Asbjørn skrev:
Sliter? Nei, jeg synes dette er litt morsomt, jeg. Du skjønte tydeligvis ikke spørsmålet mitt, så jeg foreslår at du leser det en gang til og prøver igjen. Ironi kan som kjent være litt vanskelig å få med seg ved første gjennomlesning.
Jeg forstår deg dithen at du mener dagens organisering og struktur i denne bransjen er til det beste for alle parter. Mitt poeng er at andre bransjer enn melkeprodukter i prinsippet kunne vært organisert på samme måte som melk- og meierisektoren, hvis dette var så gunstig. Det er de ikke, og det kan være verdt å tenke over hvorfor ingen andre bransjer er organisert på denne måten.
Jordbrukslobbyen og deres forlengede arm på Stortinget er sikkert innflytelsesrike, men de har nok ikke hatt spesielt stor innflytelse på hvordan f eks bryggeribransjen er organisert. Det er helt andre grunner til at den ikke er organisert rundt et utall små enheter med tankbiler kjørende på kryss og tvers, eller med en nesten-monopolist med sammenblanding av kommersielle interesser og delegert reguleringsmyndighet. Derfor anviser jeg skivebom på tippingen din, og åpner for ny serie mot samme skive.
I dag var det forresten tilbud på smør hos Norges største supermarked, Nordby Köpcenter, söder om Svinesund. Der så jeg Arla til SEK 59,50 pr kg og et annet merke til SEK 49,50 pr kg. Det blir vel omtrent halve prisen av hva Tine-smør koster i norske butikker - hvis det hadde vært å finne, altså.
Ironi er greit det, har ingen problemer med å få med meg den, det er bare det at den baseres på feil grunnlag.
Landbruk er ei POLITISK næring i Norge på det viset at uten støttesystemer ville det ikke være annet enn rudimenter av norsk landbruk tilbake. Dette først og fremst pga vårt høye kostnadsnivå og kort vekstsesong. Dette er dog ikke ensbetydende med at landbruket STYRER denne politiske overbygningen. Tvert i mot, bøndene føler tiltakende usikkerhet rundt den reelle viljen til å opprettholde norsk landbruk. Det mangler ikke på festtaler og klapp på skulderen, det er som de fleste vet gratis. Men når det kommer til reell økonomisk framgang viser tallene at man alltid blir hengende etter og at forutsetningene som ligger til grunn for jordbruksoppgjørene hvert år aldri slår til. Jordbruksforhandlingene er ikke, som dere sikkert tror, det samme som ordinære lønnsoppgjør a la LO og NHO. Det er et teoretisk oppsett gitt visse forutsetninge rca 1,5 år frem i tid. Ingen bønder er garantert noe som helst og forskningen viser konsekvent at forutsetningene ikke slår til og at bonden aldri ser noe til de 'milliardene' som dere om etter hvert jordbruksoppgjør. Dette er dokumentert og fakta. Politisk velvilje har norsk landbruk kun fra småpartiene SP, KrF og tildels SV. De andre er mer på tynelinja; vi strammer til over hele lionja og så ser vi hvem som overlever.
Når det gjelder den søkte sammenligningen mellom bryggeri og meieridrift; Den eneste likheten er at det dreier seg om flytende drikke til salgs i butikk. Produksjonsgrunnlaget er vidt forskjellig. Et bryggeri kan forsåvidt legges hvor som helst, på samme måte som en kartongfabrikk.
Jeg anser ikke dagens system som optimalt, bl.a er som sagt bøndenes lønns- og arbeidsvilkår desidert de dårligste i landet. Vis meg den yrkesgruppen som befinner seg på samme nivå. Og der det faktisk ikke er en kjeft utenfor næringa/yrket som ser noe som helst behov for ikke å stramme til enda mer!
Og så er jeg (retter sagt var) lettere forundret over hvordan mange av dere faktisk sitter med fasiten uten egentlig å ha førstehåndskjennskap til annet enn de mest rudimentære og overflatiske ting rundt landbruk. Så det er jo faktisk litt gøy å lese hva dere skriver.
Flere av dere lufter jo behovet for å erstatte det aller meste av norsk mat med importert utenlandsk mat og melder med skadefryd og hurrarop at dere handler så mye som mulig i utlandet. For så i andre tråder lufte bekymring og rette pekefinger når noe importerer hifi privat fra utlandet billigere enn den selges for her hjemme.Da er det ikke måte på hvordan vi må forstå at det er dyrt å ha lager, reklamere, man må jo ha avanse osv. Dobbeltmoralister!
Vi har en selvforsyningsgrad på 40% i Norge. Når bøndene og deres organisasjoner får 100% av skylda for Dyrt & Dårlig så er det godt gjort alle den tid 60% faktisk er importert allerede nå, og dette uten at dere greier å se at det gjør noe forskjell i lommeboka.
Neste gang du ser en bonde så foreslår jeg at du leser leksa for'n; Du finner deg ikke i at han skal ha hele 1,20kr for melet i det brødet du akkurat betalte 32kr for. Kjør på, du skal se at du får både bedre matlyst og at det smaker bedre etterpå!