Dac eller nye høytalere

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
xtz 69 skrev:
Som sagt tidligere, rommet er lite... 4x4 meter, og jeg har en ganske stor tv benk fra bohus som gir ca 1 meter plass mot begge sideveggene,skal prøve å dempe med teppe på gulvet osv.. den forrige eieren spilte for så vidt rolig pen musikk når jeg var der å lyttet som dire straits ol.. med slik musikk (dire straits, diana crall, kari bremnes andrea boselli osv.) funker det helt fint hos meg og... Det skal sies at jeg bruker pc og a-dac fra abrahamsen, og han brukte cd spiller med rør,,,,problemet dukker opp når jeg ønsker å spille rock, en del tecno og litt røffere musikk, spesielt rock.. guns and roses, rage against the machine osv.. på sånn musikk kommer denne sss sssh lyden frem..

Har en del rør som jeg kan prøve, og skal se om det er mulig å få lånt seg en bedre dac, og så kom jeg til å tenke på at han brukte music angel som leverer 2x65 watt... jeg har selv denne forsterkeren, og kan teste ut den... kan jo også prøve å koble til surroundresiveren min.. en denon avr-3312... bar for å nevne noen tiltak som jeg kan prøve selv
Høres ut som selgeren visste hvilke musikk han skulle demonstrere for deg. ;D
Du må alltid høre på egen musikk og musikk som er variert når du skal lytte til høyttalere. Rock har hardere musikk låter ofte litt lyst. Jeg tror du har kjøpt deg høyttalere som lett kan vippes i feil retning. Det betyr ikke at du ikke kan komme i mål, men du må kanskje jobbe litt ekstra.

Ingen av forsterkerne dine er spesielt strømsterke. Denonen er nok den kraftigste. Den kan gi deg en pekepinn på om du mangler krefter. Bruk den til å biampe, hvis den har den muligheten.

Det er nok ingenting gale med DACen din. Den er mer mørk og varm enn lys skal vi tro andre eiere. Når du har testet en kraftigere forsterker, så er på tide å se på akustikken. Høres ut som om du har lite demping. Et tykt teppet bør det alltid være mellom høyttalerne og sitteposisjonen. Refleksjoner fra nærliggende vegger bør dempes med absorbenter. Så må det jobbes med plassering. Forhåpentligvis kan du komme i mål uten å bytte høyttalere.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Denon AVR3312 kan brukes til bi-amping. Har du kabler som kan brukes til bi-amping så ville jeg prøvd ut dette.

Det kan jo også hende det er andre hi-fi interesserte her fra Steigen-området også som vil bli med til helgen?

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Ingen dum tanke. Vi kan ta en diskusjon på det. Jeg starter en tråd etter jobb og ser hvor det bærer hen.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
tore_v1 skrev:
Denon AVR3312 kan brukes til bi-amping. Har du kabler som kan brukes til bi-amping så ville jeg prøvd ut dette.

Det kan jo også hende det er andre hi-fi interesserte her fra Steigen-området også som vil bli med til helgen?
Disse ht har ikke terminaler for bi amping, bare en inngang for ht kabler på hver høyttaler.. skal høre med en hifi interessert kompis om han kan avse tid til å bli med..

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
xtz 69 skrev:
Hei, lurer på hva som vil ha størst gevinst for lydkvaliteten i anlegget mitt, dac eller nye ht, oppsettet mit består av pc, abrahamsen sin lille dac,black magic the giant ht kabler, og sinalkabler og en audiovalve asisstent 50.. vurderer å bytte ut høytalerne mine som er xtz 99.26..
hvis ikke det blir ht bytte vurderer jeg hegel sin hd20. er det noen som kan fortelle meg hva so mest sannsynlig vil gi best lyd for pengene,,,... har sett på b&w sine cm7, og diverse ht på bruktbørsen

Jan Arne
Du har jo en DAC og en svingod forsterker, så da må det bli høyttalerne helt klart :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
Anonym skrev:
orso skrev:
Nå må dere våkne opp. XTZene har for lite nivå i mellombassen og nedre mellomtone (100-300 Hz). Ja, jeg har målt de i nærfelt. Da låter det klinisk og mangler fylde og varme. En DAC, Asio driver eller forsterker retter ikke opp i dette. Frekvensrespons fra høyttalere er hva det handler om her.
Spot on men det er enkelte som tydeligvis har vanskelig å høre på sunn fornuft.

Litt artig at du nå kommer med forbehold mot XTZ når du for 2-3 år siden sa at XTZ var supert og bedre enn B&W 805. Jeg har oppfattet deg som den største XTZ tilhengeren på forumet frem til du så hva de målte.
Kan ha vert bra til den ble målt ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.939
Torget vurderinger
8
xtz 69 skrev:
Da var nye høyttalere plassert, landet på focal 1027 be.. lyttet til fe hos forrige eier, der låt de helt fantastisk, veldig oppløst og ikke noe antydning til hissig diskant, men hos meg!! Ikke det samme i det hele tatt... sssss lyden er meget fremtredende... det skal sies at han brukte cd spiller med rør som kilde, og hadde ht plassert ganske langt fra sideveggene... hva gjør jeg nå da?
Grattis ;)

C

Cyber

Gjest
Selger har nok spilt smørmusikk for deg, ja, men 1027 Be er etter min mening strømtørste vesener. Jeg vil tro du bør opp mot 170-200 gode watt per kanal før de yter slik de skal.

God avstand til sidevegger hjelper selvsagt også. Har du mye toe-in vil nivå i toppen øke og det blir mer pågående. Har du for stor avstand bak vil bassnivået noen ganger bli litt lavt og du skrur mye opp for å få "trøkk" og nivået i toppen blir for høyt når du føler bassnivået er passe.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
cybervision_ skrev:
Selger har nok spilt smørmusikk for deg, ja, men 1027 Be er etter min mening strømtørste vesener. Jeg vil tro du bør opp mot 170-200 gode watt per kanal før de yter slik de skal.

God avstand til sidevegger hjelper selvsagt også. Har du mye toe-in vil nivå i toppen øke og det blir mer pågående. Har du for stor avstand bak vil bassnivået noen ganger bli litt lavt og du skrur mye opp for å få "trøkk" og nivået i toppen blir for høyt når du føler bassnivået er passe.
Føler jeg må forsvare selgeren her, han var en meget hyggelig og velmenende mann, som jeg hadde et meget hyggelig besøk hos, og det var vel for så vidt jeg som styrte musikkvalgene.. Så jeg har ikke noe å utsette på selgeren :) tror nok jeg skal komme i mål med disse ht... må vel bare prøve meg litt frem.

xtz 69

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2011
Antall liker
122
Torget vurderinger
9
Nå føler jeg faktisk at jeg er litt nærmere mål, har gjort en del forandringer.... Testet ut med denon forsterkeren for å se om det ble bedre, men audiovalven er nok noen hakk over i lydkvalitet.. har lagt ut en matte på gulvet, klipt til dopapir og lurt under dekslene til diskanten ;D og skiftet ut to av mullard rørene, og erstattet de med amerikanske rca clear top rør, noe som gav atskillig mer trøkk i bassen, og dempet samtidig diskanten til et levelig nivå... (disse rørene passet overhodet ikke til min music angel!!!! hmmm..) Rage against the machine låter akkurat så tøft som det skal, ikke verst med så små forandringer..

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Antall liker
1.206
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
Jeg har selv Rega R7 som fungerer ypperlig med min rørforsterker. Krystallklare men aldri spisse sssss-er :))

Har ikke hørt RS5 - men kanskje de er verdt å prøve?

http://www.avguide.com/review/tas-196-bw-cm7-and-rega-rs5-loudspeakers?page=1

Men jeg vil også oppfordre deg til å prøve en NOS dac (non over sampling)! NOS dac-er er varmere i klangen og fåes i alle prisklasser - men grunnet sin enkle konstruksjon trenger man ikke nødvendigvis så høyt i pris som med OS-dacer.

Denne, for eksempel. http://www.6moons.com/audioreviews/metrum/1.html

Jeg har lillebroren (quad) og er strålende fornøyd. Sitatet nedenfor beskriver ganske presist forskjellen på en god NOS og en god OS dac...

The Octave blocks the light. For those accustomed to digital transparency where sharpness, speed and high contrast are king, this will be different. Going from the Octave to that would seem like a quickening but also thinner and diluted. Going from that to the Octave will seem meatier. Music will be in repose rather than attack mode. By extension the experiencer will feel rooted and grounded, not suspended. Even so with the Octave silvery decays of triangles are very long and the harmonics which determine instrumental timbre are clearly richer. It's not farfetched to say that this color richness mirrors why people usually pursue valves.

Topp Bunn