Dagens bløff..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.327
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Forøvrig minner dette mye om en domstol og i en domstol hvor produsentene er anklaget for løgn. Legg da merke til hvor bevisbyrden ligger. Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Man kan ikke anklage og dømme noen for villedende markedsføring uten å kunne bevise noe slikt!
    Dette er vel å snu det på hodet. Man skal forvente at de som markedsfører ting skal kunne dokumentere påstandene som blir framsatt. Uten slik dokumentasjon er det lov å anta at det dreier seg om villedende reklame; særlig om påstandene er ekstraordinære.

N

nb

Gjest
    Ta beskrivelsen av den nevnte Denon-saken fra HiFi-klubben:

<i>
    "Denons unike DenonLink-standard gir deg en helt ren og ukomprimert overførsel av det digitale audiosignalet fra DVD-spiller til A/V-receiver eller forsterker. Ved å bruke DenonLink bevarer du alle nyanser i musikk og filmlyd. Hvis du har et Denon-system med mulighet for å bruke DenonLink – f.eks. DVD-3930 / AVR-3806 eller Denons eksklusive A1-modeller – anbefaler vi absolutt at du utnytter det. Det gir deg best mulig lydkvalitet fra anlegget ditt.

Du behøver i prinsippet bare en vanlig nettverkskabel for data for å bruke DenonLink, men i likhet med andre kabeltyper er det alltid ekstra lydkvalitet å hente ved å velge et kvalitetsprodukt som er optimalisert for formålet.

DenonLink-kabel i særklasse
    AK-DL1 er en high-end DenonLink-kabel hvor ingenting er spart på i prosessen med å gi deg best mulig signaloverføring. Alle lederne er av ultrarent kobber, kabelen er grundig skjermet mot støy og den avanserte isoleringen i fluoropolymer tåler mange års bruk og påvirkning fra omgivelsene. Det samme gjelder de solide pluggene, hvor selv låsetappen er i et spesielt avrundet design, som ikke bøyes eller knekker.

AK-DL1 er retningsbestemt, og den riktige signalveien er selvsagt angitt på kabelen, slik at du ikke risikerer å begrense ytelsen gjennom feil montering."</i>

Utover "men i likhet med andre kabeltyper er det alltid ekstra lydkvalitet å hente ved å velge et kvalitetsprodukt som er optimalisert for formålet" er det strengt tatt ikke noe i den beskrivelsen som er direkte galt. Poenget er bare at akkurat samme funksjonalitet og ytelse selges f.eks på Biltema til 50 kroner. Eller har man krympetang til en hundrings kan man lage slike av kabel på rull (koster ca 3 kroner pr. meter) og plugger (2 kroner og 50 øre pr. stk på Elfa). Altså kan en intetanede eller feilinformert sjel betale 4498 kroner for samme ytelse vedkommende kunne fått for en 50-lapp eller mindre. Men slike ting er det tydligvis frekt å påpeke.

R

Roysen

Gjest
    Erato,

Jeg har svart deg mange ganger på det spørsmålet. Svaret er at jeg ikke har noen formening om produktet virker eller ikke. Det er også helt på siden av hva det jeg forsøker å få frem. Hva skal få deg til å forstå det? Min kritikk går på at vi ikke kan ha en rekke medlemer som rakker ned på/latterliggjør produsenter og brukere av disse produsentenes produkter fordi de selv ikke har noen tro på at de virker. Slik oppførsel krever mer enn tro.

Mvh
    Roysen

V

vredensgnag

Gjest
    Roysen skrev:
    ... eller de som helt off topic drar frem uvitende reaksjoner fra amazon.com for å gjøre seg selv viktig som jeg i størst grad sikter til. De som i størst grad holder en nedlatende tone uten egentlig å ha noen egen bakgrunn for å uttalse seg.
    For det første ikke off-topic, det handler om troverdighet i presentasjon av "teknikk" -- og din kommentar om "uvitende reaksjoner" tyder på at du ikke har fått med deg at noen av USAs ledende elektroingeniører, med dataoverføring som spesiale, lot det gå sport i å skrive den kommentartråden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Min kritikk går på at vi ikke kan ha en rekke medlemer som rakker ned på/latterliggjør produsenter og brukere av disse produsentenes produkter fordi de selv ikke har noen tro på at de virker. Slik oppførsel krever mer enn tro.

Mvh
    Roysen
    Der er jeg totalt og fundamentalt uenig med deg. Man trenger ingen doktorgrad i medisin for å rakke ned på produsenter av askeoppkok som uten dokumentasjon prøver å prakke flasker til hundrevis av kroner på syke mennesker. Er du virkelig uenig i det? Og ser du ikke parellellen til denne bransjen? Og skjønner du ikke at en slik holdning betyr at det er umulig å drive produktkritikk på noen områder i livet? Godtar du alt som blir forelagt deg eller?

R

Roysen

Gjest
    Dersom det er noen moderatorer her vil jeg gjerne stille følgende OT spørsmål:

Hvorfor får innlegg lov til å stå hvor det påstås uten dokumentasjon at tweaks og kabler ikke virker i henhold til beskrivelsen og påfølgende latterligjøring av brukerne av disse produktene når negative erfaringer med enkeltprodukter (f.eks Bowers & Wilkins som vi har hatt eksempler på) blir slettet?

Er ikke det litt underlig modereringslinje?

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er like nærliggende å spørre:

Hvorfor får innlegg lov til å stå hvor det påstås at tweaks og kabler virker i henhold til påstander uten rot i etablerte fysiske lover og uten dokumentasjon i form av uavhengige, kontrollerte tester?

Og spørsmålet hvorfor et stykke polyuretanskum med en aluminiumsplate må koste 1000 dollar uten at noen får lov til å påpeke urimeligheten i dette er fortsatt ubesvart.

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Dersom det er noen moderatorer her vil jeg gjerne stille følgende OT spørsmål:

Hvorfor får innlegg lov til å stå hvor det påstås uten dokumentasjon at tweaks og kabler ikke virker i henhold til beskrivelsen og påfølgende latterligjøring av brukerne av disse produktene når negative erfaringer med enkeltprodukter (f.eks Bowers & Wilkins som vi har hatt eksempler på) blir slettet?

Er ikke det litt underlig modereringslinje?

Mvh
    Roysen
    Burde det ikke være omtrent samme krav til dokumentasjon på at noe faktisk virker - særlig om man ser på produktet uten HiFI-briller er lite som tyder på at det skal ha noen effekt? Noen kunne jo slumpe til å kaste bort (potensielt mye) penger på noe som ikke funker basert på brukerrapporter på et forum som dette. Til tider er jo fornøyde eiere av slike produkter endatil så frekke at de hevder at den som stiller seg tvilende hører for dårlig, har for dårlig anlegg, er for dårlig lytter, har lest for mye elektroteori osv osv.

R

Roysen

Gjest
    Erato,

Det er stor forskjell på å ha en personlig mening om noe og å gå ut i det offentlige rom å påberope seg å vite sannheten. Det minste man burde forlange er at man holder seg for god til å latterliggjøre andre for deres mening for å få oppmerksomhet og feelgood (gjelder ikke deg).

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Erato og nb,

Spørsmålet var rettet til moderatorene. Så vidt meg bekjent er ingen av dere moderator.

Som svar på deres samstemte spørsmål så ligger bevisbyrden hos produsenten og ikke hos brukerne som deler av sine erfaringer på dette forum. Å latterliggjøre brukerne frembringer ingen slik dokumentasjon fordi produsenten ikke er her. Det eneste som oppnås er dårlig stemning. Noen vokser tydeligvis på det.

Brukernes påstander om at noe virker derimot er dokumentert gjennom produsentens dokumentasjon på lik linje med at noen har lest i en lærebok at dette ikke stemmer. Ord mot ord altså inntil noen kan bevise sannheten.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mitt spørsmål i siste innlegg var også rettet til moderatorene - og ment som en speiling av ditt spørsmål, fordi jeg mener at moderering på de kriteriene er en håpløs øvelse.

Forøvrig er jeg enig i at latterliggjøring er en uønsket debatteknikk. Skjønt noen har en meget lav terskel for å oppfatte det jeg mener er saklig kritikk som latterliggjøring. Hvis noen er villig til å kjøpe en boks med komponenter for 50 kr til 10.000 kr, uansett evt virkning, kan jeg godt forstå at terskelen for å føle seg latterliggjort er relativt lav.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg registrerte, i produsentens beskrivelse av nevnte produkt, at man hadde tatt i bruk presisjons-CNC. Det fikk meg til å undre over hvorvidt de to aluminiumsplatene kanskje var frest med ulike dybder, ev. med fallende tverrsnitt, og kanskje var disse også plassert i motfas til hverandre, med presisjonsplast imellom, må vite. Det er ellers betryggende at slusen som kablene skal føres i er dimensjonert for kabler opptil 20mm diameter, men jeg er litt foruroliget over at man ikke har frest slusen rund, slik at den ville gått helt inntil en slik kabel. Det ville jo vært lett å skjære ut to halvmåner, en i hver plastbit, men det gjorde de ikke.

Risikerer man suboptimal effekt om man har en relativt tynn kabel, som ligger mot plasten, men med stort frirom over? Kan det være nyttig å bruke kabelklosser inne i klossen, kanskje? For dermed å sentrere kabelen og få lik virkning på alle steder. Såvidt jeg kan bedømme er det tykkere med plast under enn over, og det finner jeg også foruroligende.

Om produsenten er forretningsklok, ser vedkommende at her kan de dreie og bore noen Rhutenium/Kvarts/Plast klosser som kan brukes for å føre kabler gjennom, slik at disse ligger med likt frirom til alle sider inne i renseklossen. Dette må da være noe?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    For ikke å snakke om flyaluminum! Wow. Tipper aluminiumen i en Piper Cub er av eksepsjonell (og kostbar) kvalitet!

Er dette latterliggjøring? Ja, men av produsenten. Så får eierne av et stykke flyaluminium til 1000 dollar vurdere om de også føler seg latterliggjort. Dette bare for å eksemplifisere at det kan være uhyggelig vanskelig å unngå i mange sammenhenger at noen føler seg latterliggjort, og at dette er et problematisk modereringskriterium. Selv om produktet kanskje i og for seg gir en hørbar virkning.

R

Roysen

Gjest
    Men Erato, mener du virkelig at det er umulig for deg å formulere ditt poeng på en måte som ikke latterliggjør evt. brukere om du virkelig hadde ønsket det. Husk produsenten svarer ikke og er mest sannsynlig ikke her. De eneste du treffer med latterliggjøringen er brukerne.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Men Erato, mener du virkelig at det er umulig for deg å formulere ditt poeng på en måte som ikke latterliggjør evt. brukere om du virkelig hadde ønsket det. Husk produsenten svarer ikke og er mest sannsynlig ikke her. De eneste du treffer med latterliggjøringen er brukerne.

Mvh
    Roysen
    Vansnkelig spørsmål det der. Det er mye rart ute og går angående debatt- og hersketeknikker på Internett og ja; man skal være litt forsiktig med hva man sier og måten man sier det på. På den annen side - har man lett for å føle seg latterliggjort har man lite på Internett og gjøre og også for min egen del har det tatt noen år å utvikle den naturlige hardhudethet. I den grad det dreier seg om at folk tenker seg om og teller til 10 før de poster noe om andre mennesker, og at man teller til 10 før man føler seg fornærmet, så antar jeg at vi to er enige om det.

V

vredensgnag

Gjest
    Hersketeknikk? Hva faen!

"Ikke gå ut på isen, den er tynn."
    "Jammen, jeg har lagt Lettium i lommene, så jeg er mye lettere enn du tror."
    "Den isen er jævla tynn."
    "Med lettium går det, bare ta det rolig."
    "Du, det er med lettium tror jeg ikke noe på, nå er det noen som har lurt deg."
    "Er så jævla trøtt på den hersketeknikken din, altså!"

R

Roysen

Gjest
    Hvorfor mener dere at etiketten for dette er ulik når dere står ansikt til ansikt med en eller flere av brukerne enn når dere komuniserer over Internett. Følelser, meninger og personlighet er den samme. Latterliggjøringen treffer hverken mer eller mindre om man komuniserer på nettet i forhold til face to face.

Mvh
    Roysen

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.327
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Og spørsmålet hvorfor et stykke polyuretanskum med en aluminiumsplate må koste 1000 dollar uten at noen får lov til å påpeke urimeligheten i dette er fortsatt ubesvart.
    Jeg mener at det faktum at det koster $1000 som gjør det sannsynlig at det ikke virker. Det samme gjelder kabler; la oss si at det er betydelig forskjell på kabler og at diverse tweaks faktisk virker samet at "fysikken" bak faktisk er korrekt. Om det er slik, er det ingen grunn til at disse komponentene skal være dyre i noen mening av ordet. En dårlig kabel med "feil elektriske egenskaper" burde ikke være noe billigere enn en med de korrekte egenskapene, bare mindre egnet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.327
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Erato,

Det er stor forskjell på å ha en personlig mening om noe og å gå ut i det offentlige rom å påberope seg å vite sannheten. Det minste man burde forlange er at man holder seg for god til å latterliggjøre andre for deres mening for å få oppmerksomhet og feelgood (gjelder ikke deg).
    Problemet er at svært mange audiofile ikke er grunnleggende bevisst evnen vi alle har i å innbille oss hørbare forskjeller der de ikke finnes. Mange synes å tro at dette gjelder bare andre, ikke en selv. Man kan når som helst sette opp et narre-eksperiment der 100 av 100 vil si de hører forskjeller der de påviselig ikke finnes. Jeg har lært dette "the hard way" og det var en skikkelig tankevekker.

Dette faktum er den mest sannsynlige forklaring når komponenter hvis egenskaper ikke kan forklares fysisk har "hørbare" virkninger.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.658
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig, Voff.
    Interressant hvordan fysikk og høreevne konvergerer når man prøver å bruke ørene og bare dem, synes jeg.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Roysen skrev:
    Erato,

Problemet er at svært mange audiofile ikke er grunnleggende bevisst evnen vi alle har i å innbille oss hørbare forskjeller der de ikke finnes. Mange synes å tro at dette gjelder bare andre, ikke en selv. Man kan når som helst sette opp et narre-eksperiment der 100 av 100 vil si de hører forskjeller der de påviselig ikke finnes. Jeg har lært dette "the hard way" og det var en skikkelig tankevekker.

Dette faktum er den mest sannsynlige forklaring når komponenter hvis egenskaper ikke kan forklares fysisk har "hørbare" virkninger.
    Det er er jeg 100% enig i.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Hersketeknikk? Hva faen!

"Ikke gå ut på isen, den er tynn."
    "Jammen, jeg har lagt Lettium i lommene, så jeg er mye lettere enn du tror."
    "Den isen er jævla tynn."
    "Med lettium går det, bare ta det rolig."
    "Du, det er med lettium tror jeg ikke noe på, nå er det noen som har lurt deg."
    "Er så jævla trøtt på den hersketeknikken din, altså!"
    Nå er det forskjell på å miste livet og på å bli lykkelig av å blåse noen 100.000 kr på noe tøv og tull da. Det har vel de fleste av oss gjort (det kalles biler ;D )

R

RoDa

Gjest
    Roysen skrev:
    RoDa,

Jeg ber deg tenke deg om en gang til. Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre hva som er godkjente produkter og ikke når de ikke har hverken praktiske eller teoretiske kunnskaper som gjør de i stand til å avgjøre noe slikt?

Mvh
    Roysen
    Jeg synes ikke det er fordelaktig for sentralen når debattene blir som denne med drittkasting begge veier.
    Spesielt ikke når dette produktet det krangles om er noe som de aller aller fleste av oss har avvist uten å prøve det.

Jeg synes det er postitivt med noen som taler imot den veien tweaks og kabel "industrien" er på vei.
    Prisene tar helt av og dette begynner å bli mer tragikomisk enn noe annet. At for eksempel Oblivionkablene jeg hadde hjemme for litt siden koster tjue tusen kroner er hinsides all fornuft! Det triste er at om Celius ville selge disse billigere så ville han ikke blitt tatt seriøst!

Men jeg selv har blitt forundret over de tingene jeg faktisk har hørt forskjeller på, og synes man skal ha et åpent sinn i forhold til dette.
    Sånn sett blir det kanskje feil å snakke skit om produkter man ikke har prøvd. Jeg forholder meg avvisende til klinkekulene på glass og telefontrikset.
    Dersom man blir støtt av det så er det muligens på tide å klappe ned lokket på laptopen?

Hifi er en alt for snever hobby til at den blir forsket på, og dermed vil ikke våre "hemmeligheter" bli avslørt.
    Den dagen det kreves vitenskapelige bevis på at man har hørt det man har (trodd man har) hørt, så melder jeg meg ut av HFS.
    En hver får finne ut hvor sterke beviser man behøver for å kjøpe en komponent, er ikke verre enn det.

Nå virker det som oim man skal konstruere opp uenigheter for å kunne krangle ut den frustrasjonen som finner i kroppen.
    (Ref vredens forsøk på å fortelle at jeg var uenig med han i værtråden)

Det er spennende med debatter så lenge man holder det på et høflig plan, her kunne moderatorene vært sterkere fremme og minnet på normal folkeskikk.
    Men jeg mistenker at da måtte det vært mange flere som hadde moderator-rolle, tror de stakkarene som gjør det nå og får kjeft er overarbeidet.

Ellers gikk det fin å grave ned og støpe kantsteinene i dag, og jeg gleder meg veldig til i morgen!!!

Mvh og i beste mening
    Rolf

R

Roysen

Gjest
    Godt innlegg RoDa som jeg er veldig enig i. Jeg synes videre at mye her kunne vært mye bedre dersom ikke Voffs holdning hadde rådet hos mange hvor man mener at andre ikke vet sitt eget beste og må belæres. Det er disse jeg kaller besserwissere.

Legg også merke til at jeg ikke har kommentert eller forsvart prissetting i det hele. Jeg mener imidlertid pris kun kan kritiseres i et kost vs nytte forhold og ikke kan benyttes som et argument for at noe ikke virker.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da er vi tilbake til placebo og dobbel blindtesting Roysen. Uten å åpne den diskusjonen igjen er det en del av oss som mener at resultater som ikke kan reproduseres med statistisk signifikans under blinde" forhold, er statistisk insignifikante og dermed uten interesse. Det er i hvert fall slik jeg leser Voffs innlegg.

R

Roysen

Gjest
    Erato,

Er det ikke fredeligere, mer produktivt og mer hensynsfullt om alle parter er enige om at det er uenighet enn å trykke kravet om dobble blindtester ned over hodet på noen som ikke tror på metoden. Er vi som brukere nødt til å være enige, og må vi brukere nødvendigvis dokumentere våre opplevelser på et ikke-vitenskapelig forum? Det er ikke alle som setter pris på eller er fredelig innstilt til å bli belært av andre omkring noe det er så uklare fasitsvar på at dobble blindtester må til. Dette gjelder i hvert fall når metoden er såvidt kontroversiell som den er blant brukerne.

Mvh
    Roysen

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Godt innlegg RoDa som jeg er veldig enig i. Jeg synes videre at mye her kunne vært mye bedre dersom ikke Voffs holdning hadde rådet hos mange hvor man mener at andre ikke vet sitt eget beste og må belæres. Det er disse jeg kaller besserwissere.

Legg også merke til at jeg ikke har kommentert eller forsvart prissetting i det hele. Jeg mener imidlertid pris kun kan kritiseres i et kost vs nytte forhold og ikke kan benyttes som et argument for at noe ikke virker.

Mvh
    Roysen
    Det skal lite til av innsikt i menneskets hørsel og psykologi for å skjønne at Voff har rett.

Da skal det mye til for å akseptere hvilke moderatorregler i et ikke-totalitært regime som skal hindre han i å fortelle det til andre.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.635
    Roysen skrev:
    Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre hva som er godkjente produkter og ikke når de ikke har hverken praktiske eller teoretiske kunnskaper som gjør de i stand til å avgjøre noe slikt?
    Denne uttalelsen er overlegent den mest fornærmende, motbydelige og usakelige i hele denne tråden, og representerer det største problemet på HFS.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Erato,

Er det ikke fredeligere, mer produktivt og mer hensynsfullt om alle parter er enige om at det er uenighet enn å trykke kravet om dobble blindtester ned over hodet på noen som ikke tror på dem metoden. Er vi som brukere nødt til å være enige, og må vi brukere nødvendigvis dokumentere våre opplevelser på et ikke-vitenskapelig forum? Det er ikke alle som setter pris på eller er fredelig innstilt til å bli belært av andre omkring noe det er så uklare fasitsvar på at dobble blindtester må til. Dette gjelder i hvert fall når metoden er såvidt kontroversiell som den er blant brukerne.

Mvh
    Roysen
    Tja. Å hevde at et sample på 1 er statistisk insignifikant som Voff gjør, er i hvert fall ikke drittkasting som det antydes, men akseptert statistisk teori som igjen HiFi bransjen synes å være relativt alene om ikke å akseptere. Hvis du aksepterer at Voff ikke driver drittslenging, så kan jeg alltids akseptere at du får leve i fred med dine relativt unike oppfatninger om blindtesting.

For å utdype: Å hevde at dette er statistik insignifikant er ikke det samme som å belære noen. Om du kaster en terning og får 6, så er det ikke besserwissen å hevde at dette ikke er en garanti for at andre også får 6 når de overtar terningen, men bare sunn statistisk analyse. At du hevder det motsatte og føler at Voff er en besserwisser om han mener at nestemann ikke bør føle seg trygg på at han får en 6-er (dvs at resultatet er reproduserbart), får så være., men jeg oppfatter at du nettopp her går i fella du beskylder andre for og opptrer som nettopp; en besserwisser. Med all respekt.

R

Roysen

Gjest
    ch skrev:
    Roysen skrev:
    Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre hva som er godkjente produkter og ikke når de ikke har hverken praktiske eller teoretiske kunnskaper som gjør de i stand til å avgjøre noe slikt?
    Denne uttalelsen er overlegent den mest fornærmende, motbydelige og usakelige i hele denne tråden, og representerer det største problemet på HFS.
    Det var også meningen. Den ble skrevet med motivet om å komme med en motvekt til all den andre dritten som ligger i denne tråden.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen
    Det skal lite til av innsikt i menneskets hørsel og psykologi for å skjønne at Voff har rett.

Da skal det mye til for å akseptere hvilke moderatorregler i et ikke-totalitært regime som skal hindre han i å fortelle det til andre.
    Barbaresco,

Om Voff er overbevist om at han har 100% rett og jeg 100% feil, så er det ingen folkerett som gir Voff krav på å få lære meg hvordan dette henger sammen. Dette gjelder i enda større grad om jeg gir klart uttrykk for at jeg ikke setter pris på slikt.

Litt folkeskikk må det vel være mulig å utvise? Er det så vanskelig å akseptere at man er uenige?

Mvh
    Roysen

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.635
    Lurer litt på de stadige referansene til kvantefysikk. Følger man linken
    http://www.audio-replas.com/html_eng/Stabilizer.htm
    finner ikke jeg noe om kvantefysikk. Kun dette;
    "Noise from the environment surrounding the power supply becomes mixed with the signal, making it impure. The Audio Replas cable noise stabilizer is able to deal with all aspects of this environmental noise. An ideal sound is achieved by effectively removing only noise, and allowing the full transmission of the music signal through power supply cables, interconnect cables, digital cables and speaker cables. The true music signal, once hidden, is now faithfully revealed.
    Since there is no degradation of the signal due to the insertion of any kind of filter, the ideal audio environment is achieved. The noise floor of all types of audio and video equipment is significantly reduced."

Jeg har litt problemer med å tolke den siste setningen, men det ser ut som man påstår at man kvitter seg med støy uten bruk av filter.

Deretter presenteres et bilde som lett kan tolkes til et lavfrekvent signal med et høyfrekvent signal overlagret. Den høyfrekvente støyen blir borte ved passering av boksen. Det ser ut som et lavpass filter i funksjon, og hvis det ser ut som et lavpass filter, er det ikke da et lavpass filter?
    Så er det vel ganske enkelt et spørsmål om man trenger et lavpass filter og hvor mye man vil betale for det?

Dokumentasjonen på produsentens side er såpass tynn at det meste må bli spekulasjoner.

Hva med å se bort fra utstyr og kvalifikasjoner og heller forholde seg kun til argumentene?
    Vi er tross alt (anonymt) på et internett forum.

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Roysen skrev:
    Jeg ber deg tenke deg om en gang til. Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre.......
    nice :p

Anlegget mitt har ikke den riktige prislappen, men øra var det ihvertfall ikke noe medisinsk gærnt med, sist jeg sjekka.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Barbaresco skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

Barbaresco,

Om Voff er overbevist om at han har 100% rett og jeg 100% feil, så er det ingen folkerett som gir Voff krav på å få lære meg hvordan dette henger sammen. Dette gjelder i enda større grad om jeg gir klart uttrykk for at jeg ikke setter pris på slikt.

Litt folkeskikk må det vel være mulig å utvise? Er det så vanskelig å akseptere at man er uenige?

Mvh
    Roysen
    Men du er vel her for å lære alle oss tvilere om at vi ta feil? Slår ikke dette begge veier?

V

vredensgnag

Gjest
    ch skrev:
    Lurer litt på de stadige referansene til kvantefysikk.
    Kvantefysikk ble innført av Oblivion, og ble senere slettet. Du finner det i PKs link, på første side.
    Det var innlysende at Oblivion kom med denne forklaringen uten å kjenne komponenten - og som du selv påpeker, så nevner ikke produsenten kvantefysikk med et eneste ord. Det er også rimelig innlysende at det ikke er den som reiste temaet man skal gå til om man ønsker å vite noe om kvantefysikk.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=25088.msg474327#msg474327

Ellers, jeg kikket grundig på denne komponenten, og leste spesifikasjonene. Jeg blåste opp bildene, og vurderte om det var brukt metallfres for å endre på tykkelsen på metallet, f.eks. gradvis fra den ene enden til den andre, for å forklare pilretningen. Jeg skjønte også at det var brukt high-purity polymer, som er greit nok, men ingen har noensinne støpt plast med retning i molekylene, så det var nok heller ikke forklaringen. Og det er tydelig at sporet som er frest i plasten heller ikke varierer i lengderetning eller dybde.
    Fra bildene hos produsenten ser man også at dette er en passiv "komponent."

Så derfor er det fritt frem til å stusse over hva denne skal gjøre. Men det har altså ingen ting med "Quantum mechanics/physics" å gjøre, og derfor blir også Roysens krav til hva deltagerne skal inneha av kompetanse latterlig.
    Det holder med sunt folkevett.

USD1000 for dette? Jeg begynner å bli overbevist om at hvert år samles en gjeng hifi-luringer til nyttårsfest, der de også deler ut pris for mest sinnsyke produktpåstand i året som gikk.

Vedlegg

R

Roysen

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Roysen skrev:
    Jeg ber deg tenke deg om en gang til. Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre.......
    nice :p

Anlegget mitt har ikke den riktige prislappen, men øra var det ihvertfall ikke noe medisinsk gærnt med, sist jeg sjekka.
    Ta gjerne det jeg skrev bokstavelig om du tror jeg mener det :eek: Som jeg skrev tidligere ble dette skrevet for å få de som sitter på sin høye hest og som ved latterliggjøring av andre forsøker å overbevise om sin tro til å være stille et øyeblikk.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    erato skrev:
    Roysen skrev:
    Barbaresco skrev:
    Roysen skrev:

Mvh
    Roysen

Barbaresco,

Mvh
    Roysen
    Men du er vel her for å lære alle oss tvilere om at vi ta feil? Slår ikke dette begge veier?
    ...men Erato når skal du kunne lese det jeg skriver. Jeg har aldri ment noe om den boksen og har derfor aldri har vært i nærheten av å forsøke å overbevise dere om hverken det ene eller det andre.

Om jeg skulle bli tvunget til å mene noe om den vil jeg si at jeg ikke vet fordi jeg ikke har forsøkt den selv eller sett målinger som påviser det ene eller det andre. Om jeg mot formodning skulle forsøke den ville jeg heller aldri påstått at den ikke virker, bare om den ga meg noen nytte eller ikke i mitt anlegg.

Mvh
    Roysen

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.327
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Erato,

Er det ikke fredeligere, mer produktivt og mer hensynsfullt om alle parter er enige om at det er uenighet enn å trykke kravet om dobble blindtester ned over hodet på noen som ikke tror på metoden. Er vi som brukere nødt til å være enige, og må vi brukere nødvendigvis dokumentere våre opplevelser på et ikke-vitenskapelig forum? Det er ikke alle som setter pris på eller er fredelig innstilt til å bli belært av andre omkring noe det er så uklare fasitsvar på at dobble blindtester må til. Dette gjelder i hvert fall når metoden er såvidt kontroversiell som den er blant brukerne.

Mvh
    Roysen
    Jeg har aldri stillet krav om dobbel blindtesting. Jeg er full klar at metoden introduserer sine egne potensielle feilkilder.
    Hva jeg sier er at dersom noe gir hørbar virkning som er i strid med teori og som dessuten er uforklarlig, så er den mest naturlige forklaring at det man hører er en illusjon. Det er dette som kalles å ha et åpent sinn; der alle forklaringer blir vurdert. Sunn fornuft tilsier at den mest sannsynlige forklaringsmodellen foretrekkes.
    Det bemerkelsesverdig at enkelte audiofile tilsynelatende ser bort fra "placeboeffekten" som en reelt eksisterende faktor. Denne effekten utsettes alle medlemmer av homo sapiens for, og det nytter ikke å melde seg ut!

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Heilt utrolig hva enkelte bruker ti'a si på å diskutere....eller filosofere over! Prøv en gpd fpttur i fjellheimen, det letter spekulatoren på en vidunderlig måte - og det er ikke kvantefysikkens skyld!

;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn