Dagens Sitat

Ble medlem
12.03.2012
Antall liker
8.277
Sted
Laksevåg - Bergen
Min morfar lærte meg ikke så mye. Han døde da jeg var 7 år. Men han lærte meg 2 ting : Du skal ALDRI kjøpe noe du ikke har råd til, og du skal tro på halvparten av det du ser og ingenting av det du hører. Det funker som fa.....

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.142
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Carl I Hagen til Bjørn Hansen i en valgsending noen år tilbake, da han til stadighet ble avbrutt av nevnte Hansen i sine forsøk på å svare på spørsmål:
"Bjørn Hansen, enten så spiller du dum, eller så har du fjernet all tvil....."
Au, den svei... Bjørn Hansen var så sint at han satt og hoppet på stolen.....

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
"Man kan ikke blotte seg når man bor i blokk!"

og, joda, det hadde en foranledning.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.142
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Oluf: "Du ser flisa i din brors øye, men du ser fanden meg ikke skogen i ditt eget....."

G

Gjestemedlem

Gjest
Visdom eller "profound sounding bullshit"?

Klarer ikke helt å bestemme meg.

hmm.jpg

Kanskje Janis har svaret?

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.028
Dette er verre enn en skilsmisse, har tapt halve formuen, men har kona fremdeles.
​Etter finanskrisen...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.445
Sted
Sølvbyen
Dette er verre enn en skilsmisse, har tapt halve formuen, men har kona fremdeles.
​Etter finanskrisen...
Minner meg om en tidligere kollega som mente jeg måtte se å gifte meg, sånn som han og de andre jeg jobbet med. For som han sa, "hvorfor skal du ha det noe bedre enn oss?".

Z

Zomby_Woof

Gjest
Å, hvis det bare hadde vært av dovenskap jeg ikke gjør noen ting. Herregud hvor jeg da ville ha hatt aktelse for meg selv. Jeg ville ha aktet meg selv nettopp fordi jeg da i det minste ville ha vært i stand til å late meg, det ville i det minste vært en egenskap, det ville liksom være noe positivt forbundet med meg, noe jeg selv ville kunne forsikre meg om. På spørsmålet: Hva er han for en? ville man svare: Han er en dagdriver; hvor behagelig ville det ikke være å høre det om seg selv. Det vil si at jeg var positivt definert, det var jo da virkelig noe som kunne sies om meg. "En dagdriver!"- Det lyder jo som et kall, som en bestemmelse, det er jo en hel karriere.

Dostojevskij, Opptegnelser fra et kjellerdyp.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
49
I'm So Miserable Without You, It's Like You're Still Here

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.375
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
It is the fashionable belief that an idea is wrong in proportion to its "extremism" and right in proportion as it is a chaotic muddle of contradictory doctrines. To the professional middle-of-the-roader, a species that is always found in abundance, the demagogue invariably comes as a nasty shock. For it is one of the most admirable qualities of the demagogue that he forces men to think, some for the first time in their lives. Out of the muddle of current ideas, both fashionable and unfashionable, he extracts some and pushes them to their logical conclusions, i.e. "to extremes." He thereby forces people either to reject their loosely held views as unsound, or to find them sound and to pursue them to their logical consequences. Far from being an irrational force, then, the silliest of demagogues is a great servant of Reason, even when he is mostly in the wrong.

- Murray Rothbard (1954)

H

Hardingfele

Gjest
It is the fashionable belief that an idea is wrong in proportion to its "extremism" and right in proportion as it is a chaotic muddle of contradictory doctrines. To the professional middle-of-the-roader, a species that is always found in abundance, the demagogue invariably comes as a nasty shock. For it is one of the most admirable qualities of the demagogue that he forces men to think, some for the first time in their lives. Out of the muddle of current ideas, both fashionable and unfashionable, he extracts some and pushes them to their logical conclusions, i.e. "to extremes." He thereby forces people either to reject their loosely held views as unsound, or to find them sound and to pursue them to their logical consequences. Far from being an irrational force, then, the silliest of demagogues is a great servant of Reason, even when he is mostly in the wrong.

- Murray Rothbard (1954)
Rothbard dypdykket jeg i noen år tilbake, pga hans feide med Ayn Rand. Paleolibertarianer med, mildt sagt, en del oppfatninger som skiller seg fra mainstream, ja. Han var foregangsmann for paleolibertarianerne, som er motstandere av tradisjonelle libertarianeres lefling med kultur uten grenser. Hadde også noen oppsiktsvekkende tanker om politiets rett til å torturere kriminelle. Så her snakker vi om en som skjærer gjennom. Ingen tvil om det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Murray_Rothbard#Torture_of_criminal_suspects

Rothbard mente at det kunne vært klokt å ha Joseph McCarthy og David Duke som foregangsmenn for å nå folk som libertarianerne hadde vansker med å få ombord. Selv finner jeg det underholdende at folk er så langt fra ens egne standpunkt her i livet:

Rothbard advocated right-wing populism in part because he was frustrated that mainstream thinkers were not adopting the libertarian view and suggested that former KKK Grand Wizard David Duke and Wisconsin U.S. Senator Joseph McCarthy were models for an "Outreach to the Rednecks" effort that could be used by a broad libertarian/paleoconservative coalition. Working together, the paleo coalition would expose the "unholy alliance of 'corporate liberal' Big Business and media elites, who, through big government, have privileged and caused to rise up a parasitic Underclass." Rothbard blamed this "Underclass" for "looting and oppressing the bulk of the middle and working classes in America." Rothbard noted that David Duke's substantive political program in a Louisiana governor's race had "nothing" in it that "could not also be embraced by paleoconservatives or paleo-libertarians; lower taxes, dismantling the bureaucracy, slashing the welfare system, attacking affirmative action and racial set-asides, calling for equal rights for all Americans, including whites."

Det siste, om "equal rights" var han mot, setningen kan misforstås. Da jeg leste denne boken, fikk jeg en del å stusse over:

https://en.wikipedia.org/wiki/Egalitarianism_as_a_Revolt_Against_Nature_and_Other_Essays

Topp Bunn