Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Som tidligere diskutert: DAB ble spec’et for å gi plass til et utall lavkvalitets pludrekanaler inndelt i separate nisjer heller enn kvalitet på innhold og lydgjengivelse. Fenomenet radio gikk kanskje ikke i dass på grunn av DAB, men DAB ble designet og trumfet gjennom av noen med en bestemt oppfatning om hva radio skulle være. Kvalitet var ikke en del av den «visjonen», så DAB ble en skillelinje fra noe som på gode dager kunne være på nivå med SR til noe jeg opplever som håpløst pjatt.
    Som sagt, radio har utviklet og forandret seg mye de siste 25 år, men for oss som har hatt DAB i bil siden 2002, så har vi fått med oss forandringene og de nye kanalene. Og forandringen fortsetter, og uvant for mange å høre på flere kanaler...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvor i all verden har du det i fra?
    Som viser lytting over DAB-radio eller annet medie med hvilken %-fordeling?
    Og hvordan fordeling tror du det ville vært som FM fortsatt var et alternativ?
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Som viser lytting over DAB-radio eller annet medie med hvilken %-fordeling?
    Og hvordan fordeling tror du det ville vært som FM fortsatt var et alternativ?
    Det vet jeg ikke. Men folk flest hører via radio. Det har blitt solgt ganske mange DAB radioer de siste 8-10 år, antall nye biler med DAB radio er vel omtrent på en million de siste 8 år.
    Jeg har kjørt fra Fredrikstad til Oslo flere ganger med kun FM. Ikke mye å få inn. En Mercedes Vito med selvsøkende FM.
    Samme bil til Gausdal, opp E6 ned riksvei 4. Stort sett skurr til vi krysser Mjøsa, da var det Metro ganske bra.
    Samme tilbake, etter Gjøvik helt stille til omtrent Lygna, da kom Radio Randsfjord. Musikkprofilen er noe helt annet.
    Riksdekkende FM med en riksdekkende kanal, og fire langtfra riksdekkende er slått av. Er ikke mer. Sorry.
    Men DAB fungerer uten skurr, sus, flipp og flopp låter. Det er så deilig. Ingen hopp inn eller ut av tunneler, ingen fffffttttppp.
    I Norge. Med utallige fjell, fjorder, daler og skog. Alltid noe å høre på.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Enig med Hardingfele... faktamotstanden hos oraklet i denne tråden går faktisk langt utenpå de verste kabeltrådene.... og det sier ikke lite...
    Og hvilke fakta er det som dere ikke er enige i ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det vet jeg ikke.
    Mao - du kommer med en påstand om at «dere» ER i flertall, men aner egentlig ikke om det er riktig eller ikke.

    Hva tror du årsaken til at de fleste (trolig) lytter til DaB i bil i dag er?
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Mao - du kommer med en påstand om at «dere» ER i flertall, men aner egentlig ikke om det er riktig eller ikke.

    Hva tror du årsaken til at de fleste (trolig) lytter til DaB i bil i dag er?
    Av samme grunn som meg.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Digg med nettradio. Virker for alle, overalt, god kvalitet og lyd. Har virket lenge og framtidsrettet
    Nett utbygd og blir mer og mer utbygget. Nettet har uante muligheter.
    Screenshot_20210312-141045_NRK Radio.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, og etter hvert som teleleverandørene stadig kappes om å tilby større og større datamengder til lavere og lavere priser vil det gjøre DAB mindre og mindre interessant som alternativ i bil.
    De fleste husstander har i dag et TV-abo, og da har man nettradio i tuneren.
    Har man Internett, hvilket også de aller fleste husstander har, så har man tilgang til nettradio.
    Osv, osv.
    Om noen få år frem i tid sitter man tilbake og ler- i kombinasjon med ergrelse over den totalt unødvendige kostnaden myndighetene påførte samfunnet og den norske befolkningen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Jeg har kjørt på steder i Norge der det ikke har vært mobildekning, men DAB-signal har jeg hatt ;)

    Dessuten må nettradio i såfall integreres i bilene - det er ikke lov å fikle med telefonen mens man kjører.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg gikk tur. Slapp å ha pinell radioen under armen for å få inn det man vil.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Folk vil høre på radio. Det er det dette handler om. Radio.
    Fra langbølge, mellombølge til FM. Nå har det lenge vært klart at måten å sende radio på vil være digital.
    Så har vi de siste år fått tilgang på nett igjennom lufta, radio er tilgjengelig på nett, via parabol, RiksTV, fiber og kabel.
    Så velger man selv. I bil er DAB det beste og enkleste. Og fremdeles et uavhengig nett.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    ^ Ja, og etter hvert som teleleverandørene stadig kappes om å tilby større og større datamengder til lavere og lavere priser vil det gjøre DAB mindre og mindre interessant som alternativ i bil.
    De fleste husstander har i dag et TV-abo, og da har man nettradio i tuneren.
    Har man Internett, hvilket også de aller fleste husstander har, så har man tilgang til nettradio.
    Osv, osv.
    Om noen få år frem i tid sitter man tilbake og ler- i kombinasjon med ergrelse over den totalt unødvendige kostnaden myndighetene påførte samfunnet og den norske befolkningen.
    Myndighetene ville ha et eget, uavhengig radio nett. Det vil de nok fremdeles ha.
    Og nok en gang, så er det ingen som snakker om hva det har kostet og koster med andre teknologiskifter.
    Ingenting om fiber, 4G, nå 5G, fra analog til digital TV, fra analog til digital mobilteknologi.
    Det nye nødnettet. Alle routere som har blitt byttet ut, for å nevne noe.
    Ellers har vi vel fremdeles Europas eldste bilpark, og de fleste som argumenterer her inne, har tydeligvis ikke kjøpt ny bil på snart 10 år, ellers er det en hemmelighet, på nivå med han som i fjor ikke vil kjøpe ny bil, hvis ikke bilforhandler tok ut DAB delen av radioen. Ola Nordmann slutter aldri å overraske...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Digg med nettradio. Virker for alle, overalt, god kvalitet og lyd. Har virket lenge og framtidsrettet
    Nett utbygd og blir mer og mer utbygget. Nettet har uante muligheter.
    Vis vedlegget 704608
    Internettet er fint. Ikke optimalt å høre på radio med mobil, ikke er det gratis heller.
    Men ikke alle har en smarttelefon...
    Og fremdeles er DAB dekningen bedre enn mobildekningen noen steder i landet.
    Uavhengig nett. Akkurat som Telenor, Telia og Ice. Og RiksTV. Og nødnettet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    BTW: Jeg framstår vel som en stor tilhenger av DAB, men for meg spiller det liten rolle hvordan radio distribueres. Om man bruker FM, DAB eller Internett bryr jeg meg mindre om. Det jeg bryr meg om er at jeg faktisk kan høre på radio når jeg vil uten at det medfører ekstra kostnader for meg (må selvfølgelig ha radio eller mobiltelefon, men det er løpende utgifter jeg tenker på). Det kunne jeg ikke med FM og det kan jeg ikke på telefonen. Det kan jeg med DAB. Derfor er jeg positiv til DAB.
    Det er lett å være etterpåklok, men innføring av DAB ble vel vedtatt i 2011 og det er lett å sitte her i 2021 og kritisere og si at "det burde de ha skjønt", men hva var alternativet da? Man ønsket primært å slippe til flere kommersielle aktører. Da var ikke FM noe godt alternativ.
    FM var i det hele tatt ikke spesielt bra i Norge (nå snakker jeg om mottak, ikke lydkvalitet).
    Jeg hadde mye mer problemer med mottak av FM-signaler enn det jeg har med DAB i dag. Langt bedre dekning med DAB enn FM (egen erfaring, men jeg har jo ikke vært over alt).

    Jeg reagerer ikke mye på lydkvaliteten, da jeg stort sett hører på radio i bil, og der er det så mange andre ting som støyer. Hvis jeg hører på radio hjemme hører jeg stort sett på datamaskin (internett!!! :D ). Jeg hører aldri på radio på telefon. Når jeg er ute og går er det så mye annet som opptar meg.

    Og NRK har (fremdeles) ikke lov å bare distribuere radio på nettet. De må sende på en slik måte at man ikke behøver å betale en tredjepart for å høre - kun distribusjon på nett til telefon/iPad/whatever der man må betale til Telenor/Telia eller hvem man nå har abonnement hos har de rett og slett ikke lov til.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Vi/jeg spilte musikk fra 50-60-70 tallet som senere aldri har blitt spilt på radio i Norge.
    Spesielt på søndager i programmet Lazy Sunday.
    19618200-8F2E-466E-A4C4-529258A4B69E.jpeg
    2CF6BF8F-2241-4319-A923-707C8DBDAE76.jpeg
    2CF6BF8F-2241-4319-A923-707C8DBDAE76.jpeg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Prøv å få inn denne eller en million andre kvalitets www kansler stadjoner med DAFF radioen din.....

    EAGLE 98.1 Batau Rouge Lousiana mer i annen tråd....

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Så hvis jeg kjører over fjellet i Norge der det ikke er mobildekning er det der en bedre løsning enn å høre på en radiostasjon som kommer klart og fint inn på DAB? Jeg ser ikke helt fordelen i det tilfellet.

    PS: Jeg prøvde nå å høre på den kanalen, men fikk beskjed om at det går ikke for jeg har ad-blocker på. Det her jeg selvfølgelig. Orker ikke reklame på nettet (alt blir ikke blokkert, men mye).
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tullrprat. Jeg kan sammenkoble iPhonen med både DritDAFF- og FM bilradioene via Bluetooth og ta inn den selvsamme og mange tusen andre WEB radioer når jeg vil og hvor jeg vil pluss samtlige DAFF kanaler OG alle lokalradioer som sender på WEB.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Tullrprat. Jeg kan sammenkoble iPhonen med både DritDAFF- og FM bilradioene via Bluetooth og ta inn den selvsamme og mange tusen andre WEB radioer når jeg vil og hvor jeg vil pluss samtlige DAFF kanaler OG alle lokalradioer som sender på WEB.
    Det kan jeg også. Men jeg kan bytte kanal mens jeg kjører på min DAB radio. Det kan ikke du...
    Ellers rimelig lite imponert over det du kaller en DAB radio. Litt barnehage over det....
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Jepp - på lik linje som 'nissene'

    Men DAFF nisser klinger da bra... ;)
    Du mener vel FM nisser....særlig de som ikke mestrer DAB radioer....og ikke får det til...
    Og den andre forkortelsen står for ??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn