Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    ch skrev:
    ottone skrev:
    I min ungdom var det i praksis regionale monopol på øl. I Hordaland fikk vi bare kjøpe Hansa, i Rogaland var det bare Tau. Det var egne øl-monopol-utsalg over store deler av Vestlandet, og hos oss måtte man bestille en uke på forhånd, en kasse om gangen.
    Skal si det har forandret seg, ja. Men smør og melk? Underlig.
    Og hvor lenge siden var din ungdom?
    I min ungdom midt på '70 tallet var Hansa og annen utenlandsk øl å få kjøpt i Stavanger sentrum. Så vidt jeg husker bare i 1 butikk, men 1 butikk var forsåvidt nok. :)
    "Fram til 1987 var det ølkartell her i landet. Det innebar at alle bryggeriene i Norge hadde delt landet mellom seg og solgte sitt øl innenfor avtalte kommune- eller fylkesgrenser..."

http://www.ostlendingen.no/hamar-dagblad/olmisjoneren-1.6670650

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    737
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    Nifelheim skrev:
    Asbjørn skrev:
    Jeg observerte et eldre ektepar ved smørhyllen i butikken tidligere i dag. Det var tomt for Tine-smør, men det lå noen pakker irsk smør der. Fruen bøyde seg ned og tok en pakke Melange margarin i stedet.

Mon tro om dette har noe å gjøre med mange års propaganda om hvor farlig utenlandsk (og i særdeleshet importert) mat er?
    Mange som foretrekker margain over smør.

Eneste smøret jeg foretrekker er kviteseid. Av alt annet smør jeg har smakt er vanlig margarin å foretrekke.
    Egentlig litt tragisk at margarin blir sett på som et "smør". Det sier noe om hvor bevisst vi har blitt på maten vi spiser..

Fra wiki:
    Smør er et naturprodukt basert på fløte.

Om margarin:
    Margarin ble oppfunnet i 1869 av den franske kjemikeren Hippolyte Mège-Mouriès.
    Har aldri brukt ordet "smør" om margarin.

Enkelte som ikke er så konsekvente ser seg tjent med å kalle smør for "godt smør". Det tyder på at margarin er vondt!

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Interessant parallell. Øl-bilene kjører land og strand rundt og leverer varer i butikkene og henter med seg tomgodset tilbake. Øl-salget kan gå opp eller ned med 50 % fra den ene dagen til den neste hvis det kommer et væromslag. Omtrent like kompleks verdikjede som melk og smør, men altså mye større svingninger i salget. Det er likevel ingen som mener at Ringnes skal være "markedsregulator" og styre tilbudsiden sånn at det ikke blir "ubalanse i markedet", godt beskyttet av massive tollmurer, kvoter og andre importrestriksjoner. Men det gjør vi for smør og melk. Forstå det den som kan. Det er ihvertfall ikke av hensyn til konsumenten dette skjer.
    Har hørt om ølhund, men har du hørt om ølku? Det er mulig at et lettbedevelig produkt som må produseres, bearbeides og distribueres som kjølevare i løpet av noen få dager krever litt annen logistikk enn flaskefôr som kan stå ukjølt på lager og i butikk i ukesvis? Melk er attpåtil produsert av levende vesener spredt over det ganske land. Det krever noe ganske annet av dette produksjonssystemet enn ølproduksjon.

Hvis dere tror at markedsregulering ikke gavner forbrukeren tar dere feil. Det er også markedsregulering i andre land, som oftest er dette en statlig oppgave. EU f.eks har dette fullt ut. I Norge har staten overlatt dette til Tine, som markedets største aktør. Dette medfører bl.a at Tine har henteplikt og leveringsplikt til konkurrentene. Når det gjelder selve produksjonsvolumet på melk er det staten, gjennom Statens landbruksforvaltningSLF som regulerer dette. Tine må regulere innefor disse rammene.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    "Har hørt om ølhund, men har du hørt om ølku? Det er mulig at et lettbedevelig produkt som må produseres, bearbeides og distribueres som kjølevare i løpet av noen få dager krever litt annen logistikk enn flaskefôr som kan stå ukjølt på lager og i butikk i ukesvis? Melk er attpåtil produsert av levende vesener spredt over det ganske land. Det krever noe ganske annet av dette produksjonssystemet enn ølproduksjon."

Hvorfor i all verden skulle landbrukshaterne bry seg om slikt?
    Dette er en altfor komplisert problemstillng for slike.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Landbrukshatere er nok en donalduckglose.

Det er vel retteere å si at det finnes flere og flere som stiller spørsmål ved om det kan være riktig at vi skal måtte ha en landbruksmodell basert på stalinistiske økonomiprinispper i vesten i 2012.

Vi holdes fanget av en industrimafia som med nebb og kjør vil holde på sin monopolvirksomet i landet, og forby alle oss som bor her å handle fritt det vi ønsker.

Og folk er uinformert og kuet nok til å bite på propagandaen.

Nordmenn bor alle på institusjon, enten de er villig til å se det eller ikke. Og som seg hør og på på institusjoner tar man til takke med det man får servert.

Bare de får visfte med et flagg en gang for året og spise en vaffel med brunost finner de seg i hva det måtte være ellers. Kveg som de er.

-----

Europa er full av gode produkter. Det finnes sikkert 100-1000 forskjellige merker og varianter av smør å få kjøpt. Men de fleste er forbudt å selge i norge grunnet tollmurene. Ene og alene fordi vår markedtsregulator skal sørge for at det KUN er deres produkt som skal være å finne i hyllene i butikkene.

Når ikke folk er i stand til å se hvor kriminelt dette er så fortjener de ikke bedre.

Tine bør legges ned.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.683
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    1. Landbrukshatere er nok en donalduckglose.
    2. stalinistiske økonomiprinispper i vesten i 2012.
    3. Vi holdes fanget av en industrimafia som med nebb og kjør vil holde på sin monopolvirksomet i landet, og forby alle oss som bor her å handle fritt det vi ønsker.
    4. Nordmenn bor alle på institusjon, enten de er villig til å se det eller ikke. Og som seg hør og på på institusjoner tar man til takke med det man får servert.
    5. Bare de får visfte med et flagg en gang for året og spise en vaffel med brunost finner de seg i hva det måtte være ellers. Kveg som de er.
    6. Europa er full av gode produkter.
    7. Det finnes sikkert 100-1000 forskjellige merker og varianter av smør å få kjøpt.
    8. Men de fleste er forbudt å selge i norge grunnet tollmurene. Ene og alene fordi vår markedtsregulator skal sørge for at det KUN er deres produkt som skal være å finne i hyllene i butikkene.
    9. Når ikke folk er i stand til å se hvor kriminelt dette er så fortjener de ikke bedre.
    10. Tine bør legges ned.
    1. Donald er framleis landets mest leste teikneserie. Og såleis aktuell når det gjeld terminologi.
    2. Korleis er det stalinistiske økonomiprinsipp?
    3. Kva med handelsmafiaen, dei er vel også ein faktor her?
    4. Det kan vel tenkjast at du føler deg ørlite institusjonaliert, men eg veit ikkje heilt når det gjeld "det store vi"...
    5. Vaflar bør ikkje etast med brunost, men med meierismør/godt smør, eller bremykt.
    6. Feil. Europa er også fullt av drit
    7. skilnaden på dei ulike smørtypene er graden av sur røme, mengda av sltt, og om det har vorte harskt... Elles er det lite spennande feinsmeckerei med smør. Då heller kabelengasjement.
    8. Det er iallfall svært lite prisskilnad på smør i Frankrike, Danmark, Tyskland, Andorra, Sveits, Spania og Portugal sist eg såg etter.
    9. Ja, dette plagar visst folke noko forferdeleg, skjønar eg.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Norske Meierier var svært viktige i oppbygningsfasen i Norge etter 1945, på samme måte som Televerket og andre, tunge institusjonelle bedrifter. Vi skriver nå 2012, og prosjektet Tine har overlevet seg selv med godt og vel 30 år.
    Det er selvsagt ingen hensikt i å legge ned Tine, men ettersom de nå har bevist med all mulig tydelighet at sjølberging ikke er annet enn en floskel, bør det i sannhetens navn få konsekvenser. På lik linje med bankene er de drivende gode på å grave sin egen grav, jeg tror nok vi har sett begynnelsen på slutten, i og med den stadig pågående fadesen.
    Problemkomplekset er betraktelig større enn hvorvidt hver og en av oss kan kjøpe smør på Rema, og dersom man ønsker et komplett matvarekaos, er det bare å oppløse jordbrukssystemene over natta. Det kan vi av åpenbare årsaker ikke gjøre, men en oppmykning etter nitidig planlegging, er vel på sin plass.

Honkey

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.683
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Honkey-Chateau skrev:
    Norske Meierier var svært viktige i oppbygningsfasen i Norge etter 1945, på samme måte som Televerket og andre, tunge institusjonelle bedrifter. Vi skriver nå 2012, og prosjektet Tine har overlevet seg selv med godt og vel 30 år.
    Det er selvsagt ingen hensikt i å legge ned Tine, men ettersom de nå har bevist med all mulig tydelighet at sjølberging ikke er annet enn en floskel, bør det i sannhetens navn få konsekvenser. På lik linje med bankene er de drivende gode på å grave sin egen grav, jeg tror nok vi har sett begynnelsen på slutten, i og med den stadig pågående fadesen.
    Problemkomplekset er betraktelig større enn hvorvidt hver og en av oss kan kjøpe smør på Rema, og dersom man ønsker et komplett matvarekaos, er det bare å oppløse jordbrukssystemene over natta. Det kan vi av åpenbare årsaker ikke gjøre, men en oppmykning etter nitidig planlegging, er vel på sin plass.

Honkey
    Eg trur det er viktig å ha eit perspektiv med tanke på sjølvberginga innan matvarer. Ikkje spesielt smør, kanskje, men det er ein omfattande logistikk som alt er til stades, og den bør definitivt ikkje verte dårlegare. Vi må klare å ha eit godt fokusert auge på monopoliseringa innan dei "frie" marknadskreftene, slik at vi ikkje får dei 4 store til å bestemme kva vareutval som skal vere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg trur det er viktig å ha eit perspektiv med tanke på sjølvberginga innan matvarer. Ikkje spesielt smør, kanskje, men det er ein omfattande logistikk som alt er til stades, og den bør definitivt ikkje verte dårlegare. Vi må klare å ha eit godt fokusert auge på monopoliseringa innan dei "frie" marknadskreftene, slik at vi ikkje får dei 4 store til å bestemme kva vareutval som skal vere.
    Den eneste grunnen til at vi har fått de "4 store" er det de er totalt beskyttet mot enhver form for mulig konkurranse. Grensene er satt og hermetisk lukket. Hva innbyggerne ønsker gir de høye herrer en god faen i. Det er er jo bare nordmenn uansett og de gjør som de får beskjed om, lydige, underdanige og duknakkede som de er.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvitløken er tilbake! Funnet på Hauketo i går. Jaggu var det godt!

Mange takk for tipset forresten, vredens. Men det virket i overkant ambisiøst på den amerikanske (utsolgt også). Å la meg handle på en spanskspråklig nettbutikk er forresten risikosport som kan ende med mange rare nye eiendeler og tom lønnskonto.

Jeg er forresten snart tom for beurre. Nå som det endelig er utvalg i butikkene, har dere noen tips å komme med? Hva smaker best?

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Gjestemedlem skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Den eneste grunnen til at vi har fått de "4 store" er det de er totalt beskyttet mot enhver form for mulig konkurranse. Grensene er satt og hermetisk lukket. Hva innbyggerne ønsker gir de høye herrer en god faen i. Det er er jo bare nordmenn uansett og de gjør som de får beskjed om, lydige, underdanige og duknakkede som de er.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Ser du hva slags ku det er da? Det er antakelig minst fire raser tilstede i bildet.

;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Den første der drar jeg i hvertfall kjensel på - det er en beryktet "slørhalet pungfestegnager" - fryktet og hatet av mange bønder for sit skumle lynne, men den gir mye melk... Den til høyre er standard NRF (nei, IKKE norsk Radio Fabrikk, men Norsk rødt fe.. ;D)

Kan det være en belgisk blå vi skimter til venstre..?

Den lysere bak der er garantert en VestlandsVeganer, en hybrid som gir soya på halvparten av tappekranene.

V

vredensgnag

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Jeg er forresten snart tom for beurre. Nå som det endelig er utvalg i butikkene, har dere noen tips å komme med? Hva smaker best?
    Millioner av nordmenn som aldri har prøvd noe annet kan ikke ta feil, det må være Tines. ;D

Se etter fransk smør, gjerne økologisk og ufarvet. Har forøvrig med meg matsekken til Skottland, og det blir raid i dag. Her er det mange typer smør i butikkene, ser jeg. Rare greier. Kyr og bønder har de også, og et mylder av sau. De har sikkert strålende opplegg for fellesproduksjon og -salg av meieriprodukter her borte.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Fråtser i smør for tiden - stor takk til TINE - jeg har for tiden både belgisk, en fransk type, utsøkt smak, og på lørdag kom en matglad medforumist innom med en solid ladning tysk kvalitetssmør som var virkelig godt. Måtte det bare fortsette.

BTW, fant også en solid kg. med hjemmelaget støls-smør fra Beito - innkjøpt i fjor og lagt i fryseboksen. Like godt et halvt år senere. Stalltips: innkjøpt i den lille bua som ligger på høyre side av veien ETTER Beitostølen, før du entrer fjellovergangene nordover og Jotunheimveien østover til Skåbu. De har også prima rakfisk, lefser og ikke minst en himmelsk rømme.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Ikke enkelt dette. Jeg sto ved siden av et eldre ektepar ved smørhylla på den lokale Icaen. De funderte veldig på om det var smør det de sto og så på. Det står jo butter på, og det betydde da vitterlig smør. Ja, men smør ser da ikke sånn ut. De gikk derfra uten smør til slutt.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Ikke enkelt dette. Jeg sto ved siden av et eldre ektepar ved smørhylla på den lokale Icaen. De funderte veldig på om det var smør det de sto og så på. Det står jo butter på, og det betydde da vitterlig smør. Ja, men smør ser da ikke sånn ut. De gikk derfra uten smør til slutt.
    . Kanskje Tine kan dele ut nødbriller med vuarnet-filter så man får riktig betakarotentone på fremmedsmøret?

G

Gjestemedlem

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Millioner av nordmenn som aldri har prøvd noe annet kan ikke ta feil, det må være Tines. ;D

Se etter fransk smør, gjerne økologisk og ufarvet. Har forøvrig med meg matsekken til Skottland, og det blir raid i dag. Her er det mange typer smør i butikkene, ser jeg. Rare greier. Kyr og bønder har de også, og et mylder av sau. De har sikkert strålende opplegg for fellesproduksjon og -salg av meieriprodukter her borte.
    Jævlig snodig det det at det finnes mat i butikkene der overhodet siden de ikke har en monopolist som samtidig er markedsmanipulator, og sørger for at det kun finnes ett produkt i hylleene... deres eget.

Man må nesten syns synd på de stakkars skottene som må klare seg uten Tine, det statsautoriserte smørmerket til folkets gode.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    hva med å døpe om denne tråden til: "Smørfunn mens man slentrer omkring" Fant kviseidsmør etter å ha brukt franskt smør en periode. Fine tider for meg som liker litt variasjon

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.537
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Observert på min lokale Rema: Irsk, belgisk, dansk og Kviteseid-smør. Jøye, slik valgfrihet kan vi umulig ha godt av. Dessuten var det belgiske smøret riktig godt på scones med appelsin- og ingefærmarmelade til. Måtte "krisen" vare riktig lenge.

Odd J skrev:
    Asbjørn skrev:
    Interessant parallell. Øl-bilene kjører land og strand rundt og leverer varer i butikkene og henter med seg tomgodset tilbake. Øl-salget kan gå opp eller ned med 50 % fra den ene dagen til den neste hvis det kommer et væromslag. Omtrent like kompleks verdikjede som melk og smør, men altså mye større svingninger i salget. Det er likevel ingen som mener at Ringnes skal være "markedsregulator" og styre tilbudsiden sånn at det ikke blir "ubalanse i markedet", godt beskyttet av massive tollmurer, kvoter og andre importrestriksjoner. Men det gjør vi for smør og melk. Forstå det den som kan. Det er ihvertfall ikke av hensyn til konsumenten dette skjer.
    Har hørt om ølhund, men har du hørt om ølku? Det er mulig at et lettbedevelig produkt som må produseres, bearbeides og distribueres som kjølevare i løpet av noen få dager krever litt annen logistikk enn flaskefôr som kan stå ukjølt på lager og i butikk i ukesvis? Melk er attpåtil produsert av levende vesener spredt over det ganske land. Det krever noe ganske annet av dette produksjonssystemet enn ølproduksjon.

Hvis dere tror at markedsregulering ikke gavner forbrukeren tar dere feil. Det er også markedsregulering i andre land, som oftest er dette en statlig oppgave. EU f.eks har dette fullt ut. I Norge har staten overlatt dette til Tine, som markedets største aktør. Dette medfører bl.a at Tine har henteplikt og leveringsplikt til konkurrentene. Når det gjelder selve produksjonsvolumet på melk er det staten, gjennom Statens landbruksforvaltningSLF som regulerer dette. Tine må regulere innefor disse rammene.
    Ja, øl er også et jordbruksprodukt. Byggmalt, humle, gjær og vann. Bygg vokser omtrent overalt i Norge, og humle er ikke stort vanskeligere å dyrke. Levende, begge deler. Gjæren også. Det er fullt mulig å sette opp en næringsstruktur med et minibryggeri på hver gård for å malte og brygge fra gårdens egen kornproduksjon (men bare innenfor strenge produksjonskvoter, selvsagt), hente det ferdige ølet fra alle gårdsbryggeriene med tankbiler, helle alt sammen i digre ståltanker på regionale innsamlingsstasjoner for filtrering, pasteurisering og tapping, og så kjøre det videre ut til butikkene i lastebiler som "norsk standard øl" i tre varianter: Heløl, lettøl, og ekstralettøl. I tillegg kunne vi kanskje tillatt noen få gårdsbryggerier å selge varer direkte til kunde, men da måtte selvsagt det store ølkooperativet fungert som markedsregulator på myndighetenes vegne for å passe på at det ikke ble ubalanse i markedet. Alt sammen innenfor massive tollmurer, selvsagt, for at ingen utlendinger skulle finne på å dumpe mindreverdig (dvs utenlandsk) øl på det norske markedet.

Mon tro hvorfor vi ikke har organisert ølbransjen på den måten? Det fungerer visstnok så bra for melkeprodukter.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    Hva har strøm med øl å gjøre?
    Øl kan også drikkes temperert.
    I nødsfall....... ;D

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Audiophile-Arve skrev:
    Eg har forstått det slik at alle jordbruksprodukt skal tømast i elva, dersom straumen går...?
    Poteter?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Observert på min lokale Rema: Irsk, belgisk, dansk og Kviteseid-smør. Jøye, slik valgfrihet kan vi umulig ha godt av. Dessuten var det belgiske smøret riktig godt på scones med appelsin- og ingefærmarmelade til. Måtte "krisen" vare riktig lenge.

Odd J skrev:
    Asbjørn skrev:

Ja, øl er også et jordbruksprodukt. Byggmalt, humle, gjær og vann. Bygg vokser omtrent overalt i Norge, og humle er ikke stort vanskeligere å dyrke. Levende, begge deler. Gjæren også. Det er fullt mulig å sette opp en næringsstruktur med et minibryggeri på hver gård for å malte og brygge fra gårdens egen kornproduksjon (men bare innenfor strenge produksjonskvoter, selvsagt), hente det ferdige ølet fra alle gårdsbryggeriene med tankbiler, helle alt sammen i digre ståltanker på regionale innsamlingsstasjoner for filtrering, pasteurisering og tapping, og så kjøre det videre ut til butikkene i lastebiler som "norsk standard øl" i tre varianter: Heløl, lettøl, og ekstralettøl. I tillegg kunne vi kanskje tillatt noen få gårdsbryggerier å selge varer direkte til kunde, men da måtte selvsagt det store ølkooperativet fungert som markedsregulator på myndighetenes vegne for å passe på at det ikke ble ubalanse i markedet. Alt sammen innenfor massive tollmurer, selvsagt, for at ingen utlendinger skulle finne på å dumpe mindreverdig (dvs utenlandsk) øl på det norske markedet.

Mon tro hvorfor vi ikke har organisert ølbransjen på den måten? Det fungerer visstnok så bra for melkeprodukter.
    Du sliter fælt nå. La meg tippe svaret. Bondekommunistene? Eller Bondemafiaen?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.537
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sliter? Nei, jeg synes dette er litt morsomt, jeg. Du skjønte tydeligvis ikke spørsmålet mitt, så jeg foreslår at du leser det en gang til og prøver igjen. Ironi kan som kjent være litt vanskelig å få med seg ved første gjennomlesning.

Jeg forstår deg dithen at du mener dagens organisering og struktur i denne bransjen er til det beste for alle parter. Mitt poeng er at andre bransjer enn melkeprodukter i prinsippet kunne vært organisert på samme måte som melk- og meierisektoren, hvis dette var så gunstig. Det er de ikke, og det kan være verdt å tenke over hvorfor ingen andre bransjer er organisert på denne måten.

Jordbrukslobbyen og deres forlengede arm på Stortinget er sikkert innflytelsesrike, men de har nok ikke hatt spesielt stor innflytelse på hvordan f eks bryggeribransjen er organisert. Det er helt andre grunner til at den ikke er organisert rundt et utall små enheter med tankbiler kjørende på kryss og tvers, eller med en nesten-monopolist med sammenblanding av kommersielle interesser og delegert reguleringsmyndighet. Derfor anviser jeg skivebom på tippingen din, og åpner for ny serie mot samme skive.

I dag var det forresten tilbud på smør hos Norges største supermarked, Nordby Köpcenter, söder om Svinesund. Der så jeg Arla til SEK 59,50 pr kg og et annet merke til SEK 49,50 pr kg. Det blir vel omtrent halve prisen av hva Tine-smør koster i norske butikker - hvis det hadde vært å finne, altså.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Asbjørn skrev:
    I dag var det forresten tilbud på smør hos Norges største supermarked, Nordby Köpcenter, söder om Svinesund. Der så jeg Arla til SEK 59,50 pr kg og et annet merke til SEK 49,50 pr kg. Det blir vel omtrent halve prisen av hva Tine-smør koster i norske butikker - hvis det hadde vært å finne, altså.
    Smøret til tine pleide å koste 25 kr for en halvkilospakning. Nå har de markedsregulert prisen opp til det samme for 250g. Greit nok, for det er jo bare godt smør fra andre leverandørere som er å få kjøpt i tilfeldige partier, så de skal jo ha litt igjen siden det har vært umulig for andre å inngå langsiktiga avtaler om import siden Tine har markedsregulert markedet slik at det kun skal finnes deres produkt i butikkene.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    100 kr. /kg. for SMØR??

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Asbjørn skrev:
    Smøret til tine pleide å koste 25 kr for en halvkilospakning. Nå har de markedsregulert prisen opp til det samme for 250g. Greit nok, for det er jo bare godt smør fra andre leverandørere som er å få kjøpt i tilfeldige partier, så de skal jo ha litt igjen siden det har vært umulig for andre å inngå langsiktiga avtaler om import siden Tine har markedsregulert markedet slik at det kun skal finnes deres produkt i butikkene.
    Det er ikke Tine som setter tollgrensene for import av smør. Det vet du, men må likevel kjøre på med konspirasjonspratet ditt.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Sliter? Nei, jeg synes dette er litt morsomt, jeg. Du skjønte tydeligvis ikke spørsmålet mitt, så jeg foreslår at du leser det en gang til og prøver igjen. Ironi kan som kjent være litt vanskelig å få med seg ved første gjennomlesning.

Jeg forstår deg dithen at du mener dagens organisering og struktur i denne bransjen er til det beste for alle parter. Mitt poeng er at andre bransjer enn melkeprodukter i prinsippet kunne vært organisert på samme måte som melk- og meierisektoren, hvis dette var så gunstig. Det er de ikke, og det kan være verdt å tenke over hvorfor ingen andre bransjer er organisert på denne måten.

Jordbrukslobbyen og deres forlengede arm på Stortinget er sikkert innflytelsesrike, men de har nok ikke hatt spesielt stor innflytelse på hvordan f eks bryggeribransjen er organisert. Det er helt andre grunner til at den ikke er organisert rundt et utall små enheter med tankbiler kjørende på kryss og tvers, eller med en nesten-monopolist med sammenblanding av kommersielle interesser og delegert reguleringsmyndighet. Derfor anviser jeg skivebom på tippingen din, og åpner for ny serie mot samme skive.

Ironi er greit det, har ingen problemer med å få med meg den, det er bare det at den baseres på feil grunnlag.

Landbruk er ei POLITISK næring i Norge på det viset at uten støttesystemer ville det ikke være annet enn rudimenter av norsk landbruk tilbake. Dette først og fremst pga vårt høye kostnadsnivå og kort vekstsesong. Dette er dog ikke ensbetydende med at landbruket STYRER denne politiske overbygningen. Tvert i mot, bøndene føler tiltakende usikkerhet rundt den reelle viljen til å opprettholde norsk landbruk. Det mangler ikke på festtaler og klapp på skulderen, det er som de fleste vet gratis. Men når det kommer til reell økonomisk framgang viser tallene at man alltid blir hengende etter og at forutsetningene som ligger til grunn for jordbruksoppgjørene hvert år aldri slår til. Jordbruksforhandlingene er ikke, som dere sikkert tror, det samme som ordinære lønnsoppgjør a la LO og NHO. Det er et teoretisk oppsett gitt visse forutsetninge rca 1,5 år frem i tid. Ingen bønder er garantert noe som helst og forskningen viser konsekvent at forutsetningene ikke slår til og at bonden aldri ser noe til de 'milliardene' som dere om etter hvert jordbruksoppgjør. Dette er dokumentert og fakta. Politisk velvilje har norsk landbruk kun fra småpartiene SP, KrF og tildels SV. De andre er mer på tynelinja; vi strammer til over hele lionja og så ser vi hvem som overlever.

Når det gjelder den søkte sammenligningen mellom bryggeri og meieridrift; Den eneste likheten er at det dreier seg om flytende drikke til salgs i butikk. Produksjonsgrunnlaget er vidt forskjellig. Et bryggeri kan forsåvidt legges hvor som helst, på samme måte som en kartongfabrikk.

Jeg anser ikke dagens system som optimalt, bl.a er som sagt bøndenes lønns- og arbeidsvilkår desidert de dårligste i landet. Vis meg den yrkesgruppen som befinner seg på samme nivå. Og der det faktisk ikke er en kjeft utenfor næringa/yrket som ser noe som helst behov for ikke å stramme til enda mer!

Og så er jeg (retter sagt var) lettere forundret over hvordan mange av dere faktisk sitter med fasiten uten egentlig å ha førstehåndskjennskap til annet enn de mest rudimentære og overflatiske ting rundt landbruk. Så det er jo faktisk litt gøy å lese hva dere skriver.

Flere av dere lufter jo behovet for å erstatte det aller meste av norsk mat med importert utenlandsk mat og melder med skadefryd og hurrarop at dere handler så mye som mulig i utlandet. For så i andre tråder lufte bekymring og rette pekefinger når noe importerer hifi privat fra utlandet billigere enn den selges for her hjemme.Da er det ikke måte på hvordan vi må forstå at det er dyrt å ha lager, reklamere, man må jo ha avanse osv. Dobbeltmoralister!

Vi har en selvforsyningsgrad på 40% i Norge. Når bøndene og deres organisasjoner får 100% av skylda for Dyrt & Dårlig så er det godt gjort alle den tid 60% faktisk er importert allerede nå, og dette uten at dere greier å se at det gjør noe forskjell i lommeboka.

Neste gang du ser en bonde så foreslår jeg at du leser leksa for'n; Du finner deg ikke i at han skal ha hele 1,20kr for melet i det brødet du akkurat betalte 32kr for. Kjør på, du skal se at du får både bedre matlyst og at det smaker bedre etterpå!

N

nb

Gjest
    Odd J skrev:
    Det er ikke Tine som setter tollgrensene for import av smør. Det vet du, men må likevel kjøre på med konspirasjonspratet ditt.
    Hadde Tine bestemt hadde vel all import av meieriprodukter vært am strengsten verboten?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Odd J skrev:
    Asbjørn skrev:

Ironi er greit det, har ingen problemer med å få med meg den, det er bare det at den baseres på feil grunnlag.

Landbruk er ei POLITISK næring i Norge på det viset at uten støttesystemer ville det ikke være annet enn rudimenter av norsk landbruk tilbake. Dette først og fremst pga vårt høye kostnadsnivå og kort vekstsesong. Dette er dog ikke ensbetydende med at landbruket STYRER denne politiske overbygningen. Tvert i mot, bøndene føler tiltakende usikkerhet rundt den reelle viljen til å opprettholde norsk landbruk. Det mangler ikke på festtaler og klapp på skulderen, det er som de fleste vet gratis. Men når det kommer til reell økonomisk framgang viser tallene at man alltid blir hengende etter og at forutsetningene som ligger til grunn for jordbruksoppgjørene hvert år aldri slår til. Jordbruksforhandlingene er ikke, som dere sikkert tror, det samme som ordinære lønnsoppgjør a la LO og NHO. Det er et teoretisk oppsett gitt visse forutsetninge rca 1,5 år frem i tid. Ingen bønder er garantert noe som helst og forskningen viser konsekvent at forutsetningene ikke slår til og at bonden aldri ser noe til de 'milliardene' som dere om etter hvert jordbruksoppgjør. Dette er dokumentert og fakta. Politisk velvilje har norsk landbruk kun fra småpartiene SP, KrF og tildels SV. De andre er mer på tynelinja; vi strammer til over hele lionja og så ser vi hvem som overlever.

Når det gjelder den søkte sammenligningen mellom bryggeri og meieridrift; Den eneste likheten er at det dreier seg om flytende drikke til salgs i butikk. Produksjonsgrunnlaget er vidt forskjellig. Et bryggeri kan forsåvidt legges hvor som helst, på samme måte som en kartongfabrikk.

Jeg anser ikke dagens system som optimalt, bl.a er som sagt bøndenes lønns- og arbeidsvilkår desidert de dårligste i landet. Vis meg den yrkesgruppen som befinner seg på samme nivå. Og der det faktisk ikke er en kjeft utenfor næringa/yrket som ser noe som helst behov for ikke å stramme til enda mer!

Og så er jeg (retter sagt var) lettere forundret over hvordan mange av dere faktisk sitter med fasiten uten egentlig å ha førstehåndskjennskap til annet enn de mest rudimentære og overflatiske ting rundt landbruk. Så det er jo faktisk litt gøy å lese hva dere skriver.

Flere av dere lufter jo behovet for å erstatte det aller meste av norsk mat med importert utenlandsk mat og melder med skadefryd og hurrarop at dere handler så mye som mulig i utlandet. For så i andre tråder lufte bekymring og rette pekefinger når noe importerer hifi privat fra utlandet billigere enn den selges for her hjemme.Da er det ikke måte på hvordan vi må forstå at det er dyrt å ha lager, reklamere, man må jo ha avanse osv. Dobbeltmoralister!

Vi har en selvforsyningsgrad på 40% i Norge. Når bøndene og deres organisasjoner får 100% av skylda for Dyrt & Dårlig så er det godt gjort alle den tid 60% faktisk er importert allerede nå, og dette uten at dere greier å se at det gjør noe forskjell i lommeboka.

Neste gang du ser en bonde så foreslår jeg at du leser leksa for'n; Du finner deg ikke i at han skal ha hele 1,20kr for melet i det brødet du akkurat betalte 32kr for. Kjør på, du skal se at du får både bedre matlyst og at det smaker bedre etterpå!
    Hvem er ansvarlig for disse forholdene?

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    Bøndene er i skvis mellom på den ene siden Matkjedene som har tilkjempet seg mye større makt på bekostning av alle andre ledd i matvareverdikjeden, bøndene og deres samvirkeorganisasjoner inkludert. LES matmaktutvalgets rapport og konklusjon, det er ikke til å ta feil av!

På motsatt side et politisk establishment som har ignorert landbrukets synkede posisjon ved å konsekvent stramme til de økonomiske rammevilkårene rundt bøndene, VEL VITENDE om at det skal mye mer til før en bonde kaster inn håndkleet og gir opp enn vanlige lønnsmottakere. De ville ikke funnet seg i dette på noe som helst måte. Begrepet sosial dumping er helt på sin plass. Minstelønn for utenlandske arbeidere i landbruket er 130 kr timen, det dobbelte av det bonden har. En bonde er selvstendig næringsdrivende og som sådan satt utenfor de systemene rundt lønn- og arbeidsvilkår som ansatte har. Dette kombinert med at Staten er vel vitende om at det skal MYE til for en mann å legge ned både livsverk (for kanskje flere generasjoner i slekta bakover), familiens bosted og arbeidpslassen han gjerne har investert flere millioner i allerede. Nedturen begynte med Øyangensom landbruksminister, under Brundtland.

Bondens politiske organisasjoner, særlig Bondelaget er så redd for å miste forhandlingsretten og systemet med landbruksoppgjør at de heller skriver under på møkkaavtaler hvert år enn å ta sjansen på å bryte. Den jevne bonde bryr seg døyten om hele greia vel vitende om at det blir ikke ei krone ekstra igjen etter at alle andre har tatt sitt.

Disse tre forholdene er hovedårsaken til bøndenes elendige sosiale og økonomiske vilkår. I tillegg kommer det faktum at landbruket har mistet direktelink til folk flest. Bøndene er marginalisert og utgjør vel en 2-3% av befolkningen. Politisk uinteressant gruppe. I tillegg har faktisk bøndene selv vært flinke til å skjule problemene for omverdenen: Der det tidligere var 8 aktive gardsbruk er det kanskje bare ett eller to igjen. Tilsynelatende ser det OK ut når man kjører forbi, men når sistemann gir seg (og det gjør han for ungene er reist) så blir det bråstopp all over.

Og: Smørkrise til sides; Det har alltid vært fulle matvarehyller i alle landets butikker. Ingen har behøvd å tenke på hvor maten kommer fra før nå da det for første gang på 30 år faktisk manglet et produkt for en tid. Melkeprodusentene er ikke så overrasket, all den til det legges ned 2000 gardsbruk for året og de fleste produserer det som overhode er mulig i de gamle (pre Øyangen) fjøsene sine.

Sånn er det.

V

vredensgnag

Gjest
    Odd J skrev:
    Landbruk er ei POLITISK næring i Norge på det viset at uten støttesystemer ville det ikke være annet enn rudimenter av norsk landbruk tilbake.
    Ja, du har rett. Det var først med innføring av politisk styring av landbruksstøtte og kunstige barrierer mot konkurranse, på 1930-tallet, at vi fikk landbruk i Norge.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Odd J skrev:
    Bøndene er i skvis mellom på den ene siden Matkjedene som har tilkjempet seg mye større makt på bekostning av alle andre ledd i matvareverdikjeden, bøndene og deres samvirkeorganisasjoner inkludert. LES matmaktutvalgets rapport og konklusjon, det er ikke til å ta feil av!

På motsatt side et politisk establishment som har ignorert landbrukets synkede posisjon ved å konsekvent stramme til de økonomiske rammevilkårene rundt bøndene, VEL VITENDE om at det skal mye mer til før en bonde kaster inn håndkleet og gir opp enn vanlige lønnsmottakere. De ville ikke funnet seg i dette på noe som helst måte. Begrepet sosial dumping er helt på sin plass. Minstelønn for utenlandske arbeidere i landbruket er 130 kr timen, det dobbelte av det bonden har. En bonde er selvstendig næringsdrivende og som sådan satt utenfor de systemene rundt lønn- og arbeidsvilkår som ansatte har. Dette kombinert med at Staten er vel vitende om at det skal MYE til for en mann å legge ned både livsverk (for kanskje flere generasjoner i slekta bakover), familiens bosted og arbeidpslassen han gjerne har investert flere millioner i allerede. Nedturen begynte med Øyangensom landbruksminister, under Brundtland.

Bondens politiske organisasjoner, særlig Bondelaget er så redd for å miste forhandlingsretten og systemet med landbruksoppgjør at de heller skriver under på møkkaavtaler hvert år enn å ta sjansen på å bryte. Den jevne bonde bryr seg døyten om hele greia vel vitende om at det blir ikke ei krone ekstra igjen etter at alle andre har tatt sitt.

Disse tre forholdene er hovedårsaken til bøndenes elendige sosiale og økonomiske vilkår. I tillegg kommer det faktum at landbruket har mistet direktelink til folk flest. Bøndene er marginalisert og utgjør vel en 2-3% av befolkningen. Politisk uinteressant gruppe. I tillegg har faktisk bøndene selv vært flinke til å skjule problemene for omverdenen: Der det tidligere var 8 aktive gardsbruk er det kanskje bare ett eller to igjen. Tilsynelatende ser det OK ut når man kjører forbi, men når sistemann gir seg (og det gjør han for ungene er reist) så blir det bråstopp all over.

Og: Smørkrise til sides; Det har alltid vært fulle matvarehyller i alle landets butikker. Ingen har behøvd å tenke på hvor maten kommer fra før nå da det for første gang på 30 år faktisk manglet et produkt for en tid. Melkeprodusentene er ikke så overrasket, all den til det legges ned 2000 gardsbruk for året og de fleste produserer det som overhode er mulig i de gamle (pre Øyangen) fjøsene sine.

Sånn er det.
    Enkelt sagt: systemet fungerer ikke. Hva er strategien for å opprettholde matproduksjon i Norge de 20 neste årene? Matberedskap! hva er nivået? hvilket omfang er lagrene av korn,fett,sukker osv?

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Odd J skrev:
    Hadde Tine bestemt hadde vel all import av meieriprodukter vært am strengsten verboten?
    I Norge er det bare tull å påstå at Tine ikke er med og bestemmer dette - det foregår kontinuerlig stollek mellom Dept-direktorater-FK-Tine/Prior/Nortura og regionale kontor. Og samrøret er totalt. Partifordelingen er skjev, og partiet med sterkest landbruksinteresse sørger for å ta seg betalt i regjeringsforhandlinger gjennom opprettholdelse av barrierene.

Odd J får tute på, men det er tydelig at han vet lite om hva byråkratene er i stand til av rot innen norsk landbruk, og hvordan systemet Odd J forsvarer så iherdig er i ferd med å ødelegge for norsk landbruk og norske bønder. Det vi ser hos Odd J er den ryggmargsrefleksen som har satt bøndene i den dårlige posisjonen de befinner seg i: en oppfatning av at det som er galt er utenfor landbruket, og skyldes at utenforstående ikke forstår/ikke har sympati for bøndenes situasjon.

Men det egentlige problemet er å finne i landbruket.

Her er et bittelite eksempel. Den som ønsker stor underholdning (selv om dette er tragisk for bøndene) bør ta seg tid til å gå gjennom historikken til KSL Matmerk, et landbruksbyråkratisk påfunn i spitzenklasse som det er brukt hundrevis av millioner på, og som bøndene etter over 10 år enda ikke har kommet i kapp med. Til å begynne med ble det funnet på og etablert av personer som var gladere i regneark enn i gårdsdrift, og som evnet å få det å lage kvalitetsmat til å bli vanskeligere enn å lande astronauter på Mars.

En nøkkelperson i denne sammenhengen er Amund Spangen, og en gjenganger i KSL-sammenheng er at "i år lover vi at systemet er blitt vesentlig forbedret, og enklere å bruke, med færre dumme spørsmål."
    Så tidlig som i 2003 var det hele blitt et slikt utrolig rot at KSL besluttet å granske seg selv, for å finne ut av hvorfor de bare lagde rør, når målet var å forenkle.

Kvalitetssystem i landbruket (KSL) tar selvkritikk og skal nå granske seg selv. De vil nå finne ut hva bøndene egentlig mener om systemet.
    http://www.nationen.no/landbruk/article687207.ece?service=print

Et søk på Spangen ksl vil by på mye underholdning, spesielt i Bondebladet og Nationen.

Norsk landbruk er fylt med slike eksempler, tids- og ressurssløsing begått av tullinger som er hentet rett inn i stolleknivået i landbruksbyråkratiet, og som er uten bakkekontakt med bøndene. Alle parter - også bøndene - har slukt propagandaen som holder liv i et system som ble født i 30-tallets korporatisme. Et system hvis hovedformål er å utarme både bønder og forbrukere, for å holde liv i seg selv.

Norske bønders største fiende er å finne over hodet på dem - i byråkratiet og styringsorganene - og ikke utenfor landets grenser.

Et lite dikt om KSL, skrevet av en bonde:

Et dikt om KSL 14.12.08

I hvert et skjema fra byråkraten det er rubrikker å fylle ut.
    Om alt som skjer når jeg lager maten, om pappirsekker og ku og stut.

Den første gangen jeg mottok brevet, da ble jeg engstlig og anterert.
    Nå vil jeg reise fra hele strevet med å få listene helgardert.

Når presten står der ved siste reisen og alt er klappet og alt er klart
    da skal jeg hvile fra suppedeisen og alle spørsmål jeg ei har svart.

Hvis du gir blaffen i terrorkrigen og lar det skure og lar det gå,
    på øvre trinnet i himmelstigen er ingen tilgivelse å få.

Nei harpeklangen i toppetasjen er for de gode som krysset rett.
    Men hver en synder må ta bagasjen til kjellerstuen og det blir hett.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    65finger: Vi har ikke beredskapslager for korn i Norge. Det ble lagt ned på 90-tallet ut fra tankegangen om at dette var gammeldags. Vi shopper korn på verdensmarkedet eterhvert som vi trenger det. Noen linker til artikler som trekker i tvil hvorvidt dette er fornuftig lenger:

http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1899799.ece

http://idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=18505

Samme nå det gjelder andre basisvarer, vi kjøper etterhvert som det går tomt her hjemme.Kan jo nevne at det i perioder også er vanskelig å få nok såkorn og frø. Det er jo som kjent også noe vi må dyrke, og i uår vil både matkornet og såfrø/såkornproduksjonen bli rammet.

Gnaget: du må gjerne tolke mine forsøk på å bringe litt faktisk informasjon til torgs som 'ryggmargsrefleks'. Det skulle tatt seg ut om du fikk raljere her alene.

KSL er omdiskutert. Ikke nødvendigvis fordi landbruket ikke trenger et kvalitetsikringssytem. Det er jo etterhvert innført i de fleste bransjer. Det er mer at bønder er fed up av alt byråkrati og pålagte oppgaver i forhold til stat og system gitt at de faktisk jobber så mye som de gjør ellers. KSL er dessuten av de mindre byråkratiske instansene de må forholde seg til, det er mange fler. Men: I forhold til EUsystemets massive papirmølle skal en ikke klager her påberget.

Og en ting til:Hvis IKKE landbruket hadde et kvalitetsikringsystem så hadde du garantert skreket opp om manglende ansvarsfølelse, kundeignorering, potensielt livsfarlig mat osv. Fyll på selv om jeg glemte noe.

V

vredensgnag

Gjest
    Du projiserer, Odd J, og dine argumenter går i sirkler. Du forsvarer et system som forlengst har overlevd seg selv, og er tvunget til å bruke floskler og bannerspråk, fordi det ikke er noen bakenforliggende logikk som har bærekraft for systemet du kjemper for.

Vi har bønder på forsorg, økende antall gårdsbruk som legges ned, tvilsomme fôrkilder for maten vi spiser, et enormt og kostbart landbruksbyråkrati, en ikke-eksisterende eksport i forhold til potensialet, og en næring i krise ...

Og dette forsvarer du, ved å påstå at det kan bli enda verre om det ikke opprettholdes. Hva kan bli verre?

Situasjonen nå er slik at landbrukssystemet i Norge skaper splid mellom forbrukere og bønder, og at partiet som har identifisert seg med Landbruket, SP, stuper i meningsmålinger. Dersom systemet hadde oppfylt sin hensikt ville situasjonen vært den motsatte.

Men du postulerer at den som setter spørsmålstegn ved dette er en motstander av norsk landbruk, og vil åpne grensene. Og dermed mener du å ha argumentert.
    Min påstand er at norsk landbruk kan utrolig mye bedre enn hva systemet tillater det å vise - og at det kunne vært selvbærende, og en inntektskilde til felleskassen, i stedet for nå å være avhengig av å ha flompumpen rett i samme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn