Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    Nifelheim

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Odd J skrev:
    Det er ikke Tine som setter tollgrensene for import av smør. Det vet du, men må likevel kjøre på med konspirasjonspratet ditt.
    Hadde Tine bestemt hadde vel all import av meieriprodukter vært am strengsten verboten?
    I Norge er det bare tull å påstå at Tine ikke er med og bestemmer dette - det foregår kontinuerlig stollek mellom Dept-direktorater-FK-Tine/Prior/Nortura og regionale kontor. Og samrøret er totalt. Partifordelingen er skjev, og partiet med sterkest landbruksinteresse sørger for å ta seg betalt i regjeringsforhandlinger gjennom opprettholdelse av barrierene.

    Odd J får tute på, men det er tydelig at han vet lite om

    ...
    Det er veldig tydelig at Odd J er den som kan ting i denne tråden.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Odd J skrev:
    Det er ikke Tine som setter tollgrensene for import av smør. Det vet du, men må likevel kjøre på med konspirasjonspratet ditt.
    Hadde Tine bestemt hadde vel all import av meieriprodukter vært am strengsten verboten?
    I Norge er det bare tull å påstå at Tine ikke er med og bestemmer dette - det foregår kontinuerlig stollek mellom Dept-direktorater-FK-Tine/Prior/Nortura og regionale kontor. Og samrøret er totalt. Partifordelingen er skjev, og partiet med sterkest landbruksinteresse sørger for å ta seg betalt i regjeringsforhandlinger gjennom opprettholdelse av barrierene.

    Odd J får tute på, men det er tydelig at han vet lite om

    ...
    Det er veldig tydelig at Odd J er den som kan ting i denne tråden.
    hva er begrunnelsen for den påstanden?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er mulig Odd J "kan ting i denne tråden", men han gjør en elendig jobb som pådriver for sympati med norsk landbruk.

    Odd J kunne jo ta tak i hva som debatteres, fremfor å komme med sine mange stråmannspåstander. F.eks. så kommer en stråmann om at hans motdebattanter ville klagd dersom vi ikke hadde kvalitetsmerking av norsk mat. Men argumentet han skulle imøtegått er at det er kastet bort en milliard på et kvalitetsmerkingsprosjekt som ikke kunne vært mer parodisk om det ble diktet opp av Aukrust, og som bøndene har stilt seg uforstående til fra det ble lansert, og gjennom en rekke forsøk på rehabilitering.

    Selvsagt vil vi ha kvalitetsmerking av norske landbruksvarer, men den kan gjennomføres langt klokere enn norsk landbruksoverbygning har evnet.

    Dessverre er norsk landbruk på avgrunnens kant, skjøvet dit av ivrige overstyrere og politikere, som sugde til seg 1920-30 tallets ideologier omkring kooperativ styring, og som er de siste til å holde liv i denne - på bøndenes og forbrukernes bekostning.

    Det er mulig at å forsvare dette latterlige systemet er å ha greie på ting innen landbruk - jeg velger å mene at man ved å forsvare systemet gjør norsk landbruk en stor utjeneste. En helt nødvendig omstilling utsettes til det blir for sent.
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    65finger skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Odd J skrev:
    Det er ikke Tine som setter tollgrensene for import av smør. Det vet du, men må likevel kjøre på med konspirasjonspratet ditt.
    Hadde Tine bestemt hadde vel all import av meieriprodukter vært am strengsten verboten?
    I Norge er det bare tull å påstå at Tine ikke er med og bestemmer dette - det foregår kontinuerlig stollek mellom Dept-direktorater-FK-Tine/Prior/Nortura og regionale kontor. Og samrøret er totalt. Partifordelingen er skjev, og partiet med sterkest landbruksinteresse sørger for å ta seg betalt i regjeringsforhandlinger gjennom opprettholdelse av barrierene.

    Odd J får tute på, men det er tydelig at han vet lite om

    ...
    Det er veldig tydelig at Odd J er den som kan ting i denne tråden.
    hva er begrunnelsen for den påstanden?
    Han baserer det han skriver på fakta som han også bringer inn i diskusjonen. Han viser kjennskap til næringen og peker på stedene skoen trykker, mens resten av røkla sitter og synser om noe de i beste fall har tredjehånds erfaring om og spinner på konspirasjonsteorier om at bøndene har et sugerør inn i statskassa og markedet, og danser rundt den hellige kalven som heter fritt marked. De burde tatt med seg gullkalven bort til dagligvarekjedene hvis de virkelig mente det. Bøndene jobber helsa av seg for at du og jeg skal ha mat på bordet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    Han baserer det han skriver på fakta som han også bringer inn i diskusjonen. Han viser kjennskap til næringen og peker på stedene skoen trykker, mens resten av røkla sitter og synser om noe de i beste fall har tredjehånds erfaring om og spinner på konspirasjonsteorier om at bøndene har et sugerør inn i statskassa og markedet, og danser rundt den hellige kalven som heter fritt marked.
    Ser ut som om du virkelig har misforstått både det ene og det andre, for ikke å si det tredje, i dette sakskomplekset.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Nifelheim skrev:
    65finger skrev:
    Nifelheim skrev:
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    Odd J skrev:
    Det er ikke Tine som setter tollgrensene for import av smør. Det vet du, men må likevel kjøre på med konspirasjonspratet ditt.
    Hadde Tine bestemt hadde vel all import av meieriprodukter vært am strengsten verboten?
    I Norge er det bare tull å påstå at Tine ikke er med og bestemmer dette - det foregår kontinuerlig stollek mellom Dept-direktorater-FK-Tine/Prior/Nortura og regionale kontor. Og samrøret er totalt. Partifordelingen er skjev, og partiet med sterkest landbruksinteresse sørger for å ta seg betalt i regjeringsforhandlinger gjennom opprettholdelse av barrierene.

    Odd J får tute på, men det er tydelig at han vet lite om

    ...
    Det er veldig tydelig at Odd J er den som kan ting i denne tråden.
    hva er begrunnelsen for den påstanden?
    Han baserer det han skriver på fakta som han også bringer inn i diskusjonen. Han viser kjennskap til næringen og peker på stedene skoen trykker, mens resten av røkla sitter og synser om noe de i beste fall har tredjehånds erfaring om og spinner på konspirasjonsteorier om at bøndene har et sugerør inn i statskassa og markedet, og danser rundt den hellige kalven som heter fritt marked. De burde tatt med seg gullkalven bort til dagligvarekjedene hvis de virkelig mente det. Bøndene jobber helsa av seg for at du og jeg skal ha mat på bordet.
    Jeg oppfatter han som en part.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Et stort problem i denne sammenhengen er at vi har satt grisehale på kua. De store overføringene til "landbruksbyråkratiet" har egentlig vært et landsdekkende sysselsettingstiltak for å opprettholde arbeidsplasser i landets mange kommuner.
    Men nå møter denne politikken veggen, etter at man sentralt har bestemt at visse regioner skal prioriteres til ulike former for produksjon (korn, kjøttyper, osv). Dette betyr at den jevne fordelingen av tilskudd over hele landet vil ta slutt, og at man i stedet ønsker å konsentrere samme i fokusområder.
    Dermed har vi fått noe så sjeldent som en splittelse blant norske bønder, der spesielt småbrukerne føler at de skyves til side, og derfor er begynt å ta til motmæle.

    Norsk landbruksstruktur slik denne drives i dag har ikke bærekraft uten helt ville overføringer - det er ikke til å se forbi at bøndene får mer i tilskudd enn de produserer, en fullstendig umulig situasjon, som har ført til at landbruket mister vital støtte i befolkningen, og dermed også vil kunne oppleve at tilskuddene det er helt avhengig av trues.
    Dette er et resultat av en feilslått politikk, som har vært ført under falsk flagg overfor landets befolkning, og som vi nå gjennomskuer, fordi bøndene selv rapporterer åpent om hva som foregår innenfor tidligere stengte murer.

    Odd J forsvarer dette feilslåtte systemet, og skriver i klartekst at norske bønder er så dårlige at de ikke kan overleve uten tilskudd, og man må kunne avlede herfra at de er så ukyndige om sitt virke at de ikke kan konkurrere med andre tilbydere. Er vi som befolkning tjent med å være avhengige av en så dårlig bondestand? (Pr Odd Js definisjon av samme).* Som eneste skandinaviske land er vi i tillegg uten matvarereserver fra landbruket i tilfelle en krisetilstand, selv om landbruket i alle år har forhandlet seg til store overføringer nettopp så vi skal være sikret i tilfelle en krise.
    Man skal være innsnødd, snøblind og uten gangsyn overhodet for ikke å skjønne at norsk landbruk styres udi parodien.


    *For ordens skyld vil jeg påpeke at jeg tror norske bønder er meget dyktige, men at de er blitt til ofre i et elendig system, som vi må se å bli kvitt, ref. Asbjørns innlegg under.
    Det er fullkomment absurd at dansk landbruk utgjør Danmarks største valutabidrag, gjennom eksport; mens norske bønder ikke kan eksportere, siden vi da må akseptere økt import. Vi har skapt et system som ikke utvikles, og som direkte kan sammenlignes med hva som foregikk bak Jernteppet. Det er til skade for tiltaksrike og kyndige bønder, og for norske forbrukere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nifelheim skrev:
    Han baserer det han skriver på fakta som han også bringer inn i diskusjonen. Han viser kjennskap til næringen og peker på stedene skoen trykker, mens resten av røkla sitter og synser om noe de i beste fall har tredjehånds erfaring om og spinner på konspirasjonsteorier om at bøndene har et sugerør inn i statskassa og markedet, og danser rundt den hellige kalven som heter fritt marked. De burde tatt med seg gullkalven bort til dagligvarekjedene hvis de virkelig mente det. Bøndene jobber helsa av seg for at du og jeg skal ha mat på bordet.
    Hvis du hadde lest hva f eks jeg skriver, så ville du visst at jeg er/var odelsgutt til to gårdsbruk (ett melkebruk og ett med sauedrift), at jeg har skrapt mer kumøkk enn du egentlig har lyst til å tenke på, og at jeg har truffet et bevisst og reflektert valg om at det der ikke var hva jeg ville bruke livet mitt på. Gjennom den yrkeskarrieren jeg valgte i stedet har jeg en del innsikt i hva organisasjoner som Nortura og Tine holder på med, både sentralt og ute på produksjonsenhetene. Samtidig har jeg altfor mye respekt for alle de nåværende og tidligere bøndene jeg kjenner til å lire av meg noen sånne karikerte synspunkter som at "alt er bondens feil". Det er det ikke.

    Problemet er at vi som land, gjennom en rekke politiske valg over lang tid, har etablert en næringsstruktur som gjør det umulig å tjene en fornuftig inntekt ved å være bonde og produsere mat som konsumentene vil ha til priser de er villige til å betale. Bøndene har i stedet blitt livegne gisler for politiske målsettinger om bosetting og næringsstruktur i distriktene, nasjonalromantiske forestillinger om kulturlandskap, og det ene med det andre. I skvis mellom det der og økonomiske realiteter er norske bønder i praksis dømt til en fortsatt tilværelse i halvveis fattigdom på marginale bruk. Og noen av oss som har kjent litt på hvordan den skoen trykker, har tenkt at "helvete heller", brutt med slektas forventninger om å føre gården videre i nye generasjoner, og flyttet til byen for å gjøre noe helt annet.

    Vi må skape en annen struktur som gjør det mulig å tjene fornuftige penger på gårdsdrift, ikke bare ønske oss tilbake til hvordan vi tror at ting engang var. Det er fortsatt mulig å leve av et melkebruk med 30 mål jord og 4 melkekyr, hvis du aksepterer den samme levestandarden som de som drev det samme bruket hadde i 1952. For de fleste av oss er ikke det spesielt interessant. Jeg synes heller ikke det er spesielt attraktivt å skulle betale mellomlegget (i form av ågerpriser på produktene og/eller massive overføringer via skatteseddelen) for at noen skal drive det småbruket på samme måte som i 1952, men likevel innkassere samme inntekt som andre yrkesgrupper i 2012.

    Men det blir tydeligvis for vanskelig for enkelte å ta inn over seg den systemkritikken, og enklere å gå etter budbringeren med syltynne argumenter som "du vet ikke hva du snakker om" og "den hellige kalven som heter fritt marked". Dream on, sier jeg bare.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Selv tror jeg at Sp kunne hatt langt større oppslutning og sluppet å være bekymret for sperregrensen - men da må partiet løfte blikket og i det minste prøve å være proaktive i forhold til utviklingen, fremfor å være bremsekloss i alt. Sentralt er partiledelsen helt uimottagelig for alternativer til det oppleste og vedtatte - og nå presterer de å ville bruke tollmekanismer og uttreden fra EØS for å prøve å forsvare det lille de har igjen av territorium, fremfor å forsøke å øke det ved vekstrettede tiltak. De oppnår presis det motsatte av hva de påstår å ha som formål, og det forklarer fallet i oppslutning.

    http://politisk.tv2.no/nyheter/senterpartiet-under-sperregrensen/

    (Det viktigste i linken er kommentartråden. Sp har få tilhengere, og det er et stort problem for norske bønder. Man bør spørre hvorfor det er blitt slik og ikke straks legge skylden på kretser utenfor landbruksforvaltningen).
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Jeg tror det var på nrk1 i går kveld det var et program om hva oljen har gjort med oss. Konklusjonen var at vi har brukt rikdommen på fritid - ferier, sykepenger og pensjoner.

    Man kan ha det morsomt med tall. Vi har mindre enn 50.000 bønder her i landet, og mer enn 300.000 uførepensjonister. Tar vi med folk på på sykepenger, rehabilitering osv. er vi oppe i 500.000 tapte årsverk.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Odd J skrev:
    Minstelønn for utenlandske arbeidere i landbruket er 130 kr timen, det dobbelte av det bonden har.
    Dette et løgn og bedrag, svindel og humbug.

    Å prøve å innbille folk at de jobber for 65kr timen er så dumt at selv ikke deres egen fireåringer er dum nok til å bite på det.

    Vi kan jo gjøre en test da. Ta fra bonden all inntekt og tilby han 130 kr timen for å gjøre eksakt den samme jobben. Fast ansatt i staten, uten annet å tenke på enn å gjøre jobben sin og heve en måndetlig lønning. Siden dette ville innebære en dobling av lønningene deres må det vel være en kjempedeal.

    Men jeg tror nok ikke EN eneste av dem ville gjort dette, selv om det i følge deg ville bety en DOBLING av deres lønning!

    Så med andre ord. Du farer med løgn og bedrag, eller så driver man med så omfattende skattesvindel at Berlusconi hadde rødmet i dyp skam. Hvis dette er hva de oppgir til ligningsmyndighetene burde de vært fengslet.

    Det er slike stadige tilbakevendende løgnhistorier som får slike bønder til å miste all troverdighet, og havne på samme grad av etterrettighet som en nigeriasvinder i søppelkassen på eposten.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Odd J velger det som passer ham. Da han til og med klarte å forsvare KSL ble det fornøyelig her.

    Den som har en god øl i hånden, og har lyst til å kjenne på bøndenes frustrasjon (samtidig som man får mer enn én grunn til latterutbrudd), kan ta en tur gjennom innleggene her. Det er frustrerte bønder som forteller hverandre om sine erfaringer med landbruksbyråkratiet.

    Dette er fra 2008. Mrk at KSL så tidlig som i 2003 skulle "granske seg selv" og løse alt sludderet de hadde funnet på (bl.a. kvalitetskrav som var i strid med norsk lov - og der resultatet var en stor umyndiggjøring av bøndene).

    Det er ikke blitt bedre i 2008 (eller i 2012, for den saks skyld).

    http://www.mot-ksl.no/index.php?opt...3:leserbrev-2008&catid=36:leserbrev&Itemid=54
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Odd J skrev:
    Minstelønn for utenlandske arbeidere i landbruket er 130 kr timen, det dobbelte av det bonden har.
    Dette et løgn og bedrag, svindel og humbug.

    Å prøve å innbille folk at de jobber for 65kr timen er så dumt at selv ikke deres egen fireåringer er dum nok til å bite på det.

    Vi kan jo gjøre en test da. Ta fra bonden all inntekt og tilby han 130 kr timen for å gjøre eksakt den samme jobben. Fast ansatt i staten, uten annet å tenke på enn å gjøre jobben sin og heve en måndetlig lønning. Siden dette ville innebære en dobling av lønningene deres må det vel være en kjempedeal.

    Men jeg tror nok ikke EN eneste av dem ville gjort dette, selv om det i følge deg ville bety en DOBLING av deres lønning!

    Så med andre ord. Du farer med løgn og bedrag, eller så driver man med så omfattende skattesvindel at Berlusconi hadde rødmet i dyp skam. Hvis dette er hva de oppgir til ligningsmyndighetene burde de vært fengslet.

    Det er slike stadige tilbakevendende løgnhistorier som får slike bønder til å miste all troverdighet, og havne på samme grad av etterrettighet som en nigeriasvinder i søppelkassen på eposten.
    Løgnen må være myten om at bønder tjener så vanvittig mye. Sett i forhold til timene som forbrukes så er det dårlig butikk. Med visse variasjone på hvilken næring man bedriver. Lurer på hvilken industriarbeider som hadde giddet å jobbe for 150 000 i året...

    http://www.abcnyheter.no/nyheter/okonomi/100416/na-tjener-de-236400-kroner

    Han påpeker at Budsjettnemndas tall viser at kjøttproduksjon på storfe har de laveste inntektene, om lag 150.000 kroner pr. årsverk, mens et sauebruk med 100 vinterfôra sauer på Vestlandet har et inntektsnivå på om lag 170.000 kroner. Kornproduksjon i kombinasjon med svin gir 250.000 kroner pr. årsverk og mjølkeproduksjon på Vestlandet 230.000 kroner.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.006
    Antall liker
    6.234
    Ikke for å ødelegge en god diskusjon, men...


    ssb
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BT skrev:
    Ikke for å ødelegge en god diskusjon, men...


    ssb
    Takk for den BT! Dette illustrerer fantastisk tydelig hvilke gjennomsnittsinntekter gårdbrukere har i virkeligheten. Og dette må man ha friskt i minne neste gang en av dem prøver å fremstille seg som noen fattiglus som må leve på halvparten av det et 14-årig avisbud for får noen timer etter skoletid.

    Klare og tydelige tall fra Statistisk Sentralbyrå dette som en gang for alle avliver myten om de lutfattige bøndene som ikke hadde hatt til smør på skiven om det ikke var fordi de lurte unna litt til seg selv.

    En gjennomsnitts årsinntekt for en gårdbruker ligger altså nesten oppunder en halv million. Det er noen mil unna det de prøver å fremstille i diskusjonene ja.

    Takk igjen for en god avsløring av svindelen og propagandaen de farer med.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.998
    Antall liker
    721
    En litt morsom anekdote:
    Jeg bor jo i "bondeland" og som lønnsmottager har jeg til det kjedsommelige fått høre hvor godt jeg har det og hvor lite "de" tjener. Helt til lokalavisa offentligjorde en liste som viste hva hver enkelt bonde fikk i landbrukstilskudd.
    Da ble det stille......
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Ikke for å ødelegge en god diskusjon, men...


    ssb
    Takk for den BT! Dette illustrerer fantastisk tydelig hvilke gjennomsnittsinntekter gårdbrukere har i virkeligheten. Og dette må man ha friskt i minne neste gang en av dem prøver å fremstille seg som noen fattiglus som må leve på halvparten av det et 14-årig avisbud for får noen timer etter skoletid.

    Klare og tydelige tall fra Statistisk Sentralbyrå dette som en gang for alle avliver myten om de lutfattige bøndene som ikke hadde hatt til smør på skiven om det ikke var fordi de lurte unna litt til seg selv.

    En gjennomsnitts årsinntekt for en gårdbruker ligger altså nesten oppunder en halv million. Det er noen mil unna det de prøver å fremstille i diskusjonene ja.

    Takk igjen for en god avsløring av svindelen og propagandaen de farer med.
    Det er noe som heter antall årsverk i landbruket, som sier noe om hvor mange timer som har gått med for å få inntekten. Det er er noe annet enn årsinntekt. Det er også noe som heter jobb utenom, som tydelig framgår av statistikken her. At en bonde tjener 450 000 forteller deg absolutt ingenting om arbeidsinnsats før du ser på lønn pr. årsverk. Når hele familien er i drift for å skape inntekten må den fordeles på antall timer som er brukt. Da får du gjerne litt andre tall...

    Eller skal vi sammenligne med industriarbeiderlønn basert på 300 timer overtid, alle skifttillegg pluss ekstra jobb i helger osv når vi skal sammenligne årslønn?
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Gubra skrev:
    En litt morsom anekdote:
    Jeg bor jo i "bondeland" og som lønnsmottager har jeg til det kjedsommelige fått høre hvor godt jeg har det og hvor lite "de" tjener. Helt til lokalavisa offentligjorde en liste som viste hva hver enkelt bonde fikk i landbrukstilskudd.
    Da ble det stille......
    Landbrukstilskudd er ikke det samme som lønn. En bonde har utgifter en lønnsmottaker ikke har.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.504
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Legg merke til at størstedelen av inntekten ikke kommer fra gårdsbruket, men fra lønnet arbeid og "andre inntekter", dvs næringsinntekter som ikke er knyttet til gårdsdriften. Hvis man bare tar med inntekten fra gårdsdriften og deler den på de ganske oppblåste standardsatsene for hvor mange årsverk som går med til å drive en vanlig gård, så blir ikke det rare timelønna, nei. Men da er det jo litt rart at man har tid til å ha tilnærmet full jobb utenfor gården i tillegg...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tilskuddene regnes ikke som inntekt og kommer derfor i tillegg.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    Asbjørn skrev:
    Men da er det jo litt rart at man har tid til å ha tilnærmet full jobb utenfor gården i tillegg...
    Det er vel uproblematisk, om du bare sover 8 timer i døgnet. Da har du igjen 8 timer til en normal jobb, og 8 timer til å drive gården...
     
    N

    Nifelheim

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Legg merke til at størstedelen av inntekten ikke kommer fra gårdsbruket, men fra lønnet arbeid og "andre inntekter", dvs næringsinntekter som ikke er knyttet til gårdsdriften. Hvis man bare tar med inntekten fra gårdsdriften og deler den på de ganske oppblåste standardsatsene for hvor mange årsverk som går med til å drive en vanlig gård, så blir ikke det rare timelønna, nei. Men da er det jo litt rart at man har tid til å ha tilnærmet full jobb utenfor gården i tillegg...
    200k i lønn er vel ikke tilnærmet full jobb. Rundt 50% stilling høres det ut som for meg.
     

    topline

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Innlegg
    2.103
    Antall liker
    0
    vredensgnag skrev:
    Tilskuddene regnes ikke som inntekt og kommer derfor i tillegg.
    Regnskapsmessig regnes de som inntekt...og kommer med på skatteligningen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Legg merke til at størstedelen av inntekten ikke kommer fra gårdsbruket, men fra lønnet arbeid og "andre inntekter", dvs næringsinntekter som ikke er knyttet til gårdsdriften. Hvis man bare tar med inntekten fra gårdsdriften og deler den på de ganske oppblåste standardsatsene for hvor mange årsverk som går med til å drive en vanlig gård, så blir ikke det rare timelønna, nei. Men da er det jo litt rart at man har tid til å ha tilnærmet full jobb utenfor gården i tillegg...
    Ja mystisk det der. 18 timer i fjøset om dagen, 6 times deltidsjobb, litt fiksfaks på si med firmaet etc. etc. Dagene til en gårdbruker er nok minst 38 timer. I tillegg flyttes jo mest mulig penger rundt i systemet slik at kun en minimal bit bli tatt ut som skattbar inntekt. Sannsynligvis akkurat tilstrekkelig til å unngå bokettersyn. Litt som når en drosjesjåfør i hovedstanden oppgir lønn på 250kr/skift. Man skjønner jo at de er noe som ikke stemmer.

    Tallene her er jo klare som krystall, og viser at ca halvparten av gårsgrukere har en årsinntekt på godt over en halv million kroner. Ikke de fattiglusene de prøver å fremstille seg som når de skal drive propaganda for nødvendigheten av fortsatte tollmurer og molopolvirksomhet.

    Men svindelen går vel opp for folk før eller siden.

    I tillegg på inntektene på halvmillionen så tjenere se godt på å kunne trekke alt mellom himmel og jord fra på skatten. Hus, bil, innbo, "driftsmidler" etc. etc. Alle som har jobbet på et samvirkelag vet hvordan de skal skrive bilag til gårdbrukere. Ingen stor hemmelighet dette. :-\

    [video]13JK5kChbRw[/video]
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Her kokes det suppe på litt av hvert ser jeg. Har ikke tid til å svare på alt sammen nå, men fant en artikkel av Svenn Arne Lie, statsviter og tidligere forsker i NILF, Norsk institutt for landbruksforskning:

    http://www.andreas-raaum.com/artikkel/4/14.ar

    Denne artikkelen kan godt leses nøye, det er statistikk, fakta og ikke minst; en kritisk analyse av landbrukspolitikkens virkemidler kontra effekt i praksis.

    Her kommenterer han Landbruksmeldingen på Østnytt (TV):

    http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/289021/
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    hvorfor er det egentlig fortsatt ingen norsk smør i butikkene? hvor langt tar det til å lage den?
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    vredensgnag skrev:
    slartibartfast skrev:
    hvorfor er det egentlig fortsatt ingen norsk smør i butikkene? hvor langt tar det til å lage den?
    En røslig andel av landets kvinnelige befolkning er på lavkarbo.
    Bare synd at svært få av dem ser ut til å ha noen effekt av fettspisingen...oh wait... ;D
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.404
    Antall liker
    3.194
    Jeg liker smørkrisen. Nå får man kjøpt all slags smør i butikkene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Homer Simpson på lavkarbo, smør surret i Bacon (fra episoden hvor han slutter å gå i kirken). ;D

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    slartibartfast skrev:
    hvorfor er det egentlig fortsatt ingen norsk smør i butikkene? hvor langt tar det til å lage den?
    Den? 'Det' mener du, smør et intetkjønn. Eller mente du kua? Det tar litt over ni måneder å bære fram en kalv og det tar ytterligere to år før den har vokst og kalver selv. Da først er det melk å få.

    Her ser du utviklingen i antall melkekyr i Norge siste 20 år:

    http://www.ssb.no/emner/10/04/10/jordhus/tab-2011-04-19-02.html

    Som du ser er antall melkekyr redusert med 100 000. Det er ganske mye melk.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Odd J skrev:
    slartibartfast skrev:
    hvorfor er det egentlig fortsatt ingen norsk smør i butikkene? hvor langt tar det til å lage den?
    Den? 'Det' mener du, smør et intetkjønn. Eller mente du kua? Det tar litt over ni måneder å bære fram en kalv og det tar ytterligere to år før den har vokst og kalver selv. Da først er det melk å få.

    Her ser du utviklingen i antall melkekyr i Norge siste 20 år:

    http://www.ssb.no/emner/10/04/10/jordhus/tab-2011-04-19-02.html

    Som du ser er antall melkekyr redusert med 100 000. Det er ganske mye melk.
    Altså, norsk smør i butikkene høsten 2013. BRAVO
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    Asbjørn skrev:
    Men da er det jo litt rart at man har tid til å ha tilnærmet full jobb utenfor gården i tillegg...
    Det er vel uproblematisk, om du bare sover 8 timer i døgnet. Da har du igjen 8 timer til en normal jobb, og 8 timer til å drive gården...
    Ja det er jo det som skjer. Bønder veksler inn de timene som andre folk bruker til ferie, fritid, samvær med familie, trening, sosial omgang etc med mer arbeid, enten på gården eller eksternt. Dette for å oppnå tilnærmet lik familieinntekt som det andre klarer med en 8-timers jobb. Dette faller tydeligvis enkelte tungt for brystet. Bønder bruker nok noe mindre på å drive AS Familie enn de fleste andre, men man er ikke frikoblet samfunnet for det. Regningene kommer der også.

    Tilskudd: I gjennomsnitt ligger tilskuddene på 110% av inntekten. Da Hegnar oppdaget dette slo han stort opp at da var han klar for å bli bonde; han skulle bare sitte på en benk og lese ei bok og ta imot tilskudd.....det han elegant underslo er at du faktisk må ha kyr for å få tilskudd på kyr. De skal ha mat, fjøs og stell osv. Bare å glemme den benkesittinga. Tilskuddene går rett inn i driftsregnskapet og er selvsagt skattepliktig. Det er heller ikke noe minsteinntekt. De fleste gårdsbruk har omsetning på mange ganger det som står igjen på sluttlinja. En fjerdedel av alle norske gårdsbruk går i null eller minus! Paradoksalt nok er de brukene med best inntekt (og dermed de flinkeste i manges øyne) rett og slett eldre bønder som skal legge ned og kutter alle investeringer de siste årene de holder på. Er du ung i dag og må bygge nytt fjøs må du påregne 15-20 års drift der du må jobbe eksternt i tillegg for å fø familien. Gårdsdrift har nok med renter og avdrag. Selv med tilskudd.

    Det kan virke 'rart' for folk utenfor næringa at det jobbes eksternt i så stor grad som det gjør. Folk tror ikke på det, det må være et tegn på fusking et sted her osv. For meg, som kjenner næringa og ser det enorme gapet mellom det Hvermansen legger ned i jobbdelen av livene sine kontra det bønder gjør, så er hele debatten like mye en studie i en mentalitetsforskjell. Det er i Norge lenge siden folk flest måtte ofre så mye tid og ressurser på jobben som bøndene må gjøre for å overleve og utvikle bruket.

    Ferdig klokka fire sier du? Da er det jo mye god arbeidstid igjen til midnatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    slowmotion skrev:
    Jeg liker smørkrisen. Nå får man kjøpt all slags smør i butikkene.
    Ja. Nå har jeg tilgang på belgisk, tysk, fransk og tsjekkisk smør. Herlig. Jeg skal unngå Tine smør så lenge jeg kan.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Odd J skrev:
    slartibartfast skrev:
    hvorfor er det egentlig fortsatt ingen norsk smør i butikkene? hvor langt tar det til å lage den?
    Den? 'Det' mener du, smør et intetkjønn. Eller mente du kua? Det tar litt over ni måneder å bære fram en kalv og det tar ytterligere to år før den har vokst og kalver selv. Da først er det melk å få.

    Her ser du utviklingen i antall melkekyr i Norge siste 20 år:

    http://www.ssb.no/emner/10/04/10/jordhus/tab-2011-04-19-02.html

    Som du ser er antall melkekyr redusert med 100 000. Det er ganske mye melk.
    Altså, norsk smør i butikkene høsten 2013. BRAVO
    Langsiktige greier denne matproduksjonen gitt. Tar litt tid å bygge opp igjen det som man har brukt 20 år på å bygge ned. Foreløpig prøver man å PRATE opp produksjonen jfr landbruksministeren og meldinga hans. Det koster jo som kjent minst.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    otare skrev:
    slowmotion skrev:
    Jeg liker smørkrisen. Nå får man kjøpt all slags smør i butikkene.
    Ja. Nå har jeg tilgang på belgisk, tysk, fransk og tsjekkisk smør. Herlig. Jeg skal unngå Tine smør så lenge jeg kan.
    Kos dere. Vi kjøpte noe som lignet på smør i butikken her, klistrelapp fra Synnøve Finden utapå, så det var vel de som hadde importert det. Startet med å renne ut av papiret i bilen. Tok det ut av kjøleskapet, mykt som brelett! Jaha, tenkte jeg, smør skal jo vitterlig være hardt ved kjøleskaptemperatur? Blekhvitt, grynete. Var man konspiratorisk anlagt kunne man nesten forledes til å tro at man spiste vannemulgert surrogat.....

    Men det er man jo ikke. Prøvde å se litt stort på det og kjenne etter om jeg fikk litt av den der bereiste verdensvante globetrotter-følelsen som er så viktig her inne. Men nei....
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Odd J skrev:
    65finger skrev:
    Odd J skrev:
    slartibartfast skrev:
    hvorfor er det egentlig fortsatt ingen norsk smør i butikkene? hvor langt tar det til å lage den?
    Den? 'Det' mener du, smør et intetkjønn. Eller mente du kua? Det tar litt over ni måneder å bære fram en kalv og det tar ytterligere to år før den har vokst og kalver selv. Da først er det melk å få.

    Her ser du utviklingen i antall melkekyr i Norge siste 20 år:

    http://www.ssb.no/emner/10/04/10/jordhus/tab-2011-04-19-02.html

    Som du ser er antall melkekyr redusert med 100 000. Det er ganske mye melk.
    Altså, norsk smør i butikkene høsten 2013. BRAVO
    Langsiktige greier denne matproduksjonen gitt. Tar litt tid å bygge opp igjen det som man har brukt 20 år på å bygge ned. Foreløpig prøver man å PRATE opp produksjonen jfr landbruksministeren og meldinga hans. Det koster jo som kjent minst.
    KUTT TOLLEN PÅ MATIMPORT
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn