Dagens bløff..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

musicus

Gjest
    Trondmeg skrev:
    - Sett på litt god musikk i stedet.
    - Kjøp blomster til kjæresten og åpne en flaske vin!
    - Lev!
    Gode forslag, dette praktisertes hardt igår kveld med noen musikk/hifi kompiser, etter en runde med forvarsel til naboene før man dro opp volumet, endte det med at en nabo ble med inn, fikk en pils i hånda og lyttet litt han også, det ble spillt noe over vanlig volum.

En flott musikk kveld..

mvh

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    musicus skrev:
    Trondmeg skrev:
    - Lev!
    Gode forslag, dette praktisertes hardt igår kveld med noen musikk/hifi kompiser, etter en runde med forvarsel til naboene før de man dro på endte det med at en nabo ble med inn, fikk en pils i hånda og lyttet litt, det ble spillt noe over vanlig volum.

En flott musikk kveld..

mvh
    Gutten sin det!

M

musicus

Gjest
    Trondmeg skrev:
    musicus skrev:
    Trondmeg skrev:
    - Lev!
    Gode forslag, dette praktisertes hardt igår kveld med noen musikk/hifi kompiser, etter en runde med forvarsel til naboene før de man dro på endte det med at en nabo ble med inn, fikk en pils i hånda og lyttet litt, det ble spillt noe over vanlig volum.

En flott musikk kveld..

mvh
    Gutten sin det!
    :)

mvh

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Trondmeg skrev:
    Jeg har kikket litt på denne tråden. For meg virker det som at det er noen som kritiserer reklamebransjens (her i form av reklame for audioprodukter) sedvanlige babbel. Andre liker ikke denne kritikken og reagerer mot de som kritiserer. Deretter vanlig tøysete hfs-krangel.

Hva er nå det godt for?

Og når det gjelder reklamebabbel, se på andre bransjer: "vorsprung durch teknik" "oppfinneren av kjøreglede" "godkjent av vitamininstituttet i sveits" etc etc. DET er også babbel, men ikke bruk energien på å kritisere slikt tullprat.

Dessuten er det vel lov å benytte produkter man ikke forstår hvordan virker, selv om noen som synes de vet ikke er enig i markedsføringen av disse produktene. I stedet for å klage på kjedelig TV kan man som kjent skru av.

Sett på litt god musikk i stedet. Og om anlegget er dyrt eller billig, med eller uten dyre komponenter og tweaks, se, det kan vi andre drite i.

Kjøp blomster til kjæresten og åpne en flaske vin!
    Lev!
    Du vil ikke se noen reagere på babbel a'la "Hvis lyden er viktigst".
    Grunnen til at vi har et forum er vel for å diskutere hifi. Siden verden er så full av ulike produkter er problemstillingen: Hva kan man avfeie, hva skal man forsøke, hva skal man sette seg mer inn i, ikke bortkastet. Mange her inne, inkl meg, er så svake på relevant elektronikk (digital og analog) at det er gledelig at noen med mer kunnskap peker på hva som er babbel. Ingen har klart å komme med en utdypende, plausibel forklaring på hvorfor disse omtalte tingene skulle virke, og dette er mer oppklarende enn produsenter nok setter pris på.

I stedet for å klage på en nok en typisk HFS-debatt kan man heller gjøre noe annet, men for all del, knock yourself out.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    [WAY OFF TOPIC]
    Hmmm, har fått tilbud om å lytte til Halcro forsterkere på gode høyttalere. Kanskje . . .

V

vredensgnag

Gjest
    Oblivion skrev:
    Enheten er ikke en bløff, men fordi dens virkemåte er basert på quantum mechanics / physics er det ikke mange som forstår prinsippet.

Min private kommentar er at enheten slik den er laget bare gir en begrenset virkning, men med litt videre forskning er det ingen som vet hvor bra den blir.

Jorma, MIT, Transparent med flere har bokser som delvis fungerer på de samme prinsippene...
    Noen "komponenter" har de også i boksene, men selve boksen er en av "komponentene".

Jeg regner med at mine utsagn her får "pepper" og refererer derfor til "Wikipedia" først som sist.
    Og "google" gjerne på emnet også.
    Jeg gjentar meg selv. Hvorfor slettet Oblivion dette innlegget, som jeg nå må gå til PKs svar for å finne. Var det ikke Quantum mechanics/Physics likevel?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    vredensgnag skrev:
    Oblivion skrev:
    Enheten er ikke en bløff, men fordi dens virkemåte er basert på quantum mechanics / physics er det ikke mange som forstår prinsippet.

Min private kommentar er at enheten slik den er laget bare gir en begrenset virkning, men med litt videre forskning er det ingen som vet hvor bra den blir.

Jorma, MIT, Transparent med flere har bokser som delvis fungerer på de samme prinsippene...
    Noen "komponenter" har de også i boksene, men selve boksen er en av "komponentene".

Jeg regner med at mine utsagn her får "pepper" og refererer derfor til "Wikipedia" først som sist.
    Og "google" gjerne på emnet også.
    Jeg gjentar meg selv. Hvorfor slettet Oblivion dette innlegget, som jeg nå må gå til PKs svar for å finne. Var det ikke Quantum mechanics/Physics likevel?
    Send PM til Oblivion så svarer han deg kanskje.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    totte skrev:
    I stedet for å klage på en nok en typisk HFS-debatt kan man heller gjøre noe annet, men for all del, knock yourself out.
    Stikk innom for litt og musikk og vin da vel!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.865
    For de som kan teknologi er det lett å se forskjell på teknosvada og the real thing innenfor de områdene man kan noe om. Og det er en del HFS-ere som ikke driver med lyd profesjonelt overhodet som har vesentlig høyere kompetanse enn det mange hifi produsenter har, bare så det er sagt.

Forklaringene rundt de boksene som startet denne tråden bærer preg av å være skrevet av noen som ikke aner hva de snakker om. Hvis produktet har en positiv effekt på signalet, så er det neppe produsentens skyld, men snarere et lykketreff.

I stedet for å angripe folk når de avslører løgn, drømmerier og noe som ligner svindel, så burde man kanskje være glad for at noen stikker hodet fram og forteller at det som bare er tull bare er tull. Og at det som er tvilsomt er tvilsomt.

Alle er ikke teknologer og det er sikkert greit å holde alle muligheter åpne når man ikke har kompetanse selv til å skille eventyr og vitenskap. Men den dagen heksedoktorer, trollmenn, svindlere og andre sjarlataner får ha eventyrforklaringene sine i fred - og de kunnskapsrike bare ser på mens de kunnskapsløse går på limpinnen en etter en - da er vi tilbake i middelalderen.

N

nb

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Jeg har kikket litt på denne tråden. For meg virker det som at det er noen som kritiserer reklamebransjens (her i form av reklame for audioprodukter) sedvanlige babbel. Andre liker ikke denne kritikken og reagerer mot de som kritiserer. Deretter vanlig tøysete hfs-krangel.

Hva er nå det godt for?

Og når det gjelder reklamebabbel, se på andre bransjer: "vorsprung durch teknik" "oppfinneren av kjøreglede" "godkjent av vitamininstituttet i sveits" etc etc. DET er også babbel, men ikke bruk energien på å kritisere slikt tullprat.

- Sett på litt god musikk!
    - Ta en kjøretur i Alfaen!
    - Lev!
    - Nyt det!
    Det er ingen som tvinger deg til å lese eller delta i denne debatten, og til tross for litt avsporing fra opprinnelig tema har tema aldri vært hva man skal bruke tiden sin til og hva som er viktig her i livet - det er en privatsak. Jeg setter dog umåtelig pris på at du opplyser om at det faktisk er mulig å gjøre andre ting, deriblant drikke vin og ta en kjøretur i Alfaen om man har en slik. Dette var jeg faktisk ikke klar over. Igjen, takk for opplysningene.

V

vredensgnag

Gjest
    @nb

Det er jo dette disse diskusjonene koker ned til.
    Når man ser at man har kjørt i stilling for å forsvare det som ikke kan forsvares (og jeg oppfordrer til leting med luftskytsradar i skriveriene til dette firmaet etter noe som virker fornuftig), så faller det ned på: ærlig talt, er det ikke best å bare nyte musikken, da, dere?

Som du påpeker, er det ikke det som er trådens tema. Det har vi andre tråder til, bl.a. den om lyttestoler.

Her har vi å gjøre med noen frekke tilbydere av hifi-lurium, som pakker inn tilbudet i fuskevitenskap. Heldigvis er det mange i bransjen som ikke trenger fusk for å forklare effekten i det de tilbyr oss!

ronnytt

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Antall liker
    0
    Bx skrev:
    For de som kan teknologi er det lett å se forskjell på teknosvada og the real thing innenfor de områdene man kan noe om. Og det er en del HFS-ere som ikke driver med lyd profesjonelt overhodet som har vesentlig høyere kompetanse enn det mange hifi produsenter har, bare så det er sagt.

Forklaringene rundt de boksene som startet denne tråden bærer preg av å være skrevet av noen som ikke aner hva de snakker om. Hvis produktet har en positiv effekt på signalet, så er det neppe produsentens skyld, men snarere et lykketreff.

I stedet for å angripe folk når de avslører løgn, drømmerier og noe som ligner svindel, så burde man kanskje være glad for at noen stikker hodet fram og forteller at det som bare er tull bare er tull. Og at det som er tvilsomt er tvilsomt.

Alle er ikke teknologer og det er sikkert greit å holde alle muligheter åpne når man ikke har kompetanse selv til å skille eventyr og vitenskap. Men den dagen heksedoktorer, trollmenn, svindlere og andre sjarlataner får ha eventyrforklaringene sine i fred - og de kunnskapsrike bare ser på mens de kunnskapsløse går på limpinnen en etter en - da er vi tilbake i middelalderen.
    Svært enig i dette innlegget. Takk til de som opplyser oss. Uten dem ville dette forum vært langt mindre nyttig. Jeg har personlig ikke tilstrekkelig teknisk kunnskap til å forstå alt som skrives/linkes til av de kritiske røster til tider, men jeg er rimelig god på å lukte babbel og fatte når argumentasjon ikke henger på greip. I denne tråden som i flere andre blir argumentasjonen begge veier avgjørende for om noe sannsynligvis kan avskrives som svada/lureri eller om det er hold i reklamen. Vil tro at det store flertall av brukerne her ikke har tilstrekkelig kunnskap og som meg da har god nytte av avsløringene - forutsatt at vedkommende skjønner hvem som har noe å fare med i den gitte diskusjon :p

V

vredensgnag

Gjest
    Sånn som dette kan det gjøres:

Har lyst til å vise til en virkelig fin link, med en mengde info om pc-avspilling, tilkobling, ting å være obs på, avspillingsformater, o.a. Det er Positive Feedback Online som har gått til et knippe utvalgte bransjeaktører, og bedt disse svare på ti spørsmål om pc-avspilling.

Som det vil fremgå er de langt fra helt enige, men de er kunnskapsrike og innsiktsfulle, og de deler råd og anbefalinger. Det skjer absolutt med utgangspunkt i produkter de selv har utviklet, men det er lettfattelig, oversiktlig og veldig nyttig. Og fordi man har spurt så mange, blir resultatet dekkende for "state-of-the-art."

Jeg fikk bedre grunnlag for å ta beslutninger om egen pc-avspilling, og er blitt klar over ting jeg kan gjøre bedre i eget anlegg.
    Slik informasjon har jeg tro på, i motsetning til svada.

Kopierer fra en annen tråd her inne:

vredensgnag skrev:
    Går litt mer i detalj her. I linken så svarer en rekke bransjenestorer på 10 spørsmål fra Positive Feedback Online vedr. computer audio:

Charles Hansen fra Ayre på denne linken.
    http://www.positive-feedback.com/Issue41/ca_hansen.htm

Og disse kanonene nederst på den siden. Bare klikk på disses navn etter å ha klikket på linken over. Naturligvis er de ikke alle enige om alt, men det er meget nyttig å lese gjennom svarene, selv om det tar tid.:

Larry Moore and Eric Hider of Ultra Fi Audio Designs

Andreas Koch of Playback Designs

Tony Lauck

Steve Nugent of Empirical Audio

Gordon Rankin of Wavelength Audio

Jon Reichbach of Sonic Studio/Amarra

Vinnie Rossi of Red Wine Audio

John Stronczer of Bel Canto Designs

Daniel Weiss of Weiss Digital Audio

Vincent Sanders and John Hughes of VRS Audio Solutions

Kent Poon of Design w Sound

Charles Hansen of Ayre Acoustics

Pete Davey of Positive Feedback Online

L

lark

Gjest
    Fornøyelig tråd dette ;D Innleggene sier mye om virkelighetsoppfatningen til enkelte innen denne forskrudde "hobbyen"

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.291
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    Fornøyelig tråd dette ;D Innleggene sier mye om virkelighetsoppfatningen til enkelte innen denne forskrudde "hobbyen"
    Du må huske det er agurktid. ;D

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Du må også huske at de som har lagt ut virkelig store penger for kvantemekanisk basert teknosvindel har et sterkt behov for å forsvare sin investering. Om nødvendig med ukvemsord. En høyst menneskelig egenskap.

Men jeg bryr meg fint lite om hva disse bruker egne penger på. De er de få tvilende sjeler som har gitt seg til kjenne, jeg gjerne vil redde fra å kaste sine penger i det kosmologiske svarte hullet.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    nb skrev:
    Det er ingen som tvinger deg til å lese eller delta i denne debatten, og til tross for litt avsporing fra opprinnelig tema har tema aldri vært hva man skal bruke tiden sin til og hva som er viktig her i livet - det er en privatsak. Jeg setter dog umåtelig pris på at du opplyser om at det faktisk er mulig å gjøre andre ting, deriblant drikke vin og ta en kjøretur i Alfaen om man har en slik. Dette var jeg faktisk ikke klar over. Igjen, takk for opplysningene.
    Du både behersker og benytter sarkasme, det skal du ha. Hvorfor denne holdningen? Slik jeg oppfatter det er det nettopp formen på diskusjonen som gjør at det blir skyttergravsdiskusjon av det. Da fungerer for eksempel sarkasme utmerket. Det blir lite konstruktiv debatt av det slik jeg ser det. De sterke motpolene tror jeg oppstår fordi man velger en argumentasjonsform som skaper polarisering. DET var den opprinnelige grunnen til innlegget. Jeg finner det underlig å reagere på den måten du viste, men jeg har nok dessverre uttrykket meg for dårlig.

Mitt innlegg gikk nettopp på at jeg ikke fattet at dårlig reklame, tynne forklaringer og elendige slagord kunne skape så mye krangel og diskusjon på et audioforum for dette ikke er særegent for audiobransjen. Dårlig reklame betyr heller ikke nødvendigvis at produktet er dårlig. Hvis formålet er å krangle for å krangle fungerer denne tråden utmerket og da beklager jeg forstyrrelsen :).

Engasjement er viktig, men hvorfor bruke tid og krefter på alle de negative tingene?

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    Barbaresco skrev:
    Du må også huske at de som har lagt ut virkelig store penger for kvantemekanisk basert teknosvindel har et sterkt behov for å forsvare sin investering. Om nødvendig med ukvemsord. En høyst menneskelig egenskap.

Men jeg bryr meg fint lite om hva disse bruker egne penger på. De er de få tvilende sjeler som har gitt seg til kjenne, jeg gjerne vil redde fra å kaste sine penger i det kosmologiske svarte hullet.
    Du verden, det var da et edelt motiv. Og det skriver jeg helt usarkastisk. Men er det virkelig noen som trenger denne hjelpen eller har bedt om den? Selv om du mener det altså.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Barbaresco skrev:

Du verden, det var da et edelt motiv. Og det skriver jeg helt usarkastisk. Men er det virkelig noen som trenger denne hjelpen eller har bedt om den? Selv om du mener det altså.
    Det er en gammel diskusjon her på kabelhjørnet. Min fem-øring: En del av oss har gått gjennom en fase hvor vi hadde fått interesse for hifi og glede av godt gjengitt musikk, men var ganske usikre på hvordan boksene egentlig virket og hva som kunne være fornuftige oppgraderinger. I den fasen risikerer man å kaste bort mye penger på fjas - i det minste gjorde jeg det. En av grunnene til det er at man stadig treffer på reklame og redaksjonell omtale som beskriver en eller annen pseudovitenskapelig duppeditt i orgastiske vendinger. Og, som alle Fidelity-lesere vet, det behøver ikke å være noen forståelig forklaring på hvordan duppeditten virker; bare den er dyr nok, så blir lyden bedre, ja, nesten livsbejaende god. Og da er det nyttig at en og annen grinebiter skriver et innlegg ett eller annet sted som påpeker hvor tynnkledd keiseren er, sånn at et google-søk på "duppeditt x" også viser en motforestilling eller to.

Så nei, det er kanskje ingen som har bedt om denne hjelpen, men ja, det er mange som trenger den. Jeg har ihvertfall tenkt å fortsette med litt knurring hver gang jeg støter på kvantefysisk mumbojumbo.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    509
    Sted
    Bergen
    Det er svært ødeleggende for hifihobbyen med all denne snakeoilvirksomheten. Det skremmer jo folk vekk. Til og med hifiklubben har en del latterlige ting nå, de som for 15-20 dannet grunnlag for nye generasjoner med lydinteresserte ungdom. For digitale kabler er forskjellene beskrevet slik "Resultatet er en utrolig musikalsk lyd, med silkebløt diskant og enorme mengder rom." og "Lyden er enestående transparent og musikalsk." Sistnevnte for en digital coax med rca til 15000 kroner. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    Det er med kabler og tilbehør, som med politikere. Det blir krangling, uansett ;D

V

vredensgnag

Gjest
    OKA skrev:
    Det er svært ødeleggende for hifihobbyen med all denne snakeoilvirksomheten. Det skremmer jo folk vekk. Til og med hifiklubben har en del latterlige ting nå, de som for 15-20 dannet grunnlag for nye generasjoner med lydinteresserte ungdom. For digitale kabler er forskjellene beskrevet slik "Resultatet er en utrolig musikalsk lyd, med silkebløt diskant og enorme mengder rom." og "Lyden er enestående transparent og musikalsk." Sistnevnte for en digital coax med rca til 15000 kroner. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
    Jeg trodde Denon-coax kabelen til 4.500 skulle få stå uten utfordrere, men jammen har van den Hul ikke tatt steget over i stratosfæren. Du milde.

Dette er da faktisk en sak som fortjener å bli sett nærmere på. "Impedansen holdes konstant ved alle frekvenser" - i en digitalkabel. FY!!!
    Ellers er kommentartråden på Amazon på Denons kabel utrolig fin underholdning. Kabelen påstås å ha løst både Global Oppvarming og en rekke andre problemer. Jeg lo så jeg gråt - en mengde bidragsytere hadde det virkelig morsomt. 300 anmeldelser til dags dato.
    http://www.amazon.com/Denon-AKDL1-D...sr_1_1_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Ellers er kommentartråden på Amazon på Denons kabel utrolig fin underholdning. Kabelen påstås å ha løst både Global Oppvarming og en rekke andre problemer. Jeg lo så jeg gråt - en mengde bidragsytere hadde det virkelig morsomt. 300 anmeldelser til dags dato.
    http://www.amazon.com/Denon-AKDL1-D...sr_1_1_cm_cr_acr_txt?ie=UTF8&showViewpoints=1
    Tiltredes! Jeg syntes også det var noe poetisk riktig i at

(Edit: "This item" er altså den samme Denon link-kabelen til $500.)

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er ikke uenig i at det kan være greit å diskutere og informere og "bekloke" hverandre. Jeg reagerer på at formen på innleggene beskriver alt som voodoo, bløff, svindel etc etc. Jeg tror den innstillingen og formen gjerne er årsaken til mye (unødvendig?) krangel. Hvis hensikten er å krangle så gjerne det, men hvorfor? Denne holdningen har skremt vekk kloke og flinke bidragsytere som ikke orker all kveruleringen. Bastante meninger og kunnskap om alt, til og med det man kanskje ikke kjenner til oppfatter ikke jeg som spesielt klokt og gjennomtenkt, men jeg kan sikkert bli provosert av dem og argumentere mot selv om jeg kanskje i utgangspunktet er enig i sak. Fordi? Formen provoserer meg og polariserer diskusjonen slik at den ender opp i en krangel. Og jeg går gjerne rett i fella. Er det så veldig gøy å holde på slik da? Jeg synes den type argumentasjon som skal fordumme motparten / debattantene / de med annen "tro" etc slår mest tilbake på en selv. Audiobransjen er ikke veldig mye anderledes enn mange andre teknologibransjer når det gjelder dårlige forklaringer og elendig reklame slik jeg oppfatter det. Bilbransjen har jeg nevnt. Maken til sprøyt man kan finne der skal man lete lenge etter.

mutz

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Kan det hende at denne saken har lignende egenskaper som en ferritring? Noen som vet hva denne mystiske fyllmassen er.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    vredensgnag skrev:
    OKA skrev:
    Jeg trodde Denon-coax kabelen til 4.500 skulle få stå uten utfordrere, men jammen har van den Hul ikke tatt steget over i stratosfæren. Du milde.

Dette er da faktisk en sak som fortjener å bli sett nærmere på. "Impedansen holdes konstant ved alle frekvenser" - i en digitalkabel. FY!!!
    Er VdH kabelen en digitalkabel? Den omtales som signalkabel og selges i par? jEG HAR IKKE SJEKKET, MEN SYNES DET SÅ UT SOM EN INTERLINK FOR ANALOGE SIGNALER NÅR JEG SER PÅ ANNONSERINGEN. (Åh caps lock er noe sjau)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.332
    Trondmeg skrev:
    Deter debatten jeg kommenterer, ikke produktet. Det har jeg faktisk unngått hittil:) Men, jeg har ikke tid til å sjekke ut hva det er heller. Eller lyst for den saks skyld ...... ops
    Greit nok. ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tja.....saken i denne tråden er vel så åpenbart at jeg ikke behøver å kommentere den....

Men fra lederen i siste hi-fi+ kan man lese..... (Om Roy Gregory...han som har skrevet så godt som alle testene som man kan få som særtrykk på hifimesser om Flatline kablene...):

"Roy has now taken up the post of Vice-President of Marketing for the Nordost Corporation..."...

Og slik går no dagan....

Mvh
    OMF

P

Parelius

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Barbaresco skrev:

Your debutante just knows what you want
    But I know what you need.

(variasjon på Dylan)

Hva er dette for en holdning på et forum; om det er noen som trenger det? Som om alt som skrives skulle være en reaksjon på hva andre tror seg at de har behov for? Jeg har selv ikke behov for kabellyrikk, men jeg ber da ikke folk plastre fast taleorganet av den grunn.

Audiobransjen er ikke veldig mye anderledes enn mange andre teknologibransjer når det gjelder dårlige forklaringer og elendig reklame slik jeg oppfatter det. Bilbransjen har jeg nevnt. Maken til sprøyt man kan finne der skal man lete lenge etter.
    Siden verden er så full av sprøyt, så er det ingen grunn til å uttale seg om sprøytet når en kommer over det. Alltid et godt utgangspunkt for endring av sprøyt. (Her la jeg inn en heftig sarkasme.)

V

vredensgnag

Gjest
    @Trondmeg

VdH-kabelen ligger under HiFi-Klubbens digitale kabler, og alternativ i denne kategorien er Denons ethernet-kabel, så det er vel rimelig å anta at den er tenkt brukt også for digitale signaler -- selv om man kan undres over at den selges i par.
    http://www.hifiklubben.no/produkter..._den_hul_mc-silver_it_mk_ii_coaxial_kabel.htm

Til de som stusser over kommentarene på Amazon-linken over. 300 stk - med ytterligere kommentarer til kommentarene? Dette er forøvrig en legendarisk kommentartråd på Amazon - med bidrag fra noen av USAs fremste elektroingeniører med data som spesiale.
    Dette skjedde etter at kabelen var blitt nevnt under en presentasjon på en fagmesse for slike ingeniører - vedkommende som refererte til kabelen nevnte først prisen, og det gikk en forbløffet reaksjon gjennom salen, deretter nevnte han at ethernet-kabelen er utstyrt med pil som viser i hvilken retning den skal tilkobles utstyret.
    En liten kunstpause mens hva dette betød sank inn i forsamlingen, og så brast de ut i hylende latter.
    Hvorpå det gikk sport i å skrive anmeldelser av kabelen på Amazon.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye fornøyelig lesning i den refererte tråden - og amazontråden viser vel fremfor alt at bevisbyrden ligger på de som hevder at dette virker til tross for all kjent vitenskap - og til tross for Roysens påstander om besserwissere blant kritikerne. Fakta er at blant de såkalte besserwisserne befinner seg de fleste folk med profesjonell utdannelse på området. Men nok om det.

Personlig blåser jeg en lang marsj i om folk som vet hva de holder på med velger å bruke penger på dette og blir lykkelig av det. Det er tross alt ikke min sak, og det finnes hobbier med langt verre bieffekter enn dette. Men det jeg reagerer på er det uvitenskapelige vrøvlet og svadaen det hele pakkes inn i, og at komponenter for noen få hundre kroner pakkes inn i vrøvlet og markedsføres overfor almuen til priser på titusenvis av kroner. Folk som kjøper den pakka får tåle å bli latterliggjort.

V

vredensgnag

Gjest
    Fra den nå simpelthen fantastiske tråden om Rørlyd, Transistorlyd og Klasse-D på Avforum, sakser jeg dette:

A: I CAN FLY!!!!!
    B: Really? How?
    A: Modern engineers are stupid.
    B: Can you prove that you can fly?
    A: Your fluke-instrument is crap.
    B: Any evidence at all?
    A: ......
    B: ?
    A: I CAN FLY!!!!

En tråd som nå vel er på vei til 90 sider, forøvrig, uten at partene viker en tomme når det gjelder de ulike "lydtypene."

Undres ellers på hvordan det er å være dataingeniør og bli fortalt at Denons Cat5 går best én vei ... Blir en helvetes jobb å måtte legge parallelle datakabler overalt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.060
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Undres ellers på hvordan det er å være dataingeniør og bli fortalt at Denons Cat5 går best én vei ... Blir en helvetes jobb å måtte legge parallelle datakabler overalt.
    Det er vel avhengig av protokollen. I symmetriske protokoller bør det vel ikke spille noen rolle, men ved feks ADSL blir jo dette viktig....:)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    vredensgnag skrev:
    @Trondmeg

VdH-kabelen ligger under HiFi-Klubbens digitale kabler, og alternativ i denne kategorien er Denons ethernet-kabel, så det er vel rimelig å anta at den er tenkt brukt også for digitale signaler -- selv om man kan undres over at den selges i par.
    http://www.hifiklubben.no/produkter..._den_hul_mc-silver_it_mk_ii_coaxial_kabel.htm
    Takker for informasjon idet jeg var for lat til å sjekke selv. Mulig jeg ikke kjøper denne kabelen gitt. Men hvis noen oppfatter forskjell og har pengene så må de gjerne kjøpe. Jeg har stor respekt for andres pengedisposisjoner.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    Sitat fra hukommelsen, fritt etter Hasse og Tage eller noen andre svenske komikere:

A - "Du är en sån messerschmitt!"
    B - "Besserwisser heter det"
    A - "Ja, där ser du".

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    Parelius skrev:
    Trondmeg skrev:
    Barbaresco skrev:

Your debutante just knows what you want
    But I know what you need.

(variasjon på Dylan)

Hva er dette for en holdning på et forum; om det er noen som trenger det? Som om alt som skrives skulle være en reaksjon på hva andre tror seg at de har behov for? Jeg har selv ikke behov for kabellyrikk, men jeg ber da ikke folk plastre fast taleorganet av den grunn.

Audiobransjen er ikke veldig mye anderledes enn mange andre teknologibransjer når det gjelder dårlige forklaringer og elendig reklame slik jeg oppfatter det. Bilbransjen har jeg nevnt. Maken til sprøyt man kan finne der skal man lete lenge etter.
    Siden verden er så full av sprøyt, så er det ingen grunn til å uttale seg om sprøytet når en kommer over det. Alltid et godt utgangspunkt for endring av sprøyt. (Her la jeg inn en heftig sarkasme.)
    Kloke ord Parelius. Jeg tar det til meg.
    Men jeg kommer sikkert likevel til å la meg provosere av formen i innlegg senere også :). De fleste krangler virker i hovedsak basert på argumentasjons- og diskusjonsformen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    Barbaresco skrev:
    Sitat fra hukommelsen, fritt etter Hasse og Tage eller noen andre svenske komikere:

A - "Ja, där ser du".
    Makes me smile, everytime I hear it

V

vredensgnag

Gjest
    Trondmeg skrev:
    Barbaresco skrev:

A - "Ja, där ser du".
    Smilte selv, da Barbaresco leverte det.

Ellers kanskje fin tankeføde å se hvordan dette ordet oppfattes ulikt i forskjellige kulturer?

Opprinnelig tysk betydning:
    umgangssprachlich für eine Person, die immer alles besser wissen will und damit angibt

Altså en som vet bedre, og som ikke nøler med å gjøre dette kjent.

På norsk skjer en nyanseendring, men det er forskjell på ordbok og folkemunnedef:
    person som lar andre forstå at han el. hun skjønner tingene best, bedreviter

Engelskmennenes definisjon favner bredere:
    Someone who acts as if he/she knows everything and believes him/herself above others as a result, normally intended as a pejorative.

Her kommer "believes himself above others" inn som et moment, samt at begrepet har fått nedsettende betydning, noe det ikke har på tysk, men som det også har på norsk folkemunne. Den engelske lesingen forsterkes av synonymene know-it-all, smart-ass, smart-aleck.

På svensk ser det slik ut:
    person som gärna märker ord och påpekar andras, ofta språkliga, misstag

Så her går det altså ikke på generell kunnskap, men på språklige feil. Et synonym på svensk er viktigpetter, som vi da ser peker tilbake til den engelske forståelsen.

På fransk blir det interessant, for de er nemlig opptatt av ordkløveri, og vil derfor ikke ha forståelse for den svenske oppfatningen:
    Besserwisser=pédant=Qui fait étalage de son savoir de manière prétentieuse

Altså en som på pretensiøst vis fremviser sin kunnskap for andre. Franskmenn oppgir doctoral og professoral som synonymer på pedant, profesjoner der det å være pedantisk er en fordel.

Selv er jeg tilhenger av det langt mer deskriptive tyske ordet Klugscheißer.
    Her er et eksempel på hvordan dette ordet kan anvendes:
    „Ich habe die Nase voll von diesen arroganten Klugscheißern!“

Cheers!

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.596
    Torget vurderinger
    12
    vredensgnag skrev:
    Trondmeg skrev:
    Barbaresco skrev:

A - "Ja, där ser du".
    Smilte selv, da Barbaresco leverte det.

Ellers kanskje fin tankeføde å se hvordan dette ordet oppfattes ulikt i forskjellige kulturer?

Opprinnelig tysk betydning:
    umgangssprachlich für eine Person, die immer alles besser wissen will und damit angibt

Altså en som vet bedre, og som ikke nøler med å gjøre dette kjent.

På norsk skjer en nyanseendring, men det er forskjell på ordbok og folkemunnedef:
    person som lar andre forstå at han el. hun skjønner tingene best, bedreviter

Engelskmennenes definisjon favner bredere:
    Someone who acts as if he/she knows everything and believes him/herself above others as a result, normally intended as a pejorative.

Her kommer "believes himself above others" inn som et moment, samt at begrepet har fått nedsettende betydning, noe det ikke har på tysk, men som det også har på norsk folkemunne. Den engelske lesingen forsterkes av synonymene know-it-all, smart-ass, smart-aleck.

På svensk ser det slik ut:
    person som gärna märker ord och påpekar andras, ofta språkliga, misstag

Så her går det altså ikke på generell kunnskap, men på språklige feil. Et synonym på svensk er viktigpetter, som vi da ser peker tilbake til den engelske forståelsen.

På fransk blir det interessant, for de er nemlig opptatt av ordkløveri, og vil derfor ikke ha forståelse for den svenske oppfatningen:
    Besserwisser=pédant=Qui fait étalage de son savoir de manière prétentieuse

Altså en som på pretensiøst vis fremviser sin kunnskap for andre. Franskmenn oppgir doctoral og professoral som synonymer på pedant, profesjoner der det å være pedantisk er en fordel.

Selv er jeg tilhenger av det langt mer deskriptive tyske ordet Klugscheißer.
    Her er et eksempel på hvordan dette ordet kan anvendes:
    „Ich habe die Nase voll von diesen arroganten Klugscheißern!“

Cheers!
    Slik en messerschmidt du som vet alt dette ;D

(eller takk for beklokelsen som det også kan sies)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn