Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.333
    Antall liker
    3.244
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er jeg helt enig i. Han som startet tråden tapte veddemålet. Solid.
    Det verste med DAB er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge. For folk flest....med visse unntak.
    God radio påske. Og TV påske. Jeg veddet aldri, fordi jeg har hatt rett siden 2002, den dagen jeg hørte DAB i bil for første gang, og skjønte med en gang at dette var fremtiden.
    Nope - virket ikke i 2002. Ikke nå heller...
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Nope - virket ikke i 2002. Ikke nå heller...
    DAB har virket i mer enn 6000 dager for meg.
    For vedkommende som ikke har en DAB radio, her er et par bilder.
    Ellers så må jeg opplyse om at barnehagen er stengt i påsken. 😎🐥🐣
    CF30B60D-175B-4F48-854A-88646B6E85F9.jpeg
    DE4FDC26-AFAF-406C-B13D-C380739EBC5F.jpeg
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    ... eller går det rett og slett ikke hjem at å sammenlikne bytte av PC, kjøleskap, bil, tannbørste og sokker ikke har noen relevans til at den fullt brukbare (og kanskje temmelig nye) radioen man hadde i all hovedsak ikke lenger kunne brukes - annet enn til et par kanaler som fortsatt sender på FM?
    Det går ihvertfall ikke hjem hos meg! Min fullt brukbare Nokia som ligger i en skuff har enda mindre bruksverdi enn en FM-radio. NMT finnes definitivt ikke noen steder i hele universet lenger... Min ca. 2000-modell Powerbook jeg har beholdt funker jo. Men bruksverdien i 2021 er så som så.

    Og her på forumet omsettes og "dumpes" kostbart lydutstyr oftere enn en vanlig mann bytter skjorte.

    På samme forum er skroting av FM-radioer armageddon😂
     
    Sist redigert:

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det går ihvertfall ikke hjem hos meg! Min fullt brukbare Nokia som ligger i en skuff har enda mindre bruksverdi enn en FM-radio. NMT finnes definitivt ikke noen steder i hele universet lenger... Min ca. 2000-modell Powerbook jeg har beholdt funker jo. Men bruksverdien i 2021 er så som så.

    Og her på forumet omsettes og "dumpes" kostbart lydutstyr oftere enn en vanlig mann bytter skjorte.

    På samme forum er skroting av FM-radioer armageddon😂
    Det er nok for en god del HVORFOR skrotingen måtte skje og HVORDAN det ble gjort, les: alle kostnadene ble lempet over på eierne av FM apparater som er problemet. men akkurat det driter jo myndighetene i.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det er nok for en god del HVORFOR skrotingen måtte skje og HVORDAN det ble gjort, les: alle kostnadene ble lempet over på eierne av FM apparater som er problemet. men akkurat det driter jo myndighetene i.
    Vel. Alle kostnadene ved skroting av NMT ble jo også lempet over på forbrukerne. Det kan en vel også si at dataleverandørene gjør også. En 2000-talls PC var egnet til både det ene og det andre. I dag er den skrot. ISDN og det gamle modemet også. For ikke å snakke om JazPiper og Rio og for så vidt også iPod. Mens en 2000-modell bil gjør jobben like bra i dag. Radio er den faktisk bedre på enn da den var ny! Om du gidder å investere en drøy tusing på en DIN-radio og tilhørende antenneforsterker😉
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Denne tråden vil leve så lenge som Norge er eneste land som har slukket FM. I dag er de fire år siden den fatale FM-slukkingen, og enda er vi eneste land som har gjort det. Det var Norge som ikke skjønte hva radiolytting ville bli i fremtiden. Nå har Irene nettop slukket DAB. De har et sprell levende FM-nett, i likhet med resten av verden (- med et unntak).
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Denne tråden vil leve så lenge som Norge er eneste land som har slukket FM. I dag er de fire år siden den fatale FM-slukkingen, og enda er vi eneste land som har gjort det. Det var Norge som ikke skjønte hva radiolytting ville bli i fremtiden. Nå har Irene nettop slukket DAB. De har et sprell levende FM-nett, i likhet med resten av verden (- med et unntak).
    Så hvorfor slukket Norge som eneste land ( foreløpig) det riksdekkende FM nettet ?
    Som bestod av 5 kanaler, hvorav av en=1 riksdekkende kanal.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.009
    Antall liker
    388
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Denne tråden vil leve så lenge som Norge er eneste land som har slukket FM. I dag er de fire år siden den fatale FM-slukkingen, og enda er vi eneste land som har gjort det. Det var Norge som ikke skjønte hva radiolytting ville bli i fremtiden. Nå har Irene nettop slukket DAB. De har et sprell levende FM-nett, i likhet med resten av verden (- med et unntak).
    Typisk molbo-Norge på samme måte som vi er eneste landet med rause el-bil fordeler for de som allerede er bemidlet fra før. Litt off-topic, men hvor mye asfaltstøv river en Tesla på 2,5 tonn med piggdekk opp i forhold til en golf ( eller Mitshubishi for å holde tråden i C46’s ånd)
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Typisk molbo-Norge på samme måte som vi er eneste landet med rause el-bil fordeler for de som allerede er bemidlet fra før. Litt off-topic, men hvor mye asfaltstøv river en Tesla på 2,5 tonn med piggdekk opp i forhold til en golf ( eller Mitshubishi for å holde tråden i C46’s ånd)
    Molbolandet Norge med en topografi som gjør Norge til et av de vanskeligste land i verden å drive kringkasting i.Radio.
    TV. Og mobiltelefoni. Ellers ser det ut som Europa sakte, men sikkert går til mer og mer elektriske biler...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Det er nettopp molbotopografien som gjør at DAB funker dårligere enn FM rent dekningsmessig
    I teorien ja, men i for meg fungerer jo DAB bedre? Som jeg har nevnt en mengde gange ri denne tråden - jeg har aldri hatt bedre mottak i bil enn jeg har nå med DAB. Minimalt med drop-outs alle steder jeg har kjørt. Langt færre enn jeg hadde med FM.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    285
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    I teorien ja, men i for meg fungerer jo DAB bedre? Som jeg har nevnt en mengde gange ri denne tråden - jeg har aldri hatt bedre mottak i bil enn jeg har nå med DAB. Minimalt med drop-outs alle steder jeg har kjørt. Langt færre enn jeg hadde med FM.
    Da konstaterer jeg at du har hatt maksimal flaks - lucky you.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I teorien ja, men i for meg fungerer jo DAB bedre? Som jeg har nevnt en mengde gange ri denne tråden - jeg har aldri hatt bedre mottak i bil enn jeg har nå med DAB. Minimalt med drop-outs alle steder jeg har kjørt. Langt færre enn jeg hadde med FM.
    Litt av problemstillinga er at det er med DAB som med mobiltelefon, - man bygger dekning langs hovedferdselsårer og for tettbebyggelse, mens langs kysten, feks Lofoten og Vesterålen, med høge fjell og djupe dalar, så er det svært mye dødsoner og dropouts, da det faktisk også er tildels langt mellom senderne... Det hjelper ikke at teorien sier at flere sendere på samme frekvens gir bedre dekning, når man ofte i praksis kun er innen rimelig rekkevidde for en enkelt sender som da ligger i skyggen for der du er...
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Ikke hvis du holder deg til NRK P1 ;)
    P13 forsvant rett som det var tidligere, men det har bedret seg.
    Når det gjelder lydkvaliteten på DAB, så er den helt grei i bilen - men
    vi investerte i en rimelig Yamaha som hadde både DAB og blåtann inngang, og jeg må bare innrømme at lydkvaliteten over DAB er svært mye
    dårligere enn streamet via blåtann på telefon. Via bredbånd er det enda bedre.
    I og med at internettradio er tilgjengelig overalt og (stort sett) alle har en telefon som kan ta det inn så forstår jeg ikke helt hvorfor DAB var så fryktelig viktig.
    Trodde alle som vedtok dette at de var 'i forkant' av teknologien?

    Nok et bevis på hvordan det går når politikere skal ta avgjørelser basert på teknisk informasjon de ikke forstår.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Det er nettopp molbotopografien som gjør at DAB funker dårligere enn FM rent dekningsmessig
    Så etter å ha hatt DAB i bil siden 2002, siden 2013 med fabrikkinnstallert, etter 190.000 km opplever jeg ingen problemer med dekning. Men alltid problemer med FM, til og med midt i Oslo, eller på tur over fjellet, hvor det så vidt var dekning på P1, og ingen andre kanaler. DAB er genialt i vårt landskap. Radioen tar inn flere sendere hele tiden når man kjører, alt blir sortert i radioen. De som klager på dårlig dekning har enten for dårlig antenne=feil montert, eller feil bruk av radioen.
    Eller feil bilmerke=Tesla, som har antenne horisontalt montert i bakvinduet. En DAB antenne må være vertikal.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Litt av problemstillinga er at det er med DAB som med mobiltelefon, - man bygger dekning langs hovedferdselsårer og for tettbebyggelse, mens langs kysten, feks Lofoten og Vesterålen, med høge fjell og djupe dalar, så er det svært mye dødsoner og dropouts, da det faktisk også er tildels langt mellom senderne... Det hjelper ikke at teorien sier at flere sendere på samme frekvens gir bedre dekning, når man ofte i praksis kun er innen rimelig rekkevidde for en enkelt sender som da ligger i skyggen for der du er...
    Det er nok sendere i Lofoten og Vesterålen, sjekk finnsenderen.no
    Var på tur med Hurtigruta i mai 2016, med en liten, gul POP radio på lugaren, som hadde vindu ut mot sjøen.
    Bergen til Kirkenes. Hadde på radioen flere ganger om dagen. Både Nrk og P4.
    En liten plass rundt Nordkapp var det bare Nrk. Ellers ingen problemer. Men stille midt på Stadthavet.
    Ps: DAB radioer elsker reflekser av radiosignalene, dess flere reflekser, jo bedre mottak.
    DAB radioen sorterer alt.
    Har kjørt mange steder hvor man tror det er «skygge», og tenker at her blir det stille. Med bare høye fjell rundt seg.
    Som på riksvei 70 i fjor sommer, like før Gjøra bru. Eller på vei opp og ned Trollstigen, og et stykke unna ved Trollveggen.
    Eller lengst ut ved Atlanterhavsveien, et sted som heter Bud.
    Ingen problemer med Nrk. Ikke fullt så bra med de kommersielle, som bare har ca. 200 sendere mot Nrk sine litt over 1000.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Litt av problemstillinga er at det er med DAB som med mobiltelefon, - man bygger dekning langs hovedferdselsårer og for tettbebyggelse, mens langs kysten, feks Lofoten og Vesterålen, med høge fjell og djupe dalar, så er det svært mye dødsoner og dropouts, da det faktisk også er tildels langt mellom senderne... Det hjelper ikke at teorien sier at flere sendere på samme frekvens gir bedre dekning, når man ofte i praksis kun er innen rimelig rekkevidde for en enkelt sender som da ligger i skyggen for der du er...
    Nei. De eneste dropout-ene jeg har opplevd i Lofoten er i og rundt tunnelen mellom Helle og Svolvær og i dårlig vær sør for Vaterfjord. Kenwood-en i min SAAB T16 convertible bruker litt lang tid på å ta seg inn igjen. Men i høst kjørte jeg MX-5 ND-en der. Bose-anlegg. Og da var det i praksis bare akkurat i tunnelens lengde jeg mistet lyd.
    I FMs dager gadd jeg ikke lytte til radio på tur til Lofoten. Bare skurr og ræl. Nå står bilradioen på konstant på hele den 180 mil lange turen.
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    @Classic46
    Må bare helt ærlig innrømme at jeg lurer på hvem det er som betaler deg og om det virkelig er verdt pengene?
    Det er naturligvis ingen som betaler ham for noen ting som helst. Han beskriver bare virkeligheten. Med et engasjement jeg ikke forstår at han gidder på et forum hvor lydforskjeller mellom nettverkskabler og strømkabler diskuteres på høyeste "faglige" (les religiøse) nivå. Her handler forummedlemmer gladelig Nordost Valhalla 2 Reference til 50k. Og gråter krokodilletårer for at Radionetten de arvet etter mor ikke lenger kan brukes😂
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    @Classic46
    Må bare helt ærlig innrømme at jeg lurer på hvem det er som betaler deg og om det virkelig er verdt pengene?
    Hvorfor i all verden skulle noen betale meg for å fortelle at jeg ikke har problemer med DAB ?
    Er det fordi du ikke får det til, eller at mange av de som er medlem av et par Facebookgrupper er hellig overbevist at slukkingen av det riksdekkende FM nettet var en konspirasjon ?
    Ingen diskusjon da man skrudde av det analoge TV nettet, ingen diskusjon da kabelleverandørene gikk over fra analoge til digitale signaler. Det samme med parabol og mobiltelefoni.
    Ingen diskusjoner da mellom og Langbølgesenderen på Kløfta ble slukket.
    Det var faktisk et gammelt ektepar som klaget da Langbølgesenderen ble slukket.
    De måtte faktisk kjøpe seg en FM radio den gangen.
    Eneste grunn til at den ble slukket var at det ble umulig å få tak i reservedeler.
    Jeg har vokst opp med radio, jobbet i radio, og skjønte fort at dette var fremtiden i vårt langstrakte land.
    Hadde DAB vært utbygd på 90 tallet hadde den kanalen jeg jobbet i vært meget populær.
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Det er naturligvis ingen som betaler ham for noen ting som helst. Han beskriver bare virkeligheten. Med et engasjement jeg ikke forstår at han gidder på et forum hvor lydforskjeller mellom nettverkskabler og strømkabler diskuteres på høyeste "faglige" (les religiøse) nivå. Her handler forummedlemmer gladelig Nordost Valhalla 2 Reference til 50k. Og gråter krokodilletårer for at Radionetten de arvet etter mor ikke lenger kan brukes😂
    Ja, spennet er stort mellom alle de ting som diskuteres her inne. Mye interessant, og hyggelig at mange tar over der jeg hadde dilla på slutten av 70 og til ca. midten av 80 tallet.
    Ingen av oss hører likt, og verden har gått framover med hensyn til lydgjengivelse.
    DAB er langtfra perfekt, men det er radio, og radio har alltid vært et kompromiss med lyd og tilgjengelighet i vårt langstrakte land.
    Deilig at radio er fri for sus, flopp, fisj og skurrete ffffttttt lyder. I bilen.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Det pussige er at alle disse menneskene som ikke fikser DAB predikerer at "elendigheten" ble tredd ned over hodene på dem. Av Stortinget. Politikere! Men FM, den guddommelige radiokringkastingen, ble da vitterlig også "tredd ned over hodene" på det norske folk. Av Stortinget. Politikere! Den gamle rørradioen med langbølge, mellombølge, kortbølge og fiskeribølge (og rør) som stod i stua til mine besteforeldre og foreldre kunne en bare hive. For disse bølgene ville snart være en saga blott!
    De samme menneskene synes tilsynelatende at det er helt greit at teknologiselskaper definerer dingsene deres bort i teknologidimman.

    Men denne konspirasjonsteorien henger likevel ikke sammen.

    -Politikere vedtok FM på bekostning av LB, MB, KB, FB. Ikke stereo da😉
    Stor stas🏆
    -Politikere vedtok FM stereo!
    Kjempestas
    -Politikere driter i radiokringkasting, men vedtar digitalisering av TV.
    No response!
    -Quite a few Yars After: Politikere vedtar DAB på bekostning av FM!
    Respons, respons!

    Sånt kan da ikke politikere gjøre!!! De kan da ikke vedta noe helt annet enn de gjorde for femti år siden??? De vedtok jo FM!!! Svarte, steike, inni grønngørra! De kan jo ikke sånn bare, bare gå tilbake på et vedtak de gjorde for femti år siden!!!

    De bør stilles for riksrett hele gjengen!!!
    😂😂😂
     
    Sist redigert:

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Det pussige er at alle disse menneskene som ikke fikser DAB predikerer at "elendigheten" ble tredd ned over hodene på dem. Av Stortinget. Politikere! Men FM, den guddommelige radiokringkastingen, ble da vitterlig også "tredd ned over hodene" på det norske folk. Av Stortinget. Politikere! Den gamle rørradioen med langbølge, mellombølge, kortbølge og fiskeribølge (og rør) som stod i stua til mine besteforeldre og foreldre kunne en bare hive. For disse bølgene ville snart være en saga blott!
    De samme menneskene synes tilsynelatende at det er helt greit at teknologiselskaper definerer dingsene deres bort i teknologidimman.

    Men denne konspirasjonsteorien henger likevel ikke sammen.

    -Politikere vedtok FM på bekostning av LB, MB, KB, FB. Ikke stereo da😉
    Stor stas🏆
    -Politikere vedtok FM stereo!
    Kjempestas
    -Politikere driter i radiokringkasting, men vedtar digitalisering av TV.
    No response!
    -Quite a few Yars After: Politikere vedtar DAB på bekostning av FM!
    Respons, respons!

    Sånt kan da ikke politikere gjøre!!! De kan da ikke vedta noe helt annet enn de gjorde for femti år siden??? De vedtok jo FM!!! Svarte, steike, inni grønngørra! De kan jo ikke sånn bare, bare gå tilbake på et vedtak de gjorde for femti år siden!!!

    De bør stilles for riksrett hele gjengen!!!
    😂😂😂
    Noen må ha noe å klage på. EU har jo vært ute en god stund nå. Digital TV og flatskjermer har vært greit. Mobil, pc og laptop likeså.
    Og mens politikere og radiofolk snakket om DAB, så var det så mange som skrev i aviser og på nett at det skulle ikke skje. Og avisene lot dem holde på.
    Og bilbransjen og bilstereobransjen sov i timen.
    Mitsubishi var brukbart tidlig ute, med en god antenne, antenneforsterker og radio.
    Fremdeles, 4 år etter slukkingen begynte så skriver folk på disse Facebookgruppene at de venter på at riksdekkende FM skal komme tilbake....
    Da lurer jeg fælt hva som foregår oppe i huet til folk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Nei. De eneste dropout-ene jeg har opplevd i Lofoten er i og rundt tunnelen mellom Helle og Svolvær og i dårlig vær sør for Vaterfjord. Kenwood-en i min SAAB T16 convertible bruker litt lang tid på å ta seg inn igjen. Men i høst kjørte jeg MX-5 ND-en der. Bose-anlegg. Og da var det i praksis bare akkurat i tunnelens lengde jeg mistet lyd.
    I FMs dager gadd jeg ikke lytte til radio på tur til Lofoten. Bare skurr og ræl. Nå står bilradioen på konstant på hele den 180 mil lange turen.
    Ja, jeg skal ikke uttale meg om Lofoten og Vestrålen, for der har jeg ikke prøvd DAB, men alle andre steder jeg har kjørt har mottak av DAB vært langt bedre enn FM. Jeg har hatt FM-radio i flere biler siden 1984, og DAB i 3 biler. FM falt ut flere ganger på E6 (Gjevingåsen mellom Trondheim og Stjørdal, Soknedal mellom Støren og Berkåk og over Dovre). På hytta på Oppdal fikk jeg bare inn P1, og på vei hjem til Trondheim fikk jeg egentlig ikke inn noe særlig før jeg hadde fri sikt til masten på Vassfjellet (etter å ha passert Støren). Etter at jeg fikk DAB er det bare i enkelte tuneller (og slettes ikke alle) radioen faller ut, men der falt den ut med FM også.

    Ellers er det 3 steder jeg har mistet signalet på DAB når jeg har vært ute og kjørt. I ca 2 minutter øverst i Hemsedal, rundt 5 minutter på Strynefjellet og i ca 1 minutt over Venabygdsfjellet.

    PS: Jeg har bare kjørt hovedfartsårene mellom Trondheim, Bergen og Oslo. Der er det stort sett ingen problemer med DAB-mottaket, men på mindre lokale veier kan det jo godt være at det er problemer.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Ja, jeg skal ikke uttale meg om Lofoten og Vestrålen, for der har jeg ikke prøvd DAB, men alle andre steder jeg har kjørt har mottak av DAB vært langt bedre enn FM. Jeg har hatt FM-radio i flere biler siden 1984, og DAB i 3 biler. FM falt ut flere ganger på E6 (Gjevingåsen mellom Trondheim og Stjørdal, Soknedal mellom Støren og Berkåk og over Dovre). På hytta på Oppdal fikk jeg bare inn P1, og på vei hjem til Trondheim fikk jeg egentlig ikke inn noe særlig før jeg hadde fri sikt til masten på Vassfjellet (etter å ha passert Støren). Etter at jeg fikk DAB er det bare i enkelte tuneller (og slettes ikke alle) radioen faller ut, men der falt den ut med FM også.

    Ellers er det 3 steder jeg har mistet signalet på DAB når jeg har vært ute og kjørt. I ca 2 minutter øverst i Hemsedal, rundt 5 minutter på Strynefjellet og i ca 1 minutt over Venabygdsfjellet.

    PS: Jeg har bare kjørt hovedfartsårene mellom Trondheim, Bergen og Oslo. Der er det stort sett ingen problemer med DAB-mottaket, men på mindre lokale veier kan det jo godt være at det er problemer.
    Jeg har kjørt masse småveier rundt omkring, og mindre riksveier både her og der.
    Som sagt så mange ganger før, på toppen av Aurlandsfjellet var det hverken DAB, FM eller mobil.
    På ferie i Valdres sommeren 2015 var jeg en snartur samen med min bror for å se McCartney i Telenor Arena.
    Han var på ferie i Eggedal. Så turen gikk fra Valdres, Fagernes, over til Hallingdal, over til Numedal og til Eggedal, og via Åmot til Drammen og Oslo. Og tilbake. Vi hørte bare på Nrk.
    Eller kystveien fra Arendal til Tvedestrand. Riksvei 32 fra Skien til Drammen. Osv.osv. Riksvei 22 fra Fredrikstad til Skedsmokorset. Riksvei 23 på den andre siden av Øyeren, Elvestad til Moss, eller bakveien til Sarpsborg.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Akkurat som om jeg har hørt alt dette før....Denne ser derimot ut til å ha langt større vokabular.....

     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    En kommentar jeg la ut på Facebook for 9 år siden, forandringene i program var der stadig vekk:

    Nå er NRK P1 snart 24 timer med pizza radio.....god musikk og spennende gjester....magasinprogram på magasinprogram...som P4 og Radio Norge....noen få pustehull med pølser/kjøttkaker/indrefilet og torsk/sei/laks...Pop Quiz og Herravdelingen og Øl programmet.--samt alle tiders Blinkskudd...det greiene på onsdagskvelden og lørdag eftermiddag...Helgeland heter det visst er a total waste of air-space :) 20 spørsmål og Radioteatret er bra radio uten musikk :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Jeg lurer jo på hvor dere bor siden dere sier at DAB ikke virker der dere er. NB: Ikke virker er noe annet enn "liker ikke lydkvaliteten".

    Det er forøvrig litt morsomt at dere sier at de som får DAB til å virke bare gjentar det samme (vi legger jo faktisk ut hvor vi har vært og hvilke problemer/mangel på problemer vi opplever), mens de som kritiserer mest bare gjentar "Virker ikke..." uten noen dokumentasjon eller forklaring til tross for at det er dokumentert fram og tilbake at det faktisk virker.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjørte fast 5 dager i uken Tønsberg-Drammen-Ås (via Oslofjordtunnelen) i ca. 1,5 år
    Omlag 1 dag i uken så falt DAB ut i det jeg kjørte inn i tunnelen etter Kobbervikdalen retning mot Drammen (E18)
    Noen ganger opplevde jeg det samme i Oslofjordtunnelen, men også noen ganger i den lille tunnelen en kjører på vei ut mot E6 fra Olsofjordtunnelen
    Opplevde det samme også gjennom Mosseporten.
    Det som irriterte mest er at når en kom ut av tunnelene, så klarte den ikke å synke opp sendingen igjen. Jeg måtte hente inn kanalen manuelt.
    Og bilen ? 2019 Kona electric.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Jeg kjørte fast 5 dager i uken Tønsberg-Drammen-Ås (via Oslofjordtunnelen) i ca. 1,5 år
    Omlag 1 dag i uken så falt DAB ut i det jeg kjørte inn i tunnelen etter Kobbervikdalen retning mot Drammen (E18)
    Noen ganger opplevde jeg det samme i Oslofjordtunnelen, men også noen ganger i den lille tunnelen en kjører på vei ut mot E6 fra Olsofjordtunnelen
    Opplevde det samme også gjennom Mosseporten.
    Det som irriterte mest er at når en kom ut av tunnelene, så klarte den ikke å synke opp sendingen igjen. Jeg måtte hente inn kanalen manuelt.
    Og bilen ? 2019 Kona electric.
    Hvilken kanal ? Hørte du på Nrk så kjørte du fra en region til en annen.
    Etter at Viken kom 1/1 2020 så har Buskerud blitt slått sammen med Akershus-Oslo-Østfold.
    E134=som var riksvei 23 før gikk/går gjennom Hurum som før var Buskerud, men nå Viken.
    Og ettersom Oslo/Akershus/Østfold lå rett på den andre siden av fjorden så kom signalene inn så godt at DAB radioen ikke skiftet. Men det var det samme på FM: hørte man på lokalsendinga fra Vestfold og kom til Drammen og senere Oslo, så ble det problemer.
    På min DAB radio har jeg forhåndsinnstilt NRK P1. Og Nrk Østfold i tillegg.
    Hadde jeg kjørt samme strekning hadde jeg lagt inn den lokale sendingen eller sendingene jeg ville høre på mens jeg kjørte.
    Den viktige knappen er service following, DAB link osv. som må aktiveres. Akkurat som RDS på FM.
    Ingenting er perfekt. Og så må man være litt nysgjerrig og prøve å finne ut hvorfor ting skjer.
    Akkurat som med en smartphone, nettbrett, smartTV osv.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noen av oss med fagbakrunn er enda mer irriterende å faktisk skjønne at du faktisk ikke forstår en mikroskopisk dritt av hva du snakker om, hva angår radiotransmisjon.... noe du også har innrømt at du ikke gjør. Meld deg på et treårig kurs i transmisjonsteknikk, så kan vi snakkes etter at du har fått din B.Sc. eller M.Sc .. da kan vi i alle fall snakkes på samme faglige nivå, og med et visst mikroskopisk håp om at du faktisk kan akseptere at det finnes andre som kan noe du pr.dato ikke kan....
    Ikke for at jeg egentlig tror på julenissen, - men håpet er som kjent lysegrønt...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Teorien tilsier sikkert at DAB ikke skal virke like bra som FM, akkurat som FM ikke skal virke like bra som AM (rent dekningsmessig), men det forklarer ikke at jeg har bedre mottak med DAB enn FM i de bilene jeg har prøvd. Jeg skal oppover til Vesterålen (Andøya) og Lofoten til sommeren, så da kan jeg jo få testet om det fungerer bra i min bil der oppe.
     

    Hurra_mann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    427
    Antall liker
    211
    For noen av oss med fagbakrunn er enda mer irriterende å faktisk skjønne at du faktisk ikke forstår en mikroskopisk dritt av hva du snakker om, hva angår radiotransmisjon.... noe du også har innrømt at du ikke gjør. Meld deg på et treårig kurs i transmisjonsteknikk, så kan vi snakkes etter at du har fått din B.Sc. eller M.Sc .. da kan vi i alle fall snakkes på samme faglige nivå, og med et visst mikroskopisk håp om at du faktisk kan akseptere at det finnes andre som kan noe du pr.dato ikke kan....
    Ikke for at jeg egentlig tror på julenissen, - men håpet er som kjent lysegrønt...
    Maken til arrogant skitprat! Finn frem lærebøkene dine igjen. Du har mistet mye på veien. Pidestallen din vakler, gamle mann.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    For noen av oss med fagbakrunn er enda mer irriterende å faktisk skjønne at du faktisk ikke forstår en mikroskopisk dritt av hva du snakker om, hva angår radiotransmisjon.... noe du også har innrømt at du ikke gjør. Meld deg på et treårig kurs i transmisjonsteknikk, så kan vi snakkes etter at du har fått din B.Sc. eller M.Sc .. da kan vi i alle fall snakkes på samme faglige nivå, og med et visst mikroskopisk håp om at du faktisk kan akseptere at det finnes andre som kan noe du pr.dato ikke kan....
    Ikke for at jeg egentlig tror på julenissen, - men håpet er som kjent lysegrønt...
    Som jeg har sagt mange ganger før:
    Jeg er en bruker. Som får lyd på DAB overalt hvor jeg kjører. Det er det som er det viktigste.
    Da behøver man ikke kurs for å skjønne hverken det ene eller andre. Teori er en ting. Du er en ekspert i DAB teknologi? Og vet hvordan det fungerer?
    Du har DAB i bil og har kjørt rundt omkring i mange år?
    Min praksis er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge. Med digitale strømmer. Midt i byen. Ute ved sjøen. Langt inn i landet.
    Det var det myndighetene ønsket og Norkring fikk jobben. Og det gikk utmerket.
    Så hvorfor må en bruker av radio i en bil kunne noe om radiotransmisjon. Det er jo det jeg opplever hver dag på tur hjemme eller på tur rundt omkring.
    Det er veldig enkelt. Man starter bilen og der er det radio lyd. Akkurat som med FM, lang og mellombølge. Dårlig med mellombølge når det er lyst.
    Jeg har jobbet i lokalradio på FM og lagd programmer hos Nrk en gang i verden.
    Jeg kunne høre mine egne opptak i bilen på Nrk,
    men ikke så lett å høre seg selv i bil, hvis det ikke var gjort opptak, og programmer gikk i reprise.
    Det glade 90 og litt av 2000 tallet.
    Så håper på kurs i radiotransmisjon til min store dag i sommer. Om det spiller noen rolle for mitt DAB mottak i bil eller hjemme tviler jeg på.
    Fortsatt God Påske.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Som jeg har sagt mange ganger før:
    Jeg er en bruker. Som får lyd på DAB overalt hvor jeg kjører. Det er det som er det viktigste.
    Da behøver man ikke kurs for å skjønne hverken det ene eller andre. Teori er en ting. Du er en ekspert i DAB teknologi? Og vet hvordan det fungerer?
    Du har DAB i bil og har kjørt rundt omkring i mange år?
    Min praksis er at det fungerer. Hver dag. Over hele Norge. Med digitale strømmer. Midt i byen. Ute ved sjøen. Langt inn i landet.
    Det var det myndighetene ønsket og Norkring fikk jobben. Og det gikk utmerket.
    Så hvorfor må en bruker av radio i en bil kunne noe om radiotransmisjon. Det er jo det jeg opplever hver dag på tur hjemme eller på tur rundt omkring.
    Det er veldig enkelt. Man starter bilen og der er det radio lyd. Akkurat som med FM, lang og mellombølge. Dårlig med mellombølge når det er lyst.
    Jeg har jobbet i lokalradio på FM og lagd programmer hos Nrk en gang i verden.
    Jeg kunne høre mine egne opptak i bilen på Nrk,
    men ikke så lett å høre seg selv i bil, hvis det ikke var gjort opptak, og programmer gikk i reprise.
    Det glade 90 og litt av 2000 tallet.
    Så håper på kurs i radiotransmisjon til min store dag i sommer. Om det spiller noen rolle for mitt DAB mottak i bil eller hjemme tviler jeg på.
    Fortsatt God Påske.
    Og vet du hvordan DAB fungerer?
    Jeg kjenner en kyndig mann som har jobbet med tekniske ting siden tidlig 90 tall...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn