De 10 verste slagerene noensinne

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
baluba skrev:
Egentlig tror jeg faktisk at Modern Talking topper listen med samtlige av sine sanger på delt førsteplass. Det skyldes sikkert aldersgruppen jeg tilhører.
Godt å se at det ikke er bare jeg som har hatt en traumatisk barndom :)

petal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.06.2003
Antall liker
0
Jeg har klart å fortrenge hvem som sang den, men Cheeri cheeri lady var det vel en sang som het... Brrrrrrr

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
baluba skrev:
Egentlig tror jeg faktisk at Modern Talking topper listen med samtlige av sine sanger på delt førsteplass. Det skyldes sikkert aldersgruppen jeg tilhører.
Veldige enig i dette, samt det som har vært skrevet om syden-hits.

Men den 10 på Topp versting-lista fra artikkelen er jeg delvis uenig i. Whitney Houstons versjon av I will always love you er glitrende (og bedre enn originalen, det er helt ok at den ikke synges som kønnntri..), We are the World er helt okay, Careless Whisper det samme og Bryan Adams låta er også helt grei.
Noe sier meg at det er en del småredde gutter og gretne gamle gubber som er livredde for å like noe som har med kjærlighet og følelser å gjøre. Eller alternativt aldri fikk danse tight med nettopp den drømmejenta til noen av disse romantiske låtene og bærer nag av den grunn ;D

Kunne nevnt hundrevis av andre hit-låter som bør gå foran i køen på versting-lista...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
ron-hi skrev:
baluba skrev:
Veldige enig i dette, samt det som har vært skrevet om syden-hits.

Men den 10 på Topp versting-lista fra artikkelen er jeg delvis uenig i. Whitney Houstons versjon av I will always love you er glitrende (og bedre enn originalen, det er helt ok at den ikke synges som kønnntri..), We are the World er helt okay, Careless Whisper det samme og Bryan Adams låta er også helt grei.
Noe sier meg at det er en del småredde gutter og gretne gamle gubber som er livredde for å like noe som har med kjærlighet og følelser å gjøre. Eller alternativt aldri fikk danse tight med nettopp den drømmejenta til noen av disse romantiske låtene og bærer nag av den grunn ;D

Kunne nevnt hundrevis av andre hit-låter som bør gå foran i køen på versting-lista...
Jeg er også helt på linje med deg i alt du skriver her. Fullstendig enig. Det eneste jeg er uenig i, er din rangering av de to versjonene av Dolly Partons store klassiker. Det er lett å høre at hun skrev låten, for den er så åpenbart skrevet for henne. Hun rett og slett kler låten perfekt i mine ører, men dette begynner å bli OT.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Jo da, Dolly Partons versjon er også veldig bra, og jeg har full forståelse for at mange vil foretrekke originalen selv om jeg selv ikke er helt der. Synes damen gjør seg bedre på en del andre av sine egne låter. Men OT ja.

En versting av en landeplage som jeg virkelig sliter med å holde ut, er Lily Allens "Fuck You Very Much". Det må være noe av det værste makkverket som noen gang har vært spilt så mange ganger på så kort tid (Den gikk minst 25 ganger om dagen på p3 i et par måneder :eek:, grøss....

Det er ikke ordene som plager meg, bare for å ha sagt det (om noen skulle undres).

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
petal skrev:
Jeg har klart å fortrenge hvem som sang den, men Cheeri cheeri lady var det vel en sang som het... Brrrrrrr
Det var visst Modern Talking det også... :mad:

Noen som nevnte sydenhits... Han derre Charter-Svein? "Jeg er kongen av Mallorca"... eller noe sånt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg savner De Lillos' 'smak av honning' og DDE's 'vinsjan på kaia'...

Tre måneder på en kjip jobb med kjip bingotantekollega som på død og liv skulle ha P4 på full tyting hele jævla dagen. De spilte de to nevnte annenhver gang. Jeg er traumatisert for livet.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.095
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
K.H. skrev:
Merkelig dette; med unntak av Sputnik og Tor Endresen + noe helt ukjent for meg, synes jeg det meste av det som er nevnt hittil er helt ok. Jeg har sikkert altfor enkel musikksmak.
Du er ikke alene. Det er bare tøft å åpne kjeften og si det. ;D
Tror det har noen med hvilke minner man kobler musikken til.
Utallige mil med Lobo - Come with me som eneste kassett i en god gammel SAAB 99 gjør at å høre på denne i dag tar meg tilbake dit. Ikke like mange mil, men mange nok på sykkelsetet med Roxette - look sharp på Sony Sportswalkman gjør at også den musikken er god fortsatt.

norcad skrev:
Når hifinissene blir voksne er de like opptatt av å ikke høre på den musikken alle andre liker, som de var av å høre på musikken alle andre liker når de var yngre! :)
;D ;D Kongekommentar!
Denne tråden kommer til å gå inn i evigheten mens man nevner opp band som folk kar hørt om.
Til slutt er det bare virkelig sære band som ingen har hørt om, og som aldri har gitt ut plater, igjen. :D :D

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
ron-hi skrev:
Whitney Houstons versjon av I will always love you er glitrende (og bedre enn originalen, det er helt ok at den ikke synges som kønnntri..),
(...)
Noe sier meg at det er en del småredde gutter og gretne gamle gubber som er livredde for å like noe som har med kjærlighet og følelser å gjøre.
Det som ikke er ok med Whitneys versjon er at hun ikke skjønner (eller etterhvert glemmer) at det er en sår og vemodig tekst hun står og tar av på. Siste del er veldig ufrivillig komisk. En ren misforståelse fra hennes side, spør man meg. Litt som når noen stemmer frem "Perfect day" som tidenes gla'sang.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hehe - problemet med slagere er at de er nettopp slagere. Etter en intens periode med overeksponering mens slagerne lever sitt korte liv på hitlistene, går man lett lei - men lytter man med et åpent sinn noen år - eller tiår - senere, synes jeg i det store og hele at det er lett å forstå hvorfor slagere ble slagere.

Eldstemann har forsynt min harddisk med en komplett utgave av Rolling Stone Magazine's 500 greatest songs of all time - det er ikke bare slagere her, det skal sies - og her er det mye artig gjenhør. F.eks. finner man på plass nr. 232 Roy Orbison, Only the lonely, og på nr. 500 - uten sammenligning for øvrig - finner man Boston, More than a Feeling.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Ulf-B skrev:
Eldstemann har forsynt min harddisk med en komplett utgave av Rolling Stone Magazine's 500 greatest songs of all time - det er ikke bare slagere her, det skal sies - og her er det mye artig gjenhør. F.eks. finner man på plass nr. 232 Roy Orbison, Only the lonely, og på nr. 500 - uten sammenligning for øvrig - finner man Boston, More than a Feeling.
Nå har ikke jeg sett den listen, men dersom Only The Lonely er der på bekostning av Crying eller Candy Man, vel, da har Rolling Stone Magazine et forklarings problem dersom jeg skulle støte på ham på Last Train eller Tilt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Man kan alltid diskutere slike lister. Poenget mitt var egentlig at denne topp-500-listen til Rolling Stone Magazine inneholder en haug med låter som jeg hadde et godt stykke oppi vrangstrupen mens låtene herjet som verst på hitlistene - låter som 10-20-30 år senere faktisk låter veldig allright. Med andre ord: begrepet "verste slager" er neppe helt statisk.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Ulf-B skrev:
Man kan alltid diskutere slike lister. Poenget mitt var egentlig at denne topp-500-listen til Rolling Stone Magazine inneholder en haug med låter som jeg hadde et godt stykke oppi vrangstrupen mens låtene herjet som verst på hitlistene - låter som 10-20-30 år senere faktisk låter veldig allright. Med andre ord: begrepet "verste slager" er neppe helt statisk.
Det er jeg helt enig med deg i Ulf. Opphavet begynner å mumle om elveblest og helvetesild dersom han utsettes for Pictures Of Matchstick Men av Status Quo, mens jeg som ikke vokste opp med den synes det er en lystig liten trudelutt. Og det er som du sier, det er ofte en grunn til at slagere blir slagere, i hvert fall om vi holder payola og annen manipulasjon utenfor diskusjonen.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Jeg har faktisk svært få som jeg synes er "værst", men jeg klarer ikke Whitney Houston og Mariah Carey, da skifter jeg kanal. Maken til søl!

Og for ikke å snakke om Arne Bend(over)iksen, da er det helt på grensen til at jeg "roper på æljen".

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.276
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Trane skrev:
Ellers fikk jeg frått noen vonde flashbacks av en viss tysk gruppe som kalte seg Modern Talking...just pick anyone...pfhøyyyyyy!!!!!

Hey, ikke mobb!!! Jeg kan jo teksten jo .... ::) ::) ::) ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Roberten skrev:
Ulf-B skrev:
Det er jeg helt enig med deg i Ulf. Opphavet begynner å mumle om elveblest og helvetesild dersom han utsettes for Pictures Of Matchstick Men av Status Quo, mens jeg som ikke vokste opp med den synes det er en lystig liten trudelutt.
Pictures of Matchstick Men? DEN var jo helt håpløs allerede den gangen - hehe. Men så var jeg tenåring da den herjet som verst, og ble kraftig overeksponert. Men i dag? Jo - jeg spilte den igjen akkurat nå, og den holder mål som en grei liten trudelutt. If you twist my arm.

U-96

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2008
Antall liker
4
Veit ikkje om dette er eller var nokon slager men den vart spelt ein del på radio. Eg snakkar her om The Killers og sangen "Human", dette er noko av det jævligaste eg har høyrt på lang lang tid, ganske utruleg at noko sånt får speletid i det heile tatt. Ellers enig i mykje av sangane som er blitt nevnt før i tråden.

U-96

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.276
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Mye av musikken som nevnes her er musikk jeg har vokst opp med og som jeg har udelt gode minner til... Mulig at jeg har skikkelig dårlig musikksmak, men Modern Talking, CC Catch, Scotch, Milli Vanilli og Yello er noe som virkelig gir gode minner! ;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Traumatisk barndom? Neida, men enkelte sticky hits slipper aldri taket, og det er til å bli sprø av.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Ulf-B skrev:
Roberten skrev:
Ulf-B skrev:
Det er jeg helt enig med deg i Ulf. Opphavet begynner å mumle om elveblest og helvetesild dersom han utsettes for Pictures Of Matchstick Men av Status Quo, mens jeg som ikke vokste opp med den synes det er en lystig liten trudelutt.
Pictures of Matchstick Men? DEN var jo helt håpløs allerede den gangen - hehe. Men så var jeg tenåring da den herjet som verst, og ble kraftig overeksponert. Men i dag? Jo - jeg spilte den igjen akkurat nå, og den holder mål som en grei liten trudelutt. If you twist my arm.
Haha, nemlig ! ;D
Takke meg til at jeg har vokst opp noen tiår senere slik at jeg kan høre på The Monkees uten å assosiere det med fjernsynsserier og lunsjbokser.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Eller for den saks skyld, virkelig traumatisk:
Jeg må ha vært rundt 12, og de fineste jentene rundt 15. Lurer på hvor de er nå?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ottone skrev:
Eller for den saks skyld, virkelig traumatisk:

Jeg må ha vært rundt 12, og de fineste jentene rundt 15. Lurer på hvor de er nå?
De driver og feirer 50-års-dagene sine alle sammen, antar jeg. Sic transit gloria mundi.......

G

Gjestemedlem

Gjest
Disse har jeg greit å fortrenge helt til ... nå:

:eek: :-\

[video]YdBMgd02NXI[/video]

[video]hLbEZU7YB-w[/video]

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Denne har jeg hatt på hjernen siden 80-tallet en gang:

Edit: Men den er jo ikke dårlig, så det blir litt o.t.

G

Gjestemedlem

Gjest
totte skrev:
Denne har jeg hatt på hjernen siden 80-tallet en gang:
Da tror jeg ikke jeg våger å trykke på linken for å høre hva dette kan være. I value my sanity.. (muaaahaaha)

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
Ble medlem
22.08.2009
Antall liker
8.419
Sted
Burma-Shave
Torget vurderinger
2
Var så sinnssykt lei denne at jeg ble sint hver jævla gang jeg hørte den

G

Gjestemedlem

Gjest
ron-hi skrev:

Det handler mer om å ha vært ung på 80-tallet og det å faktisk en gang ha likt det den desidert verste musikken som menneskeheten har greid å produsere. Hvis noen en gang finner opp en tidsmaskin bør den brukes til å reise tilbake til 1980 og ta med menneskene her til 1990 og slippe dem fri, og dermed slette denne delen av musikkhistorien.

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.810
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg innser at jeg vokste opp i en bra tid på 60- og 70-tallet.
Men det fantes skrekkopplevelser for sårbare guttesinn den gangen også.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.656
Torget vurderinger
96
Yan Friis er og blir en gretten, rablende idiot, og viser med flere uttalelser i lista at han også er umusikalsk. I likhet med flere her inne...
Modern Talking, Sputnik og syden-hits + Life Is Life er litt håpløst. Det meste annet som er nevnt her er bare overspilt, men kommer for det meste
fra åpenbare musikalske talenter og fullverdige artister. Idiotisk tråd.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Polkagris skrev:
Yan Friis er og blir en gretten, rablende idiot, og viser med flere uttalelser i lista at han også er umusikalsk. I likhet med flere her inne...
Modern Talking, Sputnik og syden-hits + Life Is Life er litt håpløst. Det meste annet som er nevnt her er bare overspilt, men kommer for det meste
Idiotisk fordi du tilfeldigvis liker det meste av musikken som er ramset opp?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.656
Torget vurderinger
96
65finger skrev:
Polkagris skrev:
Nix, mange av låtene jeg ikke liker. Det er bare den tullete og uvitende besserwisser holdningen jeg synes blir dum.
Og overdrivelsene i uttalelsene hans (og her inne). En mann som kan hate musikk på den måten syns jeg nesten synd på.
Du synes det er passende å nevne Steely Dan og Paul McCartney sammen med "fugledansen" i en slik tråd?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Polkagris skrev:
65finger skrev:
Polkagris skrev:
Nix, mange av låtene jeg ikke liker. Det er bare den tullete og uvitende besserwisser holdningen jeg synes blir dum.
Og overdrivelsene i uttalelsene hans (og her inne). En mann som kan hate musikk på den måten syns jeg nesten synd på.
Du synes det er passende å nevne Steely Dan og Paul McCartney sammen med "fugledansen" i en slik tråd?
Du har noen poenger polkagris men det er ikke veldig alvorlig dette her

G

Gjestemedlem

Gjest
En forferdelig slager kan gjerne være laget av en god musiker. Et godt kjennetegn på at man har truffet på noe slik er at det er musikk som ble/blir spilt mye, samt at musikken har en irriterende evne til å sette seg på hjernen og plage innehaveren i lang lang tid etterpå.. ofte mange år hvis det er riktig ille. Indusering av posttraumatisk stress er ikke noe som er forbeholdt den tyske sclagertradisjon. Om det er ketchupsangen, fugledansen eller careless whisper er av mindre betydning.

S

Supertramp

Gjest
Polkagris skrev:
+1

Husker godt den gang Friis var plateanmelder i bladet Det Nye, på 70 tallet.
Der presterte han å gi albumet The Game med Queen elendig omtale fordi "det var for perfekt og uten feil i musiseringen fra musikerne"......

Med slik argumentasjon kunne han like godt fått seg en annen jobb.

Friis søker oppmerksomhet og lista han presterer å lage er intet mindre enn et makkverk. Det finnes andre låter som virkelig egner seg som elendige one-hit-wondere.
F.eks:
Rick Astley - Never gonna give you up
Sabrina - Boys (hun som nesten mistet bikinioverdelen i svømmebassenget i musikkvideoen)
Maggie Reilly/Oldfield - Moonlight shadow

G

Gjestemedlem

Gjest
Supertramp skrev:
Husker godt den gang Friis var plateanmelder i bladet Det Nye, på 70 tallet.
Der presterte han å gi albumet The Game med Queen elendig omtale fordi "det var for perfekt og uten feil i musiseringen fra musikerne"......

Med slik argumentasjon kunne han like godt fått seg en annen jobb.
Uten å mene noe som helst om den platen som nevnes, så har jeg forståelse for argumentasjonen. Hvis musikken blir for glatt, perfeksjonistisk og produsert så kan den jo fort bli så metronomisk og flinkt at det blir kjedelig å høre på. Spesielt hvis man med referanse fra tidligere utgivelser forventer litt spontanitet, variasjon og tilhørende imperfeksjonisme. Mao. ekte musikk vs. perfeksjonert plastmusikk klippet sammen fra 40 opptak i studio.

Av samme grunn er det mange som foretrekker en god liveinnspilling fremfor en glatt studioplate med de samme låtene. Queen var jo forøvrig kjent som et fabelaktig liveband... (igjen uten å mene noe om platen som er nevnt over og om det er en rettferdig dom over denne.)

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Fin liste :)

-Kan utvides ned:
Love Hurts- tvi
Forelska i lærern
Alt av Return
Bombadilla life
Masse av Paul Mc Cartney- han trengte virkelig John Lennon
Veldig OT nå, men Lennon trengte jaggu meg McCartney enda mer...

S

Supertramp

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Uten å mene noe som helst om den platen som nevnes, så har jeg forståelse for argumentasjonen. Hvis musikken blir for glatt, perfeksjonistisk og produsert så kan den jo fort bli så metronomisk og flinkt at det blir kjedelig å høre på. Spesielt hvis man med referanse fra tidligere utgivelser forventer litt spontanitet, variasjon og tilhørende imperfeksjonisme. Mao. ekte musikk vs. perfeksjonert plastmusikk klippet sammen fra 40 opptak i studio.
Du bør sjekke plata ut på Spotify. Den oser av kvalitet og spilleglede. Låter som Crazy little thing called love, Dragon Attack, Anotherone bites the dust - låter som står som milepæler i gruppas historie.

"It was the only Queen album to reach the #1 position in the United States and became Queen's best selling studio album in the US with four million copies sold to date"

Bare dette sier jo litt, så lille ubetydelige Friis må gjerne komme her og komme her - hans oppfatning den gang var ihvertfall en stor tabbe!

Topp Bunn