Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Blant landene som tidligere har eksperimentert med DAB og / eller avvist offentlig finansierte tiltak på nasjonalt nivå, er Canada, Hong Kong, Taiwan, Portugal, Spania, Latvia, Ungarn, Finland, Sverige, Irland og New Zealand.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Blant landene som tidligere har eksperimentert med DAB og / eller avvist offentlig finansierte tiltak på nasjonalt nivå, er Canada, Hong Kong, Taiwan, Portugal, Spania, Latvia, Ungarn, Finland, Sverige, Irland og New Zealand.
    Det er klart at DAB ikke er interessant for alle. Allikevel har de digital TV og mobil så klart.
    Men for Norge og Sveits er DAB en mye bedre måte å formidle radio på enn FM.
    Så enkelt er det. Fra 1 riksdekkende kanal, og 4 langtfra riksdekkende kanaler til 13 riksdekkende og 17-18 90% riksdekkende kanaler, pluss en haug med lokale kanaler mange steder i vårt langstrakte land.
    Radio via DAB fungerer. Og har fungert i mange år, for de som har skjønt fordelene.
    Ellers er jo radio heldigital over hele verden.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Som med all mulig radio og TV: man må ha riktig og godt utstyr. Det er ikke noe verre enn det.
    Og mitt utstyr er godt : bil som er mer enn 7 år gammel, DAB adapter som er 8-9 år gammel, og en liten reiseradio som er 6-7 år gammel. Alt virker som det skal. Radio=DAB.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Postet tidl men statusoppdatering


    • Danmark, som i 2017 så ut til å følge Norge og ville slukke sitt FM-nett, ombestemte seg i fjor. De vil nå videreføre FM.
    • Sverige, som også vurderte FM-slukking, har besluttet å videreføre FM til minst 2047.
    • En lang rekke land, inkludert Storbritannia, Spania og Latvia,har de siste årene dessuten besluttet å ikke kopiere Norge ved å slukke FM-nettet. I Storbritannia fortsetter FM-sendingen minst til 2032.
    • Det eneste landet som nå fortsatt sier at de skal følge Norge og stenge FM, er Sveits, som planlegger å gjøre det i 2024.
    15BD3656-132E-41D0-9046-47B7A5539D3B.jpeg
     
    Sist redigert:

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Fin lyd i mitt Fosgate Rockford anlegg med 7 høyttaler og nok watt. Men er jo ikke alene i bilen, så det blir fin bakgrunnsmusikk, og så er det jo sånn at jeg har hørt denne gode lyden i 7 år, uten å ha tatt skade av det, og det har vel neppe du...så da har du jo god bakgrunn til å uttale deg.
    Men jeg leker ikke nummerleken.
    Lenge siden du var hos ørelege?

    Roar
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.914
    Antall liker
    575

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    11.666
    Sted
    Hus
    ^Voksne politikere i Irland som tar de rette valgene i denne saken. Hadde vi enda hatt politikere her hjemme som tok de samme valgene eller sendte DAB parallelt med FM :confused:
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Lenge siden du var hos ørelege?

    Roar
    Den har jeg aldri hørt før....det er vitenskaplig bevist at ingen av oss hører likt.
    Det viktigste med hørselen er den delen av hjernen som dekoder det som ørene våre plukker opp.
    Men jeg hører fremdeles forskjell på lang og mellombølge vs. FM og DAB. Selv om det har vært lite FM siden 2002.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    ^Voksne politikere i Irland som tar de rette valgene i denne saken. Hadde vi enda hatt politikere her hjemme som tok de samme valgene eller sendte DAB parallelt med FM :confused:
    Og det å sende 1=en riksdekkende kanal, pluss P2 og P3, og P4 og Radio Norge på FM parallelt med DAB, som det ble gjort i mange år var ikke gratis. Ettersom de som sender radio må betale leie til Norkring for to nett.
    Og når DAB dekningen langt overgår FM dekningen, så var det ingen som så noe smart i å fortsette med slitne FM sendere som var modne for utskifting.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.238
    Antall liker
    3.169
    Torget vurderinger
    49
    Den har jeg aldri hørt før....det er vitenskaplig bevist at ingen av oss hører likt.
    Det viktigste med hørselen er den delen av hjernen som dekoder det som ørene våre plukker opp.
    Men jeg hører fremdeles forskjell på lang og mellombølge vs. FM og DAB. Selv om det har vært lite FM siden 2002.
    Helt tydelig at du ikke hører likt som oss andre iallefall.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Helt tydelig at du ikke hører likt som oss andre iallefall.
    Nei, ingen hører likt. Men vi snakker om radio. Som skal gi klar og tydelig lyd på alle typer radioapparater, på nett og som app.
    Jeg hører mest radio i bil, det har jeg gjort de siste 25 år.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Som jeg har sagt mange ganger før: dette estimatet er jo helt hinsides.
    Og hvorfor har ingen laget et estimat over hvor mye det har kostet å bytte ut billrdrørsTV med flatskjerm, som også har blitt erstattet 1-2-3 ganger.
    Det samme med mobiltelefoner de siste 20 år, samt
    PC, laptop, skrivere, kjøleskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, frysere samt en haug med andre duppeditter.
    Hvor en ny radio ligger langt under i pris i forhold til de fleste ting nevnt ovenfor.
    Og at man får med en bilradio med både FM og DAB når man siden ca. 2013 kjøpte en ny bil.
    Denne teknologien har gitt folk i Norge tilgang til mer enn 30 kanaler på radio.
    Like overveldende som når det digitale bakkenettet for TV ble innført for litt over 10 år siden.
    Sånn er det med teknologiskifter.
    Ikke alltid så greit i vårt langstrakte land.
    Hvor forandringer blir sett på som farlige.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Som jeg har sagt mange ganger før: dette estimatet er jo helt hinsides.
    Og hvorfor har ingen laget et estimat over hvor mye det har kostet å bytte ut billrdrørsTV med flatskjerm, som også har blitt erstattet 1-2-3 ganger.
    Det samme med mobiltelefoner de siste 20 år, samt
    PC, laptop, skrivere, kjøleskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner, frysere samt en haug med andre duppeditter.
    Dette har blitt besvart mange ganger tidligere.
    Ingen har da vært nød til å bytte ut fullt brukbar TV, PC, skriver, kjøleskap, vaskemaskin, øvrige hvite- og brunvarer + en haug andre duppeditter fordi «ny» teknologi har gjort de ubrukbare .
    Hvor tar du det fra?:rolleyes:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.057
    Antall liker
    10.431
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Og for en dårlig måte å rettferdiggjøre dårlige valg og bestemmelser på.
    Rettferdiggjøre gjennom å sammenligne med annet. (som selfølgelig ikke er sammenlignbart)
    Da er det ikke mange vektige argumenter igjen.

    "Siden det er gjort dumme ting før så er det greit å gjøre nok en dum ting".. Sånn i bunn og grunn samme sjargong.

    Er jo noen som er fornøyd.
    Screenshot 2021-03-09 at 20.20.31.png
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Dette har blitt besvart mange ganger tidligere.
    Ingen har da vært nød til å bytte ut fullt brukbar TV, PC, skriver, kjøleskap, vaskemaskin, øvrige hvite- og brunvarer + en haug andre duppeditter fordi «ny» teknologi har gjort de ubrukbare .
    Hvor tar du det fra?:rolleyes:
    Det er jo bare å ta seg en tur til Elkjøp og Power, og sjekke der hvor man kan levere ting, eller dra på et av de mange gjenbruksstasjonene. Ellers er jeg på Facebook med diverse AV grupper hvor man ser at folk stadig bytter ut utstyr.
    Eller på bruktsidene på Facebook, eller Finn.
    Så du bruker fremdeles en billedrørsTV fra 2000 tallet. Pc og mobil og printer fra 20 år tilbake ????
    Samme med mobil?
    Jeg, som mange andre har skiftet ut duppedingser med jevne mellomrom.
    Så hvor gamle er dine duppedingser ?
    Norge forbruker mer elektronikk enn de fleste land i verden.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Og for en dårlig måte å rettferdiggjøre dårlige valg og bestemmelser på.
    Rettferdiggjøre gjennom å sammenligne med annet. (som selfølgelig ikke er sammenlignbart)
    Da er det ikke mange vektige argumenter igjen.

    "Siden det er gjort dumme ting før så er det greit å gjøre nok en dum ting".. Sånn i bunn og grunn samme sjargong.

    Er jo noen som er fornøyd.
    Vis vedlegget 703770
    Er det smart å tro at riksdekkende FM med en riksdekkende kanal blir skrudd på igjen ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er jo bare å ta seg en tur til Elkjøp og Power, og sjekke der hvor man kan levere ting, eller dra på et av de mange gjenbruksstasjonene. Ellers er jeg på Facebook med diverse AV grupper hvor man ser at folk stadig bytter ut utstyr.
    Eller på bruktsidene på Facebook, eller Finn.
    Så du bruker fremdeles en billedrørsTV fra 2000 tallet. Pc og mobil og printer fra 20 år tilbake ????
    Samme med mobil?
    Jeg, som mange andre har skiftet ut duppedingser med jevne mellomrom.
    Så hvor gamle er dine duppedingser ?
    Norge forbruker mer elektronikk enn de fleste land i verden.
    Jeg gjentar - ingen ting av det du lister opp bytter folk fordi endret plattform har gjort de umulige å bruke.
    Unntaket du drar inn er mobiltelefon, som ikke lenger kun er en telefon. Det var dermed et teknologisk fremskritt.
    Radio er fortsatt - kun en radio.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Jeg gjentar - ingen ting av det du lister opp bytter folk fordi endret plattform har gjort de umulige å bruke.
    Unntaket du drar inn er mobiltelefon, som ikke lenger kun er en telefon. Det var dermed et teknologisk fremskritt.
    Radio er fortsatt - kun en radio.
    Da vil jeg bare nevne smart TV-4K=HDCP 2.2-Windows 10-elektronikk uten støtte for WiFi-Blu-ray 4K discer.
    Man trengte en ekstra boks pluss egen antenne for å kunne se TV på en gammel billedrørsTV når man innførte digital bakkesendt TV.
    Alt dette kostet mye mer enn å kjøpe en DAB radio, som kom i ny variant ca. 2009 med DAB+.
    Det er 11 år siden...
    Du svarte aldri på hvor mange duppedingser du har byttet ut de siste 20 år...
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Da vil jeg bare nevne ...
    Egentlig ikke relevant sammenlikning. Samtlige nye digitale tjenester har utvidet- og gitt et helt annet tjenestetilbud. DAB er fortsatt bare en radio.
    Du svarte aldri på hvor mange duppedingser du har byttet ut de siste 20 år...
    Hva i h... har det med saken å gjøre?
    Det eneste interessante i en slik sammenheng er hvilket produkt man har blitt "påtvunget" å bytte. For min del dreier det seg om kun 2 stk produkter:
    a) er den tidligere nevnte DAB-radio´n
    b) TV-dekoder, som var nødvendig da GET ikke leverte tjeneste dit vi flyttet.

    Hva jeg har byttet og oppgradert av utstyr fordi jeg har hatt "lyst" er totalt irrelevant.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.239
    Torget vurderinger
    1
    Jeg deltok i går på et teamsmøte hvor én av foredragsholderne viste en plansje om utviklingen av folks bruk av informasjon og media. Den viste følgende, fra 'taperne til vinner':
    Papiraviser: Sterkt fallende, og 'snart-leser-folk-ikke -papiraviser- i -det- heletatt'.
    Papirbøker: Samme trend som papiraviser, men ikke fult så bratt.
    Lineær-TV: Fallende trend.
    Lineær-radio: Fallende trend, omtrent samme utvikling som lineær-TV.
    Bruk av internett: Nærmest en eksplosjonsartet utvikling som erstatter de 4 over.

    Jeg har aldri observert forklaringer om at papiret var så mye bedre før, eller at at analog-TV og parabol var så mye bedre enn GET/Altibox osv som forklaring på at bruken av disse faller, men her på hfs forklares altså fallende bruk av radio med innføring av DAB og slukking av FM-sendinger og at lyden er for dårlig, ene- og alene. Det er litt små-morsomt, og i mine øyne det samme fenomenet som hifi, sitat; "Produsert på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet, selve GULL-alderen for hifi slik den ikke lages lenger med fokus på LYDEN!", stikk i strid med "Den nye modellen i år er mye bedre på alle punkter sammenlignet med den forrige."
    En evig sirkel det der, hvor medier som gir lyd fra seg alltid er bedre bare det er gammelt nok.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.333
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Egentlig ikke relevant sammenlikning. Samtlige nye digitale tjenester har utvidet- og gitt et helt annet tjenestetilbud. DAB er fortsatt bare en radio.
    Hva i h... har det med saken å gjøre?
    Det eneste interessante i en slik sammenheng er hvilket produkt man har blitt "påtvunget" å bytte. For min del dreier det seg om kun 2 stk produkter:
    a) er den tidligere nevnte DAB-radio´n
    b) TV-dekoder, som var nødvendig da GET ikke leverte tjeneste dit vi flyttet.

    Hva jeg har byttet og oppgradert av utstyr fordi jeg har hatt "lyst" er totalt irrelevant.
    DAB nisser vil ikke skjønne dette...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ... men her på hfs forklares altså fallende bruk av radio med innføring av DAB og slukking av FM-sendinger og at lyden er for dårlig, ene- og alene...
    Nei, svært få har den tilnærmingen.
    I hovedtrekk har kommentarer her vært kostnaden (totalt) ved innføring av DAB - opp mot hva det har gitt brukerne av verdi.
    Dårlig lyd og behov for ny «radio» har resultert i bl.a som du nevner - lytting på linjær radio har gått ned, og mange har valgt å streame radio fremfor å benytte en DAB-radio.

    Hvilke merverdi har man fått?
    Jo, støyfritt mottak - i bil, der signalet heller blir helt borte, fremfor redusert og en hel haug med meningsløse nye kanaler.
    Virkelig velanvendte midler og kostnader mot et sterkt fallende marked.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.348
    Antall liker
    1.239
    Torget vurderinger
    1
    Nei, svært få har den tilnærmingen.
    I hovedtrekk har kommentarer her vært kostnaden (totalt) ved innføring av DAB - opp mot hva det har gitt brukerne av verdi.
    Dårlig lyd og behov for ny «radio» har resultert i bl.a som du nevner - lytting på linjær radio har gått ned, og mange har valgt å streame radio fremfor å benytte en DAB-radio.

    Hvilke merverdi har man fått?
    Jo, støyfritt mottak - i bil, der signalet heller blir helt borte, fremfor redusert og en hel haug med meningsløse nye kanaler.
    Virkelig velanvendte midler og kostnader mot et sterkt fallende marked.
    Lydkvaliteten med DAB i bil er mer enn tilfredsstillende i bil, og utfall av signaler var også høyst tilstede med FM også. Jeg har siden 2014 hatt erfaring med 6-7 dab-radioer, (i biler og hjemme/borte/reise) og har aldri opplevd at den ikke virker. At enkelte, evt mange protesterer mot overgangen fra FM til DAB ved å avstå fra radiolytting er selvsagt mulig, eller som jeg også ser; radio brukes ikke noe særlig av generasjonen før meg fordi de rett og slett ikke er interessert i radio. Å gi DAB-løsningen skylda for at radiovanene endrer seg, med påstand om at derfor helt sikkert ikke virker og har dårlig lyd blir for lite vitenskapelig, og mer spekulasjon.
    At nettopp du synes flesteparten av kanalene er meningsløse for være din preferanse. Det er sikkert mange som synes 'dine kanaler' er meningsløse også. Det er ikke bare du som skal tilfredsstilles
    ...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Egentlig ikke relevant sammenlikning. Samtlige nye digitale tjenester har utvidet- og gitt et helt annet tjenestetilbud. DAB er fortsatt bare en radio.
    Hva i h... har det med saken å gjøre?
    Det eneste interessante i en slik sammenheng er hvilket produkt man har blitt "påtvunget" å bytte. For min del dreier det seg om kun 2 stk produkter:
    a) er den tidligere nevnte DAB-radio´n
    b) TV-dekoder, som var nødvendig da GET ikke leverte tjeneste dit vi flyttet.

