Dab veddemål

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Har noen av dere prøvd å kjøre i Tyskland og høre på radio? Håpløst. En kanal fungerer i ca 15 minutter før den forsvinner i "dimman". Ganske håpløst. Selv de nasjonale kanalene varierer veldig. Kiel-Berlin er flatt som en pannekake, og selv der er det skurr-skurr og kanaler som faller ut.
    Nå snakker jeg selvfølgelig om bruk i bil og ikke stasjonært, men det er ganske håpløst å høre på radio mens du kjører der, med mindre du synes det er greit å bytte kanal hvert kvarter.
    Har ikke prøvd Tyskland i bil siden midten av 80 tallet....men det er vel fremdeles RDS på FM....og service following på DAB...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Har ikke prøvd Tyskland i bil siden midten av 80 tallet....men det er vel fremdeles RDS på FM....og service following på DAB...
    Joda, RDS, men det er så mange lokale stasjoner som ligger så tett på FM-båndet at du får interferens nesten hele tiden.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Joda, RDS, men det er så mange lokale stasjoner som ligger så tett på FM-båndet at du får interferens nesten hele tiden.
    Så de forstyrrer hverandre ? Det skal jo ikke være lov, men kanskje ikke så farlig i Tyskland ?I
    I fjor sommer var jeg innom FM båndet her i Fredrikstad, og da var det en stasjon fra Sverige som forstyrret den norske.
    Derfor var det ikke plass til flere enn 5 riksdekkende FM kanaler i Norge. Man må tahensyn til 5 forskjellige frekvenser pluss lokale frekvenser, pluss svenske og noen steder danske frekvenser. Pluss egne frekvenser i tunneler.
    Ingen problem med DAB.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Jeg har også vært tvunget til være en DAB nisse i korte perioder - når jeg har hatt leiebil. Heldigvis går det an å slå av dritten...
    Vi snakker om radio...så all radio er dritt?
    Og 3 og et halvt år har gått....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Det virker som om FM-senderne der nede i Tyskland er ganske svake. Det skal ikke mer til enn at du kjører gjennom en litt tett skog før det begynner å skurre.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    FMn funka alltid knirkefritt for meg da jeg fartet som mest der. Er det DAB du har i tankene. Kjekt med trafikkmeldingene i Tyskland. Stau Am....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ingen grunn til å høre DAB radio i Noruega nei. Hvis en tar det verste fra slutten av FM tiden og smører det utover hele DAB kanalliste (riksdekkende) har man lytte referansen på plass, Mr. 1 kanallytter.

    Det finnes noen hederlige unntak lokalt men disse sender og på FM.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    FMn funka alltid knirkefritt for meg da jeg fartet som mest der. Er det DAB du har i tankene. Kjekt med trafikkmeldingene i Tyskland. Stau Am....
    Trafikkmeldinger har man på DAB også. I hvert fall i de 3 bilene jeg har hatt med DAB-radio.
    Jeg kjører ofte Kiel-Praha/Rostock-Praha og det er litt ymse hvor bra kanalene kommer inn. Ofte mye skurr der, og det er flatt som en pannekake. FM, ikke DAB. DAB-dekningen der jeg har kjørt i Norge (stort sett sør for Trondheim) er helt strøken. Langt bedre enn det FM noen gang var (NB der jeg har kjørt, og det er selvfølgelig ikke over alt, men alle hovedveiene mellom Trondheim, Oslo og Bergen))
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Sikkert. Blaupunkt FM-radioer med 3 forskjellige antennetyper - hafinne (Audi), innstøpt i vindu (BMW) og vanlig pisk (SAAB). Like dårlig i alle 3. Kunne ikke engang høre på NRK mellom Støren og Oppdal. Eller mellom Kongsvoll og Fokkstua. Eller Atnabrua og Ringebu. FM forsvant t.o.m. over Gjevingåsen mellom Værnes og Trondheim. Strekninger der DAB-mottak fungerer helt strålende.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.219
    Antall liker
    2.398
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    FMn funka alltid knirkefritt for meg da jeg fartet som mest der. Er det DAB du har i tankene. Kjekt med trafikkmeldingene i Tyskland. Stau Am....
    Jeg kjører hver sommer til Assen i Nederland, og det har da virket ok for meg. Fant en kanal som jeg mener gikk fra litt syd for Flensburg, gjennom Hamburg og nesten til Bremen. Og ja, kan ikke tysk, men "stau am A.. gegen NNNN xx minuten", det skjønner en jo alltids...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Ofte problem i gamle Øst-Tyskland i hvert fall. Du kjører på landeveien og hører på en stasjon. Så kommer du rundt en sving og plutselig har du en lokal stasjon som sender på nesten samme frekvens som den du hører på, og så blir det "sss-skurr-blipp-brrr..." i noen 100 meter før ting roer seg. Slitsomt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Dette har ikke noe med DAB i og for seg å gjøre, men det er jo et innspill i radiodebatten. NRK er klaget inn til Kringkastningsrådet av Norsk komponistforening.

    "Den omfattende klagen på tolv sider til K-rådet var forfattet av Norsk Komponistforening. Styreleder Jørgen Karlstrøm var klar i sin tale på at NRKs mandat i forhold til sin egen formålsparagraf var i ferd med å bli dramatisk svekket.

    NRK har svært begrenset redaksjonell omtale av musikk, og tar for lite ansvar for å sette musikk og lydkunst inn i en samfunnsmessig kontekst, sa Karlstrøm, som mente at den harde oppdelingen i sjangre og spillelister ikke er slik vi lytter til musikk.

    Musikkens funksjon begrenses nå til underholdning og fyllstoff, og mennesket til en endimensjonal og glupsk forbruker. Vi opplever at programmeringen blir styrt av tall som er lette å måle, og ikke av ideer, tanker og verdier som er viktige å måle seg mot, mente Karlstrøm

    Professor Erling E. Guldbrandsen ved Institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, gikk enda lengre. Han understreket betydningen av at NRK ikke bare skal spille musikk, men også diskutere konteksten som musikken spilles i.

    – Nå blir det ofte bare tilfeldig, oppstykket, overflatisk og - dessverre - pinefullt å høre på, sa Gulbrandsen."

    Jeg har markert ut det jeg mener er viktig, og som også er nevnt tidligere i denne tråden omkring den idiotiske oppdelingen i mange kanaler som gir redusert lydkvalitet fordi man skal ha plass til så mange kanaler. Vi mangler journalister som kan lage gode musikkprogram der man faktisk setter musikken inn i en kontekst og har seriøse innslag omkring musikken. Det finnes noen få (programledere og program), men de er jo spredd så tynt ut over en mengde kanaler at man ikke orker å lete etter dem.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Må da vel være noen i det store kjendisgalleriet som kan noe om musikk?? Eller?? For man må jo for all del ikke ha programledere som kan noe om det de "snakker" om...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Må da vel være noen i det store kjendisgalleriet som kan noe om musikk?? Eller?? For man må jo for all del ikke ha programledere som kan noe om det de "snakker" om...
    Det er det helt sikkert. Bård Ose, Håkon Heggstad og helt sikkert mange fler. Men får de tid til å jobbe med å lage gode program når NRK skal fylle 13 (eller hvor mange det er) kanaler med innhold? Eller må de bare ta "minste motstands vei" for i det hele tatt å ha noe å fylle kanalene med?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    2.459
    Forstår hva som sies i klagesaken og er nok for det meste enig. Men samtidig ser jeg segmenteringen NRK har gjort med alle kanalene sine som et resultat av kampen om lyttere hvor reklamefinasierte kanaler veldig markant har delt opp markedet basert på målgrupper man kan selge reklame mot. Så den egentlige løsningen er vel egentlig slutte gi konsesjon til reklamefinanisert radio.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har DAB i bilen og på kjøkkenet, - hvor lydkvalitet er et stykke ned på lista, - og en Denon nettradio i TV-avdelingen..... Jeg - og kona og, for den del, - hører en del på NRK jazz og klassisk, men pludreradio og evigvarende spillelister har overtatt også der... Dvoraks 9. er en gjenganger på minst 5.året, som ett eksempel.

    Bård Ose er en glimrende programleder, - NRK skulle sluppet til flere som ham i diverse sjangre på radio...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Han er kanskje frilanser og er leid inn spesielt for programmet Ren 60?
    Er helt enig med deg - NRK klassisk er relativt kjedelig med spillelister med enkeltsatser med litt pludring mellom (med noen hederlige unntak). Dvoráks 9. og Smetanas Moldau spilles vel omtrent hver dag.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.163
    Antall liker
    34.624
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har markert ut det jeg mener er viktig, og som også er nevnt tidligere i denne tråden omkring den idiotiske oppdelingen i mange kanaler som gir redusert lydkvalitet fordi man skal ha plass til så mange kanaler. Vi mangler journalister som kan lage gode musikkprogram der man faktisk setter musikken inn i en kontekst og har seriøse innslag omkring musikken. Det finnes noen få (programledere og program), men de er jo spredd så tynt ut over en mengde kanaler at man ikke orker å lete etter dem.
    Der er fortsatt Sveriges Radio P2 en oase i sammenligning. Interessante sammenstillinger, reflekterte resonnementer, god lydkvalitet. Prøv Söndagsmorgon i P2.

    Eller nisjeprogrammer som A Celtic Sojourn på WGBH Boston hvis det absolutt skal være en smal nisje. Behøver ikke fylle en hel kanal 24/7 med plapring for den del.

    Programlederen er faren til Aoife O’Donovan, forresten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er utvilsomt mulig, men NRK skjønner ikke det lenger. Nå tror de at det er kvantitet og ikke kvalitet som gjelder.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan fungerer den i såfall? Skull tro de har den minste avtalen siden de (P1) spiller de samme låtene til kjedsommelighet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.119
    Sted
    Trondheim
    Aner ikke hvordan TONO-avtalen fungerer. Man skal betale opphavspersonene når man bruke sanger som er mindre enn 70 år gamle. Er de eldre enn det behøver man ikke betale. Så musikk eldre enn 1950 er gratis å spille på radio. De betaler sikkert et visst beløp til TONO og oppgir hva de har spilt og hvor mange ganger. Så fordeler TONO det videre.
    PS: Det gjelder andre regler hvis man legger sangene ut på nettet slik at brukerne kan høre det i ettertid (som f.eks. Spotify) . Da må det visst betales direkte til opphavspersonen (SVJ har forstått). Hvordan de håndterer det aner jeg ikke.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.764
    Antall liker
    11.165
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    TONO-avgiften beregnes etter antall spilte minutter, etter en rekke regler.... blir ikke rabatt av å spille samme låta fjørten ganger...
    Det er nok heller rabatt på gode programledere og musikkmedarbeidere.. ( les: spilleliste-oppsettere...)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    2.459
    Man får av og til inntrykk at pengeflyten går andre veien. Eller at avtaler inngåes med kvantumsrabatt på et fåtall tittler som leases på tid heller enn antall avspillinger.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Der er fortsatt Sveriges Radio P2 en oase i sammenligning. Interessante sammenstillinger, reflekterte resonnementer, god lydkvalitet. Prøv Söndagsmorgon i P2.

    Eller nisjeprogrammer som A Celtic Sojourn på WGBH Boston hvis det absolutt skal være en smal nisje. Behøver ikke fylle en hel kanal 24/7 med plapring for den del.

    Programlederen er faren til Aoife O’Donovan, forresten.
    Det finnes tusenvis av radiokanaler på nett....jeg holder meg til norske kanaler når jeg kjører bil.
    Min favorittkanal fra New York, som jeg har en del opptak fra 1980-81 og 82 finnes dessverre ikke lenger.
    Akkurat som Pop Spesial og andre program på norsk og svensk radio. Det var den gang.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.163
    Antall liker
    34.624
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så radio før det riksdekkende FM nettet ble slukket var bra, og etter ikke ?
    Som tidligere diskutert: DAB ble spec’et for å gi plass til et utall lavkvalitets pludrekanaler inndelt i separate nisjer heller enn kvalitet på innhold og lydgjengivelse. Fenomenet radio gikk kanskje ikke i dass på grunn av DAB, men DAB ble designet og trumfet gjennom av noen med en bestemt oppfatning om hva radio skulle være. Kvalitet var ikke en del av den «visjonen», så DAB ble en skillelinje fra noe som på gode dager kunne være på nivå med SR til noe jeg opplever som håpløst pjatt.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Det er det helt sikkert. Bård Ose, Håkon Heggstad og helt sikkert mange fler. Men får de tid til å jobbe med å lage gode program når NRK skal fylle 13 (eller hvor mange det er) kanaler med innhold? Eller må de bare ta "minste motstands vei" for i det hele tatt å ha noe å fylle kanalene med?
    Bård Ose er den flinkeste på radio i dag. Finn Bjelke på Radio Vinyl er også flink. Knut Reiersrud på P2 er også flink. Det er nok dessverre slik at gode programledere ikke vokser på trær, og de fleste som er på lufta i dag har andre interesser og oppgaver i dagens radio. Som har vært i forandring de siste 25 år. Er jeg personlig fornøyd med det ? Nei, men radio før i verden var heller ikke 24/7 med hørbar musikk. Det var noen få programmer noen ganger i uka som var bra.
    Ellers må det jo nevnes at det å spille musikk på radioen langt fra er gratis her i Norge.
    Så får vi se hva det nye DAB nettet kan varte opp med.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    Han er kanskje frilanser og er leid inn spesielt for programmet Ren 60?
    Er helt enig med deg - NRK klassisk er relativt kjedelig med spillelister med enkeltsatser med litt pludring mellom (med noen hederlige unntak). Dvoráks 9. og Smetanas Moldau spilles vel omtrent hver dag.
    Bård har jobbet mange år i Nrk Bergen/Vestland.
     

    Classic46

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    1.814
    Antall liker
    284
    TONO-avgiften beregnes etter antall spilte minutter, etter en rekke regler.... blir ikke rabatt av å spille samme låta fjørten ganger...
    Det er nok heller rabatt på gode programledere og musikkmedarbeidere.. ( les: spilleliste-oppsettere...)
    For en god del år siden kostet det Nrk 85 kr. pr minutt og spille musikk. Lokalradioer betaler en fast sum.
    Hva de kommersielle betaler aner jeg ikke.
    Når man legger sammen P1, P1+, P2, P3, Mp3 og P13 så er det et bra spekter på musikk.
    Men uvant for folk som bare tror det er en Nrk kanal.
    Men greit for oss som har hørt på DAB i 18 år, og fått med oss utviklingen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn