- Ble medlem
- 13.10.2005
- Antall liker
- 6.882
Mer mosjon nå enn på 70-tallet? Jeg trodde det var motsatt...
|
Man mosjonerte ikke på 70-tallet. Mosjonsbølgen kom etter at bilen ble en livsnødvendighet.BT skrev:Mer mosjon nå enn på 70-tallet? Jeg trodde det var motsatt...
Også fascinerende hvor stor autoritetstroen er på noen områder og hvor totalt fraværende den er på andre.vredensgnag skrev:Men vær klar over at medisinens supertanker er i ferd med å snu på dette området.
Du er nok av de heldigePink_Panther skrev:Jeg er oppvokst med å spise brød, flesk, poteter og annen "normal" mat. Smeltet baconfett over en brødskive er snadder. Potetgull og sjokolade og Cola går ned på høykant. Likevel er jeg på grensen til å være undervektig.
Andre blir feite bare de leser en meny. Kanskje jeg skal lansere mitt kosthold som en slankediett?
Om et par dager så kommer den ypperste delikatesse frem; det sprøstekte fettet under den sprø svoren på ribben!! Sikle-sikle.lars_erik skrev:Du er nok av de heldigePink_Panther skrev:Jeg er oppvokst med å spise brød, flesk, poteter og annen "normal" mat. Smeltet baconfett over en brødskive er snadder. Potetgull og sjokolade og Cola går ned på høykant. Likevel er jeg på grensen til å være undervektig.
Andre blir feite bare de leser en meny. Kanskje jeg skal lansere mitt kosthold som en slankediett?
Allsidig kosthold er for meg det som fortsatt gjelder. Og poteter er jeg elt for glad i til at det er aktuelt å minske inntaket av. Fett på steika går også ned på høykant.
Dette innlegget ble rapportert. Bambadoo var innom, uten å reagere. Som vanlig. Godt å se at bjornh etterfølger regelverket.Tor Nado skrev:Det er så mye svada og feilinfo (bevist ?) i media om LCHF om dagen, og mange personer på
mange fora sluker det rått. Og så spyr de ut misforståelsene på slika fora.
På engelsk kaller de det 'Barking up the wrong tree'.
Innlegget er redigert av bjornh grunnet brudd på Hifisentralens regel 1.
Det blir presentert som en outert versjon, som i folk som slurper i seg baconfett og nærmest bader i smør og ikke tør ta i en frukt eller en grønnsak. Jeg spiser ikke lavkarbo selv, jeg spiser det jeg alltid har gjort, men jeg ligger nok mer mot et LCHF-kosthold enn hva som er gjengs anbefaling fra norske myndigheter siden jeg spiser relativt lite brød. Blir maks en skive til frokost, og det er stort sett det den dagen.BT skrev:De offisielle kostholdsrådene står seg egentlig ganske bra mot lavkarbobølgen, synes jeg. Man har alltid blitt advart mot raske karbohydrater, i alle fall så lenge jeg kan huske. Man har blitt oppfordret til å spise mye frukt, grønnsaker, fisk og magert kjøtt.
Dersom det viser seg at flæsk og fett kjøtt nå er ok er det neppe noe stort helseproblem for noen om de i stedet har spist fisk og grønnsaker.
Et visst minimum av karbohydrater må vi også ha, i alle fall hjernen, som lever av glykose.
Nå fikk du meg til å tenke på influensavaksinen som ble markedsført så sterkt for bare et par år tilbake.nb skrev:Også fascinerende hvor stor autoritetstroen er på noen områder og hvor totalt fraværende den er på andre.vredensgnag skrev:Men vær klar over at medisinens supertanker er i ferd med å snu på dette området.
Kortversjonen: "Alle sannheter gjennomgår tre stadier. Først blir de latterliggjort. Deretter blir de voldsomt motarbeidet.KW skrev:Fatter ikke hvorfor noen skal vrenge dette til å drikke baconfett og maule smør.
I Sverige har de den fordel at Socialstyrelsen har tilbakevist at lavkarbokosthold med høyt fettinnhold er skadelig, så der fokusererer de på å finne best mulig miks, samt å redefinere kostholdsrådene. Livsmedelsvärket har lagt opp et tyve-årsløp for ikke å tape ansikt, men man behøver ikke kaste bort tiden. Etter at Socialstyrelsen kom med sin vurdering ble det ramaskrik, dette skjedde etter at en lavkarboaktør hadde blitt anmeldt av to ernæringsfysiologer som mente hun var en fare for folkehelsen. Utfallet av anmeldelsen ble en annen enn den disse to hadde forestilt seg. Og etter en del hissige debatter og utvetydig empiri måtte "fat kills" siden trekke inn årene.Tor Nado skrev:Kortversjonen: "Alle sannheter gjennomgår tre stadier. Først blir de latterliggjort. Deretter blir de voldsomt motarbeidet.KW skrev:Fatter ikke hvorfor noen skal vrenge dette til å drikke baconfett og maule smør.
Til slutt blir de akseptert som helt innlysende".
Ved at vi importerer 15 tusen tonn i året.Gubra skrev:"Før man vet ordet av det vil Norge også slutte å støtte palmeoljeplantasjer i Indonesia med milliarder."
Bare av nyfikenhet, på hvilken måte støtter Norge palmeoljeplantasjer i Indonesia?
Må følge med, kompromissene er alt under utarbeiding. Hittil seks store, tre milliarder i året. For ikke så lenge siden meldte Solheim at man kanskje måtte utvise forståelse for indonesernes syn på palmeoljeplantasjer.Gubra skrev:"Før man vet ordet av det vil Norge også slutte å støtte palmeoljeplantasjer i Indonesia med milliarder."
Bare av nyfikenhet, på hvilken måte støtter Norge palmeoljeplantasjer i Indonesia?
Dere skriver så det spruter her, rekker ikke følge med.topline skrev:Tja hva skal man si..pengesluk skrev:Dersom jeg hadde kunnet det skulle jeg byttet inn livet mitt PÅ DAGEN med en bondes. Ulykker skyldes mye menneskelig svikt, snarveier og lettvinte løsninger. Lista over sunne ting er overveldende i forhold til de fleste andre yrker/livsstiler.
Jeg er odelsgutt på fjøsbruk (også utdannet agronom en gang i tiden) og kunne blitt melkebonde.
Noe jeg definitivt ikke bytter bort livet mitt til nå!!!!
Har jobbet nok på gård til å vite hva det handler om.Men bra at noen fortsatt har interessen for det!
mye som tyder på utrolig dårlig organisering av hele næringen.Odd J skrev:Dere skriver så det spruter her, rekker ikke følge med.topline skrev:Tja hva skal man si..pengesluk skrev:Dersom jeg hadde kunnet det skulle jeg byttet inn livet mitt PÅ DAGEN med en bondes. Ulykker skyldes mye menneskelig svikt, snarveier og lettvinte løsninger. Lista over sunne ting er overveldende i forhold til de fleste andre yrker/livsstiler.
Jeg er odelsgutt på fjøsbruk (også utdannet agronom en gang i tiden) og kunne blitt melkebonde.
Noe jeg definitivt ikke bytter bort livet mitt til nå!!!!
Har jobbet nok på gård til å vite hva det handler om.Men bra at noen fortsatt har interessen for det!
Det skyldes jobb nummer 2 og 3 som tar 'litt' tid....
Hvis vi er kommet så langt at vi ikke definerer bonden som et problem, er vi kommet et stykke på vei. At du har smakt litt på jobben og takket nei er ganske så symptomatisk; Du har sett hva melkebøndene har av arbeid og ansvar. Dette slår nå inn for fullt i næringa. Det er omtrent zero rekruttering av nye produsenter. Ungdommen som vokser opp på gårdene har deltatt såpass mye selv og ser hvor hardt foreldrene arbeider at de blåser gården en lang marsj. For en til to generasjoner siden kunne eldstesønnen 'beordres' til å ta over ved å vise til odel/slektsfølelse/pliktfølelse etc. Sånn er det ikke lenger. Ingen bønder i dag nøder neste generasjon til å ta over. Tvert i mot, de fleste er skeptiske og redd for å se ungene sine måtte slite så hardt og ha så mye usikkerhet hengende over seg. Jeg har (gjennom jobb nummer 2) kjent et par hundre melkeprodusenter i tre kommuner de siste 25 år. Av disse har en håndfull nådd pensjonsalder med helsa inntakt. Resten er fullstendig oppbrukt før tida. Helseløs. En mengde skilsmisser (hvem gidder være gift med en som aldri har tid eller overskudd til andre enn jobben?) og en rekke har vært utsatt for skader og ulykker. To har slått seg ihjel i fallulykker, en er helt ufør etter å ha satt fast armen i kraftoverføringsakslingen bak traktoren. Mista øyet (hornet på ei ku). Knær, hofter, rygg på omtrent alle. De fleste har stått med veldig lav inntekt og blir da minstepensjonister/ ditto uføretrygdede. Fra å være 'hel ved' og skikkelig trygt forankret i mange av kjerneverdiene i det norske samfunnet har bøndene drattet nedover i samfunnssjiktene og ligger nå i bunn. Og topper dermed mange av de feil statistikkene. Skilsmisse f.eks.
Det frie liv på landet er en illusjon. Riktignok er man sin egen herre og kan justere litt på organiseringen av ting, men dette hjelper fint lite når de fleste opplever stadig større sprik mellom arbeidsoppgaver og tid. Det er etterhvert ingen ekstra tid til overs. Det er faktisk ikke tid til å gjøre mer enn det aller mest nødvendige. Den mentale belastningen med yrke er kommet til med stadig større styrke de siste 15 årene.
Skal ta opp årsaker til utviklingen senere. Nå må det jobbes....
Kan det ha vært meierismør..?65finger skrev:Noen som husker hvilken type smør?
Hehe, sikkert et gårdsmeiri jaKarma skrev:Kan det ha vært meierismør..?65finger skrev:Noen som husker hvilken type smør?
8)
Det samme gjelder et forbausende stort antall løgner også.Tor Nado skrev:"Alle sannheter gjennomgår tre stadier.
Først blir de latterliggjort.
Deretter blir de voldsomt motarbeidet.
Til slutt blir de akseptert som helt innlysende".
Hm! Har du ABX-testa?coolbiz skrev:Da er det bare å takke logistikknissene hos Tine for at det plutselig ble reellt utvalg i min lokale butikk. Hamstret litt, når først anledningen bød seg. Irsk, belgisk og profesjonelt(!) fransk smør. Bedre enn amatørsmøret fra Tine ;D
Du skal år tilbake til sist det var god hvitløk i norske forretninger.Zomby_Woof skrev:Men apropos sviktende tilgang til essensielle matvarer:
Hva i helvete skjedde med hvitløken? Den deilige ferske hvitløken?
Alt jeg finner nå for tiden er sånn kjip og stusselig tørket utgave, gjerne med tilløp til spiring. Det er ikke det samme!
Jada. Etter EØS kan man kjøpe slikt utenlands til eget bruk, en av grunnene til at SP ønsker å bli kvitt avtalen før nordmenn finner ut av dette i større antall. Kildeland må være i EU (man kan altså ikke kjøpe mat fra andre verdensdeler som selges av en forhandler i EU. Men jeg har også fått ting fra USA som ikke er blitt stoppet.)Gubra skrev:Er det helt problemfritt å importere slikt selv, jeg tenker på toll og tilsyn?