Dagens bløff..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Trondmeg skrev:
    vredensgnag skrev:
    Trondmeg skrev:
    Barbaresco skrev:
    Sitat fra hukommelsen, fritt etter Hasse og Tage eller noen andre svenske komikere:

A - "Du är en sån messerschmitt!"
    B - "Besserwisser heter det"
    A - "Ja, där ser du".
    Makes me smile, everytime I hear it
    Smilte selv, da Barbaresco leverte det.

Ellers kanskje fin tankeføde å se hvordan dette ordet oppfattes ulikt i forskjellige kulturer?

Opprinnelig tysk betydning:
    umgangssprachlich für eine Person, die immer alles besser wissen will und damit angibt

Altså en som vet bedre, og som ikke nøler med å gjøre dette kjent.

På norsk skjer en nyanseendring, men det er forskjell på ordbok og folkemunnedef:
    person som lar andre forstå at han el. hun skjønner tingene best, bedreviter

Engelskmennenes definisjon favner bredere:
    Someone who acts as if he/she knows everything and believes him/herself above others as a result, normally intended as a pejorative.

Her kommer "believes himself above others" inn som et moment, samt at begrepet har fått nedsettende betydning, noe det ikke har på tysk, men som det også har på norsk folkemunne. Den engelske lesingen forsterkes av synonymene know-it-all, smart-ass, smart-aleck.

På svensk ser det slik ut:
    person som gärna märker ord och påpekar andras, ofta språkliga, misstag

Så her går det altså ikke på generell kunnskap, men på språklige feil. Et synonym på svensk er viktigpetter, som vi da ser peker tilbake til den engelske forståelsen.

På fransk blir det interessant, for de er nemlig opptatt av ordkløveri, og vil derfor ikke ha forståelse for den svenske oppfatningen:
    Besserwisser=pédant=Qui fait étalage de son savoir de manière prétentieuse

Altså en som på pretensiøst vis fremviser sin kunnskap for andre. Franskmenn oppgir doctoral og professoral som synonymer på pedant, profesjoner der det å være pedantisk er en fordel.

Selv er jeg tilhenger av det langt mer deskriptive tyske ordet Klugscheißer.
    Her er et eksempel på hvordan dette ordet kan anvendes:
    „Ich habe die Nase voll von diesen arroganten Klugscheißern!“

Cheers!
    Slik en messerschmidt du som vet alt dette ;D

(eller takk for beklokelsen som det også kan sies)
    ;D Kunne ikke dy meg.
    Men hva skal man si om språkøret til et folk som kaller en sommerfugl: Schmetterling. Man får jo lyst til å ta frem luftvernskytset!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    vredensgnag skrev:
    ;D Kunne ikke dy meg.
    Men hva skal man si om språkøret til et folk som kaller en sommerfugl: Schmetterling. Man får jo lyst til å ta frem luftvernskytset!
    Har sansen for når man (bevisst og selvironisk vel og merke) selv gjør det man kritiserer andre for i sitt innlegg. Litt småarrogant, men litt morsomt. Og så er det litt moro når andre skal ta deg for det. Og det sier jeg som i selvsamme tråd har klaget på formen andre bruker i sine innlegg. . . . . KUTT! KUTT!

PS angående Schmetterling, er ikke det kaliber 12? Ellers godt fundert ;D Men tyskerne er utrolig hyggelige til tross for et noe "uheldig" språk og dårlig bilformgivning

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Morsom tråd.
    Men er det noen som har kommet til bunns i hva tingesten er? For et utrent øye kan dette se ut som et ferrite filter.
    Og da kan den jo kanskje virke mot høyfrekvent støy. Eller kan en ekspert verifisere at den ikke er det. Hva koster den?
    Hva heter produsenten? Hvorfor har vi ikke fått svar før i denne tråden. Hva!!!! :eek:

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    Morsom tråd.
    Men er det noen som har kommet til bunns i hva tingesten er? For et utrent øye kan dette se ut som et ferrite filter.
    Og da kan den jo kanskje virke mot høyfrekvent støy. Eller kan en ekspert verifisere at den ikke er det. Hva koster den?
    Hva heter produsenten? Hvorfor har vi ikke fått svar før i denne tråden. Hva!!!! :eek:
    Vel... jeg fant produsenten. Og det er tvilsomt, ingen tvil om det ;D

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    mutz skrev:
    mutz skrev:
    Morsom tråd.
    Vel... jeg fant produsenten. Og det er tvilsomt, ingen tvil om det ;D
    Kanskje jeg må moderere meg litt.

Her er hjemmesiden til produsenten. http://www.audio-replas.com/html_eng/top_page.htm

Først trykkte jeg meg inn på; http://www.audio-replas.com/html_eng/insulator.html. Denne siden handler om Quartz isolatorer. Innfrir vel forventningene til mange tenker jeg.

Men. Resten er ikke helt håpløst. De driver med støyfiltrering ol. I så måte kan det tyde på at denne saken er et ferrite filter. Hva vet jeg. Kanskje andre kan dementere.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg setter i alle fall stor pris på at de som kunnskapen kan avsløre snake-oil. I mine første år med hifi interesse visste jeg ikke bak eller frem og kunne fort endt opp med å kaste vekk penger på tull.
    Så tusen takk til alle besserwissere! :)

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Jeg setter i alle fall stor pris på at de som kunnskapen kan avsløre snake-oil. I mine første år med hifi interesse visste jeg ikke bak eller frem og kunne fort endt opp med å kaste vekk penger på tull.
    Ingen er vel uenig i at lurendreieren burde settes i skammekroken.
    Stridens kjerne er hvem som er lurendreieren og hvem som besitter kompetansen.

Et illustrerende eksempel er Vredensgnag sin værtråd. Påstanden er at været påvirker lydgjengivelsen i beskrivende grad. Dette var nytt for meg. Det er meget lett å harselere med denne påstanden. Lette ordspill og fordummende kommentarer. Denne påstanden er velbegrunnet fra Vredensgnag. Men er den egentlig bevist? Jeg så ingen måling av frekvensgang med og uten lavtrykk. Ei heller en dokumentasjon eller undersøkelse hvor noen hadde satt tesen til test.

Det subjektive utgangspunktet blir lagt til grunn for hvilket standpunkt en leser tar. For, imot eller avventende.
    At noen med sitt utgangspunkt tar et standpunkt imot denne påstanden gir ikke vedkommende noen grunn til å harselere med forfatteren. Enig?

At kritikerne med sitt subjektive betraktningsgrunnlag ikke mener det er forskjell på kabler/tweaks ol.gir heller ingen mer kredibilitet enn det motsatte standpunkt. Jeg maner til en viss edruelighet i diskusjonen. Da kanskje blir det lyttet til argumentene.

Jeg velger forresten å tro på Vredensgnag sin værteori. Frem til noen kan bevise at den ikke holder vann.

N

nb

Gjest
    mutz skrev:
    At kritikerne med sitt subjektive betraktningsgrunnlag ikke mener det er forskjell på kabler/tweaks ol.gir heller ingen mer kredibilitet enn det motsatte standpunkt. Jeg maner til en viss edruelighet i diskusjonen. Da kanskje blir det lyttet til argumentene.
    Jo, det gjør faktisk det. Siden et "kritisk" syn på slike ting harmoniserer svært bra med slik man mener (den tekniske) verden forholder seg utenfor HiFi. Det er - i alle fall i mine øyne - en helt rimelig antalgelse å gjøre at elektrsike signaler oppfører seg på samme måte i en HiFi-kjede som de gjør i en annen kjede.

Husk også på at alt i prinsippet kan måles. Ellers hadde det vært umulig å spille det inn på plate. En mikrofon er en type måleinstrument.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    mutz skrev:
    Jo, det gjør faktisk det. Siden et "kritisk" syn på slike ting harmoniserer svært bra med slik man mener (den tekniske) verden forholder seg utenfor HiFi. Det er - i alle fall i mine øyne - en helt rimelig antalgelse å gjøre at elektrsike signaler oppfører seg på samme måte i en HiFi-kjede som de gjør i en annen kjede.

Husk også på at alt i prinsippet kan måles. Ellers hadde det vært umulig å spille det inn på plate. En mikrofon er en type måleinstrument.
    Da snakker vi ikke lenger om subjektivt betraktningsgrunnlag. Da finnes det objektive bevis som med hell kan bringes inn i debatten.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er forskjell på to lyder, f.eks om signalet som gav opphav til den ene lyden gikk gjennom en luriumboks, kan begge lydene måles, signalene subtraheres og forskjellen vises. Dette krever veldig stabile mikrofonoppsett, og er lite praktisk. Langt bedre er det å ta opptak av de respektive signalene, med og uten luriumboks. Det gir stabile, gode differanser.

Men det er mange her inne som mener at de kan høre noe som ikke kan måles. De om det. Men det er ikke kunnskapsbasert, rasjonell oppførsel. Det hører hjemme i dogmeverdenen, sammen med tusser og troll.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    slowmotion skrev:
    "Værteorien" kan måles. Den er reel.
    Ja, reell som bare det. Ingen tusser og troll involvert.
    Spørsmålet er hvor stor virkningen er, og om vi blir lykkeligere av å tenke på det.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    Hvis det er forskjell på to lyder, f.eks om signalet som gav opphav til den ene lyden gikk gjennom en luriumboks, kan begge lydene måles, signalene subtraheres og forskjellen vises. Dette krever veldig stabile mikrofonoppsett, og er lite praktisk. Langt bedre er det å ta opptak av de respektive signalene, med og uten luriumboks. Det gir stabile, gode differanser.

Men det er mange her inne som mener at de kan høre noe som ikke kan måles. De om det. Men det er ikke kunnskapsbasert, rasjonell oppførsel. Det hører hjemme i dogmeverdenen, sammen med tusser og troll.
    Det stemmer sikkert. Men det ville gitt ditt subjektive skrivere mer objektiv kredebilitet om du kan henvise til disse målingene. For, du kan vel ikke påstå at Du er objektiv som en generell beskrivelse. Eller hva?

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Kunne ikke vært mer enig

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.080
    Torget vurderinger
    1
    Hold dere on-topic og saklige jfr. Hifisentralens regel 1.

bjornh, moderator

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    orso skrev:
    I mine første år med HIFI trodde jeg ikke kabler utgjorde noen forskjell. Nå vet jeg at det er forskjellog jeg er kjempefornøyd :) Hurra! Hurra! Hurra!

R

RoDa

Gjest
    Barbaresco skrev:
    tusser og troll
    Som audiofil som hører forskjell på kabler er du dømt til å tape mot de som forfekter (noen kjente) målinger som sannheten.
    Det vil ikke bli utviklet metoder for å måle mer grundig hva et ytterst lite antall mennesker påstår å høre.
    Status Quo.

Jeg synes det er nyttig at det finnes de som hever røsten og forteller om produkter som virker som et forsøk på å lure penger fra folk.
    Grensen går på forskjellige steder for oss, avhengig av hva vi "tror på".

Jeg synes disse klinkekulene, telefonhealingen og vekkerklokken fra Machina Dynamica er sjukt og ødeleggende for hobbyen vår.
    Denne boksen vist her i tråden er heller ikke noe jeg ville brukt penger på uten å prøve den først. Den tilhører også de tingene jeg ikke ville brukt energi på å prøve dersom den ikke plutselig befant seg hos meg, og da for moro skyld.

Folk som bruker 100 tusen i kabler til oppsett som har en verdi på halvparten får jeg også ont av, det er ikke særlig smart disponering av penger i mine øyne.

Slike tråder som dette hvor alle hopper på og prøver mer eller mindre fordekt å drite ut hverandre er ikke til gavn for noe.
    Vi er da ikke uenige om at slike "produkter" som denne boksen er bortkastede penger?
    Joda, det er noen som er med og spriter opp diskusjonen med å tro på "tusser og troll", men det går an å se (med litt velvilje) at det er ikke gjengs oppfatning.

Selv om jeg mener å høre forskjell på kaber, så betyr ikke det at jeg løper ut og kjøper Odin tvert og sprayer den med Eco3 hver gang jeg bytter cd.
    Ikke heller at jeg rapper klinkekulene fra ungene for å putte dem på norgesglass og sette foran anlegget. ;)

Fred(ag)

R

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    @Roda

Har du ikke nettopp prøvd kabler med slike bokser på da?
    Prøvde du å ta de av? Tror det er enkelt.

De er vel mye av det samme som boksen denne tråden handler om, så om det ikke er for sent så kan du jo fjerne boksene og høre om du detekterer noen forskjell med og uten.

Jeg snakker om Oblivionkablene, du har beskrevet i en annen tråd.

Mvh.KW

R

RoDa

Gjest
    Så ikke ut som om det var lett å ta av KW.
    De er på vei hjem til leverandøren nå, så får ikke sjekket dette uansett.

R

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.474
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Barbaresco skrev:
    tusser og troll
    Som audiofil som hører forskjell på kabler er du dømt til å tape mot de som forfekter (noen kjente) målinger som sannheten.
    Det vil ikke bli utviklet metoder for å måle mer grundig hva et ytterst lite antall mennesker påstår å høre.
    Status Quo.

Jeg synes det er nyttig at det finnes de som hever røsten og forteller om produkter som virker som et forsøk på å lure penger fra folk.

Jeg synes disse klinkekulene, telefonhealingen og vekkerklokken fra Machina Dynamica er sjukt og ødeleggende for hobbyen vår.
    Denne boksen vist her i tråden er heller ikke noe jeg ville brukt penger på uten å prøve den først. Den tilhører også de tingene jeg ikke ville brukt energi på å prøve dersom den ikke plutselig befant seg hos meg, og da for moro skyld.

Folk som bruker 100 tusen i kabler til oppsett som har en verdi på halvparten får jeg også ont av, det er ikke særlig smart disponering av penger i mine øyne.

Slike tråder som dette hvor alle hopper på og prøver mer eller mindre fordekt å drite ut hverandre er ikke til gavn for noe.
    Vi er da ikke uenige om at slike "produkter" som denne boksen er bortkastede penger?
    Joda, det er noen som er med og spriter opp diskusjonen med å tro på "tusser og troll", men det går an å se (med litt velvilje) at det er ikke gjengs oppfatning.

Selv om jeg mener å høre forskjell på kaber, så betyr ikke det at jeg løper ut og kjøper Odin tvert og sprayer den med Eco3 hver gang jeg bytter cd.
    Ikke heller at jeg rapper klinkekulene fra ungene for å putte dem på norgesglass og sette foran anlegget. ;)

Fred(ag)

R
    Eco3, odin, quantum, etc, alt fungerer, dessverre. Hører du ikke forskjell i anlegget når du plugger i noe av dette, så er det noe alvorlig galt med resten.

L

lark

Gjest
    Shun Mook M'pingo er min favoritt. Virker alltid og hvor som helst.

R

RoDa

Gjest
    Skink_123 skrev:
    RoDa skrev:
    Barbaresco skrev:
    tusser og troll
    Status Quo.

Fred(ag)

R
    Eco3, odin, quantum, etc, alt fungerer, dessverre. Hører du ikke forskjell i anlegget når du plugger i noe av dette, så er det noe alvorlig galt med resten.
    Var det mitt innlegg du svarte på? ::)

Les det på nytt, og se om du får med deg hva jeg skriver er du snill. :)

R

M

musicus

Gjest
    bjornh skrev:
    Hold dere on-topic og saklige jfr. Hifisentralens regel 1.

bjornh, moderator
    Her var det en kommentar om/på en kommentar, ikke person, ta deg/dere en tur inn på OT med den hfs rgl #1 som dere bruker i hytt og pine, der er det bruk for den, dette var dårlig moderering.

Men insinuasjoner og indirekte påstander om at folk er hjernedöde og dumme som dyr når det gjelder tweeks og "ting og tang" får passere "moderereringen", ta da også tak i de som kupper tråd etter tråd med sitt evinnelige techprat, og la de glade amatörer få ha ett "fri sted, det kan jo knappt sies noen steder her inne nu at man hörer forskjall på noe som helst uten at noen av disse teknikknissene skriker opp om dbt´og annet tjafs, og kupper tråd etter tråd, de har visserligen en egen avdeling der de kan boltre seg med dette blandt likesinnede, og skulle noen trenges å reddes fra denne grusomme bransjens sjarlantaner (som du selv er en del av), så finner sikkert vedkommende veien inn på den avdelingen, ellers mangler det jo ikke på behjelpelige "reddende"sjeler som vil vise en veien dit, dette blir for dumt.

mvh

R

Roysen

Gjest
    RoDa,

Jeg ber deg tenke deg om en gang til. Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre hva som er godkjente produkter og ikke når de ikke har hverken praktiske eller teoretiske kunnskaper som gjør de i stand til å avgjøre noe slikt?

Som jeg har sagt tidligere forundrer det meg stort at ikke moderatorene slår hardt ned på slik når det i hvert fall i mine øyne helt klart er et brudd på minst et par HFS regler.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    RoDa,

Jeg ber deg tenke deg om en gang til. Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre hva som er godkjente produkter og ikke når de ikke har hverken praktiske eller teoretiske kunnskaper som gjør de i stand til å avgjøre noe slikt?

Som jeg har sagt tidligere forundrer det meg stort at ikke moderatorene slår hardt ned på slik når det i hvert fall i mine øyne helt klart er et brudd på minst et par HFS regler.

Mvh
    Roysen
    Jeg antar at ditt krav om teoretiske kunnskaper må gjelde alle da? Eller gjelder det bare for de som på en eller annen måte er uenige med deg?

Og så må de i tillegg selvsagt ha like godt anlegg som deg. Blir ikke mange debattanter igjen da gitt,....

Og PS: ja, det kan høres forskjell på kabler. Og stort sett mener jeg det skyldes det enkle forhold som impedanstilpasninger, filtervirkninger og støydemping, og ikke obskure, revolusjonerende, udokumenterte kvantefysiske virkninger som forsvarer salg av rimelige løsninger til gigapriser til vanlige, ukyndige brukere. Alle som velger innestå for slikt tar på seg et ansvar som minst stiller like sterke krav til deres egen dokumenterbare kompetanse som de du stiller til de som er uenige med deg.

Jeg har en sivilingeniørgrad i fysikalsk elektronikk, 6 år på Televerkets forkningsinstitutt med design av bredbånds transmisjonsløsninger, og et anlegg til ca 250.000. Jeg kan fakse dokumentasjon til deg. Er jeg kvalifisert til å være uenig med deg? Nå vis meg hva du har.

Dette er et bevisst forsøk på å argumentere like nedlatende som det du gjør.

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.357
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    ...
    Synes du virkelig det er positivt at vi har en skare med medlemmer på HFS som hverken har ører eller anlegg til å skille på noen CD transporter, kabler eller tweaks og som dermed søker oppmerksomhet og feelgood i å kverulere til å fortelle oss andre hva som er godkjente produkter og ikke når de ikke har hverken praktiske eller teoretiske kunnskaper som gjør de i stand til å avgjøre noe slikt?

...
    «Anything goes» så lenge gullørene brukes som «fasit» og anlegget er dyrt nok?

Er forbudt å avsløre kvakksalvere?

mvh
    KJ

R

Roysen

Gjest
    Jeg mener at det ikke trengs så store teoretiske eller praktiske kunnskaper for å forstå at uttalelser om produkters gyldighet må være begrunnet i egne teoretiske eller praktiske kunnskaper. Det er alt jeg har uttalt meg om i denne tråden og slik jeg leser HFS reglementet står dette også nedfelt der.

Ellers regner jeg med at det må kunne være mulig å lese mitt forrige innlegg med sarkasme/ironi brillene på slik som så mange av de andre kverulantene her også synes å forlange. Min nedlatende tone er sunket til dette nivået som et tilsvar på tonenen en del av kverulantene har til produsentene og brukerne av produktene de ikke tror på også har. Alt i den gode ånd for å videreformidle den gode stemningen som er skapt.

Mvh
    Roysen

R

Roysen

Gjest
    Avsløre kvakksalvere? Det eneste jeg finner i denne tråden er kvakksalvere som forsøker å kalle andre for kvakksalvere?

Jeg vil minne om hva udokumentert trakassering kan føre til ved å henvise til hva som skjedde med en i overkant ivrig Internett kritiker av en fransk minister.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke betvilt at du hører forskjell på kabler. Det jeg betviler er din kompetanse på å vurdere hvorfor du hører forskjell, på å vurdere hvorfor produktenen må være så kostbare, på hvorfor de må markedsføres som de gjør, og hvorvidt dine funn har en almengyldig betydning som gjør at produsentenes markedsføring og argumentasjon er forsvarbar overfor lydinteresserte generelt.

R

Roysen

Gjest
    Erato,

I denne tråden diskuteres det validiteten av markedsføringen til et produkt som påberoper seg å fungere etter kvantefysiske mekanismer.

Så kommer det et stort antall HFSere som ser seg kvalifisert til å uttale seg om validiteten bak dette. Utrolig at ikke disse slår seg sammen og danner et norsk CERN med all denne kunnskapen samlet så geografisk nært knyttet.

Jeg har ennå ikke uttalt meg om hvorvidt jeg mener produktet virker eller ikke. Det jeg har uttalt meg om er retten jeg synes man ikke har til trakassere produkter/personer uten å være kvalifisert. Det handler altså ikke om hvem som er enig med meg eller ikke. Det burde du ha klart å lese deg til med all din utdannelse.

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Så kommer det et stort antall HFSere som ser seg kvalifisert til å uttale seg om validiteten bak dette. Utrolig at ikke disse slår seg sammen og danner et norsk CERN med all denne kunnskapen samlet så geografisk nært knyttet.
    Jeg mener ha sett svært mange velkvalifiserte argumenter for hvorfor dette, i tilfelle det virker, ikke virker slik produsenten (selvsagt uten dokumentasjon) hevder. Kort og godt; markedsføringen av kabler og annet er full av mumbo-jumbo kvantefysisk newspeak uten referanser til hvorfor og hvordan disse begrepene overhodet skulle være relevante. Og for å snu din argumentasjon om stillinger i CERN på hodet; hvis produsentene virkelig har gjort et gjennombrudd i forhold til eksisterende fysikk; er det ikke produsenten som burde gå for Nobelpriser og prestisjetunge fysikkstillinger i stedet for å selge godteri til småbarn?

Jeg mener jo fortsatt at dokumentasjonskravet ligger på de som hevder å ha oppdaget noe grenseprengende nytt, og ikke motsatt. Slik er det i resten av vitenskapen, og for den saks skyld også i markedsføringen av mange produkter, som feks legemidler. Avviser man slike krav selger man ikke legemidler lenger, men voodoo. Kan du forklare hvorfor de skal være annerledes for HiFi? Og hvorfor er det slik at jo dyrere et produkt prises, jo mer slik mumbojumbo pakkes markedsføringen inn i? Har det slått deg at det kanskje kan være en sammenheng?

V

vredensgnag

Gjest
    Nå må du ta deg sammen, Roysen. Selv ikke fanden hadde klart å fuske slik i bibellesingen.

Veggen skriver: Mulig det ikke er bløff, men jeg forstår ikke hvordan den funker. Har universitetskurs i kvanteteori, 12 års erfaring fra halvlederindustrien og driver nå med doktorgrad i mikroteknologi. Men dette er altså over min fatteevne.

asbjbo har vel forlengst etablert sine kvalifikasjoner.

Snickers-Is arbeider med utvikling av hifi.

Xerxes er også meget innsiktsfull i disse emnene.

Rhesus arbeider med elektronikkutvikling og har lang utdannelse i samme.

Og du avfeier disse med dine floskler. Forøvrig vil jeg minne om at Oblivions opprinnelige "Quantum Effects/Physics" forsvar er slettet av ham, og kun er igjen fordi PK siterte det. Og at produsenten ikke nevner kvantefysikk.
    Så er det noen som fusker i faget her er det deg, Roysen. Din "lokale CERN" blødme kan du spare deg.

Nå tar det vel ikke lang tid før det enda en gang skal rapporteres til Høvding og klages over folk som ødelegger lyttegleden ... ::)

N

nb

Gjest
    Roysen skrev:
    Det kreves ingen doktorgrad i kvantefysikk for å mene noe om dette produktet. Det holder lenge å lese beskrivelsen av det, samt litt sunt bondevett. Det kommer man forresten svært langt med når det gjelder en del produkter som tilbys innen denne hobbyen. "Lytt selv da vel!" er standardsvaret. Det er neppe nødvendig i mange tilfeller da det er temmelig åpenbart hvorfor aktuell dings ikke fungerer som påstått.

For å bruke din egen agrumentasjon så er det helt utrolig at ikke et knippe norske gullører slår seg sammen og revolusjonerer moderne fysikk og elektronikk med sine sensasjonelle oppdagelser. Det burde jo gi en viss tilfredsstillelse å være den/de som gjorde at lærebøker måtte skrives om.

L

lark

Gjest
    Husk på det faktum folkens, at innen hifi så gjelder ikke vanlige fysiske, elektriske og mekaniske lover og teorier slik vi kjenner dem i den virkelige verden. I hifi-verdenen lages egne lover og teorier etterhvert som det spilles og etter behov. Hvis jeg plasserer en vedkubbe ved siden av høyttaleren og hevder bastant at jeg hører at stereoperspektivet ble mye bredere, hvem kan motbevise det?? Og det pussige er at disse "nye" lovene og teoriene sin gyldighet ikke gjelder overalt, men er avhengige av anlegget det spilles på. Men en felles lov ser ut til å være at dyrest er best. Uansett. Interessante greier!! ;)

R

Roysen

Gjest
    Det er fremdeles ingen som tar til seg at mine "floskler" er en tiltale til de andre flosklene det fremlegges her.

Legg også merke til at ingen av de "kvalifiserte" har skrevet at den ikke virker i henhold til markedsføringen med henvisning eller vedlagt dokumentasjon som viser hvordan man har kommet til den sluttningen.

Forøvrig er det ikke disse personene som står høyest på barrikadene. Da hadde det vært greit. Det er alle de andre som f.eks. mine eksempler tidligere i tråden eller de som helt off topic drar frem uvitende reaksjoner fra amazon.com for å gjøre seg selv viktig som jeg i størst grad sikter til. De som i størst grad holder en nedlatende tone uten egentlig å ha noen egen bakgrunn for å uttalse seg.

Forøvrig minner dette mye om en domstol og i en domstol hvor produsentene er anklaget for løgn. Legg da merke til hvor bevisbyrden ligger. Man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Man kan ikke anklage og dømme noen for villedende markedsføring uten å kunne bevise noe slikt!

Mvh
    Roysen

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.050
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Roysen skrev:
    Legg også merke til at ingen av de "kvalifiserte" har skrevet at den ikke virker i henhold til markedsføringen med henvisning eller vedlagt dokumentasjon som viser hvordan man har kommet til den sluttningen.
    Har du reflektert over hvorfor denne enkle boksen som består av noe polyuretanskum eller lignende og noen aluminiumsplater (riktignok med noe flotte piler etset inn) må koste 1000 dollar ? Er det for å dekke all den revolusjonerende (og udokumenterte) forskningen, eller kan du tenke deg andre forklaringer?

Og slik jeg ser det, kommer podusenten med en rekke udokumenterte påstander uten forankring i etablert fysikk, og så er det andres oppgave å tilbakevise disse? Er ikke dette å snu verden på hodet? Dette har jeg spurt om før men ikke fått svar på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn