Politikk, religion og samfunn Da smørkrisen kom til landet.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.035
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    En bonde er en heldig, priviligert person, Skulle gjerne være bonde selv. Verdens sunneste yrke.
    Hmmmmm...kanskje jeg rett og slett skal gjøre krav på odelsretten min da.....
    Nope :)

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    pengesluk skrev:
    En bonde er en heldig, priviligert person, Skulle gjerne være bonde selv. Verdens sunneste yrke.
    Er heller ingen andre arbeidsplasser der det skjer så mye ulykker og personskader som i landbruket....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Dersom jeg hadde kunnet det skulle jeg byttet inn livet mitt PÅ DAGEN med en bondes. Ulykker skyldes mye menneskelig svikt, snarveier og lettvinte løsninger. Lista over sunne ting er overveldende i forhold til de fleste andre yrker/livsstiler.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    pengesluk skrev:
    Dersom jeg hadde kunnet det skulle jeg byttet inn livet mitt PÅ DAGEN med en bondes. Ulykker skyldes mye menneskelig svikt, snarveier og lettvinte løsninger. Lista over sunne ting er overveldende i forhold til de fleste andre yrker/livsstiler.
    Tja hva skal man si..
    Jeg er odelsgutt på fjøsbruk (også utdannet agronom en gang i tiden) og kunne blitt melkebonde.
    Noe jeg definitivt ikke bytter bort livet mitt til nå!!!!

Har jobbet nok på gård til å vite hva det handler om. ;) Men bra at noen fortsatt har interessen for det!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Slik er det, Top, vi ønsker alltid noe annet enn det vi har..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.642
    topline skrev:
    Er heller ingen andre arbeidsplasser der det skjer så mye ulykker og personskader som i landbruket....
    Det er fler ulykker på kjøkkenet og i trappen i hjemmet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Helt klart, og de fleste selvmord skjer med kniv og gaffel..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    Helt klart, og de fleste selvmord skjer med kniv og gaffel..
    Det er det mange som har jobbet hardt med det siste halve året. Ikke rart resten av verden latterligjør oss ::)
    Alt man har lært om linken mellom hjertesykdommer og fett blåst vekk i et hysteri uten like. Hva med å gidde og røre på seg når man skal slanke seg? Neida, man dropper potet og gnafler fett til det tyter ut av øra. Mens årene tettes til og infarktet rykker nærmere og nærmere. Galskap.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    FIKK KJØPT 500g SMØR FRA BELGIA I DAG - PÅ ICA MAXI!!!

Julen og pinnekjøttet er reddet. Det Belgiske smøret var MYE bedre enn Tine sitt.

Lavkarbo; go, go, go ;D

N

nb

Gjest
    Har kjøpt litt av det belgiske selv for å teste det. Selvsagt ikke nødvending av tilgangshensyn - man har da smør.

V

vredensgnag

Gjest
    Her i Spania kan jeg kjøpe smør fra hele Europa. Dansk Lurpak er tilgjengelig i bredt utvalg, og uten kunstig farging med betakaroten (likevel bedre enn gurkemeie, som de også har brukt). Men jeg kan ikke kjøpe norsk smør, fordi norsk landbruk skal gå på forsorg, i stedet for å være et velstandssenter. Dansk landbruk er landets største kilde for utenlandsk valuta, og eksporterer for 65 milliarder danske i året.

Lurpak er godt, og får meg enda en gang til å stusse over det kunstig gule smøret vårt. (Dvs. siden man bruker en del surnet melk i produksjonen kan man ikke få smøret hvitt, og da velger man å gulne det).

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nå har vi vaska golvet, og vi har børi ved, og vi har satt opp fuggelband..
    Neida, det var tull, men jaggu har kjerringa faktisk laga smør. Trudde aldri jeg skule få se dette.

Da glemmer vi alt om kjøpesmør for i år, og har laget oss en ny juletradisjon.
    Smaker godt gjør det og.

Har vel aldri vært så lite krise som nå her i gården ;D

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    ottone skrev:
    Neida, det var tull, men jaggu har kjerringa faktisk laga smør. Trudde aldri jeg skule få se dette.

Smaker godt gjør det og.

Tøft, Otto! Ble det skikkelig godt?? Jeg har vært med på å kjerne smør selv, under oppveksten. Sommerferiene på en gård i Hardanger... Jeg kan enda huske den utrolige smaken... Men vi tok selvsagt melka rett fra dagens produksjon så råvarene var jo absolutt topp, med kyr som gikk ute hele dagen og spsite seg feite og fine på vestlandske havnære gress- og urteslag.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.282
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Oioi... tenkte på denne smørkrisa i dag tidlig. Oppdaget at det var tomt å Bremykt, henta ostehøvelen og kutta etpar feite skiver med meierismør til brødskivene. Hvor er det smørkrise egentlig? Flere av butikkene her som har mer enn nok virker det som! Kanskje jeg skulle slenge ut litt på børsen også :)

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    Gudene må være splitter pine gale.
    Foreldrene til disse barna likeså.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024652
    Jeg liker spissformuleringen i artikkelen: "Variert kosthold er hva barna skal ha, ikke drikke baconfett."

Men hvem faen er det som sier at ungene skal drikke baconfett? Lavkarbo betyr mindre sukkerholdig mat, og da spesielt av den typen som inneholder lettomsettelige sukkerforbindelser, som barnas kosthold i dag består av, mer eller mindre. Og det kan umulig skade å redusere dette.

Unger tar Nesquik i melken, spiser Honni Korn og tilsvarende, får fritert utbenet kjøtt som er panert for at det skal se godt ut, dytter i seg "påmmfri", dynker det med ketchup som inneholder sukker og runder av med noen brus og en del chips og sjokolade.
    Om ungene får sunnere råvarer, og ikke prosessert storkjøkkenkliss, så er det å foretrekke. Og bytt gjerne ut margarinen med smør. Å omprogrammere dem til et sunnere kosthold i ung alder er smart.

Programmering er nøkkelordet. Kroppen er programmert til å reagere på bestemte måter på bestemte stimuli. I dag sender vi signaler som feiltolkes til kroppen, og responsen blir uønsket. "Magertrenden" begynte i 1984, og akselererte fedmeepidemien - totalt motsatt virkning i forhold til målsetningen. Kroppen fikk likevel søtstoffstimuli (mange av kunstig slag), men av en slik art at det igangsatte reservoarresponsen og folk ble feitere og sjukere.

Mye tyder på at man har begått en stor feil i de senere tre tiårs kostholdsrådgivning og kostholdssammensetning, og at disse foreldrene i Vestfold ønsker en endring er klokt. At de som står bak offisielle kostholdsråd kvier seg for å innrømme at de har økt problemene er også forståelig - men matrevolusjonen som foregår nå vil på sikt med stor tydelighet si sitt, til fordel for dem som følger de nye rådene, og ulempe for etternølerne.

Se nøye på hva du spiser. Merk at dette er innhold PR 30 GRAM, ikke 100.

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må innrømme litt skadefryd over hvordan Tine har stelt seg. Nå struper de ned smørproduksjonen for å unngå ny leveringskrise på fløte før jul:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Halverer-produksjonen-av-smr-6725856.html

Lav-karbo eller ikke lav-karbo, dette er ikke veldig imponerende håndtert av det selskapet som har fått Kgl. Allene Privilegium til å "regulere" markedet.

V

vredensgnag

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Jeg må innrømme litt skadefryd over hvordan Tine har stelt seg. Nå struper de ned smørproduksjonen for å unngå ny leveringskrise på fløte før jul:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Halverer-produksjonen-av-smr-6725856.html

Lav-karbo eller ikke lav-karbo, dette er ikke veldig imponerende håndtert av det selskapet som har fått Kgl. Allene Privilegium til å "regulere" markedet.
    Spørs hvor smart det er å la folk flest oppdage hvor lett det er å lage sitt eget smør, ved å prioritere salg av fløte ...

;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Betyr ikke lavkarbo å kutte ut frukt?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    ottone skrev:

Smaker godt gjør det og.

Tøft, Otto! Ble det skikkelig godt?? Jeg har vært med på å kjerne smør selv, under oppveksten. Sommerferiene på en gård i Hardanger... Jeg kan enda huske den utrolige smaken... Men vi tok selvsagt melka rett fra dagens produksjon så råvarene var jo absolutt topp, med kyr som gikk ute hele dagen og spsite seg feite og fine på vestlandske havnære gress- og urteslag.
    Det ble faktisk veldig godt. Sånn at flere av oss kjører smør på brødet som aldri før.
    Vi (kona) brukte en liter Tine kremfløte, rørte i 10min, silte og klemte forsiktig i et linhåndkle, saltet ganske forsiktig, og smøret ble forunderlig lett både i konsistens og smak. Det smaker lettere enn vi er vant med, luftig og delikat. Det blir mer luft i smøret på denne måten, og litt mer av melkestoffet (eller hva det heter) følger med.
    Ser ikke bort fra at ditt barndoms smør var enda bedre. Jeg har nok opplevd tilsvarende, men mine minner er preget av at jeg hatet den ferske useparerte melka jeg stadig fikk servert hos gamle slektninger som hadde gård.

Og nå har vi kjøpt senneps-sild, fløte-sild, kryddersild, ansjos, sursild, gravlaks, røkelaks og røkt ørret til jul.
    Med hjemmelaget smør og god drikke blir det smør-fest blir, ikke -krise :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at noen her prøver å beskrive de helsemessige fordeler ved lav-karbo. I følge leger jeg har pratet med, er dette en katastrofal feiltolkning. Det eneste det fører til, er flere hjerteinfarkt. Med alt dette fettet, er jo det helt innlysende. At nordmenn er en saueflokk, både i mentalitet og inteligens, viser denne galskapen til fulle. Sukkerinntaket kan man da faktisk redusere uten å spise fett til årene tettes.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Fettet ledsages jo også av salt, som både smør og lavkarbofavoritten bacon inneholder i rikelig monn. Kombinasjonen av store mengder salt og animalsk fett er vel nettopp en oppskrift på hjerte- og karsykdommer.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    Jeg ser at noen her prøver å beskrive de helsemessige fordeler ved lav-karbo. I følge leger jeg har pratet med, er dette en katastrofal feiltolkning. Det eneste det fører til, er flere hjerteinfarkt. Med alt dette fettet, er jo det helt innlysende. At nordmenn er en saueflokk, både i mentalitet og inteligens, viser denne galskapen til fulle. Sukkerinntaket kan man da faktisk redusere uten å spise fett til årene tettes.
    Les denne du, få med deg de medisinske studiene, og de mange innspillene fra ledende medisinske forskere om hva som er i ferd med å skje når det gjelder hva vi bør spise.
    http://www.kostdoktorn.se/matrevolutionen

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Les denne du, få med deg de medisinske studiene, og de mange innspillene fra ledende medisinske forskere om hva som er i ferd med å skje når det gjelder hva vi bør spise.
    Slanking bør muligens gjøres på andre måter enn å tette årene med fett. Med eskalerende hyppighet av hjerteinnfarkt som et av resultatene. Trim og allsidig kosthold for eksempel.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Slanking bør muligens gjøres på andre måter enn å tette årene med fett. Med eskalerende hyppighet av hjerteinnfarkt som et av resultatene. Trim og allsidig kosthold for eksempel.
    Men det er da ingen som driver og tetter årene sine med fett - hadde du fulgt litt med, ville du oppdaget at kolesterolverdiene forbedres, det gode fettet øker, det dårlige minker, folk går ned i vekt, blir mer opplagte, og opplever større livskvalitet. Og så legger de vekk medisinene ... og dette skjer ved at de altså utfordrer det oppleste og vedtatte når det gjelder sunt kosthold.

Hva er sunnest? Å spise seg frisk, eller å fortsette å spise seg syk ved å lydig følge feil råd?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    Men det er da ingen som driver og tetter årene sine med fett - hadde du fulgt litt med, ville du oppdaget at kolesterolverdiene forbedres, det gode fettet øker, det dårlige minker, folk går ned i vekt, blir mer opplagte, og opplever større livskvalitet. Og så legger de vekk medisinene ... og dette skjer ved at de altså utfordrer det oppleste og vedtatte når det gjelder sunt kosthold.

Hva er sunnest? Å spise seg frisk, eller å fortsette å spise seg syk ved å lydig følge feil råd?
    Din konklusjon er det en del strid om. For å si det forsiktig. Legge bort medisinene kan man jo også oppnå med et sunt, allsidig kosthold. Og trim.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:
    vredensgnag skrev:
    lars_erik skrev:

Din konklusjon er det en del strid om. For å si det forsiktig. Legge bort medisinene kan man jo også oppnå med et sunt, allsidig kosthold. Og trim.
    Visst er det strid. Konsekvensen av at det ev. er gjort en feilvurdering i kostholdsrådene de seneste 35 årene er temmelig store, og den innrømmelsen sitter langt inne - men bevismengden hoper seg opp, og de to studiene som hele kostholdspyramiden ble bygd på (USA) viser seg å ha flere hull enn et veiskilt i Rendalen.

Bach_Man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    lars_erik skrev:
    Akkurat det samme skulle jeg til å skrive. Om dette er folk som går på medisiner i utgangspunktet så er det ikke et normalt kosthold som har skylden for det. På meg virker de som om folk prøver å gjøre alt for å unngå å leve aktivt med naturlig mat og mosjon. I stedet skal sære kostholds- og mosjonsregimer være nøkkelen til bedre helse.

V

vredensgnag

Gjest
    lars_erik skrev:
    De må bare stå på med tøvet. Kom over denne nå. Det er mange gode grunner til lavkarbo. Jada ::)

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=10024654
    Det er ganske søtt med alle disse innvendingene. Mennesket har spist lavkarbo siden det kravlet ned fra trærne i Afrika og til det begynte å dyrke avlinger. Det blir mange tusen generasjoner der det var liten grunn til å betvile "kvaliteten", Lars Erik.

Virkeligheten er derimot at man i USA, for eksempel, har gjennomført en mangeårig studie på 50.000 kvinner, og funnet at det som bidro til hjertesykdommer var fettfattig kost.

Og at professor i indremedisin og overlege Fredrik Nyström med klem kan uttale: "Man har drevet og mast om fettfattig kost i 30 år, og så viser det seg å være helt feil. Det finnes ikke noen påvist sammenheng mellom mettet fett og hjertekarsykdommer."
    http://www.liu.se/forskning/professorer/medfak/nystrom?l=sv

It's the sugar, it ain't the fat - så paradoksalt det enn høres.

I Finland ser myndighetene med stor interesse på utviklingen, i Sverige er det diskusjoner, der mange ledende fagpersoner går imot offisiell politikk - og i Norge har fagfolket mobilisert for å bekjempe farlig LCHF. I mellomtiden - Eenfeldts Lov:

I 1984, på det som nå synes å være feil grunnlag, gikk man til kamp mot Fettet. Maten skulle bli mager, kosten skulle slankes, folk skulle bli sunnere. Hva skjedde med kroppsvekten, etterhvert som fettkonsumet falt og folk spiste påstått sunne spisefett som margarin, i stedet for smør? Den blå kurven er snittvekt, den andre er smørkonsum i Sverige.

I Sverige opplever man nå det smått ironiske at etter at folk begynte å spise smør igjen så har snittvekten falt. I Finland fant man Eenfeldts Lov (kroppsvekten stiger når inntaket av mettet fett minsker) så interessant at man kikket på egne forhold.

Finnene har tatt en kikk på folkehelsen.

Fin artikkel: http://hbl.fi/nyheter/2011-12-12/de-flesta-dieter-fungerar-atminstone-tillfalligt

De eneste som har tjent på magerpolitikken er produsentene av magerkost, margarinprodusentene og en betydelig del av helseindustrien, som har kommet med midler for å bekjempe et problem som skyldes feil kostholdsråd. (Markedet for statiner til bekjemping av høyt kolesterol er på 29 milliarder dollar - absolutt verdt å kjempe for å bevare. http://www.29billion.com/)

For folk flest har dette vært en trist reise - spesielt når man tenker på all den egentlig uspiselige margarinen (plantefett fra palmeoljer) og dårlige magerskinken man har spist, i den tro at det var sunt. (Den amerikanske studien med de 50.000 kvinnene viser til det motsatte).

Vedlegg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det er neppe noen tvil om at for mye karbohydrater er fetende.
    Men hvis lavkarbo innebærer å kutte ut grovbrød, frukt og grønnsaker, da er man på ville veier.
    Jeg har også vanskelig for å tro at mettede fettsyrer er bra for meg.

Den store utfordringe med lavkarbodiett er at mange pøser på med fett, men makter ikke å holde karbonivået lavt nok, så resultatet blir ille. Det er alt for mange fristelser med harbohydrater der ute.

V

vredensgnag

Gjest
    Havrebrød, rugbrød, de aller fleste grønnsaker og en rekke fruktsorter er del av et lavkarbo kosthold. Man anbefaler å ikke spise grønnsaker med matdel som vokser under jorden (rotfrukter inneholder mer stivelse>sukker). Om du ønsker å kjøre strenge opplegg som Atkins skal man i nedslankingsfasen være meget restriktiv med alt som inneholder karbo.

Men dette er en avsporing. I tråden er det nevnt at fett er farlig - trodde det selv lenge, og forbanner alle de måltidene hvor jeg har spist fettfattig eller helt vekk den gode sausen etter at stekingen er over. Mens jeg har spist "sunne" poteter.

Utrolig nok finnes det, i følge tre omfattende globale studier, dvs studier som tar for seg alle forskningsresultater på et område, intet belegg for at mettet fett er skadelig.

Det svenske Hjärt-Lungfonden avsluttet i 2009 sitt samarbeid med margarinmerket Becel, som fikk bruke fondets logo på sine produkter. "Det vitenskapelige grunnlaget for at mettet fett er farlig, er ganske svakt," sa informasjonsdirektør i fondet Roger Höglund.

Archives of Internal Medicine, 2009. Den kanadiske professor Andrew Mente, gjennomgang av studier fra 1950 til i dag.
    WHO, 2009, tilsvarende global studie.
    American Journal of Clinical Nutritione, 2010. Et team under ledelse av Siri-Tarino samlet inn observasjonsstudier som tok for seg hvor mye fett folk spiser, og hvordan deres helse er. 300.000 personer som var blitt fulgt over flere tiår. "Det finnes ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjertesykdom. Personer som spiser mye mettet fett blir ikke sykere enn personer som spiser lite fett."

Professor i hjerteforskning Peter M. Nilsson foreleste i Stockholm kort tid tilbake: "Dermed må man sette punktum. Det finnes ingen sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjerte-karsykdom."

Sleng margarinen, for den er i mange tilfeller farlig. Der har man null kontroll med råvareutgangspunktet, og ofte kommer dette fra farlige planteoljer. Nyt smør, i matlagingen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hallo....
    Hvordan kan rotgrønnsaker være noe problem?

Hvitt sukker gir 398 kcal og 100 g karbohydrater per 100 gram.
    Grovbrød, ekstra grovt, 75% sammalt mel gir 277 kcal og 41,5 g karbo.
    Poteter gir 50-75 kcal og 11-17 g karbo, avhengig av lagringstid.
    Kålrot gir 30 kcal og 6,4 g karbo.
    Neper gir 23 kcal og 4,7 g karbo.
    Skummet melk gir 33 kcal og 4,8 g karbo.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den dagen en samlet legestand og kostholdseksperter kommer fram til en lignende konklusjon, skal jeg ta den opp til vurdering. Nå konstaterer jeg at hyppigheten av hjerteinnfarkt har sunket drastisk siden 70-tallet. Dette pga lavere inntak av fett og mer mosjon. Å fortelle verden at fett er sunt, og at grønnsaker ikke er det, grenser vel til kvakksalveri.

N

nb

Gjest
    lars_erik skrev:
    Den dagen en samlet legestand ....
    Leger flest kan vel egentlig ganske lite om ernæring. I følge min legesøster er det i alle fall en svært liten del av medisinstudiet og hun har heller aldri vært borti det i jobben siden.

Vedder ganske mye på at de aller, aller fleste leger i Norge aldri selv har lest undersøkelsene som faktisk er gjort, men forholder seg til hva som kommer fra offisielle råd.

Medisinske fagmiljøer har for øvrig tatt kapitalt feil før, uten at det i seg selv er noen begrunnelse for at det gjør det på et annet område.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn