DALI Høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.281
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Dali har en for lys klang for min del og det er det lite å få gjort med. ;)
    Det er ikke vanskeligere enn å koble til litt varm elektronikk. ;)

    Xindak som har fått litt oppsving igjen i det siste kan varmt anbefales, hadde det sammen med Helicon 400 MK2 før. Men 2x200W integrert var ganske mye tammere enn 2x400W monoblokker. Helicon og oppover liker også gjerne god elektronikk for å skinne, Mentor har også godt av dette.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    2.782
    Torget vurderinger
    1
    Dali er nok et merke som deler folk ja. Selv avskrev jeg merket i mange år etter en kort demo hos Hifiklubben for mange år siden. Var vel et hjemmekinooppsett der det stod et par Dali og B&W 602 i front. Tilnærmet samme pris husker jeg. De 602-ene låt varmt og homogent, daliene var kvasse og mekaniske i forhold. Ren utklassing! Så aldri mer på Dali.

    Helt til for et par år siden da jeg igjen var innom og hørte på Epicon kontra B&Ws 800-serie og da var faktisk Epicon bedre i mine ører. Forskjellen lå i diskanten, der man hørte noe sibilans på engelskmennene, mens danskene leverte ultraoppløst silke fullstendig uten overdrevne s’er og t’er. I tillegg en minst like fyldig og homogen lyd nedover.

    Epicon er lite til salgs brukt og holder seg godt i pris. Jeg tror nok at de konkurrerer greit i sin prisklasse mot langt mer kjente hiend merker. Skal bli artig å se om Dali evner å toppe Epicon når den tid kommer.
     

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Noen som husker Dali 40?

    De var ganske dyre på slutten av 80-tallet og en slags high-end Cerwin Vega.
    Vis vedlegget 535058
    Dali 40 har aldri vært en såkalt high-end versjon av Cerwin Vega.Dette er tull. Det eneste som kan ligne litt på 1215 er at på 1215 så er bassen plassert på toppen som på Dali 40. og der stopper likheten
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Dali 80? Aldri hørt om dem og det hadde ikke google heller på et kjapt søk.
    Jeg tror nok ikke Dali 40 kan måle seg med dine Grand Diva men jeg husker dem som en god partyhøyttaler som også låt bra på bredbåndet klassisk musikk.
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Noen som husker Dali 40?

    De var ganske dyre på slutten av 80-tallet og en slags high-end Cerwin Vega.
    Vis vedlegget 535058
    Dali 40 har aldri vært en såkalt high-end versjon av Cerwin Vega.Dette er tull. Det eneste som kan ligne litt på 1215 er at på 1215 så er bassen plassert på toppen som på Dali 40. og der stopper likheten
    Det var ikke meningen å fornærme noen. Se versjonen, det dette noe som kom mye senere? Dali 40 kom allerede i 1987. Det er veldig lenge siden jeg har hørt dem, ikke koblet opp mot annet enn det hifiklubben solgte. I beste fall en Electrocompaniet 250 eller Denon monoblokker, husker ikke slikt.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.011
    Antall liker
    4.353
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Å tune en diskant er jo overkommelig ? Typisk på noen Dali og tyske høyttalere at diskanten må ned et par dB,

    Jeg har nettopp oppgradert et par Dali 800 etter Troels Gravesens oppskrift inkl de kabinett-oppgraderinger, demping etc han nevner i artikkelen sin.
    Han skriver om resultatet bl.a.: "...you have a speaker that will outperform most modern 2-2½-way systems".
    Jeg må være enig i at de klassiske elementene P17 WJ, M21WO og M13MG spiller flott i solid kabinett og et meget godt tunet filter. Mulig at nyere kabinetter ikke holder denne standarden.
    Original "dizzkant" (dobbel) fortjener ingen nærmere beskrivelse.
    Jeg benyttet Jantzen Alumen kondis for den nye diskanten ( Vifa XT25) med en ørliten bypass.
    Ombyggingen anbefales dersom du får kloa i et par. Lett å bli "Dalakop" :)
     
    Sist redigert:

    mana

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.08.2009
    Innlegg
    655
    Antall liker
    190
    Torget vurderinger
    24
    Noen som husker Dali 40?

    De var ganske dyre på slutten av 80-tallet og en slags high-end Cerwin Vega.
    Vis vedlegget 535058
    Dali 40 har aldri vært en såkalt high-end versjon av Cerwin Vega.Dette er tull. Det eneste som kan ligne litt på 1215 er at på 1215 så er bassen plassert på toppen som på Dali 40. og der stopper likheten
    Det var ikke meningen å fornærme noen. Se versjonen, det dette noe som kom mye senere? Dali 40 kom allerede i 1987. Det er veldig lenge siden jeg har hørt dem, ikke koblet opp mot annet enn det hifiklubben solgte. I beste fall en Electrocompaniet 250 eller Denon monoblokker, husker ikke slikt.
    Det går fint :)
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    577
    Antall liker
    1.857
    Sted
    Noreg
    Etter å ha hatt forskjellige høyttalere som absolutt ikke falt i smak de siste par årene, kom jeg over disse (Dali 850) for en stund siden. 99% strøkne. Fikk kjøpt dem for 1000,-. Ligger ikke tilbake for langt dyrere høyttalere jeg har hatt i hus. Håper jeg kan slå meg til ro med dem en stund
    20190329_010504.jpg
    4
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Dali 850 var veldig gode høyttalere. Eide et par av disse på 90-tallet. Egentlig de først "ordentlige" høyttalerne jeg kjøpte. Når jeg kom til sans og samling så burde jeg egentlig ha kjøpte Dali 450, men fire åttetommere er ikke lett å komme utenom.
     
    Sist redigert:

    jan_arild

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    249
    Antall liker
    144
    Dali 40 og 40 SE kan nesten ikke sammenlignes. Kabinettet er bedre, delefilteret er mange ganger bedre. Elementer er spesialtilpasset hver enkelt par. Husk at de ble kun laget på bestilling. Jeg har brukermanual. Skal prøve å få lagt inn bilder av den.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Nye hjemmesider? Ser ryddig og pent ut.
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Jule ønske til Dali fabriken.

    Kan vi ikke snart se en direkte avløser for Dali Grand Coupe høytaleren, med samme klangmæssig egenskaber..

    I fremstilte noget så bra, men hva blev der ad avløseren.

    Fin frem arbejdstøjet, og fiks dette.

    Mvh
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    119
    Antall liker
    46
    Ligger flere par Epicon 6 ute på Finn nå, hva kommer det av? Litt inkvisitorisk å spørre slik, men det er alltid lurt å sjekke ut hvorfor folk selger et produkt og går videre... lyttetretthet? Kjedelig lyd eller bare eventyrlyst? Noen tanker rundt dette? Dette er jo kostbare saker som går for under halv pris så man tar et betydelig verditap her..
    Angående bytting av rimelig dyrt utstyr, for å sitere en jeg handlet hos, som solgte unna div high end, det er en sykdom den byttingen...
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    119
    Antall liker
    46
    Har noen, eller har noen hatt Opticon 6? Har lyttet på Rubicon 6, det var meget overbevisende, men litt dyr dog. Ja det er noen brukte fra tid til annen, men ingen vil sende.. På papiret går de ikke særlig dypt, det er min "bekymring".
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    Ligger flere par Epicon 6 ute på Finn nå, hva kommer det av? Litt inkvisitorisk å spørre slik, men det er alltid lurt å sjekke ut hvorfor folk selger et produkt og går videre... lyttetretthet? Kjedelig lyd eller bare eventyrlyst? Noen tanker rundt dette? Dette er jo kostbare saker som går for under halv pris så man tar et betydelig verditap her..
    Angående bytting av rimelig dyrt utstyr, for å sitere en jeg handlet hos, som solgte unna div high end, det er en sykdom den byttingen...
    Har ikke no sans for når for spør hvorfor jeg selger, spør aldri om det selv da jeg ikke har noe med det, kan være så mangt hvorfor en selger. Er som oftest oppgradering for min del. En sykdom muligens ja :)
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Ligger flere par Epicon 6 ute på Finn nå, hva kommer det av? Litt inkvisitorisk å spørre slik, men det er alltid lurt å sjekke ut hvorfor folk selger et produkt og går videre... lyttetretthet? Kjedelig lyd eller bare eventyrlyst? Noen tanker rundt dette? Dette er jo kostbare saker som går for under halv pris så man tar et betydelig verditap her..
    Angående bytting av rimelig dyrt utstyr, for å sitere en jeg handlet hos, som solgte unna div high end, det er en sykdom den byttingen...
    Greit når man kan bytte ut, jeg vil si det er verre når man ikke klarer å kvitte seg med det gamle. Høyttalere er ikke det mest praktiske å ha mye av!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.341
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har noen, eller har noen hatt Opticon 6? Har lyttet på Rubicon 6, det var meget overbevisende, men litt dyr dog. Ja det er noen brukte fra tid til annen, men ingen vil sende.. På papiret går de ikke særlig dypt, det er min "bekymring".
    Det er en liten ht med små elementer.
    De lar den rulle tidlig av for att den ikke skal få så lav følsomhet.
    Kast på en passende subb så er du i mål.
    Man kan ikke forvente att så små elementer skal kunne spille noe særlig med bass.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    119
    Antall liker
    46
    Snuser litt på Opticon 8, ser det nevnes at de bør ha stort rom. Men hva er stort nok?
     

    roddis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2010
    Innlegg
    193
    Antall liker
    55
    Torget vurderinger
    2
    20-25kvm. Spørs hvor mye møblert og, kan fort bli boomy bass. God avstand fra vegg er og greit.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    119
    Antall liker
    46
    Okei, da er det kun avstand fra vegg som kan bli utfordrende, har mine Concept 8 52 cm fra bakvegg. Opticon 8 er 10 cm dypere og kan ikke trekke de lenger ut.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.906
    Antall liker
    8.200
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke Opticon 6 i stedet da? Rubicon 5 er også et et alternativ, men har mindre bass.
     

    Dalix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2019
    Innlegg
    119
    Antall liker
    46
    Liker at ht går dypt, opt 6 går ikke særlig dypt, rubicon 6 er nok bedre valg, bortsett fra prisen ?????? Kan selfølgelig supplere med en god sub i tillegg til opt 6 som sagt tidligere. Valgets kval.. Har nå mulighet til Opt 8 ganske nært meg, derfor denne luftingen ??????
     

    chrmart

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2006
    Innlegg
    28
    Antall liker
    15
    Sted
    Lovund
    Hei alle. Sitter med et par DALI 800 frå 90'tallet en gang. Sammen med EC ECI-1 spiller de fantastisk.. flere som har disse? Å JA alle diskanter fungerer 100%
     
    Sist redigert:

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Gøy å se at flere spiller på gamle Dali.
    Hei ser i signaturen din at du sitter på noen smykker av Dali,er selv eier av helicon 400mk2,kan du si noe om mentor 6 LE i forhold til euphonia og helicon?er den imellom disse 2 kanskje?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Gøy å se at flere spiller på gamle Dali.
    Hei ser i signaturen din at du sitter på noen smykker av Dali,er selv eier av helicon 400mk2,kan du si noe om mentor 6 LE i forhold til euphonia og helicon?er den imellom disse 2 kanskje?
    Lurer egentlig litt på det samme, samt hvordan er Euphonia i forhold til H400? Jeg har hatt Mentor 5 og Helicon 400 MK1, begge solgt nå dog. ;)
     

    chrmart

    Medlem
    Ble medlem
    10.07.2006
    Innlegg
    28
    Antall liker
    15
    Sted
    Lovund
    Hei igjen. En aldri så liten oppdatering kommer nå.
    Har hatt dise DALI 800 ibruk daglig lenge nå, også på mitt store oppsett.. med en PLINIUS SA-250MkIV, PLINIUS CD-LAD forforst, ELECTROCOMPANIET ECD-2 DAC og KIMBER MONOCLE X høytalerkabel.. her er det snakk om en voldsomt vellspillende og bunnsolid 250w KL A effekt forst... DALI 800 har med andre ord fått strøm fra forsterker med high end klasse.

    Hvor skal jeg starte er problemet nå.. for å gjøre dette kortere enn en roman, Vokal er noe disse virkelig kan, med kvinnestemmer og herrer. Et album som har stått mer eøler mindre på reppeat her EMELI SANDÉ :LIVE AT ROYAL ALBERT HALL.. et ord som sier mye er trollsk.. makan til vokal er lenge mellom at man får server rett i pannen.. klang i opptaket er helt up there... spor 1 (daddy) er gåshudfaktor 100, hårene på kroppen står... kunne vært LITT bedre overgang mellom elementene i toppen, MEN dette er baggateller iaf jeg glemmer så lenge det funkel som dette. Problematikk med 6,5" og 8" er minimal. Er mellomtone lekkasjen til 6,5" elementet som KAN bli merkbar... MEN satte de opp 10-12cm fra gulvet å det gjorde merkelig nok dette bedre... hmmm.. bass spiller de BRA utfra elementer de har til dette. Det JEG tror er det som alene står for MYE av årsaken til at denne høytaler fungerer så bra som den gjør er veldig enkel... MEMBRANMATERIALET på 8",6,5",og 5" elementet. Også 2" for den delen.. uhyre lette elementer å jobbe med, å som baturlig klinger likt... da er mye bra allerede fra starten. Kan ikke si disse minner meg om BOEN andre DALI jeg har hørt, BORTSETT fra unkelungen sine 700 som står her hos meg. Kassene er solide, innv demping skal forbedres betydelig med ULL fra villsau. Å delefilter... de skal bygges nye fra null.. der vil 6,5" element og 8" bli hindret i å spille mye over 350hz, mellomt får et litt større område å dekke, MEN hva toppen blir.. der blir det nok to løsninger som enkelt byttes mellom. En der en scan speak ringradiator og 5" tar seg av topp, eller som nå bare med bedre delefilter.. ellers skal de få være like strøkene utv som de er.

    Fortsettelse følger nok om en tid. Vil bruke tid her.
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Gøy å se at flere spiller på gamle Dali.
    Hei ser i signaturen din at du sitter på noen smykker av Dali,er selv eier av helicon 400mk2,kan du si noe om mentor 6 LE i forhold til euphonia og helicon?er den imellom disse 2 kanskje?
    Lurer egentlig litt på det samme, samt hvordan er Euphonia i forhold til H400? Jeg har hatt Mentor 5 og Helicon 400 MK1, begge solgt nå dog. ;)

    Jeg har noen smykker ja, de er fine å pleie hobbyen med.

    Når det kommer til Euphonia og Helicon så sliter jeg med å høre forskjellen for å være ærlig. Jeg kunne fort ha røket med bind foran øynene. Grand Diva har uansett parkert disse godt inn på "lageret" ;)

    Mentor 6 (som jeg også har hatt i samlingen tidligere) opplever jeg som veldig annerledes fra Mentor 6 LE. Det er den mest interessante sammenlikningsopplevelsen for meg til nå. Jeg syns den låter bedre og opplever at den kan spille høyere og har enda mere bass. Mentor 6 er en høyttaler som jeg setter veldig høyt opp på listen, men LE er flere hakk over. Det er lite info å finne om LE, men fikk dette fra Dali for en stund siden:

    ”It was the basic R&D for the production of the drivers for the EPICON series.
    The crossover was also slightly changed and balanced differently simply to trim the crossover in a better direction.”

    R&D – utdypes slik av Dali:

    Research and Development. En slags prototype / tidlig version.

    Mentor 6 LE opp mot Epicon 6 har jeg lyst til å teste.
     
    Sist redigert:

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Det er min oppfatning ja. Diva er litt vanskelig å forklare syns jeg. Den er på mange måter alt for brutal, men samtidig så låter den himmelsk.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det er min oppfatning ja. Diva er litt vanskelig å forklare syns jeg. Den er på mange måter alt for brutal, men samtidig så låter den himmelsk.
    Kuult :) En kompis har de og jeg har egentlig veldig kunne tenkt meg å hørt de hjemme her. De dukker sjelde opp og er vel ca likt priset som Helicon 400. 10-15 lapper ?
     

    rarhjerne

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    318
    Antall liker
    96
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    2
    Gøy å se at flere spiller på gamle Dali.
    Hei ser i signaturen din at du sitter på noen smykker av Dali,er selv eier av helicon 400mk2,kan du si noe om mentor 6 LE i forhold til euphonia og helicon?er den imellom disse 2 kanskje?
    Lurer egentlig litt på det samme, samt hvordan er Euphonia i forhold til H400? Jeg har hatt Mentor 5 og Helicon 400 MK1, begge solgt nå dog. ;)

    Jeg har noen smykker ja, de er fine å pleie hobbyen med.

    Når det kommer til Euphonia og Helicon så sliter jeg med å høre forskjellen for å være ærlig. Jeg kunne fort ha røket med bind foran øynene. Grand Diva har uansett parkert disse godt inn på "lageret" ;)

    Mentor 6 (som jeg også har hatt i samlingen tidligere) opplever jeg som veldig annerledes fra Mentor 6 LE. Det er den mest interessante sammenlikningsopplevelsen for meg til nå. Jeg syns den låter bedre og opplever at den kan spille høyere og har enda mere bass. Mentor 6 er en høyttaler som jeg setter veldig høyt opp på listen, men LE er flere hakk over. Det er lite info å finne om LE, men fikk dette fra Dali for en stund siden:

    ”It was the basic R&D for the production of the drivers for the EPICON series.
    The crossover was also slightly changed and balanced differently simply to trim the crossover in a better direction.”

    R&D – utdypes slik av Dali:

    Research and Development. En slags prototype / tidlig version.

    Mentor 6 LE opp mot Epicon 6 har jeg lyst til å teste.
    Spennende,har selv hatt Mentor 6 å synes det er mye høytalere for pengene,så tipper LE utgaven er knall👍
    Tusen takk for et godt å utdypende svar 🙂
     

    Tears

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.04.2018
    Innlegg
    134
    Antall liker
    64
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    0
    Bare hyggelig å dele fakta. Selve opplevelsen av lyd er vanskelig å snakke om syns jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn