Dali 104 med Seas DXT oppgradering til glede for alle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Delefilter simuleringsprogrammet Xsim henger seg i ny og ne. Har kommet innspill på diyaudio at det er komma/punktum problematikk så jeg endrer til USA i regionale innstillinger før og etter at jeg åpner Xsim:

    1.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Da er alt av rådata lagt inn i Xsim. NB! ikke bry dere om uregelmessigheten rundt 10K og opp, her kan diffraksjon og rom spille inn. Dette er ikke relevant da det er den totale brede responsen i lytteposisjon som gjelder. Det som er viktig er området rundt deling en oktav opp og ned.


    1.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Nå begynner moroa og katta slippes ut av sekken :)

    DETTE ER TROLIG IKKE RIKTIG!! LEGGES KUN UT FOR AT DERE KAN FØLGE PROSESSEN.

    Filteret er et meget bra utgangspunkt og er det jeg har fått fra grelv*. Det måler svært bra i lytteposisjon og låter kanon. Vi skal imidlertid finpusse og voice det til de svarte standard Dali 104 kassene.

    Det er utfordringer ifbm måling, diffraksjon, og jeg har muligens gjort noe feil ifbm FRD måling og gating.

    Anyway, det er dette som er komplisert og tar tid.

    Det man imidlertid kan merke seg er:

    * DXT er en diskant med waveguide. Da trenger den en kondensator som sees oppå L-Padens seriemotstand for å lage en ekstra høypass langt oppe. Da dempes kulen midt på og det låter ikke nasalt.

    * DXT mister mye følsomhet da den dempes og to C17 er veldig lettdrevne i paralell. Da legges det en seriemotstand på bassene, det er ganske uvanlig. Den får flere watt for å tåle litt. Resultatet er høyere q verdi og feitere bass. Når bassrefleksporten tettes så blir det mindre membranutslag og mer presis lyd samtidig som at det blir like mye bass som med bassrefleks, hvertfall etter det jeg kan høre. Så legger vi inn litt ekstra dempemateriale for å øke det virtuelle volumet litt.


    * grelvs filter er laget til en annnen kasse med annet volum, baffelbredde og horisontal plassering av diskant derfor er dette å anse som et innspill fra grelv og OBBB og ikke en oppskrift, anyway 1000 takk for et supert utgangspunkt og en smart tenkt topologi som jeg synes er bedre enn det mange andre bruker på DXT og DXT+MTM variasjoner





    1.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Og det vil si at jeg skal ta alle de kjedelige FRD og ZMA målingen på nytt samt lese ørten A4 sider med veildning om gating, milisekunder, startpunkt, on axis, diffraksjon, måleavstand osv.

    Med andre ord, nå har prosjektet stoppet opp en stund.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    En gladmelding er at delefilteret, også etter det jeg har målt før, vil være en lettere last enn standard Dali 104. Men vi får vente å se til det endelige filteret er ferdig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    En kjedelig ting er at de regionale innstillingene ikke fikset bugen. Det betyr at Xsim ikke kan lukkes på en stund. Håper det ikke tar måneder hehe.

    Kan jo hende at PCn skulle hatt en restart?

    Ser også at jeg ikke har brukt riktige metoder med FRD måling. Jeg har jo til og med lagt inn notater her:

    Xsim - simulering av passive delefilter - ressurstråd | Hifisentralen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Så legger jeg opp filteret med Wago sånn at jeg kan skifte verdier i takt med at jeg simulerer. Akademikerne kaller det å jobbe iterativt. Ganske kult ord, skal begynne å bruke det i familiemiddager i håp om å øke egen status.

    Men å plukke passive komponenter er ingen lett sak, har alltid for lite utvalg:

    3CA2B65D-B983-4D4D-AB48-3EC0F2887824.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Prøver å holde lav og høypass kretsene adskilt og har lagt dem på et lokk sånn at de ikke sklir:

    B61E12B5-3B80-459C-9988-A41067D7E4E8.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Litt fort og gæli. Dette kan gjøres bedre siden:

    A07C018E-0CF7-4FA4-A1AD-953694E32794.jpeg
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Dette er DIY på sitt beste. Enkelt, bra og "open source". Tusen takk for initiativet, @Hornlyd

    Forresten oppdaget jeg nettopp denne tråden, og skjønte nå hvorfor det plutselig har kommet flere bestillinger på DXT den siste uka - noe som ikke har skjedd altfor ofte. Så her skal igjen @Hornlyd ha skryt for å skape en interesse for "faget"!

    Det er til og med Ønskes kjøpt annonser på finn for Dali 104....... Har det noengang skjedd før 🤷🏼‍♂️😜😱😆
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Det er til og med Ønskes kjøpt annonser på finn for Dali 104....... Har det noengang skjedd før 🤷🏼‍♂️😜😱😆
    Den var jo min🙂
    Men kan slette den nå, har jo fått tak i, takket være annonsen.
    Slikt trekker jo prisen opp....
     

    rørsus

    Barbeque entusiast
    Ble medlem
    30.07.2012
    Innlegg
    217
    Antall liker
    287
    Jeg har nok satt i gang store ting på finn nå 😂
    Jeg jager på finn.no selv, men har ikke funnet noen i god nok stand enda. Har allerede begynt å tørke støv av en meget god EL 84 forsterker jeg gleder meg til å ta i bruk igjen :) 2 x 12 watt, holder det håper jeg?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Det er til og med Ønskes kjøpt annonser på finn for Dali 104....... Har det noengang skjedd før 🤷🏼‍♂️😜😱😆
    Jeg la ut en ønskes kjøpt i november, det tok vel ca. en time så fikk jeg napp. Hadde dem hjemme samme dag :) Disse solgte vel i pallevis på 90-tallet, så det bør være gode muligheter.
     

    DrEvil

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    12.05.2018
    Innlegg
    84
    Antall liker
    35
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Er et par i Trondheim, ser ganske fine ut.
    Jeg har refoming og oppussing av et par f3/lyd Audiovector 4 som er først i køen av prosjekter så 104 får vente litt 😆
     

    Rewind

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    67
    Antall liker
    29
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en kasse på ca 80L klar for å teste Vifa C17. Men ser ut som at det bare blir en (blå) til å begynne med. WinISD får meg til å tvile på at det er nok plass til to drivers (rødt). Det blir en port med 10cm i diameter og 16 cm i lengde.
    winisd.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    @ Rewind

    Vifa C17 som står i Dali 104 spiller knallbra med 30 liters bassrefleks.

    Dali 104 DXT varianten som denne tråden omhandler vil være lukket/delvis lukket med en skumpropp, raggsokk etc.

    Legg gjerne inn alternative ideer om C17 i den generelle C17 vennetråden så får du svar og innspill der. Det blir lett surr for leserne av denne tråden hvis det kommer andre grafer, målinger og volum inn her enn det som konkret dreier seg om originale Dali 104 kabinetter og Seas DXT diskant :)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.438
    Antall liker
    1.506
    Torget vurderinger
    29
    Må jo si de låter langt bedre enn det jeg husker fra barndommen, men da på så som så elektronikk
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.847
    Antall liker
    10.671
    Torget vurderinger
    10
    Det er minst to diskantvarianter på 104
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn