Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Der kom det 'noget kunnskap om norsk landbruk' igjen. Da er det på tide å ta kveld.

    Takk for dansen.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Odd J skrev:
    Gi en portugisisk ingeniør 150 000 i året og han tegner bruer for Mesta i ett kjør!
    det kan jeg med 100% si er feil. Mesta tegner ikke bruer.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Odd J skrev:
    Og hvor er alle trådene om de dyre håndverkerne, de overbetalte lærerne (100 % statsubsidiert!) statsstøtten til journalistene? Selv erkeengelen Gabriel (Hegnar) er susidiert i Hurtigrutene så det holder, selv om han blånekter. Oljebransjen har vi ikke nevnt enda, men de er vel verdt hver ei skive gåseleverpatè de kan trappe i gapet.

    Poenget er at alt kan strengt tatt skaffes billigere ett eller annet sted i fra. Hvertfall for ei stund. Gi en portugisisk ingeniør 150 000 i året og han tegner bruer for Mesta i ett kjør!

    Men land og økonomier som har outsourcet alt fra egen matproduksjon til egen industri har angret på det.
    Overbetalte lærere???

    Det er helt klart utrolig viktig å skjerme norsk landbruk og at vi har en levedyktig matproduksjon i Norge. Det kan komme tider der vi er avhengige av å kunne produsere egen mat pga konflikter utenfor oss og annet og selv om mange i Oslo som ikke vet bak-frem på ei ku tror det så tar det lang tid å stable matproduksjon i slik skala på beina hvis det ligger i brakk.

    Rart med det, i Norge er vi så rike at vi ikke har råd til å drive noe som helst lengre.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    cybervision_ skrev:
    Overbetalte lærere???

    Det er helt klart utrolig viktig å skjerme norsk landbruk og at vi har en levedyktig matproduksjon i Norge. Det kan komme tider der vi er avhengige av å kunne produsere egen mat pga konflikter utenfor oss og annet og selv om mange i Oslo som ikke vet bak-frem på ei ku tror det så tar det lang tid å stable matproduksjon i slik skala på beina hvis det ligger i brakk.

    Rart med det, i Norge er vi så rike at vi ikke har råd til å drive noe som helst lengre.
    Den økonomistyringa av offentleg sektor som vart innført i 1986 har vore ei katastrofe for landet, i den grad eit land som osar av olje kan ha ikkje-naturgjevne katastrofer (ja, vi hadde ein orkan i 1992) Nedbygging av det meste av landet, og ei sterk sentralisering, fører til slikt som du tydelegvis uroar deg for no.
    "Dei overbetalte lærararne" er eit problem som kjem til å forsvinne. Lærarane opplever faktisk å kunne vere meir overbetalte om dei vel andre jobbar, eller dei sluttar så fort dei kan verte overbetalte pensjonistar, ettersom det er grenser for kor mykje drittmøter, stress og tullearbeid dei gidd gjere for overbetalinga. Då vil det verte problem med å skaffe lærarar til dei overbetate jobbane. Den raudgrøne regjeringa hadde utdanning av lærarar som eit satsingsområde. Og framleis er 5% av alle som underviser i grunnskulen utan utdanning. Trøysta er at desse ikkje er underbetalte, då dei er ufaglærte...

    Vi skulle kanskje oppdaterast litt når det gjeld historie? Romarriket hadde etter kvart samla mesteparten av Vesteuropa under kontroll av Rom, men så tok Det Gode Liv overhand.
    - Ein avvikla verneplikta, slik at den romerske hæren etter ei tid bestod av leigesoldatar, som jobba for romarriket i 30 år. Etterpå reiste dei heim, og brukte otiumet og spisskompetansen sin til å ruste sine eigne til å drive krig mot romarane.
    - Ein avvikla matproduksjonen i dei sentrale områda, og baserte seg på å importere det meste frå provinsane.

    På min skule har vi eit opplegg der vi brukar 6 dagar kvart år for at alle som går i 5.-7.klasse skal lære å:
    - Gå i mot- og unnabakke i om lag to skuletimar.
    - sette eit garn
    - ro ein båt
    - trekkje garn, ta ut fisk, stelle garnet.
    - stelle fisken
    - steike fisken
    - ete fisken
    - finne andre ressursar i naturen.
    - lære om norsk kystgeit si tilpasning til naturen.

    Når krisa kjem for fullt om 5 - 10 år, er dei unge i mitt lokalsamfunn i stand til å fø oss gamlingane, håpar eg... Hus har vi truleg nok av. Det har aldri vore fleire hus og hytter i kommunen enn no. Her er iallfall ei godt fungerande jordbruksbygd att, og ein del gardar som er heldne rimeleg godt i hevd. Og i sentrum har vi ei velstelt golfbane som kan leggjast om til potetåker på tre-fire dagar ved hjelp av eit par traktorar...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis 80kr/t er det bøndene oppgir til ligningsmyndighetene så behøves det omfattende bokettersyn i næringen. Jeg skal like å se én av dem ta en annen jobb for 90kr/t... selv om det jo skulle være en god lønnsøking da. :-\

    Det er vel ikke mange som er dum nok til å tro på slik propaganda.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis 80kr/t er det bøndene oppgir til ligningsmyndighetene så behøves det omfattende bokettersyn i næringen. Jeg skal like å se én av dem ta en annen jobb for 90kr/t... selv om det jo skulle være en god lønnsøking da. :-\

    Det er vel ikke mange som er dum nok til å tro på slik propaganda.
    Ein?
    75% av alle gardar er lagt ned dei siste 50 år. http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/art-2008-12-16-01.html
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis 80kr/t er det bøndene oppgir til ligningsmyndighetene så behøves det omfattende bokettersyn i næringen. Jeg skal like å se én av dem ta en annen jobb for 90kr/t... selv om det jo skulle være en god lønnsøking da. :-\

    Det er vel ikke mange som er dum nok til å tro på slik propaganda.
    Ein?
    75% av alle gardar er lagt ned dei siste 50 år. http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/art-2008-12-16-01.html
    Jeg tror du misforsto problemstillingen noe. Spørmålet var ikke om småbruk ble nedlagt eller om folk velger andre og bedre betalte yrker, men om dette fantasitallet til Odd har noen som helt virkelighetstilknytning.

    Hvis 80kr t er det som oppgis til ligningsmyndighetene så er det enten

    Skattesvik

    eller fradragsordninger som ikke ligner grisen, der det aller meste av eiendeler og forbruk kan føres som driftsmidler eller utgifter, og kun et minimum ender opp som skattbar inntekt.

    Med andre ord det er den påståtte timelønnen jeg hever er vissvass, av det useriøse slaget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.736
    Antall liker
    35.733
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er et normtall for antall timer som går med for en gård av en viss størrelse. Så kan man dele årsinntekten på det normtallet og få en "timelønn". Nå vet jeg om ganske mange bønder som driver gårder alene, selv om normtallet skulle tilsi bortimot to årsverk, og enda fler som fint greier å drive en gård med en-komma-noe årsverk og ha jobb utenfor gården i tillegg. Den timelønna er en fiksjon.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.234
    Antall liker
    9.570
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis 80kr/t er det bøndene oppgir til ligningsmyndighetene så behøves det omfattende bokettersyn i næringen. Jeg skal like å se én av dem ta en annen jobb for 90kr/t... selv om det jo skulle være en god lønnsøking da. :-\

    Det er vel ikke mange som er dum nok til å tro på slik propaganda.
    Ligningsmyndighetene spør ikke etter timelønn så vidt jeg vet.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    726
    "eller fradragsordninger som ikke ligner grisen, der det aller meste av eiendeler og forbruk kan føres som driftsmidler eller utgifter, og kun et minimum ender opp som skattbar inntekt."

    Just precis!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.234
    Antall liker
    9.570
    Gubra skrev:
    "eller fradragsordninger som ikke ligner grisen, der det aller meste av eiendeler og forbruk kan føres som driftsmidler eller utgifter, og kun et minimum ender opp som skattbar inntekt."

    Just precis!
    Som alle andre næringsdrivende.
     

    wilbur-x

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis 80kr/t er det bøndene oppgir til ligningsmyndighetene så behøves det omfattende bokettersyn i næringen. Jeg skal like å se én av dem ta en annen jobb for 90kr/t... selv om det jo skulle være en god lønnsøking da. :-\

    Det er vel ikke mange som er dum nok til å tro på slik propaganda.
    Ein?
    75% av alle gardar er lagt ned dei siste 50 år. http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/art-2008-12-16-01.html
    Det betyr ikke 75% av jordbruksareal ute av drift. Dette blir det samme som å si at nærbutikkene er borte osv.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis 80kr t er det som oppgis til ligningsmyndighetene så er det enten
    Hjemmelekse: Se på selvangivelsen din, og se om det er noe felt for "timelønn" på den.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.722
    Antall liker
    7.995
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    wilbur-x skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis 80kr/t er det bøndene oppgir til ligningsmyndighetene så behøves det omfattende bokettersyn i næringen. Jeg skal like å se én av dem ta en annen jobb for 90kr/t... selv om det jo skulle være en god lønnsøking da. :-\

    Det er vel ikke mange som er dum nok til å tro på slik propaganda.
    Ein?
    75% av alle gardar er lagt ned dei siste 50 år. http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/art-2008-12-16-01.html
    Det betyr ikke 75% av jordbruksareal ute av drift. Dette blir det samme som å si at nærbutikkene er borte osv.
    Av dei 12 butikkane (med stort & smått, alle katergoriar) som var her i kommunesenteret i 1994, er det i dag igjen 5. Næraste radio & TV ligg 45 minutt unna. Næraste bokhandel og bakeri 1 time (og har ope tre dagar i veka). Næraste CD-pushar utanom bensinstasjon veit eg ikkje, truleg Bergen eller Ålesund.... Folketalet er redusert frå 3200 til 2800 i same periode. Dei 400 som manglar, bur for det meste i Bergen, og er med på å auke presset på trafikk og bustadprisar der.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Hvis 80kr t er det som oppgis til ligningsmyndighetene så er det enten
    Hjemmelekse: Se på selvangivelsen din, og se om det er noe felt for "timelønn" på den.
    Beklager så mye. Noen ganger overvurderer jeg folks evne til å forstå mening ut i fra kontekst.

    "Oppgitte inntekter som tilsvarer en timelønn på 80kr/t."

    Håper dette var til hjelp, og litt enklere å forstå nå.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Propaganda?

    Her er litt å lese på for den som gidder å ta inn fakta. Norsk landbruk er gjennomanalysert så det er bare å se på dette fra Nilf, Norsk institutt for landbruksforskning:

    http://www.nilf.no/om_nilf/Nyheter/...md_pa_store_einskildbruk_med_mjolkeproduksjon

    Artikkelen tar opp lønnsevnen til store melkebruk, den delen av landbruket som er skikkelig 'hard-core': Flinke heltidsbønder med moderne og utbygd driftsapparat og stor produksjon. Les hele artikkelen.

    Utgiftsføring; Bønder er selvstendige næringsdrivende og er underlagt samme lovverk som alle andre i samme kategori, dog er det momsoppgjør årlig og ikke hver andre måned.

    Ekstraarbeid: Det er en luksus å bare ha 1 jobb i denne verden. De aller fleste på denne planeten jobber langt mer Knoll og Totts 40 timer i uka, av ren nødvendighet. Det må de aller fleste norske bønder også. Det er bare å se på tallene. Det er dog INGEN andre yrkesgrupper i dette kandet som har fått dette brukt mot seg, tvert om det er vanlig å faktisk innse at lavtlønnsgrupper skal løftes ekstra. Men landbruket får altså brukt ekstrainntekter OG partnersinntekt imot seg i forhandlingene.

    Så vil det bli argumentert at timeinnsatsen er bare juks, at man trikser med alt. Sannheten er at mange legger ned absolutt hver ledige time sju dager i uka for å få dette til å gå i hop. Bøndene (de gjenværende - husk vi legger ned 5 bruk for dagen i Norge) har faktisk tredoblet produksjonen på få år, den som tror at dette ikke medfører merarbeid er naiv, i beste fall. De fleste løser dette ved å drive hardkjør på seg selv, samt bruke ungene og kårfolksom gratis ekstraarbeidere.

    Landbruket har dokumentert under halv industriarbeiderlønn, ingen dekning for kapitalinnsatsen og får altså brukt partnerens arbeidsinntekt i mot seg under forhandlingene. Slå den. Roar Flåten ville sprengt blodkar i begge øyne bare ved tanken på disse vilkårene - som landbruket altså pent må godta!!

    Sammenligner man bøndenes levekår med det de fleste andre grupper i Norge har er det en enorm og stadig økende forskjell. Så ja; både lærere og alle andre som klarer seg med bare en jobb er overbetalte i dette perspektivet.


    Ett av problemene landbruket strir med er at tallene nå er så svake at ingen vil tro på dem. Det smaker faktisk jævlig surt for mange i næringa.

    Så hakkinga på landbruket er for meg fullstendig grotesk. Det er dog null vilje til å ta inn over seg fakta, både i denne tråden og ellers.

    Du verden som jeg unner dere et par år som bønder hele gjengen, så fikk dere opp matlysten, bort med bilringen og lært å få ræva i gir. Rene Kinderegget. Men rike blir dere ikke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Odd J skrev:
    Propaganda?

    Her er litt å lese på for den som gidder å ta inn fakta. Norsk landbruk er gjennomanalysert så det er bare å se på dette fra Nilf, Norsk institutt for landbruksforskning:

    http://www.nilf.no/om_nilf/Nyheter/...md_pa_store_einskildbruk_med_mjolkeproduksjon

    Artikkelen tar opp lønnsevnen til store melkebruk, den delen av landbruket som er skikkelig 'hard-core': Flinke heltidsbønder med moderne og utbygd driftsapparat og stor produksjon. Les hele artikkelen.

    Utgiftsføring; Bønder er selvstendige næringsdrivende og er underlagt samme lovverk som alle andre i samme kategori, dog er det momsoppgjør årlig og ikke hver andre måned.

    Ekstraarbeid: Det er en luksus å bare ha 1 jobb i denne verden. De aller fleste på denne planeten jobber langt mer Knoll og Totts 40 timer i uka, av ren nødvendighet. Det må de aller fleste norske bønder også. Det er bare å se på tallene. Det er dog INGEN andre yrkesgrupper i dette kandet som har fått dette brukt mot seg, tvert om det er vanlig å faktisk innse at lavtlønnsgrupper skal løftes ekstra. Men landbruket får altså brukt ekstrainntekter OG partnersinntekt imot seg i forhandlingene.

    Så vil det bli argumentert at timeinnsatsen er bare juks, at man trikser med alt. Sannheten er at mange legger ned absolutt hver ledige time sju dager i uka for å få dette til å gå i hop. Bøndene (de gjenværende - husk vi legger ned 5 bruk for dagen i Norge) har faktisk tredoblet produksjonen på få år, den som tror at dette ikke medfører merarbeid er naiv, i beste fall. De fleste løser dette ved å drive hardkjør på seg selv, samt bruke ungene og kårfolksom gratis ekstraarbeidere.

    Landbruket har dokumentert under halv industriarbeiderlønn, ingen dekning for kapitalinnsatsen og får altså brukt partnerens arbeidsinntekt i mot seg under forhandlingene. Slå den. Roar Flåten ville sprengt blodkar i begge øyne bare ved tanken på disse vilkårene - som landbruket altså pent må godta!!

    Sammenligner man bøndenes levekår med det de fleste andre grupper i Norge har er det en enorm og stadig økende forskjell. Så ja; både lærere og alle andre som klarer seg med bare en jobb er overbetalte i dette perspektivet.


    Ett av problemene landbruket strir med er at tallene nå er så svake at ingen vil tro på dem. Det smaker faktisk jævlig surt for mange i næringa.

    Så hakkinga på landbruket er for meg fullstendig grotesk. Det er dog null vilje til å ta inn over seg fakta, både i denne tråden og ellers.

    Du verden som jeg unner dere et par år som bønder hele gjengen, så fikk dere opp matlysten, bort med bilringen og lært å få ræva i gir. Rene Kinderegget. Men rike blir dere ikke.
    Ja, jeg kan ikke fatte at noen unge oppvoksende i dag kan tenke seg å bli bønder, men det er jo tydeligvis endel som kan det. Det gjelder i grunnen flere yrkesgrupper; Bønder, sykepleiere, skoleansatte... Lav lønn, avsindige arbeidskrav, bare kjeft fra "alle kanter".
     
    N

    nb

    Gjest
    Odd J skrev:
    Du verden som jeg unner dere et par år som bønder hele gjengen, så fikk dere opp matlysten, bort med bilringen og lært å få ræva i gir. Rene Kinderegget. Men rike blir dere ikke.
    Arbeidsmengden varierer vel ganske mye etter hva man driver med? Pappa drev småbruk med sauer (la ned for rundt 20 år siden), det gikk i alle fall tålelig greit å kombinere med en jobb han levde av. Det gikk dog omtrent i null, så å se på det som en inntektsgivende jobb er kanskje ikke helt riktig... jeg kjenner også noen som driver med korn, han estimerer det til rundt 1/10 årsverk å drive med det og har full stilling ved siden av. Det økonomiske i det aner jeg ikke noe om, men noen gullgruve er det i alle fall garantert ikke.

    Er det melkeproduksjon som er det mest arbeidsintensive?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.234
    Antall liker
    9.570
    cybervision_ skrev:
    Ja, jeg kan ikke fatte at noen unge oppvoksende i dag kan tenke seg å bli bønder, men det er jo tydeligvis endel som kan det. Det gjelder i grunnen flere yrkesgrupper; Bønder, sykepleiere, skoleansatte... Lav lønn, avsindige arbeidskrav, bare kjeft fra "alle kanter".
    Heldigvis er det mange som ikke kun ser på status ved yrkesvalg.

    nb; det er stor forskjell landbruk som hobby og yrke.
     
    N

    nb

    Gjest
    Pink_Panther skrev:
    nb; det er stor forskjell landbruk som hobby og yrke.
    Fullt klar over det - de få som nå i praksis driver hele dalen der pappas gård lå har nok å henge fingrene i. Da jeg var barn var det 16 bruk i drift, nå er det 4 (men dyrket areal er noenlunde uendret).

    Men alikevel - spørsmålet mitt var egentlig om man skal tjene nok til å ha gjennomsnittelig inntekt fra landbruk, varierer det da mye hvor mye arbeid man må legge ned avhengig av hvilken type drift man har?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.234
    Antall liker
    9.570
    nb skrev:
    Pink_Panther skrev:
    nb; det er stor forskjell landbruk som hobby og yrke.
    Fullt klar over det - de få som nå i praksis driver hele dalen der pappas gård lå har nok å henge fingrene i. Da jeg var barn var det 16 bruk i drift, nå er det 4 (men dyrket areal er noenlunde uendret).

    Men alikevel - spørsmålet mitt var egentlig om man skal tjene nok til å ha gjennomsnittelig inntekt fra landbruk, varierer det da mye hvor mye arbeid man må legge ned avhengig av hvilken type drift man har?
    Jeg tror nok arbeidsmengden er omtrent lik for å få en grei inntekt. Melkebønder har jevnt over lik arbeidsmengde pr. dag mens kornbønder har noen topper hvor arbeidsmengden er nesten umenneskelig.
    En melkebonde har ikke fridager, kuene må melkes hver dag mens en kornbonde kan være litt mer fleksibel.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    726
    "En melkebonde har ikke fridager, kuene må melkes hver dag mens en kornbonde kan være litt mer fleksibel."

    "Litt mer fleksibel" er en forsiktig måte å si det på. Hva er arbeidsoppgavene på en korngård om vinteren?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.234
    Antall liker
    9.570
    Gubra skrev:
    "En melkebonde har ikke fridager, kuene må melkes hver dag mens en kornbonde kan være litt mer fleksibel."

    "Litt mer fleksibel" er en forsiktig måte å si det på. Hva er arbeidsoppgavene på en korngård om vinteren?
    Vedlikehold, klargjøring, tørking og lagring, levering til mottager. Nå er det også slik at det er ikke så mange "rene" kornbønder eller melkebønder for den saks skyld. Mange driver også litt entrepenørvirksomhet. Hvem tror du brøyter småveiene rundt omkring i landet?
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    726
    "Vedlikehold, klargjøring, tørking og lagring, levering til mottager."
    Hele vinteren?

    "Mange driver også litt entrepenørvirksomhet. Hvem tror du brøyter småveiene rundt omkring i landet? "

    Der understreket du poenget mitt, nettopp kornbønder og sauebønder har (god) tid til å ta jobber utenfor gården.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.234
    Antall liker
    9.570
    Det er fornuftig å utnytte maskinparken. Det kan jo kalles å jobbe utenfor gården, men maskinene er endel av gården.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    726
    Pink_Panther skrev:
    Det er fornuftig å utnytte maskinparken. Det kan jo kalles å jobbe utenfor gården, men maskinene er endel av gården.
    Poenget er at de fleste bønder ikke trenger å jobbe full tid med gårdsdrift.
    Ergo syter man over at en deltidsjobb ikke gir fulltidsbetaling. I hvilke andre næringer gjør man det?


    Rettelse: Jo, lærerne....... ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.234
    Antall liker
    9.570
    Gubra skrev:
    Poenget er at de fleste bønder ikke trenger å jobbe full tid med gårdsdrift.
    Poenget er vel snarere at man må jobbe andre steder i tillegg til på gården for å få økonomi i gårdsdrift.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.780
    Antall liker
    536
    Gubra skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Det er fornuftig å utnytte maskinparken. Det kan jo kalles å jobbe utenfor gården, men maskinene er endel av gården.
    Poenget er at de fleste bønder ikke trenger å jobbe full tid med gårdsdrift.
    Ergo syter man over at en deltidsjobb ikke gir fulltidsbetaling. I hvilke andre næringer gjør man det?


    Rettelse: Jo, lærerne....... ;D
    Og hvor mange bønder har gitt opp de siste åra? Hvor mange lærere er førtidspensjonert?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.736
    Antall liker
    35.733
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Odd J skrev:
    Propaganda?

    Her er litt å lese på for den som gidder å ta inn fakta. Norsk landbruk er gjennomanalysert så det er bare å se på dette fra Nilf, Norsk institutt for landbruksforskning:

    http://www.nilf.no/om_nilf/Nyheter/...md_pa_store_einskildbruk_med_mjolkeproduksjon

    Artikkelen tar opp lønnsevnen til store melkebruk, den delen av landbruket som er skikkelig 'hard-core': Flinke heltidsbønder med moderne og utbygd driftsapparat og stor produksjon. Les hele artikkelen.

    Utgiftsføring; Bønder er selvstendige næringsdrivende og er underlagt samme lovverk som alle andre i samme kategori, dog er det momsoppgjør årlig og ikke hver andre måned.

    Ekstraarbeid: Det er en luksus å bare ha 1 jobb i denne verden. De aller fleste på denne planeten jobber langt mer Knoll og Totts 40 timer i uka, av ren nødvendighet. Det må de aller fleste norske bønder også. Det er bare å se på tallene. Det er dog INGEN andre yrkesgrupper i dette kandet som har fått dette brukt mot seg, tvert om det er vanlig å faktisk innse at lavtlønnsgrupper skal løftes ekstra. Men landbruket får altså brukt ekstrainntekter OG partnersinntekt imot seg i forhandlingene.

    Så vil det bli argumentert at timeinnsatsen er bare juks, at man trikser med alt. Sannheten er at mange legger ned absolutt hver ledige time sju dager i uka for å få dette til å gå i hop. Bøndene (de gjenværende - husk vi legger ned 5 bruk for dagen i Norge) har faktisk tredoblet produksjonen på få år, den som tror at dette ikke medfører merarbeid er naiv, i beste fall. De fleste løser dette ved å drive hardkjør på seg selv, samt bruke ungene og kårfolksom gratis ekstraarbeidere.

    Landbruket har dokumentert under halv industriarbeiderlønn, ingen dekning for kapitalinnsatsen og får altså brukt partnerens arbeidsinntekt i mot seg under forhandlingene. Slå den. Roar Flåten ville sprengt blodkar i begge øyne bare ved tanken på disse vilkårene - som landbruket altså pent må godta!!

    Sammenligner man bøndenes levekår med det de fleste andre grupper i Norge har er det en enorm og stadig økende forskjell. Så ja; både lærere og alle andre som klarer seg med bare en jobb er overbetalte i dette perspektivet.


    Ett av problemene landbruket strir med er at tallene nå er så svake at ingen vil tro på dem. Det smaker faktisk jævlig surt for mange i næringa.

    Så hakkinga på landbruket er for meg fullstendig grotesk. Det er dog null vilje til å ta inn over seg fakta, både i denne tråden og ellers.

    Du verden som jeg unner dere et par år som bønder hele gjengen, så fikk dere opp matlysten, bort med bilringen og lært å få ræva i gir. Rene Kinderegget. Men rike blir dere ikke.
    Du kan legge til antall arbeidsskader i landbruket (ville vært fullstendig uakseptabelt i all annen næringsvirksomhet og ført til pålegg fra Arbeidstilsynet om øyeblikkelig stengning av virksomheten) og at det brenner en låve eller to i uken (ditto).

    Hvis du leser motargumentene uten å gå automatisk i forsvarsposisjon, vil du se at folk kritiserer systemet, ikke bøndene. Det er de rigide strukturene rundt norsk landbruk og den vanhellige sammenblandingen mellom landbruks- og distriktspolitikk som gjør at konsumenten får middelmådig kvalitet og minimal valgfrihet til absurd høye priser, samtidig med at produsenten jobber seg fordervet for luselønn. Det systemet fungerer ikke. Rykk tilbake til start og trekk nye kort, sånn at det blir mulig å levere varer som kunden vil ha og samtidig tjene en brukbar inntekt på det. Det er da mulig i andre land, så hvorfor ikke her?

    http://www.hegnar.no/okonomi/politikk/article672190.ece

    Fra artikkelen du linker til:
    Dei store einskildbruka hadde svakare resultat per produsert eining og målt per arbeidstime enn begge desse gruppene. Årsakene til dette var først og fremst at dei store einskildbruka hadde vesentleg høgare kapitalkostnader og fekk mindre tilskot enn dei andre gruppene.
    Eksakt. Store driftsenheter straffes økonomisk, sånn at det skal ikke lønne seg å drive rasjonelt i Norge. Det er politisk bestemt, og da blir det slik som det er.
     

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.340
    Antall liker
    979
    Har fått meg melange steke og bake margarin(gratis av KIWI sin internett kampanje), men det er kansje ikke godt nok for fanatikerne ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.234
    Antall liker
    9.570
    Torja skrev:
    Har fått meg melange steke og bake margarin(gratis av KIWI sin internett kampanje), men det er kansje ikke godt nok for fanatikerne ;D
    [/quote

    Du kan da ikke bruke slikt søl!!! Spesielt ikke når det er gratis. Hvis smøret ikke er importert og koster minst 150 kr/kg. må du ikke bruke det.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Torja skrev:
    Har fått meg melange steke og bake margarin(gratis av KIWI sin internett kampanje), men det er kansje ikke godt nok for fanatikerne ;D
    Du behøver ikke være fanatiker for å ligge helvetes langt unna margarin, og spesielt Melange steke og bakemargarin.

    La oss ta det med en illustrasjon - det forundrer meg hvorfor folk har så utrolig vanskelig for å forstå at margarin er noe man skal holde seg unna.
     

    Vedlegg

    Torja

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    2.340
    Antall liker
    979
    Pink_Panther skrev:
    Torja skrev:
    Har fått meg melange steke og bake margarin(gratis av KIWI sin internett kampanje), men det er kansje ikke godt nok for fanatikerne ;D
    [/quote

    Du kan da ikke bruke slikt søl!!! Spesielt ikke når det er gratis. Hvis smøret ikke er importert og koster minst 150 kr/kg. må du ikke bruke det.
    Åja, puh, godt du forklarer meg disse tingene. Du har antagelig noen forespørsler bl.a. til disse QED Qunex spiral signal kabler jeg har, eller Tara Labs Interconekt...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Odd J skrev:
    Du verden som jeg unner dere et par år som bønder hele gjengen, så fikk dere opp matlysten, bort med bilringen og lært å få ræva i gir. Rene Kinderegget. Men rike blir dere ikke.
    Arbeidsmengden varierer vel ganske mye etter hva man driver med? Pappa drev småbruk med sauer (la ned for rundt 20 år siden), det gikk i alle fall tålelig greit å kombinere med en jobb han levde av. Det gikk dog omtrent i null, så å se på det som en inntektsgivende jobb er kanskje ikke helt riktig... jeg kjenner også noen som driver med korn, han estimerer det til rundt 1/10 årsverk å drive med det og har full stilling ved siden av. Det økonomiske i det aner jeg ikke noe om, men noen gullgruve er det i alle fall garantert ikke.

    Er det melkeproduksjon som er det mest arbeidsintensive?
    Ja, melkeproduksjon er regnet som det mest arbeidsintensive. De fleste driver med 20-40 melkekyr pluss påsett (kviger, okser, kalver) i båsfjøs fra 70- og 80-tallet. Det er vanlig å bruke 4-6 timer i fjøset hver dag. Rengjøring, melking, kalvestell og fôring imorgen- og kveldstellet, i tillegg kommer ekstra besøk for brunstkontroll, mer kalvefôring, og eventuelt andre ting, f.eks sykdom eller kalvinger. Det er vanlig å start kl 06.0 om morgenen, men mange har etterhvert måttet starte enda tidligere. Kveldsstellet starter rundt kl 17.00 eller 18.00. Siste runde i fjøset som regel rundt 23.00 - 24.00. Det fødes ca 30-50 kalver i et gj.snittlig fjøs pr.år, det medfører en del nattevandring fo rå følge med kalvinger og assistere ved behov. alt over to dødefødsler pr 100 fødte er for dårlig, men dette krever oppfølging. Den nyfødte må ha melk inen et par timer. så det må melkes på natta.Det går fort en time eller to. Dette foregår hele året for de fleste,spredt kalving er nødvendig for å utnytte et vanligvis litt for trangt fjøs optimalt. Dette foregår altså sju dager i uka hele året. På sommeren kommer det ekstra tidsbruk i forbindelse med å ha dyra inn og ut for å veksle mellom beiting, tilleggsfôring inne, melking osv. Det går fort med like mange timer bare i fjøset som det andre kaller '100% stilling'. Avløserordningen dekker kanskje ei helg fri i måneden pluss litt til. Hvis du kan finne en kompetent avløser, noe som er veldig vanskelig etterhvert. Her er det ingen.

    Nåvel, fjøstida regnes nesten ikke når det er snakk omarbeidstid på en gård, den er jo bare en fast start og slutt på alle dager. Det er alt det en skal rekke i mellom fjøsbesøkene som avgjør om en har det travelt. Jordbearbeiding, møkkakjøring, tilsåing, høsting, vedlikehold/reparering av maskiner etc etc. De fleste melkeprodusenter løper fra morgen til kveld 300 dager i året. Litt roligere på vinteren, men mange har snøbrøyting for å spe på. Enkelte snekrer. Bygdaservice osv. Forskning har vist at det meste av det som skjer på fjøsbyggerfronten er finasiert ved jobbing UTENFOR gårdsdrifta og ikke som et resultat av økonomisk handlingsrom gjennom drifta. Det kan jo være et tankekors.

    En gård er en bedrift der det etterhvert ikke er spesielt godt samsvar mellom det som skal og må gjøres og de ressursene som er tilgjengelige for å utføre de. Noen velger å bygge ut til enda større drift i håp om at ekstra omsetning vil muliggjøre økt mekanisering og/eller mulighet for å leie ekstra arbeidshjelp. Disse opplever ofte at dette ikke svarer til forventningene, de aller største og mest påkostede brukene opplever oftest å ha dårlig økonomi. Det legges ned en del store samdrifter nå pga elendig økonomi/konkurs. Best ut kommer de eldste bøndene der det ikke kommer noen og tar over, de kan droppe all investering de siste årene de har igjen, slite på driftsapparatet og så gi seg ved fylt 67.

    Det sier seg selv at når man har ansvar for 50 - 100 storfe som skal ha mat, stell og tilsyn hele året så er det ikke stort rom for egne behov. Dyra går alltid først, det er ikke noe som heter å være syk eller sykemeldt.

    Jeg kjenner næringa, jeg kjenner folka som driver i norsk landbruk og vet hva slags innsats som legges ned. Derfor finner jeg de fleste av de beske kommentarene i denne og andre landbrukstråder helt groteske. Jeg har ingen problemer med at folk som ikke er bønder eller tilknyttet norsk landbruk ikke har spesielt mye kunnskaper på dette området. Det er helt naturlig. Hva jeg finner uforståelig er hvordan mange av de samme folkene har gjort seg opp noen alldeles horrible meninger om noe de ikke har faktiske kjennskaper til? Henvise til noe 'alle vet' og som dermed beviser at slik og slik er det. Prøver man å ta det hele litt ned med fakta og faktaopplysninger blir man beskyldt for å drive propaganda. Hvordan kan man uttale seg skråsikkert om ting man ikke har annet enn høyst overflatisk kjennskap til? Svarthvitt, uten rom for andre en sitt eget og likesinnedes høylytte skrål? Jeg har god kompetanse på noen områder i samfunnet, middels på andre og er skikkelig dårlig på data. Elendig! Men skulle jeg gå ut og mene at datafolk er styggedommen sjøl, med en skjult agenda om å ta over verden? At de pga sine (for meg uforståelige) ferdigheter har en makt langt utover det andre folk har? Nei. Men straks vi snakker landbruk så er det altså presumptivt oppegående folk som i fullt alvor hevder at dette er tilfelle.

    Uforståelig. Derfor skriver jeg ikke bare i denne tråden for å spe på med litt faktakunnskap til de (få) av dere som faktisk etterspør det. Eller bare for å drive ap med alt tøyset. Etterhvert har jeg blitt mest interessert i hva fan som rir folk når det gjelder landbruk i dette landet.

    Hva tenker folk når de høre ordet bonde? I hvilken setting bruker de sjøl ordet bonde? Jeg har etterhvert funnet ut at det er ikke bare klanen som bruker ordet som et utnavn og skjellsord.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    All respekt for bøndene. De er ikke problemet, Det har du fått med deg!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.778
    Antall liker
    103.916
    Torget vurderinger
    23
    En bonde er en heldig, priviligert person, Skulle gjerne være bonde selv. Verdens sunneste yrke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn