Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Mer mosjon nå enn på 70-tallet? Jeg trodde det var motsatt...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.642
    BT skrev:
    Mer mosjon nå enn på 70-tallet? Jeg trodde det var motsatt...
    Man mosjonerte ikke på 70-tallet. Mosjonsbølgen kom etter at bilen ble en livsnødvendighet.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Det er så mye svada og feilinfo (bevist ?) i media om LCHF om dagen, og mange personer på
    mange fora sluker det rått. Og så spyr de ut misforståelsene på slika fora.
    På engelsk kaller de det 'Barking up the wrong tree'.

Innlegget er redigert av bjornh grunnet brudd på Hifisentralens regel 1.

V

vredensgnag

Gjest
    Vi skal ha i oss næring, derom kan vi enes.

Vi kan velge mellom protein (byggeklosser), fett (energi) og karbohydrater (energi).

Protein er det dumt å ikke få i seg, men man kan være bevisst hvilke proteinkilder man inntar.

Fett kommer i mange former, og mettet fett ble utpekt som synder, till tross for at det er en fettart mennesket mottar fra sin mor i brystmelken, og som kroppens egentemperatur sørger for å oppløse så den kan bearbeides.
    Det finnes også ulike karbohydrater, og da vi kollektivt gikk på magerkur ved å skjære ned på mettet fett, fylte vi energibehovet med lettomsettelige karbohydrater, for det meste stivelsesformer, som kroppen ikke er like godt rustet for å skuffe unna, og derfor i større grad lagrer.

Vi har vært med på et feilslått kostholdseksperiment, og dessverre har mange måttet betale en høy pris for å delta. Hva man nå velger videre får være opp til hver enkelt, og det er sikkert klokt å ikke bli for fanatisk.

Men vær klar over at medisinens supertanker er i ferd med å snu på dette området.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Men vær klar over at medisinens supertanker er i ferd med å snu på dette området.
    Også fascinerende hvor stor autoritetstroen er på noen områder og hvor totalt fraværende den er på andre.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Jeg har et inntrykk av at det finnes flere eksperter på området enn det finnes eksperter på området.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.642
    Jeg er oppvokst med å spise brød, flesk, poteter og annen "normal" mat. Smeltet baconfett over en brødskive er snadder. Potetgull og sjokolade og Cola går ned på høykant. Likevel er jeg på grensen til å være undervektig.
    Andre blir feite bare de leser en meny. Kanskje jeg skal lansere mitt kosthold som en slankediett?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    Jeg er oppvokst med å spise brød, flesk, poteter og annen "normal" mat. Smeltet baconfett over en brødskive er snadder. Potetgull og sjokolade og Cola går ned på høykant. Likevel er jeg på grensen til å være undervektig.
    Andre blir feite bare de leser en meny. Kanskje jeg skal lansere mitt kosthold som en slankediett?
    Du er nok av de heldige ;)

Allsidig kosthold er for meg det som fortsatt gjelder. Og poteter er jeg elt for glad i til at det er aktuelt å minske inntaket av. Fett på steika går også ned på høykant.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.642
    lars_erik skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Du er nok av de heldige ;)

Allsidig kosthold er for meg det som fortsatt gjelder. Og poteter er jeg elt for glad i til at det er aktuelt å minske inntaket av. Fett på steika går også ned på høykant.
    Om et par dager så kommer den ypperste delikatesse frem; det sprøstekte fettet under den sprø svoren på ribben!! Sikle-sikle. :D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.081
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er moderert. Hold en høflig og vennlig tone videre. Les ellers Hifisentralens reglement for videre inspirasjon.

bjornh, moderator

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    De offisielle kostholdsrådene står seg egentlig ganske bra mot lavkarbobølgen, synes jeg. Man har alltid blitt advart mot raske karbohydrater, i alle fall så lenge jeg kan huske. Man har blitt oppfordret til å spise mye frukt, grønnsaker, fisk og magert kjøtt.

Dersom det viser seg at flæsk og fett kjøtt nå er ok er det neppe noe stort helseproblem for noen om de i stedet har spist fisk og grønnsaker.

Et visst minimum av karbohydrater må vi også ha, i alle fall hjernen, som lever av glykose.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Tor Nado skrev:
    Det er så mye svada og feilinfo (bevist ?) i media om LCHF om dagen, og mange personer på
    mange fora sluker det rått. Og så spyr de ut misforståelsene på slika fora.
    På engelsk kaller de det 'Barking up the wrong tree'.

Innlegget er redigert av bjornh grunnet brudd på Hifisentralens regel 1.
    Dette innlegget ble rapportert. Bambadoo var innom, uten å reagere. Som vanlig. Godt å se at bjornh etterfølger regelverket.

N

nb

Gjest
    BT skrev:
    De offisielle kostholdsrådene står seg egentlig ganske bra mot lavkarbobølgen, synes jeg. Man har alltid blitt advart mot raske karbohydrater, i alle fall så lenge jeg kan huske. Man har blitt oppfordret til å spise mye frukt, grønnsaker, fisk og magert kjøtt.

Dersom det viser seg at flæsk og fett kjøtt nå er ok er det neppe noe stort helseproblem for noen om de i stedet har spist fisk og grønnsaker.

Et visst minimum av karbohydrater må vi også ha, i alle fall hjernen, som lever av glykose.
    Det blir presentert som en outert versjon, som i folk som slurper i seg baconfett og nærmest bader i smør og ikke tør ta i en frukt eller en grønnsak. Jeg spiser ikke lavkarbo selv, jeg spiser det jeg alltid har gjort, men jeg ligger nok mer mot et LCHF-kosthold enn hva som er gjengs anbefaling fra norske myndigheter siden jeg spiser relativt lite brød. Blir maks en skive til frokost, og det er stort sett det den dagen.

Og selvsagt ingen lettprodukter.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    For 6 år siden slanket jeg meg 20 kilo på 5 måneder. Jeg hadde lagt på meg etter røykeslutt. Måten jeg gjorde det på, var å kutte fett og sukker. Majones, smør, kaker, godteri osv. Derimot spiste jeg mengder med frukt og grønnsaker. Formen og helsa ble vesentlig bedre.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.596
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er i thailand og her er det kveld. Noen øl innabords og iphone for hÅnden. Overlater modereringen til de som ikke er på ferie. Ser lars_erik klager på meg som vanlig.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.342
    Tror det stod noe i en eller annen bok om en flis i et øye og en bjelke i et annet øye?
    Jeg er dog ingen ekspert på området ....

V

vredensgnag

Gjest
    Vi kan trygt regne med at statens vilje til finansiering av medisinering og rehabilitering for å motvirke livsstilssykdommer vil avta sterkt i årene som kommer. Utviklingen er allerede i gang. Preventive lavkosttiltak vil bli prioritert over dyr restabilisering og inngrep.
    Dersom kostholdsomlegging kan senke utgiftspostene til bekjemping av fedmerelaterte lidelser blir dette omfavnet, samtidig som vi glade borgere vil bli avkrevd å ta større ansvar for egen helse om vi ønsker å ha fellesskapets sikkerhetsnett utspent under oss.

Slik sett er det tung motivasjon på gang for at myndighetene i selv de mest avanserte velferdsstatene (vel, kanskje spesielt der) skal stille seg åpne for nye og rimeligere innfallsvinkler. Så hjelper det lite at sukker, korn og potetlobbyene skriker, eller at margarinprodusentene klager sin nød. Før man vet ordet av det vil Norge også slutte å støtte palmeoljeplantasjer i Indonesia med milliarder.

"Smørkrisen" kan vise seg å få en rekke meget gunstige bivirkninger, dersom det er folkehelsen man ønsker å prioritere.

http://www.29billion.com/

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.734
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Også fascinerende hvor stor autoritetstroen er på noen områder og hvor totalt fraværende den er på andre.
    Nå fikk du meg til å tenke på influensavaksinen som ble markedsført så sterkt for bare et par år tilbake.

--

Fant smør hos Coop i dag, forresten. Irsk.

osan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Antall liker
    0
    Det var godt med "fjellsmør", Kviteseidsmør og vanlig smør i frukt og grøntbutikken i Operapasasjen i dag. Da kan jula komme :).

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Etter denne smørmangelen så ser jeg (for min del) bare fordeler av at ikke for mange går over til LCHF, det vil kunne føre til økte priser og manglende tilbud for de som har et slikt kosthold.
    Lavkarbo kan imo bety fra ekstremlavkarbo (med Ketose som følge) ca. 20 gram karbo pr. dag, flott for de som greier det er overvektige og ønsker rask nedgang.
    Fra og med Fedon Lindberg anbefalt maks dose karbo pr. dag (100-120 gram?) og nedover kan vel også kalles lavkarbo vil jeg mene, om en ikke er overvektig/ønsker (kraftig/hurtig) vektnedgang, samt at en mosjonerer/ bruker kroppen er en fornuftig og grei dose med daglig inntak av karbo.
    Dette er vel ca. 1/3 del av myndighetenes råd/anbefaling :-\
    Kan noen vise til at kroppen vår av helsemessige (og ikke eventuelt politiske) grunner bør ha i seg 300gram med karbo hver dag..............blir vi syke av kun 100 gram?

Fatter ikke hvorfor noen skal vrenge dette til å drikke baconfett og maule smør.
    Sjøl har jeg, sett bort fra litt nå siste uke, ikke spist bacon i det hele tatt siden i sommer.
    Smør bruker jeg, men siden jeg knapt spiser brød så brukes det da heller ikke særlig med smør til det.

Betakarotin i smøret for gulere farge, tror jeg ikke LCHF kostholdsbrukere skal bekymre seg for, litt betakarotin er bare av det gode og siden en del har kuttet gulrøtter (grunnet stivelse/sukker) så er det greit å få det i smøret.

Mvh.KW

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    KW skrev:
    Fatter ikke hvorfor noen skal vrenge dette til å drikke baconfett og maule smør.
    Kortversjonen: "Alle sannheter gjennomgår tre stadier. Først blir de latterliggjort. Deretter blir de voldsomt motarbeidet.
    Til slutt blir de akseptert som helt innlysende".

V

vredensgnag

Gjest
    Tor Nado skrev:
    KW skrev:
    Kortversjonen: "Alle sannheter gjennomgår tre stadier. Først blir de latterliggjort. Deretter blir de voldsomt motarbeidet.
    I Sverige har de den fordel at Socialstyrelsen har tilbakevist at lavkarbokosthold med høyt fettinnhold er skadelig, så der fokusererer de på å finne best mulig miks, samt å redefinere kostholdsrådene. Livsmedelsvärket har lagt opp et tyve-årsløp for ikke å tape ansikt, men man behøver ikke kaste bort tiden. Etter at Socialstyrelsen kom med sin vurdering ble det ramaskrik, dette skjedde etter at en lavkarboaktør hadde blitt anmeldt av to ernæringsfysiologer som mente hun var en fare for folkehelsen. Utfallet av anmeldelsen ble en annen enn den disse to hadde forestilt seg. Og etter en del hissige debatter og utvetydig empiri måtte "fat kills" siden trekke inn årene.

Etter 2009 har svenskene vendt sin supertanker på dette området, og Norge pleier ligge ca 8-10 år etter i slike ting, selv om det er tydelig at nettet har mobilisert mange på denne siden av grensen. Det er noe underlig hvordan folk opponerer mot en ganske innlysende tanke omkring ernæring, men samtidig lærer vi også en del om hvor lett det er å påvirke oss.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    "Før man vet ordet av det vil Norge også slutte å støtte palmeoljeplantasjer i Indonesia med milliarder."

Bare av nyfikenhet, på hvilken måte støtter Norge palmeoljeplantasjer i Indonesia?

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Gubra skrev:
    "Før man vet ordet av det vil Norge også slutte å støtte palmeoljeplantasjer i Indonesia med milliarder."

Bare av nyfikenhet, på hvilken måte støtter Norge palmeoljeplantasjer i Indonesia?
    Ved at vi importerer 15 tusen tonn i året.
    Til margarin, maling, skokrem og søplemat.

edit: glemte sminke.

V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:

Må følge med, kompromissene er alt under utarbeiding. Hittil seks store, tre milliarder i året. For ikke så lenge siden meldte Solheim at man kanskje måtte utvise forståelse for indonesernes syn på palmeoljeplantasjer.
    Fordi våre kostholdsråd ligger etter kan vi ende opp med å finansiere produksjon av råstoff til margarin vi snart kommer til å bli fortalt vi bør ligge unna.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7809554

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    På Hfs lærer man noe nytt hver dag!

:)

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    topline skrev:
    pengesluk skrev:
    Dersom jeg hadde kunnet det skulle jeg byttet inn livet mitt PÅ DAGEN med en bondes. Ulykker skyldes mye menneskelig svikt, snarveier og lettvinte løsninger. Lista over sunne ting er overveldende i forhold til de fleste andre yrker/livsstiler.
    Tja hva skal man si..
    Jeg er odelsgutt på fjøsbruk (også utdannet agronom en gang i tiden) og kunne blitt melkebonde.
    Noe jeg definitivt ikke bytter bort livet mitt til nå!!!!

Har jobbet nok på gård til å vite hva det handler om. ;) Men bra at noen fortsatt har interessen for det!
    Dere skriver så det spruter her, rekker ikke følge med. :) Det skyldes jobb nummer 2 og 3 som tar 'litt' tid....

Hvis vi er kommet så langt at vi ikke definerer bonden som et problem, er vi kommet et stykke på vei. At du har smakt litt på jobben og takket nei er ganske så symptomatisk; Du har sett hva melkebøndene har av arbeid og ansvar. Dette slår nå inn for fullt i næringa. Det er omtrent zero rekruttering av nye produsenter. Ungdommen som vokser opp på gårdene har deltatt såpass mye selv og ser hvor hardt foreldrene arbeider at de blåser gården en lang marsj. For en til to generasjoner siden kunne eldstesønnen 'beordres' til å ta over ved å vise til odel/slektsfølelse/pliktfølelse etc. Sånn er det ikke lenger. Ingen bønder i dag nøder neste generasjon til å ta over. Tvert i mot, de fleste er skeptiske og redd for å se ungene sine måtte slite så hardt og ha så mye usikkerhet hengende over seg. Jeg har (gjennom jobb nummer 2) kjent et par hundre melkeprodusenter i tre kommuner de siste 25 år. Av disse har en håndfull nådd pensjonsalder med helsa inntakt. Resten er fullstendig oppbrukt før tida. Helseløs. En mengde skilsmisser (hvem gidder være gift med en som aldri har tid eller overskudd til andre enn jobben?) og en rekke har vært utsatt for skader og ulykker. To har slått seg ihjel i fallulykker, en er helt ufør etter å ha satt fast armen i kraftoverføringsakslingen bak traktoren. Mista øyet (hornet på ei ku). Knær, hofter, rygg på omtrent alle. De fleste har stått med veldig lav inntekt og blir da minstepensjonister/ ditto uføretrygdede. Fra å være 'hel ved' og skikkelig trygt forankret i mange av kjerneverdiene i det norske samfunnet har bøndene drattet nedover i samfunnssjiktene og ligger nå i bunn. Og topper dermed mange av de feil statistikkene. Skilsmisse f.eks.

Det frie liv på landet er en illusjon. Riktignok er man sin egen herre og kan justere litt på organiseringen av ting, men dette hjelper fint lite når de fleste opplever stadig større sprik mellom arbeidsoppgaver og tid. Det er etterhvert ingen ekstra tid til overs. Det er faktisk ikke tid til å gjøre mer enn det aller mest nødvendige. Den mentale belastningen med yrke er kommet til med stadig større styrke de siste 15 årene.

Skal ta opp årsaker til utviklingen senere. Nå må det jobbes....

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Odd J skrev:
    topline skrev:
    pengesluk skrev:
    Dersom jeg hadde kunnet det skulle jeg byttet inn livet mitt PÅ DAGEN med en bondes. Ulykker skyldes mye menneskelig svikt, snarveier og lettvinte løsninger. Lista over sunne ting er overveldende i forhold til de fleste andre yrker/livsstiler.
    Tja hva skal man si..
    Jeg er odelsgutt på fjøsbruk (også utdannet agronom en gang i tiden) og kunne blitt melkebonde.
    Noe jeg definitivt ikke bytter bort livet mitt til nå!!!!

Har jobbet nok på gård til å vite hva det handler om. ;) Men bra at noen fortsatt har interessen for det!
    Dere skriver så det spruter her, rekker ikke følge med. :) Det skyldes jobb nummer 2 og 3 som tar 'litt' tid....

Hvis vi er kommet så langt at vi ikke definerer bonden som et problem, er vi kommet et stykke på vei. At du har smakt litt på jobben og takket nei er ganske så symptomatisk; Du har sett hva melkebøndene har av arbeid og ansvar. Dette slår nå inn for fullt i næringa. Det er omtrent zero rekruttering av nye produsenter. Ungdommen som vokser opp på gårdene har deltatt såpass mye selv og ser hvor hardt foreldrene arbeider at de blåser gården en lang marsj. For en til to generasjoner siden kunne eldstesønnen 'beordres' til å ta over ved å vise til odel/slektsfølelse/pliktfølelse etc. Sånn er det ikke lenger. Ingen bønder i dag nøder neste generasjon til å ta over. Tvert i mot, de fleste er skeptiske og redd for å se ungene sine måtte slite så hardt og ha så mye usikkerhet hengende over seg. Jeg har (gjennom jobb nummer 2) kjent et par hundre melkeprodusenter i tre kommuner de siste 25 år. Av disse har en håndfull nådd pensjonsalder med helsa inntakt. Resten er fullstendig oppbrukt før tida. Helseløs. En mengde skilsmisser (hvem gidder være gift med en som aldri har tid eller overskudd til andre enn jobben?) og en rekke har vært utsatt for skader og ulykker. To har slått seg ihjel i fallulykker, en er helt ufør etter å ha satt fast armen i kraftoverføringsakslingen bak traktoren. Mista øyet (hornet på ei ku). Knær, hofter, rygg på omtrent alle. De fleste har stått med veldig lav inntekt og blir da minstepensjonister/ ditto uføretrygdede. Fra å være 'hel ved' og skikkelig trygt forankret i mange av kjerneverdiene i det norske samfunnet har bøndene drattet nedover i samfunnssjiktene og ligger nå i bunn. Og topper dermed mange av de feil statistikkene. Skilsmisse f.eks.

Det frie liv på landet er en illusjon. Riktignok er man sin egen herre og kan justere litt på organiseringen av ting, men dette hjelper fint lite når de fleste opplever stadig større sprik mellom arbeidsoppgaver og tid. Det er etterhvert ingen ekstra tid til overs. Det er faktisk ikke tid til å gjøre mer enn det aller mest nødvendige. Den mentale belastningen med yrke er kommet til med stadig større styrke de siste 15 årene.

Skal ta opp årsaker til utviklingen senere. Nå må det jobbes....
    mye som tyder på utrolig dårlig organisering av hele næringen.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.478
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Da er det bare å takke logistikknissene hos Tine for at det plutselig ble reellt utvalg i min lokale butikk. Hamstret litt, når først anledningen bød seg. Irsk, belgisk og profesjonelt(!) fransk smør. Bedre enn amatørsmøret fra Tine ;D

Vedlegg

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det lå en fantastisk ostebutikk nederst i oscarsgate mot frognerveien for noen år siden. De hadde et fantastisk smør fra burgound i svære trebutter. Fantastisk. Gråt når butikken ble nedlagt. Gutta jobbet som ostekelnere på bagatell. Noen som husker hvilken type smør?

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.732
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    har der kommet smør tilbake i hyllene?

lurer på om jeg skal ta med en tilhenger fullt av smør når jeg reiser tilbake fra Tyskland over nyttår ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tor Nado skrev:
    "Alle sannheter gjennomgår tre stadier.
    Først blir de latterliggjort.
    Deretter blir de voldsomt motarbeidet.
    Det samme gjelder et forbausende stort antall løgner også.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Men apropos sviktende tilgang til essensielle matvarer:

Hva i helvete skjedde med hvitløken? Den deilige ferske hvitløken?

Alt jeg finner nå for tiden er sånn kjip og stusselig tørket utgave, gjerne med tilløp til spiring. Det er ikke det samme!

V

vredensgnag

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Men apropos sviktende tilgang til essensielle matvarer:

Hva i helvete skjedde med hvitløken? Den deilige ferske hvitløken?

Alt jeg finner nå for tiden er sånn kjip og stusselig tørket utgave, gjerne med tilløp til spiring. Det er ikke det samme!
    Du skal år tilbake til sist det var god hvitløk i norske forretninger.
    Den ferske - grønne - hvitløken i norske butikker kommer fra Kina (som all annen hvitløk her), og der har det vel blitt importsperre, slik kineserne holder på. Jeg unngår alle matvarer fra Kina, og det bør også andre gjøre. Ledelsen i landet har sikret seg med egne gårder der det er strengt oppsyn med kvaliteten, men innbyggere i Nobelprislandet Norge bør vurdere hva kineserne gjør med mat som skal hit, etter Liu Xiabo. ;D

Over til litt mer alvor. Hvitløk er en gudegave, men den må være dyrket på rett måte, på rett sted, og komme hit godt behandlet. Jeg spiser for det meste spansk hvitløk, som jeg enten henter hit selv, eller bestiller over nettet. Er den riktig behandlet så har det ingen ting å si at den kommer i skallet - feddene er blanke, fylt med olje og ferske. Og et bittelite hvitløkhakk smaker bedre og rikere enn enn hel fersk og grønn kinesisk hvitløk. (Jeg overdriver ikke - mine gjester blir ofte sittende og stusse over hva de nå sitter og smaker. "Ekte hvitløk.")

På nettet finner man ulike hvitløksdyrkere som tilbør gudegaven. Vil du ha fersk hvitløk kan du bestille herfra, og ev. ta med noen andre delikatesser i forsendelsen. Det er flere slike forhandlere på nettet - søk på "comprar ajo por internet"
    http://www.mumumio.com

Bestill gjerne fra disse:
    http://www.mumumio.com/tienda/mercado-natura/external

Du kan også bestille fra USA, og ta en oppdagelsesreise i gourmet-hvitløk med stor smaksvariasjon, og som langt fra er så blasse som dem vi kan kjøpe her. Ulike som tilbyr hvitløk på disse sidene - 2011 avlingene er for det meste utsolgt, men man kan sende mail til en av dem.
    http://www.gourmetgarlicgardens.com/

Mine hvitløksbunter - disse kunne holdt seg frem til sommeren, om de ikke ble spist opp forlengst innen den tid.

I noen tiår har jeg kjøpt hvitløk og krydder fra denne mannen i Spania, når jeg er der. Kan såvidt se hendene hans på bildet - de er kresne på krydderkvaliteten i Sør-Spania. Han har bl.a. komponert en krydderblanding for kylling, den bør rangeres som en statshemmelighet, og nå i julen kjøpte jeg et halvt kilo fra ham. Han valgte selv ut hvitløksbuntene på bildet over - hvitløkene kommer fra Granada.

Tollbikkja på Gardermoen er vel fortsatt i svime etter å ha snust på min matkoffert.

Vedlegg

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Er det helt problemfritt å importere slikt selv, jeg tenker på toll og tilsyn?

V

vredensgnag

Gjest
    Gubra skrev:
    Er det helt problemfritt å importere slikt selv, jeg tenker på toll og tilsyn?
    Jada. Etter EØS kan man kjøpe slikt utenlands til eget bruk, en av grunnene til at SP ønsker å bli kvitt avtalen før nordmenn finner ut av dette i større antall. Kildeland må være i EU (man kan altså ikke kjøpe mat fra andre verdensdeler som selges av en forhandler i EU. Men jeg har også fått ting fra USA som ikke er blitt stoppet.)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn