- Ble medlem
- 12.09.2006
- Antall liker
- 929
Vis oss en bransje der det ikke manipuleres!
|
Fløte er ikke vanskelig å få tak i, iallefall der hvor jeg bor. Hvis folk vil betale 500 forGjestemedlem skrev:Det skremmende er at dette er hverdagen for mer eller mindre alle matvarer i Norge. Den eneste forskjellen er at vi har noen få monopolister som vanligvis klarer å ha noen produkter i hyllene slik at vi ikke skal legge til den massive norske blokaden av dagligvarer. :-\Valentino skrev:Greit med en påminnelse om hvor elendig planøkonomi virker sånn innimellom.
Det er nyttig med et slik våkent øyeblikk an gang i blant, for norske forbrukere er like uvitende som fremskredne altzheimerpasienter til vanlig.
Men som regel får de ikke over tyve milliarder i overføringer fra felleskassen, samtidig som de har totalkontroll over konkurrerende produkter fra andre land, og kan ilegge straffetoll som de ønsker og når det passer dem, og har den holdningen at folk får se å ta til takke med det de får, samtidig med at maten de lager er alet opp på kinesisk kraftfôr.Gjest skrev:Vis oss en bransje der det ikke manipuleres!
Sukker oppgitt. Og vi som trodde vi var det smarteste folkeslaget i verden... :vredensgnag skrev:Jeg leser i avisen at folk byr over 500 for en pakke meierismør? Og at enkelte vil ha langt mer enn dette, på Finn, og at små smørepakker med meierismør (kantinetypen), går for 75 kroner/stk?
Mao. kan vi trygt gå ut ifra at veldig mange som kan lese og betale for seg er stupdumme, noe det er verdt å ha i bakhodet når man reflekterer over hvor samfunnet sjangler hen.
Hva vet vi om slikt? Korrupsjon skjer ikke i etterrettelig form. De store gutta sender ikke brev til hverandre. De ringer og avtaler prissamarbeid.vredensgnag skrev:Men som regel får de ikke over tyve milliarder i overføringer fra felleskassen, samtidig som de har totalkontroll over konkurrerende produkter fra andre land, og kan ilegge straffetoll som de ønsker og når det passer dem, og har den holdningen at folk får se å ta til takke med det de får, samtidig med at maten de lager er alet opp på kinesisk kraftfôr.Gjest skrev:Vis oss en bransje der det ikke manipuleres!
Klagarsete var spesielt umusikalsk her om dagen. Noe VG uttrykte slik på lederplass:
KLAGARSETE
Sp-leder Liv Signe Navarsete sier det er direkte uanstendig av politikere å klage over mangel på smør, når det er en milliard mennesker som sulter i verden. - De fleste av dem har hverken sett eller smakt smør, sa Navarsete til VG på torsdag, og demonstrerte en vilje til prinsipiell tenkning som det skal bli interessant å følge med på. Nå venter vi på flere utspill:
- Det er uanstendig av norske politikere å klage på manglende bredde på bredbåndet, når langt over en milliard mennesker ikke engang har internett.
- Det er uanstendig av norske bønder å klage på lavt lønnsnivå, når de aller fleste bønder i verden er lutfattige.
- Det er uanstendig av norske lokalsamfunn å klage når lokalsykehuset skal legges ned, når flere milliarder mennesker aldri har sett et sykehus.
Og er det ikke egentlig grovt uanstendig av norske velgere i det hele tatt å klage på regjeringen. De fleste mennesker har hverken setter eller smakt på demokratiets frukter.
Navarsete kan få det travelt.
Miniatyrpakkene selger fett de: http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1739458.eceGjestemedlem skrev:Jeg kan ikke helt se for meg at dette er tilfelle. At noen legger ut noe for salg til tullepriser har vel mest vært humoristisk ment. Endel av annonsene er jo rett morsomme. Halvbrukte smørpakker og miniatyrpakker etc.
Det er visst mange som smører på ang. smør. 8)Milenko skrev:Står snart smør dealere på ethvert gatehjørne og utenfor hver eneste ungdomskole...
Tv2 kjører dokumentar hvor en skyggelagt ung mann med fordreid stemme sier noe ala: " Ja det begynte med at jeg var på fest og ble tilbudt noen kjeks da, kornmo... ble tilbudt litt smør, ville egentlig ikke ha, visste jo hva det kunne føre til liksom... men alle de andre smurte...så"
Massehysteri skapt av media.uob skrev:Unskyld meg, men hvorfor er dette et problem? Finnes det ikke andre produkter som kan erstatte smør? Tror jeg har brukt margarin til både steking, baking og brøskiva så lenge jeg kan huske, og ihvertfall butikkene her hos oss, bugner over av produktet.
Noen drikker champagnebrus som erstatning for champagne.uob skrev:Unskyld meg, men hvorfor er dette et problem? Finnes det ikke andre produkter som kan erstatte smør? Tror jeg har brukt margarin til både steking, baking og brøskiva så lenge jeg kan huske, og ihvertfall butikkene her hos oss, bugner over av produktet.
Hvis du tror at margarin er det samme som smør bør du se på framstillingsprosessen...uob skrev:Unskyld meg, men hvorfor er dette et problem? Finnes det ikke andre produkter som kan erstatte smør? Tror jeg har brukt margarin til både steking, baking og brøskiva så lenge jeg kan huske, og ihvertfall butikkene her hos oss, bugner over av produktet.
Jeg sa ikke det var det samme, jeg sa det var en erstatningsvare. Det er ikke krise når man prater smaksvarianter. Krise er når man ikke får bakt kaker, ikke har noe på brødskiva, ikke får stekt kjøttet (strengt tatt ikke krise det heller). . Alt dette går, og smaksforskjellen er ikke stor, altså bare tull.topline skrev:Hvis du tror at margarin er det samme som smør bør du se på framstillingsprosessen...uob skrev:Unskyld meg, men hvorfor er dette et problem? Finnes det ikke andre produkter som kan erstatte smør? Tror jeg har brukt margarin til både steking, baking og brøskiva så lenge jeg kan huske, og ihvertfall butikkene her hos oss, bugner over av produktet.
Frp er aller fremst også i dette hylekoret, rart hvordan dedikerte frp-kritikere og frp finner hverandre....uob skrev:Jeg sa ikke det var det samme, jeg sa det var en erstatningsvare. Det er ikke krise når man prater smaksvarianter. Krise er når man ikke får bakt kaker, ikke har noe på brødskiva, ikke får stekt kjøttet (strengt tatt ikke krise det heller). . Alt dette går, og smaksforskjellen er ikke stor, altså bare tull.topline skrev:Hvis du tror at margarin er det samme som smør bør du se på framstillingsprosessen...uob skrev:Unskyld meg, men hvorfor er dette et problem? Finnes det ikke andre produkter som kan erstatte smør? Tror jeg har brukt margarin til både steking, baking og brøskiva så lenge jeg kan huske, og ihvertfall butikkene her hos oss, bugner over av produktet.
En medieskapt sak, som de fleste ikke hadde tenkt mye på om ikke mediet hadde skrevet side opp og side ned om dette.
Dette viser vel egentlig at vi har blitt et folk av grinunger, det klages på absolutt alt.
Beklager, men var det noe sted i mitt inlegg det sto om Frp??? Litt opphengt i frp kanskje?realist skrev:Frp er aller fremst også i dette hylekoret, rart hvordan dedikerte frp-kritikere og frp finner hverandre....uob skrev:Jeg sa ikke det var det samme, jeg sa det var en erstatningsvare. Det er ikke krise når man prater smaksvarianter. Krise er når man ikke får bakt kaker, ikke har noe på brødskiva, ikke får stekt kjøttet (strengt tatt ikke krise det heller). . Alt dette går, og smaksforskjellen er ikke stor, altså bare tull.topline skrev:Hvis du tror at margarin er det samme som smør bør du se på framstillingsprosessen...uob skrev:Unskyld meg, men hvorfor er dette et problem? Finnes det ikke andre produkter som kan erstatte smør? Tror jeg har brukt margarin til både steking, baking og brøskiva så lenge jeg kan huske, og ihvertfall butikkene her hos oss, bugner over av produktet.
En medieskapt sak, som de fleste ikke hadde tenkt mye på om ikke mediet hadde skrevet side opp og side ned om dette.
Dette viser vel egentlig at vi har blitt et folk av grinunger, det klages på absolutt alt.![]()
Gjestemedlem skrev:
?Clearly Norway has just discovered Atkins. How big is the time difference?
Bare å prøve deg frem det. Kjør restene i en blender sammen med en skvett rapsolje og se hva som skjer.Zomby_Woof skrev:Jeg har smør. Kjøpte 400 gram fransk ettellerannet på Rema for 14 dager siden, rundt 300 igjen. Jeg har nok til krisa går over. Dog savner jeg Bremykt.
Jeg har tenkt tanken. ;DGjestemedlem skrev:Bare å prøve deg frem det. Kjør restene i en blender sammen med en skvett rapsolje og se hva som skjer.Zomby_Woof skrev:Jeg har smør. Kjøpte 400 gram fransk ettellerannet på Rema for 14 dager siden, rundt 300 igjen. Jeg har nok til krisa går over. Dog savner jeg Bremykt.![]()
Du får kjøpe deg et kolkos og få fart på sakene.Asbjørn skrev:Hva blir det neste? Jo, fløtemangel. Kan jo ikke ha noe av at folk begynner å lage sitt eget smør av fløte, vettu. Da går det helt surr i planøkonomien.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ica-frykter-fltemangel-fr-jul-6722040.html
Det var en forretningsmulighet for noen få år siden, så snart det ble noenlunde stabile lover for å eie gårdsbruk i tidligere kommunistland. Jeg vet at en del svenske bønder kjøpte gårder i Ukraina og tjener hyggelige penger nå. To meter dyp svartjord og flatt til horisonten. Ikke helt som det melkebruket jeg vokste opp på, hvor jorden var full av stein og så bratt at vi dyrket den på begge sider.Odd J skrev:Du får kjøpe deg et kolkos og få fart på sakene.Asbjørn skrev:Hva blir det neste? Jo, fløtemangel. Kan jo ikke ha noe av at folk begynner å lage sitt eget smør av fløte, vettu. Da går det helt surr i planøkonomien.
Da er det ille bratt! Setepotetene må spikres... kråka går på kne.... Forøvrig, i Bærum er det åpenbart en del villaeiere som har bygd på begge sider av tomta...Asbjørn skrev:Det var en forretningsmulighet for noen få år siden, så snart det ble noenlunde stabile lover for å eie gårdsbruk i tidligere kommunistland. Jeg vet at en del svenske bønder kjøpte gårder i Ukraina og tjener hyggelige penger nå. To meter dyp svartjord og flatt til horisonten. Ikke helt som det melkebruket jeg vokste opp på, hvor jorden var full av stein og så bratt at vi dyrket den på begge sider.Odd J skrev:Du får kjøpe deg et kolkos og få fart på sakene.Asbjørn skrev:Hva blir det neste? Jo, fløtemangel. Kan jo ikke ha noe av at folk begynner å lage sitt eget smør av fløte, vettu. Da går det helt surr i planøkonomien.