Dac eller nye høytalere

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
xtz 69 skrev:
el_mariachi skrev:
Hvorfor ikke angripe dette med en viss logikk?

Steg 1. Prøv forskjellige drivere, fortrinnsvis ASIO eller WASAPI.

Steg 2. Prøv å kjør balansert fra A-DAC til amp. Dette sett i sammenheng med at Abe gjør et poeng av at A-DAC er fullbalansert fra innput til output.

Abe skrev:
The A-DAC is an USB unit designed to be used with a PC as an external sound card. The digital signal is up sampled from 16bit to 24bit and the frequency response is increased from 44.1 KHz to 192 KHz. This will reduce the noise floor by more than 10dB so that music signal previously masked by the noise now will stand out and amplified, and high frequency overtones will be reproduced without any distortion. To achieve maximum cancelation of distortion and low frequency noise, the amplifier stage is fully balanced from input to output.

To further reduce the distortion and improve linearity, all transistors are matched. This reduce the need for high negative feedback and thereby avoid the traditional “transistor sound”.
Hei, har ikke prøvd de forskjellige driverne, kjører vel på standard drivere, vil dette kunne Utgjøre store forskjeller..... Har ikke balanserte innganger på forsterkeren, så da måtte det i så fall bli en hybridkabel, men dettte har vel neppe så mye for seg?
Å prøve ut driverne koster jo lite, jeg bruker ASIO nå, om det utgjør store forskjelle er vel relativt subjektivt men A-DAC låter alt annet enn sterilt i mitt oppsett.

Angående den kabelen så er jeg usikker på om det er noe poeng med en hybrid, utgangsimpedansen skal være den samme på SE/Balansert så vidt jeg husker.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Trompetnerd skrev:
Hei trådstarter!

Kjenner dessverre ikke lydsignaturen i komponentene dine, men vil gi en stemme på å skifte høyttalerene.
Dac gir mikroforskjeller mens høyttalere gir makroforskjeller og bestemmer etter mitt skjønn klassen i anlegget.

Råder deg til å ta deg god tid å prøve aktuelle høyttalerkandidater hjemme. Gjerne med XTZene til å sammenligne med. Da får du kanskje et godt inntrykk av hva som er høyttalerens signatur og hva som er rommets.

Stol på egne ører, men gi dem mulighet til å høre. De fleste hopper over hjemlån, det er dumt. Kanskje spesielt med høyttalere.

Nyt det, moro å teste høyttalere.
Hei, er for så vidt ikke fornøyd med anlegget mitt, men man har vel antakelig fått litt dilla, og lysten til å oppgradere til noe enda bedre er blitt påtagende... bevares jeg er ikke direkte misfornøyd med lyden... det hadde jo selvfølgelig vert en ide å låne hjem ht. Til man var fornøyd, men bor på landsbygda i nordnorge, så dette er nærmest umulig.. så da må man ty til besøk hos hifi butikker, evt. Hos private.. det skal sies at lytterommet er ganske lite, og helt kvadratisk ca 4*4 meter.. dette har vel kanskje sitt å si. Man leser i blader på tester osv. Og lager seg et bilde på hvordan man ønsker at lyden skal være.. har en kompis som besitter tannoy sine ht med crom på sidene, og 12 tommere og med diskant og mellomtone i midten+ superdiskant oppå.. han har en coda forsterker, og hegel sin hd10. Og en fantastisk lyd... artistene er liksom tilstede i rommet.. det er vel noe sånt jeg er ute etter å oppnå, uten å nødvendigvis kjøpe de samme komponentene.. iallefall, synes jeg at jeg har fått meg en fin hobby, og dette forumet er jo helt fantastisk.her får man iallfall svar hvis man lurer på noe.. Takker alle for raske svar og gode tips !

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
4 x 4 m. Det er ikke mye og kvadratisk gir deg i tillegg ekstra bassproblemer. Det vil du nok merke med større gulvstående. Jeg synes du bør velge noe gode stativhøyttalere og et par suber til et slikt rom. Bruker du en Behringer eller Antimode til integrering, så vil det henge i sammen fint. Bruk noen absorbenter til førsterefleksjonene også, og det skulle gi et bra resultat
Stativhøyttalere fra nettopp Tannoy er da ikke dumt. Flott merke det og Tannoy pleier å være lettdrevne.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hvor på bygda holder du til?

Jeg har et par ht du kan teste om du holder til i nærheten av Steigen.

(Ikke fordi jeg skal selge de, men du vil få testet et par andre ht som referanse. Det er snakk om Dali Mentor Menuett. Soveromsanlegget er ikke koblet opp ennå.)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
Jeg forsøker en gang til etter å ha mistet første innlegg p.g.a. for stort vedlegg :'(

xtz 69 skrev:
el_mariachi skrev:
Hvorfor ikke angripe dette med en viss logikk?

Steg 1. Prøv forskjellige drivere, fortrinnsvis ASIO eller WASAPI.
Hei, har ikke prøvd de forskjellige driverne, kjører vel på standard drivere, vil dette kunne Utgjøre store forskjeller.....
Se "Foobar innstallasjon - guide (Windows)". Den inneholder mye nyttig informasjon og lenker, også for de som benytter andre avspillingsprogrammer enn foobar2000.

Forøvrig er jeg enig med el_mariachi og andre som har foreslått en systematisk tilnærming.
  • Utnytter du utstyret du allerede har rimelig optimalt?
    Svaret er antagelig nei, siden du benytter standardriverne. Du har kanskje f.eks. heller ikke konfigurert musikkavspillingsprogrammet best mulig (se forrige avsnitt)?
  • Finn ut hvilken lydsignatur du liker. Ta en butikkrunde, og evt. gå på besøk, for å høre ulike høyttalere og oppsett slik at du får et grunnlag for finne ut hva du liker. Det kan hende du liker flere lydsignaturer (jeg liker f.eks. bl.a. epler, pærer, bananer og druer). Da må du (mest sannsynlig) velge én.
  • Når du har funnet ut av dette, kan du stille spørsmål på Hifisentralen basert på hva du liker og med konkrete eksempler fra din butikkrunde. Da er det mye større sjanse for at du får gode og konkrete svar.
  • Ikke la deg friste til hastekjøp på bruktbørsen før du har gjort og funnet ut av ovenstående uansett hvor godt tilbudet synes å være
  • Det lønner seg å gjøre leksene grundig før man handler

xtz 69 skrev:
Har ikke balanserte innganger på forsterkeren, så da måtte det i så fall bli en hybridkabel, men dettte har vel neppe så mye for seg?
Eller benytte XLR -> RCA-overgang, men det er neppe noe poeng uansett.

xtz 69 skrev:
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men lyden er liksom veldig ren og pen i oppsettet slik som det er nå, men på samme tid virker den liksom litt klinisk... kunne tenke meg en mere organisk lyd hvis det går an å si det sånn.. ???
Din beskrivelse stemmer ikke med det jeg har lest om Abrahamsen generelt og Abrahamsen A-DAC. Abrahamsen har vel generelt, ikke overraskende, en lydsignatur á la Electrocompaniet(?) Det stemmer vel dårlig med det du skriver? "Synderen" er dermed neppe Abrahamsen A-DAC.

Jeg har tidligere tidvis lest om Abrahamsen A-DAC på Hifisentralen og fått et positivt inntrykk. Den skal være meget god, spesielt til prisen, som nå er ca. kr. 900,- mot tidligere ca. kr. 1700,-. Dette stemmer forøvrig bra med Lyd & Bildes testomtale "DAC skal du ha". Les hele testen, ikke bare delen om Abrahamsen A-DAC, fordi det gir kontekst, og den er også direkte eller indirekte omtalt og sammenlignet i omtalene av mange av de andre DAKene. Husk også på at prisen på Abrahamsen A-DAC er redusrt fra ca. kr. 1700,- på testtidspunktet til nå ca. kr. 900,-, mens de øvrige DAKene (vel) fremdeles har omtrent samme pris som da.

Jeg leste på nytt om Abrahamsen A-DAC i går kveld og fikk på nytt et positivt inntrykk. Det er godt mulig at jeg kjøper en til kontoret.

Se også følgende omtaler:
http://www.hifiwigwam.com/showthread.php?45460-Abrahamsen-A-DAC-review
http://www.avforums.com/forums/streamers-network-music-players/1371709-abrahamsen-dac.html

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
xtz 69 skrev:
[...]
Hei, er for så vidt ikke fornøyd med anlegget mitt, men man har vel antakelig fått litt dilla, og lysten til å oppgradere til noe enda bedre er blitt påtagende... bevares jeg er ikke direkte misfornøyd med lyden... det hadde jo selvfølgelig vert en ide å låne hjem ht. Til man var fornøyd, men bor på landsbygda i nordnorge, så dette er nærmest umulig.. så da må man ty til besøk hos hifi butikker, evt. Hos private.. det skal sies at lytterommet er ganske lite, og helt kvadratisk ca 4*4 meter.. dette har vel kanskje sitt å si. Man leser i blader på tester osv. Og lager seg et bilde på hvordan man ønsker at lyden skal være.. har en kompis som besitter tannoy sine ht med crom på sidene, og 12 tommere og med diskant og mellomtone i midten+ superdiskant oppå.. han har en coda forsterker, og hegel sin hd10. Og en fantastisk lyd... artistene er liksom tilstede i rommet.. det er vel noe sånt jeg er ute etter å oppnå, uten å nødvendigvis kjøpe de samme komponentene.. iallefall, synes jeg at jeg har fått meg en fin hobby, og dette forumet er jo helt fantastisk.her får man iallfall svar hvis man lurer på noe.. Takker alle for raske svar og gode tips !
Mitt "lytterom" er en rimelig vanlig møblert stue på 4 x 4 meter med takhøyde 2,8 meter. Jeg benytter gode stativhøyttalere (KEF Reference 201/2).

Hold hodet kaldt og ha is i magen. Hjemmebesøk og en bytur eller tre kan være langt rimeligere enn en serie bomkjøp.

Det kan forøvrig være meget vanskelig å lese seg til lydinntrykk, spesielt uten lang erfaring og stor ballast.

tore_v1 skrev:
Hvor på bygda holder du til?

Jeg har et par ht du kan teste om du holder til i nærheten av Steigen.

(Ikke fordi jeg skal selge de, men du vil få testet et par andre ht som referanse. Det er snakk om Dali Mentor Menuett. Soveromsanlegget er ikke koblet opp ennå.)
Det var et meget generøst tilbud.

Dali Mentor Menuet har forøvrig fått mye ros, generelt og spesielt i forhold til størrelse og pris. Jeg har ikke hørt den, men de noe større Dali Mentor 1 og så vidt Dali Mentor 2. Jeg likte dem. Dali Mentor Menuet stod tidligere på min kandidatliste for et anlegg i en sekundærstue/arbeidsrom/hjemmekontor, men jeg kommer mest sannsynlig til å velge noe annet av litt forskjellige årsaker som ikke har med Dali Mentor Menuet å gjøre.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Har vel på ingen måte sagt at A-DAC er dårlig... Spørsmålet er om den er bra nok?
Du har en av markedets heftigste rørforsterkere i ditt anlegg, og da mener jeg at signaldelen ikke bør nedprioriteres.
Hadde det vært meg så hadde jeg sett etter Audio Note-DAC :)

Uansett.. Lykke til!! ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nå må dere våkne opp. XTZene har for lite nivå i mellombassen og nedre mellomtone (100-300 Hz). Ja, jeg har målt de i nærfelt. Da låter det klinisk og mangler fylde og varme. En DAC, Asio driver eller forsterker retter ikke opp i dette. Frekvensrespons fra høyttalere er hva det handler om her.

C

Cyber

Gjest
Jeg tror du må tune litt med noen nye spader på høyttalerkablene. :D

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
orso skrev:
Nå må dere våkne opp. XTZene har for lite nivå i mellombassen og nedre mellomtone (100-300 Hz). Ja, jeg har målt de i nærfelt. Da låter det klinisk og mangler fylde og varme. En DAC, Asio driver eller forsterker retter ikke opp i dette. Frekvensrespons fra høyttalere er hva det handler om her.
Jeg har ingen grunn til å tvile på det du skriver og har skrevet tidligere i tråden. Jeg har vel også, som du og flere andre, mer tro på å gå høyttalerne etter i sømmene før DAKen.

Når det er sagt, synes jeg allikevel ikke det er dumt å forbedre programvarebruken i datamaskinen. Det er helt gratis og tar ganske kort tid hvis man følger oppskriftene jeg viste til.

Hvis trådstarter ønsker å finne en høyttaler som passer bedre til trådstarters smak, forsterker og rom, synes jeg fremdeles andres og mitt forslag om lytterunde(r) og ikke å forhaste seg, er et godt råd.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
cybervision_ skrev:
Som tidligere sagt: Man skal være forsiktig med slike spøker overfor nye forumdeltagere. Det kan dessverre misforstås hvis man er usikker (på det meste).

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
orso skrev:
Jeg er faktisk enig i dette, tror også dette kan skyldes XTZene, mener fidelity skrev i en test at at de til tider låt klinisk, tidligere brukte jeg en music angel til å drive de, og denne gav de faktisk en varmere klang. med Audio valven, ble lyden mye renere og penere, men som sagt noe klinisk..

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
xtz 69 skrev:
orso skrev:
Jeg er faktisk enig i dette, tror også dette kan skyldes XTZene, mener fidelity skrev i en test at at de til tider låt klinisk, tidligere brukte jeg en music angel til å drive de, og denne gav de faktisk en varmere klang. med Audio valven, ble lyden mye renere og penere, men som sagt noe klinisk..
En forsterker kan påvirke frekvensresponsen noe. Det er derfor du opplever at Music Angel gir en varmere klang. Og kanskje kombinert med noe forvrengning. Men det er ikke tilstrekkelig til å heve en dal i frekvensgangen. Det blir småflikking på et problem som bør taes med roten.

C

Cyber

Gjest
CDWMcInSpots skrev:
cybervision_ skrev:
Som tidligere sagt: Man skal være forsiktig med slike spøker overfor nye forumdeltagere. Det kan dessverre misforstås hvis man er usikker (på det meste).
Unnskyld. :-[

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Spot on men det er enkelte som tydeligvis har vanskelig å høre på sunn fornuft.

Litt artig at du nå kommer med forbehold mot XTZ når du for 2-3 år siden sa at XTZ var supert og bedre enn B&W 805. Jeg har oppfattet deg som den største XTZ tilhengeren på forumet frem til du så hva de målte.

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Anonym skrev:
orso skrev:

Litt artig at du nå kommer med forbehold mot XTZ når du for 2-3 år siden sa at XTZ var supert og bedre enn B&W 805. Jeg har oppfattet deg som den største XTZ tilhengeren på forumet frem til du så hva de målte.
Viktig hva du sier her.. Man skal ikke måle lyden ut ifra en graf, men hva det gjør med hjertet :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
ansepe74 skrev:
Anonym skrev:
orso skrev:

Viktig hva du sier her.. Man skal ikke måle lyden ut ifra en graf, men hva det gjør med hjertet :)
Det sitter og skjer da (vel) uansett mellom ørene(?)

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Man leser det som man vil?
Iallefall er det feil om man skulle avse en løsning som låter veldig bra fordi det måler feil?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
ansepe74 skrev:
Man leser det som man vil?
Iallefall er det feil om man skulle avse en løsning som låter veldig bra fordi det måler feil?
Det er jeg enig i. Man velger det man liker og som tilfredsstiller ens øvrige ønsker.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Jeg refererte til en test hvor de kom bedre ut enn B&Wene. I den tiden tok jeg tester for god fisk.
Men det er ingen dårlig høyttaler til prisen. På enkelte områder er de klart bedre enn andre i samme prisklasse. I denne prisklassen er det dog alltid snakk om et kompromiss. XTZ har valgt å prioritere dypbass.

Siste kommentaren din ("Jeg har oppfattet deg som den største XTZ tilhengeren på forumet frem til du så hva de målte") er mildt sagt upassende da du ikke aner hva jeg erfarte før jeg målte de. Forøvrig hadde jeg de som bakhøyttalere. Det var nok heller slik at da jeg målte de, så bekreftet målingene det som jeg hadde hørt.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.281
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
For øvrig er jeg enig med Orso om at Tannoy kan være en smart vei å gå! :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Anonym skrev:
Siste kommentaren din ("Jeg har oppfattet deg som den største XTZ tilhengeren på forumet frem til du så hva de målte") er mildt sagt upassende da du ikke aner hva jeg erfarte før jeg målte de. Forøvrig hadde jeg de som bakhøyttalere. Det var nok heller slik at da jeg målte de, så bekreftet målingene det som jeg hadde hørt.
Du anbefalte de uten forbehold senest 16. Januar 2011. Et søk på innlegg som inneholder XTZ skrevet av deg resulterer i 2 fulle sider med treff her på forumet.

Forøvrig er jeg enig i at Tannoy har spennende høyttalere.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.936
Sted
Phobos
Det er da ikke unormalt at man innser at det man "trodde på" før viser seg å ikke være helt optimalt når man får mer erfaring, hverken for Orso, meg, deg eller andre.

Det greieste er bare å innrømme at man tok feil og komme seg videre, kanskje litt mer ydmyk enn før. Ydmykhet er selvfølgelig ingen motsetning til det å være sunt kritisk til andres erfaringer.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Du anbefalte de uten forbehold senest 16. Januar 2011. Et søk på innlegg som inneholder XTZ skrevet av deg resulterer i 2 fulle sider med treff her på forumet.

Forøvrig er jeg enig i at Tannoy har spennende høyttalere.
Og det gjør jeg kanskje igjen til folk som har stramt budsjett. Jeg vet ikke om noen høyttalere i den prisklassen som ikke har et solid kompromiss. Med de fleste rimelige høyttalere, så får man en klar gulvkansellering i frekvensområdet vi her snakker om. Dette er ikke et problem som XTZene spesifikt har. I det store og hele er det vanskelig å finne høyttalere i budsjett klassen som ikke låter litt slankt.

Men det skal sies at jeg i dag er mer obs på det og vektlegger mellombassen i større grad enn før. Man lærer så lenge man lever kan man si. Og det finnes sikkert høyttalere i samme prisklasse som er bedre på akkurat dette området.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.281
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
marsboer skrev:
Det er da ikke unormalt at man innser at det man "trodde på" før viser seg å ikke være helt optimalt når man får mer erfaring, hverken for Orso, meg, deg eller andre.

Det greieste er bare å innrømme at man tok feil og komme seg videre, kanskje litt mer ydmyk enn før. Ydmykhet er selvfølgelig ingen motsetning til det å være sunt kritisk til andres erfaringer.
Det er vel ganske vanlig å karakterisere ydmykhet som en svakhet... Men tvert imot, det kreves virkelig karakter for å være ydmyk! Nok off-topic for idag :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Jeg vet ikke om noen høyttalere i den prisklassen som ikke har et solid kompromiss.
Strengt tatt har vel absolutt alt kompromisser. Det gjelder bare å finne produktet med de kompromissene som passer ens egne ønsker best.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Da var nye høyttalere plassert, landet på focal 1027 be.. lyttet til fe hos forrige eier, der låt de helt fantastisk, veldig oppløst og ikke noe antydning til hissig diskant, men hos meg!! Ikke det samme i det hele tatt... sssss lyden er meget fremtredende... det skal sies at han brukte cd spiller med rør som kilde, og hadde ht plassert ganske langt fra sideveggene... hva gjør jeg nå da?

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.267
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Nå skal vi IKKE LAGE dette til en kabelkrangletråd, men:
1) start med å vri høytalerne lenger FRA sweetspot, dvs mindre toe-in
2) har du mulighet til å få lånt/prøvd med andre signal- og høytalerkabler? Har ikke kjennskap til BM-kablene, men det kan være nyanseforskjeller mellom kabler.
3) har du mulighet til å få lånt/prøvd andre rør i Audio Valven? Do it....
4) hvis ikke noe av dette hjelper, kanskje det er på tide å se på dac`en...

Et lite spørsmål til slutt: Hva slags materiale er diskanten i de nye høytalerne dine laget av? Metall av et eller annet slag? I så fall KAN det slå negativt ut...kanskje sjå etter høytalere med silkedome?

Flere tips fra andre out there?

mvh
Proffen

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Sjekker hvordan sideveggene dine ser ut med tanke på refleksjoner?

E

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Handler nok om en eller flere av disse:
1. Bassfattig frekvensrespons
2. Uheldige tidlige refleksjoner
3. Noe med elektronikken din

Vanligvis ligger problemet i nr. 1 og 2, men man skal ikke utelukke nr. 3 heller.
Du må prøve deg fram. Har du mulighet til låne kraftigere forsterker, så kan du i alle fall få det ut av verden.

Frekevensrespons handler primært om plassering. Og refleksjoner tar du det med absorbenter. Kan du måle, slipper du å gjøre ting i blinde.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Siden forsterkeriet her burde være bra, stemmer jeg for nr 1 og 2.
Men kan man egentlig kurere en slitsom diskant med mere bassenergi?
Nå spør jeg av ren nyskjerrighet, ikke retorisk...

E

orso skrev:

Vanligvis ligger problemet i nr. 1 og 2, men man skal ikke utelukke nr. 3 heller.
Du må prøve deg fram. Har du mulighet til låne kraftigere forsterker, så kan du i alle fall få det ut av verden.

Frekevensrespons handler primært om plassering. Og refleksjoner tar du det med absorbenter. Kan du måle, slipper du å gjøre ting i blinde.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
leik skrev:
Men kan man egentlig kurere en slitsom diskant med mere bassenergi?
Nå spør jeg av ren nyskjerrighet, ikke retorisk...

E
Her hjemme har jeg mulighet til å spille både med og uten sub. I starten - like etter at jeg hadde anskaffet suben - slo jeg gjerne av suben når jeg følte at jeg ikke ville forstyrre mine omgivelser med dypbass. Hensynsfull, må vite. Ulempen når jeg slo av suben, var at klangbalansen ble lysere. Ergo måtte jeg spille adskillig høyere for å få noenlunde det samme opplevde bassfundamentet - og diskanten ble relativt sett mer fremtredende, og i det lange løp mer slitsom. Derfor har jeg etterhvert gått over til alltid å spille med suben slått på. Da blir klangen mer balansert - og jeg kan skru ned volumet og diskanten blir ikke like fremtredende og heller ikke så slitsom.

Men det er kan hende dette man kaller en lett justering - ikke nødvendigvis en "kurering" som du spør om......

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Spot on Ulf, det blir tilting av klangbalansen, noen liker et lysere lydbilde (som kan oppleves som mer oppløst, uten egentlig å være det), jeg gjør det ikke generelt og over tid.

Mvh.KW

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
At lydopplevelsen, eller balansen, blir anderledes kan jeg være enig i. Iallefall kortsiktig.
Jeg bare lurte på om det var mere snakk om "maskering" enn "kurering"
Den slitsomme diskanten er der ennå, du hører den bare ikke så godt.

Hva jeg selv mente med kurering er ikke så lett å si. At et system kan spille uten lyttetretthet rangeres høyt hos meg iallefall.
Jeg tenkte at det ikke hadde så mye med mengden høyfrekvent energi å gjøre, men mer med hvordan den utfolder seg (romlig).

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
For kanskje å presisere hva som gjelder for meg, så dreier det seg ikke så veldig sterkt om de helt lave og de høye(re) frekvensene, selv om jeg foretrekker (og har) en heving fra 100hz og ned.
Det dreier seg for mitt vedkommende (mest) om forholdet mellom øvre mellomtone og bass/mellombass.
Blir det overskudd av energi i øvre mellomtone mot bass/mellombass, så blir det feil i mine ører.
Derimot antydning til det motsatte (ikke mye) vil nok funke bedre, tilnærmet flatt i dette området er ofte greit nok, men ikke alltid ::)

Mvh.KW

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
xtz 69 skrev:
Da var nye høyttalere plassert, landet på focal 1027 be.. lyttet til fe hos forrige eier, der låt de helt fantastisk, veldig oppløst og ikke noe antydning til hissig diskant, men hos meg!! Ikke det samme i det hele tatt... sssss lyden er meget fremtredende... det skal sies at han brukte cd spiller med rør som kilde, og hadde ht plassert ganske langt fra sideveggene... hva gjør jeg nå da?
Spillte du samme musikk/plate når du lytta til høgt hos forrige eigar?

Som et slags midlertidig tiltak ville eg brukt dopapir framfor diskanten,det hjelper.

Mvh.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Som sagt tidligere, rommet er lite... 4x4 meter, og jeg har en ganske stor tv benk fra bohus som gir ca 1 meter plass mot begge sideveggene,skal prøve å dempe med teppe på gulvet osv.. den forrige eieren spilte for så vidt rolig pen musikk når jeg var der å lyttet som dire straits ol.. med slik musikk (dire straits, diana crall, kari bremnes andrea boselli osv.) funker det helt fint hos meg og... Det skal sies at jeg bruker pc og a-dac fra abrahamsen, og han brukte cd spiller med rør,,,,problemet dukker opp når jeg ønsker å spille rock, en del tecno og litt røffere musikk, spesielt rock.. guns and roses, rage against the machine osv.. på sånn musikk kommer denne sss sssh lyden frem..

Har en del rør som jeg kan prøve, og skal se om det er mulig å få lånt seg en bedre dac, og så kom jeg til å tenke på at han brukte music angel som leverer 2x65 watt... jeg har selv denne forsterkeren, og kan teste ut den... kan jo også prøve å koble til surroundresiveren min.. en denon avr-3312... bar for å nevne noen tiltak som jeg kan prøve selv

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
566
Sted
Bergensregionen
xtz 69 skrev:
orso skrev:

Jeg tenkte straks rommet - og dernest XTZ Room Analyzer som selges av Surround.no. Den står på min liste for snarlige innkjøp.

XTZ skriver bl.a.:
I köket använder vi termometer och mått för att få maten perfekt. På samma sätt hjälper Room Analyzern dig att få en perfekt ljudåtergivning.
Room Analyzern är lätt att använda och kräver inte någon större erfarenhet av mätningar.
I normala fall är mätintrument mycket komplicerade och svåra att använda samt mycket dyra, men Room Analyzer är ett högprecitions instrument för alla som älskar Hi-Fi och vill att det ska låta så bra som möjligt.
Det kan også være en idé å kjøpe Jim Smiths bok (og evt. DVD) "Get Better Sound". Det finnes en egen tråd om disse produktene. Han har fremdeles "Summer Sale" med reduserte priser. Leveringen er meget rask.

Forsøk med en kraftigere effektforsterker for å undersøke om din forsterker er kraftig nok eller ei, er (formodentlig) også lurt.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hei

vi snakket jo om at jeg skulle ta en tur bortom denne uken. Jeg kan i samme slengen ta med et par akustikkplater for litt eksperimentering. Om det viser seg at det er refleksjoner som gir skarpheten så vil vi få avslørt dette. Jeg har dessverre ikke så mye liggende på dac-siden, men skal se hva jeg har liggende. Et alternativ du kan forsøke er, om forsterkeren din har mulighet for det, å prøve å bruke Denon som dac, eventuelt bruke Denonen som forsterker da du kan bi-ampe med denne. Jeg har litt kabling liggende også som jeg eventuelt kan ta med, men om BM er skarp kan jeg ikke helt se hva Tara Labs kan gjøre. De er i alle fall ikke mørkere i toppen.

Om akustikkplater viser seg å være trikset så er det en ganske rimelig investering. 1027BE med sin beryllium-diskant kan være fantastisk, men de krever kanskje litt mer kraft?

Topp Bunn