    Hva jeg har byttet og oppgradert av utstyr fordi jeg har hatt "lyst" er totalt irrelevant.
    Og DAB har jo gitt en utvidet tjeneste. Bedre dekning, flere kanaler.
    Som digital TV, og Internett gjennom 4G mobilnettet.
    Og for meg som har hatt parabol siden 1998 så er man ikke bundet av leverandører som GET.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Nei, svært få har den tilnærmingen.
    I hovedtrekk har kommentarer her vært kostnaden (totalt) ved innføring av DAB - opp mot hva det har gitt brukerne av verdi.
    Dårlig lyd og behov for ny «radio» har resultert i bl.a som du nevner - lytting på linjær radio har gått ned, og mange har valgt å streame radio fremfor å benytte en DAB-radio.

    Hvilke merverdi har man fått?
    Jo, støyfritt mottak - i bil, der signalet heller blir helt borte, fremfor redusert og en hel haug med meningsløse nye kanaler.
    Virkelig velanvendte midler og kostnader mot et sterkt fallende marked.
    Pluss at medievanene til folk har forandret seg, og forandrer seg hele tiden, på grunn av strømming av de fleste tjenester som er tilgjengelig via linjær TV og radio.
    Og merkelig nok så er folk flinke til å klage, men vil aldri si noe om hva de vil ha.
    Og mange som klager på radio, har aldri hørt DAB, og glemmer at vi med riksdekkende FM hadde 1=en kanal som var riksdekkende. De 4 andre FM kanalene var langt fra det.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    DAB nisser vil ikke skjønne dette...
    DAB gir meg radio i bil uten problemer samme hvor jeg kjører, med mange flere kanaler enn riksdekkende FM hadde.
    DABianere skjønner dette, FM nissene tviholder på at alt var bedre før...et norsk særtrekk.
    Som treski, mot glassfiber, mot skiskøyting, mot Boklöw stilen, mot digital mobiltelefoni og mot fargeTV.
    Og mot Internett....
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Egentlig ikke relevant sammenlikning. Samtlige nye digitale tjenester har utvidet- og gitt et helt annet tjenestetilbud. DAB er fortsatt bare en radio.
    Hva i h... har det med saken å gjøre?
    Det eneste interessante i en slik sammenheng er hvilket produkt man har blitt "påtvunget" å bytte. For min del dreier det seg om kun 2 stk produkter:
    a) er den tidligere nevnte DAB-radio´n
    b) TV-dekoder, som var nødvendig da GET ikke leverte tjeneste dit vi flyttet.

    Hva jeg har byttet og oppgradert av utstyr fordi jeg har hatt "lyst" er totalt irrelevant.
    Jeg skjønner det...LOL.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og DAB har jo gitt en utvidet tjeneste. Bedre dekning, flere kanaler.
    Som digital TV, og Internett gjennom 4G mobilnettet.
    Og for meg som har hatt parabol siden 1998 så er man ikke bundet av leverandører som GET.
    Besvart fra min side for to innlegg siden:
    Hvilke merverdi har man fått?
    Jo, støyfritt mottak - i bil, der signalet heller blir helt borte, fremfor redusert og en hel haug med meningsløse nye kanaler.
    Virkelig velanvendte midler og kostnader mot et sterkt fallende marked.


    Så lenge du kun forholder det til et sk "dekningskart" på en nettside som ikke har relevans i de lokale faktiske forhold (les radioskygge - som ikke fremgår på et slikt oversiktskart - og som du fornekter at eksisterer) vil jo "bedre" dekning gi mening.
    Det utvidede kanaltilbudet kan man mene så mangt om. Min subjektive mening er at 70% er "meningsløse" pludrekanaler (med "helt likt" innhold). Se det gjerne som en utvidet tjeneste, jeg gjør ikke det.
    Mitt svar på overgang fra Get var direkte rettet mot ditt spm om hvor mange xx jeg hadde jeg byttet de siste 20 år. Har overhodet ikke noe med parabol, eller konkrete tjenesteleverandører å gjøre.

    Du mixer og blander og "koker" argumentasjonsgrøt som du selv synes passer deg best. Å blande inn bytte av f.eks oppvaskmaskin i denne diskusjonen er ikke annet en tull og tøys - og helt meningsløst.
    I en diskusjon er det greiest om man klarer å skille snørr og barter.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Besvart fra min side for to innlegg siden:
    Hvilke merverdi har man fått?
    Jo, støyfritt mottak - i bil, der signalet heller blir helt borte, fremfor redusert og en hel haug med meningsløse nye kanaler.
    Virkelig velanvendte midler og kostnader mot et sterkt fallende marked.


    Så lenge du kun forholder det til et sk "dekningskart" på en nettside som ikke har relevans i de lokale faktiske forhold (les radioskygge - som ikke fremgår på et slikt oversiktskart - og som du fornekter at eksisterer) vil jo "bedre" dekning gi mening.
    Det utvidede kanaltilbudet kan man mene så mangt om. Min subjektive mening er at 70% er "meningsløse" pludrekanaler (med "helt likt" innhold). Se det gjerne som en utvidet tjeneste, jeg gjør ikke det.
    Mitt svar på overgang fra Get var direkte rettet mot ditt spm om hvor mange xx jeg hadde jeg byttet de siste 20 år. Har overhodet ikke noe med parabol, eller konkrete tjenesteleverandører å gjøre.

    Du mixer og blander og "koker" argumentasjonsgrøt som du selv synes passer deg best. Å blande inn bytte av f.eks oppvaskmaskin i denne diskusjonen er ikke annet en tull og tøys - og helt meningsløst.
    I en diskusjon er det greiest om man klarer å skille snørr og barter.
    Jeg forholder meg til steder jeg har kjørt de siste 7/18 år med DAB i bil.
    I min DAB verden eksiterer ikke ordet radioskygge.
    Mest fordi en DAB radio i bil hele tiden tar i mot signaler fra flere sendere samtidig, noe som gjør at det ytterst sjelden er problem med mottak. Unntagelsen er i tunneler, der er det nok bare en sender, som sørger for godt signal inne i tunnelen.
    Og man merker ikke noen forskjell hverken inn eller ut av tunneler.
    Og jeg har bare vært et sted i friluft uten dekning.
    Men ingen biler er laget likt, ingen biler har lik radio og lik antenne.
    Mitsubishi som jeg har, har tydeligvis gjort jobben bra.
    Og det er en kjensgjerning at folk i Norge bytter hjemmelektronikk oftere enn andre.
    Inkludert kjøleskap og oppvaskmaskiner.

     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Se under... ;)

    Og jeg bytter elektronikk - men ikke til DAB. Hvorfor skulle jeg det...?
    Fordi NRK og P4 har sendt musikk fra harddisk og med digitale miksebord siden 1995.
    Og noen tror at denne lyden med FM filter er bedre enn DAB.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.089
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    1
    Fordi NRK og P4 har sendt musikk fra harddisk og med digitale miksebord siden 1995.
    Og noen tror at denne lyden med FM filter er bedre enn DAB.
    Du gir støtt og stadig irrelevante stutumargumenter.

    Mvh
    KJ
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Har noen av dere prøvd å kjøre i Tyskland og høre på radio? Håpløst. En kanal fungerer i ca 15 minutter før den forsvinner i "dimman". Ganske håpløst. Selv de nasjonale kanalene varierer veldig. Kiel-Berlin er flatt som en pannekake, og selv der er det skurr-skurr og kanaler som faller ut.
    Nå snakker jeg selvfølgelig om bruk i bil og ikke stasjonært, men det er ganske håpløst å høre på radio mens du kjører der, med mindre du synes det er greit å bytte kanal hvert kvarter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn