Her er målingen av DCS Varése, jeg la den ut ganske tidlig i denne tråden:
lurer på hva som er bedre enn denne ?
![]()
Her er målingen av DCS Varése, jeg la den ut ganske tidlig i denne tråden:
lurer på hva som er bedre enn denne ?
![]()
I motsetning til MSB så jukser dem ikke med målingene sine slik som her med deres MSB Select DAC;dcs knuser topping på vekt ihvertfall. Sprenger grensene der.
For min del var det Musical Fidelity M1 DAC, som var den første kjente "jitter frie" DACen for konsumere. Var vel irundt 2011 eller så den kom? Brukt sammen med en usb til coax dings som i tillegg var isolert, MF sin var ikke på lager så jeg endte på Bel Canto sin og dette forbedret jitter enda et hakk.Jeg har tidligere her på dette forumet, og andre forum spurt hvilket årstall, hvilken produsent og modell som først leverte Dac som sprengte ytelsene for vår hørsel.
Og hva spesifikt med denne Dac som gjorde at den sprengte grensen.
Men jeg får ikke noe svar. Har du et svar?
Da kan man senere bruke dette svaret som en check på reality, eventuelt vår forståelse av reality. Eller manglende forståelse av reality.
Tiden vil vise.
Jeg hadde tippet at for deg, Armand, Snickers og andre likesinnende, så var jo hele poenget på forhånd å ha definert hvilke målemessige parametre som måtte være tilstede for den perfekte Dac som sprengte vår høregrense.For min del var det Musical Fidelity M1 DAC, som var den første kjente "jitter frie" DACen for konsumere. Var vel irundt 2011 eller så den kom? Brukt sammen med en usb til coax dings som i tillegg var isolert, MF sin var ikke på lager så jeg endte på Bel Canto sin og dette forbedret jitter enda et hakk.
Dcs har vel kanskje fått til et slags paradigme skifte her da, at de faktisk er gode på målinger. Noe som kanskje trengs i alternativ bransjen, der de opererer mest. Men så vet de jo å ta seg betalt også.Nei og det er godt å se science fiction prisede produkter som faktisk måler godt også. Ikke hverdagskost det.
De har ikke klart å konstrure denne ene og alene på opplevd lydkvalitet men med fokus på gode målinger og høy prissetting.
Du kommer stadig tilbake til dette, men det er ikke en riktig fremstilling av en måleorientert tilnærming. Merk: måleorientert, ikke målefundamentalistisk tilnærming.Når du argumenter ut fra et teknisk/målemessig ståsted, så fortstår jeg deg sånn at rammeverket ditt av kunnskap og forståelse relatert til emnet, er absolutt. Det finnes ikke, og vil ikke finnes noe utenfor dette rammeverket.
Putzeys’ research of this phenomena was motivated by sporadic reports of a sort of 'granularity' in the sound reproduction with class D amplifiers. This prompted his investigation into whether this indeed happens, and if so, what would be the cause. After a long and winding road, Bruno finally found the culprit: hysteresis in the ferro-magnetic material of the amplifier output filter inductor.
Slik jeg har forstått så er de små peakene mest sannsynlig relatert til strømforsyning. Hvis det er tilfellet, så har man et forbedringspotensiale bare der.
Inntrykket mitt er at vi er akkurat der. Det finnes rimelige DAC'er som måler mer enn godt nok til at vi ikke kan høre forskjeller, og dermed er utviklingstoget på endestasjonen.Jeg hadde tippet at for deg, Armand, Snickers og andre likesinnende, så var jo hele poenget på forhånd å ha definert hvilke målemessige parametre som måtte være tilstede for den perfekte Dac som sprengte vår høregrense.
Den dagen disse målbare parametre var oppfylt, så ville det bli en merkedag for dere. Bare løp-og-kjøp, så hadde man SOTA for all fremtid.
På nivå med en min 10 år gamle DAC fra Hifiklubben til 15 000? dCs med 3dB lavere støygulv, omtrent sammae jitteri denne testen. Folk hører ikke slikt uansett
Så du mener det ikke er betenkelig at dem ikke klarer å løse dette med deres multiboks, statement DAC til 3 000 000?Slik jeg har forstått så er de små peakene mest sannsynlig relatert til strømforsyning. Hvis det er tilfellet, så har man et forbedringspotensiale bare der.
Jitter var en veldig viktig del som nevnt, for 15 år siden og det ble løst da for konsumere. De fleste andre parametre går på den analoge delen, forsterkere sliter der selv også.Jeg hadde tippet at for deg, Armand, Snickers og andre likesinnende, så var jo hele poenget på forhånd å ha definert hvilke målemessige parametre som måtte være tilstede for den perfekte Dac som sprengte vår høregrense.
Den dagen disse målbare parametre var oppfylt, så ville det bli en merkedag for dere. Bare løp-og-kjøp, så hadde man SOTA for all fremtid.
Hva med de som er fornøyde, men som bare ønsker å bli enda mer fornøyd?Alle de misfornøyde nissene som hele tiden bytter og bytter og aldri blir fornøyd har fortsatt ikke skjønt det, det er ikke DAC som er problemet. Ikke de siste 15 åra for min del ihvertfall..
Ahhh, der kom EDGE-referansen. Endelig! Det tok nesten 1000 innlegg, men like sikkert som at det snør i vinterlandet Norge, så er det noen som henter frem EDGE-historien i tråder som dette.Du mener ikke Edge cd historien, minder om svindel?
Og du satt i like mange innlegg og ventet på og kunne skrive dette.........Ahhh, der kom EDGE-referansen. Endelig! Det tok nesten 1000 innlegg, men like sikkert som at det snør i vinterlandet Norge, så er det noen som henter frem EDGE-historien i tråder som dette.
INFO TIL NYE HFS-MEDLEMMER
Edge Electronics var en liten amerikansk produsent av kostbare forsterkere. Svære gulvstående kolosser i custom aluminiumskabinetter.
Så lanserte de den rimeligere G-serien. Fortsatt påkostet aluminiumskabinetter, men i mer tradisjonelt format/størrelse. Her inngikk en CD-spiller, som fikk god omtale, på tross av å være en rebranded Pioneer-spiller, med noen små modifikasjoner.
Småskalaproduksjon og -distribusjon via norsk importør/forhandlernett gav en veiledende pris på NOK 55.000,-. Gode kunder av den lunefulle Peter Djordjevic fikk 30% rabatt, og jeg tipper det i Norge ble solgt 3-4 stk.
Dette utspant seg for snart 20 år siden. EDGE er forlengst konkurs og Peter D. er død, men historien lever videre blant de som hisser seg opp over prisnivået på eksotisk hifi-utstyr. «Fordi EDGE GCD var overpriset og overvurdert, er all highend svindel og alle entusiaster lettlurte». -Guilt by Association er som kjent en effektiv hersketeknikk.
Er vel der jeg også har havnet. Derfor er det forvirrende når jeg leser spesifikkasjoner som denne fra dcs. Det får meg til å undre om bransjen nå kan ha fått dieselgate programvare den også? At DUT analyserer data og forstår når den står på en testbenk med ren støy og enkeltoner og da aktiverer skolekorrekte algoritmer.Men jeg slutter uansett ikke å undre meg over hva de beste DAC'ene jeg har hørt, gjør av feil som skaper den illusjonen som gjør at jeg tror mer på det jeg hører derfra, enn fra målbare SOTA-DAC'er. Det jeg derimot etterhvert ser et mønster i, er ingen filter, oversampling eller feedback. Og alle vet at det tenderer til å skape trøbbel for de målbare resultater, mens noen av oss mener å høre at det spiller musikk, uansett.
Jeg forstår retorikken din, ikke misforstå, men dette er jo også målbart. Spørsmålet er jo nettopp hva en skal vektlegge når en vurderer utstyr. Er det opplevelsen, eller ønsker en å vite litt mer om hva som skjer når en får en viss opplevelse?det tenderer til å skape trøbbel for de målbare resultater
Ja, jeg tenkte det var greit å feste den historien ned på papiret, mens noen av oss veteraner fremdeles er i livet.@Pedal Husk at den EDGE historien vil overleve oss begge her på HFS !!![]()
Høres ut som et sårt punkt for noen de Edge greiene ja, men det betyr absolutt ingenting om historien kan gi lærdom også idag.Ja, jeg tenkte det var greit å feste den historien ned på papiret, mens noen av oss veteraner fremdeles er i livet.
Fortellingen om «EDGE» har endt opp som en katolsk botsøvelse her på Hifisentralen. Piskesnerten som skal minne oss på om forne dagers synd. En kollektiv avstraffelse når det syndes mot presteskapets grafer for kost-/nytte.
Det er rart siden fravær av filtre og oversampling fører til mer av de "umusikalske" matematiske feilene i signalet. På den annen side får man heller ikke problemet med ringing. Kanskje det er nettopp dette du reagerer positivt på?Det jeg derimot etterhvert ser et mønster i, er ingen filter, oversampling eller feedback. Og alle vet at det tenderer til å skape trøbbel for de målbare resultater, mens noen av oss mener å høre at det spiller musikk, uansett.
I mine øyne så er man ikke fornøyd om man kan bli enda mer fornøyd.Hva med de som er fornøyde, men som bare ønsker å bli enda mer fornøyd?
Jeg har vært såpass privilegert at jeg har fått høre en lang, lang rekke produkter i anlegg og rom jeg kjenner godt, og som ofte har hørt ting som låter (mye) bedre enn det jeg eier selv, men gjør det meg misfornøyd? Overhodet ikke!
http://www.lampizator.eu/lampizator/references/Goldmund/goldmundizator.htmlSom man ser, enige blir vi vel neppe...
Men jeg synes det er litt unødvendig å benytte termene "svindel", "scam" og "feilkonstruert", når et produkt enten er innihelvete dyrt, eller måler innihelvete dårlig, så lenge man ikke legger opp til å lure folk for å gjøre store penger på det. Altså som i en planlagt svindel. For selv om både priser og målinger er helt på jordet i enkelte tilfeller, kjenner jeg ikke til noen hifi-produsent som har bevisst valgt å narre store penger ut av en masse mennesker, for så å leve herrens glade dager i Dubai.
Jeg anser forutsetningene for å kalle det svindel blir galt, all den tid vi ser på et ubetydelig antall solgte enheter i hele verden, vi kan finne paralleller innenfor flere felter på slike saker som koster meningsløst mye penger for noe som ikke egentlig har en slik reell verdi. Har man nok penger å bruke på en eller annen mikroskopisk interesse, så bør man vel få lov til det, uten at noen dermed skal beskyldes for svindel. Og de som lager utstyr som måler dårlig, gjør jo dette vel vitende om hvordan og hvorfor, ergo er det konstruert slik de vil ha det, til tross for at det ødelegger for topplassering hos ASR.
![]()
Verdens dyreste sko | Få overblikket hos The Sneaker Store
Er du nysgerrig efter at vide, hvilke sko der er verdens dyreste sko? Bliv klogere hos The Sneaker Store. Læs om de dyreste Nike sko og meget mere. 👟💰thesneakerstore.dk
Tidligere ble CD-spilleren bekreftet som en Denon 1710 DVD-spillerSå lanserte de den rimeligere G-serien. Fortsatt påkostet aluminiumskabinetter, men i mer tradisjonelt format/størrelse. Her inngikk en CD-spiller, som fikk god omtale, på tross av å være en rebranded Pioneer-spiller, med noen små modifikasjoner.
Høres ut som et sårt punkt for noen de Edge greiene ja, men det betyr absolutt ingenting om historien kan gi lærdom også idag.![]()
Det er jitter som skaper disse peakene og sidebåndene på 100Hz er nok på grunn av strømforsyningen til noe i systemet. Kanskje selve klokken. Hvor 1,95kHz kommer fra er ikke godt å si.Slik jeg har forstått så er de små peakene mest sannsynlig relatert til strømforsyning. Hvis det er tilfellet, så har man et forbedringspotensiale bare der.
Bare for å presisere. Det er ikke sånn at jeg tror jeg kan alt om DAC.Når du argumenter ut fra et teknisk/målemessig ståsted, så fortstår jeg deg sånn at rammeverket ditt av kunnskap og forståelse relatert til emnet, er absolutt. Det finnes ikke, og vil ikke finnes noe utenfor dette rammeverket.
Bare for å understreke, jeg har til gode å høre DAC'er som låter elendig i enkelte oppsett, men helt fantastisk i andre. Låter kilden bra, så er det lettere å få god lyd hele veien. Jeg tilhører dem som fortsatt holder på de bakstreverske ideer fra Linn og Naim, også kjent som "Source First"-filosofien.I mine øyne så er man ikke fornøyd om man kan bli enda mer fornøyd.Er man ganske fornøyd, så kan man jo sikkert bli enda mer fornøyd og bare setter en strek under bra nok. DAC og det digitale domenet er ikke akkurat der kampen står, det er alt som kommer etter dette som er en utfordring og gjerne trenger en forbedring på det analoge planet.
En DAC som høres bra ut på et oppsett men spiker i et annet, så er det vel noe fundamentalt feil på enten resten av oppsettet eller selve DACen for den del. Et problem er jo gjerne gain matching fortsatt, hadde den DACen jeg hadde hatt justering av gain så hadde den sikkert fungert på flere oppsett den også.
Det er fortsatt helt grunnleggende små feil her og der på de fleste oppsett, og det er jo der forbedrings potensialet står fortsatt.
At noen har noe som høres bedre ut enn eget utstyr, er jo en fin ting. Det kan jo pirke nysgjerrigheten litt, og prøve å finne ut hvorfor.
Edge er da blevet nævnt før i tråden. Følg lidt med i stedet for at være så arrogant!Ahhh, der kom EDGE-referansen. Endelig! Det tok nesten 1000 innlegg, men like sikkert som at det snør i vinterlandet Norge, så er det noen som henter frem EDGE-historien i tråder som dette.
INFO TIL NYE HFS-MEDLEMMER
Edge Electronics var en liten amerikansk produsent av kostbare forsterkere. Svære gulvstående kolosser i custom aluminiumskabinetter.
Så lanserte de den rimeligere G-serien. Fortsatt påkostet aluminiumskabinetter, men i mer tradisjonelt format/størrelse. Her inngikk en CD-spiller, som fikk god omtale, på tross av å være en rebranded Pioneer-spiller, med noen små modifikasjoner.
Småskalaproduksjon og -distribusjon via norsk importør/forhandlernett gav en veiledende pris på NOK 55.000,-. Gode kunder av den lunefulle Peter Djordjevic fikk 30% rabatt, og jeg tipper det i Norge ble solgt 3-4 stk.
Dette utspant seg for snart 20 år siden. EDGE er forlengst konkurs og Peter D. er død, men historien lever videre blant de som hisser seg opp over prisnivået på eksotisk hifi-utstyr. «Fordi EDGE GCD var overpriset og overvurdert, er all highend svindel og alle entusiaster lettlurte». -Guilt by Association er som kjent en effektiv hersketeknikk.
Det er ikke noe bakstreversk med den filosofien. Poenget er at desto bedre utgangspunktet er, dess mer tåler du et tap gjennom resten av kjeden.Bare for å understreke, jeg har til gode å høre DAC'er som låter elendig i enkelte oppsett, men helt fantastisk i andre. Låter kilden bra, så er det lettere å få god lyd hele veien. Jeg tilhører dem som fortsatt holder på de bakstreverske ideer fra Linn og Naim, også kjent som "Source First"-filosofien.![]()
Ikke vær så sinnaEdge er da blevet nævnt før i tråden. Følg lidt med i stedet for at være så arrogant!
denne trenger forklaring. MSB bruker 1Mbit FFT og det gir en tilsynelatende reduksjon i støygulv på -57dB. Dette kalles FFT gain, Ved slike plot må FFT lengde oppgis for å få reell sammenligning. I dette tilfellet betyr det at støygulvet på -190db for grønn kurve er misvisende , det reelle er -133, Ikke dårlig det heller..I motsetning til MSB så jukser dem ikke med målingene sine slik som her med deres MSB Select DAC;
Vis vedlegget 1118946