Digitale avspillere dCS Varése Dac...en ny standard innen digital lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tidligere her på dette forumet, og andre forum spurt hvilket årstall, hvilken produsent og modell som først leverte Dac som sprengte ytelsene for vår hørsel.
    Og hva spesifikt med denne Dac som gjorde at den sprengte grensen.
    Men jeg får ikke noe svar. Har du et svar?

Da kan man senere bruke dette svaret som en check på reality, eventuelt vår forståelse av reality. Eller manglende forståelse av reality.
    Tiden vil vise.
    For min del var det Musical Fidelity M1 DAC, som var den første kjente "jitter frie" DACen for konsumere. Var vel irundt 2011 eller så den kom? Brukt sammen med en usb til coax dings som i tillegg var isolert, MF sin var ikke på lager så jeg endte på Bel Canto sin og dette forbedret jitter enda et hakk.
    Problemet jeg i senere tid fikk med denne, var at gain ut var for lav etter forsterkerbytte.

Har siden gitt F.. i DAC, integrert er godt nok. Det man kobler til DAC er viktigere, f.eks om de bruker codecs som er bitperfect etc..

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.525
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei og det er godt å se science fiction prisede produkter som faktisk måler godt også. Ikke hverdagskost det.
    De har ikke klart å konstrure denne ene og alene på opplevd lydkvalitet men med fokus på gode målinger og høy prissetting.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    For min del var det Musical Fidelity M1 DAC, som var den første kjente "jitter frie" DACen for konsumere. Var vel irundt 2011 eller så den kom? Brukt sammen med en usb til coax dings som i tillegg var isolert, MF sin var ikke på lager så jeg endte på Bel Canto sin og dette forbedret jitter enda et hakk.
    Jeg hadde tippet at for deg, Armand, Snickers og andre likesinnende, så var jo hele poenget på forhånd å ha definert hvilke målemessige parametre som måtte være tilstede for den perfekte Dac som sprengte vår høregrense.
    Den dagen disse målbare parametre var oppfylt, så ville det bli en merkedag for dere. Bare løp-og-kjøp, så hadde man SOTA for all fremtid.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Nei og det er godt å se science fiction prisede produkter som faktisk måler godt også. Ikke hverdagskost det.
    De har ikke klart å konstrure denne ene og alene på opplevd lydkvalitet men med fokus på gode målinger og høy prissetting.
    Dcs har vel kanskje fått til et slags paradigme skifte her da, at de faktisk er gode på målinger. Noe som kanskje trengs i alternativ bransjen, der de opererer mest. Men så vet de jo å ta seg betalt også.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.345
    Torget vurderinger
    2
    Den dyreste DAC jeg har hatt i mitt anlegg kostet da den nette sum av ca. NOK 500 000,-. Den komplette galskap, naturligvis. Det som undrer meg med slike, er om de mest gjennomarbeidede varianter av slike sykt prisede enheter forvrenger mer eller mindre enn billigere typer fra samme merke? Og dersom de ikke forvrenger mer eller mindre, hva er det da som gjør at de oppleves som bedre og bedre? Utelukkende forventningsbias?

Anekdote (sann):
    Jeg ønsket at flere skulle får høre nevnte halmillionsdac, så jeg inviterte både hifi-interesserte og andre til å høre på greiene. Vi spilte av en låt med Barb Jungr, og da den var ferdig satt alle der i stillhet en stund, det ble helt andektig. Til sist sier en av de fremmøtte: - Trodde aldri jeg skulle høre meg selv si dette her, men den DAC'en er verdt hver eneste krone!

Men, som produsenten selv sier det: - Den måler som ei kasse med spiker!

Sist redigert:

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Når du argumenter ut fra et teknisk/målemessig ståsted, så fortstår jeg deg sånn at rammeverket ditt av kunnskap og forståelse relatert til emnet, er absolutt. Det finnes ikke, og vil ikke finnes noe utenfor dette rammeverket.
    Du kommer stadig tilbake til dette, men det er ikke en riktig fremstilling av en måleorientert tilnærming. Merk: måleorientert, ikke målefundamentalistisk tilnærming.

Om man mener at målinger kan si noe om lyd, så må man gå ut fra at lyd kan oppfattes. Tenk på at vi måler lydtrykk. Hvorfor gjør vi det? Fordi lydtrykk påvirker sansene våre. Målemetodene for lydtrykk, for eksempel når det gjelder målinger og teorier som er relevant for hvordan vi oppfatter musikk, har blitt utviklet og raffinert for å henge stadig bedre sammen med hvordan vi oppfatter lyd gjennom ørene våre. Psykoakustikk er et eksempel på dette.

Poenget mitt er at du fremstiller en måleorientert tilnærming som om den kun måler. Men det gjør den ikke. Den antar at noen målinger kan si noe om hvordan noe høres ut, for så å kontrollere - gjennom lytting - at målingene og lyttingen kommer frem til sånn ca det samme.

Purifi er et selskap som baserer seg veldig på teori og målinger, og har klart å få «veldig lite støy» og «enda mindre støy» til å høres forskjellig ut. Men det som gjør dette interessant er at de kan forklare med teori og målinger hva det er som gjør at det høres forskjellig ut, på tross av at en tidligere hadde antatt at det ikke ville høres forskjellig ut:

Putzeys’ research of this phenomena was motivated by sporadic reports of a sort of 'granularity' in the sound reproduction with class D amplifiers. This prompted his investigation into whether this indeed happens, and if so, what would be the cause. After a long and winding road, Bruno finally found the culprit: hysteresis in the ferro-magnetic material of the amplifier output filter inductor.

Hvis jeg skulle kjøpt en DAC til flere millioner, ville jeg vært interessert i å få vite hva DACen gjør som gjør at den er verdt pengene.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.345
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde tippet at for deg, Armand, Snickers og andre likesinnende, så var jo hele poenget på forhånd å ha definert hvilke målemessige parametre som måtte være tilstede for den perfekte Dac som sprengte vår høregrense.
    Den dagen disse målbare parametre var oppfylt, så ville det bli en merkedag for dere. Bare løp-og-kjøp, så hadde man SOTA for all fremtid.
    Inntrykket mitt er at vi er akkurat der. Det finnes rimelige DAC'er som måler mer enn godt nok til at vi ikke kan høre forskjeller, og dermed er utviklingstoget på endestasjonen.
    Så får vi andre raringer fortsette å lete etter nåla i høystakken vår. Jeg synes det er ganske hyggelig, når sant skal sies.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.504
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Jitter var en veldig viktig del som nevnt, for 15 år siden og det ble løst da for konsumere. De fleste andre parametre går på den analoge delen, forsterkere sliter der selv også.
    For min del, har SOTA allerede og hatt det noen år. Jeg har startet å brydd meg mindre om endel måleparametre siden, DAC har lenge vært bra nok og er et veldig uinteressant produkt å følge med på.

Alle de misfornøyde nissene som hele tiden bytter og bytter og aldri blir fornøyd har fortsatt ikke skjønt det, det er ikke DAC som er problemet. Ikke de siste 15 åra for min del ihvertfall..

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.345
    Torget vurderinger
    2
    Alle de misfornøyde nissene som hele tiden bytter og bytter og aldri blir fornøyd har fortsatt ikke skjønt det, det er ikke DAC som er problemet. Ikke de siste 15 åra for min del ihvertfall..
    Hva med de som er fornøyde, men som bare ønsker å bli enda mer fornøyd? :)

Jeg har vært såpass privilegert at jeg har fått høre en lang, lang rekke produkter i anlegg og rom jeg kjenner godt, og som ofte har hørt ting som låter (mye) bedre enn det jeg eier selv, men gjør det meg misfornøyd? Overhodet ikke!

Men jeg slutter uansett ikke å undre meg over hva de beste DAC'ene jeg har hørt, gjør av feil som skaper den illusjonen som gjør at jeg tror mer på det jeg hører derfra, enn fra målbare SOTA-DAC'er. Det jeg derimot etterhvert ser et mønster i, er ingen filter, oversampling eller feedback. Og alle vet at det tenderer til å skape trøbbel for de målbare resultater, mens noen av oss mener å høre at det spiller musikk, uansett.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.547
    Torget vurderinger
    1
    Du mener ikke Edge cd historien, minder om svindel?
    Ahhh, der kom EDGE-referansen. Endelig! Det tok nesten 1000 innlegg, men like sikkert som at det snør i vinterlandet Norge, så er det noen som henter frem EDGE-historien i tråder som dette.

INFO TIL NYE HFS-MEDLEMMER
    Edge Electronics var en liten amerikansk produsent av kostbare forsterkere. Svære gulvstående kolosser i custom aluminiumskabinetter.
    Så lanserte de den rimeligere G-serien. Fortsatt påkostet aluminiumskabinetter, men i mer tradisjonelt format/størrelse. Her inngikk en CD-spiller, som fikk god omtale, på tross av å være en rebranded Pioneer-spiller, med noen små modifikasjoner.
    Småskalaproduksjon og -distribusjon via norsk importør/forhandlernett gav en veiledende pris på NOK 55.000,-. Gode kunder av den lunefulle Peter Djordjevic fikk 30% rabatt, og jeg tipper det i Norge ble solgt 3-4 stk.
    Dette utspant seg for snart 20 år siden. EDGE er forlengst konkurs og Peter D. er død, men historien lever videre blant de som hisser seg opp over prisnivået på eksotisk hifi-utstyr. «Fordi EDGE GCD var overpriset og overvurdert, er all highend svindel og alle entusiaster lettlurte». -Guilt by Association er som kjent en effektiv hersketeknikk.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.263
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Veldig mange liker forvrengning, og det skal faktisk målegutta ta til seg.
    Jeg liker best data ifra kilde og forsterkere, for så og mate det inn i et horn... (eller fler).

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.263
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ahhh, der kom EDGE-referansen. Endelig! Det tok nesten 1000 innlegg, men like sikkert som at det snør i vinterlandet Norge, så er det noen som henter frem EDGE-historien i tråder som dette.

Edge Electronics var en liten amerikansk produsent av kostbare forsterkere. Svære gulvstående kolosser i custom aluminiumskabinetter.
    Så lanserte de den rimeligere G-serien. Fortsatt påkostet aluminiumskabinetter, men i mer tradisjonelt format/størrelse. Her inngikk en CD-spiller, som fikk god omtale, på tross av å være en rebranded Pioneer-spiller, med noen små modifikasjoner.
    Småskalaproduksjon og -distribusjon via norsk importør/forhandlernett gav en veiledende pris på NOK 55.000,-. Gode kunder av den lunefulle Peter Djordjevic fikk 30% rabatt, og jeg tipper det i Norge ble solgt 3-4 stk.
    Dette utspant seg for snart 20 år siden. EDGE er forlengst konkurs og Peter D. er død, men historien lever videre blant de som hisser seg opp over prisnivået på eksotisk hifi-utstyr. «Fordi EDGE GCD var overpriset og overvurdert, er all highend svindel og alle entusiaster lettlurte». -Guilt by Association er som kjent en effektiv hersketeknikk.
    Og du satt i like mange innlegg og ventet på og kunne skrive dette......... :ROFLMAO: :ROFLMAO:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.637
    Men jeg slutter uansett ikke å undre meg over hva de beste DAC'ene jeg har hørt, gjør av feil som skaper den illusjonen som gjør at jeg tror mer på det jeg hører derfra, enn fra målbare SOTA-DAC'er. Det jeg derimot etterhvert ser et mønster i, er ingen filter, oversampling eller feedback. Og alle vet at det tenderer til å skape trøbbel for de målbare resultater, mens noen av oss mener å høre at det spiller musikk, uansett.
    Er vel der jeg også har havnet. Derfor er det forvirrende når jeg leser spesifikkasjoner som denne fra dcs. Det får meg til å undre om bransjen nå kan ha fått dieselgate programvare den også? At DUT analyserer data og forstår når den står på en testbenk med ren støy og enkeltoner og da aktiverer skolekorrekte algoritmer. 😄

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.617
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    det tenderer til å skape trøbbel for de målbare resultater
    Jeg forstår retorikken din, ikke misforstå, men dette er jo også målbart. Spørsmålet er jo nettopp hva en skal vektlegge når en vurderer utstyr. Er det opplevelsen, eller ønsker en å vite litt mer om hva som skjer når en får en viss opplevelse?

Selv ikke de verste måleracere ignorerer opplevelsen. Så da er det jo ikke der skillet mellom ‘de som måler’ og røkla går.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.547
    Torget vurderinger
    1
    @Pedal Husk at den EDGE historien vil overleve oss begge her på HFS !! :cool:
    Ja, jeg tenkte det var greit å feste den historien ned på papiret, mens noen av oss veteraner fremdeles er i livet.

Fortellingen om «EDGE» har endt opp som en katolsk botsøvelse her på Hifisentralen. Piskesnerten som skal minne oss på om forne dagers synd. En kollektiv avstraffelse når det syndes mot presteskapets grafer for kost-/nytte.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Horten
    Ja, jeg tenkte det var greit å feste den historien ned på papiret, mens noen av oss veteraner fremdeles er i livet.

Fortellingen om «EDGE» har endt opp som en katolsk botsøvelse her på Hifisentralen. Piskesnerten som skal minne oss på om forne dagers synd. En kollektiv avstraffelse når det syndes mot presteskapets grafer for kost-/nytte.
    Høres ut som et sårt punkt for noen de Edge greiene ja, men det betyr absolutt ingenting om historien kan gi lærdom også idag.:cool:

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Kongsberg
    Det jeg derimot etterhvert ser et mønster i, er ingen filter, oversampling eller feedback. Og alle vet at det tenderer til å skape trøbbel for de målbare resultater, mens noen av oss mener å høre at det spiller musikk, uansett.
    Det er rart siden fravær av filtre og oversampling fører til mer av de "umusikalske" matematiske feilene i signalet. På den annen side får man heller ikke problemet med ringing. Kanskje det er nettopp dette du reagerer positivt på?
    Tenk om en med din erfaring med forskjellig utstyr også kunnet måle det du hører på slik at vi kunne kvantifisert de forskjellige effektene. På den måten kunne man skapt en større forståelse av sammenhengen mellom målinger og hørbarhet. Men det er en tidkrevende oppgave.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.954
    Torget vurderinger
    1
    Hva med de som er fornøyde, men som bare ønsker å bli enda mer fornøyd? :)

Jeg har vært såpass privilegert at jeg har fått høre en lang, lang rekke produkter i anlegg og rom jeg kjenner godt, og som ofte har hørt ting som låter (mye) bedre enn det jeg eier selv, men gjør det meg misfornøyd? Overhodet ikke!
    I mine øyne så er man ikke fornøyd om man kan bli enda mer fornøyd. :) Er man ganske fornøyd, så kan man jo sikkert bli enda mer fornøyd og bare setter en strek under bra nok. DAC og det digitale domenet er ikke akkurat der kampen står, det er alt som kommer etter dette som er en utfordring og gjerne trenger en forbedring på det analoge planet.
    En DAC som høres bra ut på et oppsett men spiker i et annet, så er det vel noe fundamentalt feil på enten resten av oppsettet eller selve DACen for den del. Et problem er jo gjerne gain matching fortsatt, hadde den DACen jeg hadde hatt justering av gain så hadde den sikkert fungert på flere oppsett den også.
    Det er fortsatt helt grunnleggende små feil her og der på de fleste oppsett, og det er jo der forbedrings potensialet står fortsatt.

At noen har noe som høres bedre ut enn eget utstyr, er jo en fin ting. Det kan jo pirke nysgjerrigheten litt, og prøve å finne ut hvorfor.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    27.794
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som man ser, enige blir vi vel neppe...

Men jeg synes det er litt unødvendig å benytte termene "svindel", "scam" og "feilkonstruert", når et produkt enten er innihelvete dyrt, eller måler innihelvete dårlig, så lenge man ikke legger opp til å lure folk for å gjøre store penger på det. Altså som i en planlagt svindel. For selv om både priser og målinger er helt på jordet i enkelte tilfeller, kjenner jeg ikke til noen hifi-produsent som har bevisst valgt å narre store penger ut av en masse mennesker, for så å leve herrens glade dager i Dubai.
    Jeg anser forutsetningene for å kalle det svindel blir galt, all den tid vi ser på et ubetydelig antall solgte enheter i hele verden, vi kan finne paralleller innenfor flere felter på slike saker som koster meningsløst mye penger for noe som ikke egentlig har en slik reell verdi. Har man nok penger å bruke på en eller annen mikroskopisk interesse, så bør man vel få lov til det, uten at noen dermed skal beskyldes for svindel. Og de som lager utstyr som måler dårlig, gjør jo dette vel vitende om hvordan og hvorfor, ergo er det konstruert slik de vil ha det, til tross for at det ødelegger for topplassering hos ASR.

http://www.lampizator.eu/lampizator/references/Goldmund/goldmundizator.html

https://www.stereonet.com/forums/topic/375856-hi-end-goldmund-is-a-pioneer-dvd-player/

https://www.neogaf.com/threads/more...r-repackaged-200-pioneer-dvd-and-more.397975/

Sist redigert:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.722
    Torget vurderinger
    0
    Tidligere ble CD-spilleren bekreftet som en Denon 1710 DVD-spiller
    og RCA kontaktene var fortsatt montert på kretskortet,
    men sånn er det vel med gode historier..... :unsure:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.722
    Torget vurderinger
    0
    Det må vel være noen her inne som kan invitere til en lytting på dCS Varese?
    Forrige lytting til dCS "fenomenet" var hos Knut Vadseth......og litt spesielt :unsure:

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.504
    Torget vurderinger
    2
    Dette med Edge er jo en klar avsporing, dCS putter ikke en Oppi eller noe i en fin boks . dCS designer og konstruerer ting selv. At det knapt får til en teknisk forbedring i forhold til en 10år gammel DAC fra Cambridge forteller jo bare hvor bra DAC teknologien har vært de siste 10-15 årene.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Kongsberg
    Slik jeg har forstått så er de små peakene mest sannsynlig relatert til strømforsyning. Hvis det er tilfellet, så har man et forbedringspotensiale bare der.
    Det er jitter som skaper disse peakene og sidebåndene på 100Hz er nok på grunn av strømforsyningen til noe i systemet. Kanskje selve klokken. Hvor 1,95kHz kommer fra er ikke godt å si.
    Men uansett. Dette er på -140dB, og kan ikke høres. Det kan ikke høres om det hadde vært 10 ganger høyere heller (-120dB). Hvis ingeniørene hos dCS virkelig ville kunne de garantert fjernet i hvert fall 100Hz jitter-komponenten ved å ytterligere filtrere strømforsyningen. Men kanskje en av gutta der til slutt tok til fornuften og sa som sant er: "Dette er bra nok".

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.667
    Sted
    Kongsberg
    Når du argumenter ut fra et teknisk/målemessig ståsted, så fortstår jeg deg sånn at rammeverket ditt av kunnskap og forståelse relatert til emnet, er absolutt. Det finnes ikke, og vil ikke finnes noe utenfor dette rammeverket.
    Bare for å presisere. Det er ikke sånn at jeg tror jeg kan alt om DAC.
    Men det jeg er overbevist om er at hørselen har en grense for hva som er fysisk mulig å registrere. Avhengig av hva man snakker om ligger denne grensen et sted mellom -40dB og -120dB.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.345
    Torget vurderinger
    2
    I mine øyne så er man ikke fornøyd om man kan bli enda mer fornøyd. :) Er man ganske fornøyd, så kan man jo sikkert bli enda mer fornøyd og bare setter en strek under bra nok. DAC og det digitale domenet er ikke akkurat der kampen står, det er alt som kommer etter dette som er en utfordring og gjerne trenger en forbedring på det analoge planet.
    En DAC som høres bra ut på et oppsett men spiker i et annet, så er det vel noe fundamentalt feil på enten resten av oppsettet eller selve DACen for den del. Et problem er jo gjerne gain matching fortsatt, hadde den DACen jeg hadde hatt justering av gain så hadde den sikkert fungert på flere oppsett den også.
    Det er fortsatt helt grunnleggende små feil her og der på de fleste oppsett, og det er jo der forbedrings potensialet står fortsatt.

At noen har noe som høres bedre ut enn eget utstyr, er jo en fin ting. Det kan jo pirke nysgjerrigheten litt, og prøve å finne ut hvorfor.
    Bare for å understreke, jeg har til gode å høre DAC'er som låter elendig i enkelte oppsett, men helt fantastisk i andre. Låter kilden bra, så er det lettere å få god lyd hele veien. Jeg tilhører dem som fortsatt holder på de bakstreverske ideer fra Linn og Naim, også kjent som "Source First"-filosofien. :)

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    782

Edge er da blevet nævnt før i tråden. Følg lidt med i stedet for at være så arrogant!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.928
    Bare for å understreke, jeg har til gode å høre DAC'er som låter elendig i enkelte oppsett, men helt fantastisk i andre. Låter kilden bra, så er det lettere å få god lyd hele veien. Jeg tilhører dem som fortsatt holder på de bakstreverske ideer fra Linn og Naim, også kjent som "Source First"-filosofien. :)
    Det er ikke noe bakstreversk med den filosofien. Poenget er at desto bedre utgangspunktet er, dess mer tåler du et tap gjennom resten av kjeden.

Det er jo bare å koble en Studer A80/mastertape mot en integrert Naim forsterker og et par 2-veis Linn høyttalere, så skjønner man «source first»-filosofien. :)

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    11.504
    Torget vurderinger
    2
    I motsetning til MSB så jukser dem ikke med målingene sine slik som her med deres MSB Select DAC;

Vis vedlegget 1118946
    denne trenger forklaring. MSB bruker 1Mbit FFT og det gir en tilsynelatende reduksjon i støygulv på -57dB. Dette kalles FFT gain, Ved slike plot må FFT lengde oppgis for å få reell sammenligning. I dette tilfellet betyr det at støygulvet på -190db for grønn kurve er misvisende , det reelle er -133, Ikke dårlig det heller..
    Ca 10db lavere enn Topping DAC
    TOPPING D90 III Sabre DAC Review | Audio Science Review (ASR) Forum

Det er uklart for meg om plottene i Stereophile er korrigert for FFT gain eller ikke
    FFT Scaling for Noise | Audio Precision | The Global Leader
    Where Does FFT Process Gain Come From?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn