høye hest i 2010 og hevde at alt er bedre nå. Noe som også gjaldt for ti, femten og tyve år siden.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Husker det var en stund man MÅTTE like instrumental perfeksjonisme (ala Chick Corea's Elektrik Band) eller norsk samtidsmusikk for å bli godkjent av musikkpolitiet ;D, alt annet var kommersielt søl. Det var et kriterie at platene IKKE solgte!

Herregud for et snobberi. Liker man musikken, så liker man musikken. Smak og behag. Likegyldig hva det er. Mulige unntak er Modern Talking og Milli Vanilli.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
trex skrev:
Husker det var en stund man MÅTTE like instrumental perfeksjonisme (ala Chick Corea's Elektrik Band) eller norsk samtidsmusikk for å bli godkjent av musikkpolitiet ;D, alt annet var kommersielt søl. Det var et kriterie at platene IKKE solgte!

Herregud for et snobberi. Liker man musikken, så liker man musikken. Smak og behag. Likegyldig hva det er. Mulige unntak er Modern Talking og Milli Vanilli.
Jeg lyser fred over Rob Pilatus minne. Det er ikke alltid like fint for alle, men jeg tror nok familie og venner har noen fine minner.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.614
trex skrev:

Herregud for et snobberi. Liker man musikken, så liker man musikken. Smak og behag. Likegyldig hva det er.
Nåja, gå et par kategorier lenger opp så er det fremdeles slik. Gretne syngedamer og obskure komponister er det som gjelder.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Masse flott musikk på 80-tallet. Tranes liste er god, men ikke komplett for en med behov for å fore kvisene med popmelankoli. En ting jeg stusser over i dag er hvor elendig lyd det er på mye av det som ble gitt ut den gang. TOTO seventh one feks, eller Robert Plants Principal of Moments, for ikke snakke Fullmåne med Anne Grete Preus. Virkemiddelsyke, klangfetish og i det hele tatt. Mye groovehindrende sound.

Mvh
Sniff

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Hovedproblemet med 80tallet var trommelyden for å sette det på spissen

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.343
Torget vurderinger
18
Parelius skrev:
Alltid skal Kinks utelates fra disse listene.

(Give the People What They Want (1981)
State of Confusion (1983)
Word of Mouth (1984)
Think Visual (1986))

God liste forresten, Trane.
Word of Mouth, et regelrett og dessverre oversett mesterverk etter at de liksom var 'ferdige'. Finnes ikke mange låter bedre enn "Summer's Gone"

G

Gjestemedlem

Gjest
65finger skrev:
Hovedproblemet med 80tallet var trommelyden for å sette det på spissen
Denne låten summerer vel opp musikk på 80-tallet. :-\

[video]pACePi441ds[/video]

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Joda, Deffe, hvis du ikke har videre horisont enn ESC.
Deph liker Grand Prix, so what? Du burde heller stille spørsmål med hvorfor han er sur på Bucks Fizz, bare fordi han hadde virkelig håpet at Israel eller Hellas vant det året. ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.346
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Savner Rickie Lee Jones på Tranes liste, men eller er det bare å legge seg flat. Ingen tvil om at det fantes mye god musikk på 80- tallet.
mvh

S

Supertramp

Gjest
baluba skrev:
Deph liker Grand Prix, so what? Du burde heller stille spørsmål med hvorfor han er sur på Bucks Fizz, bare fordi han hadde virkelig håpet at Israel eller Hellas vant det året. ;)
Man disser ikke ESC (MGP) - period!

Bucks Fizz vant ganske så marginalt i finalen i Dublin i 1981.
Verken Israel eller Hellas var med i topp-5 det året.
Tyskland med "Johnny Blue" ble nr 2, 4 poeng bak Bucks Fizz. Deretter fulgte Frankrike, Sveits (!) og Irland.

Nyt minnene:
[video]lxONpx3cQ5c[/video]
[video]dEGITQucMmo[/video]
[video]qp5iSNZpdZs[/video]
[video]HjcfbOvFwfc[/video]

Topp Bunn