Du skjønte nok at jeg mente "lydmessig målt" mot andre produkter.
@Armand, hva er din motivasjon for å poste i denne tråden, når selve utgangspunktet og premissene i tråden er helt på tvers av dine egne meninger?
I post #1 siterer du det Lee skriver om sin opplevelse av Varése.
"Lee har i dag den siste versjonen av dCS Rossini Apex Dac hjemme hos seg selv, en Dac som koster ca 390.000,-. Rossini Apex blir fullstendig parkert av Varése, skriver Lee Scoggins."
Premisset - slik jeg tolker det - blir dermed at Varése nye teknologi er overlegen tidligere teknologi. Og det i en så stor grad at det er lett hørbart siden Lee's meninger er basert på hva han hører.
Jeg er i utgangspunktet for minst mulig støy og forvrengning i alt jeg fikler med, og kan jeg på en relativt enkel måte senke en av parameterne med så lite som 1dB så gjør jeg det. Sånn sett har du rett.
Men jeg kommer ikke alltid til å påstå at det er
hørbart. Det kommer helt an på, og det må ses på i sammenheng. La meg ta noen eksempler som viser hvor absurd det kan bli.
F.eks bygger jeg en forsterker nå som skal brukes på Magico S3 som har følsomhet på 88dB. Kunden har brukt masse penger på disse, og ønsker seg at forsterkeren skal ha så lite støy som mulig. Han spiller aldri høyt så 100dB SPL peak er faktisk nok.
Jeg kunne laget en forsterker med den mest støysvake operasjonsforsterkeren som er laget til nå som har en støy på 125nV (AD797). Ved å bruke 200(!) slike i parallell i to monotrinn kan de levere nok strøm og spenning til å levere 100dB SPL. Støyen ville blitt ekstremt lave 9nV og lydtrykket fra høyttalerne ved null signal inn ville blitt
-82dB SPL !
Jeg kan garantere et han ville fått den
mest støysvake forsterkeren i verden, men den ville kostet han godt over 150k og ville hatt en maks effekt på 2 x 30W.
Er det noen vits? Det er ikke hørbart uansett!
For en mye lavere sum penger kan jeg heller lage en forsterker med 6uV støy for en brøkdel av prisen. Den vil også levere 10 ganger mer effekt. Blir den så støysvak som det er mulig å lage den? Nei, men lydtrykket av støyen blir -5dB SPL bare 10cm unna diskanten, og jeg vedder 10kr på at han aldri klarer å få det stille nok i stua si til at han klarer å høre det.
Skulle dette drive et horn med følsomhet på 120dB SPL/W blir det et annet regnskap.
Poenget med disse matematiske øvelsene er at jeg vil illustrere alt vi driver med innen Hi-Fi kan måles og beregnes. Det er ikke noe som heter Holografi, Soundstage, Imaging, Air, Ambience, Presence, Body, Weight, Punch, Warmth, Brightness, Neutrality, Coloration, Transparency, Musicality, Euphony, Cohesion, Fluidity, Texture eller andre ting så lenge vi snakker om et elektrisk signal. Det er det det er, og det kan forutsies, beregnes og måles med ekstrem presisjon som l
angt overgår ørets presisjon.
I en annen sammenheng lagde jeg en volumkontroll basert på to forskjellige teknologier. En aktiv, og en passiv (releer). Begge var basert på SOTA teknologier med det dyreste av releer og håndmatchede 0,1% metallfilmmotstander osv. Jeg brukte sikkert 50 timer på å få disse jævla releene til å skrus seg av og på på perfekte tidspunkter for å optimalisere støy på signalet ved volumendring, og det ble bra. Skikkelig sexy løsning jeg var super fornøyd med.
Den ene målte -120dB på linearitet og støy og den andre hadde -115dB som begge er i verdensklasse på måledata. Begge løsninger ble montert i samme apparat og man kunne velge hvilken teknologi man ville bruke med fjernkontrollen. Jeg kan sverge på at jeg hørte forskjell, men jeg er kritisk, så jeg lagde ABX funksjon i samme apparat som kunne aktiveres via fjernkontrollen. Uansett hvor lenge jeg satt og testet klarte jeg ikke å slå de statiske (nedslående) resultatene som konverterte rundt 50%. Javel. Da er kanskje ikke mitt anlegg eller ører bra nok. Jeg dro med meg dette rundt til forskjellige Hi-Fi folk og koblet opp på anleggene deres. Ingen klarte å høre forskjell, bortsett fra en person. Etter litt switching frem og tilbake klarte han å høre at når det sto "rele" på displayet så synes han at det ble bedre. Kult tenkte jeg.
Endelig en som faktisk klarer å høre forskjeller jeg ikke har sjans til å høre i hvert fall.
Så dro jeg opp ABX menyen på displayet og sa at da tar vi en blindtest slik at jeg kan dokumentere forskjellen.
Jeg hadde jo mest lyst til at vi skulle bruke releløsningen i produktet og hvis det viste seg at noen klarer å høre det så blir jeg glad.
Dette nektet han å bli med på. Han hadde ikke noe tro på ABX på grunn av alle de standard årsakene som hostes opp når dette nevnes. (tidspress, psykologisk press, korte intervaller, osv, osv.) (Selv om han nettopp hadde klart å "høre" forskjell i løpet av an snau time om det var såpass..)
Resultatet ble at vi droppet releløsningen og gikk for den billigere og mer driftssikre løsningen. Releer er tross alt noe herk
Jeg har flere eksempler også, men denne posten er lang nok. Poenget er at når man har drevet med dette her lenge nok så har man opparbeidet seg en god del erfaring. Stikkord er:
* Hva er reelt og hva er innbilt
* Hva er det som betyr noe
* Hvor mye
er egentlig 10uV og -118dB
* Kritisk tenkning
* Hvor mye bullshit som kommer fra selgere
* Hvor mye svada og kjøpt og betalt "informasjon" som spres.
* Hvor
ekstremt lite anekdoter fra andre er verdt.
Så for å presisere hva som er "mine meninger". Ting skal dokumenteres, og det er kun objektive målinger eller kontrollerte lyttetester som er godt nok. Dette kan etterprøves av andre og de skal da få tilsvarende resultater.
Hvis Varése kan vise til objektive målinger som viser at den har linearitet og støy som er flere dB lavere enn forrige modell så er er jo dette en slags "ingeniørøvelse" som er imponerende i seg selv, og det kan være kult nok det.
Om det er hørbart tror jeg ikke et sekund på hvis begge apparater kan vise til støy og/eller ulineariteter under -115dB til -120dB. Hvor grensen til de mest ekstreme gullørene går er det vel ingen som vet akkurat, men det er ikke -140dB